Laatst bijgewerkt: 27-08-2021

Onze selectiecriteria

44Onderzochte producten

39Bestede uren

46Beoordeelde onderzoeken

155Verzamelde opmerkingen

Welkom bij onze grote valeriaan test 2021. Hier stellen we alle valeriaanproducten voor die we uitvoerig getest hebben. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het internet toegevoegd.

We willen je aankoopbeslissing graag gemakkelijker maken en je helpen de beste valeriaan voor je te vinden.

Je vindt ook antwoorden op veel gestelde vragen in onze gids. Als ze beschikbaar zijn, bieden we ook interessante testvideo’s aan. Verder vind je op deze pagina ook enkele belangrijke gegevens waar je beslist aandacht aan moet besteden als je valeriaan wilt kopen.

De belangrijkste dingen in een notendop

  • Problemen met inslapen of in slaap blijven kunnen een enorme invloed hebben op je welzijn en gezondheid
  • Valeriaan helpt niet alleen tegen slapeloosheid, maar ook tegen nervositeit. Er zijn verschillende doseringsvormen en concentraties. Het duurt echter enkele dagen of zelfs weken voordat valeriaan zijn volledige effect bereikt heeft.
  • Valeriaan is een natuurlijk middel dat bij uitstek geschikt is voor veganisten of voor mensen die een intolerantie voor gluten en lactose hebben. De meeste tincturen of tabletten zijn vrij van gluten of dierlijke ingrediënten.

Beste Valeriaan: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je valeriaan koopt

Wat is valeriaan en wat doet het?

Een stressvol dagelijks leven kan leiden tot onevenwichtigheid en slaapproblemen, en voor veel mensen zijn kalmerende middelen en slaappillen de laatste oplossing.

Deze gaan echter vaak gepaard met bijwerkingen, en daarom moeten chemische stoffen het laatste redmiddel zijn. (1) In plaats daarvan kun je beter een beroep doen op kruidenpreparaten. De werkzaamheid van valeriaan is uiteindelijk sterk afhankelijk van de persoon die het inneemt. (2)

Valeriaan kan je helpen gemakkelijker in slaap te vallen en beter de nacht door te slapen. (Image source: 123rf.com / 116336132)

Gewoonlijk zorgt de neurotransmitter adenosine ervoor dat je moe wordt en in slaap valt door aan te pikken bij bepaalde receptoren.

Dit gevoelige systeem kan echter verstoord worden door allerlei omgevingsinvloeden – bijvoorbeeld als je je mobiele telefoon opneemt voor het slapengaan.

Daardoor komt er ofwel te weinig adenosine vrij, of om bepaalde redenen dokt het niet met de slaapreceptoren die je een vermoeid gevoel geven.

Het actieve bestanddeel in valeriaan kan hier wonderen doen. Het bevat zogenaamde slaap lignanen die in staat zijn adenosine na te bootsen, waardoor het met de slaapreceptoren kan paren en je zo moe maakt en beter in slaap valt.

Valeriaan is werkzaam bij de volgende indicatoren

  • Slaapstoornissen
  • Rusteloosheid
  • Rusteloosheid
  • Gebrek aan concentratie
  • Zwakke prestaties
  • Angst
  • Spierspanning

Zelfs op gevorderde leeftijd kunnen de effecten van valeriaan werkzaam zijn. Onder andere vrouwen in de menopauze kunnen baat hebben bij de effecten ervan. (3)

Valeriaan heeft een kalmerende werking en helpt bij het in slaap vallen.

Valeriaan is een kruidachtige plant die stoffen bevat die de slaap bevorderen en een kalmerend effect hebben op het centrale zenuwstelsel.

Het natuurlijke actieve bestanddeel is bijzonder geschikt als je last hebt van angsten, problemen met slapen of inslapen, of innerlijke rusteloosheid en spanning.

Vanwege de verdraagzaamheid kun je valeriaan over een langere periode zonder problemen gebruiken.

Wat zijn de voordelen en nadelen van valeriaan?

Valeriaan heeft al lang naam gemaakt als een plantaardig kalmeringsmiddel. Het wordt beschouwd als een homeopathisch geneesmiddel tegen slaapstoornissen, nerveuze stress en maag-darmstoornissen.

In combinatie met andere werkzame stoffen kan valeriaan ook gebruikt worden tegen stress en concentratieproblemen.

We hebben de voor- en nadelen van het innemen van valeriaan kort samengevat:

Voordelen
  • Er is geen gewenningseffect
  • Geen risico op afhankelijkheid
  • Geen noemenswaardige bijwerkingen
Nadelen
  • Het duurt een paar dagen tot weken voor er een merkbaar effect optreedt

Zijn er bijwerkingen bij het innemen van valeriaan?

Naast de vele positieve effecten van valeriaan, kunnen er ook bijwerkingen optreden bij het innemen ervan.

Deze verschillen van persoon tot persoon en komen ook in verschillende vormen voor

  • Hoofdpijn
  • Uitslagen
  • Lichte vermoeidheid overdag
  • Duizeligheid
  • Maagdarmklachten
  • Jeuk
Het kan tot vier weken duren voor valeriaan effect heeft.

Valeriaan is echter geen middel voor acute gevallen, maar is bedoeld voor langdurige therapie.

Je moet hier geduld hebben, want het kan tot vier weken duren voor het gewenste succes optreedt.

Als je bijwerkingen ervaart bij het innemen van valeriaan, moet je daar beslist mee ophouden.

Wie mag geen valeriaan innemen?

Bij inname in de juiste dosering heeft valeriaan zowel een slaapverwekkend effect als een kalmerend effect en helpt het bij tijdelijke nervositeit.

Er zijn maar een paar groepen mensen die geen valeriaan mogen nemen:

Zwangere vrouwen

Langdurig gebruik van valeriaan tijdens de zwangerschap is nog niet onomstotelijk onderzocht.

Je moet daarom vermijden valeriaan in te nemen voor je zwanger wordt of je gynaecoloog raadplegen.

Kinderen

In geen geval mogen aan deze groep mensen zelf voorgeschreven geneesmiddelen, kunstmatig of plantaardig, gegeven worden die een kalmerende werking hebben.

Kinderen kun je het beste met andere middelen in slaap brengen en geen valeriaan innemen. (Image source: 123rf.com / 56412055)

Als je kind aan slaapstoornissen lijdt, moet je een kinderarts raadplegen.

Droge alcoholisten

Valeriaan wordt vaak met ethanol geëxtraheerd. Meestal is dit niet het drinken van alcohol, maar de kennis van extractie met alcohol kan bij veel droge alcoholisten een hernieuwd verlangen opwekken.

Neem valeriaan niet tegelijk in met bedwelmende middelen.

Je kunt valeriaan ook beter niet nemen als je lijdt aan chronische rusteloosheid, angst, acute toestanden van agitatie of depressie.

Verder moet je geen alcohol of andere bedwelmende middelen gebruiken tegelijk met valeriaan, want valeriaan kan het effect versterken.

De juiste dosering is ook belangrijk en moet idealiter met je arts besproken worden voor je het voor de eerste keer inneemt.

Hoeveel valeriaan tabletten kan ik innemen?

Gezien de grote verscheidenheid aan valeriaanprodukten en de verschillende intensiteitsniveaus, is het niet mogelijk een algemeen doseringsadvies te geven.

Bovendien wordt 80 procent van de aangeboden producten gecombineerd met andere planten.

Voor de meest uiteenlopende produktgroepen is echter een richtwaarde ontstaan, die vergeleken kan worden met de informatie op de verpakking van het betreffende produkt.

