Laatst bijgewerkt: 24-08-2021

Een verkoudheid is vervelend. Veel mensen hebben er last van, vooral tijdens de overgangsperioden in herfst en winter. Je neus loopt, je keel jeukt en je voelt je moe en neerslachtig.

Kun je een verkoudheid voorkomen en moet je altijd medicijnen nemen? In de volgende paragrafen vind je alles wat je moet weten over verkoudheid en hoe je kunt voorkomen dat je ze oploopt.

Belangrijk om te weten

  • Een verkoudheid is een infectie van de bovenste luchtwegen. Het immuunsysteem probeert de ziekteverwekkers te bestrijden die zich in de slijmvliezen hebben genesteld. Dit leidt tot ontstekingsprocessen en verhoogde slijmproductie.
  • Typische symptomen van een verkoudheid zijn een loopneus, een zere keel en een borsthoest. In tegenstelling tot de “echte” griep is een verkoudheid milder en meestal zonder koorts.
  • In de regel kan een sterk immuunsysteem verkoudheidsvirussen aan zonder ernstige symptomen. De werking van het immuunsysteem wordt door verschillende factoren beïnvloed. Het systeem wordt bijvoorbeeld verzwakt door stress, psychische problemen of te weinig slaap.

Een verkoudheid voorkomen: wat je moet weten

Normaal worden je luchtwegen tegen bacteriën en virussen beschermd door een dun laagje afscheiding. Fijne trilhaartjes worden gebruikt om ongewenste ziekteverwekkers uit te drijven. Als het slijmvlies uitdroogt, werkt dit natuurlijke beschermingsmechanisme niet meer en dringen de virussen ons organisme binnen. Ze kunnen de natuurlijke barrières overwinnen en zich in het lichaam vestigen.

Vooral tijdens de koude periode in herfst en winter, als het weer koeler wordt, is het belangrijk om het immuunsysteem te versterken. Zo kun je een vervelende verkoudheid voorkomen. In de volgende paragrafen beantwoorden we de belangrijkste vragen over verkoudheid en hoe je een infectie kunt voorkomen.

Wat is een verkoudheid?

De virussen die een verkoudheid of griep veroorzaken worden verspreid door kleine druppeltjes. Als iemand drager is van de virussen, spuit hij deze druppeltjes bij het niezen of hoesten. Ze kunnen dan enkele uren overleven op voorwerpen, zakdoeken of kleding.
Virussen kunnen enkele uren overleven op voorwerpen, zakdoeken of kleding.

Als je als gezonde persoon dit besmettelijke materiaal aanraakt en dan met je hand in je mond, neus of ogen grijpt, komen de virussen via de slijmvliezen je lichaam binnen. Bij verkoudheid worden de bovenste luchtwegen aangetast door virussen.

Er zijn meer dan 200 soorten virussen bekend die kenmerkende verkoudheidsverschijnselen kunnen veroorzaken, zoals een verkoudheid of keelpijn. Bijna de helft van alle verkoudheden wordt veroorzaakt door zogenaamde rhinovirussen.

Deze virussen hechten zich aan de slijmvliezen in de keel en neus en vermenigvuldigen zich daar. In tegenstelling tot de griep is de gewone verkoudheid veel minder ernstig en de meeste mensen hebben geen koorts of slechts een heel lage koorts.

Hoe ontstaat een verkoudheid?

Je immuunsysteem kan meestal griep- of verkoudheidsvirussen aan zonder dat je het merkt. Als je keelpijn of andere symptomen hebt, is dat een teken dat je immuunsysteem actief is.
Als je een lichte keelpijn of andere symptomen hebt, is dat een teken dat je immuunsysteem actief is.

In sommige gevallen, vooral als het immuunsysteem verzwakt is, kunnen de virussen niet op tijd bestreden worden. Dit leidt tot een ontstekingsreactie in de luchtwegen, die de typische symptomen van een verkoudheid of griep tot gevolg heeft.

De gewone verkoudheid begint meestal twee tot vier dagen na besmetting door druppeltjes en duurt meestal hooguit een week. Als de virussen zich hebben kunnen nestelen in de slijmvliezen van keel en neus, begint het immuunsysteem de ziekteverwekkers te bestrijden. Als gevolg daarvan is er ontsteking in de keel en verhoogde slijmproductie. Je voelt dan een schrapende keel, hebt moeite met slikken, heesheid of een hoestbui.

