Laatst bijgewerkt: 25-08-2021

Maagzuur is een heel belangrijke vloeistof in je lichaam die bacteriën kan doden. Als je er echter te veel of te weinig van hebt, kan het je veel problemen bezorgen. Misselijkheid en een voortdurend vol gevoel zijn niet prettig, eerder het tegenovergestelde. Een tekort aan maagzuur kan zich in verschillende vormen manifesteren en zeer pijnlijke symptomen met zich meebrengen.

In dit artikel willen we je wat nuttige informatie en remedies geven om je te helpen een tekort aan maagzuur op te sporen en op te heffen. Hier leer je over vele mogelijke oorzaken en symptomen, en wordt de werking van maagzuur nader toegelicht.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Maagzuur is een zuur in je maag dat je helpt voedsel te verteren en af te breken door zijn agressieve aard. Het beschermt zich ook tegen ziekteverwekkers die je met je voedsel binnenkrijgt.
  • Te veel of te weinig maagzuur kan je vervelende problemen en pijn bezorgen. Er zijn enkele huismiddeltjes en medicijnen die je kunt nemen om te helpen, maar je moet naar een dokter gaan als dit niet werkt.
  • Gebrek aan maagzuur is een ernstig tekort dat ook je vitaminebalans kan aantasten. Het gaat vaak gepaard met een ijzertekort of een tekort aan vitamine B-12.

Definitie: Wat is maagzuur?

Maagzuur is zoutzuur in je lichaam en een bestanddeel van maagsap. Zijn pH is slechts 1,0-2,0, wat erg zuur is. Het lichaam produceert tot drie liter per dag.

Het helpt de maag bij het verteren van voedsel en drank. Het doet dit door het voedsel af te breken en te ontbinden in zijn afzonderlijke delen en het optimaal voor te bereiden op het verdere verteringsproces.

Maagzuur helpt ook bij het bestrijden van bacteriën en andere ziektekiemen die je met je voedsel hebt binnengekregen. Het valt deze ziekteverwekkers agressief aan en vernietigt ze. (1)

Het is belangrijk dat je voldoende maagzuur in je lichaam hebt, maar niet te veel of te weinig. Een tekort of teveel aan maagzuur kan veel onaangename problemen veroorzaken voor jou en je lichaam. Deze symptomen zijn echter meestal gemakkelijk te behandelen.

Achtergrond: Wat je moet weten over maagzuur tekort

In de volgende gids beantwoorden we al je vragen en geven we je voldoende informatie over het onderwerp “te weinig maagzuur”.

Waarom heb ik te weinig maagzuur?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je te weinig maagzuur hebt. In de volgende tabel worden deze redenen afzonderlijk voorgesteld en toegelicht.

Een van de meest voorkomende oorzaken is het slikken van antibiotica.

Verhoogde consumptie van alcohol of nicotine kan ook leiden tot een tekort aan maagzuur. Een andere reden is o.a. je dieet.

Maaltijden die sterk bewerkt zijn – zoals fast food – kunnen een negatief effect hebben op je maagzuur. Vooral als ze veel suiker bevatten.

Verschillende voedingsmiddelen kunnen je spijsverteringskanaal verschillend beïnvloeden. Sommige voedingsmiddelen, zoals granen, hebben minder spijsverteringssappen nodig om te verteren dan bijvoorbeeld vlees.

Oorzaak Reden
Antibiotica Antibiotica kunnen een negatief effect hebben op je maagzuur en je maagzuurspiegel verlagen.
Alcohol/nicotine Deze schadelijke stoffen hebben een negatief effect op veel organen, waaronder de maag.
Voeding Zwaar bewerkte maaltijden, vooral die met veel suiker, hebben veel maagsap nodig om te verteren.

Een tekort aan maagzuur heeft dus verschillende oorzaken. Dagelijkse problemen zoals stress of toenemende ouderdom kunnen ook een van deze triggers zijn. Probeer je stressniveau laag te houden als je je zorgen maakt over een tekort aan maagzuur.

Wat zijn de functies van maagzuur in het lichaam?

Maagzuur heeft twee belangrijke functies in het lichaam. Ten eerste helpt het bij de vertering van het voedsel dat je eet.

De bedoeling is het voedsel voor te bereiden op verwerking in de dunne darm.

Door zijn zure aard slaagt het erin het opgenomen voedsel af te breken om verdere vertering te verzekeren. Het voedsel wordt afgebroken en zijn structuur wordt veranderd.

