paleo dieet groenten
Gepubliceerd: 04-12-2020

Onze selectiecriteria

53Onderzochte producten

20Bestede uren

17Beoordeelde onderzoeken

173Verzamelde opmerkingen

Heb je moeite om je gewicht onder controle te houden? Ben je vaak vermoeid? Heb je elke keer dat je eet last van maag- of darmklachten? Er is een grote kans dat het de bewerkte voedingsmiddelen zijn die deze klachten veroorzaken. Misschien wordt het daarom tijd om terug te gaan naar een schonere eetstijl, zonder al die onnodige toevoegingen.

Het Paleo dieet is een eetstijl die is gebaseerd op de levenswijze en de manier van eten van de oermens. Door opnieuw te gaan eten zoals de oermens at, kun je je gezondheid verbeteren en meer energie krijgen. Maar waar is dit dieet eigenlijk op gebaseerd? In dit artikel vertellen we je alles over de ideeën achter én de voordelen van het Paleo dieet.

Belangrijk om te weten

  • Het Paleo dieet is een eetstijl die al in 1970 werd ontwikkeld en die gebaseerd is op de manier van eten van de oermens.
  • Door suiker, bewerkte voedingsmiddelen, peulvruchten en granen uit te sluiten, kan het Paleo dieet helpen om sneller gewicht te verliezen en maag- en darmklachten te verminderen.
  • Om het meeste uit het Paleo dieet te halen, is het raadzaam om je dieet op fruit en groenten te baseren, niet teveel rood vlees te consumeren, voldoende te sporten en, indien nodig, supplementen te gebruiken.

De beste producten bij het Paleo dieet: onze aanbevelingen

Wil je weten wat de beste supplementen zijn om te combineren met het Paleo dieet? Als je het dieet wilt volgen maar op zoek bent naar net dat beetje extra, zoek dan niet verder! De volgende producten zijn het nuttigst ter aanvulling op het Paleo dieet:

Het beste vitamine D-supplement voor een sterker immuunsysteem

Vitamine D helpt om het botweefsel en het immuunsysteem te versterken en is daarom erg belangrijk voor je gezondheid. Een vitamine D-tekort zal gelukkig geen probleem in je Paleo-routine zijn met dit vitamine D-supplement van SUNDT Supplements.

Het product is gluten- en suikervrij. Het onderscheidt zich van andere merken dankzij het liposomale productieproces. Deze innovatieve inkapselingsmethode garandeert een betere opname van de vitamine D. Het supplement is bovendien ook geschikt voor vegetariërs en veganisten.

Het beste omega 3-supplement voor vegetariërs

Het omega 3-supplement van Testa bevat 120 capsules met algenolie van topkwaliteit. Het product bevat geen verontreinigingen zoals die in visolie kunnen voorkomen, heeft geen nare nasmaak en is geschikt voor vegetariërs.

Bovendien worden de capsules gemaakt van zeewier-extract. Toch bevat het dezelfde werkzame stoffen als visolie en is het dus goed voor je hart, je ogen en je hersenen. Testa omega 3 is bovendien rijk aan de DHA en EPA omega 3-vetzuren.

De beste probiotica om maag- en darmklachten te verlichten

Het gebrek aan vezels kan een complicatie bij het Paleo dieet zijn. Om een dergelijk tekort te voorkomen, kun je je toevlucht nemen tot een geschikt probioticum. De probiotica van Orthica komen in deze categorie als absolute winnaar uit onze test.

Orthica Orthiflor Original bevat melkzuurvormende bacteriesoorten die tot de normale bewoners van de menselijke darmen behoren. Het supplement helpt om van gastro-intestinale ongemakken zoals gas, constipatie en diarree af te komen. Het is geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 4 jaar.

Het beste magnesiumsupplement voor sterke botten en spieren

Als je niet genoeg groene bladgroenten of fruit zoals bananen eet, kun je last van een magnesiumtekort krijgen tijdens je Paleo avontuur. Magnesium is een belangrijk mineraal dat nodig is voor de vorming van botten en spieren. Daarom mocht het magnesiumsupplement van SUNDT Supplements niet in ons lijstje met favoriete Paleo producten ontbreken.

Het merk staat bekend om haar liposomale supplementen van hoge kwaliteit, die zich onderscheiden van traditionele supplementen door voor een verbeterde opname, en dus een groter gewenst effect te zorgen.

