muesli energierepen
Laatst bijgewerkt: 11-08-2020

Onze selectiecriteria

23Onderzochte producten

25Bestede uren

9Beoordeelde onderzoeken

94Verzamelde opmerkingen

Energierepen zijn als zuurstof en de basis voor veel sporters. De repen bieden een snelle en praktische manier om overal en altijd voldoende energie te hebben. Hoewel ze een bron van koolhydraten zijn, leveren ze vaak ook eiwitten, gezonde vetten en voedingsvezels.

Veel mensen denken dat energierepen alleen voordelen bieden voor marathonlopers en fietsers. Koolhydraten zijn echter de belangrijkste brandstof voor de neuronen en spelen daarom ook een cruciale rol bij het stoppen van de afbraak van spiereiwitten na het uitvoeren van een krachttraining. Nieuwsgierig wat de beste energierepen zijn? Lees snel verder!

Belangrijk om te weten

  • Veel energierepen worden gemaakt van granen, fruitpulp en gedroogd fruit, omdat dit goede bronnen zijn van complexe koolhydraten en eenvoudige suikers. Energierepen kunnen ook eiwitten, vitamines, mineralen en voedingsvezels bevatten.
  • Het onderscheidende kenmerk van energierepen is dat alle ingrediënten worden gemengd en verpakt tot een niet-bederfelijk product in de typische stickvorm.
  • Als je energierepen koopt, raden we je aan deze te beoordelen op de volgende criteria: voedingssamenstelling, assimilatiesnelheid van de koolhydraten, toegevoegde functionele ingrediënten, aanwezigheid van allergenen en geschiktheid voor vegetariërs en veganisten.

Onze selectie: De beste energierepen op de markt

Energierepen zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Dat is ook niet zo gek! Energierepen bieden veel voordelen en stellen je in staat om snel en gemakkelijk voedingsstoffen en calorieën binnen te krijgen. Ben je op zoek naar voedzame energierepen? Hieronder vind je een selectie met de beste energierepen die op de markt verkrijgbaar zijn:

De beste energierepen voor lange tochten

De Clif Bar repen zijn ideaal voor lange tochten dankzij de mix van koolhydraten, eiwitten, vitamines, mineralen en vezels. De energierepen zijn ook geschikt voor fietstochten en wedstrijddeelnemers.

De Clif Bar energiereep is gemaakt met bewust gekozen en biologische ingrediënten die energie leveren en ook nog eens goed smaken. Onze favoriete smaak is de reep met witte chocolade en macadamianoten.

De beste energierepen voor de fanatieke duursporter

De Ride Energy Bars bevatten een combinatie van een Powerbar koolhydraatmix, magnesium en hoogwaardige eiwitten. De energiereep is perfect geschikt voor fanatieke duursporters, omdat de aanwezige eiwitten zorgen voor een directe ondersteuning van de energiereserves en het herstel.

Elke reep bevat 10,7 gram eiwit en 94 gram magnesium per reep. De repen smaken lekker en geven veel energie.

De beste energierepen als heerlijk tussendoortje

De Rocket Fuel Bars van Body & Fit zijn gemaakt met fruit, dadels en haver als basis. De energierepen hebben een heerlijke smaak, bevatten alleen natuurlijke ingrediënten en hebben de ideale samenstelling voor een reep op basis van koolhydraten.

De repen zijn eenvoudig te eten tijdens inspanning voor een snelle boost. Ze zijn zacht en ook nog eens heerlijk sappig. Onze favoriet is de reep met de berries-smaak, met zwarte bessen, aardbei en framboos.

De beste energierepen voor tijdens de training

De energiereep van Isostar is een combinatie van enkelvoudige en complexe koolhydraten voor een snelle toevoer van energie. De reep is bij uitstek geschikt voor langdurige of intensieve inspanningen, maar ook als aanvulling op je glycogeen-niveau.

De energiereep is speciaal geschikt voor tijdens de training of competitie. De bananensmaak is erg lekker. Daarnaast is de Isostar High Energy Bar rijk aan vitamines waaronder vitamine C, B2, PP en B6.

Shopgids: Alles wat je moet weten over energierepen

Om optimaal te profiteren van de voordelen van een energiereep, is het belangrijk dat je het juiste product koopt en deze op het goede moment consumeert. Om je hierbij te helpen, vind je hieronder de antwoorden op de meest gestelde vragen over onder andere de samenstelling, het voedingsprofiel en de verschillende soorten energierepen die er zijn.

meisje dat een snack eet tijdens het hardlopen

Om optimaal te profiteren van de voordelen van een energiereep, is het belangrijk dat je het juiste product koopt en deze op het goede moment consumeert.
(Bron: Rido: 118821231/ 123rf.com)

Wat zijn energierepen precies?

Energierepen bestaan voornamelijk uit koolhydraten, soms aangevuld met andere voedingsstoffen zoals vitamines, die bij voorkeur gebruikt worden voorafgaand aan een training of inspanning. De repen worden gemaakt uit een mix van verschillende ingrediënten zoals haver, granen en gedroogd fruit. Het zijn niet-bederfelijke voedingsproducten, die je gemakkelijk met je meeneemt, weinig wegen en je overal toegang bieden tot een portie voedingsstoffen en energie (1).

Wat zit er in energierepen?

Het voedingsprofiel van een energiereep hangt af van de ingrediënten van de reep. De belangrijkste voedingsstoffen van energierepen zijn de eenvoudige en gecompliceerde koolhydraten. Veel repen bevatten daarnaast ook aanzienlijke hoeveelheden eiwitten, voedingsvezels, vet en mineralen (2).

De meeste energierepen zijn bovendien verrijkt met vitamines zoals vitamine B en C, magnesium, kalium, glutamine, BCAA (leucine, isoleucine en valine), cafeïne en carnitine, met als doel om de prestaties en het herstel van atleten te verbeteren (2, 3). In de lijst hieronder presenteren we de gemiddelde calorie- en macronutriëntenwaarden van deze producten, per reep:

  • Gewicht: 30 tot 60 gram.
  • Calorieën: 108 tot 225 calorieën.
  • Koolhydraten: 24 tot 30 gram.
  • Eiwitten: 1 tot 13 gram.
  • Vezels: 0,1 tot 8,2 gram.
  • Vetten: 0,1 tot 7 gram.

Wat zijn de belangrijkste ingrediënten van energierepen?

Energierepen worden gemaakt van een breed scala aan grondstoffen: van de gezondste tot de schadelijkste voor de gezondheid. Het belangrijkste is om repen te kiezen die gemaakt zijn met ingrediënten van de hoogste kwaliteit. Zo voorkom je dat je een reep koopt die eigenlijk een snoepreep is, verpakt als zogenaamd “gezond” tussendoortje. Hieronder zie je welke ingrediënten de beste ingrediënten voor energierepen zijn, en welke stoffen je beter kunt vermijden:

  • Gezonde ingrediënten: Havermout, gepofte rijst, zaden, gedroogde vruchten, noten, vruchtenpulp en -moes, pure honing, kokosolie, olijfolie, cacao, kaneel, dadel, eiwit en magere yoghurt (1).
  • Schadelijke ingrediënten: Gewone suiker (sucrose), boter, gehydrogeneerde oliën, kunstmatige kleur- en smaakstoffen en geconcentreerde sappen.

Welke voordelen bieden energierepen?

Hoewel de meeste energierepen speciaal zijn samengesteld als aanvulling op het dieet van een sporter, zijn er ook repen die ook geschikt zijn als een gezonde en praktische snack voor tijdens een studie- of werkdag. Dit zijn de belangrijkste voordelen die energierepen ons bieden:

  • Als je de energiereep eet vóór de training of wedstrijd, zorgen de koolhydraten ervoor dat je de fysieke activiteit begint met optimale niveaus van het bloedglucose en de spier- en leverglycogeen. Glycogeen is een polysaccharide dat bestaat uit glucose-eenheden en wordt opgeslagen in de lever en spieren (2).
  • Bij de inname van een energiereep tijdens de training of een wedstrijd voorkomen ze uitputting van de glycogeenvoorraden en hypoglykemie. Als alle spierglycogeen te snel wordt verbruikt, hebben cellen niet voldoende glucose voor snelle energie en word je sneller moe (4).
  • Als je een energiereep na de training of een wedstrijd eet, stopt deze de afbraak van het spiereiwit en helpt het de glycogeenvoorraden in de spieren en lever te herstellen. Bovendien bevordert de reep het herstel na de fysieke inspanning. Hiervoor moet de reep naast koolhydraten ook eiwitten bevatten (5).
  • Tijdens een intensieve studie- of werkdag dient de glucose uit energierepen als brandstof voor de neuronen (6).
  • Als de energierepen naast koolhydraten ook eiwitten, vezels en onverzadigde vetten bevatten, kunnen ze als praktische en voedzame tussendoortje dienen. Bovendien zorgen ze voor een verzadigend gevoel en helpen ze de eetlust te verminderen (7).
  • Energierepen bevatten nog veel meer ingrediënten en voedingsstoffen die goed zijn voor de gezondheid. Zo worden gojibessen toegevoegd om het gehalte aan antioxidanten te verhogen en quinoa om de insulinegevoeligheid te verbeteren (8).

Zoals je ziet bieden energierepen je veel voordelen. Dit type sportvoeding zorgen direct voor energie zodat je je prestaties kunt verlengen.

mueslireep

Energierepen zijn gemakkelijk te consumeren omdat je ze niet in de koelkast hoeft te bewaren en eenvoudig met je meeneemt. 
(Bron: Shashkina: 40985261/ 123rf.com)

Wanneer moet je een energiereep eten?

Het beste moment om een energiereep te eten hangt helemaal af van het type activiteit en het soort energiereep. De energierepen die naast koolhydraten ook eiwitten en vezels bevatten kunnen het beste 2 of 3 uur voor een training of als tussendoortje tussen de maaltijden worden gegeten. De repen met snel opneembare koolhydraten die arm aan eiwitten, vezels en vetten zijn, worden vooral aanbevolen voor na de training (5).

Voor repen die alleen snelle assimilatie koolhydraten leveren, is het raadzaam om ze direct voor en tijdens het sporten te consumeren (4). Omdat dit type reep geen vezels of eiwitten bevat, is het verzadigende vermogen erg laag en wordt de consumptie ervan niet aanbevolen in situaties waarin er niet minimaal voor 60 tot 90 minuten aan fysieke activiteit wordt beoefend.

zelfgemaakte energiereep

Energierepen zijn niet-bederfelijke voedingsproducten, die gemakkelijk te vervoeren zijn, weinig wegen en op ieder gewenst moment de nodige voedingsstoffen en energie bieden.
(Bron: Tenhue: 90427490/ 123rf.com)

Wat zijn de voor- en nadelen van energierepen voor sporters?

Energierepen die speciaal voor sporters zijn ontworpen, zijn uitstekende hulpmiddelen om de lichaamssamenstelling en de fysieke prestaties te verbeteren en het herstel na inspanning te bevorderen (9). In de volgende tabel noemen we deze en de overige voor- en nadelen van energierepen voor sporters:

Voordelen
  • Maken het mogelijk om overal en altijd voedingsstoffen en energie tot je te nemen
  • De combinatie van gemakkelijk op te nemen glucose en fructose is ideaal om deze stoffen snel op te nemen tijdens het sporten en om uitputting van je glycogeenniveau”s te voorkomen
  • Voorkomen spiervermoeidheid en de abrupte prestatiedaling die optreedt als het spierglycogeen uitgeput raakt
  • Na fysieke inspanning stimuleren energierepen de glycogeenresynthese, bevorderen ze herstel en stoppen ze de afbraak van spiereiwitten
  • Hebben over het algemeen een zeer goede spijsverteringstolerantie
  • Veroorzaken geen opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree of buikpijn
  • Zijn gemakkelijk te consumeren omdat je ze niet in de koelkast hoeft te bewaren en ze gemakkelijk met je meeneemt
  • Snel assimilerende koolhydraatrijke repen worden ten zeerste aanbevolen voor sporters met diabetes om hypoglykemie te voorkomen
Nadelen
  • Het dagelijks consumeren van energierepen impliceert een aanzienlijke verhoging van je maandelijkse uitgaven aan boodschappen
  • Sommige sporters denken onterecht dat energierepen voldoende zijn voor een goede voeding, waardoor ze het belang van hoofdmaaltijden uit het oog verliezen. Energierepen zijn echter nooit een vervanging van een uitgebalanceerd dieet

Zoals je kunt zien, zitter er dus zowel voordelen als nadelen aan het gebruik van energierepen. Bekijk de lijst hierboven om te beslissen of energierepen het product zijn waar je naar op zoek bent.

Erin Palinski-WadeVoedingsdeskundige

“Een reep met voornamelijk geraffineerde granen en toegevoegde suikers verteert snel, waardoor je gauw weer honger krijgt. Daarom moet je op zoek naar een reep die een goede bron is van vezels, eiwitten en gezonde vetten, waardoor je je langer vol voelt.”

Hebben energierepen contra-indicaties?

Hoewel energierepen geen specifieke contra-indicaties hebben, raden we mensen met voedselallergieën aan het voedingsetiket van het product zorgvuldig te analyseren en te controleren op de verscheidenheid aan ingrediënten die de repen gewoonlijk bevatten. Bovendien moeten diabetici een arts of voedingsdeskundige raadplegen om de inname van koolhydraten goed te beheren.

muesli en mueslirepen

Energierepen worden gemaakt van granen, fruitpulp en gedroogd fruit, omdat deze voedingsmiddelen goede bronnen zijn van complexe koolhydraten en eenvoudige suikers.
(Bron: Yuliaff: 97019639/ 123rf.com)

Kunnen energierepen ook nadelige effecten veroorzaken?

Energierepen veroorzaken zelden nadelige effecten en worden door sporters doorgaans veel beter verdragen dan bijvoorbeeld energiegels. Een gel veroorzaakt vaak braken of diarree, twee symptomen waarvan je met een energiereep over het algemeen weinig tot geen last van krijgt. Bij diabetici kunnen suikerrijke repen echter de glucose boven het normale niveau laten stijgen. Mensen met diabetes moeten daarom de consumptie van energierepen alleen onder het toezicht ​​van een arts of voedingsdeskundige beginnen.

Tegelijkertijd gaan veel mensen ervan uit dat alle energierepen gezond zijn, terwijl in feite veel van de repen een berg aan suikers en vetten van slechte kwaliteit bevatten. Als je teveel repen van slechte kwaliteit eet, kun je op de lange termijn last krijgen van gewichtstoename, verhoogde triglyceriden in het bloed en zelfs diabetes.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Het effect van energierepen wordt voornamelijk bepaald door hun voedingssamenstelling en het moment waarop je de reep eet. Er zijn echter nog andere aspecten waar je op moet letten om de beste energierepen te kopen. Hieronder zie je de belangrijkste:

Voedingssamenstelling

De energierepen die zijn gemaakt van fruitpulp of geraffineerde granen en die alleen eenvoudige suikers bevatten, worden aanbevolen voor sporters die snel energie nodig hebben. De repen kunnen bovendien mineralen, vitamines en andere actieve ingrediënten bevatten die belangrijk zijn voor de atleet, hoewel de belangrijkste voedingsstof koolhydraten zijn.

Energierepen die naast eenvoudige en complexe koolhydraten ook eiwitten, vezels en gezonde vetten bevatten, zijn ook geschikt als tussendoortje en om de eetlust te kalmeren. We raden in dit geval aan om op zoek te gaan naar energierepen met ten minste 5 gram eiwit en 5 gram vezels per reep. De vetten moeten grotendeels onverzadigd zijn.

koppel kamperen en eten

Energierepen die zijn gemaakt van fruitpulp of geraffineerde granen en die alleen eenvoudige suikers bevatten, worden aanbevolen voor sporters die snel energie nodig hebben.
(Bron: Maridav: 32707644/ 123rf.com)

Assimilatiesnelheid van koolhydraten

Er zijn repen die voornamelijk bestaan uit haver maar er zijn ook repen die voor een groot deel uit glucose of fructose bestaan. Dit zijn snel assimilerende koolhydraten. Door in korte tijd opgenomen te worden, bereiken de suikers snel de spier die gebruikt kan worden als energiesubstraat tijdens het sporten of bij de glycogeen-resynthese na afloop van de training of een wedstrijd.

Energierepen die naast het leveren van koolhydraten ook vezels, eiwitten en vetten bevatten, hebben meer tijd nodig om verteerd en geassimileerd te worden. Daarom wordt glucose langzaam in het bloed afgegeven en kan een stabiel bloedglucosegehalte gedurende enkele uren worden gehandhaafd.

Toevoegingen

Sommige energierepen worden verrijkt met voedingsstoffen en actieve ingrediënten die helpen om de sportprestaties en de algemene gezondheid nog meer te verbeteren. Dit soort energierepen bieden naast betere prestaties dus nog andere voordelen. De voedingsstoffen die vaak voor dit soort energierepen worden gebruikt, zijn (2, 3):

Lees altijd zorgvuldig het etiket van de energiereep om te ontdekken welke voordelen het product biedt, naast het leveren van energie.

foco

Wist je al dat de meeste sporters energierepen qua spijsvertering beter verdragen dan energiegels?

Aanwezigheid van allergenen

Zoals je eerder in deze shopgids al kon lezen, kunnen ​​energierepen veel verschillende ingrediënten bevatten. Het risico op de aanwezigheid van allergenen is daarmee groot. Als je lijdt aan een voedselallergie zoals een allergie voor pinda’s of melkproducten, raden we je aan de aanwezigheid van deze stoffen uit te sluiten door het voedingsetiket van de energierepen zorgvuldig door te lezen.

Geschiktheid voor vegetariërs en veganisten

Hoewel plantaardig voedsel zoals granen, fruit en noten overheerst, worden voor de productie van de repen ook ingrediënten zoals honing, yoghurt en gelatine gebruikt. Deze producten zijn uiteraard niet geschikt voor vegetariërs of veganisten. De enige manier om er 100% zeker van te zijn dat het product volledig plantaardig is, is door de ingrediëntenlijst te raadplegen.

Samenvatting

Energierepen zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Dat is ook niet zo gek! Ze bieden veel voordelen en stellen je in staat om snel en gemakkelijk voedingsstoffen en calorieën binnen te krijgen. Er is een enorme verscheidenheid aan energierepen op de markt. Sommige repen leveren alleen snel assimilerende koolhydraten om de spieren tijdens een langdurige training te voeden, terwijl andere repen ook vezels, eiwitten en vetten bevatten. In deze shopgids laten we je zien wat de beste energierepen zijn.

Het effect van energierepen wordt voornamelijk bepaald door hun voedingssamenstelling en het moment waarop je de reep eet. Er zijn echter nog andere aspecten waar je op moet letten om de beste energierepen te kopen. Hierboven ontdek je welke.

Als onze shopgids over energierepen interessant vond, deel hem dan op social media of laat hieronder een reactie achter.

(Bron van de header afbeelding: Marrakeshh: 79287468/ 123rf.com)

Referenties (9)

1. Maughan R, Depiesse F, Geyer H. The use of dietary supplements by athletes [Internet]. Taylor & Francis. 2007 [cited 27 October 2019].
Bron

2. Vasques Farinazzi-Machado F, Barbalho S, Oshiiwa M, Goulart R, Pessan Junior O. Use of cereal bars with quinoa (Chenopodium quinoa W.) to reduce risk factors related to cardiovascular diseases [Internet]. 2012 [cited 27 October 2019].
Bron

3. Reyna N, Moreno Rojas R, Mendoza L, Parra K, Linares S. Formulación de barras nutricionales con proteínas lácteas: índice glucémico y efecto de saciedad [Internet]. 2016 [cited 26 October 2019].
Bron

4. Mergenthaler P, Lindauer U, Dienel G, Meisel A. Sugar for the brain: the role of glucose in physiological and pathological brain function [Internet]. 2013 [cited 26 October 2019].
Bron

5. Peinado A, Rojo-Tirado M, Benito P. El azúcar y el ejercicio físico: su importancia en los deportistas [Internet]. 2013 [cited 26 October 2019].
Bron

6. Cermak N, van Loon L. The Use of Carbohydrates During Exercise as an Ergogenic Aid [Internet]. 2013 [cited 26 October 2019].
Bron

7. Onzari M. Ayudas ergogénicas nutricionales en la Alimentación del Deportista [Internet]. 2014 [cited 26 October 2019].
Bron

8. Umaña Alvarado M. Uso de suplementos durante y post-entrenamiento [Internet]. 2018 [cited 26 October 2019].
Bron

9. Cappella A. Desarrollo de barra de cereal con ingredientes regionales, saludable nutricionalmente [Internet]. 2016 [cited 26 October 2019].
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Roanne van der Meij Voedingsdeskundige
Ik ben afgestudeerd in voedingsleer en ik ben een Health and Wellness Coach. Al snel na mijn afstuderen ben ik begonnen met het schrijven van artikelen over dieet en voeding, omdat ik merkte dat mensen veel over deze onderwerpen lezen, maar in de meeste gevallen was de informatie die ze kregen misleidend of onjuist. Mijn doel is om artikelen te schrijven die waarheidsgetrouw, nuttig en interessant zijn voor de lezer.
Wetenschappelijk artikel
Maughan R, Depiesse F, Geyer H. The use of dietary supplements by athletes [Internet]. Taylor & Francis. 2007 [cited 27 October 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Vasques Farinazzi-Machado F, Barbalho S, Oshiiwa M, Goulart R, Pessan Junior O. Use of cereal bars with quinoa (Chenopodium quinoa W.) to reduce risk factors related to cardiovascular diseases [Internet]. 2012 [cited 27 October 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Reyna N, Moreno Rojas R, Mendoza L, Parra K, Linares S. Formulación de barras nutricionales con proteínas lácteas: índice glucémico y efecto de saciedad [Internet]. 2016 [cited 26 October 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Mergenthaler P, Lindauer U, Dienel G, Meisel A. Sugar for the brain: the role of glucose in physiological and pathological brain function [Internet]. 2013 [cited 26 October 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Peinado A, Rojo-Tirado M, Benito P. El azúcar y el ejercicio físico: su importancia en los deportistas [Internet]. 2013 [cited 26 October 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Cermak N, van Loon L. The Use of Carbohydrates During Exercise as an Ergogenic Aid [Internet]. 2013 [cited 26 October 2019].
Ga naar bron
Wetenschappelijk artikel
Onzari M. Ayudas ergogénicas nutricionales en la Alimentación del Deportista [Internet]. 2014 [cited 26 October 2019].
Ga naar bron
Academisch artikel
Umaña Alvarado M. Uso de suplementos durante y post-entrenamiento [Internet]. 2018 [cited 26 October 2019].
Ga naar bron
Academisch artikel
Cappella A. Desarrollo de barra de cereal con ingredientes regionales, saludable nutricionalmente [Internet]. 2016 [cited 26 October 2019].
Ga naar bron