Laatst bijgewerkt: 01-08-2020

Onze selectiecriteria

30Onderzochte producten

35Bestede uren

12Beoordeelde onderzoeken

50Verzamelde opmerkingen

Een suikervervanger is een product dat probeert de zoete smaak van suiker na te bootsen. In tegenstelling tot gewone suiker bevatten suikervervangers echter geen calorieën, zijn ze niet slecht voor je tanden en verhogen ze de bloedsuikerspiegel niet. De gezondste alternatieven zijn erythritol, xylitol (berkensuiker) en stevia.

Hoewel suikervervangers vooral worden gebruikt om gewicht te verliezen, helpen deze zoetstoffen ook om ziekten te voorkomen die verband houden met de consumptie van suiker, zoals hypertriglyceridemie, diabetes type II en een niet-alcoholische leververvetting. Wil je weten wat voor jou de beste suikervervanger is? Je leest er alles over in deze shopgids.

Belangrijk om te weten

  • Een suikervervanger is een product dat probeert de zoete smaak van suiker na te bootsen. Sommige producten bootsen zelfs de korrelige textuur van suiker na en karamelliseren wanneer ze worden verwarmd tot hoge temperaturen.
  • De gezondste alternatieven voor suiker zijn xylitol (berkensuiker), erythritol en stevia. Ze dragen bij tot gewichtsverlies, verhogen de bloedglucose niet en veroorzaken geen ziekten die verband houden met de overmatige consumptie van suiker zoals cariës, hoge triglyceriden, diabetes type II en hart- en vaatziekten.
  • Om de beste suikervervanger te kiezen, moet je op een aantal kenmerken van het product letten zoals de verpakking, smaak, zoetkracht en spijsverteringstolerantie.

Onze selectie: De beste suikervervangers op de markt

In veel producten worden suikers toegevoegd. Deze toegevoegde suikers zijn schadelijk voor je gezondheid. Het is daarom beter om te kiezen voor een suikervervanger. Maar niet alle suikervervangers zijn hetzelfde. Er zijn ook slechte suikervervangers. In deze shopgids laten we je zien wat de beste suikervervangers op de markt zijn:

Onze favoriete suikervervanger met erythritol

Erythritol is een natuurlijke, laag in calorie suiker met een delicate zoete smaak. Sukrin wordt in het lichaam opgenomen in het bloed maar het heeft geen invloed op je bloedsuikerspiegel. Deze zoetstof is daarom uitermate geschikt voor diabetici.

De suikervervanger van ViVio is onze favoriet in deze categorie. De vervanger is verpakt in een handige zak van 1 kilogram. De smaak is over het algemeen nog iets aangenamer dan die van stevia.

De beste suikervervanger voor in de koffie

Deze suikervervanger van Sukrin bevat erythritol en is een 100% natuurlijke suikervervanger zonder calorieën. De suikervervanger is verpakt in een verpakking van 500 gram. Het product is zeer geschikt voor gebruik in de koffie en thee.

Je kunt er ook mee bakken of de vervanger toevoegen aan desserts. Sukrin is een natuurlijk en caloriearm alternatief voor zowel suiker als voor kunstmatige zoetstoffen. Het verhoogt de bloedsuikerspiegel niet.

De beste stevia als suikervervanger

Stevia is een zoet plantje. De glycemische index van Stevia is nul. Dat maakt deze zoetstof ook geschikt voor diabetici. De stevia van Dr Swaab komt in deze categorie als winnaar uit onze test. Deze sterke zoetstof wordt al eeuwen door de Guarani-indianen gebruikt voor zowel inwendig als uitwendig gebruik.

Stevia is te gebruiken om alle dranken en gerechten op smaak te brengen. Erg lekker voor bijvoorbeeld in de thee of in een smoothie.

De beste suikervervanger om lekkere recepten mee te bakken

Sukrin vezelsiroop is een natuurlijk, koolhydraat- en caloriearm alternatief voor honing en suikersiroop. De vezelsiroop is gemaakt van plantaardige vezels. Heerlijk in je yoghurt, kwark, op pannenkoeken of desserts.

