Laatst bijgewerkt: 24-08-2021

Cholesterol is een essentieel bestanddeel van ons lichaam, het is van vitaal belang voor ons voortbestaan. Verhoogd cholesterol kan de lichamelijke gezondheid beïnvloeden, vooral in verband met het cardiovasculaire systeem. Verhoogd cholesterol in het lichaam kan erg riskant zijn voor je gezondheid.

Hieronder leer je vele nuttige manieren om je cholesterolgehalte in het normale bereik te brengen. Voedingsmiddelen en gewoonten kunnen je helpen je cholesterol te verlagen en je algemene gezondheid te verbeteren, maar je hoeft geen medicijnen te nemen.

Belangrijk om te weten

  • Dieet is een essentieel onderdeel van het behoud van een goed cholesterolgehalte in het bloed, dat verdeeld wordt in goed en slecht cholesterol.
  • Regelmatige bezoeken aan de dokter en bloedtellingen vertellen je meer over je cholesterolgehalte in het bloed. Als ze verhoogd zijn, is het belangrijk je cholesterolgehalte te verlagen voor een gezond en sterk cardiovasculair systeem.
  • Er zijn veel manieren om het cholesterolgehalte te reguleren met behulp van natuurlijke middelen, het hoeft niet altijd een cholesterolverlagend geneesmiddel te zijn.

Wat is cholesterol?

Cholesterol komt van nature in ons lichaam voor en is afkomstig van de eigen productie van de lever en van voedsel. Cholesterol is een vetachtige bouwsteen in ons lichaam en is belangrijk voor steroïde hormonen, zoals testosteron en oestrogeen, gal en vitamine D. Zonder cholesterol zouden we niet kunnen overleven.

Cholesterol – zo belangrijk voor ons en toch kan het zo gevaarlijk zijn (Bron: Pixabay.com / Love to take photos)

Toch kan cholesterol ook heel gevaarlijk worden voor het lichaam. In hoofdzaak wordt cholesterol verdeeld in LDL (lage dichtheid lipoproteïne) en HDL (hoge dichtheid lipoproteïne). LDL wordt slecht cholesterol genoemd omdat het cholesterol naar de cellen transporteert. Te veel LDL betekent dat de slagaders verstopt raken op weg naar de cellen en dat ernstige secundaire ziekten het gevolg kunnen zijn.

Als je een verhoogd cholesterol hebt, betekent dit dat je te veel LDL in je bloed hebt. LDL kan je slagaders vernauwen, dus moet je kijken of je je cholesterol kunt verlagen. HDL, daarentegen, wordt goede cholesterol genoemd. Het betekent dat er een hoge lipoproteïnedichtheid is en zo kan de cholesterol beter naar de lever vervoerd worden.

De lever maakt galzuur uit cholesterol, dat dan uit het lichaam vervoerd wordt. Het HDL gehalte in het lichaam kan hoog zijn, omdat daardoor meer slecht cholesterol uit het lichaam getransporteerd kan worden.

Welke cholesterolwaarden zijn zorgwekkend?

Zoals reeds gezegd is goede cholesterol erg belangrijk voor ons lichaam. LDL, of slecht cholesterol, kan echter ook gevaarlijk zijn voor ons lichaam, want verhoogd cholesterol kan leiden tot atherosclerose, dat hart- en vaatziekten veroorzaakt.

waarde betekenis
tot 5 mmol/L gezonde waarde
5 – 6,5 mmol/L licht verhoogde waarde
6,5 – 8 mmol/L verhoogde waarde
8 of hoger sterk verhoogde waarde

Deze waarden tonen de verschillende cholesterolgehalten in het bloed en wat gemiddeld als normaal wordt beschouwd. Als je eenmaal een verhoogd cholesterolgehalte hebt, moet je actief werken aan het verlagen van je bloedlipidengehalte. Dit is niet alleen een probleem voor oudere mensen of mensen met overgewicht. Verhoogd cholesterol kan iedereen treffen en toont zich vaak niet door symptomen.

Daarom is het belangrijk dat je je bloedwaarden, en dus ook je cholesterolgehalte, regelmatig door een arts laat controleren. Cholesterol heeft invloed op iedereen. Ook de interpretatie van de bloedwaarden moet je aan een arts overlaten.

De vermelde waarden dienen als leidraad, maar je moet het laatste woord toch aan je arts laten. Hij of zij kan je ook waardevolle tips geven over hoe je je cholesterolgehalte kunt verlagen.

Achtergrond: Wat je moet weten over het verlagen van je cholesterol

Waar leidt een hoog cholesterol toe?

Zoals eerder gezegd is cholesterol belangrijk voor ons lichaam, maar het kan ook even gevaarlijk voor ons zijn. Als je problemen hebt met je bloedwaarden, d.w.z. een verhoogd LDL gehalte, vind je hieronder nuttige informatie over het verlagen van cholesterol en hoe je je cholesterolgehalte blijvend kunt reguleren. Deze mogelijkheden variëren van voeding tot homeopathie tot helende klei.

Er is voor elke levensstijl een geschikte methode die in het dagelijks leven kan worden geïntegreerd om je cholesterol te verlagen. Het is heel belangrijk je cholesterolgehalte te reguleren, want te veel LDL in het bloed kan tot secundaire ziekten leiden.

Het cardiovasculaire systeem wordt bijzonder getroffen. Te veel cholesterol kan op den duur tot een hartaanval of beroerte leiden.

Wat zijn de symptomen van hoge cholesterol?

Het gevaarlijke van een hoog cholesterolgehalte in het bloed is dat het nauwelijks symptomen vertoont en moeilijk te herkennen is. De gevolgen, beroerte of hartaanval, zijn ernstig. Daarom is het raadzaam je regelmatig te laten controleren door je huisarts. In het bloedbeeld worden drie factoren gemeten: Het totale cholesterol, de LDL waarde en de HDL waarde.

Dienovereenkomstig kan een uitspraak gedaan worden over het in het lichaam aanwezige cholesterol en kunnen behandelingsmogelijkheden voor verhoogd cholesterol gevonden worden.

Welke factoren hebben invloed op het cholesterolgehalte?

Een verhoogd cholesterolgehalte wijst in de eerste plaats op een ongezonde levensstijl. Dienovereenkomstig kan een verandering in je dagelijkse routine al een groot effect hebben op je bloedlipidengehalte. De kwestie van het cholesterolgehalte kan voor elke betrokkene een individuele achtergrond hebben.

In wezen hebben voeding en de hoeveelheid lichaamsbeweging de grootste invloed op het cholesterolgehalte. Veranderingen op deze gebieden kunnen al leiden tot een aanzienlijke verlaging van het cholesterolgehalte en zo bijdragen tot een verbetering van de algemene gezondheid.

Chronisch hoog cholesterol kan leiden tot secundaire ziekten zoals hartaanvallen. Dit is niet de enige reden waarom je gewoonten moet aannemen om je cholesterolgehalte permanent binnen het normale bereik te houden.

Wie moet zijn cholesterol verlagen?

In het algemeen moet iedereen met een hoog cholesterolgehalte proberen zijn peil weer onder controle te krijgen. Toch moet je niet meteen in paniek raken na een abnormaal bloedonderzoek. Dit kan ook te maken hebben met een van je recente maaltijden en kan kortstondig je bloedlipidengehalte beïnvloed hebben. Je kunt je cholesterol al verlagen door enkele gezonde voedingsmiddelen te eten, zoals noten of havermout.

Kinderen en zwangere vrouwen kunnen hun cholesterol zonder problemen of risico’s verlagen door hun dieet te veranderen en in het algemeen minder vet te eten. Je moet een arts raadplegen om de veranderingen te laten controleren. In het algemeen ligt de nadruk hier op de algemene gezondheid en een intact cardiovasculair systeem.

Er zijn echter geen risico’s voor zwangere vrouwen en kinderen door een natuurlijke homeopathische behandeling of verlaging van het cholesterolgehalte door gezonde voeding. Iedereen met een hoog cholesterolgehalte moet daarom naar behandelingsmethoden kijken. Individueel is er voor iedereen een geschikte manier om het cholesterolgehalte te verlagen en een gezond, sterk hart- en vaatstelsel te bevorderen.

Hoe lang duurt het om het bloedcholesterol te verlagen?

Hoe lang het duurt voor het cholesterol gereguleerd is, hangt af van de behandelmethode. Het hangt ook af van de mate van verhoogd cholesterol, hoe snel zich positieve effecten tonen. In het algemeen kan gezegd worden dat een verandering in de bloedwaarden na 4-6 weken merkbaar is. Als je je eetpatroon verandert, moet je minstens 4 weken lang dienovereenkomstig eten om een aanzienlijke verlaging van het cholesterolgehalte te zien.

De effecten van een verandering in dieet hebben soms tijd nodig. Niettemin is het de moeite waard je levensstijl erop te richten je cholesterol te verlagen en het op lange termijn onder controle te houden.

Welke rol speelt stress bij het cholesterolgehalte?

Stress is geen gezonde factor als het gaat om een gezonde levensstijl, want stress beïnvloedt veel gebieden van ons lichaam. Dienovereenkomstig kan permanente stress ook leiden tot een verhoogd cholesterolgehalte. Stressboodschappers geven je lichaam het signaal om meer energie in de vorm van vetzuren en glucose uit zijn voorraden op te roepen. Hierdoor gaat de lever meer LDL cholesterol produceren.

Het slechte cholesterol zet zich dan af in de slagaders en kan een gevaar worden. Bovendien vertraagt stress de algemene processen in het lichaam. Dit kan het voor het lichaam moeilijker maken om cholesterol af te breken. Daarom is het belangrijk een evenwicht te vinden in stress om je algemene gezondheid ten goede te komen en je cholesterolproblemen tegen te gaan.

Cholesterol verlagen: 6 tips voor een gezond cholesterol

Cholesterol verlagen met het juiste dieet

Eerst en vooral speelt voeding een grote rol als het om cholesterol gaat, want elk voedingsmiddel bevat vet en dat is de enige manier waarop cholesterol gemaakt kan worden. Er zijn goede en slechte vetten voor ons lichaam en hoe meer vetten je eet, hoe hoger je cholesterolgehalte zal zijn. In het bijzonder moet je dierlijke vetten vermijden als je je LDL gehalte wilt verlagen.

Dit is de heel eenvoudige manier waarop cholesterol ontstaat. Als je te veel ongezonde vetten eet, kan je cholesterolgehalte stijgen tot in het ongezonde bereik. Dan is het tijd om te zorgen voor verlaging van je bloedvetgehalte. Hier vind je een overzicht van voedingsmiddelen en hun cholesterolgehalte.

Voedsel Cholesterol mg/100g
Melk 3,5 % 12
Melk 1,5 % 7
Kippenei 410
Margarine 0
Boter 215
Tilsiter 45% 95
Camenbert 30% 44

Uit deze tabel kun je zien dat vetarme voedingsmiddelen een beter cholesterolgehalte kunnen hebben en dat er voor bijna elk voedingsmiddel een cholesterolvriendelijk alternatief is. Je kunt boter gemakkelijk vervangen door margarine om je cholesterolgehalte te verlagen. In het algemeen is een dieet rijk aan fruit en groenten goed voor je cholesterolgehalte.

Gezond eten speelt een grote rol bij het verlagen van het cholesterolgehalte (Bron: Pixabay / Engin Akyurt)

Je kunt op het internet ook veel nuttige dieetplannen en voedingswaardetabellen vinden die je kunnen helpen gezonde voedingsmiddelen in je dieet op te nemen. Zo kun je je cholesterolgehalte op lange termijn verlagen en onder controle houden. Want een gezonde voeding is niet alleen goed voor je bloedwaarden. Je zult je actiever voelen en meer energie hebben voor de gewone gekkigheid van het dagelijkse leven.

In het -deel van dit artikel kom je meer te weten over veganistische voeding en hoe die een positieve invloed kan hebben op de verlaging van je cholesterol. Als je echter de voorkeur geeft aan een vegetarisch of conventioneel dieet, kun je beter vetarme voedingsmiddelen kiezen. Je kunt bijvoorbeeld vetarme worsten eten en vleeswaren zoals gevogelte. Vis is ook een goed alternatief omdat het rijk is aan omega-3 vetzuren, die goed zijn voor de bloedlipidenwaarden. Volkorenproducten, aardappelen, peulvruchten en noten helpen ook om het cholesterolgehalte te verlagen.

Als je een verhoogd LDL gehalte hebt, is het van essentieel belang je voeding onder de loep te nemen. Dienovereenkomstig moet je nadenken over wat je elke dag eet. Een nieuw dieetplan en bedachtzaam eten kunnen een groot verschil maken. Met een gezonde en evenwichtige voeding kun je beslist je cholesterol verlagen.

Homeopathie voor hoog cholesterol

Homeopathie is een alternatief voor de conventionele geneeskunde en verwijst naar de natuurgeneeskunde. Hier kunnen globules voor behandeling gebruikt worden, die bestaan uit koolhydraten met verschillende samenstellingen. De kleine globules zijn samengesteld volgens het basisprincipe van de natuurgeneeskunde en kunnen voor elke kwaal gebruikt worden. Dienovereenkomstig kan een homeopathische behandeling ook helpen het cholesterolgehalte te verlagen.

Er zijn verschillende Schüßler zouten en bolletjes die een cholesterolverlagend effect beogen en helpen het cholesterol blijvend te reguleren. Opgemerkt moet worden dat de inname van homeopathische middelen altijd besproken moet worden met een niet-medisch arts of homeopaat. Bovendien moet het gebruik van homeopathische middelen altijd gecombineerd worden met een verandering in levensstijl (dieet en lichaamsbeweging). Dit zal op de lange duur de beste resultaten opleveren.

De volgende natuurgeneeskundige middelen kunnen helpen bij een verhoogd cholesterolgehalte:

Mittel Anwendungsbereich
Schüßler zout no. 27:Kalium bichromicum Overgewicht, verhoogde bloedvetwaarden, hoge bloeddruk
Adlumia fungosa D12 verhoogde cholesterol- en leverwaarden
Natrium choleinicum D12 verhoogd cholesterol

Je moet de dosering altijd bespreken met een alternatieve arts of apotheker, want alleen zo kunnen de natuurlijke middelen hun volle effect hebben en je cholesterol effectief verlagen.

Thee als ondersteuning tegen cholesterolproblemen

Als je verkouden bent, lijkt het heel normaal je tot thee te wenden om iets goeds voor je lichaam te doen en je symptomen te verlichten. Maar thee kan ook helpen bij veel andere kwalen in het lichaam.

Een kopje thee lost alle problemen op. – Spreekwoord

Misschien lost een kopje thee niet elk probleem op, maar thee kan wel helpen je cholesterol te verlagen. Thee wordt gemaakt van waardevolle kruiden en bladeren die een grote verscheidenheid aan voordelen kunnen hebben. Dienovereenkomstig zijn er ook soorten thee die je kunnen helpen je cholesterol te verlagen. Je moet vooral groene thee en oolong thee kiezen.

Beide soorten thee kunnen helpen het cholesterolgehalte te verlagen. De tannines en saponines in thee remmen de opname van vet uit het voedsel dat we eten. Dit verlaagt het LDL gehalte in het bloed. De saponinen kunnen helpen het cholesterolgehalte te verlagen en hebben ook een effect op andere lipometabole ziekten. Er moeten dagelijks voldoende van ongeveer 4 kopjes gedronken worden om een cholesterolverlagend effect te bereiken.

Gember helpt ook om het cholesterol actief te verlagen, omdat het gingerol dat in gember zit de omzetting van cholesterol in galzuur verhoogt. Verder heeft gember nog andere positieve effecten op de gezondheid. Meer informatie over de magische knol vind je hier:

Medicijnen die je cholesterol verlagen

In acute gevallen kan je arts cholesterolverlagende medicijnen voorschrijven. De tabletten helpen snel, maar mogen alleen gebruikt worden als een kortetermijnoptie om het cholesterol te verlagen. Bij langdurig gebruik kunnen de middelen ongemak en schade veroorzaken.

Het is altijd raadzaam een arts te raadplegen voordat je medicijnen gebruikt. Medicijnen kunnen goed helpen in een acuut geval en moeten gewetensvol ingenomen worden als ze door de arts worden aanbevolen.

Globules zijn een goed alternatief voor conventionele medicijnen (Bron: Pexels.com / Pixabay)

Een gezonde levensstijl is echter bijzonder belangrijk voor de algemene gezondheid, en dienovereenkomstig moet men overwegen om naast het innemen van medicijnen ook veranderingen op andere gebieden van het leven aan te brengen. Bij chronische ziekten, of bij specifieke erfelijke ziekten, zijn een gezond dieet en een verandering in levensstijl soms niet voldoende.

Daarom zijn geneesmiddelen die het cholesterol verlagen heel nuttig en belangrijk voor bepaalde mensen. Deze beslissing en therapie moeten onder toezicht van een specialist staan. De medicatie moet gezien worden als een hulpmiddel bij een gezonde levensstijl. Elk medicijn heeft bijwerkingen en daarmee moet rekening gehouden worden als je je verhoogde cholesterolgehalte met medicijnen wilt behandelen.

Lichaamsbeweging en sport als natuurlijke ondersteuning tegen cholesterolproblemen

Een gezonde levensstijl met een goede, evenwichtige voeding en voldoende lichaamsbeweging speelt ook een belangrijke rol bij het verlagen van het cholesterolgehalte. Je lichaam in beweging brengen mobiliseert je spieren en doet je bloed pompen. Dit zijn goede effecten voor je cholesterol en kunnen leiden tot een verbetering van verhoogde niveaus. Sommige sporten zijn beter om het cholesterolgehalte te verlagen dan andere. Niettemin is elke vorm van lichaamsbeweging heilzaam.

Om je cholesterol echter effectief te verlagen, moet je een sport kiezen die goed is voor je cardiovasculaire systeem. Cardiosporten zoals joggen, zwemmen, fietsen of dansen zijn bijzonder geschikt om je cholesterolgehalte te verlagen en binnen het normale bereik te houden. Veel ziektekostenverzekeraars bieden ook speciale sportprogramma’s aan die goed zijn voor het cardiovasculaire systeem.

Dienovereenkomstig zijn deze sportgroepen ook bedoeld om de bloedspiegels via lichaamsbeweging te reguleren. Als je je cholesterol wilt verlagen, is het een goed idee om contact op te nemen met je ziektekostenverzekeraar en eventueel een geschikte sportgroep voor je te zoeken.

Healing clay als natuurlijke cholesterolverlager

Healing clay is een natuurlijke manier om cholesterol te verlagen. De helende klei wordt inwendig gebruikt. Je moet dagelijks ongeveer 2 theelepels helende klei innemen om een positief effect op je gezondheid te bereiken. Los hiervoor de helende klei op in een groot glas water of thee en neem de helende drank in kleine slokjes in. Helende klei bindt de vetten, het absorbeert ze letterlijk als een spons.

Daardoor komt er minder vet in de bloedbaan en kan het cholesterolgehalte gereguleerd en verlaagd worden. De vetten uit de voeding worden direct aan de genezende klei gebonden en zo uit het lichaam getransporteerd. Dit natuurlijke bindmiddel maakt genezende klei licht verteerbaar en een heel gezonde en zachte manier om het cholesterolgehalte te verlagen.

Wat je nog meer moet weten over cholesterol verlagen

Welke recepten zijn geschikt als ik mijn cholesterolgehalte wil verlagen?

Dieet is een belangrijk onderdeel van het blijvend verlagen van het cholesterolgehalte. Je kunt beginnen door te minderen met dierlijke vetten en vetarme alternatieven in je dieet op te nemen. Er zijn ook speciale dieetplannen die zich richten op voedingsmiddelen die het cholesterolgehalte beïnvloeden. Je kunt speciale cholesterol kookboeken vinden in speciaalzaken en op het internet.

Deze kunnen je helpen je LDL niveau te verlagen en het blijvend te reguleren. Studies brengen voortdurend nieuwe bevindingen aan het licht als het gaat om verlaging van het cholesterolgehalte. Je kunt nu zonder aarzelen brood met een kippenei eten.

Hoewel dit vaak als een cholesterolbom werd beschouwd. Intussen zijn deze vooroordelen opgelost en is het duidelijk: voeding speelt een grote rol, maar elk lichaam reageert individueel. Daarom is een gezonde levensstijl de sleutel tot een gezond cholesterolgehalte.

Welke rol speelt een vegetarisch of veganistisch dieet bij cholesterol?

Als je je cholesterol wilt verlagen, is het aan te bevelen zo weinig mogelijk dierlijke vetten te eten. Op deze manier verbruikt het lichaam minder slechte vetten en kan een verhoogd LDL gehalte dienovereenkomstig gereguleerd worden. Bij een veganistisch dieet vermijd je alle dierlijke producten en eet je zuiver plantaardig, wat betekent dat je geen dierlijke vetten binnenkrijgt.

In sommige gevallen kan het vermijden van dierlijke producten een enorm effect op het lichaam hebben en een verschil maken, vooral bij gezondheidsklachten zoals een chronisch hoog cholesterolgehalte. Veganistische diëten kunnen wonderen doen voor het verlagen van je cholesterol. Dit is een heel drastische en langdurige methode. Als je echter grote problemen hebt met de regulering van je cholesterol, is het de moeite waard dit dieet te proberen.

Intussen is de veganistische voedseltrend ook in Duitsland gearriveerd en dienovereenkomstig gemakkelijk toe te passen. Op het internet kun je veel recepten en ideeën vinden om de verandering zo gemakkelijk mogelijk te maken. Als je je cholesterol wilt verlagen, kun je dat doen met heerlijke veganistische recepten en iets goeds doen voor je gezondheid.

Welk effect heeft alcohol op een hoog cholesterolgehalte?

In het algemeen is het niet aan te raden te veel alcohol te consumeren als je je cholesterol wilt verlagen. Er is echter geen direct verband tussen het cholesterolgehalte en alcohol, dus is er geen negatieve invloed van alcohol op het bloedlipidengehalte. Toch moet opgemerkt worden dat alcohol alleen met mate geconsumeerd mag worden. Niet alleen vanwege het cholesterol, maar ook vanwege andere ziekten die door alcohol bevorderd kunnen worden.

De gecontroleerde consumptie van alcohol verlaagt het cholesterolgehalte niet, maar de beheersing leidt tot een gezondere levensstijl en heeft dus een positief effect op de gezondheid en de bloedwaarden. Directe correlaties hoeven niet altijd te bestaan om maat en controle over iemands gezondheid te hebben.

Conclusie

Over cholesterol moet je altijd contact hebben met een arts om de beste en gezondste beslissing voor je lichaam te nemen. Je hoeft niet altijd meteen naar de klassieke geneesmiddelen te grijpen, er zijn veel natuurlijke alternatieven uit de natuurgeneeskunde. Er zijn ook huismiddeltjes of eenvoudige veranderingen in je dagelijkse routine die gemakkelijk in je dagelijks leven kunnen worden ingepast en je cholesterolgehalte effectief kunnen verlagen. Je moet een hoog cholesterolgehalte niet onderschatten, maar er zijn eenvoudige manieren om het te verlagen.

Of het nu gaat om meer lichaamsbeweging, gezonder voedsel of een verandering in dieet. Vele manieren leiden tot gezonde bloedlipidenwaarden. Cholesterol verlagen en reguleren is niet moeilijk en er zijn veel verschillende manieren om dat te doen. Je kunt uit deze opties de juiste oplossing voor je vinden.

Beeldbron: 123rf.com / 99377586

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies