Laatst bijgewerkt: 02-09-2021

De meesten van ons kennen het wel: problemen met inslapen. Of je nu veel reist en een jetlag je slaappatroon overhoop heeft gegooid, of je kunt het gewoon niet laten om ’s avonds op je telefoon te kijken. Beide kunnen het moeilijk maken om in slaap te vallen. Het natuurlijke hormoon melatonine kan helpen.

Melatonine wordt in het lichaam aangemaakt tijdens duisternis en bevordert een rustige slaap. In dit artikel leer je alles wat je moet weten over de dosering van melatonine, zodat je optimaal kunt profiteren van alle voordelen van het hormoon. Behalve directe doseringsadviezen geven we uitleg over de huidige stand van de studies over het onderwerp melatonine dosering, zodat je spoedig de juiste oplossing voor je slaapproblemen gevonden zult hebben.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Melatonine is een hormoon dat de menselijke slaap-waak cyclus regelt. De productie van melatonine is vaak verstoord bij oudere mensen, mensen met een jetlag, blinden en mensen die vaak aan blauw licht blootgesteld worden.
  • In deze gevallen kunnen zelfs kleine doses van receptvrije geneesmiddelen de problemen verlichten. Capsules of sprays met 0,5-1 mg melatonine per dosis kunnen één tot twee uur voor het slapen ingenomen worden.
  • Melatoninepreparaten werken het beste in lage doses, omdat daarmee de natuurlijke melatonine productie nagebootst wordt. In Duitsland kunnen oudere patiënten hogere doses melatonine voorgeschreven krijgen, te beginnen met 2 mg per dag. Overdoseringen kunnen de volgende dag leiden tot sloomheid en slaperigheid, en ook tot duizeligheid en licht in het hoofd zijn.

Melatonine dosering: Wat je erover moet weten

In het volgende verduidelijken we alle belangrijke vragen over melatonine dosering. Je komt te weten welke hoeveelheden je voor je specifieke toepassingsgeval moet nemen en waar je rekening mee moet houden om van de voordelen van de preparaten te kunnen profiteren.

Wat is melatonine en hoe werkt het?

Het hormoon melatonine regelt de slaap-waakcyclus bij de mens. Het wordt aangemaakt in een deel van de hersenen dat de pijnappelklier heet. Dit gebeurt vooral ’s nachts, omdat licht de aanmaak van melatonine remt. Melatonine maakt dat mensen zich moe voelen en helpt het lichaam in slaap te vallen. (1)

melatonin-dosierung

Bij de mens zorgt het hormoon melatonine voor een rustgevende slaap. (Image source: Gregory Pappas / Unsplash)

Ingenomen als voedingssupplement wordt het daarom gebruikt om slaapstoornissen te behandelen en een gezond slaapritme te herstellen. Er zijn zowel tabletten als sprays die melatonine bevatten. In Duitsland kun je in drogisterijen of online preparaten kopen met kleine hoeveelheden van minder dan 1 mg dagelijkse dosis. Hoger gedoseerde preparaten worden als geneesmiddelen beschouwd en vereisen in Duitsland een recept.

Hoe doseer ik melatonine op de juiste manier?

De dosering van melatonine hangt vooral af van de groep mensen. In de volgende tabel hebben we de aanbevolen dosering voor elke groep mensen samengevat.

Persoonsgroep Dosering Uitleg
Melatonine bij volwassenen 0,5-2mg / dag – max. 10 mg / dag Ook bij volwassenen zijn kleine doses vaak voldoende. (2) Tabletten met een melatoninegehalte van meer dan 1 mg hebben in Duitsland een recept nodig.
Melatonine bij zwangere vrouwen Het gebruik van melatoninepreparaten bij zwangere vrouwen is niet voldoende onderzocht. Daarom wordt aangeraden melatonine niet in te nemen tijdens zwangerschap en borstvoeding. (10)
Melatonine bij kinderen 0,5 mg tot maximaal 3 mg Melatonine moet voorzichtig gedoseerd worden bij kinderen. In studies zijn autistische kinderen met slaapproblemen met succes behandeld met 1-3 mg melatonine. (12) Studies tonen echter ook aan dat een goede slaaphygiëne de toediening van melatonine bij kinderen in veel gevallen overbodig maakt. (13)
Melatonine bij honden Orale toediening van melatonine bij gezonde honden heeft in één studie geen effect aangetoond. (8)

Melatonine supplementen moeten ongeveer een tot twee uur voor het slapengaan ingenomen worden voor een optimaal effect. (5) Voor een rustgevende slaap moet je je omgeving ook helemaal verduisteren. Dit bevordert ook de natuurlijke melatonineproductie van het lichaam. (1)

Hoe doseer ik melatonine voor slaapstoornissen?

Kleine doses van 1 mg melatonine in de vorm van capsules of sprays helpen vaak bij slaapstoornissen. Je kunt deze producten kopen bij de drogist of online. Als je ernstige of langdurige slaapproblemen hebt, moet je een arts raadplegen. Hij of zij kan je een geschikt preparaat voorschrijven.

In Duitsland is momenteel alleen een hooggedoseerd melatoninepreparaat als geneesmiddel verkrijgbaar. Dit is goedgekeurd voor de behandeling van slaapstoornissen bij volwassenen ouder dan 55 jaar. De aanbevolen dosering is 2 mg per dag voor het slapen. Na overleg met de arts kan de dosering zo nodig verhoogd worden tot 10 mg per dag. (5, 11) Het middel is niet voldoende klinisch getest op jongere patiënten. (11)

Hoe doseer ik melatonine tegen jetlag?

Melatonine kan de symptomen van een jetlag verlichten en verhoogt niet alleen de duur van de slaap, maar ook de kwaliteit van de slaap. (3)

melatonin-dosierung

Als je lange afstanden reist, kunnen kleine hoeveelheden melatonine de symptomen van een jetlag verlichten. (Image source: Free-Photos / Pixabay)

Om een jetlag te behandelen wordt tijdens de eerste dagen van de reis regelmatig melatonine ingenomen voor het slapen. De preparaten worden hier gebruikt in een lagere dosis van 0,5 mg. Voor sprays komt dit meestal overeen met één pompshot. (10)

Hoe doseer ik melatonine bij kanker?

In experimentele studies is melatonine met succes gebruikt in verschillende doses tussen 0,5 mg en 40 mg per dag voor de ondersteunende behandeling van verschillende soorten kanker. (6) Het is echter belangrijk dat de getroffenen niet op eigen houtje melatonine innemen en doseren. Het nemen van aanvullende medicijnen en supplementen moet je altijd met je behandelend arts bespreken.

Hoe doseer ik melatoninespray?

Sprays die melatonine bevatten behoren tot de groep voedingssupplementen en zijn zonder recept verkrijgbaar. Afhankelijk van de toepassing worden meestal één tot twee pompjes direct in de mond gespoten voor het slapen. Ook hier wordt jetlag behandeld met een lagere dosering dan problemen met inslapen. (10)

Wat zeggen studies & wetenschap over de dosering van melatonine?

Het gebruik van melatonine is voldoende klinisch getest, vooral voor de behandeling van slaapstoornissen bij oudere patiënten van 55 jaar en ouder. Bij jongere patiënten zijn er vaak minder studies over de dosering en ook over het effect. Dit komt vooral omdat de melatonineproductie afneemt met de leeftijd.

Kleine hoeveelheden van 0,5 mg melatonine zijn vaak al voldoende.

Slaapstoornissen bij oudere patiënten zijn daarom vaak te wijten aan een tekort aan melatonine.

Voor de behandeling wordt de laagst mogelijke dosis aanbevolen om de natuurlijke melatonine productie van een jong iemand na te bootsen. Het innemen van zo weinig als 0,5 mg melatonine kan slaapproblemen bij oudere patiënten aanzienlijk verminderen. (2)

Kan men ook een overdosis melatonine krijgen?

In de VS is een geval bekend van een 66-jarige man die last kreeg van lusteloosheid en desoriëntatie na inname van 24 mg melatonine. (7) Bij hoge doses kan het ook gebeuren dat het lichaam de melatonine de volgende dag nog niet heeft afgebroken. Dit kan ook leiden tot verhoogde vermoeidheid overdag. (2)

Hoge doses melatonine worden ook op korte termijn als veilig beschouwd.

In het algemeen moet je bij het innemen van melatonine altijd de doseringsaanbevelingen of het advies van je arts opvolgen.

Als je melatonine toch in hogere doses neemt, kun je milde bijwerkingen verwachten, zoals duizeligheid en ernstige vermoeidheid overdag. Ernstige bijwerkingen of langdurige schade zijn meestal niet te verwachten als je gedurende korte tijd grote hoeveelheden inneemt. (4)

Als je ondanks het innemen van melatonine geen verbetering van de kwaliteit van je slaap merkt of een vermindering van de tijd die je nodig hebt om in slaap te vallen, moet je de maximum dosering niet overschrijden maar in plaats daarvan alternatieven gebruiken.

In de regel kan het innemen van melatonine niet alle slaapproblemen oplossen, maar alleen die waarvan de oorzaken in een verstoorde melatonine produktie liggen. Dit is vaak het geval bij jetlag, ploegendienst, blindheid of hoge blootstelling aan blauw licht. (3, 9)

Conclusie

Het effect van melatonine op slaapstoornissen is vooral bij oudere patiënten bewezen. Toch kunnen ook jongere patiënten met een verminderde melatonineproductie baat hebben bij inname van kleine hoeveelheden melatonine.

In principe moet melatonine in kleine doses ingenomen worden om de natuurlijke melatonineproductie van het lichaam na te bootsen. Een dosis van 0,5 – 1 mg eenmaal daags voor het slapen gaan is voor de meeste mensen voldoende.

Beeldbron: Bruno/ Pixabay

Referenties (13)

1. Claustrat B, Leston J. Melatonin: Physiological effects in humans. Neurochirurgie. 2015 Apr-Jun;61(2-3):77-84. doi: 10.1016/j.neuchi.2015.03.002. Epub 2015 Apr 20. PMID: 25908646.
Bron

2. Vural EM, van Munster BC, de Rooij SE. Optimal dosages for melatonin supplementation therapy in older adults: a systematic review of current literature. Drugs Aging. 2014 Jun;31(6):441-51. doi: 10.1007/s40266-014-0178-0. PMID: 24802882.
Bron

3. Chase JE, Gidal BE. Melatonin: therapeutic use in sleep disorders. Ann Pharmacother. 1997 Oct;31(10):1218-26. doi: 10.1177/106002809703101015. PMID: 9337448.
Bron

4. Andersen LP, Gögenur I, Rosenberg J, Reiter RJ. The Safety of Melatonin in Humans. Clin Drug Investig. 2016 Mar;36(3):169-75. doi: 10.1007/s40261-015-0368-5. PMID: 26692007.
Bron

5. gelbe-liste.de: Melatonin. Dr. Isabelle Viktoria Maucher, 11.05.2020.
Bron

6. Li Y, Li S, Zhou Y, Meng X, Zhang JJ, Xu DP, Li HB. Melatonin for the prevention and treatment of cancer. Oncotarget. 2017 Jun 13;8(24):39896-39921. doi: 10.18632/oncotarget.16379. PMID: 28415828; PMCID: PMC5503661.
Bron

7. Holliman BJ, Chyka PA. Problems in assessment of acute melatonin overdose. South Med J. 1997 Apr;90(4):451-3. doi: 10.1097/00007611-199704000-00020. PMID: 9114843.
Bron

8. Chen M, Stone R. Lack of Effect of Oral Melatonin on Platelet Parameters in Normal Healthy Dogs. J Am Anim Hosp Assoc. 2019 Sep/Oct;55(5):226-230. doi: 10.5326/JAAHA-MS-6895. PMID: 31433224.
Bron

9. West KE, Jablonski MR, Warfield B, Cecil KS, James M, Ayers MA, Maida J, Bowen C, Sliney DH, Rollag MD, Hanifin JP, Brainard GC. Blue light from light-emitting diodes elicits a dose-dependent suppression of melatonin in humans. J Appl Physiol (1985). 2011 Mar;110(3):619-26. doi: 10.1152/japplphysiol.01413.2009. Epub 2010 Dec 16. PMID: 21164152.
Bron

10. shop.apotal.de: Produktbeschreibung Dr. Theiss Melatonin Einschlafspray, Dr. Theiss Naturwaren GmbH.
Bron

11. apotheken-umschau.de: Beipackzettel von CIRCADIN 2 mg Retardtablette, ABDATA Pharma-Daten-Service.
Bron

12. Malow B, Adkins KW, McGrew SG, Wang L, Goldman SE, Fawkes D, Burnette C. Melatonin for sleep in children with autism: a controlled trial examining dose, tolerability, and outcomes. J Autism Dev Disord. 2012 Aug;42(8):1729-37; author reply 1738. doi: 10.1007/s10803-011-1418-3. PMID: 22160300; PMCID: PMC3368078.
Bron

13. Berring-Uldum A, Debes NMM, Pedersen CR, Holst H. [Melatonin for children with insomnia]. Ugeskr Laeger. 2018 May 7;180(19):V08170628. Danish. PMID: 29761771.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Review
Claustrat B, Leston J. Melatonin: Physiological effects in humans. Neurochirurgie. 2015 Apr-Jun;61(2-3):77-84. doi: 10.1016/j.neuchi.2015.03.002. Epub 2015 Apr 20. PMID: 25908646.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Review
Vural EM, van Munster BC, de Rooij SE. Optimal dosages for melatonin supplementation therapy in older adults: a systematic review of current literature. Drugs Aging. 2014 Jun;31(6):441-51. doi: 10.1007/s40266-014-0178-0. PMID: 24802882.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Chase JE, Gidal BE. Melatonin: therapeutic use in sleep disorders. Ann Pharmacother. 1997 Oct;31(10):1218-26. doi: 10.1177/106002809703101015. PMID: 9337448.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Review
Andersen LP, Gögenur I, Rosenberg J, Reiter RJ. The Safety of Melatonin in Humans. Clin Drug Investig. 2016 Mar;36(3):169-75. doi: 10.1007/s40261-015-0368-5. PMID: 26692007.
Ga naar bron
Melatonin
gelbe-liste.de: Melatonin. Dr. Isabelle Viktoria Maucher, 11.05.2020.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Review
Li Y, Li S, Zhou Y, Meng X, Zhang JJ, Xu DP, Li HB. Melatonin for the prevention and treatment of cancer. Oncotarget. 2017 Jun 13;8(24):39896-39921. doi: 10.18632/oncotarget.16379. PMID: 28415828; PMCID: PMC5503661.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Review
Holliman BJ, Chyka PA. Problems in assessment of acute melatonin overdose. South Med J. 1997 Apr;90(4):451-3. doi: 10.1097/00007611-199704000-00020. PMID: 9114843.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Chen M, Stone R. Lack of Effect of Oral Melatonin on Platelet Parameters in Normal Healthy Dogs. J Am Anim Hosp Assoc. 2019 Sep/Oct;55(5):226-230. doi: 10.5326/JAAHA-MS-6895. PMID: 31433224.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Review
West KE, Jablonski MR, Warfield B, Cecil KS, James M, Ayers MA, Maida J, Bowen C, Sliney DH, Rollag MD, Hanifin JP, Brainard GC. Blue light from light-emitting diodes elicits a dose-dependent suppression of melatonin in humans. J Appl Physiol (1985). 2011 Mar;110(3):619-26. doi: 10.1152/japplphysiol.01413.2009. Epub 2010 Dec 16. PMID: 21164152.
Ga naar bron
Dr. Theiss Melatonin Einschlafspray
shop.apotal.de: Produktbeschreibung Dr. Theiss Melatonin Einschlafspray, Dr. Theiss Naturwaren GmbH.
Ga naar bron
Beipackzettel von CIRCADIN 2 mg Retardtablette
apotheken-umschau.de: Beipackzettel von CIRCADIN 2 mg Retardtablette, ABDATA Pharma-Daten-Service.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Malow B, Adkins KW, McGrew SG, Wang L, Goldman SE, Fawkes D, Burnette C. Melatonin for sleep in children with autism: a controlled trial examining dose, tolerability, and outcomes. J Autism Dev Disord. 2012 Aug;42(8):1729-37; author reply 1738. doi: 10.1007/s10803-011-1418-3. PMID: 22160300; PMCID: PMC3368078.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Berring-Uldum A, Debes NMM, Pedersen CR, Holst H. [Melatonin for children with insomnia]. Ugeskr Laeger. 2018 May 7;180(19):V08170628. Danish. PMID: 29761771.
Ga naar bron
Recensies