Alles over het Paleo dieet

Het doel van het Paleo dieet is om je gezondheid te verbeteren, simpelweg door je voeding te vereenvoudigen. Door bewerkte voedingsmiddelen achterwege te laten en je voedingspatroon volledig te baseren op vlees, vis, fruit, groenten en zaden, zul je een betere controle hebben over je gewicht en je  cholesterol- en suikerniveau. Het teveel aan eiwitten en rood vlees in dit dieet baart sommige experts echter zorgen. In dit artikel laten we je zien wat het meest recente nieuws over het Paleo dieet is.

vrouwen die yoga beoefenen

Combineer het Paleo dieet met voldoende lichaamsbeweging voor het beste resultaat. (Bron: Davydov: 112485085/ 123rf.com)

Wat is het Paleo dieet?

Het Paleo dieet is een eetstijl die de manier van eten van de oermens nabootst. Wetenschappers hebben onderzocht hoe de mens toen leefde, en wat ze at. De voorstanders van dit dieet zijn er van overtuigd dat een primitieve eetstijl die is gebaseerd op vlees, groenten, fruit en zaden, veel gezonder is voor ons lichaam dan een eetstijl met veel bewerkte producten en suikers (1).

Vandaag de dag zijn we ons ervan bewust dat het westerse dieet, dat rijk is aan bewerkte voedingsmiddelen zoals fastfood, geraffineerde suiker en kunstmatige toevoegingen, onze gezondheid kan beïnvloeden.

Obesitas, diabetes en een hoge bloeddruk zijn slechts enkele van de problemen die een dieet met veel bewerkte voedingsmiddelen kan veroorzaken.

Om deze reden hebben artsen en voedingsdeskundigen jarenlang onderzoek gedaan naar andere eetstijlen die in onze voedingsbehoeften voorzien en ongezonde overschotten vermijden. Een ander voorbeeld van een dieet dat goed ontvangen wordt door experts is het mediterrane dieet (2).

Maar veel voedingsdeskundigen zijn het erover eens dat ook het Paleo dieet een prima alternatief is. Volgens Dr. Loren Cordain (3), een van de toonaangevende experts op het gebied van dit dieet, biedt het Paleo dieet de volgende voordelen:

  • Helpt om af te vallen en voorkomt dat het verloren gewicht snel terugkomt.
  • Verbetert de controle over ziekten zoals hypertensie en diabetes.
  • Houdt het cholesterolgehalte binnen gezonde grenzen.
  • Helpt bij de behandeling van acne en verbetert het uiterlijk van de huid.
  • Beschermt tegen zwakke botten.
  • Geeft meer energie.

Wat mag je eten bij het Paleo dieet (4)?

Kort gezegd bestaat de voeding in het Paleo dieet uit fruit, groenten, vlees, eieren, vis, schaaldieren, zaden en noten. Met andere woorden, de ingrediënten die ook deel uitmaakten van het dieet van de oermens.

Een ander belangrijk onderdeel van het Paleo dieet is dat de voeding zo min mogelijk bewerkt wordt. Denk bijvoorbeeld aan verse stukken vlees tegenover bewerkte worstjes of vers gevangen heek tegenover vissticks. En het drinken? Dr. Cordain raadt aan om te kiezen voor dranken zoals water en groene thee.

Mag je aardappelen eten bij het Paleo dieet? Als je het dieet echt streng wilt volgen, moet je aardappelen uit je voeding weglaten. Aardappelen zijn tenslotte geen ‘typisch’ voedsel uit het primitieve dieet van de oermens. Sommige mensen die het dieet volgen nemen ze echter op als gezonde, onverwerkte koolhydraatbronnen. De keuze is aan jou! Als je voor aardappelen kiest, raden we je wel aan om deze niet te bakken. Koken of in de oven bereiden is beter!

En honing? Honing en dadels worden als Paleo-vriendelijk beschouwd, zolang ze niet zijn bewerkt. Onthoud echter dat deze producten erg rijk zijn aan suiker. Ondanks hun natuurlijke oorsprong, kan een teveel ertoe leiden dat je aankomt of dat je gezondheid lijdt door de inname van overtollige suiker.

