Laatst bijgewerkt: 24-08-2021

We verlangen er allemaal naar innerlijk vervuld te zijn en de dagelijkse beslommeringen achter ons te laten. Tegelijk geloven velen dat ze deze toestand alleen kunnen bereiken met geld, meer tijd of bezittingen. Is dat echt waar? Of kunnen we ook blij zijn met wat we al hebben?

In dit artikel willen we je helpen je bewustzijn van positieve ervaringen te versterken. We geven je handige tips en trucs en beantwoorden de belangrijkste vragen over gelukkig zijn.

Belangrijk om te weten

  • Gelukkig zijn is een keuze. Uiterlijke omstandigheden zijn geen excuus voor een ongelukkig leven.
  • De weg naar geluk kan voor sommigen van ons lang en rotsachtig zijn, maar we kunnen het allemaal halen.
  • Versterk je bewustzijn van je gevoelens en maak tijd voor dingen waar je van houdt.

Definitie: Wat betekent het om gelukkig te zijn?

De vraag wat het betekent om gelukkig te zijn, houdt ons al sinds de oudheid bezig. Beroemde Griekse filosofen als Plato, Aristoteles en Socrates pijnigden er al hun hersens over. Ze waren er allemaal van overtuigd dat geluk het werkelijke doel van de mens is.

We associëren de term “geluk” met innerlijke vrijheid en de mogelijkheid om alle dagelijkse beslommeringen los te laten. (Image source: pixabay.com / JillWellington)

Filosofen waren het oneens over de vraag hoe dit doel bereikt kan worden. Maar ze wisten allemaal dat de weg ernaartoe moeizaam was.

Wat is de definitie van gelukkig zijn?

Het is moeilijk om een universeel geldende definitie van geluk te vinden. Want gelukkig zijn betekent voor ieder van ons iets anders. Geluk heeft vele betekenissen en kan bijvoorbeeld een gunstige wending van het lot, een gunstig toeval of, meer algemeen, een gemoedstoestand zijn. Het woordenboek definieert het gevoel van “geluk” als een diepe innerlijke tevredenheid. Het betekent dat we een aangenaam of vreugdevol gevoel in ons hebben, omdat we zijn gaan genieten van iets waarnaar we diep van binnen verlangd hebben.

Met “gelukkig zijn” bedoelen we tegenwoordig bijna altijd een permanente toestand. We willen in de staat van geluk komen en elke dag van ons leven genieten. Zonder stress, zonder zorgen en zonder verdriet. Deze definitie van gelukkig zijn gaat hand in hand met de betekenis van tevredenheid.

Achtergrond: Wat je moet weten over gelukkig zijn

Gelukkig zijn betekent voor iedereen iets anders en is heel individueel afhankelijk van je houding. Natuurlijk spelen ook factoren als gezondheid, gezin en financiële middelen een rol, maar over het geheel genomen is geluk louter een zaak van de geest. In het volgende gedeelte leggen we de belangrijkste feiten uit die je moet weten om gelukkig te worden.

Waarom is het zo moeilijk om gelukkig te zijn?

Als gelukkig zijn het doel van alle mensen is – waarom doen we dat dan niet gewoon? In feite is het niet de menselijke natuur om met welke toestand dan ook volkomen gelukkig en tevreden te zijn. Er zoemen steeds nieuwe gedachten rond in ons achterhoofd, die ons herinneren aan al de dingen die we nog moeten en zouden kunnen doen.

Zelfs als het goed met ons gaat, maken we ons zorgen over toekomstige problemen en taken. (Foto bron: 123rf.com / 24524340)

Dat we het zo moeilijk vinden om uit te schakelen kan ook aan onze maatschappij liggen. Om aan het sociale leven deel te nemen, wordt voortdurend van ons verwacht dat we presteren en ambitieus zijn – of dat nu op school, aan de universiteit of op het werk is.

Maar te veel ambitie verhindert ons soms om tevreden te zijn. Het voortdurende streven om beter te worden maakt ons op den duur ongelukkig en zorgt ervoor dat we vaak niet eens meer weten hoe tevredenheid aanvoelt.

Kun je leren gelukkig te zijn?

Ja, je kunt leren gelukkig te zijn, en misschien moet je dat eerst doen. Begrijp het alsjeblieft niet verkeerd – leren gelukkig te zijn betekent niet dat je iets door je strot moet proppen tot je het uit je hoofd kent. Om op lange termijn gelukkig te zijn, moet je aan je gedrag en denkprocessen werken. Dit houdt in dat je leert wat goed voor je is en hoe je stress het gemakkelijkst kunt verminderen.

Ex zijn er veel boeken over het onderwerp geluk. Maar om werkelijk gelukkig te worden hoef je geen boeken te proppen, maar luister je naar je innerlijke zelf. (Image source: unsplash.com /Josh Felise)

Je moet je ook bewuster maken van de dingen die een positief effect hebben op je gevoelens, je gedachten en je lichaam. Deze ontwikkeling kan enkele weken, maanden of zelfs jaren duren, want noodlotslagen, stress of gezondheidsproblemen kunnen dit proces bemoeilijken. Maar zelfs in moeilijke fasen moet je niet opgeven te leren gelukkig te zijn.

Zijn er regels om gelukkig te zijn?

Helaas is er geen lijst van regels die je kunt volgen om gelukkig te zijn. Er zijn echter een paar basisdingen die je naar een gelukkig leven kunnen leiden. Deze omvatten de volgende levensprincipes:

Heb jezelf lief

De belangrijkste stap naar persoonlijk geluk is in vrede te zijn met jezelf en je lichaam. Bedenk elke dag dat de wereld saai zou zijn als iedereen zonder gebreken was. Je bent goed zoals je bent! Behandel jezelf op dezelfde manier.

Behandel je medemensen goed

Behandel anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden. Dit bespaart je niet alleen ruzie, maar ook gevoelens van schuld en boosheid.

Bovendien zul je ervaren hoeveel vreugde het kan brengen om andere mensen onbaatzuchtig te helpen. Want als je goed doet, komt het uiteindelijk bij je terug!

Luister naar je innerlijke moraal

Diep van binnen weet je wat goed of fout is. Dit gevoel heet moraliteit en ontwikkelt zich uit je opvoeding en je ervaringen. Luister naar ze! Sommige beslissingen kunnen niet met logisch redeneren genomen worden. Soms kan je onderbuikgevoel je uit de brand helpen.

Koester kleine momenten van geluk

Probeer te genieten van de kleine momenten waarop je gelukkig bent. Want vele kleine momenten zijn vaak meer waard dan één groot moment. De principes zijn slechts ruwe richtlijnen, geen vaste regels. Natuurlijk kun je ze als regels voor jezelf stellen als je actief wilt werken aan gelukkig zijn. Het is belangrijk dat je jezelf aan je eigen regels blijft herinneren, zodat je ze werkelijk verinnerlijkt.

Maakt gelukkig zijn je gezond?

Als je gelukkig bent, doe je niet alleen iets goeds voor je psyche, maar ook voor je lichaam. Want in een goed humeur zijn maakt ons in feite gezonder. Deze bevinding wordt bevestigd door verschillende studies, waaronder de “Whitehall II” studie van het University College in Londen. Er zijn verschillende, verschillende effecten die gelukkig zijn op het lichaam heeft.
Lichaamsregio Effect
Hart- en vaatstelsel De polsslag is lager bij gelukkige mensen. Dit wijst op een gezond cardiovasculair systeem.
Hormone Een positieve stemming vermindert de concentratie van het stresshormoon cortisol. Dit vermindert de kans op het ontstaan van diabetes.
Bloed Wanneer mensen in een goede stemming zijn, daalt de concentratie van het eiwit fibrinogeen, dat nodig is voor de bloedstolling in het lichaam. Een te hoge concentratie van het eiwit kan het risico op coronaire hartziekte verhogen.

De effecten tonen aan dat gelukkig zijn je niet alleen beter doet voelen, maar dat je je er ook lichamelijk beter door gaat voelen. Het is gek wat een positieve instelling kan doen, nietwaar? Daarom is het zeker de moeite waard om “te werken” aan gelukkig zijn.

Hoe gelukkig te zijn: 10 tips en opdrachten

Je zult geluk niet binnen een paar dagen vinden – de weg naar tevredenheid is moeizaam en kan lang duren. Houd je ogen op je doel gericht en ga regelmatig nieuwe uitdagingen aan. Als je intussen merkt dat je twijfelt, zullen de volgende tien tips en opdrachten je helpen.

Tip 1: Maak je geluk afhankelijk van jou alleen

Eerst en vooral moet je beseffen dat jij alleen verantwoordelijk bent voor je geluk. Een partner, vrienden en rijkdom zijn allemaal goed en wel, maar ze zijn niet cruciaal voor een gelukkig leven. Geef dus niet externe omstandigheden de schuld van je ongelukkigheid. Besef in plaats daarvan dat de beslissing om gelukkig of ongelukkig te zijn bij jou ligt. Als je een van de gelukkige mensen wilt zijn, moet je je altijd richten op de goede dingen in het leven.

Hoe kan ik gelukkig zijn zonder partner?

Na een breuk vallen we vaak in een diep gat waaruit geen uitweg meer lijkt te zijn. Dit is in de eerste plaats niet verwonderlijk, we hebben immers enkele maanden of zelfs jaren met onze partner doorgebracht, vele mooie momenten gedeeld en moeilijke tijden overleefd. En nu zou het allemaal voorbij moeten zijn? Ook in deze situatie moet je jezelf eraan herinneren: Een gelukkig leven is niet afhankelijk van een partner. Het is heel goed om een tijdje te rouwen, maar wees je ervan bewust dat het leven doorgaat. Concentreer je nu op jezelf en op dingen die je vreugde brengen. Jij alleen hebt de teugels in handen om je leven weer gelukkiger te maken. Doe waar je tijdens je relatie nooit tijd voor had. En je zult merken: Geluk komt op vele manieren naar je toe.

Als je uit jezelf leert hoe je gelukkig kunt zijn, verhoog je niet alleen je levenskwaliteit, maar lijk je ook begeerlijker en aantrekkelijker voor de mensen om je heen.

Hoe kan ik samen met mijn partner gelukkig zijn?

Relaties zijn niet altijd gemakkelijk, want stress en het dagelijkse leven leiden vaak tot ruzie. Bovendien ontbreekt het veel echtparen na verloop van tijd aan een gemeenschappelijk doel, ook al hebben ze sterke gevoelens voor elkaar.

Stel gemeenschappelijke doelen vast waar je samen naar uit kunt kijken. (Image source: unsplash.com / Hean Prinsloo)

Maar hoe lukt het je om als stel samen gelukkig te zijn? Zoals reeds gezegd, zijn gemeenschappelijke doelen enorm belangrijk voor een gelukkige relatie. Dat kan de volgende strandvakantie zijn, de bruiloft of het eerste kind. Het is belangrijk om steeds nieuwe doelen te stellen en samen te werken om ze te bereiken.

Want dat is wat mensen samenbrengt! Maar een gelukkige relatie is veel meer dan dat – het gaat erom naar de ander te luisteren en ontvankelijk voor elkaar te zijn. Want de meeste ruzies tussen echtparen ontstaan alleen maar omdat de partners vergeten zijn hoe ze met elkaar moeten communiceren. Stop met langs elkaar heen te praten en neem de tijd om de ander echt te begrijpen.

Hoe kan ik gelukkig zijn zonder familie en vrienden?

Het maakt niet uit of het na een verhitte ruzie is of na een zware klap van het lot – soms moet je ook leren gelukkig te zijn zonder familie en vrienden. Sociale contacten behoren tot de menselijke behoeften, dus je mag ze nooit verwaarlozen. Maar een leven zonder familie of vrienden betekent niet per se eenzaamheid – wees je daar altijd van bewust!

Probeer aan het sociale leven deel te nemen. Je zult sneller nieuwe mensen ontmoeten dan je zou denken.

Een idee is om betrokken te raken bij clubs of organisaties die zaken steunen die belangrijk voor je zijn. Zo maak je niet alleen sneller contacten, maar besteed je ook veel tijd aan dingen en zaken die je dierbaar zijn.

Tip 2: Maak tijd voor de dingen die je lief zijn

In de stress van het dagelijks leven vergeten we vaak tijd te maken voor de dingen die echt belangrijk voor ons zijn. Maak een lijst van de dingen die je graag nog eens zou willen doen of die in je leven bijzonder belangrijk voor je zijn. Als je jezelf elke dag aan deze lijst herinnert, zal het gemakkelijker voor je zijn om je prioriteiten in het dagelijks leven te stellen.

Heb je altijd al eens een nieuwe hobby willen uitproberen? Neem de tijd om het te doen! Begin vandaag nog na te denken over hoe je je hobby het beste in je dagelijks leven kunt integreren en waar je je hobby in je buurt kunt beoefenen. Lees je liever een boek dan dat je gaat drinken met je collega’s op het werk? Wees eerlijk tegenover jezelf en doe wat je op dat moment gelukkiger maakt.

Tip 3: Leer beter omgaan met stress en problemen

Op weg naar een gelukkig leven is het van essentieel belang dat je problemen en stressvolle fasen vaardig kunt hanteren. Deze vaardigheid onderscheidt een gelukkig mens van een ongelukkig mens. Eerst en vooral moet je je er altijd van bewust zijn dat problemen tijdelijk zijn.

Vaak lossen ze zichzelf met de tijd op en uiteindelijk heb je je er alleen maar onnodig druk over gemaakt. Stel jezelf altijd de volgende vragen als je een probleem hebt

  1. Wat is het probleem?
  2. Waarom stoort het me zo?
  3. Kan ik het nu oplossen?

Als het antwoord op de laatste vraag “nee” is, is dit het moment om je probleem voorlopig terzijde te schuiven. Er is nu geen oplossing voor je situatie. Hier geldt het oude adagium: wacht af en zie. Deze gedachtengang is voor veel mensen moeilijk.

Toch is het essentieel om problemen aan te pakken. Elke dag worden we van alle kanten geconfronteerd met uitdagingen waarvoor vaak geen onmiddellijke oplossing bestaat. Gelukkige mensen zijn in staat om problemen te laten rusten.

Zoek professionele hulp

Sommige problemen kunnen niet door vrienden of familieleden opgelost worden. Als je je ergens te zwaar door belast voelt, moet je overwegen om professionele hulp in te schakelen. Helaas wordt het in onze maatschappij gefronst om met psychotherapeuten te praten of op een andere manier psychiatrische behandeling te zoeken. Toch is dit volkomen normaal!

Geestesziekten, zoals depressie, zijn aan de buitenkant misschien niet zichtbaar, maar ze moeten net zo professioneel behandeld worden als een gebroken been. Tijdelijke depressies moeten ook behandeld worden. Wees niet bang om hulp te zoeken en bagatelliseer je stress niet! Tegenwoordig kun je zelfs anoniem over je problemen praten via de telefoon. Een mogelijk contactpunt is de Duitse telefonische hulpdienst (Telefon Seelsorge), waar je gewoon gratis naartoe kunt bellen. Durf!

Praat openlijk over je problemen

Behalve de kleine uitdagingen in het dagelijks leven, staan je in de loop van je leven ook grote moeilijkheden en problemen te wachten. Dit kan een grote last zijn en je lange tijd ongelukkig maken. Maar het helpt als je over je problemen praat. Praat met iemand die je vertrouwt, bijvoorbeeld je familie, goede vrienden of een hulpverlener op school of werk.

Openlijk over je problemen praten met andere mensen helpt je om een ander perspectief te krijgen. De persoon met wie je praat kan een idee hebben waar jij nog niet aan gedacht hebt. Het helpt dus enorm om met anderen over je problemen te praten.

Tip 4: Doe regelmatig aan yoga en mediteer

Het is niet voor niets dat miljoenen mensen over de hele wereld zweren bij yoga. De oefeningen helpen je om je lichaam en je geest met elkaar te verbinden. Als je yoga en meditatie in je dagelijkse routine integreert, creëer je ook een dagelijkse oase van rust waarin je de dagelijkse stress en zorgen gewoon kunt vergeten.

Yoga heeft ook grote effecten op je lichaam. Het is gemakkelijk voor de gewrichten en versterkt tegelijk je diepe spieren. Na een paar yogasessies zul je merken dat je lichaamsbewustzijn verbetert. Dit maakt je zelfverzekerder en uiteindelijk gelukkiger. Slechts 15 minuten per dag kan wonderen doen, dus begin nu!

Tip 5: Beëindig giftige relaties en vriendschappen

Vrienden, familie en andere levensgezellen verrijken je leven enorm. Maar sommige mensen zijn niet bedoeld om langdurig bij je te zijn. Als je je realiseert dat een relatie je meer kwaad dan goed doet, is het tijd om afscheid te nemen. Laat niet toe dat anderen misbruik van je maken, je slecht behandelen of je zelfs lichamelijk pijn doen. Zie je relatie met andere mensen als een tuin: jij alleen bent er verantwoordelijk voor dat de bloemen in je tuin bloeien en de bomen groeien. Sommige mensen sluiten zich bij je aan en helpen je met water geven.

Ze brengen tulpen, rozen en andere planten om je tuin nog mooier te maken. Maar pas op: giftige mensen proberen je tuin te vernietigen. Ze vergiftigen wateren, vertrappen bloemen en dumpen hun afval op je. Deze metafoor is een beetje overdreven, maar geeft de werkelijkheid eigenlijk heel goed weer. Zorg dus goed voor je metaforische tuin en laat je niet door andere mensen naar beneden slepen. Breng meer tijd door met de mensen die je echt waarderen.

Tip 6: Wees blij met de dingen die je hebt

Helaas troosten we ons maar al te vaak met de toekomst. We beweren gelukkig te zijn als…. … we hebben op een dag meer geld. … we hebben meer tijd. … we hebben eindelijk een partner. Dit zijn enkele van de smoesjes die we gebruiken om ons geluk in de weg te staan. Want de waarheid is dat gelukkig zijn niet afhangt van omstandigheden, maar uitsluitend van jou en je houding. J

e moet leren blij te zijn met de dingen die je hebt. Dankbaarheid speelt bij deze taak een cruciale rol. Dit betekent niet dat je je situatie met die van anderen moet vergelijken en jezelf erdoor moet verbeteren. Dankbaarheid betekent het waarderen van dingen die je elke dag kleine momenten van geluk geven. Dat kan zijn een bolletje chocolade-ijs na het werk, de vriendelijke postbode of na een lange dag je knusse bed in huppelen.

Tip 7: Houd een dagboek bij van je gelukkige momenten

Je kunt vandaag met deze taak beginnen: Pak een mooi notitieboekje en schrijf alles op wat je vandaag gelukkig maakte. Het maakt niet uit of het maar een kleinigheidje was of een echt geweldige ervaring! Graaf diep in je geheugen, want het zijn vaak de meest onbelangrijke dingen die ons het gelukkigst maken.

Als je regelmatig je geluksmomenten opschrijft, zul je een veel beter bewustzijn ontwikkelen van de dingen die je positief en mooi vindt. Dit maakt het je gemakkelijker om je prioriteiten te stellen in het dagelijks leven. En mettertijd zal het je echt gemakkelijk worden om je geluksdagboek te vullen!

Tip 8: Leer om nee te zeggen

Gelukkige mensen weten wat ze van het leven willen en wat ze niet willen. Zulke prioriteiten stellen betekent niet dat je overal nee tegen moet zeggen. Want ervaringen die ontstaan uit spontane ideeën zijn vaak de mooiste! Toch gebeurt het in het dagelijks leven en op het werk veel te vaak dat andere mensen ons steeds weer ergens voor willen gebruiken in hun voordeel.

Dat kan de baas zijn die je voor de tiende keer vraagt of je vandaag kunt overwerken. Of de plaatselijke clubleider die weer eens op je stoep staat om lidmaatschap en inzet te vragen. Andere mensen willen helpen is zeer prijzenswaardig en hoort bij ons begrip van solidariteit.

Maar je moet niet vergeten aan jezelf en je behoeften te denken. Als je je voortdurend door andere mensen nieuwe taken laat aanpraten, zul je geen tijd meer hebben voor dingen die je leuk vindt. Een vriendelijk maar duidelijk nee is van tijd tot tijd op zijn plaats.

Tip 9: Glimlach zo vaak mogelijk

Als je blij bent, glimlach je. Maar het werkt ook andersom! Want als je vaak lacht, voel je je automatisch gelukkiger. Want als we lachen, maakt ons lichaam endorfine aan, de zogenaamde gelukshormonen. Dit verbetert ons humeur en we voelen ons automatisch gelukkig.

Lachen heeft ook een ander positief effect: het stimuleert het immuunsysteem om nieuwe antilichamen aan te maken. Deze dienen als bescherming tegen virussen en bacteriën. Dit betekent dat ook onze verdediging een echte oppepper krijgt.

Tip 10: Zorg voor een goede nachtrust en eet gezond

Geluk zit voor een groot deel in je geest, maar ook in je lichaam. Als het goed gaat met je lichaam, helpt dat ook je geest. Daarom moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je voldoende slaapt en bewust en gezond eet. Gezond slapen is een van de belangrijkste uiterlijke factoren om gelukkig te zijn. Eigenlijk weten we dat ook wel, maar het is vaak moeilijk voor ons om een regelmatig slaapritme aan te houden.

Regelmaat is de sleutel: stel een tijd vast wanneer je naar bed wilt gaan en houd je eraan. Slaapartsen bevelen tussen de 7 en 8 uur slaap aan om optimaal uitgerust te zijn. Voeding is ook de sleutel tot geluk: verschillende studies tonen aan dat mensen die veel verse groenten, fruit, vis en volle granen eten, d.w.z. verse en gezonde voeding, minder kans hebben op het ontwikkelen van depressie.

Wie in plaats daarvan veel bewerkt, gefrituurd en gesuikerd voedsel eet, verhoogt zijn risico op de ziekte. Mensen die regelmatig veel junkfood eten zetten niet alleen meer gewicht op de weegschaal, maar worden ook automatisch humeuriger, sneller boos en ongelukkiger.

Wat je nog meer moet weten over gelukkig zijn

Er zit een hele wetenschap achter het onderwerp geluk – en dat bedoelen we letterlijk: zogenaamd geluksonderzoek houdt zich bezig met de voorwaarden waaronder mensen gelukkig zijn. Maar veel auteurs en filosofen behandelen dit onderwerp ook geestelijk. Er zijn dus nogal wat verschillende opvattingen over wat het betekent om gelukkig te zijn.

Bestaat er een lijst van dingen die mensen gelukkig maken?

Er zijn enkele dingen waarvan wetenschappers geloven dat ze je daadwerkelijk gelukkiger kunnen maken. Het is zeker geen slecht idee om de volgende lijst uit te proberen. Misschien werken de trucjes ook voor jou?

Wat? Waarom maakt het ons blij?
“Happy food “ Van chocolade, bananen en ananas wordt gezegd dat ze het serotonine peil in de hersenen kunnen verhogen – en zo automatisch het humeur.
Foto’s van dierenbaby’s De aanblik van schattige dierenbaby’s maakt ons gelukkiger en verhoogt zelfs onze productiviteit.
Afwisseling in het dagelijks leven Wanneer we een gevarieerd, opwindend dagelijks leven hebben, geven onze hersenen ook geluksboodschappers af. Dus ga de wereld in en ervaar nieuwe dingen!
Knuffels Lange aanrakingen en vooral omhelzingen maken dat ons lichaam veel endorfine vrijmaakt. Dus wees niet verlegen!
Frisse lucht Slechts 20 minuten per dag in de frisse lucht verbetert je stemming immens. Ideaal als de zon schijnt en de temperatuur rond de 14 graden is. Dan voel je je op je best.

Natuurlijk kun je deze lijst zo veel aanvullen als je wilt. Als je jezelf er af en toe aan herinnert, zal het je gemakkelijker vallen je op positieve dingen te concentreren.

Wat zijn enkele citaten en gezegden over gelukkig zijn?

Omdat zo veel mensen zich met het onderwerp geluk bezighouden, zijn er natuurlijk ook veel gezegden, citaten en wijze woorden over dit onderwerp. We hebben een kleine lijst samengesteld van de meest populaire

  • Ieder mens is de architect van zijn eigen fortuin. (Romeinse wijsheid)
  • Geluk ontstaat vaak door aandacht te besteden aan kleine dingen, ongeluk ontstaat vaak door kleine dingen te verwaarlozen.(Wilhelm Busch)
  • Er is geen pad naar geluk. Geluk is de weg. (Boeddha)
  • Zolang je geluk najaagt, ben je niet volwassen genoeg om gelukkig te zijn. (Hermann Hesse)
  • Veel mensen weten dat ze ongelukkig zijn. Maar nog meer mensen weten niet dat ze gelukkig zijn. (Albert Schweitzer)

Zoals je ziet zijn er heel wat gezegden over geluk. Sommige komen uit het oude Rome of Griekenland, andere uit de moderne tijd. Zulke wijsheid is een geweldig levensmotto voor je pad naar geluk.

Conclusie

Waarschijnlijk begrijp je nu wel dat je persoonlijke houding een grote rol speelt bij geluk. Positief denken kan heel goede effecten hebben. Je ontwikkeling tot een gelukkiger mens kan echter alleen plaatsvinden als je je richt op je innerlijke behoeften.

Doe dingen waar je van houdt en verban giftige relaties uit je leven. De beslissing om gelukkig te zijn is van jou alleen, dus begin vandaag. Want het leven is kort en elke ongelukkige dag is een verspilde dag.

Beeldbron: 123rf.com / 60096527

Recensies