Laatst bijgewerkt: 30-08-2021

Onze selectiecriteria

11Onderzochte producten

21Bestede uren

10Beoordeelde onderzoeken

30Verzamelde opmerkingen

Dextrose is een belangrijke term voor atleten, dokters en diabetici; in de volksmond is het meer algemeen bekend als glucose. Dextrose of glucose hebben echter hetzelfde doel, en dat is de bloedsuikerspiegel doen stijgen. Dit geeft het lichaam nieuwe energie en kracht. Voor diabetici kan dextrose zelfs een redder in nood zijn(2, 6).

Met onze dextrose test 2022 willen we je helpen het beste product voor jou te vinden. Daartoe hebben we verschillende dextrose producten vergeleken, zodat we in onze gids de beste kunnen aanbevelen. Op deze manier willen we je steunen bij je aankoopbeslissing en het je zo gemakkelijk mogelijk maken.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Dextrose is een enkelvoudige suiker of monosacharide, en wordt in de volksmond ook wel glucose genoemd. Dextrose is dus een ondersoort van glucose en wordt ook gebruikt als glucose(1).
  • Over het algemeen is dextrose verkrijgbaar in de vorm van tabletten, poeders, gels, tabletten of infusies. De verschillende soorten dextrose hebben met elkaar gemeen dat ze de bloedsuikerspiegel snel en voor korte tijd verhogen.
  • Voor atleten en diabetespatiënten is dextrose een belangrijke en dagelijkse metgezel, en kan in het ergste geval ook levens redden.

Beste Dextrose: Onze selectie

Koop- en beoordelingscriteria voor dextrose producten

Bij het kopen van dextrose producten kun je naar verschillende aspecten kijken, zoals:

Door de juiste keuze te maken kun je geld besparen en er ook zeker van zijn dat je je lichaam niets geeft wat het niet nodig heeft. Zoek daarom altijd naar hoge kwaliteit en vraag, indien nodig, naar de certificaten van de fabrikant.

Vorm

Dextrose is verkrijgbaar in veel verschillende vormen en mogelijkheden. Natuurlijk vind je voedingsmiddelen met dextrose in de groente- en fruitafdeling. Dextrose komt ook voor in granen en snoepgoed. Omdat dextrose een subvorm van glucose is, kom je het bijna overal tegen(6, 9).

Als we het echter over zuivere en onvervalste druivensuiker hebben, is die in verschillende vormen verkrijgbaar. We hebben de populairste en bekendste hier voor je op een rijtje gezet.

  • Poeder: Dextrose is verkrijgbaar als poeder na extractie uit meestal maïs of tarwezetmeel. Bij verdere verwerking zijn ook andere vormen mogelijk.
  • Tabletten en blokjes: Geperste dextrose tabletten, die in de volksmond ook wel druivensuiker genoemd worden, worden vooral gemaakt voor oraal gebruik en om op te zuigen.
  • Gel: Dextrose kan ook gemakkelijk als gel ingenomen worden om te drinken. In de meeste gevallen is de gel verkrijgbaar in kleine individuele zakjes.
  • Infuus: Bij een infuus met druivensuiker komt de suiker bijzonder snel in het bloed, wat ook van levensbelang kan zijn, onder andere voor diabetespatiënten.

Afhankelijk van je voorkeur zijn er verschillende manieren om dextrose te kopen en te gebruiken.

Dosering

Er zijn geen exacte specificaties voor de dosering van druivensuiker, en het wordt verschillend behandeld, afhankelijk van het product en de fabrikant. In het algemeen hoeven gezonde mensen geen extra druivensuiker in te nemen. Maar dextrose kan atleten en diabetici helpen(4).

Afhankelijk van het product wordt een specifieke dosering aanbevolen. Voor sporters is het echter aan te bevelen om vóór de training tussen 60 en 80 gram druivensuiker in te nemen(1, 10).

Daartoe wordt het meestal gemengd in drankjes en shakes. Te veel inname leidt tot een overdosis, die op lange termijn erg ongezond is en je ziek kan maken(1, 10).

Bijkomend effect / bijwerking

Dextrose heeft over het algemeen als positief bijkomend effect dat het je snel fit maakt en je veel kracht geeft, ook al is het maar voor korte tijd. Daarom wordt de stof ook in de sport gebruikt. Dit extra effect vermindert echter sterk na een paar minuten(6).

Dextrose creëert een soort jojo-effect, want het lichaam krijgt energie, maar na korte tijd zakt het weer drastisch in en heeft weer energie nodig, dus suiker of in ons geval dextrose(4).

Als je dextrose als voedingssupplement koopt, is het belangrijk de bijwerkingen op de bijsluiter te lezen. In principe is dextrose op korte termijn niet schadelijk. Overmatige inname van suikers zoals dextrose kan echter leiden tot diabetes, zwaarlijvigheid of verdere beschadiging(9).

Gebruik

Zoals al meer beschreven is, wordt druivensuiker vooral gewaardeerd door sporters en diabetici. Maar dextrose wordt ook door andere gezonde en gewone mensen gebruikt om te bakken en te koken. Ook kan dextrose, als ’s morgens de bloedsuikerspiegel laag is, helpen om nieuwe drive en kracht op te wekken(6).

Om deze redenen is dextrose te koop voor shakes, in bakmixen, in eenvoudige tabletvorm en als infusie. Dextrose kan dus gebruikt worden als gewone huishoudsuiker, ook bekend als sacharose.

Gids: Veelgestelde vragen over druivensuiker producten uitvoerig beantwoord

Om je uitgebreide informatie te geven over de werkzaamheid van druivensuiker en je inzicht te geven in de huidige stand van de wetenschap, hebben we alle belangrijke informatie in de volgende rubrieken samengevat.

Wat is dextrose en hoe werkt het?

Net als glucose is dextrose een koolhydraat en kan het als een enkelvoudige suiker ingedeeld worden. Er zijn echter twee soorten glucose, D-glucose en L-glucose. Natuurlijk komt alleen D-glucose voor en is beter bekend als dextrose of glucose(9).

Beide termen verwijzen naar dezelfde enkelvoudige suiker, maar zijn zeer vergelijkbaar met onze huishoudsuiker(9).

De term dextrose wordt meestal gebruikt in de ingrediënten van voedingsmiddelen en producten, terwijl de term glucose populairder is in de volksmond. Beide suikers maken deel uit van glucose, en dit is essentieel voor ons lichaam en het dagelijks leven. Glucose in het bloed, dan ook bloedsuiker genoemd, voedt het lichaam, geeft het kracht en energie(6, 8).

Dextrose in sport

Dextrose wordt ook in de sport gebruikt als trainingsshakes en -dranken vanwege zijn krachtverhogende werking. Bovendien gebruiken sommige mensen ook dextrose om voedsel te zoeten. Dextrose en glucose worden over het algemeen meer gebruikt bij duursporten(10).

Dranken met dextrose en extra elektrolyten zorgen voor een constante prestatie tijdens duursporten. Dranken met dextrose, of glucose en elektrolyten, worden ook geacht de vochtopname tijdens inspanning te verbeteren(1, 10).

Wanneer en voor wie is het nuttig om druivensuiker in te nemen?

Dextrose komt als glucose voor in bijna elk voedsel, zoals fruit, pasta, koekjes en nog veel meer. Een normale inname van dextrose vindt dus plaats bij de dagelijkse inname van maaltijden. Deze inname is meestal ruim voldoende.

De situatie is anders voor atleten die het niet zonder voedingssupplementen en shakes willen stellen. Voor hen kan dextrose een belangrijk ingrediënt zijn in dranken, shakes en ook gerechten. Dextrose komt heel snel in het bloed en geeft het lichaam kracht(1).

Dextrose kan ook heel belangrijk zijn voor diabetici. Omdat mensen met diabetes een verstoorde suikerstofwisseling hebben en de bloedsuikerspiegel sterk schommelt, kan dextrose helpen om de bloedsuikerspiegel weer te verhogen in het geval van hypoglykemie (3, 8).

Waar komt dextrose voor en hoe wordt het gemaakt?

Dextrose is in zijn natuurlijke vorm beter bekend als glucose en komt, omdat het van glucose is afgeleid, in bijna alle gerechten en levensmiddelen voor. Dextrose komt vooral voor in fruit en, logisch, in zoet voedsel.

Om je een snel overzicht te geven, hebben we hieronder een kleine tabel met het dextrosegehalte voor je opgenomen (4).

Voedingsmiddel Dextrosegehalte in 100 gram
Dadels 33,68 g
Rozijnen 27,75 g
Balsamicoazijn 7,57 g
Bananen 4,98 g
Druiven 7,20 g
Pruimen 5,07 g
Honing 35,75 g

Maar dextrose zit ook verstopt in veel andere industrieel geproduceerde voedingsmiddelen waarin het gewoonlijk niet verdacht wordt. Typisch voor deze voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld worstjes en ook verpakt vlees.

Inmiddels wordt ook dextrose industrieel uit maïs en tarwezetmeel gemaakt. Als monosacharide is dextrose ook een basisbouwsteen voor andere verbindingen en behoort tot de koolhydraten. Er zitten tot 400 calorieën in 100 gram zuivere druivensuiker(8).

Welke soorten dextrose zijn er?

Zoals al verschillende keren in ons artikel gezegd is, kan dextrose grofweg ingedeeld worden naar zijn vorm. Daartoe delen we de soorten dextrose nog eens voor je in een tabel in, en behandelen ze dan hieronder afzonderlijk.

Art Beschrijving
Dextrose tabletten De bekendste vorm van dextrose zijn de kleine tabletten van geperst dextrosepoeder
Dextrose poeder Dextrose als poeder wordt in zijn pure vorm gebruikt voor alle andere soorten
Dextrose gel De dextrose gel wordt geleverd in kleine pakjes om te drinken, vooral belangrijk voor sporters
Dextrose tabletten Dextrose in tabletvorm is voor snelle opname
Dextrose infusie Infusie is de snelste manier om dextrose op te nemen

(6, 7)

Om je te helpen de soorten dextrose te begrijpen, hebben we hieronder een paar van de belangrijkste vormen op een rijtje gezet, met voors en tegens.

Dextrose tabletten en tabletten

De bekendste vorm van dextrose zijn zeker de kleine vierkante en ronde dextrose tabletten, die in kleine verpakkingen verkrijgbaar zijn. Ze worden meestal gemaakt door het dextrosepoeder onder hoge druk te persen.

Voordelen
  • Gemakkelijk en discreet in te nemen
  • de tabletten gaan vrij snel in het bloed
Nadelen
  • Het inslikken van de tabletten is niet voor iedereen aangenaam
  • dextrose tabletten doen er iets langer over om in het bloed te komen

Dextrose tabletten of tabletten zijn het meest bekend op de markt en vind je al in bijna elk huishouden.

Dextrose gel

Een andere belangrijke vorm van dextrose om te vermelden is de gel. Het is verkrijgbaar in kleine verpakte zakjes en wordt naar behoefte gedronken. De gels zijn er in verschillende smaken en ingrediënten.

Voordelen
  • De gel is ook gemakkelijk en snel in te nemen
  • Ze werken iets sneller dan de tabletten
Nadelen
  • De gel is gevoelig voor snel bederf
  • Onmiddellijk na opening opgebruiken

Dextrose gels worden vaak aangetroffen bij atleten die een snelle energieboost nodig hebben.

Wat zijn de bijwerkingen van dextrose en hoe moet het gedoseerd worden?

Gezonde mensen hoeven geen dextrose als voedingssupplement te nemen, omdat het al aanwezig is in de meeste voedingsmiddelen, zoals fruit, volle granen en melk. Te veel dextrose mag niet gegeten worden, want de snelle en voortdurende wisseling van hoge naar lage bloedsuikerwaarden is ongezond(6, 9).

Zo kan een te grote inname van druivensuiker je op lange termijn dik maken en de alvleesklier beschadigen. Dit verhoogt ook het risico op diabetes en hoge bloeddruk(4, 8).

Het is daarom raadzaam een bepaald gehalte aan dextrose, of suiker in het algemeen, niet te overschrijden en op de dosis te letten als je dextrose als supplement inneemt.

De hoeveelheid druivensuiker wordt gedoseerd volgens individuele factoren. Hoe intenser de inspanning, hoe groter de behoefte aan dextrose. Voor sporters wordt een hoeveelheid van 40 tot 60 gram aanbevolen vóór de training. Velen nemen ook drankjes en sappen met 60 tot 80 gram druivensuiker om meer kracht te hebben tijdens duursporten(10).

Welke alternatieven zijn er voor dextrose?

Net als voor gewone huishoudsuiker zijn er ook voor glucose en dextrose verschillende alternatieven, die ofwel helemaal natuurlijk zijn, ofwel industrieel geproduceerd worden. Een heel bekend alternatief voor dextrose is eenvoudige honing. Hoewel er ook dextrose in honing zit, is die veel lager dan in zijn pure vorm(8).

Als je niet van honing houdt, kun je ook agavesiroop, ahornsiroop of stevia gebruiken. Deze worden op natuurlijke wijze aangemaakt. Andere alternatieven voor dextrose zijn acesulfaam, berkensuiker, xylitol of aspartaam. Ze worden industrieel vervaardigd en zijn ook verkrijgbaar in grotere supermarkten en apotheken(5).

Beeldbron: Alexander Redl / unsplash

Referenties (10)

1. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to carbohydrate‐electrolyte solutions and reduction in rated perceived exertion/effort during exercise; A. Hardy H. Fontier; Juni 2011; EFSA Journal
Bron

2. Baker LB, Rollo I, Stein KW, Jeukendrup AE. Acute Effects of Carbohydrate Supplementation on Intermittent Sports Performance. Nutrients. 2015 Jul 14;7(7):5733-63. doi: 10.3390/nu7075249. PMID: 26184303; PMCID: PMC4517026.
Bron

3. Fructosezufuhr fördert hepatische Insulinresistenz – auch bei Nicht-Diabetikern; Deutsche Gemeinschaft für Gesundheit / DGE;
Bron

4. Quantitative Empfehlung zur Zuckerzufuhr in Deutschland; Deutsche Adipositas-Gesellschaft e.V. (DAG), Deutsche Diabetes Gesellschaft e.V. (DDG), Deutsche Gesellschaft für Ernährung e.V. (DGE); Dezember 2018
Bron

5. Nonnutritive sweeteners and cardiometabolic health: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials and prospective cohort studies; Meghan B. Azad, Ahmed M. Abou-Setta, Bhupendrasinh F. Chauhan, Rasheda Rabbani, Justin Lys, Leslie Copstein, Amrinder Mann, Maya M. Jeyaraman, Ashleigh E. Reid, Michelle Fiander, Dylan S. MacKay, Jon McGavock, Brandy Wicklow and Ryan Zarychanski; CMAJ July 17, 2017 189 (28) E929-E939; DOI: https://doi.org/10.1503/cmaj.161390
Bron

6. Traubenzucker; Carola Felchner; 22. September 2016
Bron

7. Österreichisches Lebensmittelbuch IV. Auflage Codexkapitel / B 22 / Zucker und Zuckerarten Veröffentlicht mit Erlass: BMGFJ-75210/0005-IV/B/7/2006 vom 2.7.2006 Änderungen, Ergänzungen: BMGF-75210/0029-II/B/13/2017 vom 22.12.2017
Bron

8. Stärkebasierte Zucker / Dextrose; VGMS, Verband der Getreide-, Mühlen- und Stärkewirtschaft VGMS e.V.
Bron

9. Wahrheit und Irrtum über den Zucker. Eine kritische Studie; Dr. med. Karl Windstosser
Bron

10. Sport nutrition: the role of macronutrients and minerals in endurance exercises Rudolf Valenta and Yulia A. Dorofeeva Medical University of Vienna,
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliches Journal
Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to carbohydrate‐electrolyte solutions and reduction in rated perceived exertion/effort during exercise; A. Hardy H. Fontier; Juni 2011; EFSA Journal
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Baker LB, Rollo I, Stein KW, Jeukendrup AE. Acute Effects of Carbohydrate Supplementation on Intermittent Sports Performance. Nutrients. 2015 Jul 14;7(7):5733-63. doi: 10.3390/nu7075249. PMID: 26184303; PMCID: PMC4517026.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Fructosezufuhr fördert hepatische Insulinresistenz – auch bei Nicht-Diabetikern; Deutsche Gemeinschaft für Gesundheit / DGE;
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Quantitative Empfehlung zur Zuckerzufuhr in Deutschland; Deutsche Adipositas-Gesellschaft e.V. (DAG), Deutsche Diabetes Gesellschaft e.V. (DDG), Deutsche Gesellschaft für Ernährung e.V. (DGE); Dezember 2018
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Nonnutritive sweeteners and cardiometabolic health: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials and prospective cohort studies; Meghan B. Azad, Ahmed M. Abou-Setta, Bhupendrasinh F. Chauhan, Rasheda Rabbani, Justin Lys, Leslie Copstein, Amrinder Mann, Maya M. Jeyaraman, Ashleigh E. Reid, Michelle Fiander, Dylan S. MacKay, Jon McGavock, Brandy Wicklow and Ryan Zarychanski; CMAJ July 17, 2017 189 (28) E929-E939; DOI: https://doi.org/10.1503/cmaj.161390
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Traubenzucker; Carola Felchner; 22. September 2016
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Österreichisches Lebensmittelbuch IV. Auflage Codexkapitel / B 22 / Zucker und Zuckerarten Veröffentlicht mit Erlass: BMGFJ-75210/0005-IV/B/7/2006 vom 2.7.2006 Änderungen, Ergänzungen: BMGF-75210/0029-II/B/13/2017 vom 22.12.2017
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Stärkebasierte Zucker / Dextrose; VGMS, Verband der Getreide-, Mühlen- und Stärkewirtschaft VGMS e.V.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Wahrheit und Irrtum über den Zucker. Eine kritische Studie; Dr. med. Karl Windstosser
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Sport nutrition: the role of macronutrients and minerals in endurance exercises Rudolf Valenta and Yulia A. Dorofeeva Medical University of Vienna,
Ga naar bron
Recensies