Laatst bijgewerkt: 24-08-2021

Melk is altijd beschouwd als absoluut onmisbaar in ons dieet. Maar intussen verspreiden zich de veronderstellingen dat melk niet zo gezond is. Vooral door de trend naar veganisme wenden steeds meer mensen zich tot plantaardige melkalternatieven.

In dit artikel vatten we alle belangrijke feiten over melk en gezondheid samen. Je leert of melk gezond of ongezond is en welke alternatieven er zijn voor dierlijke melkproducten.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Melk bevat groeihormonen, die schadelijk kunnen zijn voor volwassenen. De hoge concentratie groeihormoon in het volwassen lichaam kan tot genetische veranderingen leiden.
  • Te veel melk kan leiden tot osteoporose, acne, prostaatkanker en aderverkalking. De hierboven genoemde bijwerkingen kunnen veroorzaakt worden door een langdurige hoge inname van melk.
  • Er zijn steeds meer kruidenalternatieven op de markt die heel goed als melkvervangers kunnen dienen. Je kunt melk bijvoorbeeld vervangen door amandel-, haver-, rijst- of sojamelk.

Definitie: Wat is melk?

Melk is een zeer veelzijdig natuurproduct dat veel voedingsstoffen bevat. Het bestaat uit lactose, melkvet, melkeiwit, vitaminen en mineralen en kan op verschillende manieren gemaakt worden. Als we het over melk hebben, bedoelen we meestal koemelk, maar melk kan door elk zoogdier geproduceerd worden, meestal om hun pasgeborenen te voeden.

Zuivelproducten zoals boter, kaas, yoghurt of zelfs slagroom worden gemaakt van verwerkte rauwe melk. (Image source: 123rf.com / Baiba Opule)

Door het fokken produceren onze melkkoeien echter veel meer melk dan hun nakomelingen nodig hebben. Krachtige koeien kunnen tot 4400 liter melk per jaar produceren. Dit wordt gemolken en als rauwe melk verwerkt tot veel andere zuivelproducten. Enerzijds wordt er gestandaardiseerde consumptiemelk van gemaakt, maar anderzijds worden er ook producten van gemaakt zoals kaas, boter of yoghurt.

Melk is heel belangrijk in onze voeding, vooral bij het ontbijt. Het wordt zowel in koffie als in muesli gebruikt. Sommige mensen drinken het ook graag gewoon. In dit artikel kom je te weten of dit gezond is of dat melk ongezond kan zijn voor ons mensen.

Achtergrond: Wat je moet weten over melk en de effecten ervan

Zoals je al geleerd hebt, zijn er veel zuivelproducten op de markt die als gezond en onmisbaar worden aangeprezen. Niettemin wenden steeds meer mensen zich tot plantaardige melkalternatieven. Ontdek waarom ook jij zou moeten nadenken over het elimineren van dierlijke zuivelproducten uit je dieet.

Wat maakt melk ongezond?

Steeds meer onderzoek en studies tonen aan dat melk niet zo gezond is als het op de markt gebracht wordt. Onderzoek van de witte vloeistof onthult enkele redenen waarom je het moet vermijden.

Melk werd vroeger beschreven als een bron van kracht en energie. Tegenwoordig denken deskundigen zelfs dat melk kankerverwekkend kan zijn.

De eerder gepropageerde hoge calciumwaarde, die de botten zou versterken, is nu ook weerlegd door de Harvard studie uit 2014. De studie ontdekte dat melk, ondanks de hoge calciumwaarde, eerder leidt tot brozere botten dan tot versterking ervan.

Melk is in principe door de natuur ontworpen om kleine kalfjes in korte tijd te helpen uitgroeien tot massieve volwassen koeien. Daarom is het belangrijkste ingrediënt in melk groeibevorderende hormonen. Deze groeihormonen zijn logischerwijze niet gemaakt voor een volgroeid mens en kunnen zelfs leiden tot een verandering in onze genen.

Kun je te veel melk drinken?

Melk kan veel verschillende gevolgen hebben, dus te veel melk is niet goed voor ons lichaam. Een scheutje melk in je koffie of een boterham met kaas per week hoeft geen probleem te zijn, maar je moet je melkconsumptie wel met mate houden. Behalve de gezondheidseffecten die we al vermeld hebben, kan te veel melk ook je zin in gevarieerde maaltijden verminderen.

Omdat melk erg verzadigend is, kun je hierdoor het risico lopen minder te eten en zo veel bronnen van vitale voedingsstoffen, zoals groenten, fruit, vlees en volkoren producten, te missen. We raden je aan dierlijke melk zo veel mogelijk te vermijden en te proberen plantaardige melkalternatieven in je dieet te integreren. Op die manier kun je enerzijds de fabriekslandbouw tegengaan en anderzijds een gezonde levensstijl bevorderen.

Welke bijwerkingen kan te veel melk hebben?

De zuivelindustrie legt veel nadruk op de juiste reclameboodschappen. Het is al lang bewezen dat melk veel negatieve bijwerkingen heeft op het lichaam. Om je een overzicht te geven, hebben we in de volgende lijst een aantal effecten van melk samengevat

  • Prostaatkanker
  • Osteoporose
  • Diabetes
  • Acne
  • Arteriosclerose
  • Obesitas
  • Lactose-intolerantie

Zoals je ziet kan melk zowel milde als ernstiger effecten op onze gezondheid hebben. Volgens studies kan melk niet alleen acne of diabetes veroorzaken, maar ook kankerverwekkend zijn. Lactose-intolerantie is ook een veel voorkomende stofwisselingsstoornis, die op zijn beurt tot ernstige gevolgen kan leiden.

Als je meer wilt weten over melkintolerantie, hebben we ons artikel hier gelinkt. Je vindt er niet alleen de symptomen, maar ook doeltreffende oplossingen.

Welke soorten melk zijn er?

Er is tegenwoordig een ruime keuze aan mogelijke melkproducten. De consument kan kiezen uit de volgende soorten melk:
Soorten melk
Rauwe melk
Voorgefermenteerde melk
Volle melk
Magere melk
Magere melk
Verse melk
UHT melk
Lactosevrije melk

Zoals je ziet is er aan de ene kant de nog onbehandelde rauwe melk en aan de andere kant zijn er vele bewerkte versies, elk met verschillende kenmerken. Volle melk heeft bijvoorbeeld een zeer hoog vetgehalte, terwijl in vetarme melk het vetgehalte verlaagd is. Niet alleen het vetgehalte, maar ook de houdbaarheid wordt door verschillende procédés veranderd om de consument een ruime keuze te bieden.

Er is ook een melksoort voor consumenten met lactose-intolerantie die ze ondanks hun intolerantie toch kunnen consumeren. Als je lactose-intolerant bent en op zoek bent naar de perfecte melk voor jou, hebben we hier onze vergelijking van de beste lactosevrije melk opgenomen.

Wat zijn de melkalternatieven?

De keuze aan plantaardige melkalternatieven in de supermarkt wordt steeds groter. Om je een overzicht te geven van wat er verkrijgbaar is, hebben we hieronder enkele plantaardige melkalternatieven op een rijtje gezet.

Amandelmelk

Amandelmelk is het perfecte gezonde alternatief voor koemelk, met slechts 30 calorieën en 2,5 gram vet per kopje. De “melk” wordt gemaakt van gestampte amandelen en water, zodat een melkachtige vloeistof ontstaat. Maar als duurzaamheid en regionalisme belangrijk voor je zijn, kun je beter voor een ander alternatief gaan.

Sojamelk

Sojamelk is de klassieke en waarschijnlijk bekendste melkvervanger. Sojadranken bevatten gezonde stoffen zoals foliumzuur en plantaardige eiwitten. Sommige leveranciers maken ook sojamelk met een extra portie calcium.

Rijstmelk

Net als havermelk is rijstmelk een graandrank. Ze verschilt echter sterk in smaak en consistentie. Rijstmelk bevat minder eiwitten dan de andere melkalternatieven. Maar het is ook lager in allergenen en glutenvrij. Het is dus niet alleen geschikt voor mensen met lactose-intolerantie, maar ook voor mensen met coeliakie, soja- of notenallergie.

Kokosmelk

Kokosmelk is erg populair in smoothies of in muesli, maar ook in hartige gerechten zoals curry’s. Het is van nature zoet en wordt daarom in de winkel meestal ongezoet aangeboden.

Hennepmelk

Hennepmelk wordt gemaakt van hennepzaad en is een tamelijk zeldzaam alternatief. Ze bevat echter veel waardevolle omega-3 vetzuren en is ook gluten- en cholesterolvrij, waardoor hennepmelk in de toekomst ook meer aandacht zou moeten krijgen.

Havermelk

Havermelk is groot in opmars omdat ze streekgebonden is en de productie duurzamer is dan die van bijvoorbeeld amandelmelk. Havermelk is geschikt als melkalternatief omdat ze geen lactose bevat, geen melkeiwit en geen sojabestanddelen.

Welke plantaardige melk smaakt het lekkerst?

In principe smaakt elk plantaardig melkalternatief anders. Als je van een nootachtige smaak houdt, kun je beter voor amandel- of hazelnootmelk gaan. Sojadranken smaken een beetje graanachtig, maar ook een beetje nootachtig. Havermelk en andere melkalternatieven gemaakt van granen smaken meestal licht zoet en graangewasachtig.

Hennepmelk smaakt erg naar magere koemelk, en is daarom heel lekker om puur te drinken. Afhankelijk van je voorkeur is een andere melk het beste voor je smaak. De meningen verschillen als het gaat om melkalternatieven en smaak. Behalve de natuurlijke soorten zijn de meeste er ook in vanille- of chocoladesmaak.

Welk veganistisch melkalternatief is het gezondst?

In principe kunnen we zeggen dat de top 3 van gezondste melkalternatieven soja-, amandel- en havermelk zijn. Dit zijn waarschijnlijk ook de meest populaire plantaardige melkproducten. We raden amandelmelk aan, omdat die net de helft minder calorieën bevat dan koemelk of sojamelk. Het schuimt heel goed op en is daarom goed voor je koffie.

Amandelmelk heeft een heel nootachtige smaak en is een van de gezondste plantaardige melkalternatieven. (Image source: 123rf.com / Anawat Sudchanham)

Melk ongezond: redenen en wetenschappelijke feiten

Zoals je nu geleerd hebt, zijn er enkele effecten van melk op ons lichaam die niet bepaald positief zijn. Daarom hebben we meer in detail beschreven hoeveel, welke en wanneer melk ongezond is.

Wanneer is melk ongezond?

Vooral als je aan lactose-intolerantie lijdt, moet je melk beslist vermijden. Je lichaam kan de lactose in melk niet verwerken. Als je dit negeert, kan dat ernstige gevolgen hebben.

Maar ook als je niet lactose-intolerant bent, moet je maar kleine hoeveelheden melk consumeren, of liefst helemaal geen.

Eén studie testte de effecten van melk op 15.000 vrouwen en 10.000 mannen. De onderzoekers vonden een verband tussen melkconsumptie en een vroeger sterftecijfer. Dit effect was vooral sterker bij de vrouwen dan bij de mannen in deze studie. Zelfs als je van nature al vatbaar bent voor acne, moet je melk vermijden. Studies hebben aangetoond dat melkdrinkers een veel grotere kans hebben om acne te ontwikkelen.

Dit komt door de grote verhoging van de insulinespiegel door melkinname. Chronische diarree zonder duidelijke oorzaak kan ook vaak toegeschreven worden aan zuivelinname. Daarom moet je, als eerste hulpmaatregel, melk vermijden als er diarree optreedt. Je zou een nog niet vastgestelde lactose-intolerantie kunnen hebben.

Vooral als je lactose-intolerant bent, moet je zuivelproducten vermijden. (Image source: 123rf.com / belchonock)

Welke melk is ongezond?

In principe geldt: hoe meer bewerkt de melk, hoe slechter ze voor ons is. De zogenaamde “Pasture” langetermijnstudie, gepubliceerd in oktober 2014, toonde aan dat vooral UHT melk erg ongezond is. Bij de studie werden ongeveer 8.000 kinderen in Oostenrijk, Finland, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland geobserveerd.

Degenen die het meest UHT melk dronken hadden veel hogere CRP (ontstekingswaarden) in hun bloed dan degenen die rauwe melk dronken. Toch moet je elke soort melk vermijden of met mate consumeren. Hoeveel melk te veel is, vind je in de volgende paragraaf.

Hoeveel melk is ongezond?

Zoals al gezegd is geen dierlijke melk het beste. Als je het echter niet helemaal wilt opgeven, hebben we de dagelijkse aanbevolen maximum hoeveelheid opgenomen. Als je deze richtlijnen volgt en zuivelvrije dagen in je dieet opneemt, hoef je je geen zorgen te maken over het consumeren van te veel melk.

Voor wie is melk ongezond?

In principe is melk op de lange duur ongezond voor iedereen. Maar om je preciezer te laten weten welke effecten melk op verschillende mensen kan hebben, hebben we in het volgende beschrijvingen van elk opgenomen.

Volwassenen

Bij volwassenen kan melk de hierboven vermelde bijwerkingen veroorzaken. Acne, aderverkalking, diabetes, zwaarlijvigheid, kanker en neurodegeneratieve ziekten kunnen in verband gebracht worden met de inname van melk.

Melk, die eigenlijk bedoeld is om de groei van kalveren te bevorderen, verhoogt bij volwassenen de concentratie van de groeifactor IGF-1. Dit verhoogt normaal de groei in kinderjaren en adolescentie, terwijl het bij volwassenen het risico op beschavingsziekten verhoogt.

Mannen

Vooral mannen moeten overmatige hoeveelheden melk vermijden, want die kan het risico op prostaatkanker verhogen. Een te hoge concentratie groeihormoon kan bij mannen ook tumoren of een man boob doen ontstaan.

Kinderen en zuigelingen

Bij kinderen en zuigelingen moet bijzondere voorzichtigheid betracht worden over hoeveel, of dat ze dierlijke melk krijgen. Dit komt omdat melk zelfs algerije kan uitlokken, tot chronische infecties kan leiden en huidproblemen kan veroorzaken, waaronder neurodermatitis. Bovendien kan het astma, diabetes en zelfs kanker bij kinderen bevorderen. De reden hiervoor zouden de vreemde eiwitten in dierlijke melk kunnen zijn, waartegen het lichaam zich verdedigt.

Kinderen kunnen ook al op jonge leeftijd lactose-intolerantie ontwikkelen. In dit geval moet je ervoor zorgen dat je zuivelproducten uit het dieet van je kind schrapt. (Image source: 123rf.com / belchonock)

Honden en katten

Net als mensen moeten honden en katten alleen tijdens de eerste weken van hun leven melk krijgen als ze borstvoeding geven. Aan het eind van de borstvoedingsperiode wordt het enzym lactase, dat nodig is om melk te verwerken, steeds minder aangemaakt.

Daarom kunnen honden of katten na verloop van tijd steeds minder melk verteren. Als de hond of kat geen lactase meer kan aanmaken en dus helemaal geen melk meer kan verwerken, heet dit lactose-intolerantie.

Diabetici

Dierlijke melk wordt niet alleen beschouwd als een uitlokker van diabetes, maar is ook een risicofactor voor een diabeticus. Het kan gebeuren dat vooral melkeiwitten onverteerd in de bloedbaan van diabetici terechtkomen. Het lichaam classificeert dit vreemde eiwit als een indringer en bouwt antilichamen op om het te bestrijden.

De antilichamen dwarrelen dan door het hele lichaam op zoek naar de vreemde eiwitten. Het probleem is dat de eigen bètacellen van ons lichaam een soortgelijke aminozuurvolgorde hebben als melkeiwit. Zo gebeurt het dat de antilichamen niet alleen de vreemde melkeiwitten vernietigen, maar ook de lichaamseigen bètacellen. Dat is de reden waarom diabetici zuivelproducten moeten vermijden.

Waarom is melk kankerverwekkend?

Vooral gepasteuriseerde koemelk bevat een grote hoeveelheid oestrogeen, de vrouwelijke geslachtshormonen. Deze werden vergeleken met hormoon-gerelateerde kankers in een studie van de Harvard Universiteit.

In Duitsland is prostaatkanker de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen, ongeveer 25 %. (Image source: 123rf.com / Pornpan Chinnapong)

Het resultaat was dat oestrogeen een vermogen heeft om kanker te veroorzaken dat ongeveer 100.000 keer hoger is dan hormoonachtige stoffen in bestrijdingsmiddelen. Ze konden het oestrogeen in verband brengen met testikel-, prostaat- en borstkanker.

Wat je nog meer moet weten over melk en gezondheid

Is melk gevaarlijk?

Zoals je nu geleerd hebt, kan melk ernstige gevolgen hebben op lange termijn. Dit betekent echter niet dat melk in geïsoleerde gevallen gevaarlijk is. Zoals zo vaak het geval is in voeding, is de hoeveelheid het doorslaggevende criterium. Dus als je evenwichtig eet en af en toe een beetje melk drinkt of soms zuivelproducten eet, zou dat geen kwaad moeten kunnen voor je lichaam.

Waarom is koffie met melk ongezond?

In principe maakt het niet uit of je je koffie af en toe met melk drinkt. Wel moet vermeld worden dat zwarte koffie zonder melk gezonder is. Volgens een studie in Graz werd ontdekt dat het toevoegen van melk aan zwarte koffie een negatief effect heeft op het autofagie proces. Autofagie is een proces dat door zwarte koffie gestimuleerd wordt. Het proces breekt oude dode cellen af en doet nieuwe gezonde cellen ontstaan.

Soepel werkende autofagie kan beschermen tegen de ziekte van Parkinson, Alzheimer en dementie. Het kan ook kanker en hartziekten voorkomen. Als melk wordt toegevoegd, remmen de dierlijke eiwitten die ze bevat de stimulering van autofagie door koffie. Daarom moet je óf voor pure zwarte koffie gaan, óf de reeds genoemde plantaardige melkalternatieven gebruiken. Als je meer wilt weten over koffie en gezondheid, hebben we hier een link naar ons artikel opgenomen.

Is melk slecht voor je botten?

Zelfs als kind wordt ons geleerd dat melk gezond zou zijn voor onze botten, maar studies tonen aan dat dit niet het geval is. Al in april 2009 ontdekte een studie in het tijdschrift Osteoporoses International dat de botdichtheid van studiedeelnemers die veganistisch leefden absoluut identiek was aan de botdichtheid van “normaal” etende deelnemers.

Melk bevat wel veel calcium, wat goed is voor de botten, maar dit betekent niet noodzakelijk dat de botten het calcium in de melk gebruiken.

Een andere studie uit oktober 2014 vond ook dat melk volkomen nutteloos is voor de botten. Ze vonden zelfs dat melk het risico op botbreuken kan verhogen.

Is melk ongezond voor je tanden?

De lactose in melk beschadigt je tanden. Zoals je waarschijnlijk wel weet, kan suiker tot tandbederf leiden. Zo is het ook met de lactose in melk. Dit is vooral problematisch voor kleine kinderen. Als ze de hele tijd op hun melkfles zuigen, zijn hun tanden permanent omringd door melk en lactose.

Dit is schadelijk voor de tanden en bevordert duidelijk tandbederf. Daarom moet je je kind alleen suikervrije drankjes in hun fles geven.

Is melk ongezond voor de huid?

Je bent wat je eet – dit gezegde ken je waarschijnlijk wel. Het geldt ook voor melk, want de inname van melk wordt al lang in verband gebracht met de gezondheid van de huid. Vooral als je veel kaas, yoghurt of melk eet, kun je de neiging hebben om een onzuivere huid te hebben.

Acne is ook geen zeldzaam verschijnsel als je te veel melk drinkt. Hoe ouder we worden, hoe minder ons lichaam lactose kan verteren en hoe meer problemen we daardoor krijgen. Daarnaast kunnen ook gezwollen kringen onder de ogen, donkere kringen onder de ogen, irritatie en bleekheid het gevolg zijn.

Conclusie

Samenvattend kan gezegd worden dat het opgeven van melk veel positieve effecten kan hebben. Daarmee strijd je niet alleen tegen de fabriekslandbouw, maar steun je ook je eigen gezondheid. Melk opgeven is heel gemakkelijk omdat er tegenwoordig zo veel plantaardige alternatieven zijn.

Of het nu gaat om amandelmelk, havermelk, rijstmelk of zelfs sojamelk, al deze vervangingsproducten zijn al in bijna elke supermarkt verkrijgbaar. Als je je een weg baant door de selectie, vind je vast en zeker het perfecte melkalternatief voor jou.

Beeldbron: 123rf.com / 92369882

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies