Laatst bijgewerkt: 25-08-2021

Een tekort aan dopamine kan een grote invloed hebben op iemands kwaliteit van leven, en hem zowel lichamelijk als psychisch beïnvloeden. Veel psychische stoornissen worden in verband gebracht met lage dopamine spiegels.

Om een tekort aan dopamine te behandelen, is het belangrijk het dopaminegehalte te verhogen. Counseling, fysiotherapie, dieet, lichaamsbeweging en verandering van levensstijl kunnen je helpen je dopamineniveaus te verhogen.

Dit artikel geeft je essentiële informatie over een tekort aan dopamine en hoe je je dopamine peil kunt verhogen. Hieronder vind je waardevolle tips over hoe je je dopamine niveau kunt verhogen.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Dopamine komt vrij, na lichaamsbeweging, als we genieten van lekker eten, als we succesvolle sociale interacties hebben. Lage niveaus van dopamine worden daarentegen in verband gebracht met verminderde motivatie en enthousiasme voor dingen die de meeste mensen zouden opwinden.
  • Dopamine speelt een rol in hoe we plezier ervaren. Het is een groot deel van ons uniek menselijk vermogen om te denken en te plannen. Het helpt ons om geconcentreerd te zijn en dingen interessant te vinden.
  • Ziekten, bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson, zijn in verband gebracht met lage niveaus van dopamine. In het algemeen kunnen een evenwichtige voeding en levensstijl helpen om de natuurlijke aanmaak van dopamine door het lichaam te verhogen en de hersenfunctie optimaal te ondersteunen.

Definitie: Wat is dopamine?

Dopamine staat bekend als de feel-good neurotransmitter. Het speelt een rol in motivatie, stemming en zelfs onze besluitvorming (1). Dit belangrijke neurochemische stofje versterkt de stemming, motivatie en aandacht, en helpt bij het reguleren van beweging, leren en emotionele reacties (2).

Je lichaam verdeelt het over vier hoofdbanen in de hersenen. Zoals de meeste andere systemen in het lichaam merk je het pas als er een probleem is. Te veel of te weinig ervan kan tot allerlei gezondheidsproblemen leiden. Sommige daarvan zijn ernstig, zoals de ziekte van Parkinson (3).

Achtergrond: Wat je moet weten over dopamine

Voor we je laten kennismaken met de verschillende manieren om de dopamine-spiegel te verhogen, moet je eerst wat achtergrondinformatie krijgen. We zullen deze veelgestelde vragen voor je beantwoorden in de volgende paragrafen.

Wat zijn de symptomen van een dopaminetekort?

De symptomen van dopaminetekort hangen af van de onderliggende oorzaak. Iemand met de ziekte van Parkinson zal bijvoorbeeld heel andere symptomen hebben dan iemand met weinig dopamine door drugsgebruik.

Enkele tekenen en symptomen van aandoeningen die met een dopaminetekort te maken hebben zijn:

  • Depressie
  • Spierkrampen of trillen
  • Verlies van evenwicht
  • Moeite met eten en slikken
  • Gewichtsverlies of gewichtstoename
  • Slaapstoornissen
  • lage energie

Het belangrijkste symptoom van een dopaminetekort is depressie, zich verveeld voelen, verlies van tevredenheid, vermoeidheid en weinig lichamelijke energie (4). Er is een algemeen gebrek aan gedrevenheid, motivatie en enthousiasme. Het lichaam wordt koud en je voeten en handen voelen kil aan.

Lagere dopamine-spiegels onderdrukken gevoelens van plezier, en er kunnen stemmingswisselingen optreden, van positief naar negatief.

Om de lagere energie en de depressieve stemming te overwinnen, kunnen mensen hunkeren naar stimulerende middelen en afhankelijk worden van cafeïne en andere stoffen (5).

Wat zijn de oorzaken van een dopaminetekort?

Een laag dopaminegehalte is een van de redenen waarom je misschien niet in de beste stemming bent. Een laag dopaminegehalte wordt in verband gebracht met veel psychische stoornissen, maar veroorzaakt ze niet direct (6).

De meest voorkomende aandoeningen die met een dopaminetekort geassocieerd worden zijn onder andere

  • Depressie
  • Schizofrenie
  • Ziekte van Parkinson

Schade door middelenmisbruik betekent dat deze drempels hoger zijn, waardoor iemand moeilijker de positieve effecten van dopamine ervaart. (7) .

Hoe beïnvloedt dopamine de ziekte van Parkinson?

De ziekte van Parkinson is een bewegingsziekte. Het tast het zenuwstelsel aan en de symptomen worden mettertijd erger.

Vooral veranderingen in levensstijl worden aanbevolen.

Naarmate de ziekte vordert en de hersenen steeds minder dopamine bevatten, worden de symptomen van de ziekte duidelijker en ontwikkelt de patiënt spiertrillingen, moeilijkheden met lopen en andere problemen met bewegen (8).

Bij de meeste mensen verschijnen de symptomen op de leeftijd van 60 jaar of ouder. De ziekte van Parkinson kan niet genezen worden, maar medicijnen kunnen helpen de symptomen onder controle te houden. In sommige verder gevorderde gevallen kan een operatie raadzaam zijn.

Kan slaap het dopaminegehalte verhogen?

Slapen is een belangrijk deel van het leven en goed slapen is een eerste vereiste voor een goede gezondheid. Het is aan te bevelen om ’s nachts tussen 7 en 8 uur te slapen.

Om je dopaminegehalte te verhogen, zorg je ervoor dat je elke nacht voldoende slaapt. (Image source: Kinga Cichewicz / Unsplash)

Om ervoor te zorgen dat je hersenen op een natuurlijke manier het dopaminegehalte verhogen, moet je ervoor zorgen dat je voldoende slaapt. Dit houdt in dat je voor het slapen gaan wegblijft van het computer- of TV-scherm. Slaap helpt alle cellen in je lichaam zich te herstellen en te vernieuwen.

Gebrek aan slaap kan het aantal dopamine-receptoren verminderen.

Zelfs één nacht slaaptekort leidt tot een afname van de dopamine receptoren(9).

Kan zonlicht het dopaminegehalte verhogen?

Zonlicht leidt tot de aanmaak van vitamine D en ook tot de aanmaak van dopamine. Dopamine is, zoals eerder gezegd, een chemische stof die van vitaal belang is voor de hersenen.

Uit een onderzoek bij 68 gezonde volwassenen bleek dat degenen die de afgelopen 30 dagen het meeste zonlicht hadden gekregen, de hoogste dichtheid van dopaminereceptoren hadden in de belonings- en bewegingsgebieden van hun hersenen (10). Blootstelling aan zonlicht kan het dopaminegehalte verhogen. Bovendien kan te veel blootstelling aan de zon huidbeschadiging veroorzaken en de kans op huidkanker vergroten.

Verhoog dopamine: De beste tips om je peil op natuurlijke wijze te verhogen

Met de juiste soort voeding en voldoende lichaamsbeweging ondersteun je je lichaam en verhoog je je welzijn aanzienlijk. Deze worden in de volgende paragrafen nader toegelicht.

Dieet

Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan tyrosine. Om dopamine aan te maken heeft je lichaam tyrosine nodig, dat je vindt in amandelen, bananen, avocado’s, eieren, vis en kip (11).

Voedingsgroep Voedingsmiddelen
Zuivelproducten Melk, kaas, yoghurt
Onbewerkt vlees Rundvlees, kip en kalkoen
Omega-3 bevattende voedingsmiddelen Zalm, makreel, noten
Fruit Banaan, watermeloen, bessen

Eiwitrijke voedingsmiddelen bestaan uit de bouwstenen van aminozuren (waaronder tyrosine) die onmisbaar zijn voor de aanmaak van dopamine. Daarom is gesuggereerd dat een verhoogde inname van eiwitten ook de dopamineproductie kan verhogen zonder dat de eetlust toeneemt.

Oefening

Lichamelijke activiteit is een van de beste dingen die je voor je hersenen kunt doen. Het verhoogt de aanmaak van nieuwe hersencellen, vertraagt de veroudering van hersencellen en kan je dopamineniveaus verhogen.

Je zult je mettertijd steeds meer kunnen ontspannen.

Lichaamsbeweging wordt ook in verband gebracht met een betere stemming en een algehele betere kijk op het leven (12).

Meditatie verhoogt het dopaminegehalte, wat de concentratie verbetert. Regelmatige mediteerders ervaren een verhoogd leervermogen, versterkte creativiteit en diepe ontspanning.(Image source: Irina L / Pixabay)

Begin met mediteren. De algemene gezondheidsvoordelen van meditatie zijn aangetoond in vele onderzoeksstudies(13). Velen van hen hebben aangetoond dat meditatie het dopamineniveau verhoogt, wat leidt tot een betere concentratie. Er zijn veel meditaties voor beginners om je op weg te helpen.

Conclusie

Toename van dopamine beloont ons voor heilzaam gedrag en motiveert ons om het te herhalen. De hersenen geven dopamine af als we bijvoorbeeld naar voedsel verlangen, wat als deel van het beloningssysteem bijdraagt tot gevoelens van plezier en voldoening.

Er zijn veel verschillende manieren om dopamine op natuurlijke wijze te verhogen. Voldoende slaap krijgen, sporten, naar muziek luisteren, mediteren en zonnebaden kunnen allemaal het dopamineniveau verhogen. In het algemeen kunnen een evenwichtige voeding en levensstijl helpen om de natuurlijke dopamine productie van het lichaam te verhogen en de hersenfunctie optimaal te ondersteunen.

Beeldbron: Ammentorp/ 123rf.com

Referenties (13)

1. Sharma A, Couture J. A review of the pathophysiology, etiology, and treatment of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Ann Pharmacother. 2014;48(2):209-225.
Bron

2. Arias-Carrión O, Pŏppel E. Dopamine, learning, and reward-seeking behavior. Acta Neurobiol Exp (Wars). 2007;67(4):481-488.
Bron

3. Frank MJ. Dynamic dopamine modulation in the basal ganglia: a neurocomputational account of cognitive deficits in medicated and nonmedicated Parkinsonism. J Cogn Neurosci. 2005;17(1):51-72.
Bron

4. Belujon P, Grace AA. Dopamine System Dysregulation in Major Depressive Disorders. Int J Neuropsychopharmacol. 2017;20(12):1036-1046.
Bron

5. Berke JD. What does dopamine mean?. Nat Neurosci. 2018;21(6):787-793.
Bron

6. Belujon P, Grace AA. Dopamine System Dysregulation in Major Depressive Disorders. Int J Neuropsychopharmacol. 2017;20(12):1036-1046.
Bron

7. Diana M. The dopamine hypothesis of drug addiction and its potential therapeutic value. Front Psychiatry. 2011;2:64. Published 2011 Nov 29.
Bron

8. Hisahara S, Shimohama S. Dopamine receptors and Parkinson's disease. Int J Med Chem. 2011;2011:403039.
Bron

9. Lim MM, Xu J, Holtzman DM, Mach RH. Sleep deprivation differentially affects dopamine receptor subtypes in mouse striatum. Neuroreport. 2011;22(10):489-493.
Bron

10. Tsai HY, Chen KC, Yang YK, et al. Sunshine-exposure variation of human striatal dopamine D(2)/D(3) receptor availability in healthy volunteers. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2011;35(1):107-110.
Bron

11. Peuhkuri K, Sihvola N, Korpela R. Dietary proteins and food-related reward signals. Food Nutr Res. 2011;55:10.3402/fnr.v55i0.5955.
Bron

12. Lin TW, Kuo YM. Exercise benefits brain function: the monoamine connection. Brain Sci. 2013;3(1):39-53. Published 2013 Jan 11.
Bron

13. Wang GJ, Volkow ND, Fowler JS, et al. PET studies of the effects of aerobic exercise on human striatal dopamine release. J Nucl Med.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Untersuchung
Sharma A, Couture J. A review of the pathophysiology, etiology, and treatment of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Ann Pharmacother. 2014;48(2):209-225.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Untersuchung
Arias-Carrión O, Pŏppel E. Dopamine, learning, and reward-seeking behavior. Acta Neurobiol Exp (Wars). 2007;67(4):481-488.
Ga naar bron
Klinische Studie
Frank MJ. Dynamic dopamine modulation in the basal ganglia: a neurocomputational account of cognitive deficits in medicated and nonmedicated Parkinsonism. J Cogn Neurosci. 2005;17(1):51-72.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Belujon P, Grace AA. Dopamine System Dysregulation in Major Depressive Disorders. Int J Neuropsychopharmacol. 2017;20(12):1036-1046.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Berke JD. What does dopamine mean?. Nat Neurosci. 2018;21(6):787-793.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Belujon P, Grace AA. Dopamine System Dysregulation in Major Depressive Disorders. Int J Neuropsychopharmacol. 2017;20(12):1036-1046.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Diana M. The dopamine hypothesis of drug addiction and its potential therapeutic value. Front Psychiatry. 2011;2:64. Published 2011 Nov 29.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Hisahara S, Shimohama S. Dopamine receptors and Parkinson's disease. Int J Med Chem. 2011;2011:403039.
Ga naar bron
Klinische Studie
Lim MM, Xu J, Holtzman DM, Mach RH. Sleep deprivation differentially affects dopamine receptor subtypes in mouse striatum. Neuroreport. 2011;22(10):489-493.
Ga naar bron
Klinische Studie
Tsai HY, Chen KC, Yang YK, et al. Sunshine-exposure variation of human striatal dopamine D(2)/D(3) receptor availability in healthy volunteers. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2011;35(1):107-110.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Peuhkuri K, Sihvola N, Korpela R. Dietary proteins and food-related reward signals. Food Nutr Res. 2011;55:10.3402/fnr.v55i0.5955.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Lin TW, Kuo YM. Exercise benefits brain function: the monoamine connection. Brain Sci. 2013;3(1):39-53. Published 2013 Jan 11.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Wang GJ, Volkow ND, Fowler JS, et al. PET studies of the effects of aerobic exercise on human striatal dopamine release. J Nucl Med.
Ga naar bron
Recensies