Laatst bijgewerkt: 24-08-2021

Meditatie kan ons enorm helpen op bijna alle gebieden van het leven en in het dagelijks leven. Niettemin heeft het voor velen een zeer esoterisch tintje. Om je een inzicht te geven in het onderwerp en je de vele positieve effecten te laten zien, hebben we in dit artikel alle belangrijke informatie over het onderwerp geleide meditatie op een rijtje gezet.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Meditatie is een overkoepelende term voor een verscheidenheid aan methoden van ontspanning en bezinning. Het doel is om je hele leven intenser en bewuster te ervaren.
  • Bij geleide meditatie word je door een leraar door de meditatie geleid. De leraar gebruikt zijn of haar stem om je te helpen een bepaald doel te bereiken met behulp van beelden.
  • Meditatie kan gebruikt worden om je meer bewust te worden van veel verschillende onderwerpen. Populaire meditatie-onderwerpen zijn onder andere zelfliefde, angsten, geluk, gezondheid en succes.

Definitie: Wat is geleide meditatie?

In principe is meditatie een overkoepelende term voor heel veel verschillende methoden van ontspanning en bezinning. Het is een integraal deel van een verscheidenheid aan spirituele tradities.

Meditatie komt oorspronkelijk uit het boeddhisme en hindoeïsme. (Image source: 123rf.com / avesun)

Bij geleide meditatie bereidt een leraar je voor op de meditatie en begeleidt je de stilte in. Je volgt de instructies nauwkeurig op, zodat je je op bepaalde dingen of op je lichaam kunt concentreren.

Het doel van meditatie is om je meer bewust te worden van je hele leven.

Vooral in het begin kan meditatie heel uitdagend zijn. Maar juist dan kan een geleide meditatie nuttig zijn om de eerste stappen in de meditatieve toestand te zetten en het systeem te leren kennen.

Wat is het verschil tussen vrije meditatie en geleide meditatie?

Zoals reeds gezegd, word je bij geleide meditatie door een persoon door het proces geleid. Dit kan een heleboel dingen gemakkelijker maken, vooral in het begin. Je hoeft niet na te denken over het proces en kunt gewoon met de stem bezig zijn.

Hier zitten echter beperkingen aan, want je kunt de geleide meditatie niet naar je eigen ideeën vormgeven. Hier komt de vrije meditatie om de hoek kijken, want in deze vorm ontwerp je de meditatie helemaal zelf en leid je jezelf uitsluitend via je gedachten en in je eigen tempo naar ontspanning. Vrije meditatie kan echter heel uitdagend zijn, vooral voor beginners.

Achtergrond: Wat je moet weten over geleide meditatie

Meditatie biedt veel voordelen voor onze gezondheid, die zelfs wetenschappelijk bevestigd zijn. Maar niet veel mensen zijn er echt in geïnteresseerd. Opdat je je eigen mening kunt vormen, vind je in het volgende gedeelte alle belangrijke achtergrondinformatie over het onderwerp geleide meditatie.

Wat is er speciaal aan geleide meditatie?

In tegenstelling tot andere meditaties wordt de beoefenaar bij geleide meditatie door de leraar begeleid met innerlijke beelden. Deze beelden zijn bedoeld om een direct effect te hebben op de onderbewuste geest.

Deze vorm van meditatie kan leiden tot een diepe innerlijke verbinding met ons ware zelf en helpt ons bewuster te ontspannen. Het is waarschijnlijk een van de aangenaamste vormen van passieve meditatie en wordt ook wel een fantasiereis of droomreis genoemd.

Welke onderwerpen komen aan bod bij geleide meditatie?

De stem van de meditatieleider leidt de mediteerder om met de geleide meditatie bepaalde doelen of een bepaald voordeel te bereiken. Op deze manier kunnen verschillende effecten op gang gebracht worden. Geleide meditaties kunnen over de volgende onderwerpen gaan

  • Zelfliefde
  • Loslaten
  • Mindfulness
  • Gezondheid
  • Geluk
  • In slaap vallen
  • Diverse angsten
  • Zelfhelend
  • En nog veel meer

De onderwerpen kunnen heel individueel zijn, er zijn bijvoorbeeld ook meditaties om te stoppen met roken of om het zelfvertrouwen te stimuleren.

Voor wie is een geleide meditatie geschikt?

In het algemeen is, zoals hierboven al gezegd, geleide meditatie bijzonder geschikt voor beginners. Omdat je stap-voor-stap instructies in het oor krijgt, is dit de gemakkelijkste methode om met mediteren te beginnen. Toch kunnen ook gevorderde beoefenaars baat hebben bij geleide meditatie.

Vooreerst is het af en toe prettig om gewoon achterover te kunnen leunen en de besturing aan iemand anders over te dragen. Aan de andere kant kan het ook motiverender zijn als je niet telkens met je varken hoeft te vechten om aan nieuwe meditaties te denken.

Meditatie kan je helpen te ontsnappen aan het leven van alledag. Het helpt je ook ontspannen en kalmeren. (Foto bron: 123rf.com / Katarzyna Białasiewicz)

Als je er niet helemaal alleen voor staat, zijn de meeste mensen meer gemotiveerd om door te gaan. Een ander pluspunt van het doen van een geleide meditatie, zelfs als gevorderde mediteerder, is dat je steeds herinnerd wordt aan de aandachtspunten. Dit kan je helpen je aandacht beter te leren richten, zodat je gedachten niet steeds afdwalen.

Waar worden geleide meditaties aangeboden?

Afhankelijk van iemands voorkeur en kennis kan geleide meditatie op veel verschillende manieren gedaan worden. Tegenwoordig worden bijvoorbeeld in de meeste grotere steden regelmatig meditatiecursussen met geleide meditatie aangeboden.

Hier word je in kleine groepen door een meditatieleider door de fantasiereis geleid. Er zijn ook talloze geleide meditaties beschikbaar als audio, die je kunt streamen op YouTube of Spotify, of downloaden uit een online muziekwinkel. Natuurlijk kun je ook ouderwetse CD’s kopen met geleide meditatie-instructies. Hieronder hebben we ook enkele apps opgenomen die geleide meditaties bieden en je op weg kunnen helpen, vooral als beginner.

Hoe lang duurt een geleide meditatie?

Over het algemeen is er geen vaste tijdsduur die een geleide meditatie moet duren. Er zijn meditatie-instructies die 2 minuten duren, maar ook die tot een uur duren. Het devies hier is echter om klein te beginnen en je op te werken.

Want veel belangrijker dan de duur is de dagelijkse gewoonte van de meditatie. We raden je aan te beginnen met meditaties die niet langer dan 5 minuten duren. Je kunt het beste beginnen met 2 minuten per dag en dan van daaruit verder gaan. Hoe lager je je limiet in het begin stelt, hoe bevredigender het gevoel van prestatie.

Geleide meditatie: korte instructies en voordelen

Na het eerste deel heb je al wat achtergrondkennis over geleide meditatie verzameld. Daarom willen we je nu een korte gids geven over hoe je het beste kunt beginnen met mediteren.

Wat is de beste tijd voor een geleide meditatie?

Om te beginnen moet je een geschikt tijdstip kiezen waar je ook een gewoonte van kunt maken. Dit is geen exacte tijd, maar een algemene tijd, bijvoorbeeld’s

  • Morgens na het opstaan
  • Tijdens de lunchpauze
  • Na het werk

Je kunt ook een speciale trigger vinden die je toch al elke dag doet. Dit zou bijvoorbeeld het volgende kunnen zijn

  • Opstaan
  • Tanden poetsen
  • Ochtendkoffie drinken
  • Lunch
  • Thuiskomen
  • Naar bed gaan

Deze triggers moeten het je gemakkelijker maken om van meditatie een routine te maken. Door meditatie vast te maken aan een routine die je al hebt, wordt het gemakkelijk een gewoonte.

Wat is de juiste plaats voor een geleide meditatie?

Voor je met geleide meditatie begint, moet je nadenken over de juiste plaats. De precieze plaats is niet zo belangrijk, maar je moet ongestoord zijn om niet afgeleid te worden. Dit kan binnenshuis in een rustige kamer zonder afleiding, of buitenshuis in een rustig park of strand.

Als je niet alleen thuis bent, kun je een bordje op je deur hangen of je familie of huisgenoten zeggen dat ze stil moeten zijn.

Wat is de juiste zithouding voor geleide meditatie?

In het algemeen moet je je niet te veel zorgen maken over de juiste zithouding of over waar je op zit. Het is veel belangrijker dat je je prettig voelt in de houding en dat je niet steeds hoeft te schuiven. Om dit te doen kun je eenvoudig een meditatiekussen nemen en daarop op de grond gaan zitten. Je kunt met je rug tegen de muur leunen of vrij zitten, zoals je wilt.

Je kunt ook je eigen meditatiemat gebruiken om te mediteren. Hierdoor is op de vloer zitten comfortabeler dan zonder matje. (Image source: 123rf.com / maridav)

Je kunt je handen op je schoot of op je knieën leggen. Het beste is om er niet te veel over na te denken. We raden je aan om gewoon verschillende manieren uit te proberen om te zien wat voor je lichaam werkt. Er zijn echter ook enkele meditatieposities die we kort willen beschrijven. Je kunt deze uitproberen en als je er een mooi vindt, kun je die voor je bemiddeling houden.

Meditatiehouding Beschrijving
Halve lotus In halve lotus staat de ene voet onder de ene dij en de andere op de andere dij. Je kunt ook een zitkussen gebruiken om de houding comfortabeler te maken.
Muktasana De zitpositie Muktasana kan vergeleken worden met zitten met gekruiste benen. In Muktasana liggen de benen echter niet gekrabd, maar voor elkaar, voor het lichaam.
Padmasana, volle lotus In deze zithouding ligt een voet op elk tegenoverliggend dijbeen.
Padmasana, gevorderde versie In de gevorderde versie van Padmasana staan de voeten hoger dan in de eerder genoemde zittende houding.
Siddhasana Siddhasana is een houding waarin een hiel tussen het geslachtsorgaan en de anus staat en de andere hiel op het schaambeen.
Swastikasana In de zittende houding Swastikasana staan beide tenen van de voeten tussen de kuit en de dij.
Ardha Swastikasana Ardha Swastikasana is een zittende houding waarin een voet onder de dij van het andere been staat. De bovenkant van de andere voet zit tussen de kuit en de dij.

Natuurlijk kun je ook gewoon met gekruiste benen zitten (Sukhasana). De stoelzit, waarbij je met je onderbenen rechtop op een stoel zit, is ook een mogelijke zithouding voor meditatie.

Wat zijn de beste apps voor geleide meditatie?

Regelmatig mediteren gedurende slechts een paar minuten per dag kan veel positieve effecten hebben. Het is echter belangrijk om consequent te blijven. Er zijn enkele apps die je hierbij kunnen helpen. We hebben vier meditatie apps op een rijtje gezet en kort beschreven.

7Mind – in zeven dagen naar meer mindfulness

De meditatie app helpt je om binnen een week de grondbeginselen van meditatie te leren. De beginnerscursus met zeven oefeningen van elk zeven minuten is gratis. Daarna worden verdere cursussen aangeboden waarin je over bepaalde onderwerpen mediteert met behulp van zeven oefeningen van elk zeven minuten. Deze onderwerpen zijn bijvoorbeeld angst, geluk, gezondheid, sereniteit of creativiteit.

Voor gevorderde gebruikers heeft 7Mind ook een gongfunctie waarmee je vrije meditaties kunt doen. Je kunt deze afzonderlijk instellen, zodat je zonder begeleiding kunt mediteren. Deze app is Duits en je wordt langzaam door de verschillende cursussen en meditaties geleid met een heel rustige stem.

Mindfulness app

De Mindfulness app biedt enerzijds een gratis versie, die vooral geschikt is voor beginners, en anderzijds een betaalde versie, die wat meer te bieden heeft. De gratis versie bevat verschillende geleide meditaties die tussen drie en 30 minuten duren. Vooral beginners kunnen beginnen met de “Mindfulness Journey”. Dit omvat vijf oefeningen die tussen de acht en twaalf minuten duren.

De hierboven genoemde premium versie bevat meer dan 200 geleide meditaties, al zijn er maar weinig in het Duits. Als je echter Engels verstaat, biedt deze betaalde versie vele nuttige meditaties.

Meditation Easy

De Meditation Easy app biedt een tien weken durend meditatieprogramma dat meditatie begrijpelijker wil maken. Het legt verschillende technieken uit en geeft ook veel achtergrondinformatie en tips over het onderwerp. Zo kunnen zowel beginners als gevorderde mediteerders hun meditatievaardigheden ontwikkelen. Het programma omvat 30 meditaties, die in verschillende niveaus verdeeld zijn.

De oefeningen richten zich elke week op een ander onderwerp, zoals ontspanning, concentratie of bewust leven. Alle meditaties in deze app zijn ook in het Duits beschikbaar.

5 Minuten Meditatie

De mediatie app 5 Minuten Mediation biedt een 28-daagse cursus aan die elke dag een vijf minuten durende meditatie omvat. Deze app is bijzonder geschikt voor drukke mensen die de neiging hebben weinig tijd voor meditatie te hebben. De cursus leidt stap voor stap naar vrije meditatie. Na de 28 dagen zou je in staat moeten zijn om zelf gratis meditatie te doen.

Zelfs in het dagelijkse werkleven kun je vijf minuten uittrekken om met een meditatieroutine te beginnen. (Image source: 123rf.com / Aleksandr Davydov)

Als je de cursus voltooid hebt, worden ook meer sessies ontsloten. De app bevat meditaties die uitsluitend in het Duits zijn. Het biedt ook 20 korte meditaties, die elk maar 30 seconden duren. Zo kun je zelfs met heel weinig tijd inzicht krijgen in meditatie.

Wat zijn de voordelen van een geleide meditatie?

Een geleide meditatie heeft veel voordelen. Een van de positieve effecten is dat men, net als bij gewone meditatie, de spanning vermindert, zijn wilskracht versterkt en meer levensvreugde krijgt. Regelmatige meditatie bevordert bovendien je geestelijke en spirituele gezondheid en vermindert ook stress, angst, hoge bloeddruk en hoge cholesterolwaarden. Vergeleken met gewone meditatie biedt de geleide vorm interessante impulsen, vooral voor meditatiebeginners.

Het brengt een frisse wind in de praktijk en kan je helpen verder te gaan als je je vast voelt zitten. Omdat voor geleide meditatie geen voorkennis nodig is, kan ze door iedereen gebruikt worden. Je hoeft alleen maar de beslissing te nemen om het te doen, te gaan zitten en naar de stap-voor-stap instructies te luisteren. Zelfs als je al een tijdje mediteert, kan de geleide methode je helpen het vol te houden. Omdat je veel minder zelfmotivatie nodig hebt om constant te blijven.

Bronnen: De beste plaatsen om met geleide meditatie te beginnen

5 tips voor meditatie beginners

Tot slot willen we graag onze 5 tips voor je eerste meditatie met je delen. Deze moeten je helpen om ook zonder veel ervaring profijt te hebben van meditatie.

  • Ga comfortabel zitten: Neem een kussen en ga op de grond zitten. Je moet comfortabel zitten, zodat je tijdens de meditatie niet afgeleid wordt.
  • Let op je ademhaling: Let goed op je ademhaling. Volg het spoor vanuit je neusgaten, door je keel, dan in je longen en in je buik. Dit kalmeert je en helpt je naar beneden te komen.
  • Blijf kalm: Hoe meer je denkt aan niet denken, hoe meer je zult denken. Het gaat er niet om vanaf het eerste moment perfect of goed te mediteren. Je zult zien dat je elke keer beter en beter wordt.
  • Stel jezelf vooreen uitdaging: Stel jezelf voor de uitdaging om elke ochtend na het opstaan een paar minuten te mediteren. Slechts 2 minuten is genoeg.
  • Geef niet op: Veel mensen denken na de eerste meditatie dat het niets voor hen is. Maar laat het daar niet bij, want iedereen kan mediteren, het kost alleen tijd.

Conclusie

Samenvattend kan regelmatige meditatie veel positieve effecten op ons leven hebben. Vooral voor beginners is geleide meditatie perfect om mee te beginnen.

Als je onze tips en trucs volgt, zul ook jij snel de positieve effecten van regelmatige meditatie voelen en zien.

Beeldbron: 123rf.com / 35758203

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies