Laatst bijgewerkt: 02-09-2021

Onze selectiecriteria

17Onderzochte producten

27Bestede uren

19Beoordeelde onderzoeken

84Verzamelde opmerkingen

Om gezond en fit te blijven, heeft ons lichaam dagelijks een verscheidenheid aan voedingsstoffen nodig en dat ook. Maar als je geen voedingsleer gestudeerd hebt en gewoon een middel wilt dat je snel en gemakkelijk helpt, kun je je heel snel overweldigd voelen. Met zoveel keuze op de markt vandaag, wie kan zijn weg vinden in alle vitaminen, mineralen, enzymen en chemische stoffen die er zijn? Zou het niet heerlijk zijn om maar één capsule te hoeven slikken die in al je behoeften voorziet?

Multivitaminen zijn precies die wonderpil die je zoekt! Ze bevatten een verscheidenheid aan voedingsstoffen en zijn samengesteld om aan de dagelijkse behoefte van het lichaam aan vitaminen en mineralen te voldoen. Overigens: het hoeft geen pil te zijn, je vindt multivitaminen in elk denkbaar formaat op de Duitse markt. Ben je nieuwsgierig geworden? Lees dan verder in onze gids!

De belangrijkste feiten

in een notendop

  • Multivitaminen zijn voedingssupplementen die een verscheidenheid aan vitaminen, mineralen en andere stoffen bevatten. Deze supplementen helpen om het lichaam gezond, fit en pijnvrij te houden.
  • Multivitaminen zijn geen geneesmiddelen, en daarom is de controle op wat er precies op de markt gebracht wordt niet erg streng. Daarom kunnen sommige producten niet erg werkzaam zijn. Lees onze tips om zeker te zijn dat je een product van goede kwaliteit koopt.
  • Een multivitamine van goede kwaliteit kan je helpen gezond te blijven en zelfs lichte tekorten te compenseren. Het kan ook helpen om de kans op het krijgen van bepaalde ziekten aanzienlijk te verkleinen.

Gids: Alles wat je moet weten over multivitaminen

Multivitaminen zijn voedingssupplementen die een verscheidenheid aan vitaminen bevatten en soms ook andere verbindingen zoals mineralen of essentiële aminozuren. Multivitaminesupplementen zijn erg populair omdat ze je in staat stellen verschillende voedingstekorten tegelijk aan te pakken.

Una persona tomando vitaminas

Een multivitaminesupplement brengt je verschillende vitamines (en soms mineralen) in slechts één tablet.
(Image source: belchonock: 97820542/ 123rf.com)

Wat is een multivitamine?

Een multivitamine is een voedingssupplement dat het lichaam drie of meer vitamines en mineralen geeft. Dit geeft het lichaam alles wat het nodig heeft om gezond en fit te blijven. Afhankelijk van het product is de precieze combinatie en dosering van de verschillende vitamines of vitale stoffen elke keer anders. Daarom is het belangrijk dat je je bewust bent van je eigen behoeften, om het juiste product te kunnen kopen.

Een multivitamine is vooral nuttig als het lichaam lichte tekorten vertoont door een ontoereikende voeding of een stressvolle levensstijl. Voor bepaalde levensomstandigheden, zoals zwangerschap of borstvoeding, zijn er speciaal ontwikkelde multivitaminen die precies op deze behoeften zijn afgestemd.

Welke vitaminen vind je meestal in een multivitamine?

Een vitamine is een chemische stof die absoluut essentieel is voor de gezondheid en het welzijn van een mens. Tegelijkertijd kan het lichaam zelf geen vitamines aanmaken en moeten ze via de voeding aangevoerd worden. Deze microscopische chemische verbindingen regelen de celwerking en zijn essentieel om te overleven.

De meeste multivitaminepreparaten bevatten steeds weer dezelfde vitamines, omdat die het belangrijkst zijn voor het lichaam. Hier vind je een overzicht van de vitamines die vaak in multivitaminen zitten, en ook een korte samenvatting van hun effecten op het lichaam:

Vitamine Functie
A Onderhoud van normaal gezichtsvermogen, antioxidant, versterking van het immuunsysteem en mooiere huid
Omzetting van voedingsstoffen in energie, behoud van normaal gezichtsvermogen en eliminatie van giftige stoffen (ontgifting)
B3 Energetisch metabolisme, DNA reparatie, Eliminatie van giftige stoffen en hormoonproductie
B5 (pantotheenzuur) Metabolisme van eiwitten, vetten en koolhydraten
B6 DNA reparatie, celgroei en -onderhoud en versterking van het immuunsysteem
B7 (biotine) Metabolisme van eiwitten, vetten en koolhydraten, energieproductie, celgroei en controle van de bloedsuikerspiegel
B9 (foliumzuur) DNA reparatie, Celgroei en -onderhoud, en een gezond zenuwstelsel
B12 DNA herstel, celgroei en -onderhoud, behoud van een gezond zenuwstelsel, en productie van rode bloedcellen
C Antioxidantwerking, verhoogde opname van voedingsstoffen, collageenvorming, en versterking van het immuunsysteem
D Absorptie vancalcium, herstel en opbouw van botten, Versterking van het immuunsysteem en de cardiovasculaire gezondheid
E Krachtige antioxidante werking, versterking van het zenuwstelsel
K Helptbloed te klonteren, botten te herstellen en op te bouwen, versterkt het immuunsysteem en de cardiovasculaire gezondheid

Hoewel de meeste multivitaminen een combinatie van de bovenstaande vitamines bevatten, kun je je afvragen welke vitamines waarschijnlijk het beste voor je werken. Veganisten en vegetariërs, bijvoorbeeld, hebben vaak een tekort aan vitamine B12 en moeten er daarom voor zorgen dat hun multivitamine deze vitamine in voldoende hoeveelheden bevat.

Wist je dat de eerste multivitaminen in het begin van de 20e eeuw op de markt kwamen om voedingstekorten bij kinderen uit de rijkere klassen te voorkomen?

Wat zijn de gevolgen van vitaminetekorten?

Als je niet genoeg vitamines in je voeding opneemt, kunnen tekorten ontstaan die op korte of lange termijn schadelijk zijn voor onze gezondheid. De meest voorkomende en eerste symptomen van een vitaminetekort zijn meestal niet-specifiek: zich moe of uitgeput voelen, algehele malaise en een grotere neiging om ziekelijk te zijn. Als dit tekort te lang aanhoudt, kunnen de volgende problemen ontstaan

  • Vitamine A tekort: Moeite om ‘s nachts goed te zien. Als een tekort aan vitamine A lange tijd aanhoudt, kunnen de immuniteit en het vermogen om cellen te regenereren aangetast worden.
  • Tekort aan vitamine B1, B2, B5 en B6: Heeft een negatieve invloed op de energieproductie. De opname en het gebruik van voedingsstoffen door het lichaam wordt moeilijker.
  • Vitamine B9 tekort (foliumzuur): Kan leiden tot bloedarmoede, mondzweren en vroegtijdig grijs worden van het haar. Bij zwangere vrouwen worden vaker misvormingen van de foetus gevonden.
  • Vitamine B12 tekort: Deze vitamine is vooral problematisch voor veganisten en vegetariërs. Een tekort kan leiden tot bloedarmoede, neurologische symptomen (zoals gevoelloosheid van de extremiteiten, geheugenverlies en stemmingswisselingen) maar ook spijsverteringsproblemen (vooral verlies van eetlust en constipatie).
  • Vitamine C tekort: Een tekort aan vitamine C veroorzaakt vermoeidheid en verzwakt het immuunsysteem. Een ernstig tekort kan leiden tot scheurbuik, een ziekte die tegenwoordig gelukkig zeer zeldzaam is, met ernstige bloedingen, tandvleeszweren en psychiatrische stoornissen.
  • Vitamine D tekort: Beïnvloedt de opname van calcium door het lichaam, waardoor het risico op botbreuken en osteoporose toeneemt. Een tekort aan vitamine D is schadelijk voor de cardiovasculaire gezondheid, en leidt tot hoge bloeddruk en andere hartziekten.
  • Vitamine E tekort: leidt tot vroegtijdige veroudering van het lichaam. Ernstig en langdurig vitamine E tekort beschadigt het zenuwstelsel en tast de cognitieve vermogens aan, waardoor geheugen en leren aangetast worden.
  • Vitamine K deficiëntie: Verstoort het vermogen van het lichaam om het bloed te laten stollen en genezen. Dit leidt tot hevige bloedingen en wonden die nooit helemaal genezen.

Naranjas vitamina C

Vitamine C is een van de bekendste vitamines en wordt vaak ingenomen om de afweer te versterken.
(Image source: freestocks org: 626892/ unsplash.com)

Het is belangrijk naar je lichaam te luisteren om eventuele vitaminetekorten snel te kunnen herkennen en verhelpen, bijvoorbeeld door regelmatig een multivitamine in te nemen. Je bewust zijn van de symptomen van een tekort kan het gemakkelijker maken om snel en doeltreffend te handelen. Wie wil er moe en lusteloos door het leven gaan? Je levensstijl kan een vitaminetekort verergeren: drugs, stress en ongezonde leefgewoonten kunnen je lichaam verder verzwakken.

Welke andere stoffen (mineralen, sporenelementen, …) zitten er vaak in een multivitamine?

De meeste multivitaminepreparaten bevatten niet alleen vitamines, maar ook andere voedingsstoffen die onmisbaar zijn voor het lichaam. Zo vind je er vaak mineralen (anorganische stoffen die nodig zijn om de functies van het lichaam in stand te houden en die, net als vitaminen, met voedsel moeten worden opgenomen). Hier is een kort overzicht van de meest gebruikte voedingsstoffen

  • Calcium: Calcium is vooral bekend om zijn rol in gezonde tanden en botten. Maar het is ook absoluut noodzakelijk voor andere vitale processen zoals bloedstolling en spiersamentrekking. Een tekort tast de gezondheid van de botten aan, wat kan leiden tot botbreuken, rachitis en osteoporose. De meeste mensen voelen ook een totaal gevoel van uitputting.
  • IJzer: Absoluut noodzakelijk element bij het transport van gassen (vooral zuurstof) in het bloed en de spieren. IJzertekort, treft vooral vrouwen in de vruchtbare leeftijd en kan leiden tot bloedarmoede door ijzertekort.
  • Fosfor: Fosfor is betrokken bij de vorming van botten en tanden. Bovendien komt dit mineraal tussen in de synthese van energie en in het metabolisme van koolhydraten, vetten en eiwitten. Een tekort kan de gezondheid van de botten aantasten en een algemeen gevoel van vermoeidheid veroorzaken.
  • Magnesium: Noodzakelijk bij de vorming van nieuw spierweefsel. Magnesium regelt ook de niveaus van andere mineralen in het lichaam. Als het magnesiumgehalte te laag is, voelen de meeste mensen zich moe, zwak en hebben ze ernstige stemmingswisselingen.
  • Mangaan: Mangaan wordt vaak verward met magnesium. Het is verantwoordelijk voor de hormoonsynthese en voor zowel de absorptie als de activering van andere antioxidante verbindingen (zoals vitamine C). Een tekort aan mangaan veroorzaakt veranderingen op alle niveaus van het lichaam (haaruitval, nagelverlies, botzwakte en groeiveranderingen).
  • Selenium: Deze verbinding is een antioxidant mineraal dat vroegtijdige veroudering voorkomt. Bij mannen kan selenium de vruchtbaarheid verhogen en de spermaproductie stimuleren.
  • Koper: Dit mineraal regelt de goede opname van ijzer, dus een kopertekort kan indirect verantwoordelijk zijn voor bloedarmoede door ijzertekort. Het speelt ook een essentiële rol bij de energieproductie en kan vermoeidheid op afstand houden.

Sommige multivitaminen bevatten naast de zojuist genoemde vitaminen en mineralen nog andere vitale stoffen. Plantenextracten zoals ginseng (geeft energie, vitaliteit en versterkt het immuunsysteem) en chemische stoffen zoals co-enzym Q10 (een natuurlijk voorkomende verbinding in het menselijk lichaam die verantwoordelijk is voor 95% van de energieproductie) worden veel gebruikt. Lees gewoon aandachtig het etiket om precies te weten wat je multivitamine bevat.

Koopcriteria

Helaas kom je bij het zoeken naar de perfecte multivitamine veel producten van bedenkelijke kwaliteit tegen. Om de juiste koopbeslissing te nemen, let je op de volgende koopcriteria uvoordat je een nieuwe multivitamine koopt:

Allergieën en intoleranties

De ingrediënten van multivitaminen hebben allemaal een heel verschillende oorsprong: er zitten plantaardige, dierlijke en minerale elementen in bijna elke multivitamine. Als je al weet dat je een allergie hebt of iets niet kunt verdragen, lees dan zorgvuldig het etiket. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel producten op de markt die gluten-, lactose-, noten- en sojavrij zijn.

Wist je dat kalium een mineraal is dat heel belangrijk is voor de cardiovasculaire gezondheid? Het is echter zeer moeilijk te doseren, vandaar dat je het bijna nooit in een multivitamine zult vinden. Als je hier vragen over hebt, moet je je cardioloog raadplegen.

Als je veganist of vegetariër bent, let er dan op dat je een multivitamine vindt die vrij is van dierlijke producten. De meeste veganistische multivitaminen dragen een veganistisch keurmerk op de verpakking.

Maagdarmklachten

Als je over het algemeen gezond bent en geen gezondheidsproblemen hebt, hoeft een multivitaminepreparaat geen probleem voor je te zijn. Zoals altijd moet je natuurlijk je arts of apotheker vragen stellen als je een vraag over je gezondheid hebt. Sommige mensen kunnen echter last krijgen van maag- en darmproblemen als ze regelmatig een multivitamine gaan gebruiken.

In de meeste gevallen blijven deze klachten beperkt tot winderigheid, een opgeblazen gevoel, enz. en wijzen ze gelukkig niet op een ernstig gezondheidsprobleem. Als je merkt dat de multivitamine die je gekocht hebt je zulke problemen bezorgt, kun je het beste op zoek gaan naar een product dat speciaal ontworpen is voor mensen met een gevoelige maag. Vermijd ook supplementen die ijzer bevatten, want dat kan maag-darmproblemen verergeren.

Extra stoffen

De meeste multivitaminesupplementen bevatten een groot aantal verschillende voedingsstoffen en die zijn niet allemaal hetzelfde als vitaminen of mineralen. De meeste extra stoffen zijn enzymen (chemische verbindingen die in het lichaam chemische reacties teweegbrengen) of plantenextracten. Als je op het etiket een stof ziet die je niet kent, kun je die meestal snel op het internet opzoeken. De meeste van zulke stoffen zijn de volgende

  • Gingko Biloba: Boom uit China. Men zegt dat het eigenschappen heeft die de bloedsomloop bevorderen en de bloedstolling verbeteren.
  • Guaraná: struik uit de Amazona met stimulerende eigenschappen die lijken op die van cafeïne.
  • Kamille: Plant die traditioneel gebruikt wordt bij maagklachten, winderigheid en rusteloosheid.
  • Valeriaan: Geneeskrachtige plant met kalmerende en ontspannende effecten.
  • Co-enzym Q-10: Enzym dat verantwoordelijk is voor de vorming van energie in het menselijk lichaam.
  • Omega-3: Vetzuur dat essentieel is voor de gezondheid van hart en bloedvaten en hersenen.
  • Fosfatidylserine: Chemische verbinding die deel uitmaakt van celmembranen. Het kan neuronale functies ondersteunen.
  • L-Theanine: extract van groene thee met anxiolytische en antioxiderende eigenschappen.
  • Cafeïne: Stimuleert en activeert de stofwisseling. Meer energie.
  • Ginseng: Geneeskrachtige plant die veel gebruikt wordt in de traditionele Chinese geneeskunde. Het wordt in verband gebracht met helende en opwekkende effecten.
Als de kleur van je urine erg donker wordt terwijl je een multivitamine neemt, kan het zijn dat je de vitaminen of voedingsstoffen in het supplement niet goed opneemt. In dit geval moet je je arts raadplegen om de bron van het probleem te vinden.

Conclusie

Een multivitaminesupplement is vaak de beste manier om je voeding met vitamines aan te vullen. Een multivitaminetablet bespaart je uren onderzoek en zoeken naar de vitamines of stoffen die je lichaam nodig heeft om je in topvorm te houden. Met de uitgebalanceerde samenstelling van een multivitamine kun je de meest voorkomende vitaminetekorten tegengaan. Dankzij een multivitamine is vaak maar één tablet per dag voldoende om je het hele jaar door fit en gezond te houden – zelfs in de winter!

Natuurlijk kan niets een gezonde levensstijl vervangen: dagelijkse lichaamsbeweging, een gezond en evenwichtig dieet en een leven vrij van tabak, alcohol en andere drugs zijn je beste bondgenoten als het erom gaat je lichaam in topvorm te krijgen. Een multivitamine van goede kwaliteit kan je helpen dit evenwicht gemakkelijker te bewaren, zodat je ook op de moeilijkste momenten van een volwaardig en actief leven kunt genieten.

Als je genoten hebt van onze gids over multivitaminen, laat dan een reactie achter en stuur dit artikel door naar vrienden en familie. Dank je wel!

(Beeldbron van headerfoto: McAdam: 76666448/ 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies