Laatst bijgewerkt: 25-08-2021

Onze selectiecriteria

7Onderzochte producten

21Bestede uren

6Beoordeelde onderzoeken

30Verzamelde opmerkingen

Bijna niemand is onbekend met buikpijn. Het is een drukkend gevoel in de maagstreek, dat op zijn beurt de spijsvertering kan beïnvloeden. Als onze maag niet in orde is, is ons humeur meestal ook niet zo goed. Maagpijn kan verschillende oorzaken hebben, waarvan stress er een is.

In ons tijdschriftartikel Maagpijn door stress 2021 leggen we uit hoe deze twee verschijnselen samenhangen en hoe je van beide kunt afkomen.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Maagpijn is heel individueel. Als ze aanhouden, moeten ze door een arts beoordeeld worden, zodat die de juiste behandelingsmethode kan voorschrijven.
  • Aan stress gerelateerde buikpijn kan op lange termijn chronisch worden en tot andere klachten of ziekten blijven leiden.
  • Bij te veel stress moet in elk geval een compensatie gecreëerd worden om de late effecten te voorkomen. Meditatie, ademhalingsoefeningen en mindfulness zijn enkele populaire methoden om stress te voorkomen.

Definitie: Wat is maagpijn?

Maagpijn kan zich op vele manieren uiten. Van drukkend, trekkend, een pijnscheut, spijsverteringsstoornissen zoals diarree of constipatie, tot chronische ziekten zoals het prikkelbare darm syndroom of zelfs maagzweren, maagpijn kan het gevolg zijn van niet goed herkend en behandeld worden.

Maagpijn is voor elke persoon individueel en moet daarom altijd per persoon bekeken worden.

Maagpijn kan zowel in de bovenbuik als in het onderste deel, links en rechts van het maag-darmkanaal gevoeld worden.

Achtergrond: Wat je moet weten over maagpijn

Dit deel van het artikel gaat uitgebreid in op maagpijn, waarom je het kunt krijgen, wat veel voorkomende oorzaken zijn en welke rol stress er bij speelt.

Waarom krijg je in de eerste plaats buikpijn?

Er zijn verschillende redenen voor buikpijn. De meest voorkomende zijn waarschijnlijk als je iets verkeerds gegeten hebt of een bepaald voedsel niet kunt verdragen.

Lactose- of fructose-intolerante mensen krijgen buikpijn als ze bijvoorbeeld producten en voedingsmiddelen met melkeiwit of fructose eten. Bij coeliakie kunnen mensen geen voedsel met gluten consumeren zonder buikpijn te krijgen.

Als de maag in opstand komt, is dat vaak te wijten aan psychologische factoren zoals stress. (Image source: Kat Jaynen / Pexels)

Maar ook psychologische factoren kunnen maagpijn veroorzaken. Als je je slecht voelt, verdrietig, boos of anderszins psychisch van streek, kan dit ook letterlijk invloed hebben op je maag.

Te veel eten, maag- en darminfecties, verdriet of zorgen zijn andere oorzaken van maagpijn. Pikant eten, alcohol, tabak, moeilijk verteerbaar voedsel zoals uien, peulvruchten of vet voedsel zijn ook oorzaken van maagpijn bij sommige mensen.

Maagpijn kan ook samengaan met andere ziekten of veroorzaakt worden door het innemen van medicijnen. (1)

Waarom veroorzaakt stress maagpijn?

Dit verschijnsel wordt vaak de darm-hersenas genoemd. Beide organen communiceren in het menselijk lichaam met elkaar via zenuw- en immuuncellen.

De buikhersenen fungeren als het centrale schakelbord dat op basis van deze communicatie de spijsvertering regelt. De darm is verder doortrokken van vele zenuwen, die ook wel het enterisch zenuwstelsel (ENS) genoemd worden. (2, 3, 4)

Volgens de Duitse Vereniging voor Spijsverterings- en Stofwisselingsziekten (DGVS) konden meer dan 59 miljoen ziektedagen van Duitse werknemers in 2011 toegeschreven worden aan stress, of deadline- en prestatiedruk. (8)

Niet alleen geestesziekten zijn het gevolg, maar ook schade in de maag kan het gevolg zijn.

Bij stress komen de hormonen adrenaline en noradrenaline vrij, die de zenuw- en immuuncellen in de darmwand activeren, waardoor de spieren daar zich aanspannen. Spijsverteringsenzymen en speekselproductie worden verminderd als gevolg van de hormoonafgifte. (2, 4)

Het limbisch systeem – een bepaald hersengebied registreert activiteit in de darmen. Als deze echter te veel zijn, kunnen buikpijn, krampen, winderigheid, constipatie of diarree optreden. (2)

Deze pijnen worden bovendien versterkt door bepaalde signaalstoffen die ook vrijkomen bij de hierboven genoemde situaties en verschijnselen. (5, 6, 7)

Stressvolle situaties kunnen alleen individueel beoordeeld worden.

Of het nu een examensituatie is, een sollicitatiegesprek, een ruzie of een situatie waarin je moet presteren, al deze momenten kunnen stress oproepen. Maar angst veroorzaakt ook stress in het lichaam. (9)

Zelfs een sportsessie kan stressvol zijn voor het lichaam, wat dan zijn weerslag heeft op de psyche. Chronische gevolgen voor de gezondheid zijn niet ongewoon als stress niet aangepakt en tegengegaan wordt. (9)

Als buikpijn zich eenmaal manifesteert als gevolg van een stressvolle situatie, is de kans groot dat hij terugkeert bij een volgende stressvolle situatie of zelfs maar een gedachte daaraan, want het lichaam kan geen onderscheid maken tussen afzonderlijke details of echte en fictieve omstandigheden. (2, 5, 7)

Bij maagpijn als gevolg van stress kan ook de darmflora schade oplopen. Dit leidt op zijn beurt tot een zogenaamde dysbiose, waarbij het evenwicht van de in de darm levende bacteriën verstoord is, waardoor de darm vatbaarder wordt voor chronische ziekten. (2, 6, 7)

Als de darmflora niet intact is, kan dat een wederkerig effect hebben op de hersenfunctie en deze mensen zijn vatbaarder voor andere ziekten of allergieën. (2, 6, 7)

Wat helpt over het algemeen bij maagpijn?

Als maagpijn vaak voorkomt, moet eerst de oorzaak opgespoord worden. Behalve huismiddeltjes kunnen ook medicijnen voorgeschreven worden. Dit moet echter van tevoren met een arts besproken worden.

Er zijn ook veel natuurgeneeskundige middelen die de spijsvertering kunnen ondersteunen.

Remedy Art
Iberogast Druppels
Buscopan Tabletten
Kamille Pepermunt- of karwijthee Speciale theeën voor de maag
Warmte Kersenpitzakje of warmwaterkruik
Zweedse kruiden of andere bittere druppels De bittere stoffen in hun combinatie ondersteunen de spijsvertering

Afhankelijk van de precieze symptomen kan de ene of de andere behandelmethode gekozen worden. Een arts kan advies en steun geven.

Wat kun je doen tegen stress-gerelateerde buikpijn?

Eerst en vooral moet je de oorzaken van stress tot op de bodem uitzoeken. Omdat het waarschijnlijker is dat het een psychologische oorzaak heeft, helpt therapie vaak om van de stress af te komen. Andere mogelijkheden zijn om stress te verminderen met behulp van ontspanning.

Behalve talloze boeken zijn er ook seminars, films en documentaires over stressvermindering.

Naast mindfulness, ademhalings- en ontspanningsoefeningen is er ook de mogelijkheid van meditatie om negatieve gedachten, gevoelens en angsten aan te pakken.

Yoga, Thai Chi en Qi Gong zijn traditionele bewegingsmethoden die ook een ontspannende werking hebben.

Het woord “veerkracht” zal waarschijnlijk niet gemist worden, want het verwijst naar de psychologische veerkracht die iemand in staat stelt het positieve te zien in stressvolle of zogenaamd uitzichtloze situaties en zich daaruit te manoeuvreren.

De voor- en nadelen worden hieronder op een rijtje gezet:

Voordelen
  • Stimuleert de spijsvertering
  • Maakt de geest helder
  • Ondersteunt het algemeen welzijn
  • Bevordert de bloedsomloop
  • Versterkt het immuunsysteem
Nadelen
  • Kan ervoor zorgen dat het lichaam zich tijdens de inspanning op andere processen concentreert in plaats van op de spijsvertering
  • Bij overmatige inspanning maakt het lichaam ook stresshormonen vrij
  • Mogelijke oorzaak van buikpijn kan op deze manier niet worden vastgesteld

Dieet kan ook overwogen worden bij stressvermindering. Kleinere maaltijden in een rustige sfeer zijn aan te bevelen. Bewust kauwen en opmerkzaamheid tijdens het eten zijn ook belangrijke punten.

Men moet uitsluiten of er ook sprake is van een intolerantie voor bepaalde voedingsmiddelen. (2)

Stress kan ook verminderd worden met behulp van lichaamsbeweging en sport. Lichamelijke activiteit kan geestelijke en psychologische stress compenseren.

Je moet echter ook op de intensiteit en de belasting letten, want sport en zware trainingen kunnen ook stress voor het lichaam veroorzaken.

Hoe zinvol is het om naar de dokter te gaan?

Om in het geval van chronische stress en de daaruit voortvloeiende buikpijn andere ziekten te kunnen uitsluiten – het zijn ook symptomen van kanker of andere darmziekten – is het beslist raadzaam naar de dokter te gaan als de klachten langere tijd aanhouden.

Voordelen
  • Specialistisch advies
  • Specifiek behandelplan
  • Passende medicatie
Nadelen
  • Mogelijke lange wachttijden
  • Doorverwijzing naar een andere arts
  • Gestandaardiseerde behandelingsprocedure

Een specialist kan misschien een colonoscopie bevelen of andere behandelingen suggereren. Artsen noemen maagpijn als gevolg van stress vaak een somatoforme stoornis of “colon irritabile”, en ook functionele dyspepsie. (2, 4, 6)

Maagpijn door stress: De beste tips & trucs voor een intacte maag

In principe raden artsen een gezonde levensstijl aan, een evenwichtige voeding en regelmatige lichaamsbeweging. De volgende dingen kunnen echter nuttig zijn bij acute maagpijn.

Huismiddeltjes tegen maagpijn

Huismiddeltjes tegen maagpijn zijn onder andere keizer zuiveringszout, dat vooral helpt bij brandend maagzuur. Verschillende theeën, bittere kruiden of zelfs kauwgom kunnen ook verlichting geven.

Als je buikpijn hebt, kan een bezoek aan de dokter nuttige inzichten brengen ( Image source: Andrea Piacquadio / Pexels)

Als je buikpijn hebt die veroorzaakt wordt door verkeerd voedsel, overeten, een vetrijke maaltijd of iets dergelijks, kan de combinatie van zoute stokjes of zoute krakelingen met een glas cola helpen.

Warmwaterkruiken of kersenpitzakjes kunnen ook maagpijn verlichten. Koffie, sigaretten en alcohol moeten ook vermeden worden. (2, 3, 7)

Medicatie tegen maagpijn

Afhankelijk van de symptomen kunnen antihistaminica helpen bij maagpijn omdat het maag-darmkanaal minder zuur produceert. Maagzuurremmers, daarentegen, neutraliseren het maagzuur.

De meest populaire remedies tegen maagpijn of maag- en darmklachten zijn hieronder gecategoriseerd en opgesomd.

Druppels

Populaire druppels voor maagklachten zijn Iberogast, Pascoventral, Gasteo of Gastrovegetalin.

druppels Ingredienten
Iberogast Iberis amara, engelwortel, kamillebloemen, karwijvrucht, mariadistelvrucht, citroenmelisseblaadjes, pepermuntblaadjes, celandine, zoethoutwortel, alcohol
Pascoventral Pepermuntblaadjes, kamillebloemen, karwijvrucht, Alcohol
Gasteo Ganzenkinquefoil, kamille, zoethoutwortel, engelwortel, benedictijnenkruid, alsem herbl
Gastrovegetalin Melissebladeren

(10, 11, 12)

Ze werken allemaal vrij gelijkaardig en ontspannen het maagdarmkanaal en helpen bij de spijsvertering.

Tabletten

Buscopan is vaak de eerste keus als het gaat om wat helpt bij maagpijn. Riopan maagtabletten, Magaldrat Ratiofarm of Simagel kauwtabletten worden ook aanbevolen bij maagpijn en de begeleidende symptomen van opgeblazen gevoel, brandend maagzuur, constipatie en diarree.

Pantoprazol tabletten zijn tabletten die het maagzuur herstellen en helpen bij de spijsvertering.

Bepaalde probiotica, d.w.z. medicijnen en tabletten met darmbacteriën die de darmen koloniseren, kunnen ook helpen om het evenwicht te herstellen en de spijsvertering te ondersteunen.

Als er sprake is van een algemene dysbiose, d.w.z. een onevenwichtige samenstelling van de darmbacteriën, moet je dit door een arts laten bevestigen via een ontlastingmonster.

Laat daarom het juiste behandelplan voorschrijven, want het is misschien niet mogelijk om algemene probiotica aan te vullen, maar wel individuele bacteriestammen, om de maagpijn te verlichten.

Afhankelijk van de individuele symptomen is het ook beter de apotheker om advies te vragen over je keuze, om het juiste product voor je situatie te vinden.

Thee

Als de maagpijn minder hevig is of als je voorlopig geen medicijnen wilt nemen, kan een speciale maag- en darmthee helpen om je maag te ontspannen en de natuurlijke spijsverteringsprocessen te ondersteunen.

Kamillethee, pepermuntthee, karwijthee en speciale gastro-intestinale thee staan bovenaan in het theeschap of in de apotheek. Gember kan ook helpen als je het in de vorm van thee in heet water kookt.

Homeopathie bij maagpijn

Homeopathie heeft ook veel te bieden bij maagpijn. Okubaka en Nun Vomica worden hier waarschijnlijk het meest aanbevolen. Colocyntis, Staphisagria, Magnesium phosphoricum helpen bij koliek of krampende buikpijn.

Arsenicum album en Fosfor zijn homeopathische eerste-hulp-middelen bij brandende pijnen.

Homeopathie helpt ook tegen maagpijn.

Als de pijn scherp is, kan Bryonia een goede keuze zijn. Als er ook winderigheid is, probeer dan Lycopodium, Argentum nictricum en China.

Al deze homeopathische middelen zijn globules. (13)

In de homeopathie bestaan ook druppels en vaste tabletten met mineralen die kunnen helpen de natuurlijke spijsverteringsfuncties van het lichaam te herstellen of de lichaamseigen hulpbronnen te mobiliseren en te stimuleren om de spijsvertering en maagpijn te verbeteren.

Homeopathie kan ook preventief genomen worden om vaak optredende buikpijnen te voorkomen en de afbraak of het ongemak dat ze veroorzaken tegen te gaan.

Conclusie

De oorzaken van buikpijn zijn heel individueel. Stress komt echter veel voor en ook al heeft het vaak een psychologische achtergrond, het kan toch de spijsvertering en het maag-darmkanaal beïnvloeden en pijn veroorzaken. De darmen en de hersenen communiceren met elkaar en staan in nauw contact met elkaar.

Als stress is vastgesteld als de belangrijkste oorzaak van maagpijn, moet die bij de bron worden opgelost. Vaak is het werkgerelateerd of kan het teruggevoerd worden op prestatiedruk, angst of intermenselijke relaties. Hier moet men in elk geval compensatie zoeken in de vorm van lichamelijke activiteit, zoals sport of ritmische beweging.

Beeldbron: Ragiboglu / 123rf

Referenties (13)

1. Magenschmerzen Von Dr. Andrea Bannert, Medizinredakteurin und Biologin und Martina Feichter, Medizinredakteurin und Biologin 29. Oktober 2018
Bron

2. Barbara Kandler-Schmitt, Am 21.01.2019
Bron

3. Beitelrock, N. (2014). Einfluss von psychosozialem Stress auf die intestinale Barriere: Untersuchungen am Mausmodell. Dissertation Universität Regensburg.
Bron

4. Frahm, C., Witte, O.W. Mikrobiom und neurodegenerative Erkrankungen. Gastroenterologe 14, 166–171 (2019). https://doi.org/10.1007/s11377-019-0345-2 Download citation Published 08 April 2019 Issue Date May 2019 DOI https://doi.org/10.1007/s11377-019-0345-2
Bron

5. Fortschr Neurol Psychiatr 2014; 82(8): 457-463 DOI: 10.1055/s-0034-1366822 Übersicht © Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York Verlaufstypologien schizophrener Psychosen Course Typologies of Schizophrenic Psychoses M. Jäger, I. Scholz, T. Becker, F. U. Lang
Bron

6. Mensch im Stress Buchuntertitel Psyche, Körper, Moleküle Autoren Ludger Rensing Michael Koch Bernhard Rippe Volkhard Rippe Copyright 2005 Verlag Springer Spektrum Copyright Inhaber Springer-Verlag Berlin Heidelberg Softcover ISBN 978-3-642-35707-7 Auflage 1
Bron

7. Fahrländer H. (1983) Ätiopathogenese und Klinik der chronisch entzündlichen Darmkrankheiten. In: Ottenjann R., Fahrländer H. (eds) Entzündliche Erkrankungen des Dickdarms. Interdisziplinäre Gastroenterologie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-69062-4_16
Bron

8. Nicole Dörr, Georg Thieme Verlag
Bron

9. Reiner, M., Niermann, C., Krapf, F. et al. Stress, Sport und Beschwerdewahrnehmung. Sportwiss 43, 264–275 (2013). https://doi.org/10.1007/s12662-013-0294-8
Bron

10. Prof. Dr. med. Peter Malfertheiner Bayer Vital GmbH
Bron

11. Rote Liste® Service GmbH
Bron

12. besamex wir leben - Apotheken Inh. D. Düvel e.K.
Bron

13. Deutscher Zentralverein homöopathischer Ärzte e.V.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Fachartikel
Magenschmerzen Von Dr. Andrea Bannert, Medizinredakteurin und Biologin und Martina Feichter, Medizinredakteurin und Biologin 29. Oktober 2018
Ga naar bron
Artikel
Barbara Kandler-Schmitt, Am 21.01.2019
Ga naar bron
Dissertation
Beitelrock, N. (2014). Einfluss von psychosozialem Stress auf die intestinale Barriere: Untersuchungen am Mausmodell. Dissertation Universität Regensburg.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Frahm, C., Witte, O.W. Mikrobiom und neurodegenerative Erkrankungen. Gastroenterologe 14, 166–171 (2019). https://doi.org/10.1007/s11377-019-0345-2 Download citation Published 08 April 2019 Issue Date May 2019 DOI https://doi.org/10.1007/s11377-019-0345-2
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Fortschr Neurol Psychiatr 2014; 82(8): 457-463 DOI: 10.1055/s-0034-1366822 Übersicht © Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York Verlaufstypologien schizophrener Psychosen Course Typologies of Schizophrenic Psychoses M. Jäger, I. Scholz, T. Becker, F. U. Lang
Ga naar bron
Buch
Mensch im Stress Buchuntertitel Psyche, Körper, Moleküle Autoren Ludger Rensing Michael Koch Bernhard Rippe Volkhard Rippe Copyright 2005 Verlag Springer Spektrum Copyright Inhaber Springer-Verlag Berlin Heidelberg Softcover ISBN 978-3-642-35707-7 Auflage 1
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Fahrländer H. (1983) Ätiopathogenese und Klinik der chronisch entzündlichen Darmkrankheiten. In: Ottenjann R., Fahrländer H. (eds) Entzündliche Erkrankungen des Dickdarms. Interdisziplinäre Gastroenterologie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-69062-4_16
Ga naar bron
Artikel
Nicole Dörr, Georg Thieme Verlag
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Reiner, M., Niermann, C., Krapf, F. et al. Stress, Sport und Beschwerdewahrnehmung. Sportwiss 43, 264–275 (2013). https://doi.org/10.1007/s12662-013-0294-8
Ga naar bron
Website
Prof. Dr. med. Peter Malfertheiner Bayer Vital GmbH
Ga naar bron
Website
Rote Liste® Service GmbH
Ga naar bron
Website
besamex wir leben - Apotheken Inh. D. Düvel e.K.
Ga naar bron
Website
Deutscher Zentralverein homöopathischer Ärzte e.V.
Ga naar bron
Recensies