Laatst bijgewerkt: 31-08-2021

Onze selectiecriteria

31Onderzochte producten

54Bestede uren

51Beoordeelde onderzoeken

77Verzamelde opmerkingen

Misschien heb je gehoord dat melatonine gebruikt wordt om slaapproblemen te behandelen en overweeg je nu ook melatonine te nemen. Je bent echter nog niet overtuigd van het effect en wilt graag meer weten over het innemen van melatonine of over de wetenschappelijke achtergrond.

We zijn blij dat je de weg gevonden hebt naar onze grote Melatonine 3 mg test 2022. We geven je alle informatie over melatonine die je nodig hebt. Je leert niet alleen over de effecten van melatonine, maar ook over de dosis die je moet innemen en de mogelijke bijwerkingen.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Melatonine is een hormoon dat van nature in het lichaam wordt aangemaakt als een tussenproduct van de stofwisseling en dat vooral in de pijnappelklier wordt afgescheiden. Het is het centrale hormoon voor de regeling van het slaap-waakritme.
  • Melatonine wordt vooral gebruikt bij slaapstoornissen, maar wetenschappelijke studies hebben ook positieve effecten van het hormoon bij talrijke ziekten gevonden.
  • Melatonine is in verschillende vormen verkrijgbaar. We laten je kennismaken met alle soorten en gaan nader in op de respectieve voor- en nadelen.

Melatonine 3mg: Wat je moet weten

Om je uitgebreid te informeren over de werkzaamheid van melatonine 3mg en je inzicht te geven in de huidige stand van de wetenschap, hebben we alle belangrijke informatie in de volgende rubrieken samengevat.

Wat is melatonine 3mg?

Melatonine is een natuurlijk hormoon dat door de pijnappelklier wordt afgescheiden en dat het dag-nacht ritme regelt. De afscheiding spreidt zich uit over acht tot tien uur, met een maximum rond drie uur ’s morgens (1).

Dit helpt de hersenen onderscheid te maken tussen dag en nacht om de slaapcycli te regelen, vandaar dat melatonine ook wel het “slaaphormoon” genoemd wordt (1).

Vanaf de puberteit neemt de productie van melatonine in het lichaam af en neemt regelmatig af tot de leeftijd van ongeveer 70 jaar. In combinatie met deze daling van de melatonine-spiegel kunnen tegelijk slaapstoornissen optreden. We zullen dit verband in de loop van dit artikel meer in detail bekijken.

In Duitsland is er maar één geneesmiddel dat dit hormoon bevat. De langetermijneffecten van het innemen van melatonine worden hieronder nader toegelicht, op basis van wetenschappelijke artikelen.

Hoe werkt melatonine 3mg?

Behandeling van slaapstoornissen

Melatonine in de vorm van suppletie is een synthetisch product dat volkomen identiek is aan het hormoon dat van nature door de pijnappelklier wordt aangemaakt.

Studies hebben verbeteringen gevonden in de kwaliteit en latentie van de slaap, de ochtend alertheid de volgende dag en de kwaliteit van het leven. Een dosering van twee milligram eenmaal daags gedurende drie maanden wordt over het algemeen goed verdragen, zonder bijwerkingen of veiligheidsproblemen bij gelijktijdige inname met andere medicijnen (2).

Van melatonine is aangetoond dat het de circadiane ritmen synchroniseert en het begin, de duur en de kwaliteit van de slaap verbetert. Melatonine is centraal betrokken bij antioxidatie, instandhouding van het circadiane ritme, regulering van slaap en neuronale overleving (3, 4, 5).

Productie van antioxiderende enzymen

Bovendien heeft melatonine een opmerkelijke en uiterst belangrijke antioxiderende werking: het bevordert de productie van natuurlijke antioxiderende enzymen in het organisme.

Therapeutische studies met melatonine wijzen erop dat melatonine een positieve therapeutische waarde heeft bij de behandeling van verschillende ontstekingsziekten, zoals de ziekte van Alzheimer, amyotrofische laterale sclerose, multiple sclerose en de ziekte van Huntigton, en ook bij colitis ulcerosa.

Melatonin 3mg

Als de duisternis valt, wordt het lichaam erop attent gemaakt dat het nu tijd is om te rusten. Dit vermindert het energieverbruik en verlaagt de bloeddruk. (Image source: Claudia Mañas / unsplash)

Er zijn echter tegenstrijdige effecten aangetoond bij de ziekte van Parkinson en de ziekte van Chron, waarbij de gerapporteerde effecten in sommige gevallen gunstig zijn en in andere gevallen de pathologie verergeren. Verder onderzoek op dit gebied is dus nodig (6).

Melatonine verlaagt ook de lichaamstemperatuur, stimuleert het immuunsysteem, beïnvloedt de afgifte van geslachtshormonen en het leer- en geheugen (7).

Overdag zijn de melatoninegehaltes ongeveer drie tot twaalf keer lager dan ‘s

nachts.

Behandeling van ziekten van de luchtwegen

Talrijke wetenschappelijke studies melden de therapeutische mogelijkheden van melatonine bij de behandeling van astma, chronische longziekte, longkanker, peuraholteziekte en vasculaire longziekte (8).

Behandeling van hart- en vaatziekten

Studies hebben aangetoond dat melatonine belangrijke effecten heeft op ischemie-reperfusieschade, myocardiale chronische intermitterende hypoxieschade, pulmonale hypertensie, valvulaire hartaandoeningen, vaatziekten en lipidenmetabolisme.

Als een goedkoop en goed verdraagbaar geneesmiddel zou melatonine daarom een nieuwe therapeutische optie voor hart- en vaatziekten kunnen zijn (9).

Kanker

Veel studies wijzen erop dat melatonine kanker kan verzachten in de begin-, progressie- en metastase. Gelijktijdige toediening van melatonine kan de gevoeligheid van kankers voor remming door conventionele geneesmiddelen verbeteren.

Belangrijker was dat men ontdekte dat melatonine kankers die voordien volkomen resistent waren, gevoelig maakte voor therapieën. Bovendien remt melatonine moleculaire processen die geassocieerd zijn met metastase (10, 11).

Melatonine is ook in staat de toxische effecten van kankermedicijnen te verminderen en tegelijk hun effectiviteit te verhogen (10, 11).

Zoals je ziet heeft melatonine talloze positieve effecten en wordt het daarom gebruikt om veel ziekten te verlichten. Talrijke studies en wetenschappelijke artikelen hebben deze effecten kunnen aantonen.

Wanneer en voor wie is het nuttig om melatonine 3mg in te nemen?

In principe mag melatonine niet overdag ingenomen worden omdat het het natuurlijke circadiane ritme kan verstoren. Bovendien mogen drie tot 5 uur na inname van melatonine geen zware voertuigen of machines bediend worden.

Melatonine mag nooit overdag ingenomen worden als je wakker wilt zijn, want het veroorzaakt slaperigheid, een verlengde reactietijd en verminderde mentale en fysieke prestaties door slaperigheid.

Het innemen van melatonine kan om verschillende redenen nuttig zijn. Het wordt vooral gebruikt bij slaapstoornissen, zoals slapeloosheid, slaapstoornissen, om het gevoel van een jetlag te verhelpen, en ook bij stemmingswisselingen.

Zoals al bij de beoordelingscriteria vermeld is, zijn er verschillende doseringen van melatonine. Terwijl een dosering tot één milligram voor bijna iedereen verdraaglijk is, leiden melatonine capsules of tabletten met een dosering van drie milligram tot een beduidend sterker effect.

Je moet er rekening mee houden dat een te hoge dosering bijwerkingen kan veroorzaken, die we nader zullen bespreken.
Moet ik

melatonine nemen tijdens de zwangerschap?

Tijdens de zwangerschap neemt het melatoninegehalte van de moeder geleidelijk toe tot het einde van de zwangerschap en wordt het in hoge mate doorgegeven aan de foetus, en speelt het een belangrijke rol bij de vorming en differentiatie van de hersenen.

Maternaal melatonine geeft het eerste circadiane signaal aan de foetus. Verandering in de melatoninespiegel van de moeder is in verband gebracht met een verstoorde hersenprogrammering met langdurige gevolgen.

Melatonine heeft sterke antioxidant beschermende effecten, direct en indirect via de activering van zijn receptoren. De foetale hersenen zijn zeer gevoelig voor schommelingen in zuurstoftoevoer en oxidatieve stress, die kunnen leiden tot verstoringen in de neuronale ontwikkeling.

Melatonin 3mg

Vooral met hooggedoseerde melatoninepreparaten moet je van tevoren een arts raadplegen. Zo kunnen mogelijke neveneffecten op de foetus vermeden worden. (Image source: freestocks / unsplash)

Op grond hiervan zijn verschillende benaderingen getest voor de behandeling van zwangerschapsstoornissen, en melatonine is onlangs aanvaard vanwege zijn neuroprotectieve werking tegen foetaal hersenletsel (12, 13).

Hoewel studies positieve effecten bij zwangerschap aantonen, moet je je arts raadplegen voor je melatonine neemt. Dit is vooral nodig bij hooggedoseerde preparaten met een dosis van drie milligram, want niet iedereen kan zo’n hoge dosering verdragen.

Welke soorten melatonine 3mg zijn er?

Melatonine 3mg is verkrijgbaar in verschillende doseringsvormen. Alle vormen bereiken het gewenste effect, maar soms in verschillende mate.

Als je al twee weken melatonine neemt zonder een verbetering in je slaap te merken, kunnen er andere oorzaken achter je slaapproblemen zitten. Innerlijke rusteloosheid of stemmingswisselingen zijn voorbeelden die ook samengaan met een tekort aan serotonine.

De volgende tabel toont de verschillende toedieningsvormen met hun respectieve voor- en nadelen:

Art Beschrijving
Tabletten Dosering gemakkelijk mogelijk, vertraagd effect
Capsules goede hanteerbaarheid, gemakkelijke dosering mogelijk
Lozenges Absorptie via mondslijmvlies, zeer goed en snel effect, hoge dosering
Spray Dosering moeilijk, bevat vaak additieven

Tabletten en capsules

Melatonine tabletten en capsules worden vaak door dokters voorgeschreven omdat ze gemakkelijk in te nemen zijn en patiënten de aanbevolen dosis gemakkelijk kunnen innemen. Bovendien zijn ze meestal veganistisch en worden ze heel goed verdragen, en zijn ze vrij van additieven.

In tegenstelling tot zuigtabletten duurt het echter iets langer voor ze het gewenste effect hebben.

zuigtabletten

Maar zuigtabletten worden ook steeds populairder. Ze stellen je in staat het begin van het effect precies aan je persoonlijke behoeften aan te passen.

De reden hiervoor is dat melatonine sublinguaal direct via het mondslijmvlies wordt opgenomen, waar het effect het grootst is. Dit zorgt er ook voor dat het slaapbevorderende effect heel snel optreedt.

Daarom moeten de zuigtabletten ongeveer 15 minuten voor het slapengaan ingenomen worden. De optimale tijd is tussen 21.00 en 23.00 uur, want melatonine versterkt de bereidheid om te slapen op dit tijdstip. In het algemeen moet iedereen echter zelf uitvinden wanneer het ideale tijdstip is om de tabletten in te nemen.

Spray

Het nadeel van een melatonine spray of druppels is dat het moeilijk is de dosering goed te krijgen. Het kan snel gebeuren dat de dosering te hoog of te laag is.

Bovendien bevatten dergelijke sprays vaak smaakstoffen en andere additieven die een verzwakkende invloed hebben op het effect van de spray. Het voordeel hier is dat het ook heel snel door de slijmvliezen wordt opgenomen.

Waar kan ik melatonine 3mg kopen en hoeveel kost het?

Melatonine tabletten zijn in Duitsland zonder recept verkrijgbaar in de vorm van melatonine-bevattende voedingsmiddelen. Deze hebben echter maar een heel lage dosering en zijn geprijsd van ongeveer 15 tot 30 euro.
In

Duitsland echter is voor melatonine in doses van twee milligram of meer een recept nodig en het kan alleen met een recept bij een apotheek verkregen

worden.
Dit geneesmiddel is bedoeld voor de kortdurende behandeling van slaapstoornissen die niet het gevolg zijn van andere ziekten en is bestemd voor patiënten ouder dan 55 jaar.

Bij het kopen van melatonine moet je er rekening mee houden dat je je lichaam van buitenaf van extra hormonen voorziet. Daarom moet je niet op elke cent letten als het op de prijs aankomt, maar liever producten van hoge kwaliteit kopen.

We kunnen je ook aanraden eens naar de ingrediënten van het product te kijken. Melatoninepreparaten mogen geen toevoegingen bevatten. Dit garandeert dat ze goed verdragen worden en dat er geen ongewenste bijwerkingen optreden. Bovendien kan op deze manier een hoger effect bereikt worden.

Ga daarom altijd na of de kwaliteit hoog is en vraag zo nodig de certificaten van de fabrikant.

Hoe doseer ik melatonine 3mg correct?

In principe is er geen precieze aanbeveling voor de dosering van melatonine, want mensen reageren er verschillend op. Als iemand er erg gevoelig op reageert, is een lagere dosering logischerwijs voldoende.

In het begin moet men met een lage dosis beginnen en zowel de effecten als de mogelijke bijwerkingen observeren.

Als de gewenste effecten met deze dosering bereikt worden, is het niet nodig de dosering te verhogen.
Het

is aan te bevelen te beginnen met een dosering van 0,5 tot 1 mg. Afhankelijk van je behoefte kan dit geleidelijk verhoogd worden tot 3mg.

Als je je de volgende ochtend na het innemen van melatonine oververmoeid of geïrriteerd voelt, wijst dit erop dat de dosis te hoog is. Dan moet je zeker de dosering verminderen.

Wat zijn de bijwerkingen van melatonine 3mg?

Omdat melatonine een hormoon is dat van nature in het lichaam wordt aangemaakt, wordt het meestal goed verdragen. Toch kan niet worden uitgesloten dat, naast de talrijke positieve effecten, ook enkele bijwerkingen kunnen optreden, vooral bij gevoelige personen.

Als de dosis te hoog is of op het verkeerde moment wordt ingenomen, kan het waak-slaapritme verstoord worden. Dienovereenkomstig moet bij de inname van melatonine rekening gehouden worden met het tijdvertraagde effect. Nachtmerries en zeer levendige dromen kunnen ook het gevolg zijn van het innemen van melatonine.

Maagkrampen, duizeligheid, hoofdpijn, prikkelbaarheid of een verminderd seksueel verlangen kunnen verdere bijwerkingen zijn. Deze bijwerkingen komen echter vrij zelden voor.

Melatonine 3mg: Welke alternatieven zijn er?

De volgende alternatieven kunnen in plaats van de zojuist opgesomde varianten van melatonine gebruikt worden:

Antihistaminica

Antihistaminica, zoals diphenhydramine en doxylamine, zijn anti-allergische middelen die de werking van de lichaamseigen stof histamine tegengaan. Ze moeten echter spaarzaam gebruikt worden als kalmeringsmiddel en alleen gedurende een periode van twee weken.

Bij langdurig gebruik kan het lichaam aan de stoffen gewend raken, zodat geen afdoende effect meer bereikt wordt. Bij verhoogde doses kunnen ook bijwerkingen optreden zoals duizeligheid of licht in het hoofd zijn.

Valeriaanpreparaten

Valeriaanpreparaten kunnen ook een kalmerend effect hebben. Deze remedies moeten ongeveer een half uur tot een uur voor het slapen ingenomen worden. Er zijn geen nadelige effecten bekend op het verloop van de slaap of de volgende ochtend, en er is ook geen kans op afhankelijkheid.

Kalmerende theeën

Kalmerende theeën bevatten meestal planten als valeriaan, citroenmelisse of hop en kunnen dus ook een kalmerend effect hebben. Ze zijn ook heel aangenaam om in te nemen en smaken in vergelijking beter.

Melatonin 3mg

Kamillethee is de klassieker onder de theeën om in slaap te vallen. De bloemen hebben een kalmerende werking, zouden angst verlichten en de slaap bevorderen. Probeer het gewoon eens uit en kijk of een kopje kamillethee je helpt in slaap te vallen. (Image source: Miti / unsplash)

De werkzaamheid van deze theeën is echter nog niet uitvoerig bewezen, en daarom zijn verdere studies nodig.

Conclusie

We hebben je nu meer in detail kennis laten maken met melatonine 3mg. Je hebt geleerd welke effecten melatonine kan hebben op slaapstoornissen en andere ziekten en waar het voor gebruikt wordt. We hebben ook wetenschappelijke studies bijgevoegd die deze bevindingen ondersteunen.

Nu is het aan jou om te beslissen of je melatonine wilt proberen om de gewenste effecten te krijgen. Als dat zo is, vergeet dan niet met een lage dosering te beginnen en die naar behoefte te verhogen. Van een hoge dosering is bekend dat ze alleen op recept verkrijgbaar is en dus alleen voor medische noodzaak mag worden ingenomen.

Beeldbron: Gregory Pappas / unsplash

Referenties (13)

1. Amaral FGD, Cipolla-Neto J. A brief review about melatonin, a pineal hormone. Arch Endocrinol Metab. 2018 Aug;62(4):472-479. doi: 10.20945/2359-3997000000066. PMID: 30304113.
Bron

2. Quera-Salva MA, Claustrat B. Mélatonine : aspects physiologiques et pharmacologiques en relation avec le sommeil, intérêt d’une forme galénique à libération prolongée (Circadin®) dans l’insomnie [Melatonin: Physiological and pharmacological aspects related to sleep: The interest of a prolonged-release formulation (Circadin®) in insomnia]. Encephale. 2018 Dec;44(6):548-557. French. doi: 10.1016/j.encep.2018.06.005. Epub 2018 Aug 11. PMID: 30107892.
Bron

3. Xie Z, Chen F, Li WA, Geng X, Li C, Meng X, Feng Y, Liu W, Yu F. A review of sleep disorders and melatonin. Neurol Res. 2017 Jun;39(6):559-565. doi: 10.1080/01616412.2017.1315864. Epub 2017 May 1. PMID: 28460563.
Bron

4. Zisapel N. New perspectives on the role of melatonin in human sleep, circadian rhythms and their regulation. Br J Pharmacol. 2018 Aug;175(16):3190-3199. doi: 10.1111/bph.14116. Epub 2018 Jan 15. PMID: 29318587; PMCID: PMC6057895.
Bron

5. Huysmans S, De Hert M, Desplenter F. Melatonine en slaapstoornissen: literatuuroverzicht en toetsing aan de psychiatrische praktijk [Melatonin and sleep disorders: Overview of literature and testing in psychiatric practice]. Tijdschr Psychiatr. 2019;61(12):854-861. Dutch. PMID: 31907900.
Bron

6. Carrascal L, Nunez-Abades P, Ayala A, Cano M. Role of Melatonin in the Inflammatory Process and its Therapeutic Potential. Curr Pharm Des. 2018;24(14):1563-1588. doi: 10.2174/1381612824666180426112832. PMID: 29701146.
Bron

7. Claustrat B, Leston J. Melatonin: Physiological effects in humans. Neurochirurgie. 2015 Apr-Jun;61(2-3):77-84. doi: 10.1016/j.neuchi.2015.03.002. Epub 2015 Apr 20. PMID: 25908646.
Bron

8. Habtemariam S, Daglia M, Sureda A, Selamoglu Z, Gulhan MF, Nabavi SM. Melatonin and Respiratory Diseases: A Review. Curr Top Med Chem. 2017;17(4):467-488. doi: 10.2174/1568026616666160824120338. PMID: 27558675.
Bron

9. Sun H, Gusdon AM, Qu S. Effects of melatonin on cardiovascular diseases: progress in the past year. Curr Opin Lipidol. 2016 Aug;27(4):408-13. doi: 10.1097/MOL.0000000000000314. PMID: 27075419; PMCID: PMC4947538.
Bron

10. Reiter RJ, Rosales-Corral SA, Tan DX, Acuna-Castroviejo D, Qin L, Yang SF, Xu K. Melatonin, a Full Service Anti-Cancer Agent: Inhibition of Initiation, Progression and Metastasis. Int J Mol Sci. 2017 Apr 17;18(4):843. doi: 10.3390/ijms18040843. PMID: 28420185; PMCID: PMC5412427.
Bron

11. Bhattacharya S, Patel KK, Dehari D, Agrawal AK, Singh S. Melatonin and its ubiquitous anticancer effects. Mol Cell Biochem. 2019 Dec;462(1-2):133-155. doi: 10.1007/s11010-019-03617-5. Epub 2019 Aug 26. PMID: 31451998.
Bron

12. Sagrillo-Fagundes L, Assunção Salustiano EM, Yen PW, Soliman A, Vaillancourt C. Melatonin in Pregnancy: Effects on Brain Development and CNS Programming Disorders. Curr Pharm Des. 2016;22(8):978-86. doi: 10.2174/1381612822666151214104624. PMID: 26654775.
Bron

13. Tamura H, Nakamura Y, Terron MP, Flores LJ, Manchester LC, Tan DX, Sugino N, Reiter RJ. Melatonin and pregnancy in the human. Reprod Toxicol. 2008 Apr;25(3):291-303. doi: 10.1016/j.reprotox.2008.03.005. Epub 2008 Apr 1. PMID: 18485664.
Bron

Wissenschaftlicher Artikel
Amaral FGD, Cipolla-Neto J. A brief review about melatonin, a pineal hormone. Arch Endocrinol Metab. 2018 Aug;62(4):472-479. doi: 10.20945/2359-3997000000066. PMID: 30304113.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Quera-Salva MA, Claustrat B. Mélatonine : aspects physiologiques et pharmacologiques en relation avec le sommeil, intérêt d’une forme galénique à libération prolongée (Circadin®) dans l’insomnie [Melatonin: Physiological and pharmacological aspects related to sleep: The interest of a prolonged-release formulation (Circadin®) in insomnia]. Encephale. 2018 Dec;44(6):548-557. French. doi: 10.1016/j.encep.2018.06.005. Epub 2018 Aug 11. PMID: 30107892.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Xie Z, Chen F, Li WA, Geng X, Li C, Meng X, Feng Y, Liu W, Yu F. A review of sleep disorders and melatonin. Neurol Res. 2017 Jun;39(6):559-565. doi: 10.1080/01616412.2017.1315864. Epub 2017 May 1. PMID: 28460563.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Zisapel N. New perspectives on the role of melatonin in human sleep, circadian rhythms and their regulation. Br J Pharmacol. 2018 Aug;175(16):3190-3199. doi: 10.1111/bph.14116. Epub 2018 Jan 15. PMID: 29318587; PMCID: PMC6057895.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Huysmans S, De Hert M, Desplenter F. Melatonine en slaapstoornissen: literatuuroverzicht en toetsing aan de psychiatrische praktijk [Melatonin and sleep disorders: Overview of literature and testing in psychiatric practice]. Tijdschr Psychiatr. 2019;61(12):854-861. Dutch. PMID: 31907900.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Carrascal L, Nunez-Abades P, Ayala A, Cano M. Role of Melatonin in the Inflammatory Process and its Therapeutic Potential. Curr Pharm Des. 2018;24(14):1563-1588. doi: 10.2174/1381612824666180426112832. PMID: 29701146.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Claustrat B, Leston J. Melatonin: Physiological effects in humans. Neurochirurgie. 2015 Apr-Jun;61(2-3):77-84. doi: 10.1016/j.neuchi.2015.03.002. Epub 2015 Apr 20. PMID: 25908646.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Habtemariam S, Daglia M, Sureda A, Selamoglu Z, Gulhan MF, Nabavi SM. Melatonin and Respiratory Diseases: A Review. Curr Top Med Chem. 2017;17(4):467-488. doi: 10.2174/1568026616666160824120338. PMID: 27558675.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Sun H, Gusdon AM, Qu S. Effects of melatonin on cardiovascular diseases: progress in the past year. Curr Opin Lipidol. 2016 Aug;27(4):408-13. doi: 10.1097/MOL.0000000000000314. PMID: 27075419; PMCID: PMC4947538.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Reiter RJ, Rosales-Corral SA, Tan DX, Acuna-Castroviejo D, Qin L, Yang SF, Xu K. Melatonin, a Full Service Anti-Cancer Agent: Inhibition of Initiation, Progression and Metastasis. Int J Mol Sci. 2017 Apr 17;18(4):843. doi: 10.3390/ijms18040843. PMID: 28420185; PMCID: PMC5412427.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Bhattacharya S, Patel KK, Dehari D, Agrawal AK, Singh S. Melatonin and its ubiquitous anticancer effects. Mol Cell Biochem. 2019 Dec;462(1-2):133-155. doi: 10.1007/s11010-019-03617-5. Epub 2019 Aug 26. PMID: 31451998.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Sagrillo-Fagundes L, Assunção Salustiano EM, Yen PW, Soliman A, Vaillancourt C. Melatonin in Pregnancy: Effects on Brain Development and CNS Programming Disorders. Curr Pharm Des. 2016;22(8):978-86. doi: 10.2174/1381612822666151214104624. PMID: 26654775.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Tamura H, Nakamura Y, Terron MP, Flores LJ, Manchester LC, Tan DX, Sugino N, Reiter RJ. Melatonin and pregnancy in the human. Reprod Toxicol. 2008 Apr;25(3):291-303. doi: 10.1016/j.reprotox.2008.03.005. Epub 2008 Apr 1. PMID: 18485664.
Ga naar bron
Recensies