voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine k
Gepubliceerd: 26-11-2020

Onze selectiecriteria

16Onderzochte producten

29Bestede uren

11Beoordeelde onderzoeken

163Verzamelde opmerkingen

Ken je de functies van vitamine K in het menselijk lichaam al? Weet je in welk voedsel de vitamine zit? Vitamine K is minder bekend dan veel andere vitamines, misschien omdat een tekort aan de voedingsstof niet zo vaak voorkomt. In de afgelopen jaren zijn er echter opmerkelijke verschillen ontdekt tussen vitamine K1 (fylochinon) en vitamine K2 (menaquinon).

Vitamine K zorgt onder andere voor een normale bloedstolling. Tegenwoordig weten we dat de voedingsstof bovendien een cruciale rol speelt voor sterke botten en gezonde bloedvaten. Is het de moeite waard om een ​​vitamine K-supplement te nemen? In dit artikel kom je erachter.

Belangrijk om te weten

  • Vitamine K behoort tot de groep van vetoplosbare vitamines. Er zijn twee natuurlijke vormen van vitamine K: vitamine K1 (fylochinon) en vitamine K2 (menaquinon).
  • Een vitamine K-tekort komt zelden voor, maar kan optreden als gevolg van een operatie die tot doel heeft om het gewicht te verminderen, het nemen van een medicijn dat de vetopname blokkeert of een ziekte die de opname van de vitamine aantast.
  • Vitamine K-supplementen zijn verkrijgbaar als capsules en vloeibare oplossingen. Om een ​​geschikt product te kopen, is het belangrijk om op het type vitamine K, de toegevoegde ingrediënten, de geschiktheid voor veganisten en de kwaliteitscertificeringen te letten.

De beste vitamine K-supplementen op de markt: onze aanbevelingen

Hoewel het risico op een overdosering laag is, hebben vitamine K-supplementen precieze indicaties en is het af te raden ze te gebruiken zonder een arts te raadplegen. Er zijn veel commerciële merken die vitamine K1 en K2-voedingssupplementen op de markt aanbieden. Na een grondige analyse hebben we hieronder onze favoriete producten geselecteerd:

Het vitamine D3 + K2-supplement met de beste prijs-kwaliteitverhouding

Dit D3 + K2-supplement in druppelvorm van Sundt komt als grote winnaar uit onze test. Het premium product onderscheidt zich van andere merken dankzij het liposomale productieproces. Deze innovatieve inkapselingsmethode garandeert een betere opname van de vitamines.

Het supplement is bovendien geschikt voor veganisten en is gluten- en suikervrij. Vitamine D3 en K2 vullen elkaar aan in hun taken in het lichaam, waardoor het samenvoegen ervan zeer zinvol is. De inhoud van het flesje bedraagt 60 ml.

Het beste vitamine D- en K-supplement voor zuigelingen

De vitamine K1 & D3-druppels zijn speciaal ontwikkeld voor zuigelingen. Aangezien vitamine D en K niet in borstvoeding voorkomt, wordt het gebruik van dit soort supplementen vaak voor zuigelingen voorgeschreven.

De Gezondheidsraad adviseert borstgevoede baby’s vanaf dag 8 te suppleren met 150 mcg vitamine K en 10 mcg vitamine D per dag. Orthica’s K&D is samengesteld op basis van deze aanbeveling. De aanbevolen dosering is 5 druppels per dag, tenzij anders wordt geadviseerd. Het product is ook geschikt voor vegetariërs.

Het meest complete vitamine K-supplement

De 120 veganistische tabletten van VISPURA zijn genoeg voor een voorraad voor 4 maanden, met 2.200 mcg hoogwaardige vitamine K per tablet. Iedere tablet bevat 200 µg vitamine K2 (Menaquinon MK-7 all-trans), ideaal gecombineerd met 1.000 µg vitamine K2 (Menaquinon MK-4) en 1.000 µg vitamine K1 (fytomenadion).

De tabletten zijn gemakkelijk door te slikken en op te nemen in je dieet. De tabletten zijn volledig vrij van genetisch gemodificeerde ingrediënten en onnodige toevoegingen.

Het vitamine K-supplement met het beste all-trans-gehalte

Het hoog gedoseerde supplement van Natural Elements bevat 5.000 I.E. (125 µg) vitamine D3 en 100 µg vitamine K2 MK-7, K2VITAL met ten minste 99,7% all-trans gehalte per 5-daagse dosis van 1 tablet om de 5 dagen. De verpakking bevat 180 tabletten.

Volgens een marktstudie bevatten veel vitamine K2-preparaten niet het beloofde all-trans-gehalte. Dit maakt dat dit supplement zich onderscheidt van andere supplementen. Het product is gefabriceerd in Duitsland, volgens de strenge veiligheidsnormen van ons buurland.

Shopgids: Alles wat je moet weten over vitamine K

Zoals we eerder al zeiden, is vitamine K minder bekend dan veel andere vitamines. In deze shopgids ontdek je waarom het toch belangrijk is om voldoende vitamine K binnen te krijgen, wat de beste bronnen van de voedingsstof zijn en hoe je een tekort voorkomt. We gaan ook in op andere relevante aspecten, zoals de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en de verschillende soorten supplementen die er zijn.

arts die overleg geeft

Hoewel het risico op een overdosering laag is, hebben vitamine K-supplementen precieze indicaties en is het af te raden ze te gebruiken zonder een arts te raadplegen.
(Bron: Kachmar: 132049127/ 123rf.com)

Wat is vitamine K precies?

Vitamine K maakt deel uit van de groep van vetoplosbare vitamines. Dit betekent dat het samen met de vetten uit het voedsel naar de darm wordt vervoerd en daar wordt opgenomen. Vitamine K is een bouwstof voor stollingsfactoren in de lever. Ook zijn er steeds meer aanwijzingen dat vitamine K een rol speelt bij de aanmaak van botten. Je kunt onderscheid maken tussen twee soorten vitamine K: vitamine K1 (fylochinon) en vitamine K2 (menaquinonen) (1, 2).

Vitamine K1 wordt opgenomen in de dunne darm, terwijl K2 wordt opgenomen in zowel de dunne als de dikke darm. De nuttige bacteriën van de darmmicrobiota maken bovendien vitamine K2 aan uit K1. Een tekort aan de voedingsstof is zeldzaam, aangezien veel van de vitamine K die in het lichaam wordt gebruikt, wordt gerecycled voor hergebruik (1, 3, 4).

Wat doet vitamine K in je lichaam?

Het is al een langere tijd bekend dat vitamine K een rol speelt bij de bloedstolling. Er zijn tegenwoordig echter ook steeds meer aanwijzingen dat vitamine K een essentiële voedingsstof is voor sterke botten en gezonde bloedvaten. Hoewel andere potentiële voordelen van vitamine K op dit moment nog verder worden onderzocht, toont onderzoek aan dat:

  • Vitamine K1 (fylochinon) wordt voornamelijk opgeslagen in de lever en neemt deel aan de productie van protrombine, een eiwit dat van vitaal belang is voor de bloedstolling (3, 5).
  • Vitamine K2 (menaquinon) is betrokken bij het botmetabolisme en reguleert de opname van calcium. De supplementen helpen daarom om de botten te versterken en botbreuken te voorkomen die verband houden met osteoporose (3, 5, 6).
  • Vitamine K2 beschermt ook de gezondheid van het hart- en vaatstelsel door verkalking in de slagaders te remmen. Wanneer een bloedvat verkalkt, verliest het zijn elasticiteit en is er een verhoogd risico op een beroerte of een hartaanval. De kans op verkalking van de slagaders neemt toe naarmate je ouder wordt (5, 7).

Vitamine K is dus nodig voor de bloedstolling en helpt bij het behoud van sterke botten en gezonde bloedvaten. Het komt van nature voor in verse groenten, lever, melk en olie.

Cristina MorilloVoedingsdeskundige
“Vitamine K is een vetoplosbare vitamine die betrokken is bij het bloedstollingsproces, aangezien het deel uitmaakt van de synthese van eiwitten die bloedingen reguleren. De vitamine is ook nodig om een ​​optimale botgezondheid te behouden.”

Hoeveel vitamine K per dag moet je nemen?

Hoeveel vitamine K per dag je moet innemen hangt af van je factoren zoals je geslacht en je leeftijd. In de onderstaande tabel vind je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine K1 en K2, toegespitst op het geslacht en de leeftijd van de verschillende bevolkingsgroepen (2, 8):

Bevolkingsgroep naar leeftijd en/of geslacht Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (in microgram)
Baby’s van 0 tot 12 maanden 2-2,5 mcg
Jonge kinderen van 1 tot 8 jaar 30-55 mcg
Kinderen van 9 tot 13 jaar 60 mcg
Tieners van 14 tot 18 jaar 75 mcg
Mannen van 19 jaar en ouder 120 mcg
Vrouwen van 19 jaar en ouder 90 mcg
Zwangere vrouwen 90 mcg
Vrouwen die borstvoeding geven 75 mcg

Hoe ontstaat een vitamine K-tekort?

Een vitamine K-tekort is zeldzaam en wordt zelden veroorzaakt door een dieet dat te weinig van de voedingsstof bevat. In de meeste gevallen is een vitamine K-tekort te wijten aan een ziekte die de synthese of de opname ervan aantast. Een aantal voorbeelden van situaties waarin er een risico is op een vitamine K-tekort ​en suppletie vereist is, zijn de volgende (5, 6, 9):

  • Aandoeningen aan de lever, galblaas of alvleesklier.
  • Gebruik van medicijnen die de opname van vetstoffen remmen, zoals orlistat. Ook galzuurbindende harsen die zijn geïndiceerd om het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen, zoals colestipol, verminderen de opname van vitamine K.
  • Inflammatoire darmziekte zoals colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn.
  • Operaties die tot doel hebben om het gewicht te verminderen.
  • Alcoholisme.
  • Taaislijmziekte.
  • Een beschadigde darmflora na langdurig gebruik van antibiotica.
  • Consumptie van bloedverdunners, zoals warfarine en acenocoumarol.

Een tekort kan zoals je ziet voorkomen bij enkele ziektes en door het gebruik van bepaalde medicijnen. Een tekort aan vitamine K geeft meer kans op bloedingen. Het is daarom belangrijk om bij twijfel contact op te nemen met je huisarts.

Loopster op loopband vitamine K helpt bij sterke botten

Vitamine K-supplementen helpen om de botten te versterken en botbreuken te voorkomen die verband houden met osteoporose. 
(Bron: Wavebreak Media Ltd: 40311985/ 123rf.com)

Wat zijn de symptomen van een vitamine K tekort?

Een tekort aan vitamine K geeft meer kans op bloedingen. Een tekort kan bovendien leiden tot een vertraagde stollingstijd, een gemakkelijke vorming van blauwe plekken, verlies van de botmassa, een verhoogd risico op breuken en osteoporose en hartaandoeningen. Bij zuigelingen kan een tekort aan vitamine K leiden tot fatale bloedingen (2, 10).

Wat zijn de verschillen tussen vitamine K1 en K2?

Toen er meer bekend werd over vitamine K, dacht men in eerste instantie dat de K1- en K2-varianten alleen qua structuur van elkaar verschilden. Later werd echter ontdekt dat ze ook verschillende rollen spelen in het lichaam. Hoewel een vitamine K1-tekort zeldzaam is, komt een vitamine K2-tekort vaker voor. Dit tekort wordt geassocieerd met langdurige bot- en hartproblemen (2, 5, 11).

Vitamine K1 Vitamine K2
Naam Fylochinon, in de natuurlijke vorm. In supplementen komt synthetische vitamine K1 voor als fytonadion of fytomenadion. Menaquinone.
Functies Speelt een belangrijke rol bij het bloedstollingsproces. Draagt bij aan sterke botten, verbetert de integratie van calcium in de botten en vermindert het risico op breuken en osteoporose.

Voorkomt verkalking van de slagaders.

Voedingsbronnen Groene bladgroenten zoals broccoli, spinazie, snijbiet, sla en boerenkool. Plantaardige oliën zoals olijfolie, koolzaad en soja. Vlees zoals rundvlees, gevogelte en lever, eigeel, kaas en natto.

Vitamine K2 wordt ook aangemaakt door de darmbacteriën in de dikke darm.

Opname Laag tot matig. De assimilatie van vitamine K1 aanwezig in groene bladgroenten kan worden verdubbeld als een bron van vet aan het preparaat wordt toegevoegd, zoals olie of boter. Matig tot hoog.

Beide vormen hebben een positieve werking op hart- en boedvaten. Supplementen kunnen zowel vitamine K1 als vitamine K2 bevatten. Dit staat aangegeven op het etiket van het desbetreffende product.

broccoli snijden

Vitamine K behoort tot de groep van vetoplosbare vitamines. Er zijn twee natuurlijke vormen van vitamine K: vitamine K1 (fylochinon) en vitamine K2 (menaquinon).
(Bron: Microgen: 145308988/ 123rf.com)

Wat zijn de bijwerkingen en contra-indicaties van vitamina K?

De inname van vitamine K1 en K2 wordt beschouwd als veilig en er is geen maximaal getolereerde inname gedefinieerd om nadelige effecten te voorkomen. Goed om te weten is echter dat vitamine K3 (menadion) giftig kan zijn en leverschade kan veroorzaken. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, verhogen hoge doses vitamine K het risico op bloedstolsels niet (5, 6).

Mensen die bloedverdunners zoals warfarine of acenocoumarol gebruiken, moeten voorzichtig zijn met de inname van vitamine K en een arts raadplegen. Vroeger moesten de mensen die deze medicijnen gebruikten, de voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine K zelfs helemaal vermijden. Tegenwoordig wordt het echter aangeraden om voldoende van de voedingsstof te blijven eten, zonder plotselinge veranderingen in de dagelijkse hoeveelheid aan te brengen (11).

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Als je van mening bent dat vitamine K een goede aanvulling kan zijn voor je gezondheid en als je de toestemming van je arts hebt, moet je rekening houden met bepaalde criteria om het beste ​​product te kiezen. De basisaspecten die je moet analyseren bij het kopen van een vitamine K-supplement zijn de volgende:

Toedieningswijze

Vitamine K wordt meestal verkocht in de vorm van capsules of tabletten, maar is ook verkrijgbaar in vloeibare vorm. Alledrie de formaten zijn erg praktisch en gemakkelijk te consumeren. Het is belangrijk om de capsules en tabletten samen met een hoofdmaaltijd in te nemen, die bovendien een vetbron bevat zoals room, olie of boter, om de opname van vitamine K te verbeteren.

Met een vloeibaar vitamine K-supplement kunnen de druppels direct op de tong worden aangebracht, zonder deze te mengen met voedsel of drank. Fabrikanten voegen vaak een zeer kleine hoeveelheid vetten en vetachtige stoffen (lipiden) toe om een ​​verbeterde opname van de vitamine K te garanderen. Desondanks is de calorie-inname te verwaarlozen.

druk nemen

Vitamine K2 beschermt de gezondheid van het hart- en vaatstelsel door verkalking in de slagaders te remmen.
(Bron: Guzhva: 34667787/ 123rf.com)

Vitamine K1 en K2

Zoals we al eerder zeiden, hebben vitamine K1 en K2 verschillende functies. Het is raadzaam om een vitamine K-supplement te kopen waarvan de formulering aan je behoeften voldoet. Vitamine K2 wordt aanbevolen om de gezondheid van de botten te beschermen en het risico op hartaandoeningen te verkleinen, die verband houden met de verkalking van de slagaders.

Vitamine K1-supplementen zijn op hun beurt bedoeld om het bloedstollingsproces te ondersteunen. Als je lijdt aan een aandoening die de opname van vitamine K beïnvloedt, zoals een leverziekte, kun je kiezen voor supplementen die fylochinon (K1) combineren met menaquinon (K2).

Laura JonesExpert in voedingswetenschappen
“Vitamine K2 wordt beter door het lichaam opgenomen en is gekoppeld aan de gezondheid van het hart- en vaatstelsel. Het leidt calcium naar de botten en voorkomt dat dit zich afzet waar het niet hoort, bijvoorbeeld in de slagaders en organen, waar calcium schade kan veroorzaken.”

Toegevoegde ingrediënten

Twee ingrediënten die veel worden gebruikt om vitamine K2-supplementen te verrijken zijn vitamine D3 en calcium. Dit soort supplementen wordt vooral aanbevolen voor mensen die ouder zijn dan 45 jaar en die hun botten moeten versterken en osteoporose willen voorkomen of behandelen. Vitamine K-supplementen kunnen bovendien matige hoeveelheden vitamine C bevatten, een erkende antioxidant.

Terwijl vitamine D de opname van calcium verhoogt, zorgt vitamine K2 ervoor dat dit mineraal naar de botten wordt geleid en niet wordt afgezet in de slagaders. Daarom is de combinatie van vitamine D3 en K2 ideaal om de gezondheid van de botten te ondersteunen, zonder daarbij het risico op hart- en vaatziekten te vergroten.

Geschiktheid voor vegetariërs en veganisten

Het is voor vegetariërs en veganisten erg belangrijk om altijd te controleren of het supplement voor 100% uit plantaardige ingrediënten is gemaakt. In het geval van vitamine K-supplementen moet je capsules kiezen waarvan het beschermende laagje is gemaakt met hypromellose, ook wel bekend als plantaardige cellulose.

Een ander criterium dat bepaalt of een vitamine K-supplement geschikt is voor vegetariërs en veganisten, is de bron van de voedingsstof. Hoewel vitamine K1 wordt gewonnen uit groene bladgroenten en plantaardige oliën, zijn de belangrijkste bronnen van vitamine K2 van dierlijke oorsprong. Sommige natuurlijke veganistische producten bevatten vitamine K2 die afkomstig is van natto, de gefermenteerde sojabonen.

Samenvatting

Vitamine K is een bouwstof voor stollingsfactoren in de lever. Ook zijn er steeds meer aanwijzingen dat de voedingsstof een rol speelt bij de aanmaak van botten. Je kunt onderscheid maken tussen twee soorten vitamine K: vitamine K1 (fylochinon) en vitamine K2 (menaquinonen). Hoewel een vitamine K-tekort zeldzaam is, kunnen sommige ziekten en medicijnen de opname van de vitamine verstoren.

Vitamine K-supplementen zijn verkrijgbaar in de vorm van capsules, tabletten en vloeibare oplossingen. De supplementen zijn vaak verrijkt met vitamine D3 en calcium. Vitamine K1 wordt aangetroffen in bladgroenten en oliën, terwijl vitamine K2 vooral wordt gewonnen uit vlees, kaas en eieren. De enige veganistische bron van vitamine K2 is natto.

Als je onze shopgids over vitamine K leuk vond, deel deze dan op social media of laat hieronder je reactie achter.

(Bron van de header afbeelding: Arzamasova: 103722193/ 123rf.com)

Referenties (11)

1. Shearer M, Fu X, Booth S. Vitamin K Nutrition, Metabolism, and Requirements: Current Concepts and Future Research. 2012.
Bron

2. Booth S, Suttie J. Dietary Intake and Adequacy of Vitamin K. 1998.
Bron

3. Akbari S, Rasouli-Ghahroudi A. Vitamin K and Bone Metabolism: A Review of the Latest Evidence in Preclinical Studies. 2018.
Bron

4. Gu Q, Li P. Biosynthesis of Vitamins by Probiotic Bacteria. 2016.
Bron

5. Vermeer C. Vitamin K: the effect on health beyond coagulation – an overview. 2012.
Bron

6. Díaz Curiel M. Acción de la vitamina K sobre la salud ósea. 2015.
Bron

7. Adams J, Pepping J. Vitamin K in the treatment and prevention of osteoporosis and arterial calcification. 2005.
Bron

8. Mahan L, Escott-Stump S. Krause. Dietoterapia (Edición 12). 2008. Elsevier Masson.
Bron

9. Amaya García M et al. Micronutrientes en cirugía bariátrica. 2012.
Bron

10. Eden R, Coviello J. Vitamin K Deficiency. 2020.
Bron

11. Minighin E, Braganca K, Anastácio L. Warfarin drug interaction with vitamin K and other foodstuffs. 2020.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wetenschappelijk artikel
Shearer M, Fu X, Booth S. Vitamin K Nutrition, Metabolism, and Requirements: Current Concepts and Future Research. 2012.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Booth S, Suttie J. Dietary Intake and Adequacy of Vitamin K. 1998.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Akbari S, Rasouli-Ghahroudi A. Vitamin K and Bone Metabolism: A Review of the Latest Evidence in Preclinical Studies. 2018.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Gu Q, Li P. Biosynthesis of Vitamins by Probiotic Bacteria. 2016.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Vermeer C. Vitamin K: the effect on health beyond coagulation – an overview. 2012.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Díaz Curiel M. Acción de la vitamina K sobre la salud ósea. 2015.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Adams J, Pepping J. Vitamin K in the treatment and prevention of osteoporosis and arterial calcification. 2005.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Mahan L, Escott-Stump S. Krause. Dietoterapia (Edición 12). 2008. Elsevier Masson.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Amaya García M et al. Micronutrientes en cirugía bariátrica. 2012.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Eden R, Coviello J. Vitamin K Deficiency. 2020.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Minighin E, Braganca K, Anastácio L. Warfarin drug interaction with vitamin K and other foodstuffs. 2020.
Ga naar bron
Recensies