Laatst bijgewerkt: 31-08-2021

Onze selectiecriteria

33Onderzochte producten

52Bestede uren

47Beoordeelde onderzoeken

138Verzamelde opmerkingen

Welkom bij onze grote MCT olie test 2022. Hier stellen we alle MCT oliën voor die we uitvoerig getest hebben. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het internet toegevoegd.

We willen je aankoopbeslissing graag gemakkelijker maken en je helpen de beste MCT olie voor je te vinden.

Je vindt ook antwoorden op veel gestelde vragen in onze gids. Verder vind je op deze pagina ook enkele belangrijke gegevens waar je beslist aandacht aan moet besteden als je MCT olie wilt kopen.

De belangrijkste feiten in het kort

  • MCT olie is een voedingssupplement en bestaat grotendeels uit de middellange-keten triglyceriden (vetten) caprine- en caprylzuur (C10 en C8).
  • Het supplement wordt vooral door atleten gebruikt als energieleverancier, om de prestaties te verhogen en om gewicht te verminderen bij bepaalde diëten. Bovendien zouden de vetzuren een antivirale, antibacteriële en schimmelwerende werking hebben.
  • Het product is verkrijgbaar in vloeibare vorm als eigenlijke olie enerzijds en in poedervorm anderzijds. Beide zijn geurloos en smaakloos van hoge kwaliteit en kunnen met drank of puur ingenomen worden.

Beste MCT Olie: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je MCT olie koopt

Wat is MCT olie?

Middellange-keten triglyceriden (MCT) zijn vetzuren die bestaan uit 6 tot 12 koolstofatomen en van nature vooral in tropische planten voorkomen. Door zijn eenvoudiger structuur is het lichter verteerbaar dan andere conventionele spijsoliën.

MCT olie wordt echter geëxtraheerd omdat het niet zuiver in natuurlijke vorm voorkomt. De vetzuren zijn in grote hoeveelheden aanwezig in kokos- en palmolie. Deze twee oliën worden meestal ook gebruikt als grondstof voor de extractie van MCT olie.

MCT olie wordt door supplementenfabrikanten gemaakt van kokos- of palmolie. De respectieve olie doorloopt de volgende produktiestappen

  1. Hydrolyse van de olie (splitsing van biochemische verbinding door reactie met water)
  2. Fractionering van de middellange-keten vetzuren
  3. Verestering met glycerol

Na industriële productie in zuivere vorm is MCT olie kleurloos tot lichtgeel, neutraal van smaak en geur en dunner dan gewone spijsoliën (lagere viscositeit).

Wist je dat MCT staat voor Middle Chain Triglyceride?

De term “middellange keten triglyceriden” omvat verzadigde, middellange keten vetzuren zoals capronzuur, caprylzuur en caprinezuur. Ook laurinezuur behoort tot deze groep.

Welke middellange-keten triglyceriden zijn er en welke zitten er in MCT olie?

Triglyceriden met middellange keten worden in vier verschillende soorten verdeeld:

Soort vetzuur met middellange keten (triglyceride) Aantal koolstofatomen
Laurinezuur 12
Caprinezuur 10
Caprylzuur 8
Capronzuur 6

De natuurlijke grondstoffen kokos- en palmolie bevatten hoofdzakelijk laurinezuur. Met 12 koolstofatomen is dit echter bijna een lange-keten triglyceride.

Caprinezuur en caprylzuur zitten er ook in matige hoeveelheden in. Daarentegen bevatten beide oliën maar een heel kleine hoeveelheid caproenzuur.

De industrieel geproduceerde MCT oliën bestaan echter hoofdzakelijk (ca. 95 procent) of zelfs helemaal uit caprine- en caprylzuur , die uit de ruwe natuurlijke producten worden geëxtraheerd.

Laurinezuur en capronzuur zijn of in heel kleine hoeveelheden of helemaal niet in de MCT olie aanwezig.

Omwille van het milieu moet je er zeker van zijn dat je MCT olie koopt op basis van kok os. De produktie van palmolie is grotendeels verantwoordelijk voor de ontbossing van het regenwoud.

Welke invloed heeft MCT olie op mijn gezondheid?

Door het lagere aantal koolstofatomen is de olie gemakkelijker door het lichaam te metaboliseren en levert je dus een snelle toevoer van energie, en dat ook voor je hersenen.

Behalve glucose kunnen de hersenen ook zogenaamde ketonen als energieleverancier gebruiken, die door de lever uit de middellange-keten triglyceriden gemaakt kunnen worden.

In sommige studies zijn tot nu toe de volgende effecten op de gezondheid gevonden

  • in tegenstelling tot glucose heeft het geen invloed op de bloedsuikerspiegel en voorkomt daardoor prestatiedalingen en plotselinge hongergevoelens
  • helpt om af te vallen, want het wordt direct verbruikt en niet opgeslagen als reserve (sneller energieverbruik en vetverbranding) (1, 2, 3)
  • stimuleert de stofwisseling
  • verlaagt het cholesterolgehalte
  • antibacterieel, antiviraal en antischimmel (tegen schimmels; vooral Candida) (4)
  • ondersteunt de spieropbouw

Bovendien zijn er al aanwijzingen gevonden dat middellange-keten triglyceriden de ziekte van Alzheimer kunnen voorkomen of de symptomen kunnen verlichten bij mensen die reeds Alzheimer hebben. (5)

Wist je dat ketonen een van de redenen zijn dat Homo Sapiens de overhand kreeg?

Ketonen komen vrij als de glucosevoorraden die we via onze voeding hebben opgebouwd leeg zijn. Deze ketonen dienen als energieleveranciers voor de hersenen en andere organen.

Zo konden onze voorouders langere periodes van honger overleven.

Voor wie is de consumptie van MCT olie aan te bevelen?

Door de uiteenlopende effecten van middellange-keten vetzuren is hun consumptie geschikt voor verschillende groepen mensen. Deze staan hieronder opgesomd om je een ruw overzicht te geven

  • Bodybuilders, atleten en fitness enthousiastelingen
  • Mensen die willen afvallen en figuurbewust zijn
  • Mensen die een bepaald dieet / dieetvorm volgen
  • Mensen met bepaalde ziekten

Hoe en wanneer kan ik MCT olie innemen?

Omdat MCT olie smaak- en reukloos is, kan ze naar believen worden geconsumeerd, hetzij puur, hetzij gemengd in drankjes of maaltijden. Je kunt er bijvoorbeeld Bulletproof koffie, smoothies, shakes of zelfs saladedressings mee bereiden.

MCT Öl neben Butter und Oliven

MCT olie is, net als boter en olijfolie, een gezond vet. (Image source: 123rf.com / 63508792)

Omdat deze speciale olie minder vettig is en een lagere viscositeit heeft dan andere oliën, mengt ze goed met andere vloeistoffen en slaat ze niet neer.

De optimale timing varieert naargelang wat je met de inname van MCT olie wilt bereiken. Voor sporters is het bijvoorbeeld een goed idee om Bulletproof Coffee vóór een training in te nemen. Je kunt het echter ook bij je maaltijd innemen, gemengd of puur.

Vergeleken met andere vetten is de olie minder hittebestendig (rookpunt tussen 120 en 150 °C), zodat ze minder geschikt is om voedsel in te bakken.

Hoe doseer ik MCT olie correct of zijn er bijwerkingen bij een overdosis?

Het menselijk organisme is normaal niet gewend aan de inname van grote hoeveelheden middellange-keten triglyceriden. Daarom moet je lichaam eerst wennen aan de inname en moet je de dosering langzaam opvoeren.

Daarom is het belangrijk dat je je altijd aan de door de fabrikant aanbevolen inname houdt, of die in ieder geval niet overschrijdt.

De ideale dosering hangt echter ook af van het doel dat je nastreeft. Als je een streng koolhydraatarm of ketogeen dieet volgt, zijn hogere doses aan te bevelen dan voor algemene metabolisme stimulering.

In het begin kun je beter maar een theelepel MCT olie per dag innemen. In de weken daarna kun je de dosering verhogen tot maximaal drie theelepels verspreid over de dag.

In grotere hoeveelheden, vooral bij het begin van de inname, kunnen diarree, buikpijn, indigestie en winderigheid optreden.

Omdat MCT’s maar in zeer geringe mate in de normale voeding voorkomen, moet je er langzaam aan wennen en je dus houden aan de dagelijkse aanbeveling van de fabrikant.

Welke alternatieven zijn er voor het supplement?

Als alternatief voor de bewerkte MCT olie kun je kokosolie consumeren. Zoals hierboven al uitgelegd, bevat deze tropische olie middellange-keten vetzuren en wordt daarom vooral gebruikt als grondstof voor de productie van MCT olie.

De bijzonder gunstige middellange-keten triglyceriden caprylzuur en caprinezuur zitten er echter in aanzienlijk lagere hoeveelheden in dan in zuivere MCT olie. Om je een overzicht te geven van de precieze verhoudingen van middellange-keten vetzuren in kokosolie, staan ze hieronder opgesomd:

Type vetzuur aantal koolstofatomen percentage
Laurinezuur 12 44-52 procent
Caprinezuur 10 6-10 procent
Caprylzuur 8 5-9 procent
Capronzuur 6 up tot 0,8 procent

Opmerking: Omdat het gehalte aan caprine- en caprylzuur in kokosolie beduidend lager is dan in MCT olie en het gehalte aan laurinezuur vele malen hoger, kunnen dezelfde effecten echter maar tot op zekere hoogte bereikt worden.

Besluit: Welke soorten MCT olie zijn er en welke is geschikt voor jou?

De verschillende soorten MCT olie verschillen in hun vorm. Deze zijn als volgt

  • MCT olie in vloeibare vorm
  • MCT olie in poedervorm

In het volgende leggen we de verschillende soorten uit, en de respectieve voor- en nadelen. Op deze manier willen we je helpen de MCT olie te vinden die het beste bij je past.

Wat zijn de voordelen en nadelen van MCT olie in vloeibare vorm?

De meeste MCT producten die nu op de markt zijn, zijn in de conventionele vloeibare olievorm. Deze zijn heerlijk om door je maaltijden te mengen (bv. als saladedressing) en drankjes (bv. Bulletproof Koffie). Het kan echter ook in zuivere vorm met behulp van een theelepel worden geconsumeerd.

Voordelen
  • kan met maaltijden en dranken gemengd worden
  • kan ook puur geconsumeerd worden
  • bevat geen extra stoffen
  • geschikt voor veganisten en vertegenwoordigers van andere diëten
Nadelen
  • theelepel nodig voor dosering

In zijn vloeibare vorm heeft het het voordeel dat het alleen de middellange-keten vetzuren bevat en geen andere stoffen. Het is daarom ook geschikt voor bepaalde diëten (veganistisch, vegetarisch, koolhydraatarm, enz.) en voor mensen met allergieën.

Wat onderscheidt MCT olie in poedervorm en wat zijn de voordelen en nadelen?

Het poeder met de waardevolle middellange-keten vetzuren kan ook goed gemengd worden in drankjes, zoals shakes of smoothies, en dan geconsumeerd worden. Het is ook neutraal van smaak en geur.

Voordelen
  • kan goed gemengd worden met dranken (bv. smoothies)
  • neutraal van smaak en geur
Nadelen
  • minder geschikt voor in maaltijden
  • bevat gewoonlijk extra stoffen (bv. maltodextrine en natriumcaseïne)

Het nadeel van dit soort product is echter dat het minder geschikt is voor in maaltijden. Bovendien bevat het extra stoffen (bv. maltodextrine en natrium caseïne), die enerzijds ongeschikt zijn voor vertegenwoordigers van bepaalde diëten en voor mensen met allergieën, en anderzijds in verhoogde doses tot bijwerkingen kunnen leiden.

Aankoopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om producten met MCT olie te vergelijken en te evalueren

In het volgende laten we je zien welke criteria je kunt gebruiken om MCT oliën te vergelijken en te evalueren. Dit zal het je gemakkelijker maken een overzicht te krijgen en een geschikt en doeltreffend product te kiezen.

Samengevat gaat het om de volgende criteria

  • Geschiktheid voor bepaalde diëten
  • Grondstof
  • Concentratie van de capryl- en capricolzuren in de olie
  • Oplosbaarheid of mengbaarheid

In het volgende lees je over de respectieve criteria en kom je te weten waarom het voor jou zinvol is een olie op basis van de criteria te kopen of niet.

Geschiktheid voor bepaalde diëten

Zoals hierboven al uitgelegd, bevatten de poeders vaak dierlijke additieven. Zo wordt vaak natrium caseïne, dat uit melk wordt verkregen, toegevoegd. Daarom is zo’n product niet geschikt voor veganisten, bijvoorbeeld, en niet voor mensen met een allergie en een melkintolerantie.

Een ander additief dat producten kunnen bevatten is maltodextrine. Dit is ook een voedingssupplement dat een koolhydraatmengsel is.

Daarom zijn zulke producten minder geschikt voor mensen met een koolhydraatarm dieet. Bovendien kan de stof leiden tot bijwerkingen als oprispingen en brandend maagzuur en, bij verhoogde consumptie, zelfs tot misselijkheid en diarree.

Grondstof

Voor de productie van MCT olie worden hoofdzakelijk twee verschillende grondstoffen gebruikt. Aan de ene kant wordt kokosolie gebruikt, aan de andere palmolie.

De produktie van palmolie draagt voortdurend bij tot de ontbossing van het regenwoud. Dit wordt gebruikt in de voedingsmiddelen- en de cosmetica-industrie voor de produktie van ontelbare produkten.

Daarom vormt het op lange termijn een ernstige bedreiging voor het milieu. Daarom moet je in het algemeen producten die palmolie bevatten proberen te vermijden en indien mogelijk een alternatief product kiezen.

Omdat MCT oliën nu vooral van kokosolie gemaakt worden, is het mogelijk het milieuvriendelijke alternatief te kiezen.

Concentratiegraad van de aanwezige capryl- en caprinezuren

De MCT oliën van de verschillende fabrikanten bevatten verschillende samenstellingen van middellange-keten triglyceriden. Je moet er zeker van zijn dat het betreffende product in totaal 95 procent van de speciale vetten bevat.

Er zijn ook producten die alleen caprylzuur en geen caprinezuur bevatten. Caprylzuur heeft twee koolstofatomen minder dan caprinezuur en is daardoor korter geketend en nog waardevoller. Bij metabolisatie wordt het nog sneller in energie omgezet.

TrainingsworldFitnessblogger
MCT wordt gekenmerkt door een snelle omzetting in het acetyl-CoA molecuul, dat betrokken is bij de energieproductie.

Men neemt daarom aan dat MCT een prestatiebevorderend effect heeft en het uithoudingsvermogen kan helpen vergroten (door de lagere koolhydraatbehoefte).

(Bron: trainingsworld.com)

Oplosbaarheid of mengbaarheid

Zoals hierboven beschreven kan de olie ook gecombineerd worden met maaltijden en drankjes, of gewoon puur geconsumeerd worden. De verschillende producten lossen echter verschillend op in vloeistoffen.

Bij poeders kan het gebeuren dat er klontjes ontstaan als je gewoon met een lepel roert. Daarom kan het raadzaam zijn voor sommige producten een mixer te gebruiken.

Hetzelfde geldt voor voedsel, want ook hier zijn de verschillende producten geschikt voor verschillende doeleinden. Voor salades is het toevoegen van vloeibare olie voor een dressing te verkiezen.

Wetenswaardigheden over MCT olie

Welke technische termen zijn er in verband met MCT olie?

Hydrolyse

Hydrolyse is het splitsen van chemische verbindingen in hun bestanddelen. De splitsing gebeurt door een reactie met water.

Dit proces wordt gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie en vindt ook plaats in het menselijk organisme tijdens de stofwisseling (bv. de splitsing van vetten en eiwitten in hun bouwstenen).

Ketose

Ketose is een stofwisselingstoestand van het menselijk organisme waarin het lichaam ketonlichamen als voornaamste energiebron verkrijgt en niet meer uit glucose zoals normaal het geval is.

Deze toestand kan opzettelijk worden teweeggebracht in bepaalde diëten met een sterk verminderde inname van koolhydraten (ketogeen dieet of koolhydraatarm).

In het begin kan deze verandering op korte termijn bijwerkingen hebben, zoals verminderde prestaties, hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid en overgeven. Ook de mond- en lichaamsgeur kunnen veranderen door de verhoogde concentratie van ketonlichamen in het lichaam.

Ketonlichamen

Ketonlichamen of ook keto lichamen zijn een product van de menselijke stofwisseling bij een koolhydraatvrij of verminderd dieet. Ze worden in de lever aangemaakt door de omzetting van vetzuren.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen de drie chemische verbindingen aceton, acetoacetaat en bèta-hydrodxybutyraat.

In een koolhydraat-arm dieet zijn ze essentieel voor de hersenstofwisseling, omdat ze gebruikt worden als energiebron voor de hersenen. In dit geval is de eigenlijke energiedrager glucose niet of niet in voldoende hoeveelheden beschikbaar. Zo’n toestand van de stofwisseling wordt dan ketose genoemd.

Beeldbron: 123rf.com / 100941524

Referenties (5)

1. Hiroaki Tsuji, Michio Kasai, Hiroyuki Takeuchi, Masahiro Nakamura, Mitsuko Okazaki, Kazuo Kondo. Dietary Medium-Chain Triacylglycerols Suppress Accumulation of Body Fat in a Double-Blind, Controlled Trial in Healthy Men and Women. The Journal of Nutrition. November 2001; Volume 131, Issue 11, Pages 2853–2859
Bron

2. Michio Kasai, Naohisa Nosaka, Hideaki Maki, Satoshi Negishi et al. Effect of dietary medium- and long-chain triacylglycerols (MLCT) on accumulation of body fat in healthy humans. Asia Pacific J Clin Nutr. 2003;12 (2): 151-160.
Bron

3. Elena Alexandrou, Gene R. Herzberg, Matthew D. Whitec. High-level medium-chain triglyceride feeding and energy expenditure in normal-weight women. Canadian Journal of Physiology and Pharmacology. 2007; 85(5): 507-513.
Bron

4. Koji Nagao, Teruyoshi Yanagita. Medium-chain fatty acids: Functional lipids for the prevention and treatment of the metabolic syndrome. Pharmacological Research. March 2010; Volume 61, Issue 3, Pages 208-212.
Bron

5. James E Galvin. Optimizing diagnosis and management in mild-to-moderate Alzheimer’s disease. NEURODEGENERATIVE DISEASE MANAGEMENT. 18 Jun 2012; VOL. 2, NO. 3.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Studie
Hiroaki Tsuji, Michio Kasai, Hiroyuki Takeuchi, Masahiro Nakamura, Mitsuko Okazaki, Kazuo Kondo. Dietary Medium-Chain Triacylglycerols Suppress Accumulation of Body Fat in a Double-Blind, Controlled Trial in Healthy Men and Women. The Journal of Nutrition. November 2001; Volume 131, Issue 11, Pages 2853–2859
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Michio Kasai, Naohisa Nosaka, Hideaki Maki, Satoshi Negishi et al. Effect of dietary medium- and long-chain triacylglycerols (MLCT) on accumulation of body fat in healthy humans. Asia Pacific J Clin Nutr. 2003;12 (2): 151-160.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Elena Alexandrou, Gene R. Herzberg, Matthew D. Whitec. High-level medium-chain triglyceride feeding and energy expenditure in normal-weight women. Canadian Journal of Physiology and Pharmacology. 2007; 85(5): 507-513.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Koji Nagao, Teruyoshi Yanagita. Medium-chain fatty acids: Functional lipids for the prevention and treatment of the metabolic syndrome. Pharmacological Research. March 2010; Volume 61, Issue 3, Pages 208-212.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
James E Galvin. Optimizing diagnosis and management in mild-to-moderate Alzheimer’s disease. NEURODEGENERATIVE DISEASE MANAGEMENT. 18 Jun 2012; VOL. 2, NO. 3.
Ga naar bron
Recensies