Laatst bijgewerkt: 26-08-2021

In de meeste gevallen onderschatten mensen de gevolgen op lange termijn die te veel stress kan hebben. Behalve kleine effecten als misselijkheid en diarree, kan dit tot zeer ernstige ziekten leiden. Als de tekenen niet ernstig genoeg of helemaal niet worden genomen, kunnen mensen bijnierinsufficiëntie ontwikkelen, die bijzonder ernstig is.

In extreme gevallen kan een ziekte van deze hormoonklier leiden tot langdurig verlies van mobiliteit of bedlegerigheid. Dit artikel is bedoeld om je te helpen meer te weten te komen over bijnierinsufficiëntie. Het geeft je ook waardevolle tips over hoe je het kunt voorkomen en eventuele verschijnselen in de kiem kunt smoren.

Belangrijk om te weten

  • Bijnierinsufficiëntie omschrijft een onderfunctie van de bijnier, die zich uit in een verstoring van de hormoonhuishouding.
  • De symptomen van deze ziekte zijn meestal niet uniform en verschillen van persoon tot persoon.
  • De belangrijkste oorzaak van bijnierinsufficiëntie is meestal een verhoogd stressniveau.

Definitie: Wat is bijnierinsufficiëntie?

Bijnierzwakte, of bijnierinsufficiëntie, wordt gedefinieerd als een zogenaamd onderfunctioneren van de bijnieren. Dit betekent dat de hormoonproductie van de bijnier niet in de gewenste mate plaatsvindt.

De oorzaken van bijnierinsufficiëntie zijn even gevarieerd als de symptomen van de ziekte. Hoewel de ziekte niet te genezen is, kan ze wel afdoende behandeld worden met de juiste medicijnen. (Image source: pixabay.com / derneuemann)

Bijnierinsufficiëntie varieert van persoon tot persoon. De symptomen zijn meestal erg aspecifiek. Tegenwoordig komt deze ziekte in Duitsland bij ongeveer 40 op de 100.000 mensen voor. In principe wordt bijnierinsufficiëntie veroorzaakt door een te hoog stressniveau en het daarmee gepaard gaande te hoge cortisolgehalte. De ziekte verloopt in vier stadia.

Stadium Symptomen
Stadium Het lichaam wordt voortdurend blootgesteld aan stressvolle situaties, waardoor het cortisolgehalte verhoogd wordt. Symptomen kunnen zijn: inwendig trillen, lichte prikkelbaarheid en slaapstoornissen.
Stadium 2 In dit stadium worden de slaapstoornissen gewoonlijk veel intenser. Dit komt doordat het cortisolgehalte ’s nachts te hoog is en ’s morgens te laag. Daarom wordt de ochtend en ook de rest van de dag gekenmerkt door lichamelijke traagheid.
Stadium 3 In dit stadium is de bijnier al op het omslagpunt. De bijnier probeert nog steeds al zijn functies in stand te houden, maar zal vroeg of laat afhaken. Ook andere hormonale functies verslechteren.
Stadium 4 In het laatste stadium hebben de bijnierhormoonspiegels het laagste, meest suboptimale bereik bereikt. De kleinste bewegingen leiden tot lichamelijke traagheid. Lijders zijn vaak permanent bedlegerig.

In principe kan een onderscheid gemaakt worden tussen drie vormen van bijnierinsufficiëntie. De precieze symptomen van elke variant worden later meer in detail besproken.

Achtergrond: Wat je moet weten over bijnierinsufficiëntie

Voordat je aan behandelingen voor bijnierinsufficiëntie denkt, moet je je grondig in het onderwerp verdiepen. De volgende paragrafen moeten je bewust maken van hoe bijnierinsufficiëntie gediagnosticeerd kan worden en voor welke symptomen je behandeling zou moeten overwegen.

Wat is de functie van de bijnier?

De bijnier is een hormonale klier die bestaat uit de bijnierschors en het bijniermerg. Zijn belangrijkste functie is het verwerken van verschillende stoffen, zoals de stresshormonen cortisol of adrenaline. De bijnier regelt ook de volgende lichaamsfuncties

  • Bloeddruk
  • Stress
  • Immuunsysteem
  • Libido
  • Bloedsuiker

Hoe kan bijnierinsufficiëntie correct gediagnosticeerd worden?

Bijnierinsufficiëntie is een beetje ingewikkeld om te diagnosticeren. Conventionele bloedonderzoeken kunnen je meestal niet helpen om de diagnose van deze ziekte te stellen.

De hormonen die door de bijnieren geproduceerd worden, worden vrije circulerende hormonen genoemd. Deze kunnen beter gemeten worden met een speekseltest. Bloedonderzoek wordt meestal gebruikt om gebonden hormonen te meten.

Wat zijn de oorzaken van bijnierinsufficiëntie?

Zoals eerder gezegd, draagt hoge stress in belangrijke mate bij tot bijnierinsufficiëntie. Als de verhouding tussen stress en rustfasen uit balans is, stijgt je cortisolgehalte, wat vervolgens tot uitputting leidt. Je lichaam kan echter heel wat aan voordat de uitputting toeslaat.

Maar als andere factoren zoals ziekte of relatiestress je beïnvloeden, wordt het moeilijker voor het lichaam om de stress te compenseren. Dit verhoogt het risico op het ontstaan van bijnierinsufficiëntie aanzienlijk.

Behalve ziektes en mentale of emotionele blokkades kan lichaamsbeweging ook bijnierinsufficiëntie bevorderen. Als je overmatig sport, moet je bij verhoogde of langdurige stress op de rem trappen.

Wat zijn de symptomen van bijnierinsufficiëntie?

In principe zijn de symptomen van bijnierinsufficiëntie, zoals reeds gezegd, veelomvattend. In het algemeen kun je deze ziekte echter aan de volgende symptomen herkennen

  • Lage bloeddruk
  • Misselijkheid
  • Overgeven
  • Duizelige spreuken
  • Aanhoudende vermoeidheid
  • Spier- of gewrichtspijn

Vooral bij vrouwen kunnen een droge huid, haaruitval in de oksel- en schaamstreek en een laag libido als begeleidende verschijnselen optreden. Bij kinderen en adolescenten kan bijnierinsufficiëntie een vertraging in de lichamelijke groei of de puberteit veroorzaken. Zoals eerder gezegd, zijn er drie verschillende vormen van bijnierinsufficiëntie.

Als je een van beide hebt, heb je specifieke symptomen.

Primaire bijnierinsufficiëntie (ziekte van Addison) Secundaire bijnierinsufficiëntie Tertiaire bijnierinsufficiëntie
Bij deze vorm is de bijnier zelf aangetast. Typische symptomen zijn een bruine verkleuring van de huid (“bronsziekte”) en een verhoogde honger naar zoute voedingsmiddelen. De symptomen treden echter meestal pas op als het grootste deel van de bijnier vernietigd is. Bij deze vorm is de bijnier intact, maar kan geen cortisol produceren door een klieraandoening. Dit gaat gepaard met lichamelijke traagheid, vermoeidheid en overgeven. Deze vorm is het gevolg van een te geringe activiteit van het hersengebied hypothalamus. Qua symptomen lijkt deze vorm op secundaire bijnierinsufficiëntie.

Welke medicijnen zijn geschikt voor bijnierinsufficiëntie?

Er zijn verschillende medicijnen die je kunt gebruiken om bijnierinsufficiëntie te behandelen. Zo wordt bijvoorbeeld cortisol vervangen door hydrocortison, de synthetische vorm van dit hormoon. Je mag elk geneesmiddel echter alleen in overleg met je arts innemen. In principe kun je de hormonen die ontbreken of niet in het juiste niveau worden aangemaakt in tabletvorm innemen.

Als je aan de ziekte van Addison lijdt en je bijnier volledig vernietigd is, zul je voorbereid moeten zijn op een levenslange hormoontherapie.

Wat zijn de behandelingsmogelijkheden voor bijnierinsufficiëntie?

Medische behandeling

Als je op grond van specifieke symptomen vermoedt dat je bijnierinsufficiëntie hebt, is het aan te bevelen een arts te raadplegen. Eerst krijg je een bloedonderzoek. Als dit een lage natriumwaarde of een te grote hoeveelheid kalium aan het licht brengt, kun je ervan verdacht worden een nierfunctiestoornis te hebben.

Er moet dan een hormoontest gedaan worden. In het geval van bijnierinsufficiëntie zal je cortisolspiegel iets lager zijn. Je arts kan je dan het hormoon ACTH intraveneus toedienen. Als de cortisolspiegel nog steeds laag is, wordt meestal de ziekte gediagnosticeerd.

Zelfbehandelingsbenaderingen

Zoals de titel aangeeft, moet je zelfbehandeling slechts in beperkte mate overwegen. Zo kun je zelf specifieke tekortkomingen opsporen met behulp van onze productaanbevelingen.

Als je bijvoorbeeld na de evaluatie van de test kunt weten welke medicijnen je nodig hebt om verder te komen met de genezing, kun je ze bij de apotheek halen als ze zonder recept verkrijgbaar zijn. Maar omdat de enige poging om jezelf te genezen nogal suboptimaal is, kun je er beter van afzien.

Bijnierinsufficiëntie: 5 tips voor succesvolle preventie

Nu je genoeg achtergrondinformatie over bijnierinsufficiëntie verzameld hebt, krijg je in de volgende paragrafen profylactische tips. Afhankelijk van je situatie moet je sommige tips misschien beter opvolgen dan andere.

Stressreductie

Zoals eerder opgemerkt, is stress waarschijnlijk de grootste factor die met mogelijke bijnierinsufficiëntie in verband wordt gebracht. Als je je stressniveau omlaag kunt brengen, kun je een mogelijke aandoening effectief tegengaan. Een veelbelovende aanpak om dit mogelijk te maken zou, bijvoorbeeld, meditatie of yoga zijn. Met behulp van deze technieken kun je je stressniveau beter reguleren. Bovendien worden zowel de adrenaline- als de cortisolspiegel genormaliseerd. Ademhalingsoefeningen kunnen ook een waardevolle tip voor je zijn.

Net als bij yoga of meditatie kan dit je doorbloeding bevorderen en helpen giftige stoffen uit je lichaam te verwijderen. De oxygenatie geeft je ook extra energie. Je kunt ook invloed uitoefenen op de vermindering van je stressniveau door je tenminste tijdelijk terug te trekken uit elektronische apparaten en media. In de huidige digitale wereld worden mensen vaak blootgesteld aan een stortvloed van informatie, amusement en nieuws.

Als je in staat bent je af en toe van deze vloed los te maken, kun je misschien ook een positieve bijdrage leveren aan je stressniveau. Als alternatief worden buitenwandelingen of rustperiodes aanbevolen.

Verander je dieet

Het kan ook goed voor je gezondheid zijn om je dieet te veranderen. Als je de symptomen van bijnierinsufficiëntie wilt bestrijden, kunnen de volgende benaderingen misschien helpen:

Vermijd wit meel en suiker

Deze producten bevatten meestal geen noodzakelijke voedingsstoffen en kunnen ook verslavingen opwekken. Vooral bij bijnierinsufficiëntie grijpen lijders graag naar dergelijke producten, omdat ze de bloedsuiker verhogen. Deze toename is echter maar tijdelijk.

Vermijd cafeïne

Koffie in de ochtend maakt je lichaam vatbaarder voor ziekte. Te veel innemen zal je bijnieren overstimuleren. Hierdoor komen hoge niveaus van adrenaline en cortisol vrij, die je lichaam in een toestand van stress brengen. Omdat chocolade ook cafeïne bevat, moet je ook cacao vermijden. Verminder

koolhydraten

Grote hoeveelheden koolhydraten, vooral snelle koolhydraten, kunnen ook een negatief effect hebben op de bijnieren. Probeer bijvoorbeeld in plaats van pizza, pasta of licht brood eens fruit, groenten, vette vis, kip en noten.

Eet een gezond ontbijt

Eet een gezond ontbijt om je lichaam meteen bij het begin van de dag van brandstof te voorzien. Het zal je bloedsuikerspiegel stabiliseren en onnodige stress voorkomen.

Dit komt omdat je voldoende voedingsstoffen uit het ontbijt haalt. Volkoren toast, eieren of havermout, bijvoorbeeld, zou een goede aanpak zijn.

Eet in alle rust

Behalve de keuze van voedsel is ook de inname bijzonder belangrijk. Zoek een rustige plaats om te eten en doe tijdens het eten niets anders, zoals TV kijken. Als je lichaam ontspannen is, kunnen de voedingsstoffen veel beter opgenomen worden. Probeer ook gorgelen te vermijden.

Supplementen nemen

Naast het klassieke dieet kun je ook zogenaamde supplementen nemen om je bijnieren te ondersteunen. Net als met medicijnen is het innemen van supplementen echter alleen aan te bevelen in overleg met een arts. In dit geval kan het innemen van vitaminesupplementen echter ook heilzaam blijken. Als je aan bijnierinsufficiëntie lijdt, moeten sommige tekorten aan vitaminen en mineralen meestal gecompenseerd worden. Vitamine C is ook heel belangrijk in verband met de bijnieren.

Het is gedeeltelijk verantwoordelijk voor de cortisolproductie en ook voor het herstel van je bijnieren. Supplementen op basis van deze vitamine kunnen je misschien ook helpen. Supplementen op basis van magnesium kunnen je misschien ook helpen.

Dit kan je energieniveau verhogen en symptomen als vermoeidheid en depressie helpen tegengaan. Omdat er ook een verband kan bestaan tussen magnesiumtekort en bijnierinsufficiëntie, moet dit een extra motivatie voor je zijn.

Verander je slaappatronen

Als je de symptomen van bijnierinsufficiëntie wilt tegengaan, kan ook het aanpassen van je slaappatronen een veelbelovende aanpak zijn. Dit kan een positief effect hebben op het ritme van je cortisolspiegel.

In het algemeen moet je proberen om uiterlijk om 23.00 uur in slaap te vallen. Om dit mogelijk te maken, moet je tussen 22.00 en 22.30 uur naar bed gaan. Omdat slaap essentieel is voor het herstel van de bijnieren, moet je ernaar streven om na middernacht geen energiestoot meer te krijgen.

Voldoende slaap is bijzonder belangrijk in verband met de bijnieren. Een gebrek kan een sterk verlangen naar stimulerende middelen veroorzaken, en ook een verslechtering van de voeding. (Bron: pixabay.com / Free-Photos)

Als je je overdag een beetje moe voelt, zijn ook zogenaamde power naps aan te bevelen. Als je de gelegenheid hebt, moet je tot 8 of 9 uur slapen. Om de aanmaak van het slaaphormoon melatonine te stimuleren, moet je je kamer ook zo veel mogelijk verduisteren.

Oefening

Lichaamsbeweging kan je ook helpen bijnierinsufficiëntie te voorkomen. Maar, zoals eerder gezegd, overdrijven kan een averechts effect hebben. In de meeste gevallen zijn mensen die aan bijnierinsufficiëntie lijden echter vaak helemaal niet in staat om een intensief sportprogramma te doen. De daaruit voortvloeiende vermoeidheid en pijn maken dit vaak onmogelijk.

Een matig bewegingsprogramma kan je helpen de symptomen van bijnierinsufficiëntie af te weren. Wandelen of zwemmen verlaagt niet alleen je stressniveau, maar verhoogt ook je cortisolspiegel. Lichaamsbeweging kan je ook helpen een gezonder slaappatroon te ontwikkelen.

Wat je nog meer over bijnierinsufficiëntie moet weten

Als je nog wat meer informatie over bijnierinsufficiëntie wilt krijgen, hebben we de volgende paragrafen voor je opgesteld. Als je ook met gewichtsproblemen worstelt of meer wilt weten over homeopathische benaderingen van bijnierinsufficiëntie, kan deze informatie waardevol voor je zijn.

Kun je afvallen ondanks bijnierinsufficiëntie?

Als je naast bijnierinsufficiëntie ook overgewicht hebt, moet je je arts raadplegen. Als er geen voorzorgsmaatregelen genomen worden, zal het af en toe moeilijker voor je worden om af te vallen. In principe kunnen de bovenstaande tips je helpen om tegelijk af te vallen. Verlaging van je cortisolspiegel kan het je ook gemakkelijker maken om af te vallen.

Te veel cortisol veroorzaakt ook dat er meer vetzuren uit je vetcellen vrijkomen. De overtollige vetcellen die vrijkomen moeten nu echter opgebruikt worden, anders worden ze weer in het lichaam opgeslagen. Om dit mogelijk te maken is een eenvoudig bewegings- of sportprogramma een verstandige aanpak.

Samenvattend sluiten bijnierinsufficiëntie en gewichtsverlies elkaar niet noodzakelijk uit. Het kan echter zijn dat je deze maatregelen intensiever of met meer discipline moet nastreven.

Te hoge cortisolspiegels kunnen ook leiden tot een verlies van spiermassa.

Hoe effectief is homeopathie bij bijnierinsufficiëntie?

Sommige mensen die de genezing van bijnierinsufficiëntie willen bevorderen, raadplegen vaak homeopathische benaderingen. Als je deze optie echter wilt overwegen, moet je eerst een specialist in alternatieve geneeskunde raadplegen. Normaal krijg je speciale capsules voorgeschreven, die je meestal gedurende een iets langere periode moet innemen.

Deze worden meestal gemaakt met kruidenextracten. Deze capsules worden beschouwd als voedingssupplementen en moeten tijdens een hoofdmaaltijd ingenomen worden. Je kunt ook bepaalde mineraalzoutpreparaten proberen voor de behandeling van bijnierinsufficiëntie. Deze zogenaamde Schüssler zouten kunnen je misschien helpen om sommige symptomen te bestrijden. Verschillende zouten versterken bijvoorbeeld het immuunsysteem, of stimuleren de ijzermetabolisme. In principe kunnen homeopathische middelen een positief effect hebben op de bestrijding van sommige symptomen.

Maar omdat dit bijna uitsluitend aanvullende methoden zijn, moet je homeopathie in dit verband niet als een alternatief voor de conventionele geneeskunde beschouwen.

Conclusie

Bijnierinsufficiëntie wordt vooral veroorzaakt door een te hoog stressniveau. Als je de bijbehorende cortisolspiegels laag kunt houden, ben je een grote stap dichter bij het afwenden van deze ziekte. Bijnierinsufficiëntie kan in allerlei vormen voorkomen en zich uiten in een zeer breed scala van symptomen. Omdat jouw symptomen zich anders kunnen manifesteren dan die van andere mensen, moet je je arts raadplegen als je langdurige klachten hebt.

Bijnierinsufficiëntie kan gevaarlijk zijn, maar je kunt het actief tegengaan. Met voldoende rust en slaap, en de juiste voeding en, indien nodig, een beetje lichaamsbeweging, heb je een aantal manieren om te voorkomen dat je ziek wordt. Als je dit advies opvolgt, wordt de kans op therapie of medicijnen drastisch kleiner.

Foto bron: 123rf.com / 106972627

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies