Laatst bijgewerkt: 02-09-2021

Als je voor het eerst visolie hoort, denk je er niet meteen aan als een zeer wijdverbreid voedingssupplement. Met visolie kun je echter je vitaliteit verhogen en verschillende ziekten voorkomen. De omega-3 vetzuren die in visolie zitten, mogen in geen enkele evenwichtige voeding ontbreken.

Of het nu in capsules, tabletten of druppels is, visolie bestaat uit veel belangrijke ingrediënten. Het heeft veelbelovende effecten voor zowel kinderen als volwassenen. Maar niet iedereen heeft de omega-3 vetzuren die het bevat bovendien nodig uit voedingssupplementen.

In dit artikel leggen we uit of je visolie moet nemen en hoe je dat goed doet. Je leert ook hoe visolie wordt gemaakt en welke vegetarische en veganistische alternatieven er zijn.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Er bestaan veel mythen rond visolie. Het innemen van visolie kan voor elke leeftijdsgroep aanbevolen worden. Het kan nuttige en genezende effecten in je lichaam hebben, maar deze zijn slechts gedeeltelijk wetenschappelijk bewezen.
  • Je lichaam kan omega-3 vetzuren niet zelf aanmaken. Voor een gezonde voeding is het daarom belangrijk om een minimum aan omega-3 vetzuren binnen te krijgen. Dit maakt het raadzaam extra omega-3 vetzuren in te nemen, vooral als je een vegetarisch of veganistisch dieet volgt.
  • Niet iedereen heeft een tekort aan omega-3 vetzuren. Het is daarom van essentieel belang dat je je door een arts laat onderzoeken en adviseren voordat je voor het eerst een supplement met omega-3 vetzuren neemt. Dit is de enige manier om schadelijke bijwerkingen te vermijden.

Visolie: Wat je moet weten

Het gezondheidsbewustzijn in onze samenleving is de laatste jaren sterk toegenomen. Daardoor worden voedingssupplementen zoals visolie steeds belangrijker. Steeds meer mensen zien om verschillende redenen af van de regelmatige consumptie van vis.

Dit betekent echter dat ze niet meer in staat zijn aan de noodzakelijke behoefte van de belangrijke omega-3 vetzuren te voldoen. Om deze reden nemen de meeste mensen hun toevlucht tot voedingssupplementen zoals visolie.

Een positief effect voor het lichaam zou bewezen kunnen worden door een dagelijkse minimumhoeveelheid. Studies hebben aangetoond dat het een positief effect kan hebben op zowel het geestelijk welzijn als op lichamelijke klachten. (1)

Wat is visolie?

Visolie zijn vetten die uit vis gehaald worden. Deze vetten zijn meestal omega-3 vetzuren. De meervoudig onverzadigde vetzuren zijn voor ons mensen van levensbelang.

Visolie bestaat uit de belangrijke vetzuren: eicosapentaeenzuur (EPA), docohexaeenzuur (DHA) en alfa-linoleenzuur (ALA)

.
Omega-3 vetzuren zijn samengesteld uit eicosapentaeenzuur (EPA), docosahexaeenzuur (DHA) en alfa-linoleenzuur (ALA). Het aandeel van deze componenten kan variëren naar gelang de vissoort, en daarom zijn sommige soorten beter dan andere.

Aan de meeste commerciële visoliën worden vitamine E en andere mineralen toegevoegd om een langere houdbaarheid te verzekeren.

Het menselijk lichaam is niet in staat om zelf omega-3 vetzuren aan te maken, dus is het belangrijk ze uit externe bronnen te halen, zoals visgerechten of visolie. Maar omega-3 vetzuren kunnen ook verkregen worden uit vegetarische en veganistische bronnen.

Wat doet visolie?

Een extra bron van omega-3’s heeft op elk lichaam een ander effect.

Omega-3 vetzuren kunnen positieve effecten hebben op het hele lichaam. Ze zijn ook betrokken bij veel belangrijke processen in het lichaam. Zelfs in de kindertijd ondersteunen ze essentiële ontwikkelingen in de hersenen.(1)

Ze worden dus op veel gebieden gebruikt

  • Omega-3 vetzuren kunnen een ontstekingsremmend effect hebben.
  • Inname ervan kan de hersenontwikkeling en het leervermogen bevorderen, vooral bij kinderen.(2)
  • Het voedingssupplement kan de bloeddruk verlagen.(3)
  • Visolie kan helpen tegen manische depressie.(4)
  • Het kan de huid ondersteunen. Het kan bijvoorbeeld het uiterlijk van de huid verbeteren, de wondgenezing ondersteunen en huidkanker en andere huidziekten tegengaan.(5)
  • Omega-3 vetzuren kunnen een effect hebben op het cardiovasculaire systeem. Ze kunnen hart- en plotse dood tegengaan en het risico op beroerte verminderen.(6)
  • Inname kan de groei van kankercellen tegengaan.(7)

Behalve de genoemde effecten kan een verhoogde inname van omega-3 ook met andere effecten in verband gebracht worden. Dit wordt nog in veel studies onderzocht.

Er zijn al enkele positieve effecten waargenomen bij deelnemers aan de studie. Er kan echter niet van uitgegaan worden dat alle genoemde punten op een persoon van toepassing zijn, want elk lichaam reageert afzonderlijk op een extra inname van omega-3 vetzuren.

Niet elk lichaam heeft de extra omega-3 bron nodig.

Om een succesvolle inname te garanderen, moet je ervoor zorgen dat je voldoende omega-6 vetzuren inneemt. Alleen via omega-6 kan het lichaam de belangrijke omega-3 vetzuren opnemen en metaboliseren. Pas dan kunnen de effecten van de vetzuren zich echt ontvouwen.

Omega-6 vetzuren komen voor in veel alledaagse voedingsmiddelen. Hiertoe behoren noten en verschillende oliën. Een inname is daarom meestal automatisch gegarandeerd in een evenwichtige voeding.

Een verhouding van 1:5 wordt aanbevolen. Dit komt overeen met één deel omega-3 vetzuren op 5 delen omega-6 vetzuren. Normaal wordt deze verhouding niet bereikt omdat meer omega-6 vetzuren worden geconsumeerd. Maar je moet wel deze richtlijn onthouden.

Wat is het effect van visolie innemen bij kinderen en tijdens de zwangerschap?

Ook tijdens de zwangerschap is het voor de ontwikkeling van het kind bijzonder belangrijk dat de moeder voldoende omega-3 vetzuren binnenkrijgt.

Regelmatige inname kan, onder andere, vroeggeboortes voorkomen en de ontwikkeling van de hersenen van het kind bevorderen. (8) Bovendien kan een hoger geboortegewicht van het kind bereikt worden. (9)

fischöl

Inname ervan kan de cognitieve ontwikkeling verbeteren en het leervermogen vergroten. (Image source: Jerry Wang / Unsplash)

Ook in de kindertijd mag regelmatige consumptie van omega-3 vetzuren niet achterwege blijven. Een wetenschappelijke studie heeft aangetoond dat omega-3 vetzuren een positieve invloed kunnen hebben op de motorische en cognitieve vermogens van een kind. Vooral de aandacht, het verwerkingsvermogen en de coördinatie kunnen verhoogd worden. (10)

Bovendien kan de inname ervan de hyperactiviteit van een kind tegengaan, waardoor het zich beter kan concentreren. (2)

Hoe kan ik een tekort aan omega-3 herkennen?

De symptomen van een tekort kunnen sterk variëren. Tekorten kunnen op vele plaatsen in het lichaam voorkomen.

Getroffen area Gevolgen
Hersenactiviteit Vermoeidheid, slechte concentratie, vergeetachtigheid
Hart- en vaatstelsel Verhoogde bloeddruk, zwaarlijvigheid, hart- en vaatziekten
Huid- en gewrichtsproblemen Droge huid, langzame wondgenezing, gewrichtspijn

De genoemde symptomen zijn slechts een voorbeeld. De deficiëntiesymptomen zijn zeer uiteenlopend en kunnen zich dus ook zeer individueel manifesteren. In extreme gevallen kan een tekort leiden tot aandachtstekortstoornis, de ziekte van Alzheimer, schizofrenie en depressie, volgens een studie. (11, 12)

Hoe moet het ingenomen worden?

Visolie moet vooral bij de maaltijd ingenomen worden, want alleen zo kan het lichaam de vetzuren goed opnemen. De eerste successen verschijnen pas na een paar weken. Daarom is het belangrijk om regelmatig en over een langere periode visolie in te nemen.

Zorg ervoor dat je de juiste dosering in

neemt.

Een hoeveelheid van 5g per dag mag nooit overschreden worden. Voor een volwassene wordt een dagelijkse dosis van 250 mg aanbevolen.

Een dagelijkse dosis van 250 mg is bedoeld om de hartfunctie op peil te houden en een gezond cardiovasculair systeem te behouden. Een dosis van 2-4g per dag wordt vaak gebruikt om de bloeddruk en het triglyceridengehalte te verlagen. (13)

De dagelijkse behoefte kan echter sterk verschillen van mens tot mens. Meestal hangt het af van de sportactiviteiten en de leeftijd. Om de juiste dosering voor jou te bepalen, moet je advies vragen aan je arts.
In

welke vormen kan ik visolie nemen?

Visolie kan in verschillende vormen ingenomen worden. Afhankelijk van je dagelijkse routine kunnen verschillende vormen meer of minder geschikt voor je zijn.

Vorm Voordelen Nadelen
Visolie capsules Gemakkelijk in te nemen, gemakkelijk te vervoeren, lang houdbaar Voorgedoseerd, capsulehuls bevat gelatine uit rund of vis
Druppels Maakt individuele dosering mogelijk, vereenvoudigt de inname, kan met andere voedingsmiddelen gemengd worden Gemakkelijke overdosering mogelijk, moeilijker om onderweg in te nemen

Beide vormen van visolie zijn heel goede producten. Wees je bewust van hoe vaak en in welke dosis je visolie wilt innemen. Dit zal je beslissing vergemakkelijken.

Bij beide versies moet je er echter steeds op letten dat ze correct bewaard worden. Visolie moet altijd in een droge en donkere omgeving bewaard worden. Zo voorkom je dat je visolie vóór de houdbaarheidsdatum ranzig wordt.

Omdat visolie maar ongeveer 6 – 12 weken houdbaar is, loont het niet om het in grote hoeveelheden te kopen. Het is het beste de gebruiksaanwijzing te lezen voor je een hoeveelheid beslist.
Is het mogelijk een overdosis te nemen

van omega-3 vetzuren?

Hoewel omega-3 vetzuren heel belangrijk zijn voor je lichaam, moeten ze niet klakkeloos ingenomen worden. Een volwassene moet erop letten de dagelijkse dosis van 5g niet te overschrijden, om nadelige gezondheidseffecten te voorkomen.

fischöl

De inname van visolie is wijdverbreid, vooral in de vorm van capsules. (Image source: Kayla Marais / Unsplash)

Vaak kan een overdosis zich uiten als oprispingen met een onaangename visachtige geur, spijsverteringsproblemen of misselijkheid.

Voor een goede opname van omega-3 heeft het lichaam echter voldoende omega-6 vetzuren nodig. Dit kan vaak betekenen dat de te veel gedoseerde omega-3 vetzuren niet gemetaboliseerd kunnen worden en worden uitgescheiden. Let bij het innemen van visolie altijd op je lichaam en test eerst hoe je lichaam erop reageert.

Op welke bijwerkingen moet ik letten?

Voedingssupplementen beïnvloeden elk lichaam afzonderlijk. Daarom is het vooral belangrijk dat je bij het begin van de inname op je lichaam let en de reacties van je lichaam goed in de gaten houdt. In sommige gevallen kunnen de volgende bijwerkingen optreden

  • Misselijkheid
  • Braken
  • toename van bloedingen uit het tandvlees en de neus(14)
  • Diarree(15)
  • verhoogde bloedsuikerspiegel bij diabetici
  • zeer lage bloeddruk

De genoemde bijwerkingen zijn altijd sterk afhankelijk van het klinisch beeld van de individuele persoon. Om bijwerkingen te vermijden is het raadzaam een arts te raadplegen over de juiste dosering.

Hoe wordt visolie gemaakt?

Zoals de naam al doet vermoeden, wordt visolie uit vis verkregen. Er wordt vis uit een viskwekerij, van wilde vangst of uit een visserij gebruikt. In de meeste gevallen echter wordt visolie gemaakt van de bijvangst van de visvangst.

De meest gebruikte vissen zijn makreel en ansjovis. Ze behoren tot de vetrijke, koudwater zeevissoorten die vooral voorkomen in Chili, Peru en Japan. Deze vissoorten zijn niet geschikt voor consumptie, maar worden vaak aan land gebracht als bijvangst.

De vis wordt gekookt, gedroogd en geperst tijdens de productie. Dit levert visolie en vismeel op. Die dan in de winkel verkrijgbaar is. Als je waarde hecht aan een duurzaam product, moet je beslist van tevoren informeren naar de herkomst van de visolie.

Welke alternatieven zijn er voor visolie?

Er zijn veel mensen die conventionele visolie afwijzen. Dit komt onder andere door de smaak van de visolie, de manier waarop ze gemaakt wordt of een vegetarisch of veganistisch dieet. Maar omdat de inname van omega-3 vetzuren nog steeds nodig is, moet men beslist niet zonder doen.

  • Visgerechten bevatten van nature dezelfde omega-3 vetzuren als visolie. Daardoor zijn ze de meest natuurlijke bron voor een gezonde inname van de vetten.
  • Algenolie bestaat uit de microalgen die vissen gewoonlijk consumeren. Deze bevatten vooral het belangrijke eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA).
  • Lijnzaadolie wordt verkregen uit de zaden van de vlasplant. Het bevat veel alfa-linoleenzuur (ALA). Het mist echter EPA en DHA, waardoor dit maar in beperkte mate als alternatief gebruikt kan worden.
  • Chia zaden bevatten ook veel ALA, maar geen EPA en geen DHA, dus ook dit kan maar beperkt als alternatief beschouwd worden.

Speciale aandacht moet besteed worden aan het omega-6 gehalte van de alternatieven. Omdat veel oliën en noten veel omega-6 bevatten, moet er, vooral bij een vegetarisch en veganistisch dieet, voor gewaakt worden dat de verhouding tussen omega-3 en omega-6 niet in een onevenwichtige verhouding raakt.

fischöl

De essentiële omega-3 vetzuren kunnen niet door het lichaam zelf worden aangemaakt. Daarom moeten ze via voedsel opgenomen worden. (Image source: Kelly Sikkema / Unsplash)

Of deze alternatieven als zodanig geschikt zijn is echter zeer omstreden. Visgerechten en algenolie bevatten het hoogste gehalte aan omega-3. Dienovereenkomstig sta je bij hen aan de veilige kant, welke levensstijl je ook nastreeft.

Conclusie

Of het nu in de vorm van visolie is of in een van de alternatieven, omega-3 vetzuren zijn voor iedereen van vitaal belang. Uit vele studies blijkt dat visolie een zeer positief effect op het lichaam kan hebben. Maar omdat iedereen anders is, moet je zeker naar je lichaam luisteren en de dosering aan je behoeften aanpassen.

Het verkrijgen en innemen van visolie is heel eenvoudig. Bespreek echter eerst met een arts of het zinvol voor je is om extra omega-3 vetzuren in te nemen, want een overdosis kan tot gezondheidsproblemen leiden.

Beeldbron: Anshu A / Unsplash

Referenties (16)

1. Swanson D, Block R, Mousa SA. Omega-3 fatty acids EPA and DHA: health benefits throughout life. Adv Nutr. 2012 Jan;3(1):1-7. doi: 10.3945/an.111.000893. Epub 2012 Jan 5. PMID: 22332096; PMCID: PMC3262608.
Bron

2. Horrocks LA, Yeo YK. Health benefits of docosahexaenoic acid (DHA). Pharmacol Res. 1999 Sep;40(3):211-25. doi: 10.1006/phrs.1999.0495. PMID: 10479465.
Bron

3. Naini AE, Keyvandarian N, Mortazavi M, Taheri S, Hosseini SM. Effect of Omega-3 fatty acids on blood pressure and serum lipids in continuous ambulatory peritoneal dialysis patients. J Res Pharm Pract. 2015 Jul-Sep;4(3):135-41. doi: 10.4103/2279-042X.162356. PMID: 26312252; PMCID: PMC4548432.
Bron

4. Mischoulon, David. "Omega-3 fatty acids for mood disorders." Harvard Health Publishing Posted August 03, 2018, 6:30 am , Updated October 27, 2020, 12:00 am
Bron

5. Huang TH, Wang PW, Yang SC, Chou WL, Fang JY. Cosmetic and Therapeutic Applications of Fish Oil's Fatty Acids on the Skin. Mar Drugs. 2018 Jul 30;16(8):256. doi: 10.3390/md16080256. PMID: 30061538; PMCID: PMC6117694.
Bron

6. Wang C, Harris WS, Chung M, Lichtenstein AH, Balk EM, Kupelnick B, Jordan HS, Lau J. n-3 Fatty acids from fish or fish-oil supplements, but not alpha-linolenic acid, benefit cardiovascular disease outcomes in primary- and secondary-prevention studies: a systematic review. Am J Clin Nutr. 2006 Jul;84(1):5-17. doi: 10.1093/ajcn/84.1.5. PMID: 16825676.
Bron

7. Neuwirthová J, Gál B, Smilek P, Urbánková P, Kostřica R. Protinádorový efekt rybího oleje -  mýtus, nebo realita? [Anticancer Effect of Fish Oil - a Fable or the Truth?]. Klin Onkol. 2016;29(2):100-6. Czech. doi: 10.14735/amko2016100. PMID: 27081798.
Bron

8. WHO technical staff. Marine oil supplementation to improve pregnancy outcomes Biological, behavioural and contextual rationale. April 2011. e-Library of Evidence for Nutrition Actions (eLENA)
Bron

9. Olafsdottir AS, Magnusardottir AR, Thorgeirsdottir H, Hauksson A, Skuladottir GV, Steingrimsdottir L. Relationship between dietary intake of cod liver oil in early pregnancy and birthweight. British Journal of Obstetrics and Gynaecology. 2005; 112:424–429
Bron

10. Verónica Portillo-Reyes, Miguel Pérez-García, Yolanda Loya-Méndez, Antonio E. Puente, Clinical significance of neuropsychological improvement after supplementation with omega-3 in 8–12 years old malnourished Mexican children: A randomized, double-blind, placebo and treatment clinical trial, Research in Developmental Disabilities, Volume 35, Issue 4, 2014, Pages 861-870, ISSN 0891-4222
Bron

11. Bos DJ, Oranje B, Veerhoek ES, Van Diepen RM, Weusten JM, Demmelmair H, Koletzko B, de Sain-van der Velden MG, Eilander A, Hoeksma M, Durston S. Reduced Symptoms of Inattention after Dietary Omega-3 Fatty Acid Supplementation in Boys with and without Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Neuropsychopharmacology. 2015 Sep;40(10):2298-306. doi: 10.1038/npp.2015.73. Epub 2015 Mar 19. PMID: 25790022; PMCID: PMC4538345
Bron

12. Young G, Conquer J. Omega-3 fatty acids and neuropsychiatric disorders. Reprod Nutr Dev. 2005 Jan-Feb;45(1):1-28. doi: 10.1051/rnd:2005001. PMID: 15865053.
Bron

13. Gröber, Uwe, Omega-3-Fettsäuren (EPA, DHA), Mikronährstoffe – Beratungsempfehlungen für die Praxis, 2. Auflage, 384 S., Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Stuttgart 2006 ISBN 978-3-8047-2270-5
Bron

14. Begtrup KM, Krag AE, Hvas AM. No impact of fish oil supplements on bleeding risk: a systematic review. Dan Med J. 2017 May;64(5):A5366. PMID: 28552094.
Bron

15. Bradberry JC, Hilleman DE. Overview of omega-3 Fatty Acid therapies. P T. 2013 Nov;38(11):681-91. PMID: 24391388; PMCID: PMC3875260.
Bron

16.

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Untersuchung
Swanson D, Block R, Mousa SA. Omega-3 fatty acids EPA and DHA: health benefits throughout life. Adv Nutr. 2012 Jan;3(1):1-7. doi: 10.3945/an.111.000893. Epub 2012 Jan 5. PMID: 22332096; PMCID: PMC3262608.
Ga naar bron
Klinische Studie
Horrocks LA, Yeo YK. Health benefits of docosahexaenoic acid (DHA). Pharmacol Res. 1999 Sep;40(3):211-25. doi: 10.1006/phrs.1999.0495. PMID: 10479465.
Ga naar bron
Klinische Studie
Naini AE, Keyvandarian N, Mortazavi M, Taheri S, Hosseini SM. Effect of Omega-3 fatty acids on blood pressure and serum lipids in continuous ambulatory peritoneal dialysis patients. J Res Pharm Pract. 2015 Jul-Sep;4(3):135-41. doi: 10.4103/2279-042X.162356. PMID: 26312252; PMCID: PMC4548432.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Mischoulon, David. "Omega-3 fatty acids for mood disorders." Harvard Health Publishing Posted August 03, 2018, 6:30 am , Updated October 27, 2020, 12:00 am
Ga naar bron
Klinische Studie
Huang TH, Wang PW, Yang SC, Chou WL, Fang JY. Cosmetic and Therapeutic Applications of Fish Oil's Fatty Acids on the Skin. Mar Drugs. 2018 Jul 30;16(8):256. doi: 10.3390/md16080256. PMID: 30061538; PMCID: PMC6117694.
Ga naar bron
Klinische Studie
Wang C, Harris WS, Chung M, Lichtenstein AH, Balk EM, Kupelnick B, Jordan HS, Lau J. n-3 Fatty acids from fish or fish-oil supplements, but not alpha-linolenic acid, benefit cardiovascular disease outcomes in primary- and secondary-prevention studies: a systematic review. Am J Clin Nutr. 2006 Jul;84(1):5-17. doi: 10.1093/ajcn/84.1.5. PMID: 16825676.
Ga naar bron
Klinische Studie
Neuwirthová J, Gál B, Smilek P, Urbánková P, Kostřica R. Protinádorový efekt rybího oleje -  mýtus, nebo realita? [Anticancer Effect of Fish Oil - a Fable or the Truth?]. Klin Onkol. 2016;29(2):100-6. Czech. doi: 10.14735/amko2016100. PMID: 27081798.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
WHO technical staff. Marine oil supplementation to improve pregnancy outcomes Biological, behavioural and contextual rationale. April 2011. e-Library of Evidence for Nutrition Actions (eLENA)
Ga naar bron
Klinische Studie
Olafsdottir AS, Magnusardottir AR, Thorgeirsdottir H, Hauksson A, Skuladottir GV, Steingrimsdottir L. Relationship between dietary intake of cod liver oil in early pregnancy and birthweight. British Journal of Obstetrics and Gynaecology. 2005; 112:424–429
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Verónica Portillo-Reyes, Miguel Pérez-García, Yolanda Loya-Méndez, Antonio E. Puente, Clinical significance of neuropsychological improvement after supplementation with omega-3 in 8–12 years old malnourished Mexican children: A randomized, double-blind, placebo and treatment clinical trial, Research in Developmental Disabilities, Volume 35, Issue 4, 2014, Pages 861-870, ISSN 0891-4222
Ga naar bron
Klinische Studie
Bos DJ, Oranje B, Veerhoek ES, Van Diepen RM, Weusten JM, Demmelmair H, Koletzko B, de Sain-van der Velden MG, Eilander A, Hoeksma M, Durston S. Reduced Symptoms of Inattention after Dietary Omega-3 Fatty Acid Supplementation in Boys with and without Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Neuropsychopharmacology. 2015 Sep;40(10):2298-306. doi: 10.1038/npp.2015.73. Epub 2015 Mar 19. PMID: 25790022; PMCID: PMC4538345
Ga naar bron
Klinische Studie
Young G, Conquer J. Omega-3 fatty acids and neuropsychiatric disorders. Reprod Nutr Dev. 2005 Jan-Feb;45(1):1-28. doi: 10.1051/rnd:2005001. PMID: 15865053.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Gröber, Uwe, Omega-3-Fettsäuren (EPA, DHA), Mikronährstoffe – Beratungsempfehlungen für die Praxis, 2. Auflage, 384 S., Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Stuttgart 2006 ISBN 978-3-8047-2270-5
Ga naar bron
wissenschaftliche Untersuchung
Begtrup KM, Krag AE, Hvas AM. No impact of fish oil supplements on bleeding risk: a systematic review. Dan Med J. 2017 May;64(5):A5366. PMID: 28552094.
Ga naar bron
wissenschaftliche Untersuchung
Bradberry JC, Hilleman DE. Overview of omega-3 Fatty Acid therapies. P T. 2013 Nov;38(11):681-91. PMID: 24391388; PMCID: PMC3875260.
Ga naar bron
Recensies