groen sap voor gewichtsverlies
Laatst bijgewerkt: 04-07-2020

Onze selectiecriteria

17Onderzochte producten

28Bestede uren

15Beoordeelde onderzoeken

97Verzamelde opmerkingen

Tarwegras is de koning van de groene sapjes-selfies op Instagram. Tarwegras bestaat uit de jonge scheuten van de tarweplant (Triticum aestivum). Maar hoe gezond is tarwegras precies? En wat zijn de beste supplementen? In deze shopgids vertellen we je waarom tarwegras de nieuwste healthy-trend is.

Dit groene superfood is een bron van vitamines, mineralen, aminozuren, enzymen en chlorofyl. Het heeft antioxiderende, lipideverlagende, antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen. Een paar slokjes tarwegrassap zijn voldoende om je lichaam een groot deel van de benodigde voedingsstoffen te geven en tegelijkertijd voor je gezondheid te zorgen. Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder!

Belangrijk om te weten

  • Tarwegras is de jonge groene scheut van de tarweplant (Triticum aestivum). Zodra de groene blaadjes van de plant beginnen te groeien, worden ze afgesneden en gebruikt als tarwegras. Het bevat vitamines, mineralen, chlorofyl, bètacaroteen, aminozuren en enzymen. Tarwegras heeft anti-oxiderende effecten, verlaagt het cholesterolgehalte, verbetert de spijsvertering en helpt om meer energie te krijgen.
  • Je kunt zelf sapjes maken van vers tarwegras, maar de meeste mensen kopen het in poeder-, tablet- of bevroren sapvorm.
  • Om het beste tarwegras supplement te kopen, moet je op een aantal belangrijke aankoopcriteria letten, zoals de ingrediënten, toedieningswijze en prijs-kwaliteitverhouding van het product.

Onze selectie: De beste tarwegras supplementen op de markt

Tarwegras is rijk aan mineralen zoals ijzer, calcium en magnesium, en bevat vitamine A, B, C, E, K. Het biedt daarom veel voordelen voor onze gezondheid. Je kunt er voor kiezen om zelf tarwegras te laten groeien en thuis sapjes te maken. Voor veel mensen die weinig tijd hebben of niet goed weten hoe ze dit moeten doen, bieden tarwegras supplementen de oplossing. Hieronder vind je een selectie met de beste supplementen die op de markt verkrijgbaar zijn.

Het tarwegras supplement met de beste prijs-kwaliteitverhouding

Tarwegras is populair. Veel mensen drinken elke ochtend een shot voor een goed begin van een meer energieke dag. Er is een breed aanbod op de markt. Het tarwegras supplement van Good Nutritions steekt echter met kop en schouders boven veel producten uit. Voor een vriendelijke prijs ontvang je een grote verpakking met 1 kilo tarwegraspoeder. Het product heeft een mooie groene kleur en smaakt heerlijk in bijvoorbeeld smoothies, of yoghurt met havermout.

Het meest complete tarwegras supplement

Het supplement van Alpha Foods bevat naast tarwegras nog veel meer belangrijke voedingsstoffen en is de perfecte combinatie van plantaardige, rauwe en actieve ingrediënten. Het poeder is gemakkelijk en snel te mengen met water, waardoor je in een mum van tijd een smoothie op tafel zet. Hoewel je op het begin even moet wennen aan de smaak van de smoothie, biedt het supplement van Alpha Foods een uitgebalanceerde mix van de belangrijkste stoffen.

Het beste biologische tarwegras supplement

Het premium biologische tarwegraspoeder van Azafran komt uit de biologische teelt uit Duitsland en Oostenrijk en is een van de klassiekers van de superfoods. Het product is rijk aan chlorofyl en andere plantaardige micronutriënten. De fabrikant raadt aan om 1 theelepel poeder met vruchtensap of water te mengen. De smaak kan even wennen zijn. Vooral nieuwe tarwegras gebruikers moeten daarom met kleine hoeveelheden beginnen. Het product bevat geen smaakversterkers of kunstmatige aroma’s.

Het beste tarwegras supplement in poedervorm

Het Nurafit BIO tarwegraspoeder wordt in Duitsland geteeld, verwerkt en BIO-gecertificeerd. Het product is geschikt voor veganisten en vegetariërs. Je kunt het poeder gebruiken voor smoothies, in muesli of in yoghurt. De natuurlijke drank bevat veel vitamines, eiwitten, mineralen en vezels. De hersluitbare verpakking zorgt voor een optimale smaak en langdurige versheid en genot. Het product is vrij van kunstmatige stoffen en conserveringsmiddelen. Nurafit staat voor energie, gezondheid en vitaliteit.

Shopgids: Alles wat je moet weten over tarwegras

Tarwegras is enorm populair. Veel mensen beginnen de dag met een shot tarwegras. Maar hoe gezond is tarwegras precies? En wat zijn de voordelen? Hieronder gaan we dieper in op het voedingsprofiel en de eigenschappen van tarwegras om te onderzoeken hoe nuttig dit superfood voor jou kan zijn. Ook vertellen we je de waarheid over bepaalde misvattingen en mythen die bestaan rond tarwegras en een van haar belangrijkste componenten: chlorofyl.

meisje dat een groen sap drinkt

Je kunt zelf sapjes maken van vers tarwegras, maar de meeste mensen kopen het in poeder-, tablet- of bevroren sapvorm.
(Bron: Sidelnikov: 81712320/ 123rf.com)

Wat is tarwegras?

Tarwegras is de jonge groene scheut van de tarweplant (Triticum aestivum). Zodra de groene blaadjes van de plant beginnen te groeien, worden ze afgesneden en gebruikt als tarwegras. De bladeren worden vroeg geoogst om het meeste uit de voedingsstoffen te halen. Hieruit wordt sap of een fijn poeder verkregen. Het bevat vitamines, mineralen, chlorofyl, bètacaroteen, aminozuren en enzymen.

Tarwegras heeft anti-oxiderende effecten, verlaagt het cholesterolgehalte, verbetert de spijsvertering en helpt om meer energie te krijgen. De natuurgeneeskundige Dr. Ann Wigmore heeft ervoor gezorgd dat het gebruik van tarwegrassap ook populair is geworden voor therapeutische doeleinden (1, 2).

Welke voedingsstoffen zitten er in tarwegras?

Tarwegras is een bron van bètacaroteen (provitamine A), vitamine K, C, E en B, ijzer, calcium, magnesium en zink. Het bevat ook enzymen en chlorofyl (3, 4). De exacte hoeveelheden vitamines, mineralen en chlorofyl zijn moeilijk in te schatten omdat deze variëren afhankelijk van het moment van oogsten.

Het sap dat wordt verkregen uit tarwegras bevat weinig calorieën, vet en koolhydraten. Het kan dus ook zonder problemen worden ingenomen door mensen die willen afvallen. Hieronder vind je een tabel met de verschillen tussen tarwegras in sap-, poeder-, tablet- en capsulevorm:

Nutritionele samenstelling (per 100 ml/gram) Sap Poeder Tabletten/capsules
Calorieën 20 287 254
Proteïnen 2,47 g 17 g 28 g
Koolhydraten 2,3 g 26,5 g 5 g
Vetten 0,13 g 2,3 g 6 g
Vezels 0,3 g 46,1 g 34 g

Waarom is tarwegras gezond?

Hoewel tarwegras door velen binnen de natuurgeneeskundige geneeskunde wordt beschouwd als een prachtige natuurlijke remedie, zijn professionals uit de conventionele geneeskunde in veel gevallen iets sceptischer. Er moet nog meer onderzoek gedaan worden om de voordelen van tarwegras verder te bevestigen. Hieronder vind je de eigenschappen van tarwegras die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek:

  • Ontstekingsremmend: Het ontstekingsremmende effect van tarwegras is te wijten aan de aanwezigheid van chlorofyl en bepaalde polysaccharide (5). Ontstekingen zijn vaak de veroorzaker van hart- en vaatziekten, darmaandoeningen zoals colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn, obesitas, multiple sclerose, artritis en bepaalde andere ernstige ziekten.
  • Geeft energie: De aanwezige vitamine B, zink en magnesium zijn belangrijke voedingsstoffen voor het energiemetabolisme. Als je dagelijks tarwegras inneemt, zul je je minder vermoeid en energieker voelen (6).
  • Antioxidanten: Chlorofyl en bètacaroteen, zink en vitamine E en C zijn krachtige antioxidanten. Daarom dienen tarwegrassupplementen om oxidatie tegen te gaan en zo de kans op diverse ziekten zoals diabetes en hart- en vaatziekten te verkleinen. Ook gaat het de veroudering tegen (7).
  • Antibacterieel: Dankzij de aanwezigheid van chlorofyl remt tarwegras de groei van bacteriën (8).
  • Lipideverlagende medicijnen: Een onderzoek bij dieren toont aan dat tarwegrassap het triglyceriden- en cholesterolniveau verlaagt (9).
  • Spijsvertering: Tarwegras verlicht spijsverteringsproblemen, dankzij de enzymen die het bevat. Bovendien bestrijdt het obstipatie. Dit is te danken aan de aanwezigheid van de vezels (10).
  • Anti-aging voor de huid: De antioxidanten, vooral bètacaroteen en vitamine C, vertragen de veroudering van de huid. Bovendien bevat tarwegras voedingsstoffen voor de vorming van collageen die de huid gladder en steviger maakt (11).
  • Immuunsysteem: De bestanddelen zink, ijzer en vitamine C zijn essentiële micronutriënten voor de goede werking van ons immuunsysteem (12).
groene eiwitten

