Laatst bijgewerkt: 26-08-2021

Ketose is tegenwoordig een rage en toch heb je er nog nooit van gehoord? Maak je geen zorgen, de hongermetabolisme is geen ziekte, maar een volkomen natuurlijk proces. Ketose treedt op als je lange tijd uitgehongerd bent geweest.

Er gebeuren veel dingen in je lichaam die goed zijn voor je gezondheid en welzijn. Het is daarom zinvol zelf ketose op te wekken door koolhydraten te vermijden. Hoe dit precies werkt en welke voordelen je er uit kunt halen, lees je in het volgende.

Wat is ketose?

Koolhydraten voorzien ons lichaam van energie. De energie die uit glucose wordt gehaald is echter vrij snel opgebruikt. Als je ongeveer drie dagen geen koolhydraten eet, is je koolhydraatinname op nul en treedt ketose op.

Ketose is een stofwisselingstoestand waarin de concentratie van zure ketonlichamen in het bloed toeneemt. (Image source: unsplash.com / Izzy Boscawen)

Om het organisme van energie te blijven voorzien, helpt het lichaam zichzelf en gebruikt het een tweede bron van energie. De lever begint ketonlichamen te vormen uit vetzuren.

Uit deze vetreserves is het mogelijk het lichaam maximaal twee maanden van energie te voorzien, zelfs als je zonder voedsel gaat. De ketonlichamen worden door het hele lichaam verdeeld. Grote hoeveelheden ervan bereiken de hersenen.

In een ketogeen dieet wordt precies deze toestand kunstmatig gecreëerd. Je hoeft echter geen calorieën te tellen of jezelf uit te hongeren. Het enige dat telt is koolhydraten uit je dieet te bannen.

Als je dit consequent doet, komt je lichaam in ketose en kun je gebruik maken van het hongermetabolisme, dat we hieronder bespreken.

Wat zijn de vereisten voor ketose?

Tijdens ketose worden koolhydraten grotendeels vermeden. Meestal wordt minder dan 150 gram koolhydraten geconsumeerd als men het heeft over een koolhydraatarm dieet. In ketose wordt dagelijks minder dan 20 gram koolhydraten geconsumeerd.

Vaak worden koolhydraten helemaal vermeden. Sommige voorstanders van het dieet slagen er ook in meer dan 20 gram koolhydraten te consumeren en toch in ketose te blijven.

Hoe kan ik zien of ik in ketose ben?

Hiervoor worden zowel subjectieve als objectieve meetmethoden gebruikt. Eerst en vooral is het belangrijk om je lichaam en de veranderingen die ermee gepaard gaan te registreren. Dan kom je er waarschijnlijk gemakkelijk zelf achter of je ketose bereikt hebt, zonder dat je speciale meetmethoden hoeft te gebruiken.

In het volgende overzicht staan de veranderingen die in je lichaam optreden tijdens ketose en hoe je ze merkt.

Symptomen van ketose Uitleg
Droog toilet Heel gemakkelijk
Geen hongergevoel Bij een ketogeen dieet worden meer vetten en vezels opgenomen., Je lichaam is hier niet aan gewend., Je voelt je volkomen verzadigd en hebt noch honger noch eetlust.
hoog concentratieniveau Als je in ketose bent, houd je een helder hoofd., Daardoor kun je taken veel geconcentreerder oplossen en op bepaalde dingen geconcentreerd blijven in plaats van voortdurend afgeleid te worden.
betere conditie ’s morgens Een rustige nachtrust laat je de dag uitgeruster en in een goed humeur beginnen, ochtendgrouches voelen hier een duidelijke verandering en komen veel sneller en in een goed humeur uit bed.
Verhoogde leveractiviteit De lever doet veel tijdens ketose.,Hij bouwt niet alleen vet op en breekt het af, maar is ook verantwoordelijk voor de vorming van ketonlichamen als energiebron.,Veel mensen kunnen deze activiteit zelfs voelen door een warmte in de onderbuik te merken.
Het uithoudingsvermogen verbetert Duursporters profiteren vooral van het feit dat vet nu als enige energiebron fungeert,, De ketonlichamen ondersteunen de spieropbouw,, Wie aan sport doet, voelt vaak de effecten van ketose in de vorm van betere prestaties en een groter uithoudingsvermogen.

Hoe kan ketose objectief gemeten worden?

Er zijn twee manieren om dit te doen. Het acetongehalte in de adem kan gemeten worden met behulp van een ademhalingsapparaat. Een andere methode zijn ketosticks. Deze kleine staafjes kunnen ketonlichamen in urine opsporen.

Deze twee methoden vertellen je met zekerheid of je in ketose bent of niet. Het kan echter tot een week duren voor de ketonlichamen in de urine onomstotelijk ontdekt kunnen worden.

Wat doet ketose voor me?

Er zijn veel voordelen van in ketose zijn. Eerst en vooral zul je vet verliezen. Tegelijk zal je mentale focus toenemen. Bovendien vermindert de daling van de bloeddruk het risico om aan hart- en vaatziekten te lijden.

Wat is mentale gerichtheid in ketose?

Wanneer ketose optreedt, worden de hersenen van meer energie voorzien. Dit verhoogt de hersenkracht. Je zult langer en geconcentreerder kunnen werken, en je zult minder afgeleid worden.

Een ketotisch dieet voorziet je hersenen efficiënter van energie en kan je mentale prestaties op de lange duur stabiliseren. (Image source: unsplash.com / Štefan Štefančík)

Studies hebben aangetoond dat een ketogeen dieet nuttig kan zijn voor epilepsiepatiënten en aanzienlijk bijdraagt tot vermindering van hun neiging tot epileptische aanvallen.

Ketose is ook belangrijk bij dementie en andere neurodegeneratieve ziekten, omdat deze stofwisselingstoestand ons kan beschermen tegen oxidatieve stress.

Hoe moet het dieet in ketose aangepast worden?

De toestand van ketose kan alleen tot stand komen als glucose als energiebron wordt uitgeschakeld en de lever gedwongen wordt ketonen te produceren.

De kleine vetlichaampjes worden over het hele lichaam verdeeld en nemen de functie over van de ontbrekende koolhydraten. Dit stelt bepaalde eisen aan het voedsel dat gegeten wordt

  • Het dieet moet bijzonder vetrijk zijn.
  • Het dieet mag geen of heel weinig koolhydraten bevatten.
  • Ook de eiwitconsumptie moet beperkt worden.
  • De vezelinname moet verhoogd worden.

Om ketose te laten ontstaan, moeten stressfactoren zo mogelijk vermeden worden. Weinig slaap en chronische stresssituaties werken ketose tegen.

De volgende hoeveelheden vetten, eiwitten en koolhydraten mogen dagelijks worden geconsumeerd:

Stof Hoeveelheid
Vetten Vetten moeten ongeveer 80 % van de totale calorieën uitmaken.
Eiwitin Dagelijks mag niet meer dan ongeveer 1,2 g eiwit per kg lichaamsgewicht geconsumeerd worden.
Koolhydraten De consumptie van koolhydraten moet grotendeels beperkt worden en mag dagelijks niet meer dan 30 g bedragen.

Hoe kan een dieet in ketose samengevat worden?

Bij een ketogeen dieet worden koolhydraten grotendeels vermeden. Je eet ook maar kleine hoeveelheden eiwitten. Vetten en vezels zijn de hoofdbestanddelen van het ketogeen dieet. Deze toestand wekt de productie van ketonlichamen op en brengt je zo in ketose.

Ketose is dus geen dieet, het is gewoon een kwestie van je voedingspatroon daarop aanpassen. Je hoeft geen calorieën te tellen, je hoeft geen ingewikkelde recepten te volgen en je hoeft jezelf vooral niet uit te hongeren.

Zijn er verschillende diëten voor ketose?

Op basis van het zojuist beschreven principe zijn er verschillende soorten diëten. Je hebt dus de keuze hoe je je eetpatroon verandert. De afzonderlijke diëten worden nu beschreven met hun voor- en nadelen.

1. Standaard dieet voor ketose (SKD)

Als je nieuw bent met het ketogeen dieet, is dit dieet de ideale introductie. De hoeveelheid geconsumeerde koolhydraten mag niet meer dan 50 gram per dag bedragen.

Voordelen
  • Ook goed voor beginners
  • Gemakkelijk te volgen
  • Diverse receptsuggesties
Nadelen
  • Vette zuivelproducten mogen gegeten worden
  • Allergische reacties mogelijk
  • Het vetgehalte in het bloed kan stijgen door het vetrijke dieet

Je mag vetrijke zuivelproducten eten. SKD is ideaal voor mensen met een normaal gewicht.

2. Mediterraan ketogeen dieet

Dit dieet is geschikt als je al te veel vet op de weegschaal hebt, of als je een diabetespatiënt of bloeddrukpatiënt bent en het onbeperkte vethoudende dieet van de standaardvorm moet vermijden.

Voordelen
  • Levert waardevolle voedingsstoffen
  • Heeft een positief effect op bloedsuiker en hoge bloeddruk
  • Je verliest gewicht
Nadelen
  • Minder geschikt voor beginners
  • Voedselkeuze zeer beperkt

Bij het Mediterrane dieet ligt de nadruk op verse groenten en fruit. Onverzadigde vetten uit noten of vis hebben de voorkeur.

