lijnzaadolie
Laatst bijgewerkt: 04-12-2020

Onze selectiecriteria

17Onderzochte producten

21Bestede uren

16Beoordeelde onderzoeken

130Verzamelde opmerkingen

Lijnzaadolie wordt steeds populairder. Dat is ook niet zo gek! De olie is rijk aan Omega 3 en heeft een eigenaardige maar heerlijke smaak die doet denken aan walnoot. Lijnzaadolie wordt ook gebruikt in natuurlijke cosmetische producten voor de huid- en haarverzorging. De olie wordt verkregen uit de koude persing van lijnzaad en is zeer gunstig voor de gezondheid van het hart- en vaatstelsel.

Is lijnzaadolie beter dan olijfolie? Kun je het gebruiken bij het koken? Wanneer is het de moeite waard om een ​​lijnzaadoliesupplement te gebruiken? Hoewel het wordt afgeraden om deze olie de enige vetbron in je voeding te laten zijn, toont wetenschappelijk onderzoek aan dat het een interessant supplement kan zijn voor het welzijn van het hart, de huid en het gezichtsvermogen.

Belangrijk om te weten

  • Lijnzaadolie wordt gewonnen uit de zaden van de Linum usitatissimum, ook wel bekend als de vlasplant. De olie is rijk aan het omega 3-vetzuur alfa-linoleenzuur en het omega 6-vetzuur linolzuur.
  • Dankzij het omega 3-gehalte wordt lijnzaadolie beschouwd als een cardioprotectief voedingsmiddel. Er zijn daarom veel supplementen die lijnzaadolie bevatten, naast cosmetische producten voor de verzorging van het haar en de huid.
  • Als je van plan bent om lijnzaadolie te kopen, raden we je aan om op de volgende criteria te letten: het olie-extractieproces, de toedieningsvorm, het omega 3-gehalte en de aanwezigheid van lignanen en allergenen.

De beste lijnzaadolieproducten op de markt: onze aanbevelingen

Het is niet moeilijk om te ontdekken waar je lijnzaadolie kunt kopen. Als een levensmiddel een rage wordt, verkopen de meeste gezondheids- en reformwinkels het. De uitdaging is echter om lijnzaadolie van goede kwaliteit te vinden. Na analyse van de verschillende opties die de markt biedt, zijn dit onze favoriete lijnolieproducten:

De beste lijnzaadolie met vitamine E

De lijnzaadolie van Vivio is verkregen na een koude persing van de zaden van de vlasplant. De olie heeft een aangename smaak, wat het product perfect maakt voor bijvoorbeeld dressings op salades.

Bovendien bevat lijnzaadolie grote hoeveelheden vitamine E, de vitamine die bekend staat om zijn antioxiderende werking. Het product moet koud geconsumeerd worden, om te voorkomen dat de olie aan gezonde eigenschappen en zijn heerlijke smaak verliest.

De beste lijnzaadolietabletten

Dit supplement van NOW is een vetzurenpreparaat op basis van lijnzaadolie. Het is een plantaardige bron van omega 3, 6 en 9 en heeft een goede uitwerking op de stoelgang. De verpakking bevat 100 tabletten van 1000 mg.

De fabrikant raadt aan om 1 tot 3 keer per dag 1 tablet in te nemen, het liefst tijdens een maaltijd. Het product is geschikt voor vegetariërs en veganisten. NOW maakt gebruik van een biologische teelt. De tabletten zijn ook nog eens zeer eenvoudig in te nemen.

De lijnzaadoliecapsules met de beste prijs-kwaliteitverhouding


AffiliateLink


Biologische Lijnzaadolie Capsules – 1000 mg Softgels – Bevat Omega 3, 6 en 9 met DHA en EPA – 90 softgels voor 3 maanden voorraad

HOGE KWALITEIT BIOLOGISCHE LIJNZAADOLIE – Met 1000 mg hoogwaardige lijnzaadolie in elke capsule is dit WeightWorld supplement de perfecte oplossing voor wie op zoek is naar een lijnzaad supplement om de gezondheid te ondersteunen.
BOORDEVOL OMEGA 3, 6 EN 9 – Met maar liefst 550mg omega 3 plus 167mg omega 6 en 170mg omega 9 per softgel is dit lijnzaadolie supplement het ideale alternatief voor visolie. Deze hoge doseringen van drie soorten omega zijn ideaal om verschillende lichaamsfuncties te ondersteunen.
SOFTGELS VOOR EEN BETERE OPNAME – Dit bio lijnzaadolie supplement komt in de vorm van softgels om een zo goed mogelijke opname door het lichaam te garanderen. Elke softgel, gevuld met biologische lijnzaadolie, bevat 1000mg pure lijnzaadolie.
LINOLEENZUUR, LINOLZUUR EN OLIEZUUR – Lijnzaadolie, afkomstig van het lijnzaad dat groeit aan de vlasplant, is van nature rijk aan linoleenzuur, linolzuur en oliezuur. Deze softgels bevatten hoge doseringen van elk van deze vetzuren, die worden gebruikt om verschillende lichaamsfuncties te ondersteunen.
GECONTROLEERDE INGREDIËNTEN – De hoogste kwaliteit staat op nummer 1. Alle ingrediënten van dit lijnzaad supplement zijn laboratorium getest en gecontroleerd op zuiverheid. Daarnaast zijn de supplementen van WeightWorld vrij van toevoegingen en vervaardigd volgens een hoge kwaliteitsnorm. Onze natuurlijke producten zijn daarom veilig in gebruik.

Capsules zijn populair, omdat de meeste mensen ze gemakkelijk kunnen doorslikken. Dat geldt ook voor deze lijnzaadoliecapsules van Weight World. Met 1000 mg hoogwaardige lijnzaadolie in elke capsule is dit WeightWorld supplement de perfecte oplossing voor iedereen die op zoek is naar een lijnzaadsupplement om de gezondheid te ondersteunen.

De capsules zitten boordevol omega 3, 6 en 9. De softgels bevatten hoge doseringen van elk van deze vetzuren, die worden gebruikt om de verschillende lichaamsfuncties te ondersteunen.

De beste lijnzaadolie voor bij het koken

De lijnzaadolie van Bio-Leven heeft een heerlijk zachte, maar tegelijkertijd extra vierge smaak. Dit maakt de olie geweldig als hulpmiddel in de keuken. Hoewel het niet verstandig om in de olie te bakken of braden, kan hij goed gebruikt worden voor bijvoorbeeld in een saladedressing, saus, soepje of yoghurt.

Het product is zeer rijk aan omega 3 en is geschikt voor vegetariërs en veganisten. Voor de productie is Oostenrijks lijnzaad gebruikt. Bestellen over de grens was nog nooit zo makkelijk!

Shopgids: Alles wat je moet weten over lijnzaadolie

Lijnzaadolie is een voedingsmiddel dat, naast een heerlijke smaak die je gerechten opfleurt, veel gezonde vetten bevat die gunstig zijn voor de gezondheid van het hart, de huid en de ogen. Door de grote verscheidenheid aan producten op de markt is het niet altijd eenvoudig om de beste lijnzaadolie te vinden. Hieronder helpen we je hier echter bij, door antwoord te geven op de meest gestelde vragen.

arts met hart

Dankzij het omega 3-gehalte wordt lijnzaadolie beschouwd als een cardioprotectief voedingsmiddel. (Bron: Amikishiyev: 88091150/ 123rf.com)

Wat is lijnzaadolie precies?

Lijnzaadolie voor medicinaal gebruik wordt verkregen uit de zaden van de Linum usitatissimum-plant, ook wel vlas genoemd, via een koude persing om de nutritionele en organoleptische kwaliteit van de zaden te behouden. Zodra de olie is geëxtraheerd, wordt deze gescheiden van de vaste rest van het lijnzaad, zoals de vezels, koolhydraten en eiwitten (1).

Extractie bij hoge temperaturen zou een verslechtering van de vetten veroorzaken en de smaak en het aroma van de lijnzaadolie beïnvloeden. De olie is geel van kleur en de smaak doet denken aan walnoot. Het is rijk aan het omega 3-vetzuur alfa-linoleenzuur en het omega 6-vetzuur linolzuur. Lijnzaadolie is ook verkrijgbaar in supplementen, bijvoorbeeld in capsule- en tabletvorm (2, 3).

lijnzaad in lepel

Lijnzaadolie, of lijnolie, wordt gewonnen uit de zaden van de Linum usitatissimum-plant, ook wel bekend als de vlasplant. (Bron: Mirzabey: 142921179/ 123rf.com)

Waar is lijnzaadolie goed voor?

Lijnzaadolie levert vetten die gezond zijn voor het hart en maakt daarom deel uit van de groep met cardioprotectieve voedingsmiddelen. Dankzij de ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen biedt de olie echter nog veel meer gezondheidsvoordelen. In de lijst hieronder vind je de belangrijkste voordelen van lijnzaadolie:

  • Vermindert de kans op ontstekingen: Omega 3 is een vetzuur met ontstekingsremmende eigenschappen. Het kan daarom de moeite waard zijn om lijnzaadolie in te nemen bij de behandeling van reumatoïde artritis, psoriasis of het syndroom van Sjögren, een syndroom dat wordt gekenmerkt door onvoldoende productie van speeksel en tranen (6, 7).
  • Helpt bij de behandeling van auto-immuunziekten: De aanwezigheid van omega 3 in lijnzaadolie werkt als een immunomodulator en kan helpen bij de behandeling van auto-immuunziekten, zoals reumatoïde artritis, de ziekte van Crohn, Systemische Lupus Erythematodes en het syndroom van Sjögren (8).
  • Verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed: Zowel de aanwezigheid van omega 3 als van omega 6 in lijnzaadolie helpt het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen. De olie mag echter nooit in grote hoeveelheden worden geconsumeerd, omdat een teveel aan omega 6 het tegenovergestelde effect kan veroorzaken door het cholesterolgehalte in het bloed te verhogen en zo de gezondheid van het hart- en vaatstelsel te beschadigen (9).
  • Voorkomt hart- en vaatziekten: Lijnzaadolie vermindert het risico op stolsels die een bloedvat kunnen verstoppen en een hartaanval of ischemie kunnen veroorzaken. De omega 3 in de olie vermindert ook de groei van atheroma-plaques die zich in de slagaders kunnen vormen (9, 10).
  • Verlicht de symptomen van droge ogen: Dankzij de hoge omega 3-concentratie kan lijnzaadolie het risico op ontstekingen verminderen en de klachten die gepaard gaan met droge ogen verlichten (6, 11).
  • Helpt bij de behandeling van bepaalde huidziekten: Dankzij het ontstekingsremmende en immunomodulerende effect kunnen lijnzaadoliesupplementen worden gebruikt bij de behandeling van psoriasis, rosacea en dermatitis. Ze verminderen symptomen zoals een schilferende huid en roodheid, terwijl ze tegelijkertijd ook de huid verzachten (12).
  • Helpt met afvallen: Doordat vezels vocht aantrekken, raakt de maag eerder gevuld. Dit geeft een vol gevoel. Je hebt daardoor minder snel zin om iets te eten. Daarnaast bezitten de vezels in lijnzaad geen kilocalorieën (17).

Hoe wordt lijnzaadolie gebruikt voor cosmetische producten?

Naast in de keuken en in supplementen, kan lijnzaadolie ook worden gebruikt voor de verzorging van je huid en haar. Het gebruik van lijnzaadolie voor de haarverzorging is erg populair omdat het glans en zachtheid aan het haar geeft en het helpt je lokken te ontwarren en kroezend haar te voorkomen. Je hebt maar een paar druppels nodig voor een optimaal effect, zonder dat je last krijgt van vettig haar.

Zowel de orale consumptie van lijnzaadolie als het gebruik van de olie op je haar en huid hebben positieve effecten op de hydratatie, zachtheid en gladheid van de huid. Lijnzaadolie helpt je huid bovendien in de strijd tegen het verschijnen van rimpels en kan ontstekingen en roodheid bij een geïrriteerde huid verminderen. Hoewel de olie ook kan worden gebruikt bij de behandeling van acne, is het belangrijk om bij dit soort problemen altijd eerst een ​​dermatoloog te raadplegen (12).

Dra. Chiranjiv ChabbraDermatoloog
“Omdat lijnzaad ontstekingsremmende eigenschappen heeft, kan de olie ook irritatie, roodheid en ontsteking van de huid helpen voorkomen.”

Wat is beter, lijnzaadolie of olijfolie?

Lijnzaadolie is gezond, maar niet per sé beter dan olijfolie. Een groot voordeel van olijfolie is dat het bestand is tegen hoge temperaturen, waardoor je het kunt gebruiken om met de olie te koken. In de ideale situatie combineer je beide oliën echter met elkaar, om zowel omega 3 en omega 6 uit lijnzaadolie als omega 9 uit olijfolie binnen te krijgen (1, 14).

In de onderstaande tabel vind je een handig overzicht van de belangrijkste verschillen tussen lijnzaad- en olijfolie, zodat je zelf kunt bepalen welke olie beter bij je past:

Lijnzaadolie Olijfolie
Hoe wordt de olie verkregen? Verkregen uit lijnzaad (Linum usitatissimum). Verkregen uit de vrucht van de olijfboom (Olea Europea).
Kun je ermee koken? Nee, de nutritionele en organoleptische kwaliteit van lijnzaadolie verslechtert snel bij hoge temperaturen. Je kunt lijnzaadolie wel koud gebruiken om bijvoorbeeld salades of sauzen extra smaak te geven. Ja, olijfolie is bestand tegen hoge temperaturen.
Wat zijn de belangrijkste vetzuren? Over het algemeen bestaat meer dan 50% van de samenstelling uit het omega 3-vetzuur alfa-linoleenzuur en voor 20% uit het omega 6-vetzuur linolzuur. Minstens 55% van de olijfolie is samengesteld uit oliezuur en, afhankelijk van de olijvensoort, kan dit omega 9-vetzuur tot 65% van de samenstelling zijn.
Wat is het effect op het cholesterolgehalte in het bloed? Verlaagt het slechte cholesterol, maar ook het goede cholesterol. Verlaagt het slechte cholesterol en houdt het goede cholesterol stabiel.

Of lijnzaadolie of olijfolie beter is, hangt dus volledig van je eigen situatie en persoonlijke behoeften af. We hopen je op deze manier geholpen te hebben om in ieder geval inzicht te krijgen in de verschillen tussen de twee olie’s.

meisje lijnzaadolie toe te voegen

Dankzij het omega 3-gehalte wordt lijnzaadolie beschouwd als een cardioprotectief voedingsmiddel. Er zijn daarom veel supplementen die lijnzaadolie bevatten, naast cosmetische producten voor de verzorging van het haar en de huid. (Bron: Yastremska: 100414827/ 123rf.com)

Hoeveel lijnzaadolie per dag moet je nemen?

Hoewel er geen standaard aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is gedefinieerd voor lijnzaadolie, is er wel een geschikte inname vastgesteld voor het alfa-linoleenzuur omega 3-vetzuur. Een gezonde volwassene wordt aangeraden om iedere dag 2 gram van dit vetzuur te consumeren. Met een dagelijkse theelepel lijnzaadolie voldoe je al aan deze aanbeveling, net als met capsules die 2000 mg alfa-linoleenzuur per portie leveren (15).

Wat zijn mogelijke bijwerkingen en contra-indicaties van lijnzaadolie?

Lijnzaadolie kan bijwerkingen veroorzaken, zoals misselijkheid, braken, diarree en buikpijn. Als je lijnzaadolie op je huid gebruikt, kan het jeuk en netelroos veroorzaken. Als je aan een chronische ziekte lijdt, moet je van tevoren je huisarts raadplegen voordat je begint met het gebruik van lijnzaadolie. De olie en de supplementen zijn gecontra-indiceerd in de volgende situaties (16):

  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.
  • Kinderen van jonger dan 12 jaar.
  • Mensen die allergisch zijn voor Linum usitatissimum, ook wel bekend als de vlasplant.
  • Mensen die bloedverdunners gebruiken. Lijnzaadolie heeft namelijk een antitrombotisch effect, waardoor het risico op bloedingen kan vergroten.
  • Als de capsules lignanen bevatten, worden deze niet aanbevolen voor mensen die een hormonale behandeling ondergaan, omdat deze verbindingen kunnen interageren met oestrogeenreceptoren. Het gebruik van dit soort capsules wordt ook afgeraden aan mensen die borst- of prostaatkanker hebben of hebben gehad.
  • Mensen met een psychische aandoening die worden behandeld met lithium.
  • Mensen met schildklieraandoeningen.

Twijfel je of lijnzaadolie geschikt is voor jou? Neem dan contact op met je huisarts om advies te krijgen over de voordelen en mogelijke bijwerkingen in jouw persoonlijke situatie.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Lijnzaadolie is niet alleen erg lekker, het biedt ook nog eens veel voordelen voor de gezondheid. Het is bovendien een natuurlijk hulpmiddel voor de behandeling van verschillende ziekten en aandoeningen, zoals reumatoïde artritis, psoriasis en droge ogen. Voordat je echter lijnzaadolie koopt, raden we je aan om het product op de volgende onderdelen te beoordelen:

Olie-extractieproces

Er zijn verschillende methoden om de olie uit lijnzaad te halen. Als de lijnzaadolie wordt gebruikt voor non-food doeleinden en de nutritionele kwaliteit dus niet relevant is, wordt deze meestal gewonnen met oplosmiddelen om de opbrengst van de zaden te verhogen. Als de lijnzaadolie echter oraal moet worden ingenomen of rechtstreeks op de huid moet worden aangebracht, moet deze virgin zijn.

Virgin lijnzaadolie is lijnzaadolie die wordt verkregen uit de zaden door koude persing, zonder synthetische chemicaliën of hoge temperaturen die de vetzuren kunnen veranderen te gebruiken. Als je dit belangrijk vindt, is het bij het kopen essentieel om het etiket goed af te lezen en zo te controleren of de olie inderdaad door middel van een koude persing is verkregen.

lijnzaadolie

Lijnzaadolie moet op een koele, donkere plaats worden bewaard om oxidatie te voorkomen en zo de voedingskwaliteit, de smaak en het aroma te behouden. (Bron: Alekseyrezin: 96743126/ 123rf.com)

Omega 3

Vloeibare lijnzaadolie bevat over het algemeen tussen de 50% en 53% aan omega 3 in de vorm van alfa-linoleenzuur (ALA). Een theelepel per dag levert in principe voldoende ALA op voor een gezond, volwassen persoon. Bij capsules is de omega 3-concentratie echter wisselend en kan deze variëren tussen de 500 mg en 1000 mg per eenheid. Bij sommige lijnzaadoliecapsules is het advies om 2 eenheden per dag te consumeren, terwijl dit bij andere producten 4 tot 6 capsules per dag is.

We raden je aan om hier bij je aankoop goed op te letten, omdat dit feit de prijs-kwaliteitverhouding van het product grotendeels bepaalt. Sommige supplementen zijn niet duur, maar moet je wel meerdere capsules van per dag innemen, waardoor de prijs-kwaliteitverhouding slechter kan zijn dan die van een supplement waar je maar 2 capsules per dag van inneemt.

Aanwezigheid van lignanen

Vloeibare lijnzaadolie bevat weinig lignanen omdat deze verbindingen samen met de vezels uit het zaad worden verwijderd. Gezien het belang ervan voor de gezondheid zijn er echter fabrikanten die lijnzaadoliecapsules met een hoog lignaangehalte hebben ontwikkeld. Dit soort producten zouden daarmee onder andere extra cardiovasculaire bescherming bieden.

Allergenen

Hoewel lijnzaadolie in principe glutenvrij moet zijn, kan het zijn dat het product tijdens het productieproces in aanraking is gekomen met deze of andere allergenen. Om deze reden raden we coeliakiepatiënten en andere mensen die een glutenintolerantie hebben aan om alleen producten te kopen die daadwerkelijk als glutenvrij zijn gecertificeerd. Verder is het goed om je bewust te zijn dat lijnzaadolie meestal wordt gewonnen in fabrieken waar andere allergenen worden verwerkt, zoals:

  • Noten
  • Sesam
  • Soja

Controleer daarom altijd goed op de verpakking of het product geen ingrediënten bevat waar je allergisch of gevoelig voor bent.

Samenvatting

Lijnzaadolie is een echte superfood, voornamelijk vanwege het hoge gehalte aan omega 3. De olie is gunstig voor het hart, de ogen en de huid en kan symptomen verlichten van de steeds vaker voorkomende auto-immuunziekten zoals reumatoïde artritis en het syndroom van Sjögren.

Naast het medicinale gebruik wordt lijnzaadolie ook gebruikt in de keuken, supplementen en cosmetische producten. In deze shopgids lieten we je zien wat de beste producten met lijnzaadolie zijn en hoe je deze het beste kunt gebruiken in je dagelijkse routine.

Als je onze gids over lijnzaadolie leuk vond, laat dan hieronder een reactie achter of deel het artikel op social media.

(Bron van de header afbeelding: Cosentino: 38728754/ 123rf.com)

Referenties (17)

1. Arias Nuñuvero J, López Carranza N. Estabilidad oxidativa y perfil de ácidos grasos del aceite de semilla de lino (linum usitatissimum) procedentes de corongo y otuzco, extraido por prensado en frío. 2015.
Bron

2. Goyal A et al. Flax and flaxseed oil: an ancient medicine & modern functional food. 2014.
Bron

3. Popa V et al. Fatty acids composition and oil characteristics of linseed (Linum Usitatissimum L.) from Romania. 2012.
Bron

4. Ezzat S et al. Anticancer potentiality of lignan rich fraction of six Flaxseed cultivars. 2018.
Bron

5. Akrami A et al. A Comparative Study of the Effect of Flaxseed Oil and Sunflower Oil on the Coagulation Score, Selected Oxidative and Inflammatory Parameters in Metabolic Syndrome Patients. 2020.
Bron

6. Carretero Accame M. Aceites vegetales con actividad terapéutica (IV). 2008.
Bron

7. Singh S, Nair V, Gupta Y. Linseed oil: an investigation of its antiarthritic activity in experimental models. 2012.
Bron

8. Simopoulos A. Omega-3 Fatty Acids in Inflammation and Autoimmune Diseases. 2002.
Bron

9. Bazinet R, Chu M. Omega-6 polyunsaturated fatty acids: Is a broad cholesterol-lowering health claim appropriate? 2014.
Bron

10. Harris W. Omega-6 and omega-3 fatty acids: partners in prevention. 2010.
Bron

11. Downie L et al. An artificial tear containing flaxseed oil for treating dry eye disease: A randomized controlled trial. 2020.
Bron

12. Neukam K et al. Supplementation of flaxseed oil diminishes skin sensitivity and improves skin barrier function and condition. 2010.
Bron

13. Webb A, McCullough M. Dietary Lignans: Potential Role in Cancer Prevention. 2005.
Bron

14. Rondanini D, Castro D, Searles P, Rousseaux M. Fatty acid profiles of varietal virgin olive oils (Olea europaea L.) from mature orchards in warm arid valleys of Northwestern Argentina (La Rioja). 2011.
Bron

15. Gallagher M. Los nutrientes y su metabolismo. En: Mahan L, Escott-Stump S. Krause. Dietoterapia (Edición 12). 2008. Elsevier Masson.
Bron

16. Basch E et al. Flax and flaxseed oil (Linum usitatissimum): a review by the Natural Standard Research Collaboration. 2007.
Bron

17. DietCetera
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wetenschappelijk artikel
Arias Nuñuvero J, López Carranza N. Estabilidad oxidativa y perfil de ácidos grasos del aceite de semilla de lino (linum usitatissimum) procedentes de corongo y otuzco, extraido por prensado en frío. 2015.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Goyal A et al. Flax and flaxseed oil: an ancient medicine & modern functional food. 2014.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Popa V et al. Fatty acids composition and oil characteristics of linseed (Linum Usitatissimum L.) from Romania. 2012.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Ezzat S et al. Anticancer potentiality of lignan rich fraction of six Flaxseed cultivars. 2018.
Ga naar bron
Klinisch onderzoek
Akrami A et al. A Comparative Study of the Effect of Flaxseed Oil and Sunflower Oil on the Coagulation Score, Selected Oxidative and Inflammatory Parameters in Metabolic Syndrome Patients. 2020.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Carretero Accame M. Aceites vegetales con actividad terapéutica (IV). 2008.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Singh S, Nair V, Gupta Y. Linseed oil: an investigation of its antiarthritic activity in experimental models. 2012.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Simopoulos A. Omega-3 Fatty Acids in Inflammation and Autoimmune Diseases. 2002.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Bazinet R, Chu M. Omega-6 polyunsaturated fatty acids: Is a broad cholesterol-lowering health claim appropriate? 2014.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Harris W. Omega-6 and omega-3 fatty acids: partners in prevention. 2010.
Ga naar bron
Klinisch onderzoek
Downie L et al. An artificial tear containing flaxseed oil for treating dry eye disease: A randomized controlled trial. 2020.
Ga naar bron
Klinisch onderzoek
Neukam K et al. Supplementation of flaxseed oil diminishes skin sensitivity and improves skin barrier function and condition. 2010.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Webb A, McCullough M. Dietary Lignans: Potential Role in Cancer Prevention. 2005.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Rondanini D, Castro D, Searles P, Rousseaux M. Fatty acid profiles of varietal virgin olive oils (Olea europaea L.) from mature orchards in warm arid valleys of Northwestern Argentina (La Rioja). 2011.
Ga naar bron
Tekstboek
Gallagher M. Los nutrientes y su metabolismo. En: Mahan L, Escott-Stump S. Krause. Dietoterapia (Edición 12). 2008. Elsevier Masson.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Basch E et al. Flax and flaxseed oil (Linum usitatissimum): a review by the Natural Standard Research Collaboration. 2007.
Ga naar bron
Officiële website
DietCetera
Ga naar bron
Recensies