Doseringsvorm Doseringsbereik
Droge extracten zoals tabletten Voor slapeloosheid ca. 400 tot 900 milligram een half uur voor het slapen gaan. Bij rusteloosheid, ca. 300 tot 450 milligram verdeeld over de dag.
Druppels of tincturen Voor slapeloosheid een half uur voor het slapengaan een theelepel (3 milliliter) innemen. Neem bij rusteloosheid driemaal daags een halve theelepel (1,5 milliliter).
Badtoevoeging Voor een valeriaanbad laat je 100 gram valeriaanwortel in twee liter heet water trekken en na tien minuten voeg je het water (zonder wortels) bij het badwater. De watertemperatuur mag niet hoger zijn dan 35 graden Celsius en mag niet langer duren dan 20 minuten.
Valeriantee Moet slechts eenmaal per dag gedronken worden. Voeg een theelepel valeriaanwortel toe aan 150 milliliter water en laat het ongeveer 15 minuten trekken.

In principe moet je, als je vragen hebt over het gebruik, de dosering en de duur, altijd een apotheek of je huisarts raadplegen.

Welke alternatieven zijn er voor valeriaan?

Behalve valeriaan hebben ook hop, sint-janskruid, citroenmelisse en lavendel een kalmerend effect.

  • Hop: bevordert het inslapen, verlicht angst en stimuleert de spijsvertering
  • Sint-Janskruid: kalmerend effect, tegen depressieve stemmingen en bij angsttoestanden
  • Citroenmelisse: Voor slaapproblemen en angststoornissen
  • Lavendel: heeft een krampstillend effect, voor innerlijke rusteloosheid

Hop kan ook een effectieve behandeling zijn in combinatie met valeriaan. Door zo’n extract in te nemen, kun je misschien de kwaliteit van je diepe slaap bevorderen. (4)

Besluit: Welke soorten valeriaan zijn er en welke is geschikt voor jou?

In principe maken we onderscheid tussen deze soorten valeriaan

  • Valeriaan tabletten
  • Valeriaandruppels
  • Valeriaan badtoevoegingen
  • Valeriaan thee

In het volgende leggen we de verschillende soorten uit en hun respectieve voor- en nadelen. Op deze manier willen we je helpen de meest geschikte glazen ballon voor je te vinden.

Wat zijn de kenmerken van valeriaan tabletten en wat zijn de voor- en nadelen?

Valeriaan droge extracten zijn niet alleen tabletten, maar ook capsules of dragées.

Behalve valeriaanextract bevatten de aangeboden producten vaak ook andere actieve ingrediënten die de plant moeten ondersteunen.

Voordelen
  • Het werkzame bestanddeel valeriaan in de tabletten is goed gecoördineerd met de andere werkzame bestanddelen
  • mogelijkheid van een overdosis pure valeriaan wordt niet gegeven
  • kan ook menstruatiekrampen verlichten
  • bevat gewoonlijk geen alcohol, daarom ook geschikt voor droge alcoholisten
Nadelen
  • Effect pas merkbaar na een paar weken regelmatig gebruik
  • Valeriaan tabletten bevatten geen zuivere vorm van het plantenextract, maar een cocktail van vele werkzame bestanddelen

De meeste valeriaantabletten worden zowel ’s morgens, ’s middags als ’s avonds met veel vloeistof ingenomen.

De bijsluiter vertelt je hoe hoog de dosering moet zijn bij rusteloosheid of slaapstoornissen.

Je mag valeriaan tabletten echter nooit innemen in combinatie met alcohol of andere bedwelmende middelen.

Wat zijn de eigenschappen van valeriaandruppels en wat zijn de voor- en nadelen?

Valeriaandruppels of -tincturen zijn de vloeibare versie van de droge extracten.

Ook hier moet je de bijsluiter lezen als je de druppels inneemt, want veel van de aangeboden valeriaandruppels bevatten alcohol en kunnen dus maar beperkt gebruikt worden.

Voordelen
  • Vloeistoffen kunnen preciezer en ook individueel gedoseerd worden
  • Druppels zijn gemakkelijker in te nemen dan tabletten, vooral voor oudere mensen
  • Kunnen meerdere malen per dag ingenomen worden om te kalmeren
Nadelen
  • Niet geschikt voor droge alcoholisten vanwege het hoge alcoholpercentage dat ze bevatten
  • Kunnen maar beperkt gebruikt worden

Wat onderscheidt valeriaan badtoevoegingen en wat zijn de voordelen en nadelen?

Valeriaan kan bovendien ontspanning bevorderen bij het baden in warm water. De toevoeging van kalmerende lavendel zowel als hop is populair.

Als alternatief kun je 100 g valeriaanwortel in twee liter water gieten, het tien minuten laten trekken en de infusie aan het badwater toevoegen.

Maar let erop dat, of je nu bereidingen uit de winkel kiest of een zelfgemaakt aftreksel, het badwater nooit warmer mag zijn dan 35 graden Celsius en dat het bad niet langer dan 20 minuten mag duren. Afhankelijk van je behoeften kun je 3 tot 4 baden per week nemen.

Voordelen
  • Het warme water bevordert extra ontspanning
  • Kan spierspanning verlichten
  • Geen bekende wisselwerkingen met andere geneesmiddelen
Nadelen
  • Huidirritatie kan optreden
  • Overdosering is mogelijk
  • Gekleurde badpreparaten kunnen moeilijk te verwijderen afzettingen vormen

Als je per ongeluk het concentraat inneemt kun je last krijgen van misselijkheid, braken en ook van diarree; als een van deze symptomen zich voordoet raden we je aan onmiddellijk medische hulp in te roepen.

Wat zijn de voordelen en nadelen van valeriaanthee?

Als je niet van de smaak of geur van pure valeriaan houdt, is een theemengsel met valeriaan een goed alternatief.

Voordelen
  • Bevat 100 procent natuurlijke ingrediënten
  • Gecombineerd met andere geneeskrachtige kruiden
  • Zowel veganistisch als glutenvrij
Nadelen
  • Relatief hoge aankoopprijs
  • Vaak geen informatie over de hoeveelheid valeriaan
  • Hoeveelheid kan maar beperkt ingenomen worden

Het heeft niet alleen een kalmerend effect, maar smaakt ook erg lekker. Het heeft niet alleen een kalmerend en ontspannend effect, maar kan ook maag- en darmproblemen verlichten.

Vaak wordt citroenmelisse, hop of sint-janskruid aangeboden in combinatie met valeriaan. In zuivere vorm is er valeriaanbloesemthee of valeriaanwortelthee.

Als dosering bevelen we één theelepel op 150 milliliter water aan, met een trektijd van ongeveer 15 minuten. Deskundigen raden één kopje per dag aan.

Er zijn zelfs verschillende soorten slaapthee die behalve valeriaan nog andere kalmerende werkzame stoffen bevatten.

Koopcriteria: Deze factoren kun je gebruiken om valeriaan te vergelijken en te evalueren

In het volgende laten we je zien welke criteria je kunt gebruiken om valeriaan te vergelijken en te evalueren.

Zo kun je gemakkelijker een overzicht krijgen en een geschikt en doeltreffend product kiezen.

Samengevat gaat het om de volgende criteria

  • Goedgekeurd als geneesmiddel
  • Doseringsvorm en dosering
  • Alcohol
  • Intoleranties

In het volgende lees je over de respectieve criteria en ontdek je waarom het voor jou zinvol is een product al dan niet op basis van de criteria te kopen.

Als geneesmiddel goedgekeurd

Als je zeker wilt zijn dat je een product van hoge kwaliteit hebt gekocht, moet je nagaan of het product ook als geneesmiddel is goedgekeurd.

Dit vereist dat het getest en goedgekeurd is door het Federaal Instituut voor Geneesmiddelen en Medische Hulpmiddelen.

Als het product daarentegen alleen als voedingssupplement wordt goedgekeurd, is het niet aan dergelijke tests onderworpen.

Dit betekent dat je er zeker van kunt zijn dat het effect gegeven wordt en dat er geen massale bijwerkingen kunnen optreden.

Doseringsvorm en dosering

Er wordt onderscheid gemaakt tussen droge extracten (tabletten, dragées en capsules), vloeibare extracten (tincturen en druppels), theeën en badadditieven.

Welke doseringsvorm je ook kiest, je moet altijd de dosering in de gaten houden.

Doorslaggevend is echter het toepassingsgebied. Als je last hebt van ernstige moeilijkheden bij het inslapen, heb je meestal een hogere dosis nodig dan wanneer je overdag aanhoudende rusteloosheid ervaart.

De gemiddelde dagelijkse dosis voor thee is 2-3 g per kopje. De thee moet een keer per dag gedronken worden.

Om valeriaanthee effectief te laten zijn, moet je dagelijks 2-3 kopjes drinken. (Image source: 123rf.com / 91963874)

Als je problemen hebt met inslapen, neem je 30 minuten tot 2 uur voor het slapengaan 400 tot 900 mg valeriaanextract. Bij rusteloosheid neem je 300 tot 450 mg verspreid over de dag.

Je moet echter oppassen dat je geen overdosis valeriaan neemt. Als je na twee weken nog geen effect voelt, moet je de dosis niet zomaar verhogen. Als de dosis te hoog is, kan het effect niet gevoeld worden of zelfs een averechts effect hebben. (5)

Raadpleeg voor de zekerheid een arts om andere oorzaken voor de slaapstoornis of rusteloosheid uit te sluiten.

Alcohol

Vooral druppels en tincturen bevatten vaak grote hoeveelheden alcohol.

Zulke alcoholhoudende producten worden echter niet meer aanbevolen omdat gevaarlijke wisselwerkingen bekend zijn geworden.
Er moet onderscheid gemaakt worden of de alcohol een extract is of dat het een bestanddeel van het valeriaanpreparaat is.
Als de alcohol alleen gebruikt wordt als extractiemiddel om de waardevolle actieve stoffen van de plant te verkrijgen, hoef je geen wisselwerkingen te vrezen.

Intoleranties

Als je echter lijdt aan glutenintolerantie of lactose-intolerantie, raden we je aan valeriaanpreparaten te gebruiken die duidelijk geëtiketteerd zijn als lactose- en/of glutenvrij.

Melisse en hop kunnen ook aanwezig zijn.

Als allergiepatiënt moet je er ook op bedacht zijn dat veel producten naast valeriaan ook citroenmelisse en hop bevatten.

Goed om te weten: Terwijl aan hop slaapverwekkende en kalmerende eigenschappen worden toegeschreven, heeft citroenmelisse een harmoniserende, krampstillende en kalmerende werking.

Wetenswaardigheden over valeriaan

Hoe lang wordt valeriaan al gebruikt?

Valeriaan werd al als geneeskrachtige plant gebruikt door de oude Grieken en in het oude Rome.

Het werd in de Middeleeuwen ook gebruikt om allerlei kwalen te behandelen, zo gebruikten nonnen en monniken valeriaan om oogklachten te behandelen.

De valeriaanplant werd ook gebruikt als middel tegen de pest en om demonen en heksen te verdrijven.

Ondanks zijn eeuwenlange gebruik als geneeskrachtige plant is het gebruik van valeriaan als zowel slaap- als kalmeringsmiddel een betrekkelijk nieuwe benadering.

De Duitse arts Christian Wilhelm Hufeland schreef valeriaan een versterkende en kalmerende werking op het zenuwstelsel toe. Tegenwoordig is valeriaan een van de meest gebruikte plantaardige kalmerende middelen.

Wat zijn de andere toepassingen van valeriaan?

Valeriaan kan niet alleen slaapstoornissen en rusteloosheid verlichten, maar ook angst en stress verminderen.

De geneeskrachtige plant wordt ook gebruikt in combinatie met andere werkzame stoffen in therapieën voor slechte concentratie.

Een prikkelbare maag en maag- en darmklachten kunnen echter ook verlicht worden door valeriaan te gebruiken.

Valeriaan kan ook helpen bij maag- en darmklachten. (Image source: 123rf.com / 53771588)

Werkt valeriaan ook voor dieren?

Je kunt valeriaan ook op je huisdieren gebruiken, maar we raden alcoholvrije druppels aan.

Voor angstige honden kan valeriaan een kalmerend effect hebben, net als bij mensen.

De druppels mogen echter geen permanente oplossing worden, want de angsten van je hond hebben een oorzaak en die moet onderzocht en dienovereenkomstig behandeld worden.

Voor katten hebben valeriaandruppels echter niet alleen een kalmerend effect, maar ook een stimulerend en hebben ze een werking die lijkt op die van een afrodisiacum.

We waarschuwen er echter voor ze niet te vaak bij katten te gebruiken, want ze kunnen een kalmerend effect hebben op jou, maar overstimulatie kan stress veroorzaken bij de huiskat.

(Beeldbron: 123rf.com / 103504852)

Referenties (5)

1. Ziegler G, Ploch M, Miettinen-Baumann A, Collet W. 2002; US National Library of Medicine, National Institutes of Health, European Journal Of Medical Research, 7(11):480-6.
Bron

2. Fernández-San-Martín MI1, Masa-Font R, Palacios-Soler L, Sancho-Gómez P, Calbó-Caldentey C, Flores-Mateo G. 2010. ; US National Library of Medicine, National Institutes of Health, Sleep Medicine, 505-11. doi: 10.1016/j.sleep.2009.12.009. Epub 2010 Mar 26.
Bron

3. Taavoni S, Ekbatani N, Kashaniyan M, Haghani H. E 2011.; National Library of Medicine, National Institutes of Health, Menopause (N.Y.) 18(9):951-5. doi: 10.1097/gme.0b013e31820e9acf.
Bron

4. Dimpfel W, Suter A. 2008. National Library of Medicine, National Institutes of Health, European Journal Of Medical Research ;13(5):200-4.
Bron

5. Kennedy DO, Little W, Haskell CF, Scholey AB. 2006; National Library of Medicine, National Institutes of Health, Phytotherapy Research (PTR) 20(2):96-102.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Efficacy and tolerability of valerian extract LI 156 compared with oxazepam in the treatment of non-organic insomnia--a randomized, double-blind, comparative clinical study.
Ziegler G, Ploch M, Miettinen-Baumann A, Collet W. 2002; US National Library of Medicine, National Institutes of Health, European Journal Of Medical Research, 7(11):480-6.
Ga naar bron
Effectiveness of Valerian on insomnia: a meta-analysis of randomized placebo-controlled trials.
Fernández-San-Martín MI1, Masa-Font R, Palacios-Soler L, Sancho-Gómez P, Calbó-Caldentey C, Flores-Mateo G. 2010. ; US National Library of Medicine, National Institutes of Health, Sleep Medicine, 505-11. doi: 10.1016/j.sleep.2009.12.009. Epub 2010 Mar 26.
Ga naar bron
ffect of valerian on sleep quality in postmenopausal women: a randomized placebo-controlled clinical trial.
Taavoni S, Ekbatani N, Kashaniyan M, Haghani H. E 2011.; National Library of Medicine, National Institutes of Health, Menopause (N.Y.) 18(9):951-5. doi: 10.1097/gme.0b013e31820e9acf.
Ga naar bron
Sleep improving effects of a single dose administration of a valerian/hops fluid extract - a double blind, randomized, placebo-controlled sleep-EEG study in a parallel design using electrohypnograms.
Dimpfel W, Suter A. 2008. National Library of Medicine, National Institutes of Health, European Journal Of Medical Research ;13(5):200-4.
Ga naar bron
Anxiolytic effects of a combination of Melissa officinalis and Valeriana officinalis during laboratory induced stress.
Kennedy DO, Little W, Haskell CF, Scholey AB. 2006; National Library of Medicine, National Institutes of Health, Phytotherapy Research (PTR) 20(2):96-102.
Ga naar bron
Recensies