Maar met dit product van Sukrin maak je ook in seconden je eigen eiwitrepen. Dit product is geschikt voor vegetariërs en veganisten. De siroop heeft een zoete smaak die heerlijk is om recepten mee te bakken. Ook lekker voor over ijs.

Shopgids: Alles wat je moet weten over suikervervangers

Er zijn veel verschillende suikervervangers op de markt. Niet alle suikervervangers zijn even goed. Gezien de grote verscheidenheid die er op de markt is, raden we je aan om je te verdiepen in het voedingsprofiel, de gezondheidsvoordelen en het gebruik van het product. Om je te helpen de goede van de slechte vervangingsmiddelen te onderscheiden beantwoorden we hieronder de meest gestelde vragen over dit product.

jongen koffie drinken

Gezien de grote verscheidenheid die er op de markt is, raden we je aan om je te verdiepen in het voedingsprofiel, de gezondheidsvoordelen en het gebruik van de suikervervangers.
(Bron: Gstockstudio: 43008744/ 123rf.com)

Wat is een suikervervanger precies?

Een suikervervanger, ook wel bekend als zoetstof, is een product dat een zoete smaak geeft aan eten en drinken, maar weinig tot geen calorieën bevat. Een suikervervanger kan natuurlijk of kunstmatig zijn. Een bijkomend voordeel van suikervervangers is dat deze niet slecht zijn voor je tanden. Suikervervangers zorgen er bovendien voor dat de bloedsuikerspiegel niet verder stijgt (1, 2).

Zijn alle suikervervangers zonder calorieën?

Alle suikervervangers bevatten minder calorieën dan gewone suiker. Sommigen van hen bevatten echter een kleine hoeveelheid calorieën, zoals xylitol (berkensuiker), dat dezelfde zoetkracht heeft als suiker, maar de helft van de calorieën levert. Xylitol is hierdoor minder slecht voor je tanden en verhoogt je bloedsuikerspiegel niet (2).

Andere suikervervangers, zoals stevia of acesulfaam-K, worden als calorievrij beschouwd omdat hun zoetkracht veel groter is dan die van gewone suiker. Daarom worden ze in zeer kleine hoeveelheden gebruikt. Om calorieën uit dit soort vervangingsmiddelen te halen, zou je er kilo’s van moeten consumeren, wat zo goed als onmogelijk is (2, 3).

Mario SánchezLevensmiddelentechnoloog

“In de meeste gevallen hebben zoetstoffen een grotere zoetkracht dan gewone suiker, waardoor je er een ​​veel kleinere hoeveelheid van nodig hebt om dezelfde zoetheid te bereiken.”

Welke suikervervangers zijn er?

Suikervervangers kunnen worden ingedeeld op basis van hun oorsprong (natuurlijk of kunstmatig), hun energievoorziening (voedzaam of niet-voedzaam) en hun zoetkracht. Er zijn veel verschillende soorten suikervervangers. Hieronder maken we een onderscheid op basis van het vermogen om suiker te vervangen, zowel wat betreft zoetheid als textuur:

  • Producten met vulstoffen: De suikervervangers in deze categorie vervangen de gewone suiker in textuur en volume. In deze groep zitten polyolen, zoals xylitol (berkensuiker) en erythritol, polydextrose en inuline. De laatste twee worden veel gebruikt in de voedingsindustrie om de textuur van suiker te vervangen, maar zijn niet erg zoet. Xylitol en erythritol hebben bijna dezelfde zoetkracht als suiker en hun korrelige textuur is identiek. Xylitol karameliseert bij blootstelling aan hoge temperaturen. De zoetstoffen zijn over het algemeen van natuurlijke oorsprong en worden in dezelfde verhouding gebruikt als gewone suiker (2).
  • Intensieve zoetstoffen: Deze vervangers hebben dezelfde zoetheid als die van gewone suiker, maar hebben niet dezelfde textuur of volume. Ze worden in zeer kleine hoeveelheden gebruikt, omdat hun zoetkracht 30 tot 8000 keer groter is dan die van gewone suiker. Stevia, acesulfaam-K, aspartaam ​​en sacharine zijn voorbeelden van intensieve zoetstoffen (2, 3).

In de onderstaande tabel zie je de belangrijkste kenmerken van de verschillende soorten suikervervangers die je op de markt tegen kunt komen:

Producten met vulstoffen Intensieve zoetstoffen
Voorbeelden Xylitol (berkensuiker), erythritol, inuline. Stevia, acesulfaam K, aspartaam, sucralose, sacharine, neotaam.
Zitten er calorieën in? Erythritol niet, maar xylitol levert wel 2,4 calorieën per gram. Nee.
Worden ze in dezelfde hoeveelheid gebruikt als gewone suiker? Ja, ze worden in ongeveer dezelfde verhouding gebruikt als gewone suiker. Nee, ze worden in zeer kleine hoeveelheden gebruikt.
Hebben ze dezelfde zoetkracht als gewone suiker? Ja, hun zoetkracht is gelijk aan of zelfs minder dan die van gewone suiker. Ze hebben een veel grotere zoetkracht dan gewone suiker.

Wat zijn de voordelen van een suikervervanger?

Hoewel suikervervangers op dit moment vooral worden gebruikt om af te vallen, overtreffen de gezondheidsvoordelen van dit type product het voordeel van het lage calorieëngehalte. Hieronder vind je een lijstje met de belangrijkste voordelen van suikervervangers:

  1. Verhogen de bloedsuikerspiegel niet. Dit is vooral een belangrijk voordeel voor diabetici die de bloedglucose niet voldoende kunnen reguleren wanneer ze gewone suiker consumeren (4).
  2. Zijn tandvriendelijk en helpen om het gebit gezond te houden, omdat ze in tegenstelling tot gewone suiker, niet door de mondbacteriën kunnen worden omgezet in zuren die tandglazuur beschadigen en de ophoping van tandplak bevorderen. Bovendien voorkomen erythritol en xylitol tandbederf en beschermen het tandglazuur (5, 6).
  3. Helpen om de consumptie van eenvoudige suikers te voorkomen, die alleen ‘lege calorieën’ leveren, geen essentiële voedingsstoffen leveren en het risico op obesitas verhogen. Wanneer dranken en voedsel worden gezoet met suikervervangers, worden deze lege calorieën vermeden. Dit helpt om af te vallen en een gezond gewicht te behouden (7).
  4. Verminderen het risico op het ontwikkelen van hypertriglyceridemie en niet-alcoholische leververvetting, twee stofwisselingsstoornissen die verband houden met een overmatige suikerinname (8).
  5. Bieden de zoetheid en textuur van gewone suiker zonder de negatieve gezondheidseffecten. Dit is erg belangrijk voor diabetici en voor mensen die een dieet volgen om af te vallen, omdat ze kunnen genieten van zoet eten zonder hun bloedsuikerspiegel of lichaamsgewicht negatief te beïnvloeden (9).

Welke suikervervangers zijn gezond?

Wat de beste suikervervanger is hangt van je eigen voorkeuren af. Zo hangt dit samen met de reden waarvoor je een suikervervanger wilt gebruiken. Wat betreft de smaak, zijn erythritol en xylitol de suikervervangers die de meest suikerachtige zoetheid bieden. Binnen de categorie intensieve zoetstoffen is stevia een zeer populair product, hoewel het een licht bittere smaak in de mond kan achterlaten.

Niet alle zoetstoffen kunnen gewone suiker in desserts en ander zoet voedsel vervangen. In de meeste gevallen kun je het beste kiezen voor xylitol of erythritol. Je kunt ook een vulstof (erythritol) met de textuur en het volume van suiker mengen met een intensieve zoetstof (stevia of aspartaam) die voor de zoetheid zorgt.

vervanger voor natuurlijke suiker

Wat de beste suikervervanger is hangt van je eigen voorkeuren af. Zo hangt dit samen met de reden waarvoor je een suikervervanger wilt gebruiken. (Bron: Morisfoto: 88862099/ 123rf.com)

Wat zijn de verschillen tussen erythritol, xylitol (berkensuiker) en stevia?

Hoewel alle drie de suikervervangers van natuurlijke oorsprong zijn, zijn er grote verschillen wat betreft hun zoetheid, spijsverteringstolerantie en gebruik. In de volgende tabel laten we de onderscheidende kenmerken van erythritol, xylitol en stevia zien (10):

Erythritol Xylitol Stevia
Oorsprong Aanwezig in fruit en gefermenteerd voedsel. Wordt ook verkregen door fermentatie van glucose met Moniliella pollinis-gisten. Schors van de Finse berkenboom. Xylitol wordt ook verkregen uit de fermentatie van maïs. Afkomstig van de bladeren van de Stevia rebaudiana plant.
Zoetkracht ten opzichte van gewone suiker 0.75 1 300
Calorieën inname per gram 0,2 calorieën 2,4 calorieën 0
Toedieningsvorm Kristalvormig Kristalvormig Kristalvormig en vloeibaar
Smaak Vergelijkbaar met suiker Identiek aan suiker Vergelijkbaar met suiker, maar kan een licht bittere smaak hebben
Spijsverteringstolerantie Uitstekend Kan een laxerend effect hebben als het meer dan 50 gram per dag bedraagt Heel goed
Gemiddelde prijs per kg 12 tot 16 euro 13 tot 28 euro 15 tot 19 euro

Zijn kunstmatige suikervervangers kankerverwekkend?

De mogelijke carcinogene effecten van kunstmatige suikervervangers worden al enige tijd bestudeerd. Er zijn echter helaas nog geen sluitende resultaten. Aspartaam, acesulfaam-K, sacharine en sucralose zijn momenteel de meest gebruikte kunstmatige zoetstoffen en het gebruik ervan is in de Europese Unie toegestaan ​​(10).

Natriumcyclamaat is in de Verenigde Staten al bijna 50 jaar verboden vanwege de associatie met blaaskanker. Aspartaam ​​is ook het onderwerp geweest van klachten bij de gezondheidsautoriteiten, maar het gebruik ervan is nog steeds toegestaan. Om zeker van je zaak te zijn, raden we aan om voor natuurlijke producten te kiezen, zoals stevia, xylitol en erythritol, die veiliger lijken (1, 10).

Zijn suikervervangers geschikt voor kinderen?

Het consumeren van suikervervangers wordt als geschikt beoordeeld voor zowel kinderen als volwassenen. Sterker nog, zelfs kinderen en volwassenen met diabetes, obesitas en andere stofwisselingsstoornissen kunnen gebruik maken van de meeste vervangers. Let wel op dat je het juiste product kiest. Saccharine, aspartaam, acesulfaam-K en sucralose zijn toegestaan, evenals meer natuurlijke vervangers, zoals stevia (11).

Lange tijd was de medische gemeenschap terughoudend om de consumptie van suikervervangers bij kinderen aan te bevelen.

Onderzoek heeft echter nog geen positief verband aangetoond tussen de consumptie van kunstmatige zoetstoffen en de prevalentie van kanker, leerstoornissen, aandachtstekort, allergieën of gedragsstoornissen bij kinderen (11).

In ieder geval is het noodzakelijk om de consumptie van suikervervangers tijdens de kindertijd te matigen, omdat hun intense zoete smaak de smaakperceptie bij kinderen kan veranderen en ze een voorliefde voor zeer zoet voedsel kan geven.

suiker in kom

Een suikervervanger, ook wel bekend als zoetstof, is een product dat een zoete smaak geeft aan eten en drinken, maar weinig tot geen calorieën bevat. (Bron: Photosiber: 39063832/ 123rf.com)

Kunnen suikervervangers nadelige effecten veroorzaken?

Hoewel suikervervangers die zijn goedgekeurd door de Europese Autoriteit Voor Voedselveiligheid (EFSA) en de Food and Drug Administration (FDA) uit de Verenigde Staten als veilig voor de gezondheid worden beschouwd, kunnen sommige producten helaas toch een aantal nadelige effecten veroorzaken:

  • Xylitol kan winderigheid, een opgeblazen gevoel in de buik, pijn en diarree veroorzaken als het wordt ingenomen in doses van meer dan 50 gram per dag.
  • Aspartaam ​​kan duizeligheid, hoofdpijn en spijsverteringsproblemen veroorzaken als het in te grote hoeveelheden wordt geconsumeerd (3).

Mocht je op zoek zijn naar een goede suikervervanger die geen schadelijke invloeden heeft op je gezondheid, dan raden wij je aan om bijvoorbeeld erythritol of stevia te gebruiken.

natuurlijke suikervervanger

De gezondste alternatieven voor suiker zijn xylitol (berkensuiker), erythritol en stevia.
(Bron: Morisfoto: 86796531/ 123rf.com)

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Omdat er zoveel opties zijn voor zoetstoffen, vind je er vast en zeker een die past bij je voorkeuren, behoeften en budget. Om de beste suikervervanger te vinden, moet je alleen wat tijd te besteden aan het evalueren van de volgende aankoopcriteria:

Smaak

Als je wel van een zoete smaak houdt maar suiker liever vermijdt, dan kun je kiezen voor producten met suikervervangers. Zoals we eerder in deze shopgids vertelden, zijn suikervervangers met xylitol- en erythritol-polyolen twee van onze favoriete opties, omdat ze een smaak hebben die bijna identiek is aan die van gewone suiker. Stevia wordt echter ook veel gebruikt, hoewel het een bittere smaak kan achterlaten. Een hoge dosis saccharine geeft een metaalachtige smaak (10).

meisje natuurlijke drankje drinken

Omdat er zoveel opties zijn voor suikervervangers, vind je er vast en zeker een die past bij je voorkeuren, behoeften en budget. (Bron: Melpomen: 81367442/ 123rf.com)

Zoetkracht

De zoetkracht van een suikervervanger wordt altijd gedefinieerd in relatie tot de zoetkracht van gewone suiker. Producten met vulstoffen hebben een lagere zoetkracht, terwijl intensieve zoetstoffen erg zoet zijn en in kleine hoeveelheden worden gebruikt. Hieronder vind je een handige tabel met de zoetkracht van suiker en zijn vervangers (3, 10):

Zoetstof Zoetkracht
Suiker 1
Xylitol (berkensuiker) 1
Erythritol 0,7
Stevia 300
Aspartaam 180 tot 200
Acesulfaam-K 200
Saccharine 300
Sucralose 600

Spijsverteringstolerantie

Xylitol kan spijsverteringsproblemen veroorzaken wanneer het wordt gefermenteerd door bacteriën in de dikke darm zoals diarree, winderigheid, buikpijn en een opgeblazen gevoel. Erythritol daarentegen wordt door veel mensen beter verdragen omdat het voor 90% wordt opgenomen voordat het de dikke darm bereikt. Ook stevia, sacharine en sucralose zorgen voor weinig ongemak in dit opzicht.

Samenvatting

Een suikervervanger is een product dat probeert de zoete smaak van suiker na te bootsen. In tegenstelling tot gewone suiker echter, bevat een suikervervanger geen calorieën, is het niet slecht voor de tanden en verhoogt het de bloedsuikerspiegel niet. De gezondste alternatieven zijn erythritol, xylitol (berkensuiker) en stevia. Het gebruik van suikervervangers wordt sterk aanbevolen bij overgewicht, obesitas en diabetes.

Suikervervangers kunnen worden ingedeeld op basis van hun oorsprong (natuurlijk of kunstmatig), hun energievoorziening (voedzaam of niet-voedzaam) en hun zoetkracht. Er zijn veel verschillende soorten suikervervangers op de markt. Niet alle suikervervangers zijn even gezond. Hierboven laten we je zien wat de beste suikervervangers zijn. Naast helpen bij afvallen, bieden suikervervangers nog veel meer voordelen. Je vindt ze allemaal in deze shopgids.

Vond je onze shopgids over suikervervangers interessant? Laat dan hieronder je reactie achter of deel het artikel op social media met je vrienden en familie. We zijn erg benieuwd naar jouw ervaringen!

(Bron van de header afbeelding: Gayvoronskaya: 83874646/ 123rf.com)

Referenties (12)

1. Aldrete-Velasco J et al. Análisis de la evidencia disponible para el consumo de edulcorantes no calóricos. Documento de expertos [Internet]. Med Int Méx. 2017.
Bron

2. Socolovsky S. El rol y la seguridad de sustitutos del azúcar [Internet]. 2007.
Bron

3. Durán S, Cordón K, Rodríguez M. Edulcorantes no nutritivos, riesgos, apetito y ganancia de peso [Internet]. Rev Chil Nutr. 2013.
Bron

4. Timpe Behn E, Ferguson M, Carlson A. Do Sugar Substitutes Have Any Impact on Glycemic Control in Patients with Diabetes? [Internet]. Journal of Pharmacy Technology. 2013.
Bron

5. González Sanz A, González Nieto B, González Nieto E. Salud dental: relación entre la caries dental y el consumo de alimentos [Internet]. 2013.
Bron

6. Runnel R et al. Effect of three-year consumption of erythritol, xylitol and sorbitol candies on various plaque and salivary caries-related variables [Internet]. Journal of Dentistry. 2013.
Bron

7. Lustig R, Schmidt L, Brindis C. The toxic truth about sugar [Internet]. 2012.
Bron

8. Jensen T et al. Fructose and sugar: A major mediator of non-alcoholic fatty liver disease [Internet]. 2018.
Bron

9. Fernstrom J. Non-Nutritive Sweeteners and Obesity [Internet]. Annual Review of Food Science and Technology. 2015.
Bron

10. García Almeida J, Casado G, García Alemán J. Una visión global y actual de los edulcorantes. Aspectos de regulación [Internet]. 2013.
Bron

11. Calzada León R et al. Uso de edulcorantes no calóricos en niños [Internet]. Acta Pediátrica de México. 2013.
Bron

12. Cavagnari B. Edulcorantes no calóricos en embarazo y lactancia [Internet]. Rev Esp Salud Pública. 2019.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Roanne van der Meij Voedingsdeskundige
Ik ben afgestudeerd in voedingsleer en ik ben een Health and Wellness Coach. Al snel na mijn afstuderen ben ik begonnen met het schrijven van artikelen over dieet en voeding, omdat ik merkte dat mensen veel over deze onderwerpen lezen, maar in de meeste gevallen was de informatie die ze kregen misleidend of onjuist. Mijn doel is om artikelen te schrijven die waarheidsgetrouw, nuttig en interessant zijn voor de lezer.
Wetenschappelijk artikel
Aldrete-Velasco J et al. Análisis de la evidencia disponible para el consumo de edulcorantes no calóricos. Documento de expertos [Internet]. Med Int Méx. 2017.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Socolovsky S. El rol y la seguridad de sustitutos del azúcar [Internet]. 2007.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Durán S, Cordón K, Rodríguez M. Edulcorantes no nutritivos, riesgos, apetito y ganancia de peso [Internet]. Rev Chil Nutr. 2013.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Timpe Behn E, Ferguson M, Carlson A. Do Sugar Substitutes Have Any Impact on Glycemic Control in Patients with Diabetes? [Internet]. Journal of Pharmacy Technology. 2013.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
González Sanz A, González Nieto B, González Nieto E. Salud dental: relación entre la caries dental y el consumo de alimentos [Internet]. 2013.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Runnel R et al. Effect of three-year consumption of erythritol, xylitol and sorbitol candies on various plaque and salivary caries-related variables [Internet]. Journal of Dentistry. 2013.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Lustig R, Schmidt L, Brindis C. The toxic truth about sugar [Internet]. 2012.
Ga naar bron
Informatief artikel
Jensen T et al. Fructose and sugar: A major mediator of non-alcoholic fatty liver disease [Internet]. 2018.
Ga naar bron
Informatief artikel
Fernstrom J. Non-Nutritive Sweeteners and Obesity [Internet]. Annual Review of Food Science and Technology. 2015.
Ga naar bron
Informatief artikel
García Almeida J, Casado G, García Alemán J. Una visión global y actual de los edulcorantes. Aspectos de regulación [Internet]. 2013.
Ga naar bron
Academisch artikel
Calzada León R et al. Uso de edulcorantes no calóricos en niños [Internet]. Acta Pediátrica de México. 2013.
Ga naar bron
Academisch artikel
Cavagnari B. Edulcorantes no calóricos en embarazo y lactancia [Internet]. Rev Esp Salud Pública. 2019.
Ga naar bron