Laatst bijgewerkt: 31-08-2021

Onze selectiecriteria

7Onderzochte producten

21Bestede uren

6Beoordeelde onderzoeken

30Verzamelde opmerkingen

Wil je eindelijk gezonder gaan koken en meer aandacht besteden aan je voeding? Dan mag een goede olijfolie niet in je keuken ontbreken. Of het nu voor warme of koude gerechten is – de juiste olijfolie rondt alle gerechten perfect af en geeft ze dat zekere iets.

We zijn blij dat je je weg gevonden hebt naar onze geweldige olijfolie test 2021. We doen ons best om je alle belangrijke informatie over olijfolie te geven. Je leert niet alleen over de gezondheidsvoordelen van het groene goud, maar ook over de teelt en de produktie van olijfolie.

De belangrijkste feiten in het kort

  • De meeste olijfolieproduktie vindt plaats in het Middellandse-Zeegebied, omdat de olijfboom het klimaat daar prefereert. Afhankelijk van de olijfsoort heeft de olie een andere smaak.
  • Olijfolie wordt in verschillende kwaliteiten verdeeld, wat ook tot uiting komt in hun prijs en kwaliteit. Er wordt onderscheid gemaakt tussen koudgeperste en geraffineerde olijfolie.
  • Olijfolie bevat veel gezonde voedingsstoffen, vooral enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Het kan veel positieve effecten hebben, o.a. op het hart, het zenuwstelsel, de bloeddruk en kankercellen.

Beste Olijfolie: Onze selectie

Olijfolie

kopen en beoordelen

Bij het kopen van olijfolie kun je op verschillende aspecten letten, zoals:

Door de voor jou juiste keuze te maken, kun je geld besparen en er ook voor zorgen dat je je lichaam niets geeft wat het niet nodig heeft. Zoek daarom altijd naar hoge kwaliteit en vraag, indien nodig, naar de certificaten van de fabrikant.

Land van herkomst

Een belangrijk criterium bij het kopen van olijfolie is het land van herkomst. Meer dan 80% van de olijfoliën komt uit landen in het Middellandse-Zeegebied, want de olijfboom houdt het meest van dit mediterrane klimaat.

Spanje, Italië en Griekenland staan bovenaan de lijst, gevolgd door Tunesië, Marokko, Syrië, Turkije, Portugal en Algerije. Maar slechts een beperkt aantal landschappen brengt het grootste deel van de olijfolie voort, want de olijfboom stelt bepaalde eisen op het gebied van klimaat, bodem en culturele randvoorwaarden.

Buiten het Middellandse-Zeegebied leveren Argentinië, Brazilië, Chili, Mexico, Uruguay, Australië, Nieuw-Zeeland en China ook een bijdrage aan de olijfolieproduktie.

Als er geen plaats van herkomst op de olijfolie vermeld staat, is het meestal een mengsel van olijfoliën uit verschillende landen. Let daarom bij het kopen op het zegel “Beschermde Oorsprongsbenaming” – het betekent dat alle stappen van de productie van de olijfolie uitsluitend in het aangegeven gebied zijn gebeurd.

Olijfsoort

Er worden verschillende olijfsoorten verbouwd, afhankelijk van het land van herkomst, en elke olijfsoort heeft een andere smaak. Daarom moet je bij je keuze letten op zowel de olijfsoort als het land van herkomst.

Er zijn meer dan 800 verschillende soorten olijven, waarbij elke streek zijn eigen specialiteiten heeft.

In principe kun je zeggen dat groene olijven, d.w.z. die onrijp geoogst zijn, een fris, fruitig aroma hebben. Zwarte, d.w.z. rijpe olijven, daarentegen, hebben een intenser of nootachtiger aroma.

De kleine gele olijfvruchten verkleuren in de herfst langzaam tot groene olijven en de oogst begint dan eind oktober.

De paarse kleur van de olijf, die langzaam zwart wordt, toont de mate van rijpheid van de vrucht. Omdat de olijfsoorten in verschillend tempo rijpen, duurt het kleuren van de vruchten ook verschillend lang.

Kwaliteitsklasse

Olijfolie wordt verdeeld in verschillende kwaliteitsklassen. De Europese Olijfolieverordening noemt acht categorieën, waarvan er slechts vier geschikt zijn voor consumptie:

  1. Extra olijfolie van eerste persing: Deze olie wordt koud geperst in uitsluitend mechanische processen. Het heeft geen chemische toevoegingen en het hoogste gehalte aan vrije vetzuren.
  2. Extraolijfolie van eerste persing: Ook deze olie wordt uitsluitend koud geperst in mechanische processen. Het heeft ook geen chemische toevoegingen, maar een lager gehalte aan vrije vetzuren.
  3. Olijfolie: Dit is een mengsel van geraffineerde, d.w.z. sterk verhitte, olijfolie en olijfolie van de eerste persing. Deze olie is niet koud geperst.
  4. Olie uit afvallen van olijven: Afvallen zijn de vaste resten van de olijf die overblijven na het persen en bestaan uit pitten, schillen en overblijfselen van het vruchtvlees. Dit is ook een mengsel van oliën. De geraffineerde olie uit afvallen van olijven wordt gemengd met olijfolie van de eerste persing.

Een kwaliteitsolijfolie is altijd extra vergine. Een kwaliteitsolie wordt gekenmerkt door koude persing, waarbij de olijfolie nooit warmer wordt dan 27 °C. Dit komt omdat de olie zijn aroma verliest als hij niet geperst wordt. Dit komt omdat de olie zijn aroma verliest als de perstemperatuur te hoog is.

Bij eenvoudige olijfoliën die niet als koudgeperst worden aangegeven, wordt zelfs het laatste beetje olie er door verschillende persingen uitgeperst. Een olijfolie van hoge kwaliteit wordt daarentegen niet slechts éénmaal, maar uitsluitend mechanisch geperst.

Teelt

Olijven worden of conventioneel of biologisch geteeld. Kleine familieboerderijen zijn tegenwoordig zeldzaam geworden.

Conventionele teeltmethoden maken het grootste deel uit van de totale olijventeelt, want er zijn heel wat eisen die bij biologische teelt in acht genomen moeten worden

.
Deze eisen gaan vaak gepaard met hogere kosten en langere productietijden. Toch is het de moeite waard eens naar biologische olijfolie te kijken

  • Er worden geen stikstofmeststoffen of insecticiden gebruikt.
  • Ongedierte, zoals de olijfvlieg, wordt in plaats daarvan in verwarring gebracht door geuren lokstoffen.
  • Een verscheidenheid aan planten en dieren in de olijfgaard wordt aangemoedigd.
  • Het enkele duizenden jaren oude cultuurlandschap van de olijventeelt wordt in stand gehouden en bewaard.

Al deze maatregelen leiden vaak tot een lagere oogstopbrengst. Toch loont het de moeite om bij het kopen naar het biologische zegel te zoeken. Doorslaggevend voor de kwaliteit van de olijfolie is echter de koude persing, niet de manier waarop de olijven verbouwd worden.

Gids: Veelgestelde vragen over olijfolie uitvoerig beantwoord

Om je uitgebreid te informeren over de werkzaamheid van olijfolie en je inzicht te geven in de huidige stand van de wetenschap, hebben we alle belangrijke informatie in de volgende hoofdstukken samengevat.

Wat is olijfolie en hoe werkt het?

Olijfolie is een plantaardige olie uit de pulp en de pit van de olijf. Olijven zijn de vruchten van de olijfboom Olea europaea en bevatten veel waardevolle voedingsstoffen (1).

Olijven worden uitsluitend met de hand geoogst, want door het rijpingsenzym dat de olijf doet vallen, bederft de olie sneller. (Image source: unsplash.com / Nazar Hrabovyi)

Olijfolie is een essentieel onderdeel van het mediterrane dieet. Mensen uit deze streken hebben minder kans op hart- en vaatziekten, wat vooral toegeschreven wordt aan de polyfenolen, d.w.z. tannines, die in olijfolie (2, 3, 4) zitten.

Ontstekingsremmend effect

Verschillende studies hebben een ontstekingsremmend effect van olijfolie aangetoond, dat vooral toegeschreven wordt aan de fenolen (5). Olijfvruchten bevatten één tot drie procent fenolische bestanddelen, die niet alleen ontstekingsremmend, maar ook antimicrobieel, anti-allergisch, antitrombotisch, antimutageen en bloeddrukverlagend kunnen werken – een echte alleskunner, zogezegd. Olijfolie bevat ook fytosterolen, carotionoïden, chlorofyl en squaleen (6).

Aangenomen wordt dat polyfenolen de ontwikkeling van hart- en vaatziekten en neurodegeneratieve ziekten afremmen. De biologische activiteiten van deze tannines hangen sterk samen met hun antioxiderende eigenschappen (6).

Neurologische ziekten zoals beroerte, Alzheimer en Parkinson hebben gemeenschappelijke pathologische eigenschappen, zoals de inductie van oxidatieve stress. Olijfolie zou kunnen helpen bij de preventie en bestrijding van acute en chronische neurodegeneratieve ziekten (7).

Effect op kanker

Het mediterrane dieet vertoont een beschermend effect tegen kanker. De stoffen die in olijfolie zitten zouden een rol kunnen spelen bij het voorkomen van kanker: De microben in de darmflora kunnen sommige van de aanwezige stoffen afbreken en zo actieve metabolieten produceren die een preventieve werking hebben (8).

Olijfolie kan ook een zeker beschermend effect hebben tegen borstkanker. Oliezuur is het belangrijkste enkelvoudig onverzadigde vetzuur en kan de celdood in borstkankercellen bevorderen, zoals een studie aantoonde. Individuele vetzuren kunnen het kwaadaardige gedrag van borstkankercellen reguleren, wat in toekomstig onderzoek nader bevestigd moet worden (9).

Effect op de gezondheid van het hart

De hartbeschermende eigenschappen van het mediterrane dieet en olijfolie werden voor het eerst aangetoond in de Zeven Landen Studie en zijn in de afgelopen decennia door talrijke andere studies bevestigd (2, 10).

Extra olijfolie van eerste persing, met zijn hoge gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren, schijnt te helpen om het optreden van beroertes en hartaanvallen te verminderen. Olie inname kan ook helpen ontstekingsmarkers te verminderen (10, 11).

Olijfolie kan ook helpen bij de behandeling van hoge bloeddruk. Een studie met ratten toonde aan dat de dieren die elke dag olijfolie door hun dieet gemengd kregen een lagere bloeddruk hadden dan de dieren die een standaard dieet volgden. Deze resultaten kunnen echter niet één-op-één op mensen worden overgebracht (12).

Hoe kan ik olijfolie gebruiken?

Je kunt olijfolie zowel in warme als in koude gerechten gebruiken. Het is bijvoorbeeld lekker als saladedressing, in pesto of op vers ciabattabrood. Als je meer een smoothie-mens bent, kun je ook gewoon een theelepel olijfolie aan je blender toevoegen.

Olijfolie ontwikkelt zijn volle smaak het best als je hem puur eet, want de smaken worden minder als hij verhit wordt. (Image source: unsplash.com / Jessica Lewis)

Olijfolie is ook geschikt om in te bakken, maar je moet wel opletten dat de olie niet te heet wordt, anders kunnen er schadelijke stoffen ontstaan. Daarom kun je beter een andere olie gebruiken als je voedsel wilt frituren. Omdat olijfolie uit de mediterrane keuken komt, is ze perfect om gerechten met groenten in te roerbakken.

Behalve deze toepassingen in de keuken, kun je olijfolie ook uitwendig gebruiken. Intussen zijn er veel producten met olijfolie voor huid- en haarverzorging. We hebben een klein overzicht voor je samengesteld

  • Olijfolie schillen
  • Olijfolieshampoo
  • Olijfolie douchegel
  • Olijfolie Handcrème
  • Olijfolie gezichtscrème
  • Olijfolie gezichtsmasker
  • Olijfolie Body Lotion

Je kunt ook een klein scheutje olijfolie aan je badwater toevoegen om je huid te verzorgen. Als je echter een vette of onzuivere huid hebt, kun je beter producten met olijfolie vermijden, want die kan je poriën verstoppen.

Wat zijn de bijwerkingen van olijfolie?

Er zijn geen bijwerkingen van olijfolie bekend.

Afhankelijk van de soort olijf is de smaak van de olie meestal mild, fruitig of intens. Pikantheid en bitterheid zijn tekenen van goede kwaliteit. (Image source: unsplash.com / John Cameron)

Welke soorten olijfolie zijn er?

De verschillende soorten olijfolie verschillen vooral in hun graad. Het geeft aan of de olie koudgeperst of geraffineerd is en wat de kwaliteit ervan is. We hebben de volgende tabel opgesteld om je te helpen overzicht te houden:

Art Beschrijving
Extra olijfolie van eerste persing De hoogste kwaliteit. Uitsluitend koud geperst, uitsluitend mechanische processen. Geen chemische toevoegingen. Het hoogste percentage vrije vetzuren.
Olijfolie van eerste persing De op een na beste kwaliteit. Ook uitsluitend koud geperst in uitsluitend mechanische processen. Geen chemische additieven, maar een lager aandeel vrije vetzuren.
Olijfolie Een mengsel van geraffineerde, d.w.z. sterk verhitte, olijfolie en olijfolie van de eerste persing.
Olijfpulpolie Een mengsel van geraffineerde olie uit afvallen van olijven met olijfolie van de eerste persing.

Hoe hoger de graad, hoe hoger de prijs van de olijfolie. Je hoeft echter niet diep in de buidel te tasten om een goede olijfolie te krijgen. Zoals je ziet zijn er ook andere soorten olijfolie.

Je kunt olijfolie het beste bewaren in een goed afgesloten pot op een koele, donkere plaats, want ze veroudert als ze aan lucht wordt blootgesteld. In de koelkast kan de olie onschadelijke vlokken vormen, maar die worden bij kamertemperatuur weer vloeibaar. (Image source: unsplash.com / Joanna Kosinska)

Als je alleen olijfolie voor koude gerechten wilt gebruiken, raden we vierge of extra vierge olijfolie aan, want die zijn van bijzonder hoge kwaliteit en behouden door de koude persing alle belangrijke voedingsstoffen. Als je het niet verhit, komen al deze voedingsstoffen ongeschonden in je maag terecht.

Als je echter vaak voedsel frituurt of zelfs graag frituurt, raden we olijfolie of olijfolie uit afvallen van olijven aan. Omdat deze oliën bij hun productie al sterk verhit zijn, zijn ze beter bestand tegen hitte en kunnen ze hoge temperaturen overleven zonder te verbranden.

Welke alternatieven zijn er voor olijfolie?

Er zijn natuurlijk veel goedkopere oliën, maar heel weinig hebben een even hoge concentratie belangrijke voedingsstoffen. Alleen koolzaad- en lijnzaadolie hebben een even hoge concentratie vetzuren. Als je daarentegen in de keuken veel bakt en stoomt, is zonnebloem- of kokosolie misschien meer geschikt. Beide oliën hebben een ingetogen smaak.

Foto bron: serezniy/ 123rf.com

Referenties (12)

1. Romani A, Ieri F, Urciuoli S, Noce A, Marrone G, Nediani C, Bernini R. Health Effects of Phenolic Compounds Found in Extra-Virgin Olive Oil, By-Products, and Leaf of Olea europaea L. Nutrients. 2019 Aug 1;11(8):1776. doi: 10.3390/nu11081776. PMID: 31374907; PMCID: PMC6724211.
Bron

2. Keys, Ancel. The Seven Countries Study. 1958. https://www.sevencountriesstudy.com
Bron

3. Martín-Peláez S, Covas MI, Fitó M, Kušar A, Pravst I. Health effects of olive oil polyphenols: recent advances and possibilities for the use of health claims. Mol Nutr Food Res. 2013 May;57(5):760-71. doi: 10.1002/mnfr.201200421. Epub 2013 Mar 1. PMID: 23450515.
Bron

4. Ghanbari R, Anwar F, Alkharfy KM, Gilani AH, Saari N. Valuable nutrients and functional bioactives in different parts of olive (Olea europaea L.)-a review. Int J Mol Sci. 2012;13(3):3291-340. doi: 10.3390/ijms13033291. Epub 2012 Mar 12. PMID: 22489153; PMCID: PMC3317714.
Bron

5. Santangelo C, Vari R, Scazzocchio B, De Sanctis P, Giovannini C, D'Archivio M, Masella R. Anti-inflammatory Activity of Extra Virgin Olive Oil Polyphenols: Which Role in the Prevention and Treatment of Immune-Mediated Inflammatory Diseases? Endocr Metab Immune Disord Drug Targets. 2018;18(1):36-50. doi: 10.2174/1871530317666171114114321. PMID: 29141574.
Bron

6. Gorzynik-Debicka M, Przychodzen P, Cappello F, Kuban-Jankowska A, Marino Gammazza A, Knap N, Wozniak M, Gorska-Ponikowska M. Potential Health Benefits of Olive Oil and Plant Polyphenols. Int J Mol Sci. 2018 Feb 28;19(3):686. doi: 10.3390/ijms19030686. PMID: 29495598; PMCID: PMC5877547.
Bron

7. Angeloni C, Malaguti M, Barbalace MC, Hrelia S. Bioactivity of Olive Oil Phenols in Neuroprotection. Int J Mol Sci. 2017 Oct 25;18(11):2230. doi: 10.3390/ijms18112230. PMID: 29068387; PMCID: PMC5713200.
Bron

8. Borzì AM, Biondi A, Basile F, Luca S, Vicari ESD, Vacante M. Olive Oil Effects on Colorectal Cancer. Nutrients. 2018 Dec 23;11(1):32. doi: 10.3390/nu11010032. PMID: 30583613; PMCID: PMC6357067.
Bron

9. Menendez JA, Vellon L, Colomer R, Lupu R. Oleic acid, the main monounsaturated fatty acid of olive oil, suppresses Her-2/neu (erbB-2) expression and synergistically enhances the growth inhibitory effects of trastuzumab (Herceptin) in breast cancer cells with Her-2/neu oncogene amplification. Ann Oncol. 2005 Mar;16(3):359-71. doi: 10.1093/annonc/mdi090. Epub 2005 Jan 10. PMID: 15642702.
Bron

10. Nocella C, Cammisotto V, Fianchini L, D'Amico A, Novo M, Castellani V, Stefanini L, Violi F, Carnevale R. Extra Virgin Olive Oil and Cardiovascular Diseases: Benefits for Human Health. Endocr Metab Immune Disord Drug Targets. 2018;18(1):4-13. doi: 10.2174/1871530317666171114121533. PMID: 29141571.
Bron

11. Souza PAL, Marcadenti A, Portal VL. Effects of Olive Oil Phenolic Compounds on Inflammation in the Prevention and Treatment of Coronary Artery Disease. Nutrients. 2017 Sep 30;9(10):1087. doi: 10.3390/nu9101087. PMID: 28973999; PMCID: PMC5691704.
Bron

12. Villarejo AB, Ramírez-Sánchez M, Segarra AB, Martínez-Cañamero M, Prieto I. Influence of extra virgin olive oil on blood pressure and kidney angiotensinase activities in spontaneously hypertensive rats. Planta Med. 2015 Jun;81(8):664-9. doi: 10.1055/s-0034-1383263. Epub 2014 Nov 11. PMID: 25389059.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Review
Romani A, Ieri F, Urciuoli S, Noce A, Marrone G, Nediani C, Bernini R. Health Effects of Phenolic Compounds Found in Extra-Virgin Olive Oil, By-Products, and Leaf of Olea europaea L. Nutrients. 2019 Aug 1;11(8):1776. doi: 10.3390/nu11081776. PMID: 31374907; PMCID: PMC6724211.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Keys, Ancel. The Seven Countries Study. 1958. https://www.sevencountriesstudy.com
Ga naar bron
Wissenschaftliche Review
Martín-Peláez S, Covas MI, Fitó M, Kušar A, Pravst I. Health effects of olive oil polyphenols: recent advances and possibilities for the use of health claims. Mol Nutr Food Res. 2013 May;57(5):760-71. doi: 10.1002/mnfr.201200421. Epub 2013 Mar 1. PMID: 23450515.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Review
Ghanbari R, Anwar F, Alkharfy KM, Gilani AH, Saari N. Valuable nutrients and functional bioactives in different parts of olive (Olea europaea L.)-a review. Int J Mol Sci. 2012;13(3):3291-340. doi: 10.3390/ijms13033291. Epub 2012 Mar 12. PMID: 22489153; PMCID: PMC3317714.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Review
Santangelo C, Vari R, Scazzocchio B, De Sanctis P, Giovannini C, D'Archivio M, Masella R. Anti-inflammatory Activity of Extra Virgin Olive Oil Polyphenols: Which Role in the Prevention and Treatment of Immune-Mediated Inflammatory Diseases? Endocr Metab Immune Disord Drug Targets. 2018;18(1):36-50. doi: 10.2174/1871530317666171114114321. PMID: 29141574.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Review
Gorzynik-Debicka M, Przychodzen P, Cappello F, Kuban-Jankowska A, Marino Gammazza A, Knap N, Wozniak M, Gorska-Ponikowska M. Potential Health Benefits of Olive Oil and Plant Polyphenols. Int J Mol Sci. 2018 Feb 28;19(3):686. doi: 10.3390/ijms19030686. PMID: 29495598; PMCID: PMC5877547.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Review
Angeloni C, Malaguti M, Barbalace MC, Hrelia S. Bioactivity of Olive Oil Phenols in Neuroprotection. Int J Mol Sci. 2017 Oct 25;18(11):2230. doi: 10.3390/ijms18112230. PMID: 29068387; PMCID: PMC5713200.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Review
Borzì AM, Biondi A, Basile F, Luca S, Vicari ESD, Vacante M. Olive Oil Effects on Colorectal Cancer. Nutrients. 2018 Dec 23;11(1):32. doi: 10.3390/nu11010032. PMID: 30583613; PMCID: PMC6357067.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Menendez JA, Vellon L, Colomer R, Lupu R. Oleic acid, the main monounsaturated fatty acid of olive oil, suppresses Her-2/neu (erbB-2) expression and synergistically enhances the growth inhibitory effects of trastuzumab (Herceptin) in breast cancer cells with Her-2/neu oncogene amplification. Ann Oncol. 2005 Mar;16(3):359-71. doi: 10.1093/annonc/mdi090. Epub 2005 Jan 10. PMID: 15642702.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Review
Nocella C, Cammisotto V, Fianchini L, D'Amico A, Novo M, Castellani V, Stefanini L, Violi F, Carnevale R. Extra Virgin Olive Oil and Cardiovascular Diseases: Benefits for Human Health. Endocr Metab Immune Disord Drug Targets. 2018;18(1):4-13. doi: 10.2174/1871530317666171114121533. PMID: 29141571.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Review
Souza PAL, Marcadenti A, Portal VL. Effects of Olive Oil Phenolic Compounds on Inflammation in the Prevention and Treatment of Coronary Artery Disease. Nutrients. 2017 Sep 30;9(10):1087. doi: 10.3390/nu9101087. PMID: 28973999; PMCID: PMC5691704.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Villarejo AB, Ramírez-Sánchez M, Segarra AB, Martínez-Cañamero M, Prieto I. Influence of extra virgin olive oil on blood pressure and kidney angiotensinase activities in spontaneously hypertensive rats. Planta Med. 2015 Jun;81(8):664-9. doi: 10.1055/s-0034-1383263. Epub 2014 Nov 11. PMID: 25389059.
Ga naar bron
Recensies