fruit rijk aan vitamine c
Laatst bijgewerkt: 11-11-2020

Onze selectiecriteria

65Onderzochte producten

24Bestede uren

13Beoordeelde onderzoeken

146Verzamelde opmerkingen

Is het mogelijk dat iets dat zo gezond is als vitamine C, ook schadelijk kan zijn voor je gezondheid? Als je op zoek bent naar een vitamine C-supplement, kan het zijn dat je in je zoektocht een aantal artikelen met superdoses bent tegengekomen. Het lijdt geen twijfel dat vitamine C erg goed kan zijn voor je gezondheid, maar zit er eigenlijk ook een limiet aan de hoeveelheid die je zou moeten innemen?

Een dieet dat rijk is aan vitamine C is een goede bron van natuurlijke antioxidanten en helpt je om gezond te blijven. Het principe van ‘hoe meer, des te beter’ geldt echter niet voor deze vitamine. Als je een vitamine C-supplement niet op de juiste manier inneemt, kun je een teveel aan vitamine C binnenkrijgen, wat schadelijk is voor je gezondheid. Wil je weten hoe je dit voorkomt? Blijf lezen!

Belangrijk om te weten

  • Vitamine C is een wateroplosbare vitamine die je lichaam gemakkelijk via je urine verlaat. Om deze reden is het moeilijk om een overdosis vitamine C uit je voeding binnen te krijgen.
  • Als je echter vitamine C-supplementen met te hoge doses gebruikt, kun je onder andere last krijgen van darmklachten, nierstenen, slapeloosheid en hoofdpijn.
  • Als je een overdosis aan vitamine C wilt vermijden, moet je op de dosering van het supplement letten, de gebruiksinstructies van de fabrikant opvolgen, het supplement niet gebruiken bij kwetsbare mensen en een arts raadplegen als er problemen ontstaan.

Vermijd een teveel aan vitamine C: supplementen met de juiste doses

Wil je een ​​vitamine C-supplement gebruiken? De producten in de selectie hieronder helpen je om je niveaus van deze voedingsstof te verhogen zonder teveel van de vitamine binnen te krijgen. Denk eraan om je huisarts te raadplegen voordat je een supplement gebruikt. Veel shopplezier!

Het vitamine C-supplement met het grootste effect

Het liposomale vitamine C-supplement van Sundt komt met vlag en wimpel als winnaar uit onze test. Het product heeft een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Voor een zeer vriendelijke prijs ontvang je een supplement dat zeer effectief en eenvoudig in te nemen is. Iedere dosis bevat 1.000 mg Vitamine C, dat gelijk staat aan de aanbevolen dagelijkse dosis.

Het flesje met de vitamine C-druppels is verkrijgbaar in een formaat van 250 ml. Dit komt overeen met ongeveer 50 porties. Het premium product is bovendien gluten- en suikervrij en is 100% geschikt voor vegetariërs en veganisten.

Het meest vertrouwde vitamine C-supplement

Ben je op zoek naar een eenvoudige manier om je vitamine C te verhogen? Kijk eens naar de kauwtabletten van Roter. Een kauwtablet is nu eenmaal makkelijker in te nemen dan zo’n grote pil.

Miljoenen mensen kiezen al decennia lang voor de supplementen van Roter. Het vertrouwde merk is in 1938 opgericht door een Nederlands apotheker-echtpaar en is vooral bekend om zijn vitamine C: het gele potje met de zwarte deksel en de lekkere smaak van de tabletjes. De kauwtabletten geven je natuurlijke weerstand een extra boost en zijn lactose- en glutenvrij.

Het beste vitamine C-supplement voor kinderen

Er zijn omstandigheden waarbij kinderen wel wat extra weerstand kunnen gebruiken. Het Echinaforce Junior + vitamine C-supplement helpt je hierbij. Kinderen die moeite hebben om pillen of capsules door te slikken, zullen met deze kauwtabletten niet langer moeite hebben om de vitamine binnen te krijgen.

De tabletten hebben een lekkere framboossmaak, waardoor je kind amper door zal hebben dat hij of zij een supplement doorslikt. Het supplement geeft dagelijks extra weerstand en helpt je kind te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Het beste vitamine C-supplement bij vermoeidheid


AffiliateLink


Vitamine C 1000 mg, 240 Tablets | draagt ​​bij tot de vermindering van vermoeidheid en vermoeienis | Veganistisch | van Zenement

VOORDELEN VAN VITAMINE C: vermindert vermoeidheid en uitputting.
MAXIMAAL VERMOGEN: formule met 1000 mg vitamine C per tablet, in een fles met 240 veganistisch tabletten (8 maanden opslag). 23,8 mm x 10 mm tabletformaat.
100% VEGANISTISCH: We maken geen gebruik van GGO-materiaal en is 100% plantaardige ingrediënten, geen conserveermiddelen en geen kunstmatige kleurstoffen. Zonder gluten, melk, lactose, soja, gist, zoetstoffen of kunstmatige smaakstoffen.
PREMIUM KWALITEIT: Made in Europa aan strenge kwaliteits- en veiligheidscontroles onderhevig en de zuiverste ingrediënten. We volgen de strenge protocol van Good Manufacturing Practice (GMP in het Engels).
100% TEVREDENHEIDSGARANTIE: Als u niet helemaal tevreden bent, zullen wij uw geld terug!

Het vitamine C-supplement van Zenement heeft een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Ben je vaak vermoeid en uitgeput? Het supplement helpt je om dagelijks meer energie te krijgen. Het flesje bevat 240 tabletten met 1000 mg vitamine C.

De tabletten zijn 100% veganistisch en dus volledig geschikt voor vegetariërs en veganisten. Er worden geen genetisch gemodificeerde ingrediënten, conserveermiddelen en kunstmatige kleurstoffen gebruikt. Het product bevat bovendien geen gluten, melk, lactose, soja, gist, zoetstoffen of kunstmatige smaakstoffen.

Alles wat je moet weten over een teveel aan vitamine C

Vitamine C is een wateroplosbare vitamine met een lage toxiciteit. Over het algemeen wordt het gebruik ervan als veilig beschouwd, zelfs bij hoge doses. Het verkeerde gebruik van supplementen kan echter schadelijk zijn voor je gezondheid. Het belangrijkste nadelige effect van een teveel aan vitamine C zijn darmklachten, hoewel er andere, ernstigere problemen kunnen optreden. Om een overdosis te voorkomen, vind je hieronder de antwoorden op de meest gestelde vragen over dit onderwerp.

arts die dieet geeft

Vitamine C wordt zelfs bij hoge doses als veilig beschouwd.
(Bron: Milkos: 93443404/ 123rf.com)

Vitamine C: hoe meer, des te beter?

Vitamine C (ascorbinezuur) is een wateroplosbare vitamine die bekend staat om zijn antioxiderende eigenschappen. De voedingsstof vervult een essentiële functie in je lichaam en reguleert tientallen processen die je in staat stellen je weefsels in goede conditie te houden, energie uit voedsel te halen en je te verdedigen tegen ziekten (1).

Het is daarom van groot belang voor je gezondheid om voldoende vitamine C binnen te krijgen.

Volgens het Voedingscentrum is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C voor mannen en vrouwen vanaf 14 jaar 75 milligram (13). De Noord-Amerikaanse aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is hoger en ligt tussen de 75-90 mg per dag (3).

Maar wat gebeurt er als je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid overschrijdt? In principe moet je met een dieet dat rijk is aan verse groenten en fruit voldoende van de vitamine binnenkrijgen. Hierdoor zou de kans op bepaalde ernstige ziekten verkleinen, zonder vervelende bijwerkingen te veroorzaken (4). In zeldzame gevallen kan een vitamine-overschot echter tot problemen leiden. In dit artikel gaan we hier dieper op in.

Katherine ZeratskyMayo Clinic (VS) diëtist
“Onthoud dat voor de meeste mensen een gezonde voeding voldoende vitamine C bevat.”

Wat kan een vitamine C-overschot veroorzaken?

Vitamine C is een wateroplosbare vitamine. De vitamine wordt dus in zijn natuurlijke staat opgelost in water. Als je grote hoeveelheden van de vitamine binnenkrijgt, kan je lichaam deze snel via de urine afvoeren. Om deze reden is er een zeer kleine kans op een overdosis vitamine C (3) en wordt de inname van de vitamine als veilig beschouwd, zelfs in grote doses.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C kunnen de inname van de vitamine verhogen tot ongeveer 250 mg per dag, zonder nadelige effecten te veroorzaken. Als je deze hoeveelheid echter uitsluitend verkrijgt uit zure vruchten zoals citroen, kan dit schadelijk zijn voor je tandglazuur (5). Als je op zoek bent naar voedingsmiddelen waar vitamine C in zit, maar die minder agressief zijn voor je tanden, klik dan hier.

Tegelijkertijd kun je door een supplement met megadoses last krijgen van een vitamine C-overschot. Sommige supplementen leveren tot 5000 mg vitamine C per dag, waardoor het vermogen van het lichaam om overtollige hoeveelheden kwijt te raken goed op de proef wordt gesteld. We raden je daarom aan om nooit de maximaal toelaatbare inname te overschrijden (3):

Bevolkingsgroep Maximaal toelaatbare inname
Baby’s van 1-3 jaar 400 mg per dag
Kinderen van 4-8 jaar 650 mg per dag
Kinderen van 9-13 jaar 1200 mg per dag
Jongeren van 14-18 años 1800 mg per dag
Volwassenen van 19 jaar en ouder 2000 mg per dag

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine C?

Het innemen van te veel vitamine C-supplementen, of een te hoge dosis, kan beginnen met enig ongemak in het spijsverteringskanaal. Vaak wordt het overschot van de vitamine niet goed geabsorbeerd, waardoor het achterblijft in de darmen. Het werkt dan als een soort natuurlijk laxeermiddel, dat leidt tot diarree, misselijkheid en maagpijn (3).

Bovendien kunnen vitamine C-supplementen voor bepaalde personen ernstigere problemen veroorzaken (3, 6). In de lijst hieronder zie je welke gevolgen dat zijn:

  • Als je vatbaar bent voor nierstenen, kan een teveel aan vitamine C ervoor zorgen dat deze pijnlijke aandoening terugkeert.
  • Heb je hemochromatose, een aandoening die ervoor zorgt dat het ijzer uit je voeding zich in je lichaam ophoopt en zo je weefsels beschadigt, dan kan de vitamine C de opname van het ijzer verhogen en de ziekte verergeren.
  • Als je een medicijnen slikt, vooral als dit medicijnen zijn om je cholesterolgehalte te normaliseren of voor de behandeling van kanker, kunnen vitamine C-supplementen de werkzaamheid van de medicijnen beïnvloeden.
  • Bovendien wordt een overdosis vitamine C uit supplementen ook in verband gebracht met het optreden van minder specifieke symptomen, zoals hoofdpijn en slapeloosheid. Als je je slecht begint te voelen tijdens het gebruik van een vitamine C-supplement, stop dan direct met het innemen van het supplement en neem contact op met je huisarts.

Er wordt op dit moment onderzocht of de consumptie van hoge doses vitamine C-supplementen het tegenovergestelde effect kan hebben dan gewenst. Sommige experts zijn van mening dat het verkeerde gebruik van deze supplementen je weefsels zou kunnen ‘oxideren’ en de kans op ernstige ziekten zoals tumoren of hartproblemen alleen maar zou vergroten (7).

Een ander risico van een overmatige vitamine C-inname is het verlies van andere voedingsstoffen, zoals vitamine B12 (8). Dit is vooral een probleem voor de kleinsten thuis. We raden het daarom af om een vitamine C-supplement voor kinderen te gebruiken als dat niet wordt voorgeschreven door je huisarts of een kinderarts.

sinaasappels met vitamine c

Een overdosis vitamine C uit supplementen kan buikpijn veroorzaken.
(Bron: Rradub85: 38159335/ 123rf.com)

Hoe voorkom je een teveel aan vitamine C?

Te veel vitamine C kan schadelijk zijn voor je gezondheid. Een tekort aan vitamine C kan echter je gehele welzijn in gevaar brengen. Zoals we je in ons andere artikel over vitamine C hebben verteld, kan een tekort aan deze antioxidant-vitamine in je systeem ervoor zorgen dat je last krijgt van allerlei soorten vervelende symptomen en ziekten.

De vraag is dus, hoe kun je een vitamine C-tekort vermijden zonder teveel van de voedingsstof binnen te krijgen? Zorg ervoor dat je gezond eet! Een dieet dat rijk is aan voedingsmiddelen met vitamine C zal je reserves van de vitamine bijna zonder bijwerkingen op peil houden. Daarnaast raden we je aan om bepaalde gewoonten te vermijden die de werking van vitamine C tegengaan, zoals roken (9).

Als je een supplement gebruikt, is het belangrijk dat je goed weet wat er in het supplement zit. Zo weet je zeker dat je je gezondheid niet in gevaar brengt wanneer je het supplement inneemt. In de sectie hieronder geven we je alle sleutels die je nodig hebt om het beste vitamine C-supplement te vinden.

Dr. Henry H. BernsteinProfessor Kindergeneeskunde aan de Harvard-universiteit (VS)
“Als een kind teveel vitamine C inneemt, leert zijn lichaam het teveel weg te werken. Zodra je stopt met het geven een supplement aan je kind, kan het lichaam een ​​zeer hoge hoeveelheid vitamine blijven uitscheiden, waardoor het het kind een te laag vitamine C-gehalte krijgt.”

Onze adviezen: Supplementen en een vitamine C-overschot

Wil je vitamine C-supplementen gebruiken? Als je wilt weten hoe je een vitamine C-supplement veilig gebruikt, er zoveel mogelijk voordelen uithaalt en de kans op bijwerkingen minimaliseert, lees dan zeker de onderstaande praktische tips. Je kunt ook ons ​​andere artikel over vitamine C-supplementen lezen om een ​​expert op het gebied van deze vitamine te worden.

Houd je aan de juiste dosering

Veel deskundigen adviseren om nooit een ​​dosering van 1 gram (1000 mg) vitamine C per dag te overschrijden. Het overschrijden van deze hoeveelheid lijkt geen extra voordelen te bieden voor je lichaam en zou bovendien de kans op vervelende bijwerkingen vergroten. We raden je daarom dus inderdaad aan om per dag niet meer dan 1000 mg vitamine C uit supplementen in te nemen, tenzij een specialist je anders voorschrijft (10, 11).

Wees je er echter bewust van dat de ideale dosis grotendeels afhangt van je individuele kenmerken, zoals je gezondheid, je gewicht en je voeding. Het is daarom het beste om je huisarts te raadplegen en samen de juiste dosering te bepalen die je dagelijks als supplement moet innemen.

Onderzoek wijst uit dat zodra je meer dan 200 mg vitamine C per dag inneemt, je lichaam stopt met het efficiënt opnemen van deze voedingsstof, waardoor grote hoeveelheden van de vitamine via de urine het lichaam verlaten.

Weet hoe je het supplement moet gebruiken

Het is belangrijk om te weten in welke gevallen je een vitamine C-supplement moet gebruiken. Veel medische experts raden suppletie af bij jonge, gezonde mensen die nergens last van hebben. De meeste fabrikanten en instanties raden het gebruik van deze producten alleen aan in het geval van een duidelijk gedefinieerd voedingstekort dat niet kan worden opgelost door je eetgewoonten aan te passen (3).

De bijdrage van vitamine C bij het verminderen van de duur en intensiteit van verkoudheid wordt op dit moment verder onderzocht (12). Het is te allen tijde belangrijk om er rekening mee te houden dat je supplementen nooit mag gebruiken om een ​​ziekte te genezen of te voorkomen of als alternatief voor een medische behandeling.

Zorg voor de meest kwetsbare groepen

Minderjarigen mogen geen supplementen nemen zonder toestemming van de huisarts of een andere professional. Hoewel je soms in de verleiding kunt komen om de kleintjes in huis een vitamine C-supplement te geven om hun afweer te versterken, moet je er rekening mee houden dat het bieden van een dieet dat rijk is aan fruit en groenten veel beter zal zijn voor de gezondheid van het kind.

Ook zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, kwetsbare ouderen en mensen met chronische gezondheidsproblemen zoals een hoge bloeddruk, diabetes of kanker, moeten altijd een medisch expert raadplegen voordat ze een supplement gebruiken. Dat geldt dus ook voor vitamine C-supplementen. Voorkom onnodige risico’s!

paar kopen dieet

Het wordt aanbevolen om vitamine C zoveel mogelijk uit voeding binnen te krijgen.
(Bron: Nd3000: 120514481/ 123rf.com)

Vraag hulp aan een professional

Als je twijfels hebt, is het altijd een goed idee om contact op te nemen met je huisarts of een voedingsdeskundige. Wil je zeker weten dat een vitamine C-supplement veilig is? Overleg dan met een expert om er zeker van te zijn dat het gebruik van dit voedingssupplement het beste idee is. Denk er ook aan om je huisarts te raadplegen als je last krijgt van problemen of vervelende bijwerkingen tijdens de suppletie.

Het maken van een afspraak met je huisarts om de werking van een supplement te bespreken, kan wellicht onbelangrijk of ongemakkelijk lijken. Deze stap zal je echter helpen de nodige aandacht aan je gezondheid te geven en complicaties te voorkomen. Voldoende reden om dit niet langer uit te stellen dus!

Samenvatting

Hoewel vitamine C een belangrijke voedingsstof is die je elke dag binnen moet krijgen om gezond te blijven, kan een verkeerd gebruik van supplementen vervelende bijwerkingen als gevolg hebben. Het innemen van te veel vitamine C uit supplementen, of een te hoge dosis, kan beginnen met enig ongemak in het spijsverteringskanaal. Er kunnen echter ook ernstigere problemen ontstaan.

Voorkom dat je je gezondheid in gevaar brengt en gebruik vitamine C-supplementen alleen op een verantwoorde manier. Overschrijd dus nooit de aanbevolen dosering, vermijd supplementen met megadoses en raadpleeg een arts voor en tijdens het gebruik van het supplement. Maar vergeet vooral niet dat de belangrijkste bron van vitamine C nog altijd je voeding is!

Als je dankzij dit artikel meer te weten bent gekomen over een teveel aan vitamine C, laat dan hieronder een reactie achter. Of deel dit artikel op social media!

(Bron van de header afbeelding: Arinahabich: 40197292/ 123rf.com)

Referenties (13)

1. Padayatty S, Levine M. Vitamin C: the known and the unknown and Goldilocks. Oral Dis [Internet]. 2016 Sep ;22(6):463–93.
Bron

2. Moreiras O, A Carbajal, L Cabrera CC. Ingestas diarias recomendadas de energía y nutrientes para la población española. Tablas Compos Aliment Ediciones Pirámide(Grupo Anaya, SA) 1 8a edición [Internet]. 2016;1–5.
Bron

3. Vitamin C — Health Professional Fact Sheet [Internet]. National Institutes of Health Office of Dietary Supplements. 2018.
Bron

4. Subar A, Patterson B. Fruit, Vegetables, and Cancer Prevention: A Review of the Epidemiological Evidence [Internet]. Vol. 18, Nutrition and Cancer. Nutr Cancer; 1992 . p. 1–29.
Bron

5. Dental erosion and nutrition – PubMed [Internet].
Bron

6. Lykkesfeldt J, Michels AJ, Frei B. Vitamin C. Adv Nutr [Internet]. 2014 Jan 1 ;5(1):16–8.
Bron

7. Seon Hwa Lee, Oe T, Blair IA. Vitamin C-induced decomposition of lipid hydroperoxides to endogenous genotoxins. Science (80- ) [Internet]. 2001 Jun 15 ;292(5524):2083–6.
Bron

8. Jacob RA, Sotoudeh G. Vitamin C function and status in chronic disease [Internet]. Vol. 5, Nutrition in clinical care : an official publication of Tufts University. Nutr Clin Care; 2002 . p. 66–74.
Bron

9. Schectman G, Byrd JC, Gruchow HW. The influence of smoking on vitamin C status in adults. Am J Public Health [Internet]. 1989 Feb ;79(2):158–62.
Bron

10. By the way, doctor: What’s the right amount of vitamin C for me? – Harvard Health [Internet].
Bron

11. Levine M, Conry-Cantilena C, Wang Y, Welch RW, Washko PW, Dhariwal KR, et al. Vitamin C pharmacokinetics in healthy volunteers: Evidence for a recommended dietary allowance. Proc Natl Acad Sci U S A [Internet]. 1996 Apr 16 ;93(8):3704–9.
Bron

12. Bucher A, White N. Vitamin C in the Prevention and Treatment of the Common Cold [Internet]. Vol. 10, American Journal of Lifestyle Medicine. SAGE Publications Inc.; 2014. p. 181–3.
Bron

13. Voedingscentrum
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wetenschappelijk artikel
Padayatty S, Levine M. Vitamin C: the known and the unknown and Goldilocks. Oral Dis [Internet]. 2016 Sep ;22(6):463–93.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Moreiras O, A Carbajal, L Cabrera CC. Ingestas diarias recomendadas de energía y nutrientes para la población española. Tablas Compos Aliment Ediciones Pirámide(Grupo Anaya, SA) 1 8a edición [Internet]. 2016;1–5.
Ga naar bron
Officiële website
Vitamin C — Health Professional Fact Sheet [Internet]. National Institutes of Health Office of Dietary Supplements. 2018.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Subar A, Patterson B. Fruit, Vegetables, and Cancer Prevention: A Review of the Epidemiological Evidence [Internet]. Vol. 18, Nutrition and Cancer. Nutr Cancer; 1992 . p. 1–29.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Dental erosion and nutrition – PubMed [Internet].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Lykkesfeldt J, Michels AJ, Frei B. Vitamin C. Adv Nutr [Internet]. 2014 Jan 1 ;5(1):16–8.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Seon Hwa Lee, Oe T, Blair IA. Vitamin C-induced decomposition of lipid hydroperoxides to endogenous genotoxins. Science (80- ) [Internet]. 2001 Jun 15 ;292(5524):2083–6.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Jacob RA, Sotoudeh G. Vitamin C function and status in chronic disease [Internet]. Vol. 5, Nutrition in clinical care : an official publication of Tufts University. Nutr Clin Care; 2002 . p. 66–74.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Schectman G, Byrd JC, Gruchow HW. The influence of smoking on vitamin C status in adults. Am J Public Health [Internet]. 1989 Feb ;79(2):158–62.
Ga naar bron
Informatief artikel
By the way, doctor: What’s the right amount of vitamin C for me? – Harvard Health [Internet].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Levine M, Conry-Cantilena C, Wang Y, Welch RW, Washko PW, Dhariwal KR, et al. Vitamin C pharmacokinetics in healthy volunteers: Evidence for a recommended dietary allowance. Proc Natl Acad Sci U S A [Internet]. 1996 Apr 16 ;93(8):3704–9.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Bucher A, White N. Vitamin C in the Prevention and Treatment of the Common Cold [Internet]. Vol. 10, American Journal of Lifestyle Medicine. SAGE Publications Inc.; 2014. p. 181–3.
Ga naar bron
Officiële website
Voedingscentrum
Ga naar bron
Recensies