Laatst bijgewerkt: 29-08-2021

Snurken komt veel voor en neemt toe met de leeftijd. Een op de twee mensen heeft er last van (6). Snurken kan leiden tot slaapstoornissen en het luide ademgeluid kan een kwelling worden voor de getroffenen. Het geluid vindt zijn oorsprong in de bovenste luchtwegen (9).

Heb je last van snurken en wil je weten hoe je het kunt voorkomen? Dan ben je op de juiste plaats gekomen. We geven je trucs en tips over hoe je snurken kunt voorkomen en informeren je over andere belangrijke feiten over het onderwerp snurken voorkomen.

De belangrijkste feiten in een notendop

  • Snurken wordt veroorzaakt door een vernauwing van de bovenste luchtwegen. Bovendien vermindert de zogenaamde tonus, de spier, omdat de elasticiteit tijdens de slaap afneemt.
  • In het geval van eenvoudig snurken kun je vaak zelf met succes iets doen, zoals afvallen als je overgewicht hebt, je twee uur voor het slapen onthouden van alcohol, vroeg op de avond eten, in de zijligging slapen, enz.
  • In het algemeen moet snurken door een arts onderzocht worden. Vooral als je luid en onregelmatig snurkt, moet je naar een dokter gaan en niet wachten.

Achtergrondinformatie over snurken

Snurken voorkomen roept een aantal vragen op, dus je doet er goed aan wat achtergrondinformatie over het onderwerp in te winnen. Deze veel gestelde vragen willen we in de volgende paragrafen voor je beantwoorden.

Hoe ontstaat snurken?

Snurken wordt veroorzaakt door een vernauwing van de bovenste luchtwegen. Ademlucht wordt met een hogere druk en sneller aangezogen. De verslapte weefsels in keel en mond beginnen te fladderen en te trillen in de luchtstroom, en produceren het typische snurkgeluid (5). De volgende oorzaken zijn:

Oor Verklaring
Overgewicht Vetophopingen kunnen zich in het keelgebied ophopen, waardoor de luchtwegen vernauwen.
Alcoholgebruik Het innemen van medicijnen en overmatig alcoholgebruik doet de spieren verslappen en bevordert het snurken.
Leeftijd De totale spierspanning vermindert met de leeftijd en het weefsel wordt slapper. Dit is ook het geval in de keel en de mond.

(2)

Wat veroorzaakt snurken?

Snurken stoort niet alleen je partner, maar ook je slaap. Dit komt doordat je lichaam niet genoeg zuurstof krijgt om belangrijke functies uit te voeren (8).

De luchttoevoer door de bovenste luchtwegen is zowel bij eenvoudig snurken als bij obstructief slaapapneu verminderd. Bovendien neemt de zogenaamde tonus van de spier af, omdat de spanning tijdens de slaap afneemt.

Bij snurkende patiënten en mensen met slaapapneu vernauwen de verslapte spieren de luchtwegen omdat de tonus van de spieren zo sterk afneemt. Als gevolg daarvan wordt de ademhaling aanzienlijk belemmerd. Acute sinusitis, allergische reacties, verkoudheid of gezwollen neusslijmvliezen kunnen zulke infecties van de bovenste luchtwegen veroorzaken en de reden zijn voor eenvoudig snurken.

Vaak is obstructieve slaapapneu te wijten aan anatomische oorzaken in het KNO-gebied. Dat kunnen vergrote keelamandelen zijn of een vergrote tong, een langwerpig zacht verhemelte met een vergrote huig, een te kleine of naar achteren vallende onderkaak, verzakte keelwanden, maar ook neuspoliepen, vergrote neuskegels, chronische ontsteking van de neusholten en -bijholten of een misvormd neustussenschot.

In zeldzame gevallen kunnen tumoren in het gebied van het strottenhoofd of cysten ook tot slaapapneu syndroom leiden

. De ademstops tijdens de slaap worden bevorderd door veel overgewicht, en verhoogde vetafzettingen in de keel- en mondstreek werken de apneu’s in de hand. Roken, slapen in rugligging, alcohol, en het innemen van kalmerende middelen, slaappillen of andere medicijnen die de ademhalingsdrift afremmen, veroorzaken hetzelfde. Chronische hart- of longziekten en een slecht gecontroleerde bloedsuiker kunnen slaapapneu tot gevolg hebben (4).

Hoe vaak komt snurken voor?

De frequentie van snurken hangt af van geslacht en leeftijd. Men schat dat 20-46% van de mannen van middelbare leeftijd tot oudere mannen er last van heeft. Bij vrouwen van dezelfde leeftijd wordt het echter geschat op slechts 8-25%, waarbij snurken vaker voorkomt bij vrouwen na de menopauze (10).

Waarom snurkt een vrouw?

Vrouwen hebben een smallere keelopening dan mannen, daarom zouden ze meer vatbaar moeten zijn voor snurken, maar hun tong valt minder snel terug. Dit komt doordat hun spieren meer spanning hebben door de invloed van oestrogeen (7).

Veel vrouwen snurken meer naarmate ze ouder worden, vooral met het intreden van de menopauze. De verandering in de hormoonspiegel is hier de oorzaak van. Oestrogeen, het vrouwelijke geslachtshormoon, maakt de weefsels strakker – ook in de keel.

Vrouwen snurken ook meer tijdens de zwangerschap.

Hoe hoger het oestrogeenniveau, hoe hoger de serotonineconcentratie. De spieractiviteit wordt geregeld door de neurotransmitter serotonine en voorkomt dat de weefsels verslappen. Tijdens de menopauze neemt de oestrogeenproductie af en verslapt het zachte weefsel in de keel.

Dit komt omdat het weefsel tijdens de zwangerschap losser wordt om soepel genoeg te zijn voor de komende geboorte. Gewichtstoename speelt ook een rol omdat het extra vet in de keel de bovenste luchtweg vernauwt, waardoor snurken waarschijnlijker wordt (2).

Wanneer moet je een dokter raadplegen over snurken?

In het algemeen moet je snurken door een arts laten nakijken. Vooral als je luid en onregelmatig snurkt, moet je naar een dokter gaan en niet wachten. Je kunt naar een KNO-arts gaan of naar een kliniek die een snurkcentrum heeft.

Het kan een ademhalingsstoornis zijn (zoals obstructieve slaapapneu) die je gezondheid in gevaar brengt. Het is ook raadzaam een arts te bezoeken als je aan chronische vermoeidheid lijdt, ook al slaap je ’s nachts lang genoeg (6 tot 8 uur).

Dit kan ook een teken zijn van slaapapneu, wat gevaarlijk is voor je gezondheid. Je moet ook met je kind naar de dokter gaan als het snurkt. Vaak zijn vergrote palatina of adenoïden of neuspoliepen de oorzaak van snurken en moeten behandeld worden (1).

Voorkom snurken: De beste tips en trucs

Er worden op het internet veel verschillende remedies tegen snurken aangeboden, zoals snurkdummies, snurkzuigtabletten of snurksprays. De werkzaamheid van deze producten is echter niet bewezen. Daarom moet je andere methoden gebruiken om snurken tegen te gaan.

Vaak zijn eenvoudige maatregelen die je zelf kunt doen al voldoende. Als je een hardnekkig snurkprobleem hebt, of als je anatomische problemen of onderliggende ziekten hebt, moet je een oor-, neus- en keelspecialist of een tandarts raadplegen.

Tips voor zelfhulp

Voor eenvoudig snurken kun je vaak zelf iets doen. Probeer de volgende tips

  • Als je overgewicht hebt, is de meest effectieve methode tegen snurken afvallen, want daardoor vermindert ook het vet in het keelgebied en verbetert het snurken.
  • Alcohol bevordert ook het snurken. Onthoud je daarom van alcohol twee uur voor het slapengaan. Dit verbetert de ademhalingsactiviteit, wat ook het snurken vermindert.
  • Eet vroeg op de avond, want dit bevordert de kwaliteit van de slaap.
  • Kalmerende middelen, slaappillen en antihistaminica kunnen de ademhalingsactiviteit verminderen en snurken veroorzaken. Vermijd ze daarom indien mogelijk.
  • Het is beter om niet op je rug te slapen. Een tennisbal die in de rug van je pyjama genaaid is, kan helpen. Als je niet graag op je zij slaapt, ga dan op je rug liggen met je bovenlichaam iets verhoogd.
  • Een blaasinstrument leren bespelen helpt je je keel- en gehemelspieren te trainen (1).

schnarchen-verhindern

Er zijn veel eenvoudige manieren om snurken te voorkomen, zoals op je zij gaan liggen tijdens het slapen. (Foto bron: Kinga Cichewicz / unsplash)

Hulp van de tandarts

Een snurkspalk helpt sommige patiënten. Dit is een bijtspalk voor de boven- en onderkaak die individueel door een tandarts wordt aangemeten. Het duwt de onderkaak iets naar voren, wat de luchtweg open houdt. Dit verschuift ook het gehemelte en de tong. De snurkspalk is echter vrij duur en helpt niet altijd. Helaas is het ook onmogelijk de effectiviteit ervan te voorspellen, dus is vallen en opstaan het beste (1).

Chirurgische ingrepen

Vaak kan snurken alleen met een operatie worden verholpen, afhankelijk van de oorzaak. De meest voorkomende interventies tegen snurken zijn

  • Verstijving van het zachte gehemelte (implantaten)
  • Operaties aan de basis van de tong
  • Operaties aan het tongbeen
  • Operatie aan het neustussenschot
  • Operatie aan de nasale concha
  • Operatie aan het zachte gehemelte
  • Mandel operatie
  • Paranasale sinus chirurgie (1)

Therapie voor schapenapneu

Als je aan slaapapneu lijdt, heb je tijdens de slaap een voortdurende toevoer van zuurstof nodig. Nasale continue positieve luchtwegdruk (nCPAP) helpt betrouwbaar. Via een masker wordt lucht aan de slaper toegevoerd. De verhoogde druk verhindert dat de verslapte keel zich sluit tijdens de slaap.

Een variant van nCPAP is APAP therapie (Automated Continous Positive Airway Pressure). Hier stemt het beademingsapparaat de druk voortdurend af op de vraag. Deze methode is nuttig als de adempauzes alleen in bepaalde slaaphoudingen of slaapfasen voorkomen.

In bijzonder ernstige gevallen van slaapapneu kan BIPAP therapie (Bi Positive Airway Pressure) gebruikt worden. De druk die bij het inademen en uitademen wordt opgewekt, kan afzonderlijk worden ingesteld (1).

Wat is de beste behandeling voor snurken?

Snurken kan verschillende oorzaken hebben. We hebben vijf medisch bewezen remedies tegen snurken die je kunt gebruiken om snurken te voorkomen.

Tip 1: Verbeter de neusademhaling

De neusspreider is een middel tegen snurken. Het verbetert de neusademhaling en kan helpen tegen snurken. Een alternatief voor neusspreiders zijn neuslapjes. Deze worden aan de buitenkant van de brug van de neus geplakt en wapperen de neusgaten zachtjes. Ze kunnen even doeltreffend zijn als nasale spreiders, maar het spreidend effect van de pleisters is vaak minder dan dat van nasale spreiders.

Tip 2: Vermijd mondademhaling

De meest effectieve oplossing tegen mondsnurken is een anti-snurk mondstuk. Het anti-snurk mondstuk stopt de mondademhaling tijdens de slaap en schakelt het lichaam over op de natuurlijke neusademhaling, die rustgevender is voor het lichaam. Hij

lijkt qua vorm op een gebitsbeschermer voor een bokser en wordt tussen de tanden en lippen geschoven en licht verankerd aan de rij tanden op de bovenkaak

. Het heeft een heel fijne vormgeving en is daarom nauwelijks beperkend als het in de mond gedragen wordt. Het is ook groot, zodat het niet per ongeluk ingeslikt of opgezogen kan worden tijdens het slapen. De kinband is een alternatief voor het anti-snurk mondstuk.

Het bestaat uit een band die om de kin gaat en over het hoofd sluit. Het staat onder spanning omdat het van elastisch materiaal gemaakt is. De band voorkomt dat de kin tijdens het slapen naar beneden zakt en dat de mond opengaat.

Tip 3: Slaap op je zij

Een veel voorkomende oorzaak van snurken is dat de tong tijdens de slaap verslapt en naar beneden in de keel zakt, waardoor de luchtweg vernauwd of geblokkeerd wordt. Dit probleem treedt alleen op bij slapen in rugligging, dus het kan verholpen worden door de ligpositie te veranderen.

Daarom is het ideaal om in zijligging of buikligging te slapen. Dit wordt geholpen door zogenaamde positietherapie, zoals positioneringshulpmiddelen die het slapen in rugligging bemoeilijken. Deze producten omvatten slaapgordels, slaaprugzakken en positioneringsverbanden.

Een alternatief voor deze producten zijn speciale positioneringskussens die in het midden een verhoging hebben waarop je niet comfortabel slaapt. Hierdoor rolt het hoofd tijdens de slaap onbewust en automatisch naar de ene of de andere kant, zodat je in een zijligging slaapt.

Tip 4: Corrigeer de stand van de kaak

Een andere oorzaak van snurken is het verslappen van de tong tijdens de slaap. Tongsnurken wordt veroorzaakt doordat de tong naar achteren in de keel valt als je in rugligging slaapt. Dit probleem kan verholpen worden door de stand van de onderkaak iets naar voren te verplaatsen. Dit wordt gedaan met een anti-snurk spalk, ook wel een MAD (Mandibular Advancement Device) of protrusie spalk genoemd.

Er zijn twee groepen anti-snurk spalken, biblock spalken en monoblock spalken

. Biblock spalken bestaan uit twee afzonderlijke spalken, een voor de onderkaak en een voor de bovenkaak. Beide spalken kunnen aangepast worden aan de speciale kenmerken van de kaak en zijn met flexibele plastic banden aan elkaar verbonden.

Biblock spalken bieden meer vrijheid bij het dragen, omdat je de onderkaak zijwaarts kunt bewegen als je ze draagt. Monoblocks zijn een enkel stuk dat aangepast kan worden aan de kaakkenmerken van de drager. Ze zijn stijf en daarom kan de stand van de kaak na het passen niet veranderd worden.

Bovendien heeft de kaak geen ruimte om te bewegen als hij gedragen wordt. Deze spalken bewegen de onderkaak iets naar voren en zetten de tongspieren en weefsels in de onderkaak en keel onder lichte spanning. Hierdoor kunnen de luchtwegen achter in de keel en de adem ongehinderd in en uit stromen.

Tip 5: Oefen de gehemelteweefsels

Alle vormen van snurken worden veroorzaakt door weefselzwakte. Dit komt doordat slappe weefsels in de keel of mond in trilling worden gebracht door de wervelende lucht die we inademen. Dit gaat natuurlijk gemakkelijker met slap of ongetraind weefsel dan met stevig weefsel. Snurken kan effectief verminderd of helemaal gestopt worden als je specifiek de spierspanning en weefselspanning bevordert.

Verschillende trainingstoestellen en oefeningen kunnen helpen. Als het snurken komt van de overgang van de mond naar de keel, moeten de spieren in het mond- en lipgebied met voorrang versterkt worden. De FaceFormer methode is een goede manier om dit te doen. Het traint de spieren van de mond, zodat je ’s nachts je mond gesloten houdt.

schnarchen-verhindern

Het snurken van vrouwen heeft vaak andere oorzaken dan dat van mannen, omdat er bij vrouwen vaak sprake is van een hormonale onevenwichtigheid. (Image source: Gregory Pappas / unsplash)

Als snurken veroorzaakt wordt doordat je tong terugzakt in je keel, dan is de Drakenparel methode misschien een optie. Dit spant de faryngeale ring aan en versterkt de tongbasis en voorkomt dat de tongspier tijdens de slaap verslapt, waardoor hij niet meer terugzakt in de luchtweg en de luchtstroom beperkt of stopt (3).

Wat helpt tegen snurken bij vrouwen?

Als er sprake is van een hormonale onevenwichtigheid, kunnen getroffen vrouwen naar hun gynaecoloog gaan en het oestrogeengehalte in hun bloed laten bepalen. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan fyto-oestrogenen kunnen gebruikt worden om de oestrogeenproductie te stimuleren.

Hiertoe behoren erwten, lijnzaad, linzen, sojaproducten, bonen, groenten en fruit. Als er naast het snurkgeluid ook adempauzes zijn, is het nodig naar een specialist te gaan (bv. KNO-arts). Dit kan helpen het slaapapneu syndroom uit te sluiten en andere mogelijke behandelingen te bespreken (2).

Conclusie

Snurken kan veel verschillende oorzaken hebben, ook gezondheidsbedreigende, en daarom kun je het beste naar een KNO-arts of een kliniek met specialisten gaan om dit op te helderen. Bovendien zijn er veel eenvoudige manieren om snurken te voorkomen. Er zijn eenvoudige tips die je kunt volgen of verschillende hulpmiddelen die je kunt kopen.

Referenties (10)

1. Christiane Fux, Sabine Schrör, Schnarchen, 14.01.2019
Bron

2. Somnora, Tabuthema: auch Frauen schnarchen, 03.10.2018
Bron

3. Dr. Jan Wrede, Was tun gegen Schnarchen – unsere 5 Tipps, 06.04.2020
Bron

4. Deutschen Berufsverband der Hals-Nasen-Ohrenärzte e.V., Schnarchen & Schlafapnoe – Ursachen und Risiken, 2020
Bron

5. Dr. Jan Wrede, Schnarchen verhindern – was kann man gegen Schnarchen tun?, 07.04.2020
Bron

6. Deutschen Berufsverband der Hals-Nasen-Ohrenärzte e.V., Schnarchen & Schlafapnoe - Definition und Häufigkeit, 2020
Bron

7. Dr. Roland Mühlbauer, Strategien gegen das Schnarchen, 31.01.2019
Bron

8. ResMed, Wodurch wird Schnarchen verursacht?, 2020
Bron

9. Dr-Gumpert.de, Schnarchen, 2020
Bron

10. https://www.netdoktor.at/krankheit/schnarchen-8140
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Schnarchen
Christiane Fux, Sabine Schrör, Schnarchen, 14.01.2019
Ga naar bron
Tabuthema: auch Frauen schnarchen
Somnora, Tabuthema: auch Frauen schnarchen, 03.10.2018
Ga naar bron
Was tun gegen Schnarchen – unsere 5 Tipps
Dr. Jan Wrede, Was tun gegen Schnarchen – unsere 5 Tipps, 06.04.2020
Ga naar bron
Schnarchen & Schlafapnoe – Ursachen und Risiken
Deutschen Berufsverband der Hals-Nasen-Ohrenärzte e.V., Schnarchen & Schlafapnoe – Ursachen und Risiken, 2020
Ga naar bron
Schnarchen verhindern – was kann man gegen Schnarchen tun?
Dr. Jan Wrede, Schnarchen verhindern – was kann man gegen Schnarchen tun?, 07.04.2020
Ga naar bron
Schnarchen & Schlafapnoe - Definition und Häufigkeit
Deutschen Berufsverband der Hals-Nasen-Ohrenärzte e.V., Schnarchen & Schlafapnoe - Definition und Häufigkeit, 2020
Ga naar bron
Strategien gegen das Schnarchen
Dr. Roland Mühlbauer, Strategien gegen das Schnarchen, 31.01.2019
Ga naar bron
Wodurch wird Schnarchen verursacht?
ResMed, Wodurch wird Schnarchen verursacht?, 2020
Ga naar bron
Schnarchen
Dr-Gumpert.de, Schnarchen, 2020
Ga naar bron
Schnarchen
https://www.netdoktor.at/krankheit/schnarchen-8140
Ga naar bron
Recensies