Hoe zit dat met olie, past dat binnen het Paleo dieet? Kokos-, olijf-, avocado- en palmolie worden als geschikt beschouwd voor het Paleo dieet. Zonnebloemolie daarentegen wordt in dit dieet meestal weggelaten vanwege het hoge gehalte aan omega 6-vetzuren. Deze vetten hebben een pro-inflammatoire activiteit bij een te grote inname. Voorstanders van het Paleo dieet laten zonnebloemolie daarom liever weg.

gieten drankje

Veel voorstanders van het Paleo dieet kiezen ervoor om groene thee te drinken. (Bron: Oksix: 32039025/ 123rf.com)

Wat mag je niet eten bij het Paleo dieet (4)?

Zeg maar vast vaarwel tegen bewerkte voedingsmiddelen, granen, pasta en melkproducten. Dit zijn de belangrijkste voedingsmiddelen die je niet mag eten als je het Paleo dieet volgt. Je moet ze dus vervangen door gezonde alternatieven. Gelukkig is dat minder lastig dan dat het op het eerste gezicht misschien lijkt. Je kunt je ontbijttoast bijvoorbeeld verruilen met een heerlijke fruitsalade, en de rijst in je favoriete recept vervangen door bloemkoolrijst.

Kunstmatig toegevoegde suikers zijn ten alle tijde verboden binnen het Paleo dieet. Dat zorgt ervoor dat je de overgrote meerderheid van snoep dus niet mag eten. Er zijn trouwens nog strengere versies van het dieet, waarbij je ook geen keukenzout mag gebruiken.

Mag ik alcohol drinken tijdens het Paleo dieet? Voorstanders van het Paleo dieet vermijden het drinken van alcoholische dranken. Heel sporadisch, bijvoorbeeld tijdens een feest, een klein glaasje wijn zou echter geen probleem moeten zijn ​​(5). Geniet, maar drink dus zeker met mate!

En koffie dan? Het antwoord is nee, zelfs niet cafeïnevrij! Deze favoriete drank van velen past niet binnen het Paleo dieet. Voorstanders beweren dat cafeïne de normale stofwisseling verstoort. Daarnaast zou het belang van een kop koffie afnemen, vanwege de dosis extra energie die je ervaart bij het Paleo dieet. Je hebt dus niet langer koffie nodig om wakker te blijven!

Is het Paleo dieet werkelijk goed voor je?

Het Paleo dieet is een erg populaire eetstijl. Het wordt niet alleen onderschreven door experts zoals Dr. Cordain, maar ook zeer gewaardeerd door bekende mensen. Zo behoren Megan Fox, Matthew McConaughey en Miley Cyrus tot de beroemdheden die aangeven dat ze dankzij dit dieet hun gezondheid en hun figuur hebben verbeterd.

Toch krijgen we nog steeds vaak de vraag of het Paleo dieet daadwerkelijk goed voor je is. In dit artikel laten we je daarom zien wat de wetenschap zegt over dit dieet. Hieronder tonen we de resultaten uit verschillende onderzoeken naar het Paleo dieet om de vraag te beantwoorden: Is het Paleo dieet werkelijk goed voor je?

Het Paleo dieet kan je helpen om beter oud te worden

Onderzoek toont aan dat het Paleo dieet je lichaam een handje helpt om oxidatieve stress te verminderen. Op die manier helpt het dieet om een vervroegd verouderingsproces te stoppen. Zo toont onderzoek aan dat de proefpersonen die het Paleo- of mediterrane dieet volgden een betere bescherming hadden tegen hartaandoeningen en andere ernstige ziekten, dan de mensen die dit niet deden (6).

groenten voor gezonde voeding

Kort gezegd bestaat de voeding in het Paleo dieet uit fruit, groenten, vlees, eieren, vis, schaaldieren, zaden en noten. (Bron: Kodisinghe: 43580570/ 123rf.com)

Het helpt om het suiker- en cholesterolgehalte te verbeteren

Het Paleo dieet lijkt in staat om de hoeveelheid goede cholesterol (HDL) te verhogen en de aanwezigheid van het slechte cholesterol (LDL) en triglyceriden te verminderen. Bovendien kan het de insulinegevoeligheid verhogen, het vermogen van het lichaam om suiker op de juiste manier te metaboliseren (7, 8).

Afvallen met het Paleo dieet?

Onlangs werd in een Zweedse studie het gewichtsverlies bij vrouwen die het Paleo dieet volgden vergeleken met dat van mensen die een caloriearm dieet volgden. De eerste groep verloor in een periode van 6 maanden meer gewicht dan de tweede groep.

Het onderzoek ging daarna nog 2 jaar door, waarin werd vastgesteld dat het Paleo dieet gewichtsverlies kon behouden zonder het bekende jojo-effect te veroorzaken (7).

Minder last van darmklachten

Heb je last van inflammatoire darmaandoeningen, zoals de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa? In dat geval moet je weten dat koolhydraatarme diëten, zoals het Paleo dieet, je hierbij kunnen helpen. Verschillende onderzoeken laten een vermindering zien van de symptomen van deze ziekten. Het weglaten van moeilijk verteerbaar voedsel, helpt je in de strijd tegen klachten zoals buikpijn en een opgeblazen gevoel (9).

Wat zijn de nadelen van het Paleo dieet?

Het Paleo dieet heeft echter ook tegenstanders. Zo waarschuwen sommige experts dat het dieet van de oermens veel zwakke punten heeft, zoals een teveel aan proteïne en rood vlees en een gebrek aan vezels. Hieronder laten we je zien wat de belangrijkste bedenkingen bij dit dieet zijn, samen met onze suggesties om te voorkomen dat de nadelige gevolgen ook voor jou gelden:

Het Paleo dieet is vezelarm

Het consumeren van weinig vezels kan de darmflora uit balans brengen, het cholesterolgehalte laten stijgen en problemen veroorzaken bij het naar de wc gaan (10). Stop daarom nooit met het eten van voldoende vezels!

Het kan de gezondheid van je hart beïnvloeden

Diëten die veel rood vlees en eieren bevatten, zoals het Paleo dieet, kunnen de werking van de darmflora veranderen. Deze bacteriën die hierdoor vrijkomen produceren stoffen die kunnen leiden tot aderverkalking, nieraandoeningen en zelfs auto-immuunproblemen (11).

Het Paleo dieet kan een tekort aan vitamines en mineralen veroorzaken

Het Paleo dieet kan een zeer gevarieerde, gezonde en complete eetstijl zijn. Als je echter niet voorzichtig bent bij het volgen van het dieet, zul je al snel in een zeer repetitieve eetstijl vervallen. Hierdoor kun je last krijgen van een aantal tekorten aan belangrijke voedingsstoffen. Als je niet oplet, kan het dieet onder andere voor de volgende tekorten zorgen (12, 13, 14, 15):

  • Vitamine D
  • Calcium
  • Jodium
  • Magnesium

In sommige gevallen kan het daarom nuttig zijn om supplementen naast het Paleo dieet te gebruiken. Neem bij twijfel contact op met je huisarts, om je te laten adviseren over de mogelijkheden.

olijfolie in een bakje

Kokos-, olijf-, avocado- en palmolie worden als geschikt beschouwd voor het paleodieet. (Bron: Zidar: 61041236/ 123rf.com)

Het beste Paleo dieet: onze tips

Hoe je het meeste uit het Paleo dieet haalt? Als je wilt profiteren van deze eetstijl en de negatieve effecten zoveel mogelijk wilt minimaliseren, raden we je aan om de tips die we je hieronder geven, zorgvuldig door te lezen. Ready? Here we go!

Houd je aan de regels van het Paleo dieet

Als je rekening houdt met de mogelijke bijwerkingen, kun je genieten van een gezond Paleo dieet, rijk aan vezels, vitamines en antioxidanten. De voedingsstoffen in vlees en vis helpen bloedarmoede en een energiegebrek op afstand te houden. Door ook weer niet te veel van deze voedingsmiddelen te consumeren, bescherm je tegelijkertijd je hart. Vergeet daarom niet om je aan de volgende richtlijnen van het dieet te houden (16):

  • Neem niet meer dan 3 porties rood vlees per week.
  • Voeg groenten en fruit toe aan al je gerechten.
  • Onthoud dat noten erg verzadigend en een belangrijke bron van gezonde vetten zijn. Eet ze echter met mate.
  • Het is raadzaam om van vis, eieren en wit vlees maximaal 3 tot 4 porties per week te consumeren.

In sommige gevallen is het raadzaam om naast het dieet ook supplementen te gebruiken. Neem bij twijfel contact op met je huisarts om je goed te laten informeren.

voedzaam dieet

Je kunt bijna elk recept aan het Paleo dieet aanpassen. Met een beetje fantasie kun je zo blijven genieten van je favoriete gerechten! (Bron: Somegirl: 68744805/ 123rf.com)

Beweeg voldoende

Het Paleo dieet gaat niet alleen over eten. Deze terugkeer naar onze wortels pleit ook voor een gezondere levensstijl. Als je een stressvolle agenda hebt, beoefen dan meditatie, yoga of mindfulness om je geest te laten ontspannen. Zet ook je auto eens wat vaker opzij en kies ervoor om je lopend of op de fiets te verplaatsen. Vergeet niet dat onze voorouders een zeer actief leven hadden!

Bedenk of je supplementen naast het dieet wilt gebruiken

Volgens voorstanders van het Paleo dieet heb je in principe geen supplementen nodig bij dit dieet. Beginners en mensen die moeite hebben om het Paleo dieet compleet en gevarieerd te houden, kunnen echter wel hun toevlucht nemen tot geschikte supplementen.

De volgende supplementen worden het meest aanbevolen om de Paleo-ervaring te verbeteren:

Samenvatting

Het Paleo dieet neemt je mee terug de geschiedenis in en laat je de voordelen van een natuurlijk dieet zien. Het dieet is gebaseerd op de levenswijze van de oermens. Door alcohol, bewerkte voedingsmiddelen en suiker uit de voeding weg te laten, zul je je dagelijks gezonder voelen. Als je het dieet combineert met voldoende lichaamsbeweging, helpt het je bovendien ook om je gewicht onder controle te houden.

Als je dankzij dit artikel het Paleo dieet hebt ontdekt, laat dan een reactie achter of deel dit artikel.

(Bron van de header afbeelding: Magone: 36595185/ 123rf.com)

Referenties (17)

1. Challa HJ, Bandlamudi M, Uppaluri KR. Paleolithic Diets. In: Nutrition and Cardiometabolic Health . CRC Press; 2019. p. 493–516.
Bron

2. Mediterranean Diet Repeats as Best Overall of 2020.
Bron

3. https://thepaleodiet.com/10-questions-about-the-paleo-diet-with-dr-cordain-interview
Bron

4. Ten Questions About The Paleo Diet With Dr. Loren… | The Paleo Diet®
Bron

5. How Paleo is Beer and Mead? | The Paleo Diet®
Bron

6. AWhalen K, Judd S, McCullough ML, Flanders WD, Hartman TJ, Bostick RM. Paleolithic and mediterranean diet pattern scores are inversely associated with all-cause and cause-specific mortality in adults. J Nutr . 2017 ;147(4):612–20.
Bron

7. Otten J, Ryberg M, Mellberg C, Andersson T, Chorell E, Lindahl B, et al. Postprandial levels of GLP-1, GIP and glucagon after 2 years of weight loss with a Paleolithic diet: A randomised controlled trial in healthy obese women. Eur J Endocrinol . 2019 Jun 1 ;180(6):417–27.
Bron

8. Ghaedi E, Mohammadi M, Mohammadi H, Ramezani-Jolfaie N, Malekzadeh J, Hosseinzadeh M, et al. Effects of a Paleolithic Diet on Cardiovascular Disease Risk Factors: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials . Vol. 10, Advances in Nutrition. Oxford University Press; 2019. p. 634–46.
Bron

9. Britto S, Kellermayer R. Carbohydrate Monotony as Protection and Treatment for Inflammatory Bowel Disease . Vol. 13, Journal of Crohn’s and Colitis. Oxford University Press; 2019 . p. 942–8.
Bron

10. Murphy N, Norat T, Ferrari P, Jenab M, Bueno-de-Mesquita B, Skeie G, et al. Dietary fibre intake and risks of cancers of the colon and rectum in the European prospective investigation into cancer and nutrition (EPIC). PLoS One . 2012 Jun 22 ;7(6).
Bron

11. Chan MM, Yang X, Wang H, Saaoud F, Sun Y, Fong D. The microbial metabolite trimethylamine n-oxide links vascular dysfunctions and the autoimmune disease rheumatoid arthritis . Vol. 11, Nutrients. MDPI AG; 2019 .
Bron

12. Manousou S, Stål M, Larsson C, Mellberg C, Lindahl B, Eggertsen R, et al. A Paleolithic-type diet results in iodine deficiency: A 2-year randomized trial in postmenopausal obese women. Eur J Clin Nutr . 2018 Jan 1 ;72(1):124–9.
Bron

13. Genoni A, Lo J, Lyons-Wall P, Boyce MC, Christophersen CT, Bird A, et al. A Paleolithic diet lowers resistant starch intake but does not affect serum trimethylamine-N-oxide concentrations in healthy women. Br J Nutr . 2019 Feb 14 ;121(3):322–9.
Bron

14. McKenna MJ, Murray B. Vitamin D deficiency. In: Endocrinology and Diabetes: A Problem-Oriented Approach . New York, NY: Springer New York; 2014. p. 293–304.
Bron

15. Bohn T. Dietary Factors Influencing Magnesium Absorption in Humans. Curr Nutr Food Sci . 2008;4(1):53–72.
Bron

16. Limit red & processed meat | World Cancer Research Fund International
Bron

17. Vitamin D: One of the Few Supplements Paleo Dieters… | The Paleo Diet® .
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wetenschappelijk artikel
Challa HJ, Bandlamudi M, Uppaluri KR. Paleolithic Diets. In: Nutrition and Cardiometabolic Health . CRC Press; 2019. p. 493–516.
Ga naar bron
Officiële website
Mediterranean Diet Repeats as Best Overall of 2020.
Ga naar bron
Officiële website
https://thepaleodiet.com/10-questions-about-the-paleo-diet-with-dr-cordain-interview
Ga naar bron
The Paleo Diet® - Officiële websitel
Ten Questions About The Paleo Diet With Dr. Loren… | The Paleo Diet®
Ga naar bron
The Paleo Diet® - Officiële website
How Paleo is Beer and Mead? | The Paleo Diet®
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
AWhalen K, Judd S, McCullough ML, Flanders WD, Hartman TJ, Bostick RM. Paleolithic and mediterranean diet pattern scores are inversely associated with all-cause and cause-specific mortality in adults. J Nutr . 2017 ;147(4):612–20.
Ga naar bron
Klinisch onderzoek (mensen)
Otten J, Ryberg M, Mellberg C, Andersson T, Chorell E, Lindahl B, et al. Postprandial levels of GLP-1, GIP and glucagon after 2 years of weight loss with a Paleolithic diet: A randomised controlled trial in healthy obese women. Eur J Endocrinol . 2019 Jun 1 ;180(6):417–27.
Ga naar bron
Meta-analyse
Ghaedi E, Mohammadi M, Mohammadi H, Ramezani-Jolfaie N, Malekzadeh J, Hosseinzadeh M, et al. Effects of a Paleolithic Diet on Cardiovascular Disease Risk Factors: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials . Vol. 10, Advances in Nutrition. Oxford University Press; 2019. p. 634–46.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Britto S, Kellermayer R. Carbohydrate Monotony as Protection and Treatment for Inflammatory Bowel Disease . Vol. 13, Journal of Crohn’s and Colitis. Oxford University Press; 2019 . p. 942–8.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Murphy N, Norat T, Ferrari P, Jenab M, Bueno-de-Mesquita B, Skeie G, et al. Dietary fibre intake and risks of cancers of the colon and rectum in the European prospective investigation into cancer and nutrition (EPIC). PLoS One . 2012 Jun 22 ;7(6).
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Chan MM, Yang X, Wang H, Saaoud F, Sun Y, Fong D. The microbial metabolite trimethylamine n-oxide links vascular dysfunctions and the autoimmune disease rheumatoid arthritis . Vol. 11, Nutrients. MDPI AG; 2019 .
Ga naar bron
Klinisch onderzoek (mensen)
Manousou S, Stål M, Larsson C, Mellberg C, Lindahl B, Eggertsen R, et al. A Paleolithic-type diet results in iodine deficiency: A 2-year randomized trial in postmenopausal obese women. Eur J Clin Nutr . 2018 Jan 1 ;72(1):124–9.
Ga naar bron
Klinisch onderzoek (mensen)
Genoni A, Lo J, Lyons-Wall P, Boyce MC, Christophersen CT, Bird A, et al. A Paleolithic diet lowers resistant starch intake but does not affect serum trimethylamine-N-oxide concentrations in healthy women. Br J Nutr . 2019 Feb 14 ;121(3):322–9.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
McKenna MJ, Murray B. Vitamin D deficiency. In: Endocrinology and Diabetes: A Problem-Oriented Approach . New York, NY: Springer New York; 2014. p. 293–304.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Bohn T. Dietary Factors Influencing Magnesium Absorption in Humans. Curr Nutr Food Sci . 2008;4(1):53–72.
Ga naar bron
Officiële website
Limit red & processed meat | World Cancer Research Fund International
Ga naar bron
The Paleo Diet® - Officiële website
Vitamin D: One of the Few Supplements Paleo Dieters… | The Paleo Diet® .
Ga naar bron
Recensies