Laatst bijgewerkt: 30-08-2021

Onze selectiecriteria

55Onderzochte producten

39Bestede uren

60Beoordeelde onderzoeken

123Verzamelde opmerkingen

Veel mensen vermijden het eten van knoflook omdat de smaak en geur voor hen te intens zijn. Toch is knoflook gezonder dan bijna elke andere specerij. Het wordt door sommigen zelfs een wonderlamp genoemd.

Zelfs mensen in het Stenen Tijdperk wisten dat knoflook gezond was en genezende krachten had. Vandaag de dag wordt knoflook nog steeds in bijna alle keukens en culturen gebruikt. We leggen alles uit wat je moet weten over de geneeskrachtige wonderbol en de effecten ervan.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Het belangrijkste werkzame bestanddeel van knoflook is allicine. Het is echter het samenspel van alle ingrediënten dat de basis vormt voor de gezondheidsvoordelen.
  • Knoflook heeft allerlei verschillende eigenschappen. Het versterkt het immuunsysteem, het cardiovasculaire systeem, de darmen en de botten. Bovendien heeft knoflook een antioxiderende en antibacteriële werking en helpt het je gewicht te verliezen.
  • Als je te veel knoflook neemt, kun je ook ongewenste bijwerkingen krijgen. Voorbeelden van bijwerkingen zijn brandend maagzuur, misselijkheid, braken en diarree.

Waarom knoflook gezond is: Wat je moet weten

Knoflook is een echte wonderbol. Het is een van de meest onderzochte en best verkochte kruidenproducten op de markt. Daarom zijn de gezondheidseffecten van knoflook op ons lichaam wetenschappelijk goed gedocumenteerd.

Wat maakt knoflook zo gezond?

Verschillende biologisch actieve stoffen zijn verantwoordelijk voor de genezende werking van knoflook. Hiertoe behoren enzymen (bv. alliinase), zwavelhoudende verbindingen zoals alliine en verbindingen die enzymatisch uit alliine worden gemaakt (bv. allicine).

Het belangrijkste actieve bestanddeel van de knol is allicine, maar de wisselwerking van alle actieve bestanddelen samen is grotendeels verantwoordelijk voor het gezondheidseffect. De reden hiervoor is dat de verbindingen die in knoflook zitten elkaar synergetisch beïnvloeden. Zo kunnen ze verschillende en veelzijdige effecten ontwikkelen. (1, 2)

knoblauch-gesund

Knoflook smaakt lekker in bijna elk gerecht en is ook gezond. (Image source: Artem Beliaikin / Pexels)

Allicine, het belangrijkste werkzame bestanddeel, zit grappig genoeg eigenlijk niet in knoflook. Allicine is eigenlijk in knoflook aanwezig in zijn voorloper, het aminozuur alliine. De knoflookcellen moeten eerst verwond worden, d.w.z. gepeld, gesneden of gehakt, om dan te kunnen reageren met de omgevingslucht. Dit breekt het aminozuur alliine af en produceert allicine.

Knoflook heeft verschillende gezondheidsbevorderende eigenschappen tegelijk.

Behalve de biologisch actieve stoffen bevat knoflook ook een aantal belangrijke voedingsstoffen. 100 gram verse knoflook bevat 400 mg kalium, 40 g calcium, 25 mg magnesium, 14 mg vitamine C en 1.4 mg ijzer.

Hiermee kun je voorzien in een grote behoefte aan de dagelijkse voedingsstoffen die een gemiddelde volwassene binnen moet krijgen. (3)

Wat zijn de geneeskrachtige eigenschappen van knoflook?

Je kunt knoflook op veel verschillende manieren eten. Rauwe knoflook, knoflookolie, knoflookextract, witte knoflook of gerijpte zwarte knoflook zijn maar enkele van de vele soorten. Deze veelzijdigheid is een van de belangrijkste redenen waarom knoflook zo veel geneeskrachtige functies heeft.

Om je te helpen overzicht te houden, hebben we een tabel samengesteld met de belangrijkste gezondheidsbevorderende eigenschappen van knoflook.

Eigenschap Effect van knoflook
Versterking van het immuunsysteem (4) Garlic bevat veel antioxidanten die bacteriën vernietigen. Het remt ook meteen de groei van bacteriën (5)
Versterking van het cardiovasculaire systeem (4) Het is aangetoond dat de bol de bloeddruk verlaagt (9)
Antioxiderende werking (7) De antioxidanten die in knoflook zitten bestrijden vrije radicalen. Deze kunnen celschade veroorzaken en zo ziekten uitlokken (3)
Antibacteriële en ontstekingsremmende werking (7) Garlic’s zwavelhoudende metabolieten, nl. Allicine en zijn derivaten werken als natuurlijke ontstekingsremmers (2)
Antikankerwerking (7) De ingrediënten allicine, methylallyltrisulfide en diallyltrisulfide vertonen antikankerwerking (6)
Ondersteuning bij gewichtsverlies (7) Garlicum stimuleert de spijsvertering en de energiestofwisseling en verlaagt de bloedsuikerspiegel, wat trek helpt voorkomen (3)
Versterkt de darmen (7) Garlic voorkomt al te grove veranderingen in de darmflora, bestrijdt een opgeblazen gevoel en diarree (11)
Versterkt de hersenen (7) Garlic’s verbindingen kunnen vrije radicalen wegvangen en membranen beschermen tegen beschadiging. Bovendien helpt de bol om DNA schade te verminderen (2)

Knoflook heeft ook verschillende andere positieve effecten op het lichaam. Het versterkt de botten, helpt tegen haaruitval, werkt vochtafdrijvend en maakt je efficiënter bij het sporten. Je zou dus kunnen zeggen dat knoflook een echte alleskunner is.

Hoeveel knoflook is gezond?

Knoflook kan op veel verschillende manieren worden geconsumeerd. Elke soort heeft ook een andere dosering, want verse knoflook, bijvoorbeeld, bevat meer allicine dan gekookte of geroosterde knoflook. Er zijn ook verschillen tussen witte en zwarte knoflook.

Zwarte knoflook, bijvoorbeeld, is milder en bevat ook andere ingrediënten. Terwijl vooral allicine beschouwd wordt als het belangrijkste actieve bestanddeel in witte knoflook, is het in zwarte knoflook S-allylcysteïne (SAC), een enorm krachtige antioxidant.

knoblauch-gesund

Knoflook, de wonderbol, geeft niet alleen smaak aan je gerecht, maar heeft ook veel gezondheidsvoordelen. (Image source: Karolina Grabowska / Pexels)

In het algemeen moeten alle bereidingen van witte knoflook niet op een lege maag ingenomen worden. Dit helpt om ongewenste bijwerkingen tegen te gaan. We hebben voorbeelden opgezocht van de doseringen voor de volgende varianten (9)

  • verse knoflook: tot 5 g per dag (het equivalent van ongeveer een groot teentje knoflook)
  • poeder van gedroogde knoflook: tot 1,2 g per dag
  • andere preparaten: tot 12 mg alliin of 5 mg allicin
  • Extract van gerijpte of zwarte knoflook: 5 g per dag met ten minste 2,4 mg SAS

Wat zijn de bijwerkingen van knoflook?

Wie het niet kent, zodra je een beetje knoflook in je eten hebt gehad, ruikt je adem een tijdje onaangenaam. Zelfs de geur van de huid verandert na het eten ervan. Dit uitademen van de sterke knoflooksmaak is voor de meeste mensen een vervelende bijwerking van knoflook.

Slechts uiterst zelden treden gevaarlijke ongewenste bijwerkingen op bij het eten van knoflook. En als ze toch optreden, zijn maag- en darmklachten de meest voorkomende bijwerkingen. (10) Dit manifesteert zich bijvoorbeeld in

  • Brandend maagzuur
  • Misselijkheid
  • Overgeven
  • Diarree

Kan te veel knoflook schadelijk zijn?

Te veel knoflook kan inderdaad schadelijk zijn voor het menselijk lichaam. Behalve de hierboven al genoemde bijwerkingen kunnen ook andere ongewenste verschijnselen optreden die op korte termijn een negatief effect op je gezondheid hebben.
Alleen in uiterst zeldzame gevallen kan de consumptie van knoflook gevaarlijk zijn.

In combinatie met andere geneesmiddelen, zoals aspirine, wordt het bloedverdunnende effect van knoflook versterkt en kan het gevaarlijk worden voor het menselijk lichaam.

Bovendien kan in zeer zeldzame gevallen een allergische reactie van de huid opgewekt worden. Dit manifesteert zich in de vorm van roodheid, jeuk en branderigheid.

Hoe bereid ik knoflook op de gezondste manier?

Iedereen weet hoe je knoflook zo smakelijk mogelijk in een gerecht kunt verwerken. Maar weet je hoe je knoflook op de gezondste manier kunt bereiden? We vertellen je waar je rekening mee moet houden als je je knoflook zo gezond mogelijk wilt eten.

knoblauch-gesund

Knoflook kan op veel verschillende manieren bereid worden, zodat de smaak kan variëren van sterk tot mild. (Image source: Karolina Grabowska / Pexels)

Als je knoflook rauw eet, blijft het grootste deel van het belangrijkste actieve bestanddeel allicine in het teentje achter en kan daarom het beste werken. Als je knoflook verhit door het te koken of te bakken, bijvoorbeeld, kunnen waardevolle ingrediënten vernietigd worden. Dit verzwakt ook de gezondheidseigenschappen van knoflook, zoals zijn ontstekingsremmende eigenschappen. (8)

Als je het rauwe teentje in olie doet, kun je de gezondheidsbevorderende effecten van knoflook zelfs versterken. Tegelijk verliest de bol zijn scherpe smaak. Een ander alternatief om wat van de smaak aan knoflook te onttrekken is ze kort te koken in water of melk.

Het is ook beter om knoflook te snijden in plaats van te pletten. Dit vernietigt de cellen van de bol en de waardevolle zwavelverbindingen komen vrij. Daardoor gaan de gezondheidsvoordelen verloren als het gemalen wordt.

Wat zeggen studies over de gezondheidseffecten van knoflook?

Er zijn al verschillende studies verschenen die de gezondheidseffecten van knoflook bevestigen. Knoflook is een van de meest onderzochte plantaardige producten op de markt. Dit betekent dat er voor bijna elke bewering over de ingrediënten en effecten van knoflook een bewezen studie is.

Studies hebben bijvoorbeeld bevestigd dat de bol helpt tegen verkoudheid, de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte verlaagt, het prestatievermogen verhoogt, Alzheimer en dementie voorkomt, helpt tegen kanker en nog veel meer.

Wat zijn de alternatieven voor knoflook?

Tot nu toe heb je al veel over knoflook geleerd. Er zijn echter een paar alternatieven voor knoflook die we je graag willen voorstellen. Dit is gunstig voor wie de nare geur van knoflook na het eten ervan wil vermijden.

De meeste alternatieven hebben echter andere ingrediënten en hebben dus niet dezelfde gezondheidseffecten als knoflook. Alleen knoflookpreparaten kunnen knoflook vervangen wat gezondheidseffect betreft.

Asafoetida

Deze knoflookvervanger is een specerij afkomstig uit India. Het wordt geëxtraheerd uit het melkachtige sap van de wortels van de asafoetida en wordt meestal na drogen als poeder verkocht. De geur van de specerij is aanvankelijk onaangenaam, maar verdwijnt tijdens het koken.

Wilde

knoflook
Wilde knoflook is nauw verwant met knoflook en wordt ook wel wilde knoflook genoemd. Je kunt de bladeren van de plant in mei plukken of het hele jaar door gedroogde bladeren in de supermarkt kopen. Bij verhitting gaat de intense geur, zoals die van asafoetida, over in een mild knoflookaroma.

Bereidingen

Als je geen alternatief zoekt voor de smaak van knoflook, maar voor het gezondheidseffect, worden verschillende bereidingen aanbevolen. Er is een ruime keuze aan knoflookbereidingen.

Zo zijn er preparaten die tegen reuma gebruikt worden, of ook enkele die tegen verkoudheid gebruikt worden. Daarom raden we je aan je goed te informeren voor je koopt en eventueel advies van een arts in te winnen.

Conclusie

Al met al kunnen we met een gerust geweten zeggen dat knoflook inderdaad gezond is. Knoflook wordt niet voor niets een wonderbol genoemd. Behalve de functie als heerlijke specerij heeft het ook de functie van geneesmiddel. Bovendien wordt knoflook beschouwd als een geneesmiddel tegen verschillende lichamelijke kwalen. Het versterkt het immuunsysteem, het cardiovasculair systeem, is werkzaam tegen kanker, ondersteunt de hersenen en nog veel meer.

Het mooiste ervan is dat het ook door verschillende studies bevestigd is. De vele positieve effecten van knoflook zijn dus niet alleen maar vage veronderstellingen, maar komen overeen met de waarheid. Je kunt dus met een gerust geweten de door deskundigen en ons aanbevolen dosis knoflook innemen en mogelijk zelfs je lichamelijke klachten verhelpen.

Omslagfoto: Pexels / skitterphoto

Referenties (11)

1. Majewski M. Allium sativum: facts and myths regarding human health. Rocz Panstw Zakl Hig. 2014;65(1):1-8. PMID: 24964572.
Bron

2. Butt MS, Sultan MT, Butt MS, Iqbal J. Garlic: nature's protection against physiological threats. Crit Rev Food Sci Nutr. 2009 Jun;49(6):538-51. doi: 10.1080/10408390802145344. PMID: 19484634.
Bron

3. Marie-Theres Rüttiger. Warum Knoblauch gesund ist: Wirkung der Wunderknolle. 19.03.2020. Ottonova
Bron

4. Adaki S, Adaki R, Shah K, Karagir A. Garlic: Review of literature. Indian J Cancer. 2014 Oct-Dec;51(4):577-81. doi: 10.4103/0019-509X.175383. PMID: 26842201.
Bron

5. Magryś A, Olender A, Tchórzewska D. Antibacterial properties of Allium sativum L. against the most emerging multidrug-resistant bacteria and its synergy with antibiotics. Arch Microbiol. 2021 Feb 27. doi: 10.1007/s00203-021-02248-z. Epub ahead of print. PMID: 33638666.
Bron

6. Ariga T, Seki T. Antithrombotic and anticancer effects of garlic-derived sulfur compounds: a review. Biofactors. 2006;26(2):93-103. doi: 10.1002/biof.5520260201. PMID: 16823096.
Bron

7. Ryu JH, Kang D. Physicochemical Properties, Biological Activity, Health Benefits, and General Limitations of Aged Black Garlic: A Review. Molecules. 2017 Jun 1;22(6):919. doi: 10.3390/molecules22060919. PMID: 28587168; PMCID: PMC6152780.
Bron

8. Shin JH, Ryu JH, Kang MJ, Hwang CR, Han J, Kang D. Short-term heating reduces the anti-inflammatory effects of fresh raw garlic extracts on the LPS-induced production of NO and pro-inflammatory cytokines by downregulating allicin activity in RAW 264.7 macrophages. Food Chem Toxicol. 2013 Aug;58:545-51. doi: 10.1016/j.fct.2013.04.002. Epub 2013 Apr 11. PMID: 23583806.
Bron

9. Dr. Angelika Bischoff. Mit einer Knoblauchzehe pro Tag für die Gesundheit. Medical Tribune. 13.02.2019
Bron

10. Vlachojannis J, Chrubasik-Hausmann S. Z Phytother 2018; 39: 216-220. DOI: 10.1055/a-0659-7629
Bron

11. Kubelka W, Länger R. Phytokodex 2., völlig überarbeitete Auflage 2001. Krause und Pachernegg GmbH; ISBN 978-3-901299-32-2
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftlicher Artikel
Majewski M. Allium sativum: facts and myths regarding human health. Rocz Panstw Zakl Hig. 2014;65(1):1-8. PMID: 24964572.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Butt MS, Sultan MT, Butt MS, Iqbal J. Garlic: nature's protection against physiological threats. Crit Rev Food Sci Nutr. 2009 Jun;49(6):538-51. doi: 10.1080/10408390802145344. PMID: 19484634.
Ga naar bron
Internetartikel
Marie-Theres Rüttiger. Warum Knoblauch gesund ist: Wirkung der Wunderknolle. 19.03.2020. Ottonova
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Adaki S, Adaki R, Shah K, Karagir A. Garlic: Review of literature. Indian J Cancer. 2014 Oct-Dec;51(4):577-81. doi: 10.4103/0019-509X.175383. PMID: 26842201.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Magryś A, Olender A, Tchórzewska D. Antibacterial properties of Allium sativum L. against the most emerging multidrug-resistant bacteria and its synergy with antibiotics. Arch Microbiol. 2021 Feb 27. doi: 10.1007/s00203-021-02248-z. Epub ahead of print. PMID: 33638666.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Ariga T, Seki T. Antithrombotic and anticancer effects of garlic-derived sulfur compounds: a review. Biofactors. 2006;26(2):93-103. doi: 10.1002/biof.5520260201. PMID: 16823096.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Ryu JH, Kang D. Physicochemical Properties, Biological Activity, Health Benefits, and General Limitations of Aged Black Garlic: A Review. Molecules. 2017 Jun 1;22(6):919. doi: 10.3390/molecules22060919. PMID: 28587168; PMCID: PMC6152780.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Shin JH, Ryu JH, Kang MJ, Hwang CR, Han J, Kang D. Short-term heating reduces the anti-inflammatory effects of fresh raw garlic extracts on the LPS-induced production of NO and pro-inflammatory cytokines by downregulating allicin activity in RAW 264.7 macrophages. Food Chem Toxicol. 2013 Aug;58:545-51. doi: 10.1016/j.fct.2013.04.002. Epub 2013 Apr 11. PMID: 23583806.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Dr. Angelika Bischoff. Mit einer Knoblauchzehe pro Tag für die Gesundheit. Medical Tribune. 13.02.2019
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Vlachojannis J, Chrubasik-Hausmann S. Z Phytother 2018; 39: 216-220. DOI: 10.1055/a-0659-7629
Ga naar bron
Fachbuch
Kubelka W, Länger R. Phytokodex 2., völlig überarbeitete Auflage 2001. Krause und Pachernegg GmbH; ISBN 978-3-901299-32-2
Ga naar bron
Recensies