Laatst bijgewerkt: 25-08-2021

Scoliose is een van de bekendste oorzaken van rugpijn en orthopedisch lijden. Het dragen van zware schoudertassen en slungelig achterover leunen terwijl je achter de computer zit, heeft de conditie de laatste jaren alleen maar verergerd.

Maar wat kan er aan scoliose gedaan worden? Welke behandelingsmogelijkheden zijn er en welke scoliose oefeningen kun je thuis doen? Hieronder vind je antwoorden op deze vragen, en ook een korte achtergrond over de belangrijkste zaken rond scoliose. Aan het eind worden ook enkele scoliose oefeningen opgesomd om je een mogelijke oplossing voor je rugpijn te geven.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Scoliose is een van de bekendste orthopedische aandoeningen. In de ergste gevallen kan de vervorming van de wervelkolom hart- en longproblemen veroorzaken.
  • In 80 procent van de gevallen van scoliose is de precieze oorzaak van de scoliose onbekend. Dit wordt ook wel idiopathische scoliose genoemd. Bij de andere 20 procent is het een aangeboren misvorming of een misvorming na een spierblessure.
  • In de regel wordt lichaamsbeweging aanbevolen voor mensen met scoliose. Zware stootbewegingen moeten vermeden worden.

Definitie: Wat is scoliose?

Scoliose is een van de oudst bekende orthopedische aandoeningen. Het is een kromming van de wervelkolom. De wervelkolom is zijdelings gebogen, waardoor de afzonderlijke wervels om hun eigen as draaien. Daardoor wordt de gedraaide doorsnede stijf.

De vervorming van de wervelkolom treedt meestal op in de adolescentie/jeugd. De misvorming kan leiden tot ernstige pijn en verdere lichamelijke beperkingen. (1)

Achtergrond: Wat je moet weten over scoliose

In de volgende paragrafen beantwoorden we de meest gestelde vragen over scoliose.

Hoe ontstaat scoliose?

In de meeste gevallen, zo’n 80 procent, weet men niet zeker hoe scoliose eigenlijk ontstaat. Het kan veroorzaakt worden door slechte voeding of het dragen van zware en verkeerd gewogen schooltassen. Het omvat ook alle misvormingen die tijdens de groeispurt van de puberteit ontstaan.

Scoliose komt 4 tot 5 keer vaker voor bij meisjes dan bij jongens!

Bij de andere 20 procent is de oorzaak van de scoliose een genetische misvorming van de botten of een spier- of zenuwziekte.

Dienovereenkomstig kan het ontstaan van scoliose samengevat worden in de volgende drie soorten: (2)

Soort scoliose Beschrijving
Idiopathische scoliose Groeistoornis van de wervelkolom, meestal in de puberteit
Congenitale scoliose Aangeboren botmisvorming
Neuromusculaire scoliose Volgt een ziekte van de spieren of het zenuwstelsel

Welke vormen van scoliose zijn er?

Scoliose wordt in verschillende soorten verdeeld, afhankelijk van wanneer het ontstaat.

Type scoliose
Infantiele scoliose 0 tot 3 jaar
Juveniele scoliose 4 tot 10 jaar
Adolescente scoliose van 10 jaar tot einde van de groei

Scoliose wordt ook onderscheiden naar de hoogte van de hoofdkromming. Er wordt onderscheid gemaakt tussen vier verschillende vormen van scoliose

  • Scoliose van de thoracale wervelkolom
  • Scoliose van de lumbale wervelkolom
  • Scoliose in het overgangsgebied tussen de thoracale en de lumbale wervelkolom
  • Scoliose in de thoracale en lumbale wervelkolom (2, 3)

Wat zijn symptomen van scoliose?

Een typisch symptoom, vooral bij kinderen en adolescenten, is het ontstaan van een ribbuil of asymmetrie in het schouder-, borst- of bekkengebied. Normaal is er geen pijn. Ze kunnen echter in het verloop van de ziekte ontstaan door spierspanning of botuitsteeksels. Specifieke fysiotherapeutische oefeningen helpen meestal tegen deze pijn.

Volwassenen hebben vaak meer klachten dan kinderen. Bij hen treedt de pijn meestal niet op in de hoofdkromming, maar in de lendenwervelkolom. De extra schuine belasting kan leiden tot vroegtijdige slijtage en artrose. Dit kan dan een reden voor pijn zijn. Daarom wordt ook de wervelkolom gedeeltelijk rechtgezet, want dit beschermt de gezonde delen van de rug. (1)

In het algemeen zijn de typische symptomen van scoliose als volgt:

  • Verschillende hoogtes van de schouders
  • Duidelijke uitstulping van een schouderblad of ribben aan de voorkant
  • Ongelijk gevormde taille
  • Bij het vooroverbuigen zijn ribben van ongelijke hoogte (ribbuil) of de lendenuitstulping zichtbaar

Wat zijn oorzaken van scoliose?

Scoliose kan verschillende oorzaken hebben. Zoals al uitgelegd in het hoofdstuk over het ontstaan van scoliose, zijn er drie verschillende soorten scoliose. Deze drie soorten ontwikkelen zich om verschillende redenen.

Skoliose Übungen

Vooral tijdens de puberteit kan het verkeerd dragen van zware schooltassen een reden zijn voor scoliose. (unsplsh/ Joyce McCown)

Over het algemeen kan de oorzaak een aangeboren kromming van de wervelkolom zijn, een kromming ten gevolge van een spier- of zenuwziekte, of een kromming in de kindertijd of puberteit. De meest voorkomende vorm van scoliose is de ontwikkeling bij kinderen en adolescenten. De oorzaken kunnen een slechte houding of een verkeerde gewichtsverdeling zijn. Scoliose kan ook veroorzaakt worden door het dragen van zware schooltassen. (2, 3)

Wat gebeurt er bij scoliose?

Zoals al beschreven is in de definitie van scoliose, is scoliose een kromming van de wervelkolom. Dit is wanneer de wervels in elkaar draaien, waardoor een kromming van de wervelkolom ontstaat.

Dit kan voorkomen in een grote verscheidenheid van krommingsniveaus, die dan weer andere risico’s met zich meebrengen. Als ernstige scoliose onbehandeld blijft, kan orgaanbeschadiging en slijtage optreden. Het kan ook hevige pijn veroorzaken. (1)

Hoe behandel ik scoliose?

De soort behandeling voor scoliose hangt vooral af van de mate van kromming en de voortgang van de scoliose. Tenslotte wordt rekening gehouden met de leeftijd van de patiënt om een geschikte therapievorm voor hem of haar te kiezen.

Voor zuigelingen en jonge kinderen wordt de behandeling meestal in de vorm van fysiotherapie gegeven. Daartoe worden de kinderen op hun buik gelegd en worden speciale oefeningen gebruikt om de vervorming van de ruggengraat tegen te gaan. Daartoe worden de normale bewegingen van het kind gericht op het corrigeren van de misvorming. (4, 5)

Bij oudere kinderen, adolescenten en volwassenen wordt meestal een onderscheid gemaakt tussen drie verschillende vormen van therapie, afhankelijk van de ernst van de scoliose. Deze vormen zijn:

  • Conservatieve therapie voor scoliose die in een vroeg stadium wordt gediagnosticeerd
  • Behandeling met korsetten voor gevorderde scoliose
  • Chirurgische behandeling van ernstige scoliose

Conservatieve therapie wordt gebruikt voor scoliose tot 20 graden die vroeg gediagnosticeerd wordt. Daarbij gaat het vooral om fysiotherapie, wat actieve oefeningen inhoudt voor gerichte houdings- en bewegingsoefeningen. Elektrostimulatie of neurofysiologische oefeningen kunnen ook gebruikt worden om de spieren en de wervelkolom te versterken en te stabiliseren.

Het doel van deze therapie is de verergering van de kromming te voorkomen en, indien mogelijk, de kromming te verminderen. Als de kromming minder dan 10 graden is, is meestal geen therapie nodig. Toch moet nog regelmatig medisch onderzoek gedaan worden om de kromming in de gaten te houden. (4, 5)

Als de kromming tussen 20 en 50 graden is, wordt fysiotherapie aangevuld met behandeling met korsetten.

Maar vooral tijdens de puberteit veroorzaakt het dragen van het korset sociale problemen en een aanvankelijke verergering van de scoliose is normaal.

Het korset moet ongeveer een keer per jaar opnieuw afgesteld worden en is gemaakt van lichtgewicht plastic. Verder moet het korset zowel overdag als ’s nachts gedragen worden en mag het alleen afgedaan worden voor persoonlijke hygiëne. In de regel wordt het korset gedragen tot het einde van de groei. Wel moet naast de behandeling met het korset fysiotherapie worden gegeven. (4, 6)

Vanaf een kromming van 50 graden, d.w.z. ernstige scoliose, leiden fysiotherapie en korsetten niet meer tot het gewenste succes. Daarom is de enige optie een operatie om de wervelkolom te corrigeren. Vóór de operatie worden de ligamenten en spieren opgerekt om de hoofdoperatie te vergemakkelijken.

In het algemeen hangt een operatie af van de ernst van de kromming en van de leeftijd en de reeds bestaande aandoeningen van de patiënt. Het doel van de operatie is de kromming uit te lijnen en de rotatie op te heffen. Verder wordt de wervelkolom vastgezet met implantaten. In de regel zijn de kansen op succes goed, maar de patiënt moet rekening houden met een lange revalidatiefase. (4, 6)

Skoliose Übungen

Met de Adams Test, een scoliose zelftest, kun je thuis vaststellen of er al dan niet sprake is van scoliose. (Image source: Jesper Aggergaard / unsplash)

Er zijn ook alternatieve methoden die gebruikt kunnen worden. Deze omvatten lichaamsbeweging, Dobosiewicz Techniek, Karski Methode, SEAS 02, acupunctuur, Alexander Techniek, aromatherapie, Ayurveda, ASCO behandeling, biofeedback, chiropractie, yoga, Feldenkrais Methode, Pilates Methode, massagetherapie, Rolfing, magnetische therapie, elektrische oppervlaktestimulatie, PNF, Copes Systeem en bracing. (7)

Wat zijn de gevolgen van scoliose op oudere leeftijd?

Scoliose kan steeds erger worden als ze onbehandeld blijft. Dit is vooral een probleem op volwassen leeftijd, waar de beste behandelingsmethoden al te laat zijn.

De steeds groter wordende mate van kromming kan leiden tot orgaanproblemen en ernstige pijn. Daarom is het belangrijk om scoliose zo vroeg mogelijk te herkennen en dan te behandelen. (8)

Welke sporten zijn geschikt voor scoliose?

Een scoliose conditie verhindert je niet om aan sport te doen, in feite beveelt het je aan. Sport versterkt de rug en verruimt de rompspieren. Na een operatie om scoliose te behandelen, is sporten na een bepaalde tijd weer mogelijk. De enige uitzonderingen zijn zeer ernstige krommingen die de hart- en longfuncties beperken. In dit stadium van scoliose is sport een ziektebevorderende factor. (9)

Een belangrijke factor die bepaalt of een patiënt aan sport kan doen, is bovendien de mate van scoliose kromming. Hieronder staat een tabel met algemene sportaanbevelingen per rang. Merk echter op dat dit met je arts op individuele basis moet worden opgehelderd! (10)

Graad van scoliose se Sportadvies
10 – 20 graden Alle soorten sport zijn mogelijk, speciale aanbevelingen zijn niet absoluut nodig, actieve sportdeelname wordt aanbevolen
21 – 40 graden Geen stootbelasting van de wervelkolom, maar verder is sport in principe mogelijk, actieve deelname aan sport wordt aanbevolen
Boven de 41 graden Sporten wordt aanbevolen rekening houdend met de ziekte en mogelijke cardiovasculaire stoornissen
Chirurgische patiënten dezelfde aanbevelingen als voor patiënten met een graad van 21 – 40, algemene aanbeveling niet mogelijk, sporten moet met arts besproken worden, contactsporten moeten vermeden worden (11)
In het algemeen moeten alle sporten van tevoren met je arts besproken worden!

Niet alle sporten zijn echter aan te bevelen voor mensen met scoliose. Sporten waarbij schokkerige draaibewegingen worden gemaakt, moeten koste wat kost vermeden worden. Tot deze ongeschikte sporten behoren onder andere:

  • Bodybuilding
  • Tennis
  • Badminton
  • Golf
  • Paardrijden
  • Trampolinespringen
  • En nog veel meer sporten.

Sporten die aanbevolen worden voor mensen met scoliose zijn o.a.:

  • Fietsen
  • Zwemmen
  • Yoga
  • Wandelen
  • Inline schaatsen

KlimmenJoggen kan ook nuttig zijn bij scoliose. Het is echter belangrijk om geschikte schoenen te dragen en, indien mogelijk, op zachte ondergrond te lopen, zoals bosgrond.

Er zijn ook sporten waarover de onderzoekers het niet helemaal eens zijn. Daartoe behoren vooral dans- en gymnastieksporten. Deze kunnen scoliose tegengaan, maar scoliose komt ook vaak voor bij turners en balletdansers. (2, 10, 12)

Scoliose Oefeningen: De beste tips & trucs voor een sterke rug

Bijna iedereen kent rugpijn van langdurig voorovergebogen voor een computer zitten of voorovergebogen staan. Dit kunnen ook triggers zijn voor milde scoliose. Maar wat kun je er thuis aan doen? Hieronder vind je scoliose oefeningen met de beste tips en trucs voor een sterke rug.

Doelen van scoliose-oefeningen

Het doel van scoliose-oefeningen, en ook van fysiotherapie tegen scoliose, is de progressie van de ziekte te stoppen en, indien mogelijk, de bestaande kromming te verminderen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen oefeningen waarbij de patiënt zelf actief moet werken en de oefeningen ook thuis moet herhalen, en oefeningen die de fysiotherapeut op je uitvoert. (13)

Andere doelen van scoliose oefeningen zijn:

  • Versterken van de spieren in de rug
  • Verbetering van de lichaamshouding
  • Eliminatie van voorwaartse en achterwaartse kromming
  • Vergroting van hart- en longfunctie

Er zijn verschillende oefeningen voor scoliose die thuis gedaan kunnen worden. Het is echter omstreden of deze oefeningen werkelijk je doelen kunnen vervullen, want studies hebben dit nog niet kunnen bewijzen. (14) Fysiotherapie, scoliose oefeningen en sport worden echter nog steeds door dokters aanbevolen. Scoliose oefeningen zijn vooral nuttig als je een lichte kromming hebt of tijdens de behandeling met een brace.

Scoliose oefeningen

Scoliose oefeningen worden onderverdeeld in staande oefeningen, liggende oefeningen en zittende oefeningen. Al met al zijn er veel verschillende oefeningen, maar die kunnen hier niet allemaal gepresenteerd worden. De volgende secties bevatten een selectie van scoliose oefeningen voor een sterke rug.

Oefeningen voor staand werken

De Schroth(-Lehnert) oefeningen behoren tot de bekende scoliose oefeningen voor staand werken. Deze werden ontwikkeld en verfijnd door een gymnastieklerares. Bij deze oefeningen staat de patiënt rechtop voor een spiegel, bij voorkeur met een fysiotherapeut erbij, en corrigeert hij zijn houding zo goed mogelijk. Daarna moeten de gewrichtsposities, spierlengtes en ligamentstrekkingen bewust waargenomen en geïnternaliseerd worden.

Bovendien moet de patiënt onjuiste houdingen herkennen, zodat ze in de toekomst vermeden kunnen worden.

Hiertoe behoren onder andere slungelig staan of onderuitgezakt zitten. De scoliose oefeningen moeten de patiënt bewust maken van deze verkeerde houdingen, zodat ze in het dagelijks leven bewust vermeden kunnen worden. (13, 15)

Voorbeelden van scoliose oefeningen volgens Schroth zijn:

Rotatieademhaling: Bewust inademen, terwijl je je bovenlichaam draait en uitstrekt. Dit is bedoeld om de ribben aan beide kanten weer naar voren te duwen, waar ze door de gedraaide wervelkolom afgevlakt zijn. Tegelijk kan door de wervelkolom naar boven te draaien ook een gezondere houding bereikt worden.

Behalve deze oefening zijn er nog vele andere die ook online in video’s worden uitgelegd. Het is ook mogelijk je arts fysiotherapie te laten voorschrijven en met professionele hulp de oefeningen door te nemen. Als je dit niet wilt doen, kun je de oefeningen ook thuis doen, als je ze goed uitvoert.

Er moet op gelet worden dat de oefeningen zorgvuldig uitgevoerd worden. Onjuiste uitvoering kan leiden tot een verergering van de scoliose.

Prone oefeningen

De meeste prone scoliose oefeningen beginnen met de patiënt op zijn buik te laten liggen. Voorbeelden zijn de Superman oefening, de beenstrekoefening of de hoofdlift oefening.

De Superman oefening: Ga op je buik liggen en strek je armen boven je hoofd naar voren. Span je hele lichaam aan en til je armen en benen van de vloer. Houd deze positie minstens 5 seconden vast en leg dan je armen weer neer. De benen blijven gespannen en van de vloer. Na een korte pauze span je de armen weer aan en til je ze weer van de vloer. Herhaal deze oefeningen vijf tot tien keer.

De beenstretcher: Ga op je buik liggen en laat je armen ontspannen naast je lichaam liggen. Span je benen aan en til ze zo ver mogelijk van de vloer. Probeer tegelijkertijd je bovenlichaam op te tillen. Idealiter raken alleen je heupen en onderbuik de vloer. Houd deze positie ongeveer vijf seconden vast en ontspan dan weer. Deze oefening moet ongeveer vijf tot tien keer herhaald worden. Als de oefening te moeilijk is, kun je beginnen door je bovenlichaam op de grond te laten rusten.

De hoofdhefoefening: Ga op je buik liggen en plaats je armen naast je lichaam. Probeer dan je bovenlichaam van de vloer te tillen zonder hulp van je armen. Het is voldoende als de punt van je neus zich ongeveer tien centimeter boven de vloer bevindt. Houd deze positie kort vast en ontspan dan weer. Herhaal deze oefening ongeveer vijf tot tien keer. Als je moeilijkheden hebt, kun je je armen als steun gebruiken. Zorg er niettemin voor dat je je rugspieren spant en je nek recht houdt.

Oefeningen tijdens het zitten

Er zijn ook allerlei verschillende scoliose oefeningen tijdens het zitten. Deze zijn in het algemeen gericht op het bereiken van een goede zithouding en een stabiele romphouding ten opzichte van de bewegingen van armen en benen. De algemene uitgangspositie is zittend op de voorkant van een platte kruk.

Ga recht op staan: Ga op een paal (bezemsteel) zitten en probeer je evenwicht te vinden door je bekken in evenwicht te brengen. Haal de stok weg en herhaal het balanceren door je bekken iets te verplaatsen. Je voeten blijven stabiel en worden stevig in de vloer gedrukt. Strek je rug en strek je hoofd de lucht in.

Knietot elleboog: Ga op het krukje zitten zoals je deed in de “rechtop” oefening. Laat nu één been los van de vloer en trek de knie op. Breng de tegenovergestelde elleboog gebogen naar de knie. De elleboog en de knie hoeven elkaar niet te raken. Intussen wordt de andere arm met spanning naar beneden gestrekt, zodat romp en ruggengraat rechtop staan.

Conclusie

Scoliose is een ernstige aandoening die niet onderschat moet worden. In elk geval moet een arts worden geraadpleegd, met wie de gang van zaken moet worden besproken. Als de kromming van de wervelkolom slechts gering is, zal de arts meestal fysiotherapie voorschrijven. Hoewel de effectiviteit van sommige fysiotherapie-oefeningen ter discussie staat, helpen ze over het algemeen niet om de scoliose te verergeren.

Het belangrijkste van scoliose oefeningen is dat je ze correct doet. Laat een deskundige je eerst de oefeningen voordoen en herhaal ze dan thuis. Merk ook op dat sporten aanbevolen wordt bij scoliose, maar dat sommige sporten niet per se goed zijn voor mensen met scoliose.

Beeldbron: twinsterphoto/ 123rf.com

Referenties (15)

1. Trobisch P., Suess O., Schab F.; Die idiopathische Skoliose; Deutsches Ärzteblatt | Jg. 107 | Heft 49 | 10. Dezember 2010
Bron

2. Hessing Klinik, Themensite rund um Skoliose; 2020
Bron

3. El-Hawary, R., Chukwunyerenwa, C., 2014. Update on Evaluation and Treatment of Scoliosis. Pediatric Clinics of North America.. doi:10.1016/j.pcl.2014.08.007
Bron

4. Ganepour B., Kubosch B.; Skoliose – Fehlstellung der Wirbelsäule; Gelenk Klinik
Bron

5. El-Hawary R, Chukwunyerenwa C. Update on evaluation and treatment of scoliosis. Pediatr Clin North Am. 2014;61(6):1223-1241. doi:10.1016/j.pcl.2014.08.007
Bron

6. Cunin V. Early-onset scoliosis: current treatment. Orthop Traumatol Surg Res. 2015;101(1 Suppl):S109-S118. doi:10.1016/j.otsr.2014.06.032
Bron

7. Zarzycka M, Rozek K, Zarzycki M. Alternative methods of conservative treatment of idiopathic scoliosis. Ortop Traumatol Rehabil. 2009;11(5):396-412.
Bron

8. Neuwirth, M., & Osborn, K. (2001). The scoliosis sourcebook. Chicago: Contemporary Books.
Bron

9. Ärtzezeitung; Die meisten Kinder mit Skoliose können Sport treiben; in Ärtzezeitung; 2004
Bron

10. Schmitt H., Carstens C.; Skoliose und Sport Die Standards der Sportmedizin; Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, Jahrgang 55, Nr.4, 2006
Bron

11. Hopf C, Felske-Adler C, Heine J. Empfehlungen zur sportlichen Betätigung von Patienten mit idiopathischen Skoliosen [Recommendations for participation in sports by patients with idiopathic scoliosis]. Z Orthop Ihre Grenzgeb. 1991;129(2):204-207. doi:10.1055/s-2008-1040184
Bron

12. Von Strempel, A., Scholz, M., Daentzer, M., 1993. Sportliche Belastbarkeit von Patienten mit Skoliose. Sportverletzung · Sportschaden.. doi:10.1055/s-2007-993483
Bron

13. Park JH, Jeon HS, Park HW. Effects of the Schroth exercise on idiopathic scoliosis: a meta-analysis. Eur J Phys Rehabil Med. 2018;54(3):440-449. doi:10.23736/S1973-9087.17.04461-6
Bron

14. Alanazi MH, Parent EC, Dennett E. Effect of stabilization exercise on back pain, disability and quality of life in adults with scoliosis: a systematic review. Eur J Phys Rehabil Med. 2018;54(5):647-653. doi:10.23736/S1973-9087.17.05062-6
Bron

15. Sport Gesundheit; Skoliose Behandlung nach Schroth
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Arbeit
Trobisch P., Suess O., Schab F.; Die idiopathische Skoliose; Deutsches Ärzteblatt | Jg. 107 | Heft 49 | 10. Dezember 2010
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Hessing Klinik, Themensite rund um Skoliose; 2020
Ga naar bron
Wissenschaftliche Arbeit
El-Hawary, R., Chukwunyerenwa, C., 2014. Update on Evaluation and Treatment of Scoliosis. Pediatric Clinics of North America.. doi:10.1016/j.pcl.2014.08.007
Ga naar bron
Wissenschaftliche Arbeit
Ganepour B., Kubosch B.; Skoliose – Fehlstellung der Wirbelsäule; Gelenk Klinik
Ga naar bron
Wissenschaftliche Arbeit
El-Hawary R, Chukwunyerenwa C. Update on evaluation and treatment of scoliosis. Pediatr Clin North Am. 2014;61(6):1223-1241. doi:10.1016/j.pcl.2014.08.007
Ga naar bron
Wissenschaftliche Arbeit
Cunin V. Early-onset scoliosis: current treatment. Orthop Traumatol Surg Res. 2015;101(1 Suppl):S109-S118. doi:10.1016/j.otsr.2014.06.032
Ga naar bron
Wissenschaftliche Arbeit
Zarzycka M, Rozek K, Zarzycki M. Alternative methods of conservative treatment of idiopathic scoliosis. Ortop Traumatol Rehabil. 2009;11(5):396-412.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Arbeit
Neuwirth, M., & Osborn, K. (2001). The scoliosis sourcebook. Chicago: Contemporary Books.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Ärtzezeitung; Die meisten Kinder mit Skoliose können Sport treiben; in Ärtzezeitung; 2004
Ga naar bron
Wissenschaftliche Arbeit
Schmitt H., Carstens C.; Skoliose und Sport Die Standards der Sportmedizin; Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, Jahrgang 55, Nr.4, 2006
Ga naar bron
Wissenschaftliche Arbeit
Hopf C, Felske-Adler C, Heine J. Empfehlungen zur sportlichen Betätigung von Patienten mit idiopathischen Skoliosen [Recommendations for participation in sports by patients with idiopathic scoliosis]. Z Orthop Ihre Grenzgeb. 1991;129(2):204-207. doi:10.1055/s-2008-1040184
Ga naar bron
Wissenschaftliche Arbeit
Von Strempel, A., Scholz, M., Daentzer, M., 1993. Sportliche Belastbarkeit von Patienten mit Skoliose. Sportverletzung · Sportschaden.. doi:10.1055/s-2007-993483
Ga naar bron
Wissenschaftliche Arbeit
Park JH, Jeon HS, Park HW. Effects of the Schroth exercise on idiopathic scoliosis: a meta-analysis. Eur J Phys Rehabil Med. 2018;54(3):440-449. doi:10.23736/S1973-9087.17.04461-6
Ga naar bron
Wissenschaftliche Arbeit
Alanazi MH, Parent EC, Dennett E. Effect of stabilization exercise on back pain, disability and quality of life in adults with scoliosis: a systematic review. Eur J Phys Rehabil Med. 2018;54(5):647-653. doi:10.23736/S1973-9087.17.05062-6
Ga naar bron
Wissenschaftliche Arbeit
Sport Gesundheit; Skoliose Behandlung nach Schroth
Ga naar bron
Recensies