Laatst bijgewerkt: 27-08-2021

Je bent de term collageen waarschijnlijk wel een keer of twee tegengekomen. Of het nu gaat om een jonge, stralende huid, gezonde botten en gewrichten of elasticiteit en druksterkte in ons lichaam, collageen speelt een fundamentele rol. Het is een werkelijk veelzijdige stof die bijdraagt tot de werking van ons lichaam. Collageen van type 1 komt het meest voor in het menselijk en dierlijk lichaam.

Het actieve bestanddeel kan uitwendig worden aangebracht, via verzorgingsproducten, of het kan oraal worden toegevoegd en het collageengehalte in het lichaam verhogen. Dit kan gezondheidsklachten voorkomen of verlichten. Het kan ook de tekenen van huidveroudering vertragen, wat als een doel van veel mensen wordt omschreven. In dit artikel vind je alle informatie over collageen type 1. Veel leesplezier!

De belangrijkste feiten in het kort

  • Collageen type 1 is het meest overvloedig in het menselijk lichaam en is daarom ook het hoofdbestanddeel van collageen supplementen.
  • De structuur bestaat uit collageenfibrillen, die ook water aan het collageen binden. Op deze manier fungeert collageen ook als vochtreservoir voor de huid.
  • Het innemen van collageen 1 wordt als veilig beschouwd en gemakkelijk verdragen. Het is echter niet mogelijk een exacte dagelijkse dosis te geven.

Woordenlijst Instap: De term collageen type 1 in detail uitgelegd

Om je te helpen begrijpen wat collageen type 1 precies is, hebben we in de volgende sectie alle belangrijke vragen voor je samengevat en ze op een begrijpelijke manier beantwoord. Zo ben je goed geïnformeerd en weet je precies wat belangrijk is.

Wat is collageen type 1?

Collageen is een eiwit in het menselijk lichaam. Er zijn momenteel 28 verschillende soorten. Type 1 collageen komt het meest voor. Het vormt ongeveer 90 % van al het collageen in het lichaam. (5) Collageen type 1 kan in de volksmond gelijkgesteld worden met “collageen”.

Het wordt gevonden in onze huid, botten, hoornvlies, pezen, kraakbeen, ligamenten, inwendige organen en bindweefsel. Het draagt vooral bij tot elasticiteit en sterkte. (1)

Collageen is ongeveer 300mn lang. Zijn structuur bestaat uit dichte collageenfibrillen en is zeer resistent. Een stoornis in de aanmaak van collageen type 1 kan ernstige medische gevolgen hebben. Het kan leiden tot ziekten als osteogenesis imperfecta.

Waar wordt collageen type 1 gevonden?

Bij zoogdieren komt collageen type 1 voor in de huid, pezen, botten, bloedvaten en inwendige organen.

Het wordt door het organisme zelf geproduceerd. Een eerste vereiste voor de collageenproductie is dat er voldoende vitamine C aanwezig is. Maar zelfs onder de beste omstandigheden neemt de collageenproductie af met de leeftijd.

Voedingssupplementen die collageen type 1, 2 of 3 bevatten worden meestal gemaakt van slachthuisafval. Dit collageen wordt ook wel gelatine genoemd.

Het komt ook voor in voedsel en de afzonderlijke bouwstenen voor de collageenproductie kunnen uit voedsel gehaald worden.

De term collageen wordt vaak gebruikt in de huidverzorgingsindustrie. Het wordt steeds meer gebruikt in anti-aging huidverzorgingsproducten. Een studie heeft echter aangetoond dat collageen van type 1 alleen in combinatie met een vetzuur in de huid kan doordringen. (2)

Wat is de functie van collageen type 1?

Collageen type 1 is een belangrijk eiwit in het menselijk lichaam en vervult verschillende belangrijke functies.

Kollagen Typ 1-1

Veel mensen definiëren het als een doel om de gezondheid van de huid en daarmee haar schoonheid zo lang en zo goed mogelijk te behouden. Collageen neemt de hoofdverantwoordelijkheid op zich en kan beïnvloed worden door je handelingen.
(Image source: Park Street / Unsplash)

Het is fundamenteel voor de mechanische sterkte en structuurvorming in ons lichaam. Vooral onze botten hebben elasticiteit en stevigheid nodig, en daarom bevatten ze een grote hoeveelheid collageen. Het werkt ook samen met andere elementen in het weefselgedeelte dat tussen onze cellen ligt.

Het slaat vocht in de huid op en zorgt voor elasticiteit, spankracht en celvernieuwing. Het zorgt ook voor drukbestendig kraakbeen, scheurbestendige ligamenten en bescherming van onze inwendige organen en bloedvaten. (5)

Dus als er een tekortkoming of een verstoring in de productie is, moet er actie ondernomen worden. Want het kan tot ernstige pathologische gevolgen leiden.

Vanaf begin/midden twintig begint de lichaamseigen collageenproductie af te nemen.

De eerste tekenen hiervan zijn het verlies van elasticiteit in de huid en er beginnen zich rimpels te vormen.

Hoe wordt collageen gemaakt?

Eiwitten, waaronder collageen, zijn gemaakt van aminozuren. De drie belangrijkste aminozuren bij de vorming van collageen zijn proline, glycine en hydroxyproline. Met behulp van bindweefselcellen worden aminozuren samengevoegd tot lange ketens. Deze ketens draaien om elkaar heen en vormen drievoudige helixen. Waterstofbruggen verschaffen de nodige stabiliteit voor deze helixen.

Als nu buiten de cel verscheidene van deze tropocollageen eenheden (tripelhelixen) aan elkaar vastzitten, worden collageen fibrillen gevormd. Door koppeling binnen het tropocollageen en met andere tropocollagens ontstaan sterke, trekvaste en flexibele collageenvezels.

Buiten de cel wordt een soort steiger gevormd tussen het collageen en andere bouwstenen. Het wordt daarom vaak een structureel eiwit genoemd. (3)

Hoe verschillen collageensoorten 1, 2, 3, 4?

Tot nu toe kunnen 28 verschillende collageensoorten onderscheiden worden. Ze komen allemaal voor in verschillende delen van het menselijk en dierlijk lichaam en hebben verschillende functies. De eerste vier zijn echter het belangrijkst en worden hieronder nader toegelicht.

Type vezelvormend Voorkomen
Type 1 vezelvormend Huid, pezen, kraakbeen, ligamenten, hoornvlies, inwendige organen, botten, bindweefsel
Type 2 vezelvormend Kraakbeen, ogen
Type 3 vezelvormend Haar, Bloedvaten, subcutis
Type 4 vezelvormend (met type 1) komt ook voor waar type 1 voorkomt

Type 2 collageen speelt een bijzonder belangrijke rol bij de vorming van kraakbeen en is vooral belangrijk voor mensen met gewrichtsproblemen. Ze hebben veel van dit collageen nodig.

Type 3 is belangrijk voor onder andere de spieren, en is daarom erg belangrijk voor sporters.

Type 4 wordt gevonden tussen de cellen van de huid. Het zorgt voor hun soepelheid. In tegenstelling tot de typen 1 tot en met 3 ontbreekt bij dit type collageen het aminozuur glycine.

In welke voedingsmiddelen komt type 1 collageen voor?

Je kunt de collageenproductie in je lichaam ondersteunen door de juiste voedingsmiddelen in je dieet op te nemen. De aminozuren in het voedsel kunnen goed door het lichaam verwerkt worden en zorgen voor een natuurlijk anti-verouderings effect.

Dit zijn de 5 collageen superfoods die je zou moeten eten

  1. Gelatine – Om gelatine te maken wordt dierlijk bindweefsel gekookt en gehydrolyseerd. De gelatine is dan verkrijgbaar in poedervorm of als bladgelatine en kan in verschillende gerechten verwerkt worden. Jello, jelly bears of cake glazuur zijn waarschijnlijk de meest voorkomende toepassingen. Deze producten bevatten echter vaak veel suiker. Om dit te omzeilen kun je als alternatief zoeten met honing, stevia, xylitol of andere “betere” versies van zoetstoffen.
  2. Bottenbouillon – Bottenbouillon wordt beschouwd als een heilzaam huismiddeltje. Het is de plaats waar het lichaam de afzonderlijke bouwstenen voor de collageenproductie kan opnemen. Het is ook een goede bron van zink.
  3. Kip – Over het algemeen wordt alle vlees beschouwd als rijk aan proteïnen en een bron van aminozuren. Kip heeft het voordeel dat het niet zo belastend is voor je spijsvertering als andere vleessoorten.
  4. Quinoa – Een van de weinige plantaardige bronnen van essentiële aminozuren, quinoa is ook geschikt voor vegetariërs of veganisten.
  5. Chia zaden – Noten en zaden zijn veganistisch en bevatten ook aminozuren. De aminozuren in chiazaden zijn bijzonder divers. Ze geven extra vezels en vocht en bevorderen de gezondheid van het maag-darmkanaal en een gezonde spijsvertering. Ze zijn ook rijk aan gezonde vetzuren.

Bij het kiezen van je superfoods moet je altijd letten op de herkomst en, indien mogelijk, altijd biologische producten kopen. Je moet er ook voor zorgen dat je voldoende voedsel met vitamine C eet, want zonder vitamine C kan geen collageen gevormd worden. (4)

Welke collageen type 1 supplementen zijn er en waar zijn ze voor?

Er zijn verschillende manieren om collageen type 1 aan te vullen. De meest populaire zijn poeders, capsules of drinkampullen.

In de regel bevatten de meeste supplementen op de markt collageen type 1. Maar meestal is er niet maar één soort in de producten. Vaak is het een mengsel van verschillende soorten collageen, zoals dit in werkelijkheid ook in ons lichaam het geval is.

Deze worden verwerkt tot collageenhydrolysaat, zodat het beter door het lichaam kan worden opgenomen.

Hoe nuttig het zou zijn om maar één soort te nemen is betwistbaar.

De supplementen worden gebruikt om het collageengehalte in het lichaam te verhogen en bij te dragen tot de gezondheid van het lichaam.

Collageenhydrolysaten worden vaak genomen als een vorm van therapie bij gewrichtsproblemen. Het vermindert de ontstane pijn en verbetert de mobiliteit.

Het kan ook het verouderingsproces van de huid vertragen en vertragen. (6)

Het collageensupplement moet van weide-gekweekte en biologische kwaliteit zijn. Deze producten zijn het zuiverst en hebben de minste schadelijke stoffen. Let daarom bij het kopen goed op de herkomst.

Welke dagelijkse dosis collageen type 1 moet je innemen?

We kunnen niet precies zeggen hoeveel collageen je dagelijks moet innemen. De hoeveelheid die je nodig hebt kan van persoon tot persoon verschillen.

Jonge mensen produceren meer collageen dan oude mensen. Ze zullen dus de voorkeur geven aan verschillende doseringen. Net zoals mensen met gezondheidsproblemen meer nodig hebben dan mensen zonder.

De vraag naar de dosering kan dus niet in één keer beantwoord worden. Niettemin hebben een groot aantal studies een dagelijkse dosis van 2500 en 10000 milligram als standaardmaat gegeven. Gemiddeld namen de proefpersonen dus ongeveer 8 gram collageen in.

Dit werd gemakkelijk verdragen en er werden geen bijwerkingen waargenomen.

Als je geen speciale behoeften of gezondheidsproblemen hebt, kun je waarschijnlijk gewoon de door de fabrikanten gegeven doseringsrichtlijnen volgen. Op de verpakking of in een bijsluiter moet vermeld staan hoeveel van het middel je moet innemen.

Conclusie

Collageen ligt op ieders lippen en dat is niet voor niets. Het houdt niet alleen onze huid jong en gezond, maar zorgt ook voor de mechanische werking van ons lichaam.

Je kunt je collageenproductie positief beïnvloeden door een gezonde levensstijl en de juiste voeding en zo klachten en huidveroudering verlichten of voorkomen. Collageen is echter geen wondermiddel. Vroeg of laat worden we allemaal ouder.

Als je collageen en zijn functies optimaal voor jezelf wilt gebruiken, moet je je goed informeren en proberen de biologische verbanden te begrijpen. Er wordt ons vaak veel verteld voor reclamedoeleinden, maar niet alles ervan is wetenschappelijk verantwoord en bewezen.

Je kunt je dus zelf overtuigen van de werkzaamheid van afzonderlijke producten. Wees je ervan bewust dat het effect niet onmiddellijk is, maar pas na een bepaalde gebruiksperiode kan optreden.

Beeldbron: Chris Jarvis / Unsplash

Referenties (6)

1. Marlyn Wu; Kelly Cronin; Jonathan S. Crane; last update on May 4, 2020; Biochemistry, Collagen Synthesis
Bron

2. Yun Lim Choi, Eun Ji Park,Eunje Kim, et al.; published in Jul. 2014; Dermal Stability and In Vitro Skin Permeation of Collagen Pentapeptides (KTTKS and palmitoyl-KTTKS)
Bron

3. Rüdiger Wehner, Walter Gehring; Zoologie
Bron

4. Nicholas N. DePhillipo, Zachary S. Aman, Mitchell I. Kennedy et al.; published in Oct. 2016; Efficacy of Vitamin C Supplementation on Collagen Synthesis and Oxidative Stress After Musculoskeletal Injuries: A Systematic Review
Bron

5. Sylvie Ricard-Blum; published in Jan. 2011; The Collagen Family
Bron

6. Barbara Szyszkowska, Celina Lepecka-Klusek, Katarzyna Kozłowicz et al.; Published on Jun 13, 2014; The influence of selected ingredients of dietary supplements on skin condition
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Studie
Marlyn Wu; Kelly Cronin; Jonathan S. Crane; last update on May 4, 2020; Biochemistry, Collagen Synthesis
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Yun Lim Choi, Eun Ji Park,Eunje Kim, et al.; published in Jul. 2014; Dermal Stability and In Vitro Skin Permeation of Collagen Pentapeptides (KTTKS and palmitoyl-KTTKS)
Ga naar bron
Wissenschaftliches Buch
Rüdiger Wehner, Walter Gehring; Zoologie
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Nicholas N. DePhillipo, Zachary S. Aman, Mitchell I. Kennedy et al.; published in Oct. 2016; Efficacy of Vitamin C Supplementation on Collagen Synthesis and Oxidative Stress After Musculoskeletal Injuries: A Systematic Review
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Sylvie Ricard-Blum; published in Jan. 2011; The Collagen Family
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Barbara Szyszkowska, Celina Lepecka-Klusek, Katarzyna Kozłowicz et al.; Published on Jun 13, 2014; The influence of selected ingredients of dietary supplements on skin condition
Ga naar bron
Recensies