Laatst bijgewerkt: 30-08-2021

Onze selectiecriteria

11Onderzochte producten

20Bestede uren

13Beoordeelde onderzoeken

78Verzamelde opmerkingen

Voedingssupplementen beloven bij regelmatige inname veel positieve effecten op het menselijk lichaam – dat geldt ook voor spirulinapoeder. Of het nu gaat om het vertragen van het verouderingsproces, het versterken van het immuunsysteem of het verminderen van de kans op kanker, dit poeder kan wonderen doen. Er zijn echter ook kritische stemmen die twijfelen aan het effect en zelfs waarschuwen tegen een overhaaste inname door risicogroepen.

Om je een overzicht te geven of dit supplement geschikt voor je is en of je positieve resultaten kunt verwachten, hebben we de voor- en nadelen van dit supervoedsel gebundeld en afgewogen in onze grote spirulina poeder test 2021.

Bovendien hebben we een paar kenmerken samengevat om je te helpen een kwaliteitsproduct te herkennen, of het nu een spirulina tablet of spirulina poeder is, om je ervaring met het product voor, tijdens en na de aankoop zo aangenaam mogelijk te maken.

De belangrijkste feiten in het kort

  • De effecten van spirulina moeten kritisch bekeken worden, want zelfs door verschillende studies konden geen bruikbare resultaten verkregen worden.
  • Spirulina poeder van slechte kwaliteit kan de conditie van auto-immuunziekten verergeren, omdat het eigen immuunsysteem van het lichaam de eigen cellen aanvalt.
  • De inname van spirulina kan leiden tot een evenwichtige voeding en positieve effecten hebben op het lichaam, dankzij de talrijke voedingsstoffen.

Beste Spirulina Poeder: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je spirulina poeder koopt

Wat is spirulina poeder?

Spirulina is een cyanobacteriën plant, ook wel blauwgroene alg genoemd, en behoort tot de categorie superfoods vanwege de positieve medische effecten die ervan gezegd worden.

Spirulina Pulver-1

In Duitsland neemt ongeveer 25 procent van alle volwassenen voedingssupplementen. De meest voorkomende supplementen zijn magnesium, vitamine C, vitamine E en vitamine B12.
(Image source: pixabay.com / Nouchkac)

Spirulina wordt genomen als voedingssupplement in poeder- of tabletvorm en werd al in 1974 door organisaties als de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uitgeroepen tot “Het beste voedsel van de toekomst”.

Om honger en ondervoeding in de wereld te bestrijden, vertrouwt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties op de teelt en het gebruik van spirulina door andere landen.

Wat maakt spirulina tot een superfood?

Van spirulina wordt gezegd dat het vele positieve effecten heeft. Zo zou dit voedingssupplement de veroudering kunnen vertragen, het immuunsysteem versterken, ontgifting van het lichaam veroorzaken, het risico op kanker verminderen en zelfs werkzaam zijn tegen HIV en hepatitis C.

Spirulina bevat een groot aantal vitamines, vooral van het B-complex, bèta – caroteen, ijzer, magnesium en kalium, en wordt aangeprezen als het meest eiwitrijke voedsel.

Het effect van de aangeprezen effecten is echter twijfelachtig, want wetenschappelijke studies hebben verschillende resultaten opgeleverd.

Hoe effectief is spirulina echt?

Verschillende studies hebben het effect van spirulina onderzocht en vonden een positief effect op allergische rhinitis (1, 2), astma (3), chronische gewrichtspijn (4), niet-alcoholische vette lever (5), prestatiebevorderende effecten bij sport en geheugen (6, 7, 8), bloeddrukregulatie (4, 9), cholesterolgehalte en bloedlipiden (10, 11) en gewichtsverlies (9).

Er is zelfs een verband gevonden tussen de inname van spirulina en een verbetering van de gezondheid van diabetespatiënten (12, 13).

Het effect van spirulina is echter twijfelachtig, omdat de vermelde studies onvolledige en onbegrijpelijke gegevens hebben en deels alleen van dierproeven afkomstig zijn. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid heeft zelfs verboden reclame te maken voor verbanden tussen spirulina en diabetes.

Wanneer en voor wie is het gebruik van spirulinapoeder zinvol?

Alvorens spirulinapoeder in te nemen, is het raadzaam je huisarts te raadplegen om te weten of het geschikt is of niet.

Spirulina Pulver-2

Voor een evenwichtig en gezond lichaam moeten de ingrediënten vergeleken worden als je verschillende voedingssupplementen neemt, om onnodige dubbele inname van een voedingsstof te voorkomen.
(Image source: 123rf.com / – -)

Deze persoon kan eerst een analyse van het bloedbeeld maken en zo het beste beoordelen welke vitaminen en mineralen moeten worden toegediend en of spirulinapoeder in dit opzicht het beloofde succes kan opleveren.

Spirulina poeder is een voedingssupplement en vervangt dus geen gezonde voeding. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van de meeste vitamines en voedingsstoffen kun je binnenkrijgen via een evenwichtige voeding.

Consumptie door risicogroepen, d.w.z. mensen met auto-immuunziekten, wordt afgeraden.

Welke bijwerkingen kan spirulina poeder veroorzaken?

Hoewel spirulina beschouwd wordt als een superfood en de oorzaak zou zijn van vele positieve effecten, zijn er ook gevaren en bijwerkingen waarvan men zich bewust moet zijn voor men het inneemt.

De algen die spirulina bevatten kunnen bij het oogsten al verontreinigd zijn. Als de algen groeien in water dat zware metalen, bacteriën, schadelijke deeltjes of microcystines bevat, is er gevaar voor besmetting. Microcystines worden van nature door de algen geproduceerd als beschermingsmechanisme, maar vormen een risico voor de lever als ze in grote hoeveelheden worden geconsumeerd. Dit risico is kleiner bij gecontroleerde teelt.

Spirulina Pulver-3

Voedingssupplementen met geïsoleerde voedingsstoffen kunnen tot gezondheidsschade leiden als ze in een te hoge dosering worden ingenomen, terwijl een overdosis nauwelijks mogelijk is bij inname via eenvoudige voeding.
(Image source: unsplash.com / Michele Blackwell)

Spirulina wordt beschouwd als een middel om iemands immuunsysteem op te krikken. Er bestaat echter een risico dat inname van het supplement kan leiden tot een verergering van auto-immuunziekten, zoals multiple sclerose of reumatoïde artritis. De reden hiervoor is het proces waarbij de immuuncellen hun eigen cellen aanvallen om het systeem te versterken. Dit verergert echter de toestand van de genoemde auto-immuunziekten.

Vegetariërs en veganisten nemen graag spirulina poeder vanwege de hoge doses vitamine B12 die het bevat. De vitamine B12 in het voedingssupplement is echter niet bruikbaar voor het menselijk lichaam, zodat het gehoopte effect niet kan optreden.

Besluit: Welke soorten spirulina zijn er en welke is geschikt voor mij?

Wat is de beste manier om spirulina in te nemen?

Spirulina kan in verschillende vormen genomen worden.

Hier zijn de belangrijkste verschillen:

Poeder

Voordelen
  • Kan gemakkelijk door een smoothie gemengd worden
  • Lost snel op in de drank
  • Komt snel in de circulatie
Nadelen
  • Geurloos
  • Moeilijk te vervoeren

Tabletten

Voordelen
  • Geen sterke algengeur of -smaak
  • Gemakkelijk te vervoeren, Gemakkelijker te doseren
Nadelen
  • in Dit is echter ook het gemakkelijkst te gebruiken met andere voedingsmiddelen.

Welke alternatieven zijn er voor spirulina poeder?

Een voedingssupplement dat ook tot de categorie van de algen behoort en waarvan gezegd wordt dat het soortgelijke effecten heeft als spirulina is chlorella. De twee voedingssupplementen lijken op elkaar, maar ze hebben ook verschillen.

Hier hebben we de twee soorten algen vergeleken:

Eigenschap Spirulina Chlorella
Herkomst Zout en zoet water Zoet water
Voordeel Bevat meer vitamine B Rijk aan vitamine A
Speciale eigenschap Eiwitrijk Groeifactor ondersteunt de celreproductie

Van beide producten wordt gezegd dat ze positieve effecten hebben. De studies over deze voedingssupplementen zijn echter nog zeer twijfelachtig, dus er is geen garantie voor de positieve effecten.

Koopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om spirulina producten te vergelijken en te evalueren

De markt voor voedingssupplementen groeit elk jaar, met steeds meer aanbieders en producten. Sommige van deze producten zijn onduidelijk of beloven soortgelijke resultaten als producten van een ander merk. Hier hebben we een paar punten voor je samengevat, die het mogelijk maken de producten te vergelijken:

Oorsprong

Bij het kopen van je spirulinapoeder moet je letten op de plaats van productie. De bacteriën in spirulina worden aangemaakt in verschillende watermassa’s, waarvan sommige vervuild kunnen zijn en daardoor schadelijk voor je gezondheid.

Spirulina mag alleen gekocht worden van gesloten en gecontroleerde productieprocessen.

Certificering

Spirulina is een verwerkt landbouwproduct uit landbouw of aquacultuur, dus krijgen de producten vaak een biologisch zegel. Dit wijst erop dat het eindproduct op natuurlijke wijze is ontstaan, zonder extra chemicaliën of additieven.

Structuur

De samenstelling van je spirulina poeder is een belangrijk criterium om het juiste product te vinden. Zo moet op de verpakking duidelijk vermeld staan dat het om een spirulina product gaat, ook al kan de naam variëren van “Spiruline”, “Spirulina”, “Alg Cyanophyceae Spirulina”, “Spirulina platensis” of “Arthrospira platensis”.

In het geval van tabletten moet de samenstelling voor meer dan 98 % uit spirulina bestaan. Poedervormige producten moeten zelfs 100 % spirulina bevatten. Verder mogen de producten geen conserveringsmiddelen of kleurstoffen bevatten.

Geur en kleur

Een hoogwaardige spirulina heeft een donkergroene en matte kleur. Als het een glanzende kleur heeft, wijst dit erop dat het bewerkt is met een bindmiddellaag om desintegratie te voorkomen.

Spirulina heeft een bijzondere geur, maar die hoeft niet per se slecht te zijn. Als spirulina sterk geurt, bestaat het gevaar dat het product al sterk geoxideerd en dus beschadigd is.

Wetenswaardigheden over spirulina poeder

Hoe, wanneer en hoelang neem ik spirulina poeder?

De dagelijkse aanbevelingen verschillen naargelang de fabrikant en de gebruiker, want dit is geen medisch product.

Allereerst moet je een evenwichtige voeding hebben, zodat je je voedingswaarden niet alleen uit spirulina poeder hoeft te halen. Een aanbevolen dagelijkse waarde is ongeveer drie gram per dag voor volwassenen, ongeveer de helft voor kinderen.

Als de dosering te hoog is, kun je last krijgen van bijwerkingen, dus je kunt je inname met je huisarts bespreken.

Wat is de houdbaarheid van Spirulina producten?

Spirulina poeder is door de fabrikant voorzien van een etiket met een houdbaarheid van 18 maanden. Zorg ervoor dat je het op een droge plaats bewaart, uit de buurt van de zon, om het proces te vertragen.

Wist je dat je spirulina poeder langer houdbaar is als je het bewaart in een paarse glazen pot? In tegenstelling tot wit of amberkleurig glas, laat het violette glas geen UV stralen op het product toe.

In welke voedingsmiddelen komt spirulina van nature voor?

Spirulina is al een natuurlijk product dat voorkomt in zoet en zout water met een hoge pH waarde.

Om het risico van besmetting te verminderen, worden de in de meeste supplementen gebruikte algen gekweekt en geoogst onder observatie en in optimale omstandigheden.

Beeldbron: Tashka2000/ 123rf.com

Referenties (13)

1. In der vorliegenden Studie untersuchten wir die Auswirkungen eines Nahrungsergänzungsmittels auf Spirulina-Basis ( Division of Rheumatology/Allergy and Clinical Immunology, University of California at Davis, School of Medicine, Davis, California, USA / 2005)
Bron

2. Die Auswirkungen von Spirulina, Tinospora cordifolia und Pestwurz auf die allergische Rhinitis wurden kürzlich in nur wenigen Untersuchungen untersucht.Diese doppelblinde, placebokontrollierte Studie untersuchte die Wirksamkeit und Verträglichkeit von Spirulina bei der Behandlung von Patienten mit allergischer Rhinitis. Der Konsum von Spirulina verbesserte die Symptome und körperlichen Befunde im Vergleich zu Placebo signifikant. (Department of of ENT, Eskisehir Osmangazi University Medical Faculty, Eskisehir, Turkey / 2008)
Bron

3. Die vorliegende Studie wurde durchgeführt, um die Wirksamkeit der Spirulina-Supplementierung bei der Behandlung von Asthma bronchiale zu untersuchen. (Department of Foods and Nutrition Gujarat, India / 2015)
Bron

4. Das Ziel dieser Studie war es, die Sicherheit hinsichtlich der Antikoagulansaktivität und der Thrombozytenaktivierung während des täglichen Verzehrs eines wässrigen Cyanophyta-Extrakts (ACE), der eine hohe Dosis Phycocyanin enthält, zu bewerten. (NIS Labs, Klamath Falls, Oregon, USA / 2016)
Bron

5. Eine Pilotstudie wurde durchgeführt, um die Auswirkungen von Spirulina (Arthrospira platensis) auf kretische Patienten mit nichtalkoholischer Fettlebererkrankung (NAFLD) zu bestimmen.(Department of Internal Medicine, Naval Hospital of Crete, Chania (Elias E. Mazokopakis, Dimitrios A. Kotsiris, Ioannis M. Lampadakis), Crete, Greece / 2014)
Bron

6. Diese Studie testete diese Hypothese in einer randomisierten, doppelblinden, placebokontrollierten Studie bei Männern. (Department of Human Nutrition , Ohio State University , Columbus , OH , USA / 2016)
Bron

7. iel der vorliegenden Studie war es daher, die Wirkung der Spirulina-Supplementierung auf die Trainingsleistung, den Substratstoffwechsel und den Blutredoxstatus sowohl in Ruhe als auch nach dem Training zu untersuchen. (nstitute of Human Performance and Rehabilitation, Center for Research and Technology - Thessaly, Trikala, Greece / 2010)
Bron

8. Die Auswirkungen einer Spirulina-Supplementierung auf die Verhinderung von Skelettmuskelschäden bei nicht trainierten Menschen wurden untersucht. (Sport Science Research Center, National Taiwan College of Physical Education, Taichung, Taiwan / 2006)
Bron

9. Ziel dieser Studie war es, die Wirkung von Spirulina maxima auf Körpergewicht, Blutdruck und Endothelfunktion zu untersuchen. (Department of Internal Diseases, Metabolic Disorders and Hypertension, University of Medical Sciences, Poznan, Poland / 2016)
Bron

10. Diese Studie wurde durchgeführt, um die antioxidative Kapazität, die immunmodulatorischen und lipidsenkenden Wirkungen von Spirulina bei gesunden älteren Probanden zu bestimmen und die Wirksamkeit von Spirulina als funktionelles Lebensmittel für ältere Menschen zu dokumentieren. (Foods R&D, CJ CheilJedang Corp., Seoul, Korea / 2008)
Bron

11. Der Zweck dieser Studie bestand darin, die Immunmodulation, die antioxidative Kapazität und die lipidsenkende Wirkung von Spirulina bei adipösen und nicht adipösen koreanischen älteren Menschen zu bestimmen. (Food and Nutrition, Kookmin University, Seoul / 2016)
Bron

12. Der Zweck dieser Studie war es, die Auswirkungen einer Spirulina-Intervention bei koreanischen Patienten mit Typ-2-Diabetes zu untersuchen. (Department of Nutritional Science and Food Management, Ewha Womans University, 11-1 Daehyeon-dong, Seodaemun-gu, Seoul / 2008)
Bron

13. Ziel dieser Studie war es, die hypoglykämische und hypolipidämische Rolle von Spirulina zu bewerten. (Department of Foods and Nutrition, M S University of Baroda, Vadodara-390002, Gujarat, India / 2001)
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Spirulina basierende Ernährung (engl.)
In der vorliegenden Studie untersuchten wir die Auswirkungen eines Nahrungsergänzungsmittels auf Spirulina-Basis ( Division of Rheumatology/Allergy and Clinical Immunology, University of California at Davis, School of Medicine, Davis, California, USA / 2005)
Ga naar bron
Spirulina bei Allergie (engl.)
Die Auswirkungen von Spirulina, Tinospora cordifolia und Pestwurz auf die allergische Rhinitis wurden kürzlich in nur wenigen Untersuchungen untersucht.Diese doppelblinde, placebokontrollierte Studie untersuchte die Wirksamkeit und Verträglichkeit von Spirulina bei der Behandlung von Patienten mit allergischer Rhinitis. Der Konsum von Spirulina verbesserte die Symptome und körperlichen Befunde im Vergleich zu Placebo signifikant. (Department of of ENT, Eskisehir Osmangazi University Medical Faculty, Eskisehir, Turkey / 2008)
Ga naar bron
Der Effekt von Spirulina zur Behandlung von Asthma (engl.)
Die vorliegende Studie wurde durchgeführt, um die Wirksamkeit der Spirulina-Supplementierung bei der Behandlung von Asthma bronchiale zu untersuchen. (Department of Foods and Nutrition Gujarat, India / 2015)
Ga naar bron
Wirkung von hohen Dosierungen Spirulinas (engl.)
Das Ziel dieser Studie war es, die Sicherheit hinsichtlich der Antikoagulansaktivität und der Thrombozytenaktivierung während des täglichen Verzehrs eines wässrigen Cyanophyta-Extrakts (ACE), der eine hohe Dosis Phycocyanin enthält, zu bewerten. (NIS Labs, Klamath Falls, Oregon, USA / 2016)
Ga naar bron
Auswirkung von Spirulina bei einer nichtalkoholischen Fettleber (engl.)
Eine Pilotstudie wurde durchgeführt, um die Auswirkungen von Spirulina (Arthrospira platensis) auf kretische Patienten mit nichtalkoholischer Fettlebererkrankung (NAFLD) zu bestimmen.(Department of Internal Medicine, Naval Hospital of Crete, Chania (Elias E. Mazokopakis, Dimitrios A. Kotsiris, Ioannis M. Lampadakis), Crete, Greece / 2014)
Ga naar bron
Auswirkungen der Einnahme von Spirulina auf die geistige und körperliche Müdigkeit (engl.)
Diese Studie testete diese Hypothese in einer randomisierten, doppelblinden, placebokontrollierten Studie bei Männern. (Department of Human Nutrition , Ohio State University , Columbus , OH , USA / 2016)
Ga naar bron
Ergogene und antioxidative Wirkungen der Spirulina (engl.)
iel der vorliegenden Studie war es daher, die Wirkung der Spirulina-Supplementierung auf die Trainingsleistung, den Substratstoffwechsel und den Blutredoxstatus sowohl in Ruhe als auch nach dem Training zu untersuchen. (nstitute of Human Performance and Rehabilitation, Center for Research and Technology - Thessaly, Trikala, Greece / 2010)
Ga naar bron
Vorbeugende Wirkung von Spirulina auf Skelettmuskelschäden (engl.)
Die Auswirkungen einer Spirulina-Supplementierung auf die Verhinderung von Skelettmuskelschäden bei nicht trainierten Menschen wurden untersucht. (Sport Science Research Center, National Taiwan College of Physical Education, Taichung, Taiwan / 2006)
Ga naar bron
Auswirkungen des Spirulina-Konsums auf Körpergewicht und Blutdruck bei übergewichtigen Kaukasiern(engl.)
Ziel dieser Studie war es, die Wirkung von Spirulina maxima auf Körpergewicht, Blutdruck und Endothelfunktion zu untersuchen. (Department of Internal Diseases, Metabolic Disorders and Hypertension, University of Medical Sciences, Poznan, Poland / 2016)
Ga naar bron
Studie zur Untersuchung der Auswirkungen von Spirulina bei älteren Koreanern (engl.)
Diese Studie wurde durchgeführt, um die antioxidative Kapazität, die immunmodulatorischen und lipidsenkenden Wirkungen von Spirulina bei gesunden älteren Probanden zu bestimmen und die Wirksamkeit von Spirulina als funktionelles Lebensmittel für ältere Menschen zu dokumentieren. (Foods R&D, CJ CheilJedang Corp., Seoul, Korea / 2008)
Ga naar bron
Einfluss von Fettleibigkeit auf die Auswirkungen der Spirulina-Supplementierung. (engl.)
Der Zweck dieser Studie bestand darin, die Immunmodulation, die antioxidative Kapazität und die lipidsenkende Wirkung von Spirulina bei adipösen und nicht adipösen koreanischen älteren Menschen zu bestimmen. (Food and Nutrition, Kookmin University, Seoul / 2016)
Ga naar bron
Studie zur Feststellung der Auswirkungen von Spirulina bei Patienten mit Typ-2-Diabetes (engl.)
Der Zweck dieser Studie war es, die Auswirkungen einer Spirulina-Intervention bei koreanischen Patienten mit Typ-2-Diabetes zu untersuchen. (Department of Nutritional Science and Food Management, Ewha Womans University, 11-1 Daehyeon-dong, Seodaemun-gu, Seoul / 2008)
Ga naar bron
Rolle von Spirulina bei der Kontrolle von Glykämie und Lipidämie bei Typ-2-Diabetes
Ziel dieser Studie war es, die hypoglykämische und hypolipidämische Rolle von Spirulina zu bewerten. (Department of Foods and Nutrition, M S University of Baroda, Vadodara-390002, Gujarat, India / 2001)
Ga naar bron
Recensies