Laatst bijgewerkt: 26-08-2021

Ken je ook de winterblues? De herfst volgt op de zomer, de dagen worden korter en de duisternis neemt toe. Mensen die gevoelig zijn voor deze verandering kunnen in een seizoensgebonden depressie terechtkomen.

Vermoeidheid, neerslachtigheid, uitputting – het dagelijks leven wordt vervelend voor je en je vindt het moeilijk om je verplichtingen na te komen.

Voor ernstige depressies schrijven artsen vaak antidepressiva voor, maar voor milde winterdepressies kan lichttherapie wonderen doen.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Lichttherapie kan vooral gebruikt worden voor psychische zowel als huid-gerelateerde ziekten.
  • De behandelingen kunnen in de praktijk van de arts of thuis worden uitgevoerd.
  • Het verloop en het succes van de therapie hangen af van de gebruikte lamp, het klinisch beeld en andere individuele factoren.

Definitie: Wat is lichttherapie?

Het gebruik van lichttherapie gaat duizenden jaren terug. Al eerder stelden de Hindoes hun patiënten bloot aan zonlicht om genezing te bewerkstelligen.

Hippocrates in het oude Griekenland raadde ook zonlicht aan om allerlei ziekten te behandelen.

Lichttherapie omschrijft een fysische behandelingsbenadering die gebruikt wordt om verschillende ziekten te genezen.

Voor velen betekent de winter meer dan sneeuw en kou: de tijd waarin seizoensgebonden depressies hun intrede doen. (Image source: 123rf.com / 87800911)

Want lichttherapie is een door de wetenschappelijke geneeskunde erkende procedure voor de behandeling van verschillende ziekten.

Afhankelijk van de ziekte in kwestie wordt licht met verschillende golflengtes en helderheid gebruikt.

Therapeuten of behandelende artsen op dit gebied zijn van mening dat de lichtproductie in de cellen van het lichaam verstoord is bij ziekten.

Door de verschillende benaderingen van lichttherapie worden zo beschadigde lichaamscellen weer gestimuleerd om energie te leveren.

Bovendien moet hun communicatiecyclus hierdoor ook positief beïnvloed worden.

Tegenwoordig wordt de antidepressieve werking van licht gebruikt om seizoensgebonden depressies te behandelen.

Achtergrond: Wat je moet weten over lichttherapie

Voordat je lichttherapie als behandelingsmethode overweegt, moet je je uitgebreid over het onderwerp informeren.

In de volgende paragrafen vind je veel informatie die je meer duidelijkheid over het onderwerp moet geven.

Hoe werkt lichttherapie?

Licht heeft een vitaal effect op het lichaam. Licht beïnvloedt het circadiane ritme van het lichaam – onze interne klok – en zorgt voor de opeenvolging van belangrijke lichaamsfuncties.

Het bepaalt wanneer we honger hebben, welke hormonen worden aangemaakt en hoe we ons voelen. Licht wordt door het netvlies van het oog geabsorbeerd en bepaalt ons slaap-waak ritme.

Hier worden slaaphormonen (melantonine) afgescheiden, die in het licht onderdrukt en in het donker aangemaakt worden.

Van melatonine wordt gedacht dat het depressies bevordert. Het beïnvloedt de bloeddruk, de lichaamstemperatuur, het hongergevoel, de seksuele behoeften en de stemmingen.

Lichttherapie gebruikt een heldere fluorescerende kleurenfilterlamp om fysiek zonlicht na te bootsen.

Voor lichttherapie wordt meestal een heel fel kunstlicht gebruikt. De precieze specificaties voor optimaal gebruik hangen meestal af van de sterkte van de lamp in kwestie. (Image source: pixabay.com / Fotorech)

Je zit voor het kleine tafelapparaat dat je aan een bureau of aanrecht kunt bevestigen en laat je bestralen.

Je moet 20-30 minuten per dag onder dit licht zitten en ook om de vijf minuten rechtstreeks in de onschadelijke lichtstralen kijken.

Tijdens deze activiteit kun je lezen, aan de computer werken of een andere rustige bezigheid doen.

Deze behandeling moet dagelijks gedaan worden, bij voorkeur ’s morgens. Zo wordt het lichaam bijgetankt met licht voordat de dagelijkse routine begint.

Een bereik van 2500 tot 10000 lux is ook de ideale lichtintensiteit. De eerste verbeteringen zijn al na een paar weken te zien.

Als je ’s avonds lichttherapie gebruikt, kun je niet in slaap vallen omdat je lichaam met te veel energie geladen is.

Voor wie is lichttherapie geschikt?

In principe kan lichttherapie nuttig voor je zijn als je aan een geestesziekte lijdt of als je symptomen van ziekte op je huid hebt.

Bijvoorbeeld bij depressie of migraine of psoriasis of neurodermatitis kan lichttherapie een veelbelovende benadering van genezing zijn.

Net als bij kinderen en volwassenen kan lichttherapie ook gebruikt worden voor klinische foto’s in verband met pasgeborenen. In dit geval wordt geelzucht meestal behandeld met behulp van lichttherapie.

In dit geval kan mogelijke hersenbeschadiging mogelijk afgewend worden met het juiste gebruik van lichttherapie.

In dit geval kan blauw licht de baby helpen om het afbraakproduct bilirubine, dat verantwoordelijk is voor geelzucht, gemakkelijker te elimineren.

Welke ziekten kunnen met lichttherapie behandeld worden?

Ziekten van de huid

Bij bepaalde huidziekten kan lichttherapie een veelbelovende aanpak voor je zijn.

Met behulp van UV-licht kunnen verschillende ziekten zoals

  • Psoriasis
  • Neurodermatitis
  • Witte vlekkenziekte
  • T-cel lymfoom

kan tegengegaan worden. Vooral bij eczeem, d.w.z. ontstekingsziekten van de huid, kan de straling de groei van zweren afremmen.

Bovendien kan de vorming van acne en andere huidirritaties in het gezicht door lichttherapie verminderd worden.

Psychologische ziekten

Net als bij huidziekten is het gebruik van lichttherapie ook veelbelovend voor psychologische ziekten.

Klassieke symptomen die bijzonder vaak behandeld worden zijn bijvoorbeeld

  • Eetstoornissen
  • Slaapstoornissen
  • Migraine
  • Depressie

Als psychische aandoeningen met behulp van lichttherapie behandeld worden, is deze methode meestal slechts een deel van het proces.

Als je bijvoorbeeld depressie wilt behandelen, heb je naast medicijnen ook een psychotherapeutische behandeling nodig.

Het gebruik van licht stimuleert je eigen hersenstofwisseling, wat sterke stemmingswisselingen kan tegengaan. Je kunt ook van door depressie veroorzaakte slaapstoornissen afkomen met lichttherapie.

Een speciale vorm van depressie die in de herfst- en wintermaanden voorkomt, kan ook met lichttherapie behandeld worden.

Zijn er mogelijke bijwerkingen?

Tot nu toe zijn geen ernstige bijwerkingen van lichttherapie bekend.

In zeldzame gevallen kunnen meer onschadelijke nawerkingen optreden, zoals hoofdpijn, irritatie van de ogen of een gevoel van spanning.

Mocht dit toch gebeuren, dan hoef je je normaal gesproken niet al te veel zorgen te maken. Deze symptomen verdwijnen meestal na een paar uur.

Je moet er echter ook rekening mee houden dat het gebruikte licht hetzelfde effect heeft als natuurlijk zonlicht. Overmatig gebruik kan dus ook leiden tot kanker of snellere huidveroudering.

Een ander onderdeel waarmee je rekening moet houden is de bescherming van je ogen. Bij onzorgvuldig gebruik kan dit op lange termijn een negatief effect hebben op je gezichtsvermogen.

Licht Gevaar
UV licht Schadelijk voor je ogen. Sommige lampen hebben echter een kap of lens die het UV licht kan filteren.
Blauw licht Biedt de optimale golflengte voor lichttherapie, maar het is ook slecht voor je ogen. Andere kleuren moeten gebruikt worden om langdurige schade te voorkomen.

Wat zijn de kosten van een lichttherapie behandeling?

De kosten van je lichttherapie behandeling hangen grotendeels af van je individuele behoeften. Of je naar een specialist gaat of de therapie zelf doet, heeft grote invloed op de gemaakte kosten.

Ongeacht of je besluit thuis lichttherapie te doen of het door je arts laat voorschrijven, je zult moeten investeren in een lamp voor de lange termijn.

Gewoonlijk zal je arts je inlichten over de specificaties die je nodig hebt, maar als je het op eigen houtje doet, zul je de informatie zelf moeten zien te krijgen.

Speciale lampen voor lichttherapie kunnen twee of drie cijfers kosten. Behalve de specificaties speelt ook de naam van de fabrikant een belangrijke rol.

In Duitsland en Oostenrijk dekken ziektekostenverzekeraars niets. Een arts kan lichttherapie aanbevelen, maar hij kan het niet voorschrijven.

Want noch in Duitsland noch in Oostenrijk dekken de wettelijke ziekenfondsen de kosten van een daglichtlamp.

In Zwitserland vergoeden ziektekostenverzekeraars 800 Zwitserse frank voor de vergoeding van een lichttherapie-apparaat als onderdeel van de basisverzekering

Waar kan lichttherapie worden uitgevoerd?

In een dokterspraktijk

Als je lichttherapie liever professioneel laat doen, zijn er specialisten die je kunt raadplegen.

Veel ziekenhuizen hebben bijvoorbeeld hun eigen poliklinieken voor de behandeling van depressie. Lichttherapie wordt vaak gebruikt om het genezingsproces te versnellen.

Als je een ziekte hebt die met lichttherapie behandeld wordt, is het misschien ook mogelijk om het mee naar huis te nemen.

Voorwaarde hiervoor is dat de therapie voorgeschreven is door je specialist in de praktijk of het ziekenhuis.

In de regel krijg je bij het begin een lamp te leen. Over een langere periode zul je echter hoogstwaarschijnlijk je eigen toestel moeten kopen.

Thuis doen

Als je niet naar de dokterspraktijk wilt gaan of de therapie niet wilt betalen, kun je zelf een lichttherapielamp kopen.

Er is een ruime keuze aan producten van verschillende fabrikanten met verschillende uitgangen om aan je behoeften te voldoen.

Hoewel deze benadering van lichttherapie minder duur kan zijn, moet je ze toch zorgvuldig overwegen.

Als je deze methode kiest, heb je geen toegang tot medische expertise en advies.

Dienovereenkomstig moet je je vooraf grondig informeren over deze vorm van therapie. Pas voordat dit gebeurt moet je overwegen het helemaal alleen te doen.

Normaal lamplicht is niet voldoende voor lichttherapie. Om het genezingsproces te versnellen, moet de lamp zonlicht simuleren. Daarvoor is dus vele malen meer vermogen nodig dan voor gloeilampen, straatverlichting of kantoorverlichting. (Image source: pexels.com / Emmet)

Welke leveranciers maken lampen voor lichttherapie?

Er is nu een groter aanbod van leveranciers die lampen voor lichttherapie maken. Met dit in gedachten is er een groot aantal producten voor je beschikbaar.

Om je keuze te vergemakkelijken worden hieronder geselecteerde fabrikanten meer in detail besproken.

Philips

De Nederlandse fabrikant Philips is een van de bekendere leveranciers van lichttherapielampen. Enerzijds bieden ze producten voor het slaapproces, zowel om in slaap te vallen als om wakker te worden.

De leverancier produceert ook lampen die speciaal ontworpen zijn voor gebruik overdag.

In principe brengt de aanschaf van lampen van het merk Philips twee- tot driecijferige aanschafkosten met zich mee. Factoren als het wattage of de dimbaarheid van de lamp hebben een grote invloed.

Beuerer

De firma, gevestigd in de Duitse stad Ulm, ontwikkelt ook lampen speciaal voor lichttherapie.

Er zijn zowel infrarood- als daglichtlampen te koop. Op het gebied van daglichtlampen kun je terugvallen op een uitgebreider assortiment.

Net als bij de concurrent Philips kun je lampen kopen voor bedragen van twee tot drie cijfers. Het wattage van de afzonderlijke producten is echter verhoudingsgewijs hoger.

Medisana

Medisana, gevestigd in de buurt van Düsseldorf, is ook actief in de produktie van lichttherapie lampen. Hier ligt de nadruk echter meer op daglichtlampen.

Medisana producten worden gekenmerkt door hoge kwaliteit. Je ziet dit vooral aan de prijzen, die enigszins afwijken van die van de concurrentie.

Sommige modellen hebben ook een ingebouwde wekker, die je ook kan helpen de dag te beginnen.

Welke lampen zijn er voor lichttherapie?

Het soort lamp speelt een belangrijke rol, afhankelijk van de symptomen die je wilt behandelen. Je komt er dan achter welke lamp de neiging heeft waarvoor meer geschikt te zijn.

Rode lichtlamp

Je kunt de rode lichtlamp op vele manieren gebruiken bij lichttherapie. Het is echter meer geschikt voor lichamelijke symptomen zoals ontstekingen of verwondingen.

De warmte van de rode lamp kan leiden tot vaatverwijding, die vervolgens je bloedsomloop kan stimuleren.

Met de juiste dosering kan een dagelijkse sessie van 10-15 minuten zelfs langdurig succes opleveren.

De rode lamp kan gebruikt worden voor de behandeling van de volgende symptomen

  • Gewrichtspijn
  • Pijn in het bewegingsapparaat
  • Zenuwontsteking en irritatie
  • Peesaandoeningen

Daglichtlamp

Daglichtlampen werken met een wit, helderder licht. Als alternatief worden deze lampen ook wel lichtdouches genoemd.

Deze soort lamp neigt meer gebruikt te worden voor psychische symptomen zoals depressie.

Behalve voor depressies en vormen van stemmingswisselingen, kan dit licht ook gebruikt worden om andere symptomen te behandelen.

Je kunt ook je bloeddruk, lichaamstemperatuur en hongergevoel positief beïnvloeden met de juiste lamp en dosering.

Lichttherapie: 4 waardevolle tips voor effectief gebruik

Als je lichttherapie wilt gebruiken om problemen op te lossen, moet je rekening houden met belangrijke punten betreffende het gebruik ervan.

Een gedetailleerde beschrijving van de afzonderlijke punten vind je in de volgende paragrafen.

Duur van de sessies

Hoe lang je lichttherapie sessies moeten duren hangt sterk af van de lamp die je gebruikt.

De sterkste lampen geven ongeveer 10.000 lux aan verlichting; zwakkere lampen kunnen ongeveer 2.500 lux geven.

Als je voor je therapie een lamp met 10.000 lux gebruikt, is ongeveer 30 tot 40 minuten voor dagelijkse therapie ruim voldoende.

Met een zwakkere lamp neemt de vereiste gebruiksduur evenredig toe.

De essentiële voorwaarde voor de effectiviteit van deze tijdspanne is echter alleen gegarandeerd als je de optimale afstand tot de lamp kiest.

Regelmatig

Hoe vaak je in de loop van de dag lichttherapie sessies uitvoert, speelt een essentiële rol. Vooral in het begin van de therapie moet je regelmatig sessies doen.

Binnen de eerste twee weken wordt dagelijkse lichttherapie aanbevolen. Dit geldt ook voor dagen waarop je je minder goed kunt voelen.

Ook al kan dit op korte termijn ongemak veroorzaken, als je het consequent doet, zul je op lange termijn succes hebben.

Afstand tot de lichtdouche

Behalve de regelmaat en de duur van de afzonderlijke sessies, is ook de afstand tot de lamp een belangrijk criterium voor succes.

Voor ideaal gebruik moet de lamp uit je directe gezichtsveld staan. Gemiddeld is de optimale afstand tussen de lamp en de gebruiker ongeveer 50 centimeter.

Maar ook dit cijfer kan variëren naargelang de individuele omstandigheden. Kies je echter een te grote afstand, dan loop je het risico aan efficiëntie in te boeten.

Tijdstip van de dag

Lichttherapie is meestal ’s morgens het doeltreffendst te gebruiken. Direct aanbrengen na het opstaan bevordert het bijwerken van je dag-nachtritme.

Als je om allerlei redenen ’s morgens geen lichttherapie kunt doen, is de namiddag aan te bevelen als verstandige vervanging.

In de regel moet je lichte buien ’s avonds vermijden. Je moet deze periode van de dag vooral gebruiken om het lichaam te laten rusten.

Lichttherapie helpt je om je batterijen weer op te laden, wat in dit geval nogal suboptimaal is voor je lichaam.

Lichttherapie ’s avonds gebruiken kan in uitzonderlijke situaties een voordeel zijn. Bijvoorbeeld, als je voor je werk ’s nachts actief moet zijn, kan dit je een voordeel geven (Image source: pixabay.com / Comfreak)

Wat je nog meer over lichttherapie moet weten

Hier vind je aanvullende informatie over lichttherapie.

Als je meer wilt weten over de geschiedenis van deze vorm van therapie, of als je misschien je huisdieren ermee wilt helpen, kunnen de volgende paragrafen van informele waarde voor je zijn.

Wat is de geschiedenis van lichttherapie?

De Deense arts Niels Ryberg Finsen is een van de belangrijkste pioniers van de lichttherapie. Al in 1896 stichtte hij in Kopenhagen een instituut dat zich toelegde op het onderzoek van lichttherapie.

Door zijn onderzoek kreeg hij in 1903 een Nobelprijs voor de ontdekking van de therapeutische voordelen van licht.

Finsen’s benaderingen worden in het huidige onderzoek ook beschouwd als de basis voor dermatologische lichtbehandelingen.

Zo deed de NASA door deze onderzoeken nog meer ontdekkingen. In de jaren 1960 kon men door onderzoek een positief effect van LED licht op de huid vaststellen. Op deze manier kan de postoperatieve wondgenezing op lange termijn versneld worden.

In de loop van de tijd werden deze effecten ook opgetekend in de context van andere medische gebieden.

De regressie van hematomen, die vaak na cosmetische chirurgie kunnen ontstaan, kan ook met succes behandeld worden.

Patiënten hebben ook op andere gebieden kunnen profiteren van de positieve invloed van lichttherapie.

Zijn er studies over de effectiviteit van lichttherapie?

Sinds de procedure voor het eerst gebruikt werd, zijn er nu een groot aantal studies die de positieve effecten van lichttherapie kunnen bevestigen.

Er is de laatste jaren ook enige vooruitgang geboekt met betrekking tot nieuwere technologische benaderingen.

Zo ontwikkelde de Finse fabrikant Valkee in 2013 een koptelefoon die licht door de gehoorgangen verspreidt.

De succesvolle werking van het product werd bewezen in een studie.

Ondanks het feit dat verschillende onderzoeksstudies de effectiviteit van lichttherapie bewijzen, moet je deze studies met een korreltje zout nemen.

Afhankelijk van het individu kan het genezend effect variëren.

Onder bepaalde omstandigheden kun je in een situatie komen waarin het genezingsproces niet in de gewenste of beloofde mate verloopt.

In dit geval is het raadzaam medisch advies in te winnen voor alternatieve behandelingsmogelijkheden.

Kan lichttherapie ook bij dieren gebruikt worden?

Net als bij mensen kan lichttherapie ook effectief gebruikt worden bij de behandeling van dieren.

In dit verband is de benadering van het gebruik van de potentiële genezende kracht van verschillende kleuren echter meer ingeburgerd geraakt. Het doel is ziekten te genezen of het dier te helpen nieuwe levensenergie op te doen.

Net als bij menselijk gebruik kun je lampen in de juiste kleurtoon gebruiken. De mobiliteit en verstelbaarheid zijn ook een groot voordeel bij gebruik voor dieren.

Als je licht- of kleurentherapie op je huisdier wilt toepassen, kun je ook kleurdoeken met de juiste kleur gebruiken.

Deze kunnen bijvoorbeeld in de slaapmand van het huisdier gelegd worden, en maken zo een zachtere vorm van therapie mogelijk.

Symptomen Kleur
Allergieën, gezichtsproblemen Groen
Koorts, diarree, artritis Blauw
Diabetes, spijsverteringsproblemen Geel

Wat is fototherapie?

Fototherapie moet duidelijk onderscheiden worden van conventionele lichttherapie.

Terwijl lichttherapie in principe een psychologisch effect heeft, gebruikt fototherapie UV-licht om huidziekten te genezen en ook geelzucht, die vaak bij pasgeborenen voorkomt.

Bij huidziekten leidt de combinatie van zalf en fototherapie vaak tot een succesvolle behandeling van de ziekte.

Conclusie

Lichttherapie is een wetenschappelijk erkende vorm van behandeling. In de loop van de tijd hebben onderzoek en technologische uitvindingen de effectiviteit van deze behandelingsmogelijkheid verbeterd.

Hoewel lichttherapie al algemeen ingeburgerd is, is de zekerheid van succes nog niet 100 procent vergeleken met andere vormen van therapie.

Zoals reeds gezegd, moeten de overwegend positieve studies altijd met een korreltje zout genomen worden. Te veel discrepanties in dit opzicht staan momenteel nog een aanbeveling voor een behandeling in de weg.

Lichttherapie is niet gevaarlijk. Het vereist echter wel een verantwoord gebruik door de gebruiker.

Als je je echter zorgen maakt over de mogelijkheid van bijwerkingen, kun je de nodige informatie krijgen met de hulp van een medisch specialist.

Om lichttherapie effectief te gebruiken, moet je met veel componenten rekening houden. Gewoon naast de lamp zitten zal je niet veel succes brengen.

Daarom moet je, rekening houdend met je lamp en je individuele factoren, uitzoeken hoe vaak, hoe lang, op welke tijdstippen van de dag en op welke afstand van de lamp je je lichttherapie sessies moet uitvoeren.

Met een instapprijs van 50 euro is een lichttherapielamp zelfs voor het kleinste budget betaalbaar en bij regelmatig gebruik kun je positieve resultaten verwachten.

Beeldbron: pexels.com / Victor Freitas

Recensies