Hoe kan ik zien of ik verkouden ben?

De eerste tekenen van een verkoudheid zijn meestal een zere keel en een verkoudheid. Vaak is je neus loopneus of voel je je sneller moe en lusteloos dan gewoonlijk.

Als verkoudheidsvirussen zich in de slijmvliezen hebben kunnen nestelen, merk je de eerste symptomen twee tot vier dagen na besmetting via druppelinfectie.

Verkoudheid komt meestal geleidelijk opzetten en de symptomen worden van dag tot dag sterker. Zo verschillen de symptomen van een verkoudheid van die van de griep. In het geval van de “echte griep” verschijnen de symptomen plotseling. De getroffene heeft pijnlijke ledematen en hoofdpijn, krijgt dan koorts en voelt zich moe. Een griepinfectie kan lang aanhouden.

Wat zijn de symptomen van een verkoudheid?

Je kunt een verkoudheid herkennen als ze begint met een loopneus en een zere keel. De slikproblemen en heesheid zijn het sterkst op de derde dag na het oplopen, en verdwijnen meestal tegen de vierde dag. De kou is het hevigst de volgende dag en neemt af tegen de negende dag. Nadat de verkoudheid en keelpijn zijn gezakt, kan een irritante hoest opkomen.

Deze matige hoest kan rond de negende dag overgaan in een vaste hoest. Hier vind je een overzicht van de symptomen van een verkoudheid.

Symptoom Voorkomen
Keelpijn Voorkomen helemaal aan het begin van de verkoudheid en zijn het hevigst op de derde dag.
Rhinitis Merkbaar bij het begin van de infectie en met een piek op de vijfde dag.
Irritatieve hoest Begint nadat de keelpijn en verkoudheid zijn gezakt. Kan overgaan in een vaste hoest op de achtste of negende dag van de infectie

Welke huismiddeltjes kun je gebruiken om een verkoudheid te voorkomen?

Als je keel begint te schrapen en je neus benauwd is, weet je dat er een verkoudheid op komst is. Als je niet de juiste medicijnen in huis hebt of de verkoudheid liever met huismiddeltjes bestrijdt, kun je hier beproefde huismiddeltjes tegen verkoudheid vinden.

Je kunt ze gebruiken om de symptomen meteen al te stoppen en te verlichten.

Drinken, drinken, drinken

De belangrijkste huisremedie tegen het begin van een verkoudheid is voldoende vocht drinken. Dit bevochtigt de slijmvliezen en compenseert het verlies van vocht door zweten. Bovendien maakt het drinken van meer vloeistof de vastzittende afscheiding in de neus of sinussen vloeibaar.

Erkältung vorbeugen

Kruidenthee kan het immuunsysteem helpen een verkoudheid te bestrijden (Bron: Unsplash/Drew Jemmett)

Warme dranken zoals kruidenthee zijn het beste. Ze bevorderen de bloedsomloop en verwarmen het lichaam. De werkzame bestanddelen in kruiden kunnen helpen bepaalde symptomen te verlichten. Salie heeft een verzachtende werking bij heesheid en keelpijn. Tijm maakt vastzittend slijm los en helpt om het op te hoesten.

Stoominhalatie en bad

Warme baden of stoominhalaties zijn geschikt om het begin van een verkoudheid tegen te gaan en verdere symptomen zoals hoesten te voorkomen.

Na een warm stoombad ’s avonds kun je een goede nachtrust krijgen.

Kruiden als salie of etherische oliën worden hier ook gebruikt. Bij de eerste tekenen van een verkoudheid wordt het immuunsysteem versterkt met een warm vol bad.

Een ander positief effect is dat de opstijgende dampen de luchtwegen vrijmaken en bevochtigen. Het beste effect van een warm vol bad krijg je als je voor het slapen gaan 20 minuten ontspant in water van 35 tot 38 graden. Je kunt dan “rustig slapen”. Als je koorts hebt, moet je afzien van een bad, om je bloedsomloop niet extra te belasten.

Kippensoep tegen verkoudheid

Kippensoep is een klassiek huismiddeltje tegen verkoudheid. De reden voor de populariteit van deze warme soep is dat hij het eiwit cysteïne bevat, dat een ontstekingsremmende werking heeft. Het doet de slijmvliezen opzwellen.

Bovendien is de soep een vochtleverancier en levert ze de waardevolle vitamines A en E. De bereiding is heel gemakkelijk, je kunt veel recepten op het internet vinden. Het loont de moeite om grotere hoeveelheden kippensoep van tevoren te koken. Je kunt er wat van invriezen en het dan altijd bij de hand hebben voor het geval je verkouden wordt.

Wanneer heeft het zin om medicijnen tegen verkoudheid te nemen?

Een gewone verkoudheid hoeft niet altijd met medicijnen behandeld te worden. In de meeste gevallen kunnen de symptomen met natuurlijke middelen verlicht worden.
De beste remedie tegen verkoudheid is het vermijden van stress

Het immuunsysteem versterken door stress te vermijden, lichaamsbeweging en een gezond dieet is in de meeste gevallen de beste manier om verkoudheid te voorkomen. Als je alles al geprobeerd hebt en ten einde raad bent met je keuze van huismiddeltjes, doe je er goed aan je arts te raadplegen.

Dit moet je ook doen als je symptomen al langer dan een week aanhouden en je hoge koorts hebt. Artsen zijn echter eerder geneigd natuurlijke preparaten voor te schrijven die bedoeld zijn om een specifiek symptoom te behandelen. Deskundigen raden af combinatiepreparaten te nemen. Veel volwassenen wenden zich tot vrij verkrijgbare middeltjes in de hoop snel van een verkoudheid af te komen.

Combinatiepreparaten zijn bijzonder populair omdat ze beloven verschillende symptomen tegelijk te behandelen. De preparaten bevatten verschillende werkzame stoffen die vaak te laag gedoseerd zijn om helemaal geen effect te hebben. De consumenten geloven dat een van de ingrediënten al zou helpen tegen de klachten. Dit is echter vaak niet het geval.

Wat moet ik doen als ik al keelpijn of andere eerste verschijnselen heb?

Als de eerste tekenen van een verkoudheid verschijnen, is het belangrijk ze snel te behandelen. Zo kun je voorkomen dat de virussen zich verder verspreiden en de besmettingstijd verkorten. In de tabel hieronder hebben we de meest voorkomende behandelingen voor verkoudheidssymptomen op een rijtje gezet.
Symptoom Behandeling
Keelpijn en heesheid Stoombad en inhalatie, en het drinken van kruidenthee met salie of gorgelen met een saliethee
Sniffles Ontspanning en rust, drink veel vocht
Lopende of verstopte neus Stoombaden en inhalatie om de luchtwegen vrij te maken
Hoest Het drinken van warme thee met tijm, natuurlijke preparaten tegen een prikkelhoest

Welke vitaminen beschermen tegen verkoudheid?

Het innemen van vitamine C supplementen heeft de bescherming tegen verkoudheid niet verhoogd. Alleen bij mensen die veel aan sport doen, zoals professionele skiërs of marathonlopers, leidde het innemen van vitamine C tot minder vaak verkouden worden.

Erkältung vorbeugen

Vitamine C en D worden beschouwd als sterke partners in de strijd tegen verkoudheid. Maar is dat wel waar? (Image source: Unsplash/freestocks)

Het nemen van voedingssupplementen met vitamine D of vitamine E is evenmin een duidelijk voordeel gebleken. Ze brengen dus ook geen bewezen voordeel in termen van de frequentie van een verkoudheid.

7 tips om snel van een verk oudheid af te komen

Niemand vindt het leuk om verkouden te zijn en wil het liefst meteen van de symptomen af. Vooral in de herfst en de winter is de kans groot dat je verkouden wordt. De volgende zeven tips zullen je helpen je immuunsysteem te versterken en verkoudheidsvirussen geen kans te geven.

Vochtigheid

Infecties komen het vaakst voor op kantoor of op school als het buiten kouder wordt. De kamers worden dan zwaar verwarmd en er is nauwelijks ventilatie. Dit droogt de lucht uit en maakt het gemakkelijker voor verkoudheidsvirussen om zich te verspreiden. Elk uur de kamer luchten met de ramen wijd open helpt om de lucht opnieuw te bevochtigen en virussen naar buiten te verplaatsen. Je kunt ook een kommetje water op de radiator zetten. Dit verhoogt de vochtigheid en maakt het moeilijker voor virussen om zich te verspreiden.

Je handen wassen

De meeste verkoudheidsvirussen worden via de handen overgedragen. Als je bijvoorbeeld deurknoppen of andere voorwerpen aanraakt die een besmette persoon voor je heeft gehouden, draag je de virussen op je huid. Als je je neus of mond aanraakt, komen de ziekteverwekkers dan je lichaam binnen. Daarom zijn regelmatig handen wassen en meer hygiëne belangrijke maatregelen om een verkoudheid te voorkomen.

Neem voldoende rust

Niet iedereen die in contact komt met verkoudheidsvirussen wordt ook ziek. De meest voorkomende slachtoffers zijn diegenen die moe en overwerkt zijn of die gefrustreerd zijn en geen mentale compensatiemechanismen hebben.

Je moet daarom regelmatige ontspannings- en rustfasen in je dagelijkse routine integreren. Dit helpt het lichaam om beter te regenereren en versterkt het immuunsysteem. Zelfs een kort dutje midden op de dag helpt je lichaam om zijn batterijen weer op te laden.

Slaap

Tijdens de slaap regenereert en herstelt het lichaam van de inspanningen van de dag. Minstens zeven uur slaap per dag kan je lichaam helpen zich beter te verdedigen tegen infecties. Je voelt je uitgeruster en begint de dag fitter. Dit vermindert de invloed van stress en een drukke agenda.

Sport

Regelmatig sporten stimuleert de bloedsomloop en houdt het immuunsysteem fit. Het is belangrijk om alles met mate te doen en met een doel voor ogen. Zeer zware trainingen hebben een tegengesteld effect op het lichaam.

Na een bijzonder inspannende training is het lichaam bijzonder vatbaar voor infecties. Maar lichte lichaamsbeweging helpt je om je hoofd leeg te maken en je immuunsysteem te versterken.

Evenwichtige voeding

Een evenwichtige en gevarieerde voeding voorziet het lichaam van verschillende vitaminen en mineralen. Dit versterkt het immuunsysteem. Vooral groenten en fruit bevatten belangrijke voedingsstoffen die het immuunsysteem helpen infecties te bestrijden.

Je moet er ook voor zorgen dat je minstens twee liter vocht per dag drinkt. Dit houdt de slijmvliezen vochtig. Kruidenthee en speciale theemengsels kunnen je immuunsysteem ook voorzien van waardevolle vitaminen.

Zink

Zink is belangrijk voor een groot deel van de stofwisselingsprocessen in het lichaam. Het regelt de vorming en werking van hormonen, het zuur-base evenwicht, de spijsvertering en het immuunsysteem. Het belangrijke sporenelement komt vooral voor in rauw vlees en vis.

Maar voedingsmiddelen als havermout, eieren en kaas bevatten ook zink. Je hoeft geen tabletten en vitaminesupplementen te slikken om de kans op infectie te verkleinen. Je kunt het risico op infectie verminderen door eenvoudige hygiënische maatregelen te nemen

  • Nies of hoest in een zakdoek, die je dan onmiddellijk weggooit.
  • Als je geen zakdoekje bij de hand hebt, moet je niezen of hoesten in de holte van je arm. Zo voorkom je dat je met je handen de virussen op andere voorwerpen verspreidt.
  • Vermijd drukte tijdens het koude seizoen.
  • Vermijd zoveel mogelijk anderen te omhelzen en handen te schudden.
  • Lucht je werk- en woonruimtes regelmatig.
  • Was je handen grondig met water en zeep, verschillende keren per dag.

Je hoeft niet te wachten tot je de eerste tekenen van een verkoudheid bemerkt om hem te bestrijden. Zelfs een paar kleine dingen in je dagelijks leven kunnen infectie helpen voorkomen. Je kunt de symptomen verminderen en wegkomen met een schrapende keel.

Conclusie

Een sterk immuunsysteem kan meestal virussen afweren zonder dat je het merkt. Je kunt infectie voorkomen door voldoende rust te nemen en aan hygiëne te doen, zoals je handen wassen.

Door een paar regels te volgen, kun je het risico op infectie verkleinen en de herfst en winter doorkomen zonder verkouden te worden. Zo helpen regelmatig luchten en voldoende slaap het immuunsysteem om de ziekteverwekkers te bestrijden.

Beeldbron: Filimonov/ 123rf

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies