Laatst bijgewerkt: 01-09-2021

Onze selectiecriteria

21Onderzochte producten

35Bestede uren

31Beoordeelde onderzoeken

92Verzamelde opmerkingen

Probiotica bestaan uit levende micro-organismen. Om een gezondheidsbevorderend effect te bereiken, zijn ze in hoge doses nodig. Onder bepaalde omstandigheden kan dit reacties in het lichaam opwekken.

Bijwerkingen kunnen optreden, bijvoorbeeld in de vorm van buikpijn, diarree, enz. In dit artikel vind je objectieve antwoorden op de meest gestelde vragen over probiotica en bijwerkingen.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Elke bacteriestam heeft verschillende effecten. Deze kunnen ook tot bijwerkingen leiden, afhankelijk van de gezondheidstoestand.
  • Maak onderscheid tussen ongewenste bijwerkingen en een door genezing veroorzaakte aanvankelijke verergering.
  • De meest voorkomende bijwerkingen zijn winderigheid, diarree of constipatie. Als deze echter na een paar dagen niet verdwijnen, stop dan met het preparaat (risico van dunne darm kolonisatie). Ernstige bijwerkingen komen echter zelden voor.

Wat zijn veel voorkomende bijwerkingen van probiotica?

Als je bijvoorbeeld je darmmilieu wilt verbeteren na het slikken van antibiotica, kun je dat doen met het juiste probioticum. Als je overdoseert of een preparaat neemt waarvan de bacteriën niet geschikt voor je zijn, kun je verschillende bijwerkingen krijgen.

Het innemen van probiotica kan, onder andere, het darmslijmvlies beschermen en opbouwen. (Image source: pixabay.com / derneuemann)

Hieronder volgt een overzicht van de meest voorkomende bijwerkingen die in verband met probiotica kunnen optreden:

Bijwerkingen Symptomen/effecten
Onjuiste kolonisatie van de darm door overdosering, gassen en lactaat vormen zich in de dunne darm. De klachten ontstaan doordat er te veel melkzuurbacteriën in de dunne darm zijn. Ernstige winderigheid, diarree, verwardheid, concentratiestoornissen, hoofdpijn, rugpijn, psychiatrische symptomen, misselijkheid
Constipatie door beperkte darmperistaltiek (beweging) migreren de probiotische bacteriën te langzaam naar de dikke darm. bv. in samenhang met medicatie tegen diabetes, antidepressiva, Parkinson medicatie, drainage medicatie (diuretica).
Bevordering van resistentie, b.v. tegen sommige antibiotica. Sommige probiotische kiemen pikken resistentiegenen op en geven ze door aan ziekteverwekkers. Sommige antibiotica werken niet meer.

In veel gevallen heeft er al een kolonisatie van de dunne darm plaatsgevonden voordat je probiotica inneemt. Als je een of meer van deze symptomen ervaart, moet je je door een arts laten onderzoeken.

Je kunt een intolerantie voor bepaalde voedingsmiddelen of een allergie hebben. Dit is vooral het geval als de symptomen direct na de maaltijd optreden.

Zo kun je de bijwerkingen van probiotica verminderen of voorkomen

  • Constipatie kan tegengegaan worden, bijvoorbeeld met een vezelrijk dieet.
  • Begin met lage doses probiotica, bv. poeder of vloeibare probiotica die gemakkelijk af te meten zijn.
  • Begin met een lagere dosering dan door de fabrikant wordt aanbevolen en verhoog de dosis langzaam.
  • Probeer tegelijkertijd genezende klei of andere minerale klei in te nemen om diarree te voorkomen.
  • Het is het beste om probiotica vlak voor of twee uur na het eten in te nemen.

Kunnen probiotica ook kwaad?

De dunne darm hoort slechts gekoloniseerd te zijn door enkele melkzuurbacteriën. In de dikke darm, daarentegen, veroorzaken de lactobacillen geen symptomen. De gevolgen van een pathologische kolonisatie van de dunne darm door te veel melkzuurbacteriën (in de vorm van probiotica) werden in een studie onderzocht. Dr. Rao, een neurogastro-enteroloog uit Georgia/VS, vond het volgende: (1)

Probleem; Effecten; Verklaring/Resultaat Dr. Rao onderzocht 30 patiënten met gastro-intestinale klachten en cognitieve stoornissen (bv. verwardheid) na inname van grote hoeveelheden probiotica.; Symptomen zoals ernstige winderigheid, grote verwardheid en concentratiestoornissen.; Probiotica kunnen bij overmatig gebruik leiden tot overgroei van de dunne darm. Deze ophoping in de dunne darm verleidt de bacteriën tot een soort “voedingswoede”, met als gevolg grote hoeveelheden waterstof en methaan, die groot ongemak kunnen veroorzaken. Patiënten met cognitieve problemen: 68% had te veel bacteriën in de dunne darm, 77% had een te hoog D-melkzuur gehalte in het bloed, patiënten zonder cognitieve problemen: 28% had te veel bacteriën in de dunne darm, 25% had een te hoog D-melkzuur gehalte in het bloed.; D-melkzuur wordt geproduceerd wanneer lactobacillen suiker uit voedsel fermenteren. D-melkzuur kan via de darmwand in het bloed en in de hersenen migreren. Daar heeft het een negatief effect op de zenuwcellen. ; De foute kolonisatie leidde tot problemen (gastro-intestinaal en cognitief). Dit werd in de studie bewezen. Na het staken van de probiotica en aanvullende antibioticabehandeling verbeterden de symptomen snel bij 70 % van de patiënten en verbeterden de maag-darmproblemen bij 85 % van de patiënten, en verdween de verwardheid volledig. Resultaat van de studie van Dr. Rao en team

  1. Probiotica kunnen in sommige situaties nuttig zijn (b.v. na een antibioticakuur).
  2. Ze waarschuwen echter tegen ongecontroleerde en overmatige inname van probiotica.
  3. Rao en zijn team raden aan probiotica eerder als geneesmiddelen dan als supplementen te beschouwen.
  4. Ze dringen aan op betere medische informatie en advies.

Een andere studie wijst erop dat bij patiënten die getroffen zijn door ernstige acute pancreatitis het gebruik van probiotica vermeden moet worden wegens een verhoogd risico op sterfte. De studie toont een oversterfte in de probioticagroep bij bijna 300 patiënten (2).

Is er een aanvankelijke verergering met probiotica bij het begin?

In sommige gevallen kan er een aanvankelijke verergering van de symptomen optreden na het nemen van probiotica. Dit kunnen bekende ziekteverschijnselen zijn die voor korte tijd intenser worden. Er kunnen echter ook voor het eerst nieuwe symptomen optreden.

Dit betekent dat je organisme reageert op het probioticum. Dit is in principe een gewenste reactie. In de natuurgeneeskunde neemt men aan dat dit een genezingsproces op gang brengt.

Voor een eerste verslechtering worden verschillende oorzaken aangenomen. De meeste wetenschappers nemen aan dat het te maken heeft met afvalstoffen die ontstaan door de inname van probiotica. Bij de kolonisatie van de darm met probiotische bacteriën ontstaan afvalstoffen en gassen. Deze kunnen verantwoordelijk zijn voor typische symptomen (winderigheid, enz.). Deze symptomen zouden echter na een paar dagen moeten afnemen en verdwijnen.

Het verband tussen het nemen van probiotica en bijwerkingen zoals winderigheid of slaperigheid werd bevestigd in een studie die in 2018 verscheen (1).

Je moet nagaan of dit ongewenste bijwerkingen zijn of een kortdurende eerste verergering. Je kunt dit doen door te observeren en op te schrijven wanneer de symptomen optreden, hoe lang ze duren en wat ze uitlokt of versterkt. Als je bijvoorbeeld verwardheid of ernstige misselijkheid ervaart, stop dan onmiddellijk met het gebruik van het product en raadpleeg je arts.

Zijn probiotica gezond ondanks bijwerkingen?

Probiotica hebben veel positieve effecten op de gezondheid. Maar als je de zogenaamd “goede” bacteriën in de verkeerde hoeveelheden of in de verkeerde samenstelling inneemt, kun je soms ernstige bijwerkingen krijgen.

Probiotica zijn “gezond” voor mensen die de bacteriemix krijgen die bij hen past. Voor anderen is dezelfde mix niet geschikt. Dit hangt af van het individuele darmmilieu. Een manier om uit te vinden of de bacteriën gezond voor je zijn zou zijn om een ontlastingmonster te nemen.

Als je de publicaties over probiotica vergelijkt, merk je een tendens. De meerderheid van de wetenschappers gelooft dat de voordelen van probiotische micro-organismen opwegen tegen de nadelen. De meesten van hen zijn echter van mening dat de inname gezien moet worden als een geneesmiddel en niet als een voedingssupplement.

Zo toonde een in 2018 gepubliceerde studie een probiotica-geïnduceerde vertraging aan in het herstel van microbiomen in het darmslijmvlies na het innemen van antibiotica (3).

Zijn er echt gezonde bacteriën?

Er zijn verschillende bacteriën die nuttig zijn voor onze gezondheid. Hiertoe behoren vooral de stammen van melkzuurbacteriën (lactobacteriën). Deze probiotische bacteriën kunnen aan het organisme worden toegediend via voedsel of ook via een preparaat.

Melkzuurbacteriën behoren tot de nuttige bacteriën. (Image source: pixabay.com / silviarita)

Een van de belangrijkste taken van melkzuur is het ondersteunen en reguleren van de spijsvertering. Hier is vooral de verscheidenheid aan bacteriën van belang – dus niet alleen de hoeveelheid. Hoe gevarieerder, hoe beter het darmklimaat.

De volgende lactobacteria stammen behoren tot de bekendste en best onderzochte

  • Lactobacillus reuteri
  • Lactobacillus helveticus
  • Lactobacillus rhamnosus
  • Lactobacillus casei
  • en anderen

Voorbeeld:

Lactobacillus stammen Eigenschappen
Lactobacillus reuteri Goed voor de gezondheid van het gebit, beschermt tegen tandvleesontsteking en tandplak, vermindert het risico op allergie bij zuigelingen
Lactobacillus helveticus Beschermt de darm tegen o.a..beschermt de darm tegen EHEC ziekteverwekkers, voorkomt schimmelinfecties, b.v. vaginale schimmel, verhoogt de botdichtheid

Hoewel bijwerkingen kunnen optreden bij verkeerde doseringen of overdoseringen, verdienen lactobacteriën een topplaats in de ranglijst van goede bacteriën. Je moet weten dat je deze bacteriën meestal ook kunt innemen als je lactose-intolerant bent.

Ze bevatten geen lactose, hoewel de naam anders doet vermoeden. Ze produceren alleen melkzuur bij de stofwisseling van koolhydraten. Dit geeft meestal geen problemen.

Kunnen probiotica je ziek maken?

Of de toegevoegde kiemen door je darmen worden opgenomen, wordt onder andere bepaald door de bestaande darmkolonisatie. Welke kiemen nuttig en effectief zijn en welke je ziek maken hangt af van de reeds aanwezige kiemenstam. Maar het hangt ook af van een aantal andere oorzaken.

Bijvoorbeeld, probiotica kunnen je ziek maken als:

  • Er treedt een overdosis op.
  • Er is een miscolonisatie van de dunne darm door de introductie van probiotische micro-organismen die niet verdragen worden.
  • Er treedt oververzuring van de darm op door een teveel aan melkzuurbacteriën.
  • De dunne darm is te kort, bv. door chirurgische verkorting ten gevolge van de ziekte van Crohn.

Wat zijn de alternatieven voor probiotica?

In plaats van probiotica in te nemen met behulp van capsules, poeders, enz. is het ook mogelijk om probiotische voedingsmiddelen en dranken te consumeren. Alles wat we consumeren wordt door onze darmen verwerkt.

Zo kunnen we onze darmflora positief beïnvloeden via voedsel en drank. We hebben de beste alternatieven voor je samengesteld

  • In water onoplosbare voedingsvezels bevorderen de spijsvertering (bv. volkorenproducten, zemelen, sinaasappels).
  • Wateroplosbare voedingsvezels zorgen voor een gezond darmmilieu, een goede stofwisseling en een goed immuunsysteem. Ze komen bijvoorbeeld voor in appelschil (pectine) of als inuline in cichorei, artisjokken, aardperen en lijnzaad.
  • Melkzuur gefermenteerde voedingsmiddelen zoals zuurkool, kefir, yoghurt, karnemelk bevatten “goede” melkzuurbacteriën.
  • Drink voldoende. Minstens 1,5 liter per dag in de vorm van water of ongezoete thee (vruchten, kruiden). Vermijd zoete frisdranken (cola, sappen, enz.).

Feiten en cijfers over probiotica en hun bijwerkingen

Probiotica kunnen veel ziekten verlichten en sommige voorkomen. Maar er zijn altijd ongewenste bijwerkingen. Gevallen als staten van verwarring enz. hebben veel aandacht van de media gekregen.

Dit maakt de juiste keuze van een probioticum des te belangrijker, evenals de juiste dosering. Op deze manier kunnen de meeste bijwerkingen vermeden worden. Luister bij twijfel altijd naar je arts.

Waar vind je de meeste melkzuurbacteriën?

Melkzuurbacteriën zetten lactose (melksuiker) om in melkzuur. Deze komen van nature voor in onze darmen. Ze kunnen ook via voedsel aangevoerd worden.

Je vindt een hoog gehalte aan melkzuurbacteriën in de volgende voedingsmiddelen

  • Yoghurt
  • Kefir (drank gemaakt van melk en paddestoel)
  • Kombucha (bv. gefermenteerde zwarte thee)
  • Zuurkool (vers bereid)
  • In pekel gefermenteerde komkommers
  • Rauwmelkse kaas
  • Rauwe worst (b.v. Poolse rauwe worst)

Wat is het verschil tussen probiotica en prebiotica?

In tegenstelling tot probiotica zijn prebiotica geen levende micro-organismen. Prebiotica zijn onverteerbare plantenvezels. Ze zorgen ervoor dat de goede bacteriën voldoende voedsel krijgen en zich kunnen vermenigvuldigen.

Probioticaa Prebiotica
Bevatten levende bacteriën, verdringen ziekteverwekkende kiemen, versterken de darmflora en beschermen tegen ziekten. Voeden de bv. toegevoegde probiotische darmbacteriën, helpen zo de gunstige bacteriën te versterken, hebben door omvorming een positief effect op het darmmilieu.

Synbiotica zijn een combinatie van prebiotische stoffen en probiotische bacteriën. Een persoonsgebonden weerstand van het darmslijmvlies tegen probiotica kon echter aangetoond worden in een studie (4).

Conclusie

Er zijn momenteel verschillende studies en wetenschappelijke onderzoeken over darmgezondheid en probiotica. Deze wegen de voordelen en risico’s tegen elkaar af. De meeste wetenschappers komen tot de conclusie dat de voordelen opwegen tegen de risico’s, als je ze op de juiste manier en met de juiste voorbereiding inneemt.

De huidige aandacht gaat niet alleen uit naar de gezondheid van de darmen. Ook de effecten op het hele organisme (b.v. de mondgezondheid) zijn momenteel onderwerp van onderzoek.

Omslagfoto: pixabay.com / derneuemann

Referenties (4)

1. Rao, Satish; et al.: Brain fogginess, gas and bloating: a link between SIBO, probiotics and metabolic acidosis. Clinical and Translational Gastroenterology. 2018: Volume 9. Issue 6. pp. 162.
Bron

2. Besselink, Marc, et al.: Probiotic prophylaxis in predicted severe acute pancreatitis: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. The Lancet. 2008: Volume 371, Issue 9613, pp.651-659.
Bron

3. Suez, Jotham; et. al.: Post-Antibiotic Gut Mucosal Microbiome Reconstitution Is Impaired by Probiotics and Improved by Autologous FMT. Cell Press Journal. 2018: Volume 174, Issue 6, pp. 1406 -1423.
Bron

4. Zmora, Niv; et al.: Personalized Gut Mucosal Colonization Resistance to Empiric Probiotics Is Associated with Unique Host and Microbiome Features. Cell Press Journal. 2018: Volume 174, Issue 6, pp. 1388-1405.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Studie
Rao, Satish; et al.: Brain fogginess, gas and bloating: a link between SIBO, probiotics and metabolic acidosis. Clinical and Translational Gastroenterology. 2018: Volume 9. Issue 6. pp. 162.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Besselink, Marc, et al.: Probiotic prophylaxis in predicted severe acute pancreatitis: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. The Lancet. 2008: Volume 371, Issue 9613, pp.651-659.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Suez, Jotham; et. al.: Post-Antibiotic Gut Mucosal Microbiome Reconstitution Is Impaired by Probiotics and Improved by Autologous FMT. Cell Press Journal. 2018: Volume 174, Issue 6, pp. 1406 -1423.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Zmora, Niv; et al.: Personalized Gut Mucosal Colonization Resistance to Empiric Probiotics Is Associated with Unique Host and Microbiome Features. Cell Press Journal. 2018: Volume 174, Issue 6, pp. 1388-1405.
Ga naar bron
Recensies