De tweede functie is het voorkomen van de verspreiding van ziekteverwekkers en bacteriën. Door zijn lage en agressieve pH waarde is het in staat bacteriën te vernietigen. Maagzuur heeft dus ook een beschermende functie.

Wat zijn de symptomen van weinig maagzuur?

Als je te weinig maagzuur hebt, kunnen verschillende symptomen opduiken. Sommige zijn pijnlijker en andere zijn minder pijnlijk. Ze zijn echter geen van alle aangenaam. De volgende zijn de meest voorkomende effecten van weinig maagzuur. (2, 3)

  • Indigestie, zoals winderigheid of diarree
  • een voortdurend gevoel van volheid
  • Maagpijn
  • Misselijkheid
  • Infecties

Een tekort aan maagzuur kan ook gepaard gaan met een ijzertekort of een tekort aan vitamine B-12. (4)

Welke effecten heeft te weinig maagzuur op mijn lichaam?

Een bepaalde hoeveelheid maagzuur is nodig voor een gezonde spijsvertering, en te weinig kan problemen veroorzaken. Voedingsmiddelen die veel maagzuur nodig hebben om te verteren kunnen daardoor niet meer verteerd worden. Voorbeelden van zulke voedingsmiddelen zijn vlees, zuivelproducten, rauwe groenten en vis.

De kleine hoeveelheid maagzuur kan niet alles afbreken en het overgebleven, onverteerde voedsel rot in de maag. Dit leidt tot ziekte, winderigheid en een opgeblazen gevoel. (5)

Te weinig maagzuur kan vaak erg pijnlijk zijn. (Image source: derneuemann/pixabay)

Te weinig maagzuur leidt ook tot een verminderde vetopname. Dit kan leiden tot ernstige tekorten, omdat het de opname van vitamines en mineralen ernstig belemmert. Dit gebeurt omdat vetzuren erg belangrijk zijn om vitamines en bèta-carotenen op te nemen.

Welke voedingsmiddelen moet ik eten als ik een maagzuurtekort heb?

Naast verschillende medicijnen en huismiddeltjes, die hieronder uitvoeriger beschreven worden, zijn er enkele basisvoedingsmiddelen die je in je maaltijden moet verwerken als je een maagzuurtekort hebt.

In het algemeen helpt het om minder vette voedingsmiddelen te eten. Voedingsmiddelen die zacht zijn voor je maag zijn onder andere volle granen en aardappelen.

Groenten zoals komkommers, sla en wortels kunnen ook heel nuttig zijn. Als het om zuivelproducten gaat, kies je best vetarme soorten. Dit geldt ook voor vlees- en visproducten. Hoe lager het vetgehalte, hoe gemakkelijker het te verteren is.

Wanneer moet ik naar een dokter gaan als ik vermoed dat ik een maagzuurtekort heb?

Te weinig maagzuur in je maag kan tot pijnlijke symptomen leiden. Zodra je pijn voelt, moet je beslist naar de dokter gaan. Ook als je symptomen ervaart die geen pijn doen, moet je je arts of apotheker raadplegen.

Ze kunnen je het beste helpen om ergere gevolgen te voorkomen.

Je kunt beter een keer te vaak naar de dokter gaan dan een keer te weinig. Zelfs als je symptomen mild zijn, kan er meer aan de hand zijn dan je denkt. Sommige symptomen kun je echter nog steeds zelf behandelen met huismiddeltjes.

Te weinig maagzuur: De beste tips & trucs voor te weinig maagzuur

Als je merkt dat je enkele van de symptomen van te weinig maagzuur hebt of zelfs pijn hebt, moet je naar de dokter gaan voor verdere behandeling. Je kunt op eigen risico enkele huismiddeltjes proberen om symptomen als een opgeblazen gevoel of diarree tegen te gaan.

Behandeling Bijzonderheden
Medicijnen Je kunt kiezen tussen homeopathische en gewone medicijnen. Vraag je arts om raad. Hij of zij kan je helpen het juiste geneesmiddel te kiezen.
Huismiddeltjes Ze kunnen helpen bij milde symptomen. Het zijn middeltjes die je meestal toch wel in huis hebt.

De huismiddeltjes en medicijnen die je kunnen helpen bij manisch zuur tekort worden hieronder nader toegelicht.

Verhoog het maagzuur met medicijnen

Als je een tekort aan maagzuur hebt, kun je dat onder andere met medicijnen behandelen. Er zijn verschillende geneesmiddelen, zowel homeopathische als op recept, die je in dit geval kunt nemen. Het is het beste een arts te raadplegen en om raad te vragen. Hij zal het beste weten wat nu te doen.

Homeopathische geneesmiddelen

Homeopathische geneesmiddelen zijn geneesmiddelen die van gewone geneesmiddelen verschillen in hun verdunning, basisstoffen en doseringsvorm.

Als je te weinig maagzuur in je hebt en het wilt verhogen, kun je dat homeopathisch doen met Schüßler zouten, bijvoorbeeld. Schüßler zout no. 8 “Natrium Chloratum”, ook wel gewoon zout genoemd, kan helpen. Het wordt onder andere gebruikt om spijsverteringsstoornissen zoals diarree of winderigheid te behandelen. (6, 7)

Geneesmiddelen op recept

Als je naar de dokter gaat en de diagnose van symptomen van weinig maagzuur krijgt, zijn er verschillende mogelijke geneesmiddelen die je arts kan voorschrijven.

Je moet nooit medicijnen nemen die niet door je arts zijn aanbevolen.

Je moet deze geneesmiddelen innemen volgens de aanwijzingen van je arts of apotheker. Als je symptomen niet verbeteren of als je bijwerkingen krijgt, kun je het beste je arts raadplegen.

Verhoog het maagzuur met huismiddeltjes

Om milde symptomen van weinig maagzuur tegen te gaan, kun je enkele huismiddeltjes proberen. De volgende remedies kunnen je helpen bij je symptomen. In het algemeen helpen bittere stoffen en basische specerijen om een tekort aan maagzuur te compenseren. Deze alkalische middelen gaan de zuurgraad van de maag tegen. (8)

Appelciderazijn

Als je een maagzuurtekort hebt, kan de toevoeging van bittere stoffen heel nuttig zijn. Deze stoffen stimuleren de maagsappen en bevorderen de vetvertering.

Eén tot twee eetlepels appelciderazijn, ’s morgens met een glas water vermengd, kan je maagzuurgehalte op peil helpen brengen. (9, 10)

Vitamine C

Vitamine C kan een grote hulp zijn bij het bestrijden van een tekort aan maagzuur. Vitamine C helpt de maag verzuren door zowel ijzer vrij te maken als de absorptie ervan te ondersteunen en te bevorderen.

Het is het beste om vitamine C op natuurlijke wijze tijdens je maaltijden in te nemen. Dit betekent veel voedsel eten dat veel vitamine C bevat. Voorbeelden hiervan zijn spinazie, sla, en komkommer. Voorbeelden zijn spinazie, paprika en broccoli.

Bekende bronnen van vitamine C, zoals citroenen of sinaasappels, kunnen in dit geval beter niet gegeten worden, omdat ze erg zuur zijn. (11)

Zout

Het innemen van zout kan ook de productie van maagzuur stimuleren. Als je zout neemt, moet je er echter op letten dat het onbehandeld, ongeraffineerd zout is. Dit kan je helpen maagzuur te produceren, want zout is een essentieel bestanddeel van zuur.

Zout kan je vaak helpen bij milde maagkwaaltjes. (Image source: Jason Tuinstra/unsplash)

Het is het beste om zout meerdere keren per dag na de maaltijd in te nemen. Een klein snufje is genoeg. Je kunt het ook oplossen in water als je dat gemakkelijker vindt. (12)

Specerijen en kruiden

Alkalische specerijen kunnen je helpen je tekort aan maagzuur in evenwicht te brengen. Ze zijn niet alleen in staat je maagsappen te stimuleren, maar ze kunnen ook een positief effect hebben op je hele spijsverteringskanaal en je spijsverteringsstelsel verbeteren.

Enkele voorbeelden van zulke basische specerijen en kruiden zijn bijvoorbeeld gember, kruidnagel, anijs, basilicum, bonenkruid, karwij en koriander. Het kan dus helpen als je je eten op smaak brengt met deze specerijen en kruiden. Je kunt deze specerijen het beste combineren met de hierboven genoemde voedingsmiddelen die je moet eten als je een maagzuurtekort hebt. (13) .

Conclusie

Maagzuur is een belangrijke vloeistof in je lichaam. Het helpt je voedsel verteren en bestrijdt tegelijk ziekteverwekkers. Het is echter niet ongewoon dat je een tekort aan maagzuur hebt, waardoor het voedsel dat je eet niet volledig verteerd kan worden.

Te weinig maagzuur hebben kan heel onaangenaam zijn. Je hoeft je echter niet al te veel zorgen te maken, want je kunt het tekort tegengaan met zowel medicijnen als eenvoudige huismiddeltjes. Je moet echter altijd je arts raadplegen. Hij of zij zal je kunnen helpen en je steunen bij je volgende stappen.

Beeldbron: Disease / 123rf

Referenties (13)

1. Evelyn Wurster. Nebennierenschwäche Wissen für Therapeuten: Ursache, Diagnose und naturheilkundliche Therapie. 2017
Bron

2. Nadia Beyer. Toxfrei. Selbsthilfe und Prävention mit Grips: ...denn Detox ist kein Mythos!. 2018
Bron

3. Reinhard Länger, Heinz Schiller. Gesundheit aus der Naturapotheke: Richtiger Umgang mit pflanzlichen Arzneimitteln. 2011
Bron

4. Robert Kopf. Anämie, Blutarmut - Eisenmangel behandeln mit Homöopathie, Schüsslersalzen (Biochemie) und Naturheilkunde. 2018
Bron

5. Adolf Voegeli. Magen-, Leber- und Galle-Erkrankungen: mit 120 Tabellen-Seiten. 1995
Bron

6. Günther H. Heepen. Schüßler-Salze. 2015
Bron

7. Hans Wagner. Schüßler-Salze: Die Selbstheilungskräfte aktivieren . Gesund und vital mit der Kraft der zwölf Salze. 2008
Bron

8. Maria Lohmann. Der Basen-Doktor: basische Ernährung: gezielte Hilfe bei den häufigsten Erkrankungen. 2010
Bron

9. Dr. Penny Stanway. Alleskönner Apfelessig: Die natürliche Alternative zu Medikamenten. 2020
Bron

10. Torben Belitzsch. Apfelessig: Das natürliche Wundermittel für Gesundheit & Schönheit in der täglichen Praxis. 2018
Bron

11. Sebastian J Padayatty, Mark Levine. Vitamin C physiology: the known and the unknown and Goldilocks. April 2016
Bron

12. Ernst Otto. Über das Verhalten von Salzlösungen im Magen. März 1905
Bron

13. Sabine Wacker. Basisch essen leicht gemacht: die beste Ernährung nach dem Basenfasten. 2010
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Literatur
Evelyn Wurster. Nebennierenschwäche Wissen für Therapeuten: Ursache, Diagnose und naturheilkundliche Therapie. 2017
Ga naar bron
Wissenschaftliche Literatur
Nadia Beyer. Toxfrei. Selbsthilfe und Prävention mit Grips: ...denn Detox ist kein Mythos!. 2018
Ga naar bron
Wissenschaftliche Literatur
Reinhard Länger, Heinz Schiller. Gesundheit aus der Naturapotheke: Richtiger Umgang mit pflanzlichen Arzneimitteln. 2011
Ga naar bron
Wissenschaftliche Fachliteratur
Robert Kopf. Anämie, Blutarmut - Eisenmangel behandeln mit Homöopathie, Schüsslersalzen (Biochemie) und Naturheilkunde. 2018
Ga naar bron
Wissenschaftliche Literatur
Adolf Voegeli. Magen-, Leber- und Galle-Erkrankungen: mit 120 Tabellen-Seiten. 1995
Ga naar bron
Wissenschaftliche Literatur
Günther H. Heepen. Schüßler-Salze. 2015
Ga naar bron
Wissenschaftliche Literatur
Hans Wagner. Schüßler-Salze: Die Selbstheilungskräfte aktivieren . Gesund und vital mit der Kraft der zwölf Salze. 2008
Ga naar bron
Wissenschaftliche Literatur
Maria Lohmann. Der Basen-Doktor: basische Ernährung: gezielte Hilfe bei den häufigsten Erkrankungen. 2010
Ga naar bron
Wissenschaftliche Literatur
Dr. Penny Stanway. Alleskönner Apfelessig: Die natürliche Alternative zu Medikamenten. 2020
Ga naar bron
Wissenschaftliche Literatur
Torben Belitzsch. Apfelessig: Das natürliche Wundermittel für Gesundheit & Schönheit in der täglichen Praxis. 2018
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Sebastian J Padayatty, Mark Levine. Vitamin C physiology: the known and the unknown and Goldilocks. April 2016
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Ernst Otto. Über das Verhalten von Salzlösungen im Magen. März 1905
Ga naar bron
Wisseneschaftliche Literatur
Sabine Wacker. Basisch essen leicht gemacht: die beste Ernährung nach dem Basenfasten. 2010
Ga naar bron
Recensies