ijzerpillen
Laatst bijgewerkt: 24-06-2020

Onze selectiecriteria

18Onderzochte producten

22Bestede uren

5Beoordeelde onderzoeken

106Verzamelde opmerkingen

Je hebt zeker weten wel eens van bloedarmoede gehoord. Als je een vrouw bent, heb je hoogstwaarschijnlijk zelf wel eens de symptomen gehad. Vermoeidheid wordt bijvoorbeeld vaak veroorzaakt door een tekort aan ijzer in ons lichaam.

Veel gezondheids- en voedingsexperts gebruiken vaak ijzertabletten om vermoeidheid te bestrijden. Buiten de medische wereld, weten maar weinig mensen alle geheimen van dit voedingssupplement. In dit artikel zullen we je zoveel mogelijk over het nuttige voedingssupplement ijzer uitleggen, zodat je er je voordeel mee kan doen!

Belangrijk om te weten

  • IJzer is een mineraal dat we nodig hebben voor de werking van hemoglobine van de rode bloedcellen. Het is belangrijk voor het transport van voedingsstoffen en zuurstof in het lichaam en werkt tevens als katalysator van allerlei chemische processen.
  • Je moet de aanbevolen dagelijkse dosis niet overschrijden, doe je dat wel dan loop je de kans op schade aan lichaamsweefsel door oxidatie.
  • Op het moment dat je voor een bepaald soort ijzertablet kiest, let dan op de mogelijke allergenen of kleurstoffen (die tanden kunnen verkleuren) die het bevat en op de vorm (in tablet of vloeibare vorm). Voor vegetariërs en vegans zijn er speciale tabletten.

Onze selectie: De beste ijzertabletten op de markt

Hieronder geven we je een selectie van de beste ijzertabletten die we op de markt hebben gevonden. Daarvoor hebben we rekening gehouden met een aantal criteria, zoals de ijzerdosis van elk tablet en de prijs-kwaliteit verhouding.

De ijzertabletten met de beste prijs-kwaliteitverhouding

De Ferro Plus tabletten van Natural Energy bevatten een natuurlijk organisch ijzer dat goed door de darm opgenomen wordt, om vervolgens door de rode bloedcellen te worden vervoerd naar die plaatsen waar een voldoende ijzervoorraad nodig is.

Het supplement helpt je om je minder vaak vermoeid te voelen en meer energie te krijgen. FERRO PLUS wordt over het algemeen goed verdragen. De zeldzame bijwerkingen die kunnen optreden bestaan uit lichte maag- en darmstoornissen.

De beste ijzertabletten tegen vermoeidheid

Be Life Fe Complex is een voedingssupplement met ijzer en vitaminen B2, B9 en B12 dat bijdraagt tot de vorming van rode bloedcellen. De verpakking bevat 60 capsules. De fabrikant raadt aan om 1 capsule per dag in te nemen. IJzer speelt een onmisbare rol in de aanmaak en vernieuwing van bloed.

Het supplement van Be-Life helpt je om een ijzertekort te voorkomen. Bovendien zorgt Be-Life Fe in de vorm van bisglysinaat voor een hoge assimileerbaarheid, zonder spijsverteringsbijwerkingen.

De beste ijzertabletten voor tieners

Dagravit Tieners Brain support bevat belangrijke vitaminen zoals vitamine B en mineralen zoals ijzer speciaal samengesteld voor jongeren van 12 tot en met 18 jaar. De kauwtabletten met limoensmaak zijn makkelijk in te nemen. De tabletten helpen tieners zich beter te kunnen laten concentreren en zaken te herinneren.

Dat is erg handig in een tijd waarin veel veranderingen plaatsvinden. Het product is bovendien geschikt voor vegetariërs en veganisten.

De beste ijzertabletten met vitamine C

De ijzertabletten van Natural Elements bevatten 20 milligram ijzer uit ijzerbisglycinaat en 40 milligram vitamine C. Door de vitamine C wordt ijzer sneller en makkelijker opgenomen.

Bovendien bevatten deze tabletten geen magnesiumstearaat en worden gecontroleerd op zware metalen, pesticiden, salmonella, e.Colli en schimmels. Hierdoor weet je zeker dat je geen schadelijke stoffen zult binnenkrijgen wanneer je deze tabletten inneemt. Bovendien zijn de tabletten geschikt voor vegetariërs en vegans.

Shopgids: Alles wat je moet weten over ijzertabletten

IJzertabletten werden voor het eerst in 1832 gebruikt door de Franse dokter Pierre Blaud. Vanaf dat moment werd dit voedingssupplement veel gebruikt om het meest veelvoorkomende voedingstekort, namelijk bloedarmoede oftewel ijzertekort, te behandelen.

Portret van een mooie jonge lachende vrouw op gras

Het is aan te bevelen om tijdens het vasten ijzertabletten te nemen.
(Bron: Petro: 42125023/ 123rf.com)

Wat is ijzer?

IJzer is een mineraal dat ontzettend veel voorkomt op aarde. Ongeveer 5% van het oppervlakte van de aarde bestaat uit ijzer. Het lichaam heeft dit mineraal in kleine hoeveelheden nodig om goed te kunnen functioneren. Onze cellen regelen de opname, regulatie en verwerking van ijzer.

IJzer beïnvloedt meerdere biologische processen in het lichaam. Het zorgt voor bepaalde chemische reacties en is van essentieel belang voor twee proteïnes die zorgen voor het transport van zuurstof, myoglobine en hemoglobine.

  • Enzymatische functies (chemische reacties): IJzer heeft een belangrijke rol in onder andere de syntheses van DNA, de vorming van collageen, het regelen van het immuunsysteem en de regulatie van de PH waarde van het bloed.
  • Vorming van myoglobine: Myoglobine is een proteïne en dankzij ijzer kan myoglobine worden aangemaakt. Myoglobine zorgt ervoor dat zuurstof wordt afgegeven aan de spierweefsels die het moment dat moment nodig hebben.
  • Vorming van hemoglobine: Voor de aanmaak van hemoglobine is ijzer nodig. Hemoglobine heeft een soortgelijke structuur als de myoglobine en is te vinden in de rode bloedcellen. Het zorgt voor de transport van zuurstof naar de weefsels die dat nodig hebben en die CO2 willen afvoeren.
Voedingsmiddelen rijk aan ijzer

IJzer komt voor in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong en groene groentes.
(Bron: Tatjana Baibakova: 55560042/ 123rf.com)

Een gezonde volwassene heeft een ijzervoorraad van rond de 1-3 gram. De stofwisseling gebruikt dagelijks een gedeelte van die voorraad. Wat de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ijzerinname om die voorraad weer aan te vullen is, kun je in de volgende tabel zien:

Bevolkingsgroep Milligram/dag (mg/dag)
Baby’s tot 6 maanden 0,3 mg/dag
Baby’s tot 12 maanden 11 mg/dag
Kinderen tussen de 1-5 jaar 7 mg/dag
Kinderen tussen de 6-11 jaar 10 mg/dag
Adolescente jongens (12-18 jaar) 11 mg/dag
Adolescente meisjes (12-18 jaar) 15 mg/dag
Volwassen mannen (18-99 jaar) 8 mg/dag
Volwassen vrouwen (in vruchtbare leeftijd) 18 mg/dag
Zwangere vrouwen 27 mg/dag
Borstvoedinggevende vrouwen 9 mg/dag
Postmenopauze vrouwen of vrouwen die niet menstrueren 8 mg/dag

Wat voor symptomen geeft een ijzertekort?

Een tekort aan ijzer heeft een negatieve invloed op alle processen waar ijzer een rol in speelt, maar vooral aan de vorming van hemoglobine. Wanneer deze afneemt, nemen het aantal rode bloedlichaampjes ook af. Dit wordt ook wel bloedarmoede genoemd. De symptomen hebben we voor je op een rij gezet.

Lichte bloedarmoede

  • Vermoeidheid: Vermoeidheid bij dingen waar je eerder niet moe van werd, is één van de eerste symptomen van een ijzertekort. Bij het verminderen van de hoeveelheid hemoglobine krijgen de weefsels (o.a. die van de hersenen en spieren) minder bloed en zijn vatbaarder voor uitputting.
  • Bleekheid: Hemoglobine geeft bloed kleur. Een gebrek aan ijzer en daarmee hemoglobine laat de huid er bleker uitzien. Dit is goed te zien aan de binnenwand van de oogleden die witachtig i.p.v. rozig zijn.
  • Hoofdpijn: Je kunt hoofdpijn krijgen doordat zuurstof en voedingsstoffen moeilijk naar de hersenen komen.
  • Concentratieproblemen: Door de verminderde zuurstoftoevoer naar hersenen kun je concentratieproblemen krijgen.
  • Kwetsbare nagels en haar: De verslechterde bloedtoevoer kan je haar en nagels kwetsbaarder maken.
  • Trek hebben in vreemde dingen: IJzergebrek kan trek in bijvoorbeeld kalk, aarde, klei of krijt veroorzaken. Zo probeert het lichaam het tekort tegen te gaan.
  • Angsten: Zuurstoftekort in de weefsels kan nervositeit en angsten veroorzaken.
  • Infecties: IJzertekort kan de functie van de witte bloedcellen aantasten en je kwetsbaarder voor virussen maken.

Zware bloedarmoede

  • Gebrek aan eetlust
  • Hartkloppingen en hoger hartritme
  • Onrustige benen
  • Groeivermindering bij kinderen en adolescenten
  • Baby’s met ondergewicht
Vrouw met groene gezond eten en drinken thuis

Het gebrek aan ijzer kan vermoeidheid veroorzaken.
(Bron: Olena Kachmar: 76170550/ 123rf.com)

Er bestaan verschillende oorzaken voor een ijzertekort; slechtere opname of verhoogd ijzerverlies bijvoorbeeld. We hebben de groepen mensen met een verhoogd risico voor je op een rijtje gezet:

Verminderde ijzerinname

  • Personen die een dieet volgen dat rijk is aan koolhydraten en arm aan dierlijke producten (bijvoorbeeld vegans en vegetariërs)
  • Personen die een dieet van weinig calorieën volgen om af te vallen
  • Personen met een eetstoornis

Verminderde ijzeropname

  • Personen met coeliakie
  • Personen met de ziekte van Crohn
  • Personen met colitis ulcerosa
  • Personen die ingrepen hebben ondergaan waarbij een deel van de darmen of maag is verwijderd

Verhoogde ijzerafname

  • Vrouwen die hevig menstrueren of met endometriose
  • Mensen die veel bloed verliezen door bijvoorbeeld darmkanker

Verhoogde inname hoeveelheid ijzer

  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven
  • Kinderen en adolescenten
  • Personen die zeer veel sporten
  • Personen die lijden aan hoge stress
gezond meisje in de tuin

IJzertekort kan kwetsbare nagels veroorzaken.
(Bron: Subbotina: 79663441/ 123rf.com)

Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan ijzer?

Het is mogelijk om ijzer uit voeding te halen. In de onderstaande tabel zie je een aantal voedingsmiddelen en de hoeveelheid ijzer die ze bevatten.

Voedingsmiddel (100 gram) Hoeveelheid ijzer (milligram) Percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid (voor een vrouw in vruchtbare leeftijd)
Linzen 6,6 37%
Kalfsvlees 6,5 36%
Pompoenpitten 4,2 23%
Spinazie 3,6 20%
Tofu 3,5 19%
Pure chocolade 3,3 18%
Sardientjes uit blik 3 17%
Quinoa 2,8 15%
Rood vlees (varken of rund) 2,7 15%
Kalkoen 2,3   13%
Broccoli 1 6%

Met zoveel plantaardige voedingsmiddelen die ijzer bevatten, kan het vreemd lijken dat vegans en vegetariërs groepen zijn met een hoger risico op ijzertekort. Maar ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen worden minder makkelijk opgenomen door het lichaam dan ijzer van dierlijke voedingsmiddelen.

Stapel chocolade plakjes met muntblad.

Pure chocolade is een plantaardig voedingsmiddel rijk aan ijzer.
(Bron: Liliya Kandrashevich: 35649126/ 123rf.com)

Bovendien bevatten plantaardige voedingsmiddelen met ijzer vaak ook andere stoffen die ijzeropname bemoeilijken. Het is daarom goed om plantaardige voedingsmiddelen met ijzer samen te eten met stoffen die de opname bevorderen, zoals vitamine C.

Wie kunnen ijzertabletten gebruiken?

Als je last hebt van symptomen van bloedarmoede, raadpleeg dan een arts. Als het blijkt dat je een ijzertekort hebt, kun je ijzersupplementen nemen als aanvulling op je dieet. Je zult dan de volgende effecten kunnen opmerken:

  • Vermindering van vermoeidheid
  • Verbeterd uithoudingsvermogen
  • Gezondere haren en nagels
  • Vermindering van onrustige benen
  • Vermindering hartkloppingen
  • Beter concentratievermogen
  • Vermindering van angsten
Quinoa Salade

Quinoa is rijk aan ijzer.
(Bron: Svetlana Kolpakova: 29868452/ 123rf.com)

Welke soorten ijzersupplementen bestaan er?

Er zijn verschillende soorten ijzertabletten te vinden op de markt. IJzer zelf is een erg instabiel molecuul en heeft daarom een hulpstof nodig. Hieronder vind je een paar veelvoorkomende hulpstoffen:

  • IJzerhoudend sulfaat: Dit is het meest populaire ijzertablet en zul je het meeste tegenkomen op de markt, aangezien het betaalbaar en veilig is. Het kan vervelende bijwerkingen in de maag en darmen veroorzaken.
  • IJzerhoudend gluconaat: Dit type supplement bevat twee soorten aminozuren die de opname van ijzer stimuleren. Bovendien veroorzaken deze tabletten minder bijwerkingen in maag en darmen.
  • IJzerhoudend bisglicinaat: Dit supplement is het zachtste voor je maag en darmen en veroorzaakt weinig bijwerkingen.
  • Andere supplementvormen: Er bestaan talloze combinaties van ijzer met andere stoffen, bijvoorbeeld met lactaat en citraat.

Bovendien zijn er op de markt ijzertabletten te vinden met andere voedingsstoffen, zoals vitamine C, foliumzuur, of vitamine B12.

Hoe neem ik mijn ijzertablet in?

Allereerst raden we aan dat je een ijzersupplement kiest die de dagelijks aanbevolen hoeveelheid ijzer voor een persoon met jouw eigenschappen bevat. Voor de meeste vrouwen die ijzertabletten gebruiken om het verlies tijdens hevige menstruatie te compenseren is meestal een dosis van 18 mg, voor mannen is deze dosis veel te hoog.

Het wordt aangeraden om ijzertabletten twee of drie uur voor of na een maaltijd in te nemen en minstens twee uur voor of na het consumeren van koffie, thee, ei, zuivelproducten, calciumsupplementen of bepaalde medicatie, aangezien de ijzeropname anders wordt bemoeilijkt.

Als je het ijzertablet met een stuk fruit (vooral citrusvruchten werken goed) of een glas sap bevorder je de ijzeropname door de cellen van je lichaam.

Portret van Spaanse familie in platteland

Voor je gezondheid is een gebalanceerd dieet belangrijk.
(Bron: Mark Bowden: 31050321/ 123rf.com)

Het doel van ijzersupplementen is om je hemoglobine niveau te verhogen tot normale waarden (tussen de 13-17 gram per deciliter voor mannen en tussen de 12-15 gram per deciliter voor vrouwen) en de ijzerreserves van het lichaam bij te vullen.

Waar moet je op letten bij het slikken van ijzertabletten?

IJzertabletten zijn over het algemeen erg veilig. Als je de gebruiksaanwijzingen volgt en geen andere medicatie neemt, geven ze geen bijwerkingen. Let wel op de volgende klachten die voor kunnen komen:

  • Bijwerkingen in je maag en darmen: IJzer kan voor buikpijn zorgen bij bepaalde mensen. Is dat het geval bij jou, dan raden we je aan om de tabletten ‘s nachts of met een klein beetje eten in te nemen.
  • Constipatie of diarree: Kan voorkomen en dan is het belangrijk om je dieet te veranderen, door bijvoorbeeld meer vezels te eten. Je kunt ook kiezen voor een ander merk dat je beter tolereert.
  • Donkere ontlasting: IJzertabletten kunnen je ontlasting donker maken, dit is niet schadelijk. Als je echter geen extra ijzer neemt en je hebt wel donkere ontlasting, kan dat een teken van ziekte zijn, neem dan contact op met een arts.

IJzertabletten kunnen schadelijk zijn als je gedurende een langere periode een hogere dosis neemt dan aanbevolen. Het ijzermolecuul kan namelijk de gezondheid van lichaamsweefsel verminderen. Daarom wordt aanbevolen om alleen ijzertabletten te nemen wanneer dat noodzakelijk is en gedurende de kortst mogelijke periode.

Dorine SwinkensHoogleraar Experimentele Klinische Chemie aan het Radboudumc

“Het lijkt er op dat op maandag, woensdag en vrijdag [om de twee dagen] voor het ontbijt een tablet van 40 – 80 mg innemen de beste manier is om ijzergebrek te behandelen. Inmiddels zijn we al bezig met nieuw onderzoek waarmee we dit verder willen bewijzen.”.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Als je het beste uit je ijzertablet wilt halen, is het aan te raden een te kiezen die precies bij jouw individuele behoeftes past. Let daarbij op de volgende aspecten:

Allergenen en andere intoleranties

IJzertabletten kunnen bijwerkingen geven, zoals jeukende en rode huid, maar in uitzonderlijke gevallen ook zwelling van de lippen, tong of keel. Zoek dan direct medische hulp.

Lees altijd het etiket om te kijken of er geen hulpstoffen worden gebruikt waar je een allergie voor kunt hebben. Denk hierbij aan gluten, soya, schaaldieren of lactose.

Sauteed Green Broccoli Rabe

Voedingsmiddelen met ijzer zoals broccoli kunnen je concentratievermogen verbeteren.
(Bron: Brent Hofacker: 36930759/ 123rf.com)

Combinatie met andere voedingsstoffen

Als je zwanger bent kun je goed een combinatiesupplement gebruiken van ijzer met vitamine B12 en foliumzuur. Vegans kunnen een supplement van ijzer en B12 innemen. Als je dat beide niet bent, kun je een eenvoudig ijzersupplement kiezen en zo geld besparen.

Alhoewel vitamine C de opname van ijzer bevordert, kun je in plaats van een duurder supplement ook een glas sinaasappelsap of een stuk fruit nemen bij de inname van een ijzersupplement met hetzelfde effect.

Formaat en verkleuring

IJzersuplementen zijn er vaak in capsule- of tabletvorm, maar als je problemen hebt met deze vorm (als je bijvoorbeeld moeite hebt met slikken) bestaan er ook ijzersupplementen in drankvorm.

IJzer kan tanden verkleuren als het langere tijd in de mond gehouden wordt. Laat daarom een ijzertablet niet te lang in je mond zitten.

foco

Bloedarmoede wordt gekenmerkt door een verminderde concentratie van hemoglobine in het bloed, vermindering van rode bloedcellen of een verandering in hun afmeting.

Vegans en vegetariers

In het dieet van vegans en vegetariërs kan te weinig ijzer zitten. Het is gelukkig niet moeilijk om supplementen te vinden die geen dierlijke stoffen bevatten, er zijn veel fabrikanten die speciaal daarvoor tabletten hebben ontworpen. Bovendien kunnen de tabletten vitamine B12 bevatten.

Samenvatting

Miljoenen mensen over de hele wereld hebben een ijzertekort. Vrouwen met de vruchtbare leeftijd, vegans en jonge sporters kunnen erg last hebben van de gevolgen van bloedarmoede als het ze niet lukt om via hun voeding dit tekort op te vangen. IJzertabletten kunnen deze groepen erg helpen en helpen je je energie weer terug te krijgen!

Als je dit een nuttig artikel vond, laat dan een commentaar achter en deel het op je social media.

(Bron van de uitgelichte afbeelding: Nattakarn Rujirathumdumrong: 94228364/ 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?