Laatst bijgewerkt: 02-09-2021

Onze selectiecriteria

18Onderzochte producten

27Bestede uren

14Beoordeelde onderzoeken

91Verzamelde opmerkingen

Vitamines zijn moleculen die ons lichaam fit houden en onze gezondheid ondersteunen. Daarom is het belangrijk dat we er steeds voor zorgen dat onze voeding ons voldoende vitaminen verschaft. Maar soms is dat niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld omdat onze levensstijl erg veeleisend is, we veel stress hebben of gewoon omdat we een veganistisch dieet hebben. In dit geval kan het zinvol zijn om regelmatig een vitamine B1 supplement in te nemen.

Vitamine B1, ook thiamine genoemd, is een essentieel molecuul voor de geestelijke, gespierde en cardiovasculaire gezondheid van het lichaam. Een inspannende routine kan helaas leiden tot een tekort aan juist deze vitamine. Lees deze gezondheidsgids van begin tot eind om alles te weten te komen over vitamine B1!

De hoofdzaken

in een notendop

  • Vitamine B1 is een in water oplosbare molecule die tot het vitamine B-complex behoort. Het wordt ook thiamine genoemd.
  • Vitamine B1 zet koolhydraten in het lichaam om in energie en ondersteunt de algemene gezondheid van de cellen. Een tekort aan vitamine B1 is de oorzaak van een ziekte die beriberi heet.
  • Er zijn zo veel vitamine B1 supplementen op de markt dat je goed moet kijken welke het beste aan je persoonlijke behoeften voldoet.

Gids: Wat je moet weten over vitamine B1

Vitamine B1 speelt een essentiële rol in de gezondheid van zenuwen, hart en hersenen. Een tekort aan vitamine B1, ook thiamine genoemd, kan zelfs een levensbedreigend probleem worden. Gelukkig voorziet een gezonde en evenwichtige voeding ons lichaam meestal van voldoende vitamine B1. Als een vitamine B1 tekort wordt vastgesteld, zijn er tegenwoordig ook veel hoogwaardige vitaminesupplementen verkrijgbaar die het heel snel aanvullen.

Una mujer tomando vitamina B1

Vitamine B1, ook thiamine genoemd, speelt een belangrijke rol in de gezondheid van je hele zenuwstelsel.
(Image source: Guillem: 89108330/ 123rf.com)

Wat is vitamine B1 of thiamine?

Een vitamine is een molecule die verschillende stofwisselingsfuncties in het lichaam regelt. Ze spelen een belangrijke rol in ons lichaam en helpen ons gezond en fit te blijven. Het probleem met vitamines is echter dat het lichaam ze niet zelf kan aanmaken (behalve vitamine D). Een gezonde voeding moet alle vitamines bevatten om als “evenwichtig” beschouwd te worden. In sommige gevallen is het echter nodig vitaminesupplementen te nemen omdat onze voeding ons niet voldoende vitamines verschaft.

Thiamine, algemeen bekend als vitamine B1, is een in water oplosbare stof die tot het vitamine B-complex behoort. Het vitamine B-complex bestaat uit 8 verschillende vitamines en is heel belangrijk voor het lichaam. Vitamine B1, bijvoorbeeld, regelt de energieproductie van het lichaam en regelt ook dat verschillende lichaamsweefsels gezond blijven. Hier hebben we een klein overzicht gemaakt van de processen waarin vitamine B1 een rol speelt

  • Omzetting van koolhydraten in energie: Thiamine regelt de synthese van energie (in de vorm van ATP-moleculen) uit koolhydraten.
  • Vetstofwisseling: Ook lipiden (vetten) hebben voldoende vitamine B1 nodig, zodat deze lipiden door de cellen goed gebruikt kunnen worden, energie kunnen leveren en kunnen helpen bij de productie van hormonen.
  • Neurotransmitters en signaalmoleculen: Thiamine is essentieel voor de vorming van o.a. gamma-aminoboterzuur (GABA), glutamaat en aspartaat. Deze stoffen helpen het lichaam om te communiceren of maken de overdracht van signalen tussen verschillende cellen mogelijk.
  • Antioxidant: Vitamine B1 is nodig voor de synthese van NADPH. Dit molecuul vangt en bindt oxidatieve verbindingen die vrijkomen bij de celstofwisseling.
  • Celstabiliteit: Door de energieproductie en de synthese van signaalmoleculen te regelen, houdt thiamine de cellen stabiel en helpt ze normaal te functioneren.
  • Zenuwstelsel: Vitamine B1 is bijzonder belangrijk voor het regelen van de neuronale activiteit, vanwege de effecten op de energieregulatie en de transmissie van zenuwimpulsen.

De aanbevolen dagelijkse inname van vitamine B1 varieert naargelang leeftijd, geslacht en andere factoren zoals zwangerschap. De volgende tabel geeft de aanbevolen dagelijkse inname van thiamine voor verschillende bevolkingsgroepen:

Bevolkingsgroep Aanbevolen dagelijkse inname (milligram per dag)
Baby’s 0-6 maanden 0.2
Baby’s 7-12 maanden 0.3
Kinderen 1-3 jaar 0.5
Kinderen 4-8 jaar 0.6
Kinderen 9-13 jaar 0,9
Jonge vrouwen 14-18 jaar 1
Jonge mannen 14-18 jaar 1,2
Volwassen vrouwen ouder dan 18 jaar 1,1
Volwassen mannen ouder dan 18 jaar 1,2
Zwangere vrouwen 1,4
Vrouwen die borstvoeding geven 1,4

Wat zijn de symptomen van een vitamine B1 tekort?

Het menselijk lichaam kan maximaal 30 milligram vitamine B1 opslaan, vooral in het skelet-, zenuw- en hartspierweefsel. Helaas is dit niet genoeg om de behoefte van het lichaam aan vitamine B1 over een lange periode te dekken. De symptomen van een vitamine B1 tekort treden heel snel op en kunnen ernstige gevolgen hebben – zelfs de dood. Maar maak je geen zorgen! De ernst van de symptomen hangt vooral af van hoe groot het thiamine tekort werkelijk is.

Varios alimentos que contienen vitamina B1

Vlees en volle granen bevatten veel vitamine B1.
(Image source: ratmaner: 91326126/ 123rf.com)

Milde symptomen

  • Tachycardie (snelle hartslag, ook in rust)
  • Gebrek aan energie en voortdurend gevoel van vermoeidheid
  • Spierzwakte
  • Verlies van reflexen
  • Verlies van eetlust
  • Droefheid en prikkelbaarheid
  • Problemen met het gezichtsvermogen
  • Misselijkheid
  • Perifere neuropathie (moeilijk te beschrijven veranderingen in het gevoel, die lijken op “tintelingen” in vingers en tenen)

Droge (nerveuze) beriberi:

De ziekte “beriberi” (van Sinhala, “toestand van zwakte”) werd voor het eerst beschreven in Sri Lanka en trof mensen die alleen rijst aten. De eerste fase van deze ziekte, ook wel droge of nerveuze beriberi genoemd, tast vooral de zenuwfunctie aan. Bij deze aandoening zijn de volgende symptomen te verwachten

  • Perifere neuropathie
  • Veranderingen in gang en coördinatie
  • Wernicke’s encephalopathie: Dit is een omkeerbaar hersenletsel dat motorische en zintuiglijke stoornissen veroorzaakt. De meest voorkomende symptomen zijn braken, ongewone oogbewegingen, koorts en intellectuele stoornissen.
  • Het syndroom van Korsakoff: Dit syndroom is het volgende stadium van de encefalopathie van Wernicke, waarin de hersenbeschadiging helaas onomkeerbaar wordt en geheugenstoornissen, delirium en amnesie worden toegevoegd.

Natte (cardiale) beriberi:

Als de beriberi verder vordert, treedt natte beriberi in en verzwakt de hartspier. Het lichaam wordt niet meer van voldoende zuurstof en andere voedingsstoffen voorzien en natte beriberi kan in sommige gevallen – en als het vitamine B1 tekort niet wordt teruggedrongen – tot de dood leiden. In dit stadium van de ziekte verschijnen de volgende symptomen

  • Oedeem (ophoping van waterig vocht in lichaamsweefsels)
  • Tachycardie (snelle hartslag, ook in rust)
  • Hoge bloeddruk
  • Angina (drukkende pijn op de borst)
  • Myocardiaal infarct (directe beschadiging van de hartspier, mogelijk dodelijk)
  • Fulminant hartfalen

Un frasco con pastillas

Mensen met alcoholproblemen lijden vaak aan een tekort aan vitamine B1.
(Image source: Thongphasuk: 51027689/ 123rf.com)

Gelukkig is een B1 tekort, als het op tijd gediagnosticeerd wordt, gemakkelijk te behandelen. De eerste symptomen kunnen verlicht worden door een dieet te eten dat rijk is aan vitamine B1 of door een vitamine B1 supplement in te nemen. Als je echter vermoedt dat je beriberi hebt, moet je onmiddellijk contact opnemen met een arts.

Wat zijn de voordelen van het innemen van vitamine B1?

Als je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B1 niet uit je voeding kunt halen, is het raadzaam een vitamine B1 supplement aan je dieet toe te voegen. Mensen met een zeer ernstig tekort aan vitamine B1 kunnen het ook intraveneus door een arts laten inspuiten. Je kunt gemakkelijk receptvrije vitamine B1 supplementen online kopen.

In elk geval moet je een vitaminepreparaat kiezen dat je meer dan 50 mg vitamine B1 per dag geeft.

Vitamina B1 con alimentos

Vitamine B1 kan mensen helpen die veel stress hebben.
(Image source: ratmaner: 80185825/ 123rf.com)

Vitamine B1 supplementen zijn vooral nuttig voor mensen die een caloriearm vermageringsdieet volgen of mensen die grote hoeveelheden koolhydraten consumeren (bv. atleten die vaak glucosedranken gebruiken). Mensen die vaak en veel alcohol gebruiken of alcoholist zijn kunnen er ook baat bij hebben. Hier zijn de belangrijkste voordelen van een gezond gehalte aan vitamine B1 in het bloed

  • Hersenen kunnen normaal functioneren
  • Hart en bloedsomloop blijven gezond
  • De stofwisseling verloopt soepel
  • Betere beheersing van diabetes: in het bloed van type 2 diabetici is een laag gehalte aan vitamine B1 gevonden.
  • Cardiovasculaire bescherming: Mensen met hartfalen hebben vaak een laag vitamine B1 gehalte.
  • Verbetering van dementieverschijnselen: Vitamine B1 speelt een heel belangrijke rol bij de instandhouding van de neuronale functie. Wetenschappers onderzoeken momenteel de mogelijkheid om vitamine B1 te gebruiken als behandeling voor de ziekte van Alzheimer.
  • Verlichting van menstruatiepijn (dysmenorroe): Bij sommige vrouwen verlicht een vitamine B1 supplement hun menstruatiepijn.
  • Cataract voorkomen: Een cataract is een vertroebeling van de ooglens en komt vooral bij oudere mensen voor. De inname van vitamine B1 is positief in verband gebracht met een lagere kans om aan deze oogziekte te lijden.

Aankoopcriteria

Heb je besloten een vitamine B1 supplement te nemen? Lees dan het volgende gedeelte aandachtig door! Hier vind je alle belangrijke koopcriteria die je helpen een kwalitatief goed vitaminesupplement te vinden dat bij je behoeften en levensstijl past.

Allergieën en intoleranties

Zelfs als je niet allergisch bent voor vitamine B1, kunnen vitamine B1 supplementen vaak andere allergenen bevatten, zoals gluten, lactose, soja, noten- of visextracten. Kijk daarom altijd goed op het etiket van een product voordat je het koopt.

Vegetarisch en veganistisch dieet

Als je veganist of vegetariër bent, let er dan op dat het product dat je koopt veganistisch is. Steeds meer laboratoria schaffen het gebruik van dierlijke producten in hun preparaten af, maar er zijn nog steeds enkele fabrikanten die lactose, rundergelatine of visextract gebruiken. Vooral als je een vitamine B1 preparaat in capsulevorm kiest, kunnen deze capsules gemaakt zijn van runder- of varkensgelatine. Een goed alternatief zijn capsules van cellulose.

Wist je dat een tekort aan vitamine B1 vreselijke gevolgen kan hebben (bv. uitbraak van beriberi), maar tegelijk heel gemakkelijk te behandelen is?

Combinatie met andere voedingsstoffen

Als je merkt dat je een tekort hebt aan vitamine B1, is het waarschijnlijk dat je ook aan andere tekorten aan voedingsstoffen lijdt. Hier stellen we de beste combinaties van voedingsstoffen voor, afhankelijk van je persoonlijke situatie:

Bevolkingsgroep Naast vitamine B1 worden ook de volgende voedingsstoffen aanbevolen:
Veganisten en vegetariërs VitamineB12Omega-3IronCalciumVitamine DVitamine K-2ZinkIodium
Mensen die lijden aan de gevolgen van alcoholverslaving VitamineB6Vitamine B9SeleniumMagnesiumZinVitamine C
Mensen dieniet evenwichtig eten CalciumVitamineDEisenVitamine B12Vitamine B9Magnesium
Mensen die lijden aan vermoeidheid enVermoeidheid CoenzimQ10Vitamine B12IronCreatineCitrulline

Conclusie

Vitamine B1 is een absoluut essentiële voedingsstof voor de menselijke gezondheid. Voldoende thiamine concentraties in het bloed helpen de intellectuele en musculaire gezondheid van het lichaam. Als je (te) veel koolhydraten eet, kan een vitamine B1 supplement zelfs noodzakelijk worden om het lichaam in evenwicht te houden.

Als je lijdt aan een vitamine B1 tekort, kan een vitamine B1 supplement je weer op de been helpen. Veel mensen die besloten hebben een gezond dieet te volgen, kiezen ervoor een vitaminesupplement te nemen. Sommige studies suggereren zelfs dat meer vitamine B1 in het bloed muggen afschrikt. Het is nog niet zeker of dit echt het geval is, maar het zou zeker de moeite waard zijn om het te proberen!

Als je deze gids over vitamine B1 of thiamine leuk vond, laat dan een reactie achter en we komen er graag bij je op terug. We nodigen je ook uit om deze gezondheidsgids aan je vrienden en familie door te sturen.

(Beeldbron van headerfoto: morisfoto: 123609587/ 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies