Laatst bijgewerkt: 24-08-2021

Gezond zijn betekent je overal goed voelen. Gezondheid is ons waardevolste bezit. Om lang te leven en gezond te blijven, moet je goed voor je lichaam zorgen en ongezonde gewoonten uit je dagelijkse routine bannen.

Maar welke gewoonten houden je lichaam fit en je ziel in evenwicht? Ontdek hier welke levensstijl je moet aanhouden om op lange termijn gezond en gelukkig te zijn en je welzijn te vergroten.

Belangrijk om te weten

  • Voeding en sport zijn van cruciaal belang voor een gezond leven. Het is vooral belangrijk voldoende te bewegen en voldoende vocht te drinken om je organisme bij de les te houden en te vitaliseren.
  • Het gebruik van nicotine moet volledig gestopt worden en ook het gebruik van alcohol moet verminderd worden om gezondheidsrisico’s te voorkomen en gezond te leven.
  • Stress vermijden, goed en voldoende slapen en regelmatig ontspannen zijn ook een garantie voor een gezond leven. Meditatie en lange wandelingen kunnen je al helpen om stress los te laten en je gedachten in positieve om te zetten.

Wat is een gezonde levensstijl?

Een gezonde levensstijl moet goed zijn voor jou en je lichaam. Het is vooral belangrijk om gezond en vooral evenwichtig te eten en voldoende te drinken. Natuurlijk zijn voldoende beweging en sport ook essentieel voor een gezonde levensstijl.

Niet alleen voeding is van cruciaal belang voor een gezonde levensstijl. Lichaamsbeweging en sport horen ook bij een gezonde levensstijl. (Image source: 123rf.com / 62250114)

Als je echt gezond wilt leven, moet je zeker stoppen met roken en met alcoholische dranken. Dit komt omdat elke vorm van drugsgebruik in strijd is met een gezonde levensstijl. Je gezondheid en vitaliteit zijn belangrijke voorwaarden om een volwaardig en lang leven te kunnen leiden.

De combinatie van een evenwichtige voeding, voldoende waterinname, matige lichaamsbeweging en regelmatige ontspanning vormen een perfecte symbiose en vormen de basis voor een gezonde levensstijl.

Achtergrond: Wat je moet weten over gezond leven

Een gezonde levensstijl kan verschillende positieve effecten hebben op je lichaam, gezondheid en welzijn. Anderzijds kan een tamelijk ongezonde levensstijl langdurige en ernstige gevolgen voor je gezondheid hebben. Ontdek waarom je gezonder zou moeten leven en wat het voor je kan doen in deze rubriek.

Wat zijn de redenen om gezond te leven?

Als je een gezonde levensstijl leidt, zul je daar op veel gebieden van je leven profijt van hebben. Een

goed uitgebalanceerd dieet versterkt je immuunsysteem en houdt je in goede gezondheid

. Een gezonde voeding bevat ook eiwitten en belangrijke sporenelementen die de spiergroei bevorderen en zorgen voor sterke botten en tanden. De juiste levensstijl helpt je huid mooi en glad te houden, je haar zijdezacht en glanzend, en je nagels sterk en mooi. Bovendien leiden gezonde voedingsmiddelen tot meer energie en het vermogen om beter te presteren en te concentreren.

Als je ook voldoende sport en beweging in je dagelijkse routine integreert, zal dit je stofwisseling stimuleren en zo zorgen voor een slank lichaam met een ideaal gewicht. Door genoeg aan sport te doen, blijf je fit en lenig, zelfs tot op hoge leeftijd. Bovendien zullen een evenwichtige voeding en een algemene gezonde levensstijl tekorten aan voedingsstoffen voorkomen. Op deze manier voorkom je ook de daaruit voortvloeiende gezondheidsproblemen en mogelijke ziekten.

Wat zijn de gevolgen van een ongezonde levensstijl?

Of het nu gaat om roken, alcohol, vet eten, weinig bewegen of het gebruik van harddrugs – het zijn allemaal dingen die algemeen beschouwd worden als een risico voor een stabiele gezondheid. Het is niet altijd een kwestie van alles helemaal opgeven, maar ook van met mate ervan genieten. Gevolgen van een ongezonde levensstijl zijn bijvoorbeeld

  • Obesitas (adipositas)
  • Diabetes mellitus type 2,
  • Arteriosclerose
  • Hoge bloeddruk
  • Hartinsufficiëntie
  • Ademhalingsproblemen door stress
  • Gewrichtsklachten (arthrose)
  • Gedragsmatige kankers (b.v. veroorzaakt door roken of alcoholgebruik).

Deze problemen kunnen echter grotendeels vermeden worden met een gezondere levensstijl of door te proberen gezonder te leven.

Gezond leven: Praktische toepassing en voordelen

Een gezonde levensstijl nastreven en ongezonde gewoonten uit je dagelijkse routine bannen kan in het begin wat moeilijker zijn. Om je te helpen effectief en snel een gezondere levensstijl te bereiken, hebben we 11 tips en trucs samengesteld die je gemakkelijk in je dagelijks leven kunt integreren.

Eet juist

Als het om het behoud van je gezondheid gaat, zijn weinig dingen belangrijker dan een gezonde voeding. Eet altijd zo vers mogelijk en kook voor jezelf.

Het is veel gezonder om met verse groenten te koken dan om gemaksvoedsel op te warmen. Bovendien smaakt vers gekookt eten veel beter. (Image source: 123rf.com / 111624988 )

Het is heel belangrijk dat je voldoende groenten en fruit eet – bij voorkeur minstens vijf porties per dag. Deze bevatten veel vitamines en mineralen, maar weinig calorieën. Als je niet zo vaak fruit en groenten eet, kun je er ook een gewoonte van maken zelf sapjes te maken. Je moet veel plantaardige oliën en koolhydraten eten, waaronder veel peulvruchten (die ook veel eiwitten bevatten).

Als je granen eet, probeer dan zo vaak mogelijk de volkoren variant te eten. Probeer ook je vleesconsumptie te verminderen. Als je elke dag vlees eet, eet je te veel verzadigd vet, wat op de lange duur tot cardiovasculaire problemen kan leiden. Snoep, zoute snacks, kant-en-klaar maaltijden en fast food moet je vermijden, want deze producten bevatten veel ongezonde vetten, zout en suiker, die minder goed zijn voor je lichaam.

Regelmatig bewegen en sporten

Regelmatig bewegen is goed voor je lichaam en je ziel. Het houdt je lichaam in vorm en geeft je organisme een oppepper. Lichaamsbeweging helpt het immuunsysteem te versterken, stressverschijnselen te verminderen en verschillende ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes of zwaarlijvigheid te voorkomen.

Om een positief effect op je gezondheid te bereiken, moet je vijf tot zeven keer per week minstens een half uur bewegen. Lichte lichaamsbeweging, zoals een wandeling met je partner of je hond, is voldoende.

Ideaal gewicht

Je ideale gewicht en een gezonde levensstijl – niet te veel en niet te weinig. Overgewicht of ondergewicht is niet goed voor je lichaam. Je BMI is een goede richtlijn. Idealiter zou je BMI tussen de 20 en 25 moeten liggen.

Je moet echter niet te veel aandacht aan dit getal besteden. De BMI wordt berekend door het lichaamsgewicht (kg) te delen door het kwadraat van de lichaamslengte (m²). De formule is dus BMI = lichaamsgewicht : (lichaamslengte in m)².

Gezondheidsrisico’s Nicotine en alcohol

Roken is slecht voor je gezondheid. Als je gezond wilt leven, moet je stoppen met roken (als je al rookt). Het is nooit te laat om dit te doen, want zelfs na jaren nicotineverslaving zal het je gezondheid ten goede komen. Bijvoorbeeld, na 10 jaar stoppen met roken is het risico op longkanker weer vergelijkbaar met dat van niet-rokers. Het is bewezen dat roken heel schadelijk is voor je gezondheid.

Daarom moet je deze gewoonte beslist opgeven voor een gezonde levensstijl. Je moet ook je alcoholgebruik matigen. Alcohol kan met mate genoten worden, maar je moet je altijd houden aan een aantal alcoholvrije dagen per week. Er bestaat niet zoiets als risicoloze alcoholconsumptie.

Drink voldoende

Net zo belangrijk als een gezonde en evenwichtige voeding is een voldoende inname van water. Het is aan te bevelen minstens 1,5-2 liter water per dag te drinken. Een gebrek aan water is schadelijk voor het menselijk organisme. Water is niet alleen een belangrijk bestanddeel van de lichaamscellen, maar ook het hoofdbestanddeel van bloed. Als je niet genoeg drinkt, kan je bloed niet goed stromen, je hele lichaam wordt minder goed voorzien, en daardoor nemen je hersenvermogen en concentratievermogen af.

De perfecte dorstlessers zijn water, fruitspritzers, zelfgeperste sappen aangelengd met water of kruidenthee. Anderzijds moet je gekochte sappen, limonades, koffie of alcohol slechts sporadisch en in kleine hoeveelheden drinken. Zelfgeperste sappen zijn bijzonder gezond. Bovenal kun je er zeker van zijn welke ingrediënten erin zitten en dat er geen onnodig toegevoegde suiker in zit.

Zorg voor voldoende en regelmatige slaap

Slaap is een menselijke basisbehoefte waaraan je net zo regelmatig moet voldoen als eten en drinken. Gemiddeld heeft een volwassene tussen de zeven en acht uur slaap nodig. Als je slaapt, schakelt je stofwisseling een versnelling terug, maar je herstelmechanismen werken op volle toeren. Het immuunsysteem, de spijsvertering, het cardiovasculaire systeem, het zenuwstelsel en de hersenen hebben slaap nodig om te regenereren. Als je consequent te weinig slaapt, heeft dat niet alleen invloed op je alertheid en prestaties, maar ook op je eetgewoonten.

Gebrek aan slaap doet je grijpen naar calorierijk voedsel met veel suiker, koolhydraten en vet, en leidt tot hunkeren naar

voedsel. Dit gebeurt minder snel als je goed uitgerust bent. Je hebt ook voldoende energie voor de dag, je immuunsysteem is fit en je bent minder vatbaar voor ziekte. Als je moeite hebt in slaap te vallen, probeer dan een slaapmasker te dragen.

Ontspanning voor evenwicht

Of het nu in je werk is of in je vrije tijd, voortdurende stress is slecht voor je. Voortdurende spanning verzwakt je veerkracht, en verstoringen in het evenwicht tussen spanning en ontspanning kunnen leiden tot ernstige geestelijke en lichamelijke ziekten. Ontspanningstechnieken zoals autogene training, meditatie of yoga kunnen je helpen je evenwicht en kalmte terug te vinden.

Het evenwicht tussen werk en

privé-leven De baan is voor de meeste mensen een integraal deel van het leven. Dat is natuurlijk een goede zaak, maar zorg er altijd voor dat je voldoende vrije tijd hebt. Alleen als je naast je werk nog andere dingen en interesses in je leven hebt, heb je een goed evenwicht tussen werk en privéleven. Als je een onevenwicht hebt, zul je dat snel in je eigen lichaam voelen. Je bent vermoeider dan gewoonlijk, je huid is vaal en je voelt je ongelukkig en ongeconcentreerd.

Voldoende frisse lucht en zonlicht

Met voldoende frisse lucht en zonlicht mobiliseer je niet alleen je afweer, maar verminder je ook stress en verbeter je je stemming. Zuurstof wekt je geest op, dus moet je elke dag in de frisse lucht komen. Zelfs in de winter of als het echt slecht weer is, is het buiten veel helderder dan binnenshuis. Licht is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D, dat op zijn beurt essentieel is voor sterke botten. Het verbetert ook je humeur, want daglicht maakt de zenuwboodschapper serotonine vrij, die je stemming opfleurt.

Niet alleen als het mooi weer is, moet je naar buiten om wat frisse lucht en zonlicht op te snuiven. (Image source: 123rf.com / 42270942)

Regelmatige gezondheidscontroles

Regelmatige gezondheidscontroles bij je dokter zijn ook een van de dingen die je kunt doen om gezond te blijven. Deze gezondheidsonderzoeken vertellen je over de gezondheid van je hart- en vaatstelsel, je nieren, of je diabetes hebt of andere mogelijke ziekten. Ziektekostenverzekeraars bieden vanaf je 35ste om de twee jaar een gratis gezondheidscontrole aan.

Positieve levenshouding

Elke lach verlengt het leven. Er zit een kern van waarheid in dit gezegde. Want als je met een glimlach door het leven gaat, ben je automatisch minder gestrest, meer ontspannen en gelukkiger. Dit heeft op zijn beurt een positief effect op je gezondheid. Mensen met een positieve levenshouding hebben meestal betere mentale coping strategieën. Daardoor stellen ze zich aan minder stress bloot en behouden zo hun afweer.

De beste manieren om een gezond leven te beginnen

4 tips om een gezond leven te beginnen

Meer beweging en sport

Een gezond leven beginnen wordt sterk beïnvloed door meer beweging in het dagelijks leven en een of twee sport-sessies. Frisse lucht en zonneschijn zijn goed voor je vitamine D evenwicht en je hersenen. Je kunt je daarna beter concentreren en voelt je automatisch fitter. Bovendien zorgt een korte wandeling altijd voor een beetje ontspanning in het dagelijkse leven, waarin je je gedachten de vrije loop kunt laten.

Gezonde voeding

Een gezonde en evenwichtige voeding is net zo belangrijk voor jou en je lichaam als lichaamsbeweging. Een gezonde voeding geeft je lichaam de energie die het nodig heeft en maakt je fitter. Het minimaliseert ook gezondheidsrisico’s, zoals diabetes of de neiging tot overgewicht.

Gezond slapen

Voldoende en kwalitatief goede slaap is ook belangrijk voor een gezond leven. Zoals eerder beschreven, tast slecht slapen je concentratie- en prestatievermogen aan. Je kunt ook voedselhonger en ziektes voorkomen met voldoende slaap, zodat je de dag met meer energie en welzijn kunt beginnen en ’s avonds nog steeds fit bent.

Gezonde levensstijl

Een gezonde levensstijl in het algemeen houdt in dat je minder nicotine en alcohol gebruikt, want het risico om er ziek van te worden is erg groot.

Natuurlijk hoef je alcohol niet helemaal op te geven, maar het moet alleen met mate gedronken worden en vooral niet regelmatig.

Conclusie

Er zijn verschillende manieren om een gezondere levensstijl aan te nemen. Het belangrijkste is om evenwichtig te eten, elke dag voldoende water te drinken en regelmatig te bewegen. Daarnaast zijn er nog andere punten zoals voldoende slapen en ontspannen, voldoende frisse lucht en zonlicht krijgen, en je onthouden van ongezonde dingen zoals nicotine en alcohol, of die met mate consumeren.

Of je ze nu allemaal doet of maar een paar, ze zullen tot een betere gezondheid leiden en je zult spoedig merken dat je lichaam en je gezondheid zich beter voelen.

Beeldbron: 123rf.com / 71963468

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies