Laatst bijgewerkt: 27-08-2021

Als je je lusteloos voelt en geen kracht kunt vinden om jezelf te motiveren voor allerlei dagelijkse bezigheden, kun je last hebben van lusteloosheid. Daar zijn verschillende redenen voor.

Enerzijds kunnen stress en gebrek aan beweging de oorzaak zijn van je lusteloosheid. Maar als je lusteloosheid al een tijdje aanhoudt en er geen verbetering in zicht is, is het ook mogelijk dat diepere oorzaken zoals depressie de oorzaak zijn.

In dit artikel leer je niet alleen waarom lusteloosheid optreedt en wat het verschil is met depressie, maar ook hoe je van je lusteloosheid af kunt komen en ze zelfs kunt voorkomen.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Lusteloosheid is geen ziekte op zich, maar een symptoom van verschillende lichamelijke en geestelijke ziekten.
  • De belangrijkste triggers zijn stress en gebrek aan beweging. Slechte voeding en de wintermaanden kunnen ook oorzaken zijn.
  • Lusteloosheid is niet hetzelfde als depressie. Lusteloosheid kan echter ook een teken van depressie zijn. In dit geval is het belangrijk om de verschillende symptomen van de twee ziekten nader te bekijken.

Wat is lusteloosheid?

Lusteloosheid is een alledaagse term voor een driftstoornis. Het betekent dat mensen die aan lusteloosheid lijden zich vaak de hele tijd lusteloos, lusteloos en moe voelen. Bovendien vinden ze het moeilijk om zichzelf te motiveren en zo de dingen doelgericht en actief aan te pakken.

Een van de belangrijkste oorzaken van lusteloosheid is stress. Trieste gebeurtenissen zoals een scheiding kunnen ook leiden tot een gebrek aan gedrevenheid. (Image source: pixabay.com / PublicDomainPictures)

Deze lusteloosheid begint ’s morgens vroeg en loopt als een rode draad door de hele dag van de getroffene.

Dit kan zo ver gaan dat, in bijzonder uitgesproken gevallen, de getroffene zowel belangrijke dingen als zichzelf verwaarloost.

Achtergrond: Wat je moet weten over lusteloosheid

In principe is het belangrijk te weten dat lusteloosheid geen op zichzelf staande ziekte is, maar een symptoom van verschillende andere ziekten.

De oorzaken kunnen niet alleen psychische maar ook lichamelijke aandoeningen zijn.

Iedereen kan lusteloze dagen hebben, maar als het gevoel over langere tijd aanhoudt en je zelfs voor dingen die je vroeger met veel enthousiasme vervulden geen energie meer kunt opbrengen, kun je spreken van lusteloosheid.

In het algemeen hebben vrouwen veel vaker last van lusteloosheid (56.1%) dan mannen (43.9%). Dit kan vaak toegeschreven worden aan het feit dat de ijzerbalans bij vrouwen uit balans wordt gebracht door menstruatie en bevalling. Oudere mensen worden ook vaker getroffen.

Wat veroorzaakt lusteloosheid?

Gebrek aan gedrevenheid kan veel verschillende oorzaken hebben. Vaak is het maar een onbeduidend probleem dat het in gang zet. Maar dit is nu juist waar je op moet letten en je moet verantwoorden voor je het ergste verwacht en concludeert dat er psychische problemen of ernstige ziektes zijn.

Aan de ene kant kan lusteloosheid veroorzaakt worden door tekorten. Of een onvoldoende inname van verschillende voedingsstoffen, zoals ijzertekort, of een gebrek aan slaap kan leiden tot vermoeidheid en lusteloosheid. Gebrek aan beweging kan ook leiden tot lusteloosheid en is een van de belangrijkste oorzaken van gebrek aan motivatie.

Anderzijds is stress een van de meest voorkomende oorzaken. Daardoor kunnen je zenuwen overprikkeld raken, je voelt je gespannen van binnen en uiteindelijk kun je je niet ontspannen.

Mensen met lusteloosheid vinden het vaak moeilijk om ’s morgens op te staan, ondanks dat ze genoeg geslapen hebben. (Image source: unsplash.com/ Yuris Alhumaydy)

Dat je stress hebt, betekent ook dat je geen tijd hebt voor lichaamsbeweging, wat betekent dat stress, samen met gebrek aan lichaamsbeweging, vaak als oorzaak van lusteloosheid beschouwd kan worden.

Het weer kan ook tot tijdelijke lusteloosheid leiden. Je bent niet de enige die last heeft van het koude, oncomfortabele weer. Vooral in het donkere seizoen voelen veel mensen zich lustelozer dan tijdens warme, zonnige dagen.

Maar als het gevoel van lusteloosheid na enige tijd niet afneemt, behoren de volgende drie factoren tot de belangrijkste oorzaken van aanhoudende lusteloosheid:

Depressieve stoornissen

Lusteloosheid is het voornaamste symptoom van depressie. In dit geval kan je aanhoudende lusteloosheid een symptoom zijn van een depressieve ziekte waar je nog geen weet van hebt.

Als je het bijvoorbeeld moeilijk vindt om jezelf te motiveren voor dagelijkse bezigheden als hygiëne en eten, kan dat een aanwijzing zijn voor depressie.

Ongebalanceerde voeding

Vooral tijdens de kersttijd en de koude wintermaanden staan vetrijke en zoete spijzen op het menu. Hierdoor kun je je moe en ongemotiveerd gaan voelen.

Ongebalanceerde diëten, zoals die van ongenuanceerde veganisten, kunnen ook leiden tot tekorten aan ijzer, foliumzuur of vitamine B12. In het ergste geval kan deze ondervoeding leiden tot bloedarmoede, wat betekent dat er niet genoeg zuurstof in je bloed wordt vervoerd en dat daardoor je prestaties afnemen.

Medicijnenn en andere ziekten

Verschillende medicijnen kunnen ook tot lusteloosheid leiden. Dit staat meestal in de bijsluiter. Het helpt vaak om met een arts of apotheker te praten om uit te zoeken of de medicijnen die je gebruikt de oorzaak van je lusteloosheid kunnen zijn.

Stofwisselingsziekten, zoals hypothyreoïdie, kunnen ook een reden zijn voor lusteloosheid. Hersenziekten zoals dementie, beroertes of hersenvliesontsteking kunnen ook de oorzaak zijn van gebrek aan motivatie.

Wat zijn mogelijke symptomen van lusteloosheid?

De symptomen van lusteloosheid zijn veelzijdig en kunnen zich verschillend uiten in alledaagse situaties of op het werk. Toch zijn er een handvol typische symptomen van lusteloosheid waar je op moet letten.

Typische symptomen van lusteloosheid zijn:

  • Als je ’s morgens moeite hebt met opstaan, ook al heb je voldoende geslapen
  • Als je ook overdag een grote behoefte aan slaap hebt, ook al heb je voldoende geslapen
  • Als je moeite hebt je te concentreren
  • Als je je lusteloos voelt bij welke activiteit dan ook
  • Als je je zwak en neerslachtig voelt
  • Als je vaak ziek bent

Hoewel sommige symptomen van lusteloosheid overlappen met die van depressie, is het belangrijk om de twee te kunnen onderscheiden. Om je te helpen een ruw onderscheid te maken, hebben we de symptoom verschillen in de onderstaande tabel samengevat.

Symptoom Anriebsstörung Depressie
Moeite met opstaan ’s morgens Ja Ja
Moeite met concentreren Ja Ja
Moeite met concentreren Ja Nee
Lusteloosheid Ja Ja
Zwakte en lage stemming Ja Nee
Verzwakt immuunsysteem Ja Nee
Pijn (b.v.: aspecifieke hoofdpijn en pijn). No Ja
Irriteerbaarheid, angst No Ja
Slaapstoornissen No Ja
Verlies van eetlust Ja Ja

Wanneer moet ik naar een dokter gaan als ik me lusteloos voel?

Als je je na lange tijd nog steeds lusteloos voelt, is het raadzaam een arts te raadplegen. Hij of zij kan nagaan wat er achter je gebrek aan motivatie zit.

Maar voor je een dokter raadpleegt, is het raadzaam na te denken over wat de schuld kan zijn van je gebrek aan drift. Bij aandrijvingsstoornissen die door stress worden uitgelokt, kan het vaak nuttig zijn om “een versnelling lager te schakelen”.

Maar als uitslapen, een lang bad nemen, meditatie en yoga je toestand niet verbeteren, is het zinvol medische hulp te zoeken. Je huisarts kan je in eerste instantie helpen, maar als het probleem dieper zit, zal hij of zij je doorverwijzen naar een specialist die je met je probleem kan helpen.

Wat te doen tegen lusteloosheid: Trucs om je te helpen je motivatie terug te vinden

Er is geen standaardbehandeling voor lusteloosheid, want het probleem is niet de lusteloosheid zelf, maar de onderliggende oorzaak of ziekte.

Zo is lusteloosheid door ondervoeding en vitamine D tekort gemakkelijker te behandelen dan het begin van een depressie.

Huismiddeltjes tegen lusteloosheid

Chocoladerepen met pure chocolade en noten, koude salietheemengsels en verse appels geven een snelle energieboost op lusteloze dagen. Een lepel bijenpollen, die je in je mond kunt laten smelten, geeft ook een energieboost.

Met behulp van een gezonde voeding kun je je bloeddruk stimuleren. Dit is een ideale manier om tijdelijke lusteloosheid te overwinnen. (Image source: unsplash.com/ OLA Mishchenko)

Acupressuuroefeningen kunnen je ook helpen je beter te concentreren. Je kunt dit doen door de top van je twee middelvingers tegelijk tegen de duim van elke hand te wrijven tot je een warm gevoel voelt. Neem dan een korte pauze en herhaal deze oefening.

Omdat het energiepunt KS 9 op het topje van je middelvinger ligt, kun je je bloedsomloop weer op gang brengen.

Afwisselend douchen, d.w.z. je voeten, benen, armen, borst en rug douchen met afwisselend warme en koude temperaturen, brengt niet alleen je bloedsomloop op gang ’s morgens vroeg, maar ook je hart en je immuunsysteem.

Verder kan een glucose je ook helpen om onderweg een energieboost te krijgen.

Homeopathie bij lusteloosheid

Als je langdurig last hebt van lusteloosheid, moet je een arts raadplegen. Afhankelijk van de onderliggende ziekten kunnen ook homeopathische middelen gebruikt worden tegen lusteloosheid.

Het is echter belangrijk dat je je lusteloosheid niet uitsluitend met kruidenremedies behandelt, want een genezing van verschillende onderliggende ziekten kan niet met bolletjes bereikt worden.

Kruidenpreparaten kunnen echter gebruikt worden als aanvulling op de conventionele geneeskunde.

Lusteloosheid behandelen met medicijnen

Zoals reeds gezegd zijn er verschillende oorzaken voor lusteloosheid, die ook verschillend behandeld moeten worden.

Als de oorzaak van je lusteloosheid een stofwisselingsstoornis is, kan dit meestal behandeld worden met hormoonpreparaten. Terwijl antipsychotica helpen bij schizofrenie, kan depressie behandeld worden met antidepressiva, psychotherapie, slaaponthouding, elektriciteitstherapie of lichttherapie, afhankelijk van de ernst.

In alle gevallen is het echter belangrijk het gebruik van medicijnen van tevoren met je arts te bespreken.

Sporten tegen lusteloosheid

De behandelmethode om melancholische mensen met lichaamsbeweging op te knappen gaat terug op de oude Grieken.

Lichaamsbeweging is een belangrijk element in het tegengaan van je lusteloosheid. Dit geldt niet alleen voor jongeren, maar ook voor ouderen.

Onderzoekers hebben ontdekt dat lichaamsbeweging een bijzonder positief effect heeft op de stemmingsklachten van ouderen. In de loop van het onderzoek werden deze positieve effecten niet alleen in de eerste vier weken gevonden, maar ook op de lange termijn.

Het is belangrijk dat je een soort sport kiest die je echt leuk vindt. Alleen als je er echt plezier in hebt, zul je deze sport consequent blijven beoefenen.

Wat je nog meer moet weten over lusteloosheid

Bestrijd lusteloosheid met het juiste dieet

Vooral in tijden dat je je moe en lusteloos voelt, is het belangrijk om het juiste te eten, zodat je je lichaam niet extra belast door slechte voeding.

Verse groenten en fruit helpen je om je weer fris en alert te voelen. Het ijverig kauwen op de gezonde tussendoortjes zorgt ervoor dat je hoofd goed van bloed wordt voorzien en dat je je weer alert voelt.

Hoe kan ik lusteloosheid voorkomen?

In het beste geval zul je je echter niet eens lusteloos voelen. Natuurlijk willen we je niet onthouden hoe je dit kunt voorkomen. Helaas is er geen garantie dat je je volledig tegen lusteloosheid kunt beschermen, maar je kunt het risico wel zo klein mogelijk maken door preventieve maatregelen te nemen.

Om lusteloosheid in de eerste plaats te voorkomen, helpt het om aandacht te besteden aan de oorzaken en die bewust te voorkomen. Wat betekent dat nu concreet voor jou?

Een gezond dieet met verse groenten en fruit zal je helpen je bloedsomloop weer op gang te brengen en nieuwe motivatie te vinden. (Image source: pexels.com/ Gratisography)

Als je bijvoorbeeld weet dat het koude en donkere seizoen je verdrietig maakt, is het zinvol van tevoren na te denken over wat je kunt doen om aan dit gevoel te ontsnappen. Je kunt bijvoorbeeld specifiek proberen om wandelingen in de zon in je dagelijkse routine op te nemen.

Bovendien kunnen een evenwichtige voeding en voldoende slaap je welzijn versterken en lusteloosheid voorkomen.

Conclusie

Gebrek aan energie kan vele oorzaken hebben. Enerzijds kunnen slechte voeding en tekorten de oorzaak zijn van je gebrek aan drive. Anderzijds kan je gebrek aan motivatie ook toegeschreven worden aan de tijd van het jaar of een verhoogd stressniveau.

Je kunt je gebrek aan drift tegengaan met een gezond dieet, lichaamsbeweging, homeopathie of medicijnen.

Als er ondanks een gezondere levensstijl geen verbetering in je lusteloosheid optreedt, is het raadzaam hierover een arts te raadplegen, want lusteloosheid kan ook een teken zijn van lichamelijke en geestelijke ziekten.

Beeldbron: unsplash.com / Christian Erfurt

Recensies