gewichtstoename poeder en oefeningen spullen
Laatst bijgewerkt: 03-07-2020

Onze selectiecriteria

14Onderzochte producten

29Bestede uren

14Beoordeelde onderzoeken

110Verzamelde opmerkingen

Terwijl de meeste mensen op zoek zijn naar producten om gewicht te verliezen, is er ook een groep mensen die eet en traint met als doel om hun gewicht te vergroten. Voor deze mensen zijn er supplementen op de markt die speciaal zijn ontworpen om de spierontwikkeling te ondersteunen. Deze supplementen worden ook wel ‘weight gainers’ genoemd.

Weight gainers zijn natuurlijk geen magische oplossing om via de kortste weg spiermassa te winnen, maar in combinatie met voldoende fysieke activiteit en een uitgebalanceerd dieet kunnen ze de verkregen resultaten wel sterk verbeteren. Welke voedingsstoffen zitten er nu precies in een weight gainer? Hoe moet je het supplement gebruiken? Waarin verschilt een weight gainer van een eiwitshake? Je vindt de antwoorden op deze en meer vragen in deze shopgids over weight gainers.

Belangrijk om te weten

  • Een weight gainer is een product dat is ontworpen voor sporters die hun spiermassa willen vergroten, zoals bijvoorbeeld bodybuilders. De supplementen zijn verkrijgbaar in poedervorm. Je kunt ze oplossen in water, melk, een smoothie of een soortgelijk drankje.
  • De voedingssamenstelling van een weight gainer bestaat uit eiwitten met een hoge biologische waarde en koolhydraten. De supplementen worden bovendien vaak verrijkt met glutamine en creatine om het herstel en de synthese van spiereiwitten te stimuleren.
  • Als je een weight gainer wilt kopen, is het belangrijk om op de belangrijkste aankoopcriteria zoals de ingrediënten, de samenstelling, het oplossend vermogen, de kwaliteitscertificeringen, de allergenen en de geschiktheid voor vegetariërs en veganisten te beoordelen.

Onze selectie: De beste weight gainers op de markt

Wil je meer wegen om je fitnessgoal te bereiken? Maar vind je het lastig om aan te komen, terwijl je dagelijks voldoende voeding tot je neemt? Dan kunnen weight gainers de oplossing bieden. In deze sectie ontdekt je welke supplementen de beste weight gainers op de markt zijn:

De weight gainer met de beste prijs-kwaliteitverhouding

De weight gainer van Mammot is specifiek ontwikkeld voor iedereen die moeite heeft om aan te komen. Het product heeft de perfecte verhouding tussen proteïne, koolhydraten en vetten. De verhouding proteïne versus koolhydraten is 35%-65%.

In veel andere weight gainers zitten er een stuk minder eiwitten, die ook nog eens van slechtere kwaliteit zijn. Het supplement geeft je energie en doet precies wat je van een weight gainer mag verwachten.

De weight gainer met de lekkerste smaakjes

De XXL Nutrition Weight Gainer is bekend om zijn unieke samenstelling, volledig toegespitst op sporters die van nature meer moeite hebben om in gewicht aan te komen. Het product is verkrijgbaar in verschillende smaakjes, zoals vanille, banaan en aardbei.

De smaakjes zijn voor sommigen misschien wat aan de zoete kant, maar dat maakt wel dat je de shake makkelijker weg drinkt. De weight gainer lost prima op in een shake-beker. Binnen no-time heb jij je shot aan eiwitten en vitamines op tafel staan!

De beste weight gainer zonder toegevoegde suikers

De weight gainer van Serious Mass is een zeer geschikt product voor iedereen die op zoek is naar een effectieve manier om aan te komen. Het product bevat complexe koolhydraten, een hoogwaardige proteïne blend en geen toegevoegde suikers.

Het is verrijkt met 25 vitamines en mineralen, creatine en L-Glutamine en extra Choline en Inositol. Het slaat direct aan op je gewicht en spiermassa. Hoewel we minder fan zijn van de smaak, doet dit product alles wat je wilt dat een weight gainer doet.

De meest geavanceerde weight gainer

De Mutant Mass weight gainer is een zeer complete en geavanceerde weight gainer. De formule van dit product is speciaal afgestemd op het lichaam van atleten met een snel metabolisme of een slanke lichaamsbouw. Een dagdosering bevat 1060 calorieën.

Dankzij de geavanceerde formule is Mutant Mass een verantwoorde caloriebom met alleen maar de beste eiwitten, vetten, koolhydraten en voedingsvezels. Je kunt uit lekkere smaken kiezen zoals aardbei en banaan.

Shopgids: Alles wat je moet weten over weight gainers

Een weight gainer is een product dat met zorg en verantwoordelijkheid moet worden gebruikt. Een overmatige consumptie of het gebrek aan fysieke activiteit kan het tegenovergestelde effect veroorzaken dan gewenst: een toename van lichaamsvet. Hieronder vertellen we je alles over de samenstelling, indicaties, voordelen en toepassingen van weight gainers.

man smoothies voorbereiden

Een weight gainer is een product dat is ontworpen voor sporters die hun spiermassa willen vergroten, zoals bijvoorbeeld bij bodybuilders vaak het geval is. (Bron: Dolgachov: 53578413/ 123rf.com)

Wat is een weight gainer precies?

Een weight gainer is een product dat grotendeels bestaat uit calorieën en eiwitten, waarmee je gemakkelijk en snel op een kwalitatief hoogwaardige manier je calorie-inname omhoog kunt brengen en zo je gewichtstoename en spiergroei kunt stimuleren. Weight gainers bevatten complete koolhydraten en eiwitten, de belangrijkste voedingsstoffen voor de spierfunctie en -ontwikkeling. Ze zijn verkrijgbaar in poedervorm waardoor je ze alleen maar hoeft op te lossen in water, melk of bijvoorbeeld een smoothie (1).

Welke voedingsstoffen zitten er in weight gainers?

De belangrijkste voedingsstoffen in een weight gainer zijn eiwitten en koolhydraten, waarvan de bijdrage per portie respectievelijk 53 en 250 gram kan bedragen. Weight gainers bevatten minder vet en zijn over het algemeen rijke bronnen van vezels. In veel gevallen worden weight gainers verrijkt met creatine, taurine, L-glutamine, vitamines en mineralen (2, 3).

Welke ingrediënten zitten er verder in weight gainers?

Een weight gainer is een verwerkt product dat uit meerdere ingrediënten bestaat. Whey-eiwit, caseïne, albumine en soja-eiwit maken deel uit van de meeste weight gainer-producten. Maltodextrine, afgeleid van zetmeel, is in veel gevallen de belangrijkste bron van koolhydraten. Andere verbindingen die je in deze supplementen tegenkomt zijn (4):

  • Erwten-, rijst- en tarwe-eiwit
  • Triglyceriden met gemiddelde keten (TCM)
  • Omega-3 vetzuren
  • Zonnebloemolie
  • Lijnzaad poeder
  • Niet-voedende zoetstoffen: sucralose, acesulfaam K
  • Fructose, glucosestroop en isomaltulose (suikers)
  • Creatine monohydraat
  • Taurine
  • L-glutamine
  • Xanthaangom, gebruikt als verdikkingsmiddel
  • Cacao en kunstmatige smaakstoffen
  • Kleurstoffen: karmijn, E-133, E-150
  • Sojalecithine
  • Mengsel van vitamines en mineralen
gewichtstoename poeder

De voedingssamenstelling van een massaversterker bestaat uit koolhydraten en eiwitten met een hoge biologische waarde.
(Bron: Belchonock: 99214543/ 123rf.com)

Wat zijn de voordelen van het gebruik van een weight gainer?

Weight gainers kunnen een effectieve oplossing zijn om je calorie-inname te verhogen en zo je spierontwikkeling en gewichtsmassa te stimuleren. Hieronder vind je een overzicht met de belangrijkste voordelen van het gebruik van een weight gainer:

  • Verhoging van de calorie-inname: Wanneer je de weight gainer oplost in water, heeft deze een calorische dichtheid van 1,7 tot 1,8 calorieën per milliliter. Dit betekent dat het een hypercalorisch supplement is, dat in een klein volume veel energie geeft en de gewichtstoename bevordert (5).
  • Verbetering van de kwantiteit en kwaliteit van de eiwitinname: Een weight gainer kan tussen de 50 en 80 gram eiwitten met een hoge biologische waarde bieden. Ze bevatten in dat geval alle essentiële aminozuren. Weight gainers zijn hyperproteïneproducten, die tussen de 16% en 40% aan eiwitten kunnen bevatten (5).
  • Hoge verteerbaarheid: De voedingsstoffen zoals whey-eiwit, caseïne, albumine, maltodextrine en plantaardige eiwitten zoals soja, rijst, erwten en tarwe die worden gebruikt bij de productie van weight gainers, zijn gemakkelijk verteerbaar en efficiënt geassimileerd. Dit betekent dat het menselijk lichaam optimaal van deze producten kan profiteren (6, 7).
  • Stimulatie van de spiermassa: Naast het leveren van alle aminozuren die nodig zijn voor de spierontwikkeling, worden weight gainers meestal verrijkt met BCAA’s, vooral leucine, en creatinemonohydraat, die de vorming van nieuwe spiervezels bevorderen en versnellen (4, 8).
  • Sneller herstel na een training: Een weight gainer helpt om de glycogeenreserves te herstellen en de afbraak van spiereiwitten te stoppen. Bovendien bevatten veel van deze supplementen aanzienlijke hoeveelheden glutamine, een niet-essentieel aminozuur dat spierpijn en krachtverlies vermindert na een intensieve training (4, 8, 9).
  • Verhoging van het aantal vitamines en mineralen: Een element dat alle weight gainers gemeen hebben is dat ze verrijkt zijn met vitamines en mineralen. De inname van het supplement verhoogt de aanwezigheid van deze micronutriënten, dat is vooral interessant voor bijvoorbeeld topsporters (10).
  • Stabiele toevoer van koolhydraten: Weight gainers leveren meer koolhydraten dan eiwitten omdat de eerste de favoriete brandstof van de spiercellen zijn. Ze dienen om de glycogeenreserves op peil te houden en te herstellen. Als het glycogeen is uitgewerkt, treedt de spiervermoeidheid op. Bovendien vervullen eiwitten in afwezigheid van koolhydraten hun structurele functie niet (2, 11).
  • Makkelijke inname: Een weight gainer levert de extra calorieën, eiwitten en koolhydraten die een sporter nodig heeft. Als een atleet deze voedingsstoffen uit traditioneel voedsel wil halen, zou hij of zij een enorme hoeveelheid voedsel moeten consumeren en zorgvuldig de juiste voedselbronnen moeten kiezen om geen toevlucht te nemen tot ongezonde opties.

Wie heeft baat bij het gebruik een weight gainer?

Weight gainers ondersteunen bij de grote behoefte aan energie en voeding van topsporters. Bodybuilders, langeafstandslopers en andere sporters die gedurende een lange tijd intensief trainen en hun spiermassa willen vergroten, zijn de ideale doelgroep voor deze producten (12).

Iemand die 1 uur per dag naar de sportschool gaat om een gezond gewicht te behouden, heeft minder baat bij het gebruik van een weight gainer. Het komt in deze gevallen voor dat het desbetreffende individu bij het gebruik van een weight gainer zijn of haar lichaamsgewicht ziet verhogen, maar in werkelijkheid komt dit alleen maar door de vetmassa te vergroten. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor zowel de gezondheid als het lichaamsbeeld van de persoon in kwestie.

Natalie RizzoVoedingsdeskundige

“Het is belangrijk om te weten dat spiergroei niet van de ene op de andere dag plaatsvindt.”

Welke resultaten mag je verwachten van een weight gainer?

Een weight gainer biedt alle ingrediënten die je nodig hebt om aan te komen en spiermassa op te bouwen: calorieën, koolhydraten en eiwitten. Met een weight gainer is het makkelijker om aan te komen, maar om de lichaamssamenstelling te verbeteren, vet te verminderen en spieren te vergroten, moet je het supplement combineren met een gezond voedingspatroon en voldoende lichaamsbeweging.

Om 1 kilo per week aan te komen, moet je 7000 extra calorieën binnen 7 dagen consumeren. Dit kan worden bereikt door 1 portie van een weight gainer per dag in te nemen. Hoe je ervoor zorgt dat de gewichtstoename voornamelijk te wijten is aan de spierontwikkeling en niet aan de ophoping van vet? Dat kan door het combineren van het supplement met een gezond dieet en een intensieve training, inclusief krachtoefeningen.

Weight gainers zorgen voor de nodige eiwitten, maar voldoende fysieke activiteit is de sleutel tot de juiste spieropbouw. Als de spiervezels niet aan fysieke inspanning worden onderworpen, treedt de gewenste spierhypertrofie, oftewel vergroting van de spieren, niet op. Het wordt bovendien afgeraden om een van de hoofdmaaltijden van de dag over te slaan of de consumptie van voldoende gezond voedsel te verwaarlozen (13).

Rémy Leigh PetersVoedingsdeskundige

“Voor de spieropbouw moet de toename van de inname van voedingseiwitten en calorieën rond de 15% zijn.”

Wat zijn de contra-indicaties van weight gainers?

De meeste weight gainers bevatten whey-eiwit en caseïne, voedingsstoffen die afkomstig zijn van melk. Mensen met lactose-intolerantie en koemelkeiwitallergie moeten daarom op zoek gaan naar weight gainers die uit andere eiwitbronnen gemaakt zijn. Andere factoren waar je op moet letten zijn:

  1. Het gebruik van een weight gainer wordt tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding afgeraden. De producten zijn bovendien niet geschikt voor kinderen.
  2. Bij mensen met nier-, lever-, hart- en vaatziekten dient de huisarts te beoordelen of de consumptie van een weight gainer al dan niet passend is.
  3. Ook iedereen die chronische medicatie gebruikt, dient van tevoren zijn of haar arts te raadplegen om elke interactie tussen het supplement en de te gebruiken medicatie uit te sluiten.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

In de vorige sectie hebben we ons verdiept in weight gainers en het belang van een adequate consumptie daarvan. Om de verwachte resultaten te verkrijgen, is het echter essentieel om een kwaliteitsproduct te kopen. Hieronder focussen we ons op de belangrijkste aankoopcriteria die je moet overwegen voordat je een weight gainer aanschaft:

Ingrediënten

Een portie van een weight gainer moet minimaal 50 gram eiwit en 150 gram koolhydraten bevatten. De relatie tussen de hoeveelheid eiwitten en koolhydraten is variabel, maar belangrijk is dat dit de meest aanwezige voedingsstoffen zijn. De ideale bijdrage van BCAA (vertakte aminozuren leucine, isoleucine en valine) is 10 gram per portie van het product. Dit helpt om de spiereiwitsynthese te stimuleren.

Simpele suikers zijn meestal aanwezig in een concentratie van 10 tot 15 gram per portie. Ze zorgen voor de glucosetoevoer voorafgaand aan een training en vergemakkelijken de vervanging van spierglycogeen. Vetten moeten niet teveel aanwezig zijn in het supplement. Het is bovendien wenselijk dat het product TCM (Medium Chain Triglycerides) bevatten, die snel in de lever worden gemetaboliseerd.

meisje sap drinken

Voedingsstoffen zoals whey-eiwit, caseïne, albumine en soja-eiwit maken deel uit van de meeste weight gainers. (Bron: Citalliance: 21360562/ 123rf.com)

Oplossend vermogen

Als je op zoek bent naar weight gainer met een prettige smaak en een fijne textuur voor in je mond, is het belangrijk dat je het supplement gemakkelijk in water oplost. Dit lukt niet bij ieder product, aangezien de bereidingsinstructies op het etiket vaak resulteren in sterk geconcentreerde dranken. Een cocktailshaker of blender kan deze taak enorm vergemakkelijken.

Het is wenselijk dat zodra het poeder in water oplost, de weight gainer een romige en aangename textuur krijgt. Sommige producten genereren echter een zanderige drank die moeilijk te drinken is. Om erachter te komen welk product de beste oplosbaarheid biedt, raden we aan de mening van andere kopers te raadplegen.

Kwaliteitscertificeringen

De belangrijkste kwaliteitscertificeringen voor voedingssupplementen zijn HACCP (een risicoanalyse en kritische controlepunten), GMP (Good Manufacturing Practices) en ISO 9001 (International Organization for Standardization). Als een supplement een of meerdere van deze certificeringen heeft, ben je er zeker van dat een product onschadelijk is en voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen.

Maar wat betekent het nou precies als een van deze certificeringen op het label van een weith gainer staat? De certificering laat zien dat de fabrikant van het product een ​​externe instantie heeft verzocht toezicht te houden op de productie en, belangrijker nog, dat die organisatie de vereisten voor de certificering heeft goedgekeurd. Kortom, een kwaliteitscertificering is een indicator van prestige en vertrouwen.

Aanwezigheid van allergenen

In de meeste gevallen worden er ingrediënten met gluten gebruikt voor de toevoeging van koolhydraten aan weight gainers. Om die reden moeten coeliakiepatiënten de aanwezigheid van allergenen controleren voordat ze het product kopen. Weight gainers bevatten in veel gevallen nog andere allergenen, zoals eieren, melk, noten, tartrazine (E-102, kleurstof) en soja.

Geschikt voor vegetariërs en veganisten

Het belangrijkste ingrediënt in weight gainers is whey-eiwit. Dit komt in geïsoleerde, geconcentreerde of gehydrolyseerde vorm voor. Dit eiwit is niet geschikt voor veganisten omdat het net als caseïne uit melk komt. Er zijn echter ook weight gainers die geschikt zijn voor veganisten die zijn samengesteld uit plantaardige eiwitmengsels zoals soja, erwten, quinoa en rijst. Dit soort supplementen hebben vaak een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

foco

Wist je al dat als je een weight gainer met magere melk in plaats van met water bereidt, je een veel romigere consistentie krijgt?

Samenvatting

Een weight gainer is een voedingssupplement dat grote hoeveelheden calorieën, koolhydraten en eiwitten bevat die helpen om de gewichtstoename en spiermassa te bevorderen. Weight gainers worden in poedervorm verkocht en zijn vooral populair bij topsporters, zoals bodybuilders en langeafstandsmarathonlopers.

Over het algemeen zijn weight gainers verrijkt met creatine, glutamine, mineralen, vitamines en TCM omdat deze voedingsstoffen de fysieke prestaties verbeteren en de hersteltijd na een training versnellen. Weight gainers moeten niet worden verward met anabole steroïden, aangezien anabole steroïden hormonen bevatten en een hoog gezondheidsrisico vormen.

Als je onze shopgids over weight gainers leuk vond, laat dan hieronder je reactie achter of deel het artikel met je vrienden en familie op social media. We zijn erg benieuwd naar jouw ervaringen!

(Bron van de header afbeelding: Jirkaejc: 125425131/ 123rf.com)

Referenties (14)

1. Campbell B, Kalman D, Greenwood M, Antonio J. Muscle Mass and Weight Gain Nutritional Supplements [Internet]. 2008.
Bron

2. Tang J et al. Minimal whey protein with carbohydrate stimulates muscle protein synthesis following resistance exercise in trained young men [Internet]. 2007.
Bron

3. Maughan R, Depiesse F, Geyer H. The use of dietary supplements by athletes [Internet]. 2007
Bron

4. Maughan R et al. IOC Consensus Statement: Dietary Supplements and the High-Performance Athlete [Internet]. 2018.
Bron

5. Lacasa Arregui C. Suplementos nutricionales. Clasificación. Indicaciones. Contraindicaciones. Valoración de la respuesta. Efectos secundarios [Internet]. 2004.
Bron

6. Couto C et al. In vitro digestibility of commercial whey protein supplements [Internet]. 2005.
Bron

7. Helstad S. Corn Sweeteners [Internet]. Corn: Chemistry and Technology. 2019.
Bron

8. Persky A, Brazeau G. Clinical Pharmacology of the Dietary Supplement Creatine Monohydrate [Internet]. 2001.
Bron

9. Street B, Byrne C, Eston R. Glutamine Supplementation in Recovery From Eccentric Exercise Attenuates Strength Loss and Muscle Soreness [Internet]. 2011.
Bron

10. Volpe S. Micronutrient Requirements for Athletes [Internet]. 2007.
Bron

11. MacMillan N. Utilidad del Índice Glicémico en Nutrición Deportiva [Internet]. 2002.
Bron

12. Lambert C, Frank L, Evans W. Macronutrient Considerations for the Sport of Bodybuilding [Internet]. Sports Medicine. 2004.
Bron

13. Phillips S. A Brief Review of Critical Processes in Exercise-Induced Muscular Hypertrophy [Internet]. Sports Medicine. 2014.
Bron

14. Martín Aragón S. Anabolizantes. Revisión [Internet]. 2011.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Roanne van der Meij Voedingsdeskundige
Ik ben afgestudeerd in voedingsleer en ik ben een Health and Wellness Coach. Al snel na mijn afstuderen ben ik begonnen met het schrijven van artikelen over dieet en voeding, omdat ik merkte dat mensen veel over deze onderwerpen lezen, maar in de meeste gevallen was de informatie die ze kregen misleidend of onjuist. Mijn doel is om artikelen te schrijven die waarheidsgetrouw, nuttig en interessant zijn voor de lezer.
Wetenschappelijk artikel
Campbell B, Kalman D, Greenwood M, Antonio J. Muscle Mass and Weight Gain Nutritional Supplements [Internet]. 2008.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Tang J et al. Minimal whey protein with carbohydrate stimulates muscle protein synthesis following resistance exercise in trained young men [Internet]. 2007.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Maughan R, Depiesse F, Geyer H. The use of dietary supplements by athletes [Internet]. 2007
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Maughan R et al. IOC Consensus Statement: Dietary Supplements and the High-Performance Athlete [Internet]. 2018.
Ga naar bron
Academisch artikel
Lacasa Arregui C. Suplementos nutricionales. Clasificación. Indicaciones. Contraindicaciones. Valoración de la respuesta. Efectos secundarios [Internet]. 2004.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Couto C et al. In vitro digestibility of commercial whey protein supplements [Internet]. 2005.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Helstad S. Corn Sweeteners [Internet]. Corn: Chemistry and Technology. 2019.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Persky A, Brazeau G. Clinical Pharmacology of the Dietary Supplement Creatine Monohydrate [Internet]. 2001.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Street B, Byrne C, Eston R. Glutamine Supplementation in Recovery From Eccentric Exercise Attenuates Strength Loss and Muscle Soreness [Internet]. 2011.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Volpe S. Micronutrient Requirements for Athletes [Internet]. 2007.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
MacMillan N. Utilidad del Índice Glicémico en Nutrición Deportiva [Internet]. 2002.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Lambert C, Frank L, Evans W. Macronutrient Considerations for the Sport of Bodybuilding [Internet]. Sports Medicine. 2004.
Ga naar bron
Informatief artikel
Phillips S. A Brief Review of Critical Processes in Exercise-Induced Muscular Hypertrophy [Internet]. Sports Medicine. 2014.
Ga naar bron
Academisch artikel
Martín Aragón S. Anabolizantes. Revisión [Internet]. 2011.
Ga naar bron