Tarwegras is een bron van bètacaroteen (provitamine A), vitamine K, C, E en B, ijzer, calcium, magnesium en zink.
(Bron: Bigacs: 53621627/ 123rf.com)

Welke soorten tarwegras zijn er?

Je kunt er voor kiezen om zelf sapsmoothies te maken van tarwegras. Als je daar geen tijd voor hebt of niet goed weet hoe je dit moet doen, kun je er ook voor kiezen om een tarwegras-supplement te kopen in poeder-, tablet- of capsulevorm. Iedere soort toedieningswijze heeft zijn eigenschappen en voordelen. Hieronder vind je een handig overzicht met de belangrijkste verschillen tussen de verschillende soorten tarwegras die er zijn:

  • Sap: Het sap wordt gewonnen uit tarwegras, de vezels worden bijna volledig verwijderd. De vloeistof die overblijft wordt in kleine verpakkingen van 10 tot 60 ml verkocht. Het is ook mogelijk om bevroren sap te kopen en dit te ontdooien op het moment van consumptie.
  • Poeder: Om de kwaliteit van de bladeren te behouden, wordt een microgolf-droogproces gebruikt. Vervolgens wordt de droge stof vermalen tot fijn poeder dat kan worden opgelost in water of vruchtensap. Ook kun je ervoor kiezen het poeder te mengen in een soepje of stoofschotel (13).
  • Capsules en tabletten: Capsules bestaan over het algemeen uit tarwegraspoeder verpakt in een laagje hypromellose, een plantaardige cellulose-soort. Tabletten zijn over het algemeen erg gemakkelijk in gebruik.
Kenmerken Sap Poeder Capsules
Smaak Kruidachtig, licht zoet Kruidachtig, sterker Zacht, vrij neutraal
Aanbevolen hoeveelheid Tussen de 10 en 60 ml Tussen de 5 en 10 g (1 à 2 theelepels) Tussen de 2 en 6 capsules, afhankelijk van de concentratie
Prijs per dosering 1 tot 2 euro 24 tot 50 cent 25 tot 50 cent
Consumptie Puur of gemengd met bijvoorbeeld sinaasappel-, peren- of appelsap Verdund in water, smoothies, soepen of stoofschotel Puur, vergezeld van een slokje water.

Hoe gezond is tarwegras volgens de natuurgeneeskunde?

Tarwegras wordt al langere tijd gebruikt in de natuurgeneeskunde om wonden, huiduitslag en andere huidaandoeningen te behandelen. De bekendste toepassing van tarwegras is echter het tarwegrassap, dat een populariteit-boost heeft gekregen door de raw food cultuur en de moderne sapbarretjes. Er is ook een ‘Green Blood Therapy’, die bestaat uit het toedienen van tarwegrassap om bepaalde aandoeningen te genezen of te verlichten. De natuurgeneeskundige geneeskunde gebruikt tarwegrassap om onder andere de volgende aandoeningen te behandelen (14, 15):

  • Astma en allergieën
  • Artritis
  • Ziekte van Parkinson
  • Hoge bloeddruk
  • Bronchitis
  • Bloedingen
  • Hemolytische anemie
  • Diabetes
  • Eczeem
  • Dyspepsie (verstoorde spijsvertering)
  • Hyperurikemie (hoge urinezuurspiegel)
  • Migraine

Kunnen mensen met coeliakie tarwegras-supplementen gebruiken?

Coeliakie-patiënten kunnen gewoon tarwegras-supplementen gebruiken. De bladeren van de tarweplant bevatten namelijk geen gluten. Bovendien maakt het rijke mineraal- en vitaminegehalte van tarwegras het een gunstig middel voor recent gediagnosticeerde coeliakie-patiënten omdat het helpt bij het terugdraaien van voedingstekorten die zijn veroorzaakt door het malabsorptiesyndroom (16).

Aziatische eigenschappenmeisje met groen sap

Het sap dat wordt verkregen uit tarwegras bevat weinig calorieën, vet en koolhydraten. Het kan dus ook zonder problemen worden geconsumeerd door mensen die willen afvallen.
(Bron: Marctran: 96521138/ 123rf.com)

Zorgt de aanwezigheid van chlorofyl in tarwegras voor meer zuurstof?

Het antwoord op deze vraag is: Nee! Dit is een mythe die bestaat rond veel groene sappen, waaronder tarwegrassap. In werkelijkheid maakt zuurstof deel uit van de lucht die we inademen. Zo komt de zuurstof in je longen terecht en van daaruit in je bloed. Geen enkel supplement of superfood kan meer zuurstof in ons bloed terecht laten komen.

Moet je tarwegras supplementen op een lege maag innemen?

Er is geen specifiek tijdstip om een tarwegras supplement in te nemen. Veel fabrikanten raden aan om het supplement een half uur voor een maaltijd in te nemen, om zo de opname door het lichaam te bevorderen. Het voordeel van het innemen van tarwegras op een lege maag is dat, als je ‘s nachts bijvoorbeeld niet eet, de opname van voedingsstoffen maximaal zal zijn.

Is tarwegras een goede proteïne-bron voor veganisten?

Tarwegras is niet populair vanwege het gehalte aan macronutriënten zoals eiwitten, vetten en koolhydraten. Hoewel de supplementen enkele aminozuren bevatten, oftewel de basiseenheden van eiwitten, kunnen ze niet worden beschouwd als de beste bron voor deze voedingsstoffen. De waarde van tarwegras zit vooral in de bijdrage van vitamines, mineralen, enzymen en pigmenten zoals chlorofyl en bètacaroteen.

foco

Wist je al dat natuurgeneeskundigen beweren dat tarwegras het lichaam voorziet van de voedingsstoffen die het nodig heeft en tegelijkertijd helpt om afval, gifstoffen en andere ongewenste stoffen te elimineren?

Wat zijn de bijwerkingen en contra-indicaties van tarwegras-supplementen?

Het gebruik van een tarwegras supplement wordt afgeraden tijdens zwangerschappen of als je als vrouw borstvoeding geeft, omdat is aangetoond dat de consumptie ervan tijdens deze perioden niet veilig is. Als je ziek bent of medicijnen gebruikt, moet je een arts raadplegen voordat je begint met het gebruik van een supplement. De mogelijke bijwerkingen van tarwegras zijn: misselijkheid, hoofdpijn en huiduitslag (15).

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Tarwegras is een product dat rijk is aan voedingsstoffen die bijdragen aan de gezondheid. Dankzij de populariteit onder de rawfoodies en het brede publiek, is er een breed aanbod verkrijgbaar op de markt. Je kunt kiezen uit verschillende tabletten, poeder, capsules of sapjes. Door het grote aanbod is het niet altijd gemakkelijk het beste supplement te vinden. Als je tarwegras koopt, moet je een aantal kenmerken overwegen die bepalen hoe geschikt een supplement voor jou is. De belangrijkste aankoopcriteria bij de aanschaf van een tarwegras supplement zijn:

Toedieningswijze

Wie van de smaak van tarwegras houdt en een zo natuurlijk mogelijk product wil, kan het beste kiezen voor een tarwegras supplement in sap- of poedervorm. De eerste variant wordt kant-en-klaar aangeboden, terwijl de tweede vorm nog gemengd moet worden met een warme of koude vloeistof. Capsules worden aanbevolen voor mensen die niet van de typische smaak van tarwegras houden en op zoek zijn naar de meest praktische optie.

meisje met groen sap

Je kunt er voor kiezen om zelf sapsmoothies te maken van tarwegras. Als je daar geen tijd voor hebt of niet goed weet hoe je dit moet doen, kun je er ook voor kiezen om een tarwegras-supplement te kopen in poeder-, tablet- of capsulevorm.
(Bron: Koifman: 43612410/ 123rf.com)

Biologisch

De meeste tarwegras supplementen zijn gemaakt van biologisch gras. Dit aspect is belangrijk omdat bladrijke voedingsmiddelen meestal erg gevoelig zijn voor ongedierte. Hoe kwetsbaarder, hoe meer het gebruik van synthetische meststoffen en pesticiden. Je kunt daarom het beste kiezen voor een supplement met een biologische certificering.

Productie

Ben je op zoek naar een tarwegras supplement in poedervorm? Het drogen van tarwegras door middel van microgolven maakt het mogelijk het gehalte aan vitamines en de voedingskwaliteit te behouden. Als je voor ingevroren sap kiest, moet je controleren of het invriesproces met voldoende snelheid heeft plaats gevonden om het verlies van de werking van het tarwegras te voorkomen.

Aanwezigheid van gluten

Hoewel tarwegras glutenvrij is, is het voor mensen met coeliakie belangrijk om op zoek te gaan naar het zegel dat bevestigt dat dit product geschikt is. Soms kan tarwegras besmet zijn met kleine stukjes zaad. Als je coeliakie hebt en een besmet product consumeert, kun je hier veel last van krijgen.

Allison BuckinghamDiëtist en voedingsdeskundige

“Groentesappen zijn geen vervanging voor het eten van groenten. Als je van een fruit of groente sap maakt, verwijder je bijna alle vezels. Dit deel van fruit en groenten zorgt ervoor dat je spijsverteringskanaal goed blijft werken (…) .”

Samenvatting

Tarwegras biedt tal van gezondheidsvoordelen. De aanwezigheid van chlorofyl, het pigment dat bladeren een groene kleur geeft, is verantwoordelijk voor de ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen van het gras. Het bevat bijna alle vitamines en mineralen die nodig zijn voor het menselijk lichaam.

De consumptie van tarwegras verhoogt het energieniveau, verlaagt cholesterol en vermindert de kans op ontstekingen. Het is een populaire superfood, dat zelden nadelige effecten veroorzaakt en kan worden gebruikt in sapjes, poeder- of capsule-vorm.

Vond je onze shopgids over tarwegras interessant? Laat hieronder een reactie achter of deel het artikel op social media.

(Bron van de header afbeelding: Vorobeva: 83768291/ 123rf.com)

Referenties (15)

1. Adrianos S L, Mattioni B, Tilley M. Confirmation of gluten-free status of wheatgrass (Triticum aestivum) [Internet].
Bron

2. Singhal V, Singhal A, Jagatheesh K. Multifunctional role of green blood therapy to cure for many diseases. [Internet]. 2012 [cited 28 November 2019].
Bron

3. Pallavi S, Shikka S, Bhawna S. Nutritional Composition of Wheat Grass Powder as Affected by Different Drying Process [Internet]. International Journal of Advanced Research. 2016 [cited 28 November 2019].
Bron

4. Nova E, Montero A, Gómez S, Marcos A. La estrecha relación entre la nutrición y el sistema inmunitario [Internet]. Seom.org. 2019 [cited 28 November 2019].
Bron

5. Telang P. Vitamin C in dermatology [Internet]. 2013 [cited 28 November 2019].
Bron

6. Payal C, Davinder K, Sunaina, Gurlaganjeet K. Wheat Grass: A Review on Pharmacognosy and Pharmacological Aspects [Internet]. 2015 [cited 27 November 2019].
Bron

7. Kothari S, Jain K, Mehta S, Tonpay S. Hypolipidemic effect of fresh Triticum aestivum (wheat) grass juice in hypercholesterolemic rats. - PubMed - NCBI [Internet]. Ncbi.nlm.nih.gov. 2011 [cited 28 November 2019].
Bron

8. Singh J, Kapoor R. The Green Blood” Wheatgrass Juice, a Health Tonic Having Antibacterial Potential” [Internet]. 2014 [cited 28 November 2019].
Bron

9. Mis L, Comba B, Uslu S, Yeltekin A. Effect of Wheatgrass on DNA Damage, Oxidative Stress Index and Histological Findings in Diabetic Rats [Internet]. 2018 [cited 27 November 2019].
Bron

10. Huskisson E, Maggini S, Ruf M. The Role of Vitamins and Minerals in Energy Metabolism and Well-Being [Internet]. SAGE Journals. 2007 [cited 27 November 2019].
Bron

11. Oloffson P, Hultqvist M, Hellgren L, Holmdahl R. Phytol: A Chlorophyll Component with Anti-inflammatory and Metabolic Properties [Internet]. 2014 [cited 27 November 2019].
Bron

12. Chauhan M. A pilot study on wheat grass juice for its phytochemical, nutritional and therapeutic potential on chronic diseases. [Internet]. Chemijournal.com. 2014 [cited 27 November 2019].
Bron

13. Annapurna A. Wheat grass health benefits [Internet]. 2011 [cited 27 November 2019].
Bron

14. Padalia S, Drabu S, Raheja I, Gupta A, Dhamija M. Multitude potential of wheatgrass juice (Green Blood): An overview [Internet]. Cysonline.org. 2010 [cited 27 November 2019].
Bron

15. Singh N, Verma P, Pandey B. Therapeutic Potential of Organic Triticum aestivum Linn. (Wheat Grass) in Prevention and Treatment of Chronic Diseases: An Overview [Internet]. 2012 [cited 27 November 2019].
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Roanne van der Meij Voedingsdeskundige
Ik ben afgestudeerd in voedingsleer en ik ben een Health and Wellness Coach. Al snel na mijn afstuderen ben ik begonnen met het schrijven van artikelen over dieet en voeding, omdat ik merkte dat mensen veel over deze onderwerpen lezen, maar in de meeste gevallen was de informatie die ze kregen misleidend of onjuist. Mijn doel is om artikelen te schrijven die waarheidsgetrouw, nuttig en interessant zijn voor de lezer.
Wetenschappelijk artikel
Adrianos S L, Mattioni B, Tilley M. Confirmation of gluten-free status of wheatgrass (Triticum aestivum) [Internet].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Singhal V, Singhal A, Jagatheesh K. Multifunctional role of green blood therapy to cure for many diseases. [Internet]. 2012 [cited 28 November 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Pallavi S, Shikka S, Bhawna S. Nutritional Composition of Wheat Grass Powder as Affected by Different Drying Process [Internet]. International Journal of Advanced Research. 2016 [cited 28 November 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Nova E, Montero A, Gómez S, Marcos A. La estrecha relación entre la nutrición y el sistema inmunitario [Internet]. Seom.org. 2019 [cited 28 November 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Telang P. Vitamin C in dermatology [Internet]. 2013 [cited 28 November 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Payal C, Davinder K, Sunaina, Gurlaganjeet K. Wheat Grass: A Review on Pharmacognosy and Pharmacological Aspects [Internet]. 2015 [cited 27 November 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Kothari S, Jain K, Mehta S, Tonpay S. Hypolipidemic effect of fresh Triticum aestivum (wheat) grass juice in hypercholesterolemic rats. - PubMed - NCBI [Internet]. Ncbi.nlm.nih.gov. 2011 [cited 28 November 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Singh J, Kapoor R. The Green Blood” Wheatgrass Juice, a Health Tonic Having Antibacterial Potential” [Internet]. 2014 [cited 28 November 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Mis L, Comba B, Uslu S, Yeltekin A. Effect of Wheatgrass on DNA Damage, Oxidative Stress Index and Histological Findings in Diabetic Rats [Internet]. 2018 [cited 27 November 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Huskisson E, Maggini S, Ruf M. The Role of Vitamins and Minerals in Energy Metabolism and Well-Being [Internet]. SAGE Journals. 2007 [cited 27 November 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Oloffson P, Hultqvist M, Hellgren L, Holmdahl R. Phytol: A Chlorophyll Component with Anti-inflammatory and Metabolic Properties [Internet]. 2014 [cited 27 November 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Chauhan M. A pilot study on wheat grass juice for its phytochemical, nutritional and therapeutic potential on chronic diseases. [Internet]. Chemijournal.com. 2014 [cited 27 November 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Annapurna A. Wheat grass health benefits [Internet]. 2011 [cited 27 November 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Padalia S, Drabu S, Raheja I, Gupta A, Dhamija M. Multitude potential of wheatgrass juice (Green Blood): An overview [Internet]. Cysonline.org. 2010 [cited 27 November 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Singh N, Verma P, Pandey B. Therapeutic Potential of Organic Triticum aestivum Linn. (Wheat Grass) in Prevention and Treatment of Chronic Diseases: An Overview [Internet]. 2012 [cited 27 November 2019].
Ga naar bron