glucomannan fruit
Laatst bijgewerkt: 30-06-2020

Onze selectiecriteria

15Onderzochte producten

24Bestede uren

8Beoordeelde onderzoeken

87Verzamelde opmerkingen

Gezonde voeding staat meestal synoniem voor een vitaal leven en een goede gezondheid. Helaas kan de liefde voor lekker eten onze beste plannen voor gewichtsverlies overboord gooien. Maar kun je alleen afvallen door minder te eten? Of zijn er supplementen die je hierbij kunnen helpen?Met constant nieuwe voedingssupplementen op de markt is het niet eenvoudig om te ontdekken welke supplementen écht werken en welke enkel een flinke aanslag zijn op je portemonnee.

We stellen je graag voor aan een supplement dat de afgelopen jaren erg populair is geworden in de strijd tegen overgewicht: glucomannan, een wateroplosbare voedingsvezel die wordt gewonnen uit de wortels van de Aziatische konjak plant. Glucomannan is essentieel voor het behoud van een ​​goede darmgezondheid. Het draagt bij aan een verminderde eetlust en een verhoogde verzadiging. Wil je alle geheimen van glucomannan ontdekken? Lees dan snel verder!

Belangrijk om te weten

  • Glucomannan is een wateroplosbare voedingsvezel die wordt gewonnen uit de wortels van de Aziatische konjak plant.
  • Konjak glucomannan is het enige voedingssupplement dat wordt aanbevolen door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid om af te vallen. De stof heeft inmiddels ook een E-nummer gekregen, waardoor het als stof gebruikt mag worden als additief in voedingsmiddelen binnen de Europese Unie.  Toch staat het onderzoek naar glucomannan nog in de kinderschoenen. In deze shopgids laten we je zien wat de resultaten van de belangrijkste onderzoeken zijn.
  • Als je een glucomannansupplement koopt, raden we aan om geen supplement in vaste tabletvorm te kopen, om verstikkingsgevaar te voorkomen. Houd verder rekening met je dieetwensen, de overige ingrediënten en de prijs-kwaliteitverhouding van het product.

Onze selectie: De beste glucomannan supplementen op de markt

Het kiezen van een glucomannaansupplement kan soms een lastige taak zijn. Het supplement is verkrijgbaar in tal van verschillende formaten en in combinatie met andere stoffen. Hieronder vind je een selectie met de beste glucomannanproducten volgens ons team van adviseurs en experts. Hiermee hopen we je te helpen het product te vinden dat het beste bij je past:

Het glucommanan supplement met de beste prijs-kwaliteitverhouding

De prijs-kwaliteitverhouding van het glucomannansupplement van Vit4ever is uitstekend. De 180 capsules zijn hoog gedoseerd en effectief. Een dagelijkse portie van 6 capsules bevat 4000 mg glucomannan, dat wordt verkregen uit 4200 mg hoogwaardig konjacwortel-extract met 95% glucomannan. Het product is 100% veganistisch en vrij van conserveringsmiddelen, geur- en kleurstoffen en andere ongewenste toevoegingen. Vit4ever biedt hoogwaardige, natuurlijke en gezonde voedingssupplementen tegen een eerlijke prijs-prestatieverhouding.

Het beste glucomannan supplement in capsulevorm

De kracht van glucomannan zit in de bijdrage aan een verminderde eetlust en een verhoogd verzadigingsgevoel. De capsules van Now Foods helpen je om controle over je gewicht en cholesterolniveau te houden. Sinds 1968 is het de missie van Now Foods om producten te bieden die een gezonder leven mogelijk maken. De capsules zijn aan de grote kant, maar met voldoende water alsnog gemakkelijk in te nemen.

Het beste glucomannan supplement in combinatie met sport

Het glucomannansupplement van Fyron heeft een hooggedoseerde formule met actieve ingrediënten die bijdragen aan gewichtsverlies. De verpakking bevat 90 capsules met alleen plantaardige en natuurlijke ingrediënten, zonder magnesiumzouten, weekmakers of additieven. Het voedingssupplement is vooral effectief in combinatie met voldoende sport en andere lichaamsbeweging.

Het beste glucomannan supplement als onderdeel van een caloriearm dieet

Het voedingssupplement van Forma Ex is een hooggedoseerd product met als hoofdingredient konjac glucomannan. Het draagt bij aan gewichtsverlies als onderdeel van een caloriearm dieet. Het product wordt in Duitsland geproduceerd, volgens de strengste kwaliteits- en veiligheidsnormen. Het Forma Ex-supplement bevat ook de belangrijke vitamine B12 en chroom: Vitamine B12 draagt bij aan een normaal energiemetabolisme, chroom helpt de normale bloedsuikerspiegel op peil te houden.

Shopgids: Alles wat je moet weten over glucomannan

Glucomannan is een in water oplosbare voedingsvezel. De stof wordt gewonnen uit de konjac plant, die voorkomt in China, Indonesië en Japan. De vezel van de wortelknol absorbeert veel water, zodat de consumptie ervan de eetlust kan verminderen en de spijsvertering kan bevorderen. Deze eigenschappen maken glucomannan een populair middel voor gewichtsverlies. Hieronder lees je alles wat je moet weten om het glucomannansupplement te vinden dat het beste bij je past.

gezond eten

Glucomannan draagt bij aan een verminderde eetlust en een verhoogde verzadiging.
(Bron: Dolmatov: 91906922/ 123rf.com)

Wat is glucomannan en wat doet het?

Konjac glucomannan, beter bekend als glucomannan, is een in water oplosbare voedingsvezel. De stof wordt gewonnen uit de konjac plant, die voorkomt in China, Indonesië en Japan. De vezel van de knol absorbeert veel water in de darmen en wordt vervolgens gelachtig. De gel kan de maag en darmen opvullen en bevordert een verzadigd gevoel, wat invloed heeft op de energie-inname, waardoor je gemiddeld minder eet.
De opgezwollen glucomannan vult de maag en darmen op en geeft je een vol gevoel.

Glucomannan vult dus de maag en darmen op waardoor je een voller gevoel krijgt. Bovendien voedt de stof ook de gezonde bacteriën in de darmen, die de vezels omzetten naar korte-keten vetzuren. Hierdoor wordt de darmtransit en de afvoer van afvalstoffen verbeterd. Ook vermindert glucomannan het bloedcholesterol, door de opname van cholesterol in de darm te verminderen (1).

Kun je afvallen met glucomannan?

Konjac glucomannan wordt in Azië al eeuwenlang gebruikt om bijvoorbeeld gebak mee te maken. Bij ons wordt de gedroogde vezel van deze plant echter gebruikt als verzadigend middel en als promotor van de darmtransit. Op de markt kun je glucomannan vinden als een artikel dat gewichtsverlies bevordert.

Glucomannan is het enige supplement voor gewichtsverlies dat de goedkeuring heeft van de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) (2). Deze officiële instantie heeft vastgesteld dat dit voedingssupplement bepaalde lichaamsparameters, waaronder het gewicht, aanzienlijk kan verbeteren. We hebben een samenvatting van de studie opgenomen in de volgende tabel:

Bestudeerd objectief Gunstige resultaten?
Gewichtsverlies Ja
Glycemische controle Nee
Verminderde vetopname Nee
Cholesterol controle Ja
Verbetering van de darmtransit Ja
Probiotische of prebiotische werking Nee

Bij het samenvatten van een aantal klinische onderzoeken ontdekten we dat de gegevens over de afslankeigenschappen van glucomannan nog niet consistent zijn. Na zorgvuldig de gegevens over dit voedingssupplement te hebben geanalyseerd, kwamen we tot de volgende conclusies (3). EFSA constateert dat glucomannan in een minimale dosis van 3 gram kan bijdragen aan gewichtsverlies en de controle over het cholesterolniveau. De organisatie waarschuwt dat het supplement alleen zal werken als het wordt gebruikt in combinatie met een caloriearm voedingspatroon. Andere onderzoeken stellen deze vermeende voordelen echter ter discussie op de volgende punten:

  • Het is lastig om vast te stellen dat het gewichtsverlies significant gepaard gaat met de consumptie van glucomannaan.
  • Glucomannan lijkt verband te houden met een betere controle van het cholesterolniveau. Er lijkt echter geen lineair verband te bestaan ​​tussen de ingenomen hoeveelheid glucomannan en het gewichtsverlies. Dat wil zeggen, een hogere dosis glucomannan is niet altijd effectiever.
  • De duur van de geanalyseerde onderzoeken van 8-12 weken wordt door sommige experts als te kort beschouwd. Langere behandelingen kunnen andere resultaten opleveren.
  • Er zijn meer gegevens nodig om de vermeende effecten van glucomannan op het gewicht en de stofwisseling verder te bevestigen of te ontkrachten.

Wat doet glucomannan nog meer?

Zoals je eerder in deze shopgids kon lezen, is glucomannan een wateroplosbare voedingsvezel die wordt gewonnen uit de wortels van de Aziatische konjac plant. In de darmen nemen ze veel water op, waarmee ze een hoop ruimte innemen. Vezels zijn van onschatbare waarde voor onze gezondheid. De volgende lijst vat de belangrijkste voordelen samen (4):

  • Verlaagde cholesterol- en triglyceride niveaus
  • Verlaging van de bloeddruk
  • Controle over de bloedsuikerspiegel
  • Verbetering van de darmtransit
  • Gewichtsverlies
  • Versterking van het immuniteitssysteem

Over het algemeen wordt een consumptie van tussen de 28 en 36 gram vezels per dag aanbevolen. Helaas bevat het Westerse dieet dat over het algemeen te arm is aan groenten, fruit en integrale voedingsmiddelen, zeer lage hoeveelheden voedingsvezels. In deze gevallen kan de inname van glucomannan helpen om de darmtransit te verbeteren.

Er zijn onderzoeken uitgevoerd die glucomannan in verband brengen met gewichtsverlies bij zwaarlijvige mensen en mensen met overgewicht. Als je een gezond gewicht hebt, zal de konjacvezel geen plaatselijk vet of cellulitis verwijderen. Het zal je echter helpen om je vitaler en gezonder te voelen door je bezoekjes aan het toilet te vergemakkelijken (5).

meisje met buikpijn

Glucomannan wordt gebruikt om de darmtransit te verbeteren.
(Bron: Twinsterphoto: 104225661/ 123rf.com)

Hoe gebruik je glucomannan?

Hoe je een glucomannansupplement gebruikt, hangt af van de supplementvorm. Ook de dosering van het konjacwortel-extract wordt als belangrijk beschouwd. De relatie tussen het gewichtsverlies en de hoeveelheid ingenomen glucomannaan is enigszins grillig. Hieronder vind je een handig tabel met de maximale hoeveelheid gewichtsverlies per aantal gram ingenomen glucomannnan (3):

Hoeveelheid gram glucomannan per dag Maximaal gewichtsverlies in kilo’s (na 8 tot 12 weken)
1 0
1,5 0
2 1
3 4

Om het succes van een glucomannansupplement te vergroten, is het belangrijk dat je een aantal richtlijnen kent. Op die manier zul je het maximale uit het supplement halen. Je vindt de belangrijkste tips hieronder:

  • Drink voldoende water: Het is erg belangrijk om grote hoeveelheden water te consumeren als je een glucomannansupplement gebruikt. Op deze manier versterk je het verzadigende effect en voorkom je het optreden van nadelige bijverschijnselen zoals een opgeblazen gevoel. Ook het standpunt van de EFSA komt overeen met deze resultaten (2). Deze organisatie raadt aan om in totaal 3 gram glucomannan per dag in te nemen, verdeeld in 3 doses voor de hoofdmaaltijden.

Als je in plaats van poeder of capsules voedselvervangers gebruikt, moet je rekening houden met andere overwegingen:

  • Let op de toegevoegde middelen: Voedingsmiddelen die rijk zijn aan koolhydraten zijn over het algemeen erg lekker. De smaak van glucomannansupplementen is niet onaangenaam, maar zeker ook geen feestje in je mond. Als je een recept met glucomannan om die reden probeert op te fleuren, voorkom dan dat je dat met calorierijke sauzen doet. Anders zal je gewicht alleen maar toenemen, in plaats van minder worden.
  • Denk aan een gezond voedingspatroon: Je kunt de bereidingen met glucomannaan als vervanging voor je dagelijkse maaltijden gebruiken. Als je echter alleen nog maar glucomannangerechten consumeert, zul je niet genoeg essentiële voedingsstoffen voor het behoud van een goede gezondheid binnenkrijgen. Geniet van de stof, maar met mate. Volg ten alle tijde de instructies van de fabrikant op.

Glucomannan helpt je eetlust onder controle te houden, waardoor je gemakkelijker je doelstellingen voor gewichtsverlies bereikt. Het voedingssupplement zal echter alleen werken als je het combineert met een caloriearm dieet en voldoende lichaamsbeweging.

biologische noedels

Er zijn onderzoeken uitgevoerd die glucomannan in verband brengen met gewichtsverlies bij zwaarlijvige mensen en mensen met overgewicht.
(Bron: Balabanova: 90142371/ 123rf.com)

Is glucomannan gevaarlijk?

Konjac glucomannan wordt over het algemeen als veilig beschouwd. In onderzoeken is het supplement tot 12 weken gebruikt zonder merkbare toxische effecten te veroorzaken (7). De stof komt echter niet geheel zonder nadelige effecten. In de onderstaande tabel vind je een overzicht van de bekende bijverschijnselen van glucomannansupplementen (6):

Vaak voorkomende bijwerkingen Zeldzame bijwerkingen
Diarree Astma
Opgeblazen gevoel Problemen met de lever
Buikpijn Verstikking
Hypo’s bij diabetici Darmobstructie

Als je de nadelige gevolgen wilt voorkomen, moet je het glucomannansupplement op een bewuste manier gebruiken. Vergeet niet dat, ondanks dat het een natuurlijk ingrediënt is, Konjac glucomannan een vreemde stof is voor het menselijk lichaam. Hieronder vind je een aantal belangrijke tips om glucomannan op een verantwoorde manier in te nemen:

  • Vaak voorkomende bijwerkingen zoals intolerantie voor glucomannanvezels: De meest voorkomende bijverschijnselen kunnen worden weggenomen door de hoeveelheid ingenomen glucomannan te verminderen. Uit onderzoek blijkt dat darmklachten veel vaker voorkomen als de persoon in kwestie doses van hoger dan 5 gram per dag inneemt. Maak glucomannaan nooit je enige bron van vezels!
  • Hypo’s: De interactie van glucomannan met antidiabetica kan de effectiviteit van de stoffen veranderen. Daarnaast kan het supplement ook de opname van voedingsmiddelen met glucose afremmen. Diabetici mogen dit supplement niet gebruiken zonder toestemming van een arts, omdat ze een gevaarlijke onbalans kunnen veroorzaken.
  • Astma en leverziekte: Problemen met de ademhaling en de lever zijn, hoewel minder vaak voorkomend, ernstigere problemen die moeilijk te voorkomen zijn. Gelukkig zijn ze zeldzaam. Als je kortademigheid, een geelachtige huid of andere ongemakken ervaart, stop dan direct met het gebruik van glucomannan en raadpleeg zo snel mogelijk een arts.
  • Verstikking en darmobstructie: Deze levensbedreigende complicaties kunnen optreden als er grote hoeveelheden glucomannan in vaste tabletvorm worden ingenomen. Het is erg belangrijk om na de inname van het supplement grote hoeveelheden water te drinken om dit effect te voorkomen. Bovendien moeten kinderen, ouderen en zieken het gebruik van glucomannan, vooral in tabletvorm, vermijden.

Neem het glucomannansupplement ten minste 4 uur voor of na andere medicijnen in, om een effect op de opname van de middelen te voorkomen. De invloed van glucomannaan op de stofwisseling van zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, is nog onbekend. Om deze reden wordt het gebruik van een glucomannansupplement in deze gevallen niet aanbevolen zonder medisch toezicht.

biologisch eten

Glucomannan kan het cholesterolgehalte verlagen.
(Bron: Barmalini: 129038129/ 123rf.com)

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Nu je alle geheimen van glucomannan kent, weet je hoe belangrijk het is om een ​​kwalitatief en veilig product te kiezen. Lees de tekst hieronder zorgvuldig door. Je vindt er tips die je helpen een veilig en betaalbaar glucomannansupplement te vinden. Dit zijn de belangrijkste criteria waar je op moet letten bij de aankoop van een glucomannansupplement:

Dieetwensen

De plantaardige oorsprong van glucomannan maakt deze stof in de meeste gevallen geschikt voor veganisten. Als je vegetariër of veganist bent, raden we echter aan wel de overige ingrediënten van een glucomannansupplement te bekijken, aangezien er additieven zijn die een dierlijk product kunnen bevatten. Veel glucomannanproducten bevatten gluten. Ook als je coeliakie hebt, moet je de etikettering goed controleren.

biologische noedels in een kom

Glucomannan absorbeert veel water, zodat de consumptie ervan de eetlust vermindert en de spijsvertering bevordert.
(Bron: Balabanova: 95724133/ 123rf.com)

Supplementvorm

Zoals je eerder in deze shopgids kon lezen, is het belangrijk om vaste glucomannantabletten te vermijden om het risico op verstikking te minimaliseren. Capsules moeten altijd worden ingenomen met minimaal 2 glazen water per dosis. Als je bang bent om te vergeten genoeg vloeistof te drinken, is smoothie-poeder waarbij je vooraf water moet toevoegen wellicht een goed alternatief.

Overige ingrediënten

Supplementen die voor gewichtsverlies worden gebruikt bevatten vaak veel andere ingrediënten. Glucomannansupplementen zijn daarnaast vaak verrijkt met vitamines en mineralen die het normale energiemetabolisme bevorderen. Houd er echter rekening mee dat glucomannan de opname van deze voedingsstoffen kan belemmeren.

Metabole reacties als gevolg van de combinatie van verschillende afslanksupplementen kunnen onvoorspelbare effecten hebben. We raden het gebruik van verschillende afvalsupplementen daarom af.

foco

Wist je dat 1 gram glucomannaan tot 200 milliliter water kan opnemen, waardoor het volume van de stof toeneemt en deze bijdraagt ​​aan een verzadigd gevoel?

Samenvatting

We kennen allemaal het belang van vezels in een gezond dieet. Maar weinig mensen kennen de verzadigende kracht van vezels om het gewicht te beheersen. Glucomannan is een wateroplosbare voedingsvezel die wordt gewonnen uit de wortels van de Aziatische konjac plant die bijdraagt aan een verminderde eetlust en een verhoogde verzadiging.

Bovendien voedt de stof ook de gezonde bacteriën in de darmen. Hierdoor worden de darmtransit en de afvoer van afvalstoffen verbeterd. Ook vermindert glucomannan het bloedcholesterol, door de opname van cholesterol in de darm te verminderen. In deze shopgids beantwoorden we vragen zoals of je af kunt vallen met glucomannan en laten we je zien wat de belangrijkste aankoopcriteria zijn bij de aanschaf van een glucomannansupplement.

Vond je onze shopgids over glucomannan interessant? Laat dan hieronder een reactie achter of deel het artikel op social media.

(Bron van de header afbeelding: Leelaic: 34124117/ 123rf.com)

Referenties (8)

1. Maia-Landim A, Ramírez JM, Lancho C, Poblador MS, Lancho JL. Long-term effects of Garcinia cambogia/Glucomannan on weight loss in people with obesity, PLIN4, FTO and Trp64Arg polymorphisms. BMC Complement Altern Med [Internet]. 2018 Dec 24 [cited 2019 Dec 8];18(1):26.
Bron

2. Vita PM, Restelli A, Caspani P, Klinger R. [Chronic use of glucomannan in the dietary treatment of severe obesity]. Minerva Med [Internet]. 1992 Mar [cited 2019 Dec 8];83(3):135–9.
Bron

3. Glucomannan Uses, Benefits & Dosage - Drugs.com Herbal Database [Internet]. 2002 [cited 2019 Dec 8].
Bron

4. Chen HL, Cheng HC, Liu YJ, Liu SY, Wu WT. Konjac acts as a natural laxative by increasing stool bulk and improving colonic ecology in healthy adults. Nutrition [Internet]. 2006 Nov [cited 2019 Dec 8];22(11–12):1112–9.
Bron

5. Siegel JD, Di Palma JA. Medical treatment of constipation. Vol. 18, Clinics in Colon and Rectal Surgery. 2005. p. 76–80.
Bron

6. Onakpoya I, Posadzki P, Ernst E. The Efficacy of Glucomannan Supplementation in Overweight and Obesity: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. J Am Coll Nutr. 2014 Feb;33(1):70–8.
Bron

7. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to konjac mannan (glucomannan) and reduction of body weight (ID 854, 1556, 3725), reduction of post-prandial glycaemic responses (ID 1559), maintenance of normal blood glucose concentration. EFSA J [Internet]. 2010 Oct [cited 2019 Dec 8];8(10):1798.
Bron

8. González Canga A, Fernández Martínez N, Sahagún AM, García Vieitez JJ, Díez Liébana MJ, Calle Pardo ÁP, et al. Glucomanano: Propiedades y aplicaciones terapéuticas [Internet]. Vol. 19, Nutricion Hospitalaria. 2004 [cited 2019 Dec 8]. p. 45–50.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Ik ben afgestudeerd in medicijnen. Mijn missie: Op wetenschappelijke wijze nieuwe manieren vinden om de sportieve en intellectuele prestaties van gezonde mensen te verbeteren. Mijn doelgroep: Mensen die informatie willen over evidence-based suppletie. Mijn favoriete supplementen: L-theanine en B-groepsvitaminen.
Wetenschappelijk artikel
Maia-Landim A, Ramírez JM, Lancho C, Poblador MS, Lancho JL. Long-term effects of Garcinia cambogia/Glucomannan on weight loss in people with obesity, PLIN4, FTO and Trp64Arg polymorphisms. BMC Complement Altern Med [Internet]. 2018 Dec 24 [cited 2019 Dec 8];18(1):26.
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Vita PM, Restelli A, Caspani P, Klinger R. [Chronic use of glucomannan in the dietary treatment of severe obesity]. Minerva Med [Internet]. 1992 Mar [cited 2019 Dec 8];83(3):135–9.
Ga naar bron
Officiële website
Glucomannan Uses, Benefits & Dosage - Drugs.com Herbal Database [Internet]. 2002 [cited 2019 Dec 8].
Ga naar bron
Klinisch onderzoek
Chen HL, Cheng HC, Liu YJ, Liu SY, Wu WT. Konjac acts as a natural laxative by increasing stool bulk and improving colonic ecology in healthy adults. Nutrition [Internet]. 2006 Nov [cited 2019 Dec 8];22(11–12):1112–9.
Ga naar bron
Klinisch onderzoek
Siegel JD, Di Palma JA. Medical treatment of constipation. Vol. 18, Clinics in Colon and Rectal Surgery. 2005. p. 76–80.
Ga naar bron
Informatief artikel
Onakpoya I, Posadzki P, Ernst E. The Efficacy of Glucomannan Supplementation in Overweight and Obesity: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. J Am Coll Nutr. 2014 Feb;33(1):70–8.
Ga naar bron
Informatief artikel
Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to konjac mannan (glucomannan) and reduction of body weight (ID 854, 1556, 3725), reduction of post-prandial glycaemic responses (ID 1559), maintenance of normal blood glucose concentration. EFSA J [Internet]. 2010 Oct [cited 2019 Dec 8];8(10):1798.
Ga naar bron
Informatief artikel
González Canga A, Fernández Martínez N, Sahagún AM, García Vieitez JJ, Díez Liébana MJ, Calle Pardo ÁP, et al. Glucomanano: Propiedades y aplicaciones terapéuticas [Internet]. Vol. 19, Nutricion Hospitalaria. 2004 [cited 2019 Dec 8]. p. 45–50.
Ga naar bron