3. Gemodificeerd Atkins

Dieet Als je de dingen liever langzaam aanpakt en sceptisch bent, kan dit dieet alle laatste twijfels wegnemen. Het Atkins dieet werd dienovereenkomstig aangepast door medische deskundigen in Amerika.

Voordelen
  • Ook geschikt voor kinderen
  • Zachte introductie
  • Onbeperkte eiwitinname
Nadelen
  • Hoge eiwitinname
  • Staat ook fastfood toe
  • Werkt niet aan het bereiken van ketose, maar richt zich op succes met afvallen

De dieetvorm kan ook voor kinderen gebruikt worden. In tegenstelling tot de standaard SKD vorm wordt de eiwit- en calorie-inname niet beperkt.

4. Cyclisch ketogeen dieet

Ben je actief en altijd onderweg, weeg je weinig en ga je regelmatig naar de sportschool? Dan is het volledig opgeven van koolhydraten niet echt een voordeel.

Voordelen
  • Sportieve mensen kunnen beter regenereren
  • koolhydraten hoeven niet helemaal uit het dieet geschrapt te worden
Nadelen
  • De ketose wordt onderbroken door de inname van koolhydraten
  • de ketose is minder intens

Bij dit soort dieet kun je koolhydraten eten na het sporten.

Wat zijn de voordelen van een ketose dieet?

Dit bijzondere voedingsconcept en de “nabootsing” van vasten resulteren in een hele reeks voordelen betreffende verschillende lichaamsfuncties. We vertellen je nu in detail hoe je baat kunt hebben bij onthouding van koolhydraten.

De vetverbranding is in volle gang

De lever werkt hard en produceert ketonlichamen zodra de koolhydraten opgebruikt zijn. Je lichaam verbrandt de klok rond vet. Zo breng je je vetstofwisseling op gang. Er is werkelijk geen effectievere manier om vet te verbranden.

Uithoudingsvermogen neemt toe

Duursporten verbranden bij voorkeur vet. Door het soepele proces van vetverbranding tijdens ketose, krijg je meer uithoudingsvermogen en ben je in het algemeen veerkrachtiger.

Voor mannen is er hoop op een vervuld liefdesleven, want een verhoogde vetconsumptie heeft ook een positief effect op het testosterongehalte en het libido.

De grijze cellen zwellen

op Als je in ketose bent, betekent dit een noodtoestand voor je lichaam. Sommige functies werken niet zoals gewoonlijk, bijvoorbeeld de productie van groeihormonen, GABA en serotonine neemt toe.

De hersenen hebben meer energie ter beschikking. Meer aandacht en medewerking zullen in je werk of studie niet onopgemerkt blijven.

Schapen tellen is taboe

Gezond slapen is van levensbelang. Je lichaam heeft de tijd nodig om te regenereren en zijn batterijen weer op te laden. Omdat ketose de stofwisseling stimuleert en de hersenen meer energie geeft, ben je over het algemeen minder moe. Je valt later in slaap en de algemene kwaliteit van de slaap verbetert.

Je bloedsuiker blijft in de groene zone.

De bloedglucosespiegel kan pieken, maar ook snel weer dalen. Als er geen koolhydraten gegeten worden, kan de bloedsuiker constant gehouden worden.

Geeft het dieet in ketose je een vol gevoel?

Dat hangt natuurlijk af van de recepten die je kiest. De meeste gerechten vullen lang en geven je geen urenlang hongergevoel. Voedingsvezels hebben de eigenschap dat ze in de darm opzwellen en water aan zich binden.

Dit resulteert in een langdurig verzadigd gevoel. Vet draagt ook bij tot een langdurig gevoel van verzadiging. In het spijsverteringskanaal komen receptoren vrij die je een vol gevoel geven.

Kan ik ketose en intermittent fasting combineren?

Intermittent fasting kan heel goed gecombineerd worden met een ketogeen dieet. Omdat er maar heel weinig koolhydraten worden verbruikt, haalt je lichaam de energie die het nodig heeft uit ketonlichamen.

Je lichaam begint dus al te vasten. Intermittent fasting kan je helpen sneller de toestand van ketose te bereiken.

Verlies ik spiermassa in ketose?

Dit is een terechte vraag, want er worden nauwelijks koolhydraten geconsumeerd en ook de eiwitconsumptie is bij de standaardmethode tamelijk matig. Maar je hoeft niet bang te zijn dat je spiermassa verliest.

Zorg ervoor dat je calorie-inname voldoende is, je lichaam offert vetreserves op als voedsel schaars is, en je spieren blijven behouden.

Zijn er bijwerkingen van ketose?

Een volledige verandering in dieet is niet zonder gevolgen voor het lichaam. Iedereen zal de bijwerkingen van een ketogeen dieet verandering anders ervaren. In het algemeen moeten de bijwerkingen van de dieetverandering na een paar dagen verdwijnen. De volgende symptomen kunnen zich voordoen

  • Maagklachten
  • Hoofdpijn
  • Diarree
  • Constipatie
  • Vermoeidheid
  • Vermoeidheid
  • Huidproblemen

Over het algemeen worden deze begeleidende symptomen keto griep genoemd. Hoe lang de symptomen aanhouden en of ze überhaupt merkbaar worden, verschilt van persoon tot persoon.

In de meeste gevallen zijn de getroffenen na een week symptoomvrij. Het kan ook gebeuren dat je de symptomen pas op één dag opmerkt. In zeldzame gevallen duurt de keto griep veertien dagen.

Is ketose gevaarlijk?

Langetermijnstudies hierover zijn nog niet gedaan. Men kan echter aannemen dat ketose niet gevaarlijk is voor een gezonde mens die zich niet blootstelt aan massale eiwitinname. Verhoogde eiwitinname kan de nieren belasten, en hartritmestoornissen en bloedplaatjesstoornissen zijn niet uit te sluiten.

Waarom veroorzaakt ketose een slechte adem?

Als je in ketose bent, beginnen je mond- en lichaamsgeur te veranderen. Een slechte adem, die vaak als zoet wordt omschreven, is een bijwerking van ketose. Vergeet niet voldoende te drinken en je zult snel van een slechte adem af zijn.

Kom ik niet aan bij een vetrijk dieet in ketose?

Ook deze vraag is gerechtvaardigd. We hebben immers geleerd dat een vetarm dieet je slank maakt en dat het omgekeerde je bijgevolg dik maakt. Studies hebben het tegendeel aangetoond. Het zijn de vetrijke diëten die de koolhydraatinname beperken die de meest blijvende resultaten van gewichtsverlies beloven. Vet wordt bijna de klok rond verbrand.

Dit leidt tot een betrouwbare vermindering van lichaamsvet. Er wordt ook minder voedsel gegeten, want vetrijk voedsel geeft je sneller een vol gevoel.

Is ketose geschikt voor iedereen?

Je hebt nu gehoord over de voordelen van ketose en weet wat belangrijk is. Ketose kan echter niet aan iedereen vrijelijk worden aanbevolen. Er zijn sommige groepen mensen die beter niet in ketose kunnen gaan of op zijn minst een arts of alternatief behandelaar kunnen raadplegen. Deze mensen moeten uit de ketose blijven

  • Ondergewicht
  • Mensen in chronische stresssituaties
  • Schildklier patiënten
  • Mensen met slaapproblemen
  • Mensen met levercirrose

Als je erg slank bent en je BMI is lager dan 18, kan een ketogeen dieet niet aangeraden worden. Het zou niet gunstig zijn om je lichaamsvet nog verder te laten dalen met dit bijzondere dieet. Als je permanent gestrest bent, heb je een tegenhanger die ketose bemoeilijkt.

Als stresshormonen gedurende lange tijd verhoogd zijn, zitten ze ketose in de weg. Gezond en voldoende slapen is essentieel voor alle lichaamsfuncties. Zeven tot acht uur slaap biedt een goede basis. Zes uur of minder slapen kan de werking van ketose beperken.

Mensen met een schildklierziekte moeten met hun arts overleggen over mogelijke ketose. Ze mogen geen tekort hebben aan belangrijke voedingsstoffen en hun dieet moet in de gaten gehouden worden. Hetzelfde geldt voor levercirrose. Een ketogeen dieet wordt over het algemeen niet afgeraden, maar er moet langzaam mee begonnen worden en het moet door medische deskundigen gecontroleerd worden. De nadruk moet liggen op vis, eieren en groene groenten.

Wat is een ketarian?

Als we het over een ketarian hebben, hebben we het over iemand die al langere tijd in ketose is en dit soort dieet al goed in zijn dagelijks leven geïntegreerd heeft.

Ketariërs leven volgens strikte voedingsregels en zorgen ervoor dat ze de aanbevolen hoeveelheid koolhydraten in hun dagelijkse voeding niet overschrijden. De meeste ketariërs hebben een hele reeks ketogene recepten ontwikkeld.

Beeldbron: unsplash.com / Brooke Lark

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies