Laatst bijgewerkt: 30-08-2021

Onze selectiecriteria

19Onderzochte producten

31Bestede uren

10Beoordeelde onderzoeken

85Verzamelde opmerkingen

Maltodextrine is een van de populairste voedingssupplementen voor bodybuilders en wedstrijdsporters, samen met Whey en Creatine. Het belooft het lichaam direct na de inspanning van energie te voorzien in de vorm van koolhydraten. Van maltodextrine wordt ook gezegd dat het helpt bij de opbouw van spiermassa en voor meer spierkracht zorgt.

Onze maltodextrine test 2021 belicht de voordelen en mogelijke bijwerkingen van het voedingssupplement en gaat dieper in op voor wie maltodextrine wordt aanbevolen en wie het innemen van maltodextrine eventueel moet vermijden. We geven je ook wat koopadvies om je te helpen de juiste maltodextrine voor je te vinden.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Maltodextrine is verkrijgbaar met het dextrose equivalent (DE) van 6, 12 en 19. Hoe hoger het getal, hoe langer het effect van maltodextrine aanhoudt en hoe sterker de zoetkracht.
  • Voedingssupplementen zoals maltodextrine moeten vooral door ervaren sporters en wedstrijdsporters overwogen worden. Beginners in de fitnessstudio moeten eerst hun individuele energiebalans leren kennen via hun normale voeding.
  • De voordelen van maltodextrine zijn de gemakkelijke verteerbaarheid en de koolhydraatcombinatie van maltose en dextrine.

Beste maltodextrinen: Onze selectie

Koop- en evaluatiecriteria voor maltodextrine

Het volgende gedeelte behandelt de essentiële koop- en evaluatiecriteria waarmee je rekening moet houden bij de aankoop van maltodextrine. De volgende lijst geeft een overzicht van de essentiële criteria.

Bij het kopen van maltodextrine is het belangrijk te bedenken in welke vloeistof je je maltodextrine het liefst hebt, hoe groot de voorraad moet zijn en of er additieven in je maltodextrine verrijkt zijn.

Bereiden met water

Maltodextrine is zeer goed oplosbaar in water. Bovendien is maltodextrine neutraal van smaak en kan daarom zonder smaakverandering met de normale inname van water ingenomen worden.

Maltodextrine lost zeer goed op in vloeistoffen en klontert niet.

Met maltodextrine 12 en vooral maltodextrine 19 is het echter belangrijk op te merken dat ondanks de smakeloosheid een subtiele zoetheid aan de drankjes wordt toegevoegd. Als je het echter liever helemaal zonder zoetheid doet, is maltodextrine 6 beter, omdat er nauwelijks zoetheid te proeven is.

Bereiding met melk

Als je je maltodextrine graag inneemt in combinatie met je eiwitshake en er melk bij drinkt, kun je gerust zijn, want maltodextrine kan ook zonder problemen in melk opgelost worden.

Vooral omdat melk meestal wat stroperiger is, moet je er bij het kopen van maltodextrine speciaal op letten dat het poeder niet klontert.

Verpakkingsgrootte

De keuze van de verpakkingsgrootte hangt grotendeels af van je ervaring en je eigen gebruik van maltodextrine.

Als je al lange tijd maltodextrine neemt, kun je met een grotere verpakking een langdurige voorraad opbouwen. Zo hoef je je geen zorgen te maken over het kopen van nieuwe maltodextrine.

Als je echter voor het eerst maltodextrine wilt proberen, kun je beter voor kleinere verpakkingen of proefverpakkingen gaan. Met de kleinere verpakkingsgrootte kun je de werkzaamheid en verteerbaarheid van maltodextrine zelf uittesten zonder een te grote voorraad aan te leggen.

Toevoegingen

Maltodextrine is van nature neutraal van smaak. Als je echter een zoetere smaak verkiest, kun je uitkijken naar additieven als aspartaam. Aspartaam is een zoetstof die omstreden is wat betreft zijn effect op de gezondheid.

Studies tonen echter aan dat er geen significant verband is tussen aspartaam en gezondheidsproblemen (1).

Wie echter het additief aspartaam te onveilig vindt en het zonder een zoetere maltodextrine kan stellen, kan producten vinden die zuivere maltodextrine bevatten.

Gids: Veel gestelde vragen over maltodextrine in detail beantwoord

Om je uitgebreid te informeren over de werkzaamheid van maltodextrine en je inzicht te geven in de huidige stand van de wetenschap, hebben we alle belangrijke informatie voor je samengevat in de volgende rubrieken.

Wat is maltodextrine en hoe werkt het?

Maltodextrine is een smaakloos wit poeder dat in de voedingsmiddelenindustrie gebruikt wordt als verdikkingsmiddel in talrijke producten, en daarnaast als snelle energievoorziening voor wedstrijdsporters.

De term bestaat uit maltose (moutsuiker) en dextrine (druivensuiker). Door de combinatie van koolhydraten belooft maltodextrine een bijzonder groot effect op de prestaties tijdens het sporten.

Maltodextrine is een wit en smaakloos poeder (Image source: HowToGym / unsplash)

Maltodextrine wordt vooral door wedstrijdsporters gebruikt als een snelle bron van koolhydraten. De door maltodextrine verkregen koolhydraten helpen het lichaam zijn energievoorraden na de training weer aan te vullen en de regeneratiefase op gang te brengen.

Bovendien is maltodextrine een gewichtstoename en spieropbouwer, want maltodextrine wekt een hoge insulinesecretie op, die helpt macronutriënten in de spiercellen op te slaan.

Wanneer en voor wie is het nuttig maltodextrine in te nemen?

Maltodextrine is geschikt voor ervaren wedstrijdsporters die zichzelf en hun caloriebalans kennen. Vooral onervaren sportbeginners kunnen in de val lopen om te veel aan te komen met voedingssupplementen zoals maltodextrine.

Vooral beginners in fitnessstudio’s kunnen in deze fase uitstekende resultaten bereiken met eenvoudige aanpassingen van hun voedselinname en leren over hun eigen caloriebalans.

Voordelen Nadelen
Goede energietoevoer naar de spieren Mogelijk te veel gewichtstoename
Helpt bij gewichtstoename Geen micronutriënten beschikbaar
Voorziet de spieren snel van koolhydraten

Meer ervaren sporters hebben deze eerste stap al achter de rug en kunnen zelf beslissen of een voedingssupplement met maltodextrine gebruikt moet worden.

De volgende drie punten leggen uit voor welke groepen de inname van maltodextrine wordt aanbevolen:

Als je ondergewicht hebt: Als je ondergewicht hebt en het moeilijk vindt om je individuele calorie-inname gedurende de dag te bereiken in de vorm van een evenwichtige voeding, is het aan te bevelen voedingssupplementen zoals maltodextrine te nemen.

Voor bodybuilding: Maltodextrine is bijzonder geschikt voor bodybuilders en krachtsporters die in de spieropbouwende fase zijn. Maltodextrine verschaft een bodybuilder in de massafase gemakkelijk een calorie-overschot, dat nodig is om kracht en spiermassa op te bouwen.

Maltodextrine is goed voor atleten om spiermassa op te bouwen. (Beeldbron: LYFE FUEL / unsplasch)

Bovendien geven de extra koolhydraten die je via maltodextrine binnenkrijgt extra energie bij zware krachttraining. In de wetenschap wordt er echter over gedebatteerd of een extra inname van koolhydraten werkelijk een positief effect heeft op de spierhypertrofie en de eiwitsynthese in het lichaam. (10)

Maltodextrine is verkrijgbaar met een dextrose equivalent (DE) van tussen 3 en 20, waarbij waarden van 6, 12 en 19 het meest voorkomen. Hoe hoger de DE waarde, hoe dichter de maltodextrine bij suiker staat.

Voor duursporten: Vooral bij training voor een marathon of voor wielrennen is een snelle koolhydraatvoorziening van groot belang. Maltodextrine kan hier een geschikt hulpmiddel zijn.

Maltodextrine heeft de eigenschap snel in het bloed opgenomen te worden en zo de spieren in korte tijd van extra energie te voorzien. Studies bewijzen het positieve effect van maltodextrine op de prestaties bij intensieve duursporten. (2)

De volgende tabel laat je zien welke maltodextrine het meest geschikt is voor jouw specifieke sport of toepassing en welke voordelen ze bieden voor je sport.

Gewichtstoename Bodybuilding Duursporten
Maltodextrine 6, 12 en 19 zijn het meest geschikt voor gewichtstoename. Maltodextrine 19 geeft het lichaam het snelst energie en is daarom geschikt voor bodybuilders na een training. Maltodextrine 6 is heel goed voor duursporters omdat het effect pas na ongeveer 2 uur optreedt.
Maltodextrine maakt het gemakkelijker een calorieoverschot te bereiken en zo aan te komen. Maltodextrine geeft energie voor meer kracht in de sportschool en belooft efficiënte spieropbouw. Maltodextrine is het meest geschikt voor marathonlopers zowel als wielrenners voor lange trainingen van meer dan 2 uur.

Samenvattend kan gezegd worden dat maltodextrine een geschikt middel is om iemands doelen te bereiken, vooral voor wedstrijdsporters of ervaren atleten op het gebied van krachttraining en duursport. Maltodextrine is echter minder nuttig voor zeer onervaren atleten en beginners in krachttraining.

Kan maltodextrine samen met andere voedingssupplementen ingenomen worden?

Tijdens de spieropbouw kan maltodextrine genomen worden in combinatie met het eiwitpoeder van je keuze. De reden hiervoor is de extra afgifte van insuline. Insuline kan opgevat worden als een sleutel voor de cel, die het mogelijk maakt macro- en micronutriënten in de cel op te slaan.

Studies bewijzen de symbiose tussen eiwitpoeder, zoals Whey, en een hoge inname van koolhydraten in de vorm van maltodextrine. (3)

Maltodextrine en eiwitpoeder vormen een uitstekende combinatie voor een weight gainer shake. (Image source: LYFE FUEL / unsplash)

Door de sterke insulineverhoging, die versterkt wordt door de maltodextrine, wordt eiwit in de spiercel opgeslagen en kan de spier zich optimaal regenereren en opbouwen met behulp van het opgeslagen eiwit. Dit heeft een positief effect op spiermassa en kracht. (3)

Wat zijn de verschillende soorten maltodextrine?

De meest voorkomende soorten maltodextrine zijn maltodextrine 6, maltodextrine 12 en maltodextrine 19. Hoe hoger het getal, hoe sneller de maltodextrine gemetaboliseerd wordt. Terwijl dit voor maltodextrine 6 tot 2 uur kan duren, is maltodextrine 19 al na 15 minuten gemetaboliseerd.

Art Beschrijving
Maltodextrine 6 Maltodextrine 6 is bij uitstek geschikt voor duursporters, zoals wielrenners, die tijdens de training slechts in maximaal twee uur een energievoorraad nodig hebben.
Maltodextrine 12 Maltodextrine 12 wordt relatief snel gemetaboliseerd en verschaft de spieren heel snel energie.
Maltodextrine 19 Maltodextrine 19 is het snelst in de bloedbaan en is daarom ideaal als post-workout middel voor bodybuilders en krachtsporters.

Elk van deze soorten maltodextrine heeft individuele voordelen en toepassingen. Afhankelijk van je sport en aandachtsgebied moet je beslissen welke van de maltodextrinesoorten het beste voor je is.

Hoe moet maltodextrine gedoseerd worden?

Bij inname van maltodextrine wordt aanbevolen dat een wedstrijdsporter tussen 0,5 en 1 gram maltodextrine per kilogram lichaamsgewicht inneemt, om voldoende koolhydraten binnen te krijgen.

Maltodextrine is ideaal voor de post-workout drank.

Volgens deze berekening moet een atleet die 90 kilo weegt, na de inspanning tussen 45 en 90 gram maltodextrine consumeren. Eenmaal per dag of na elke training is voldoende voor een optimale toevoer van de snelle koolhydraten die na de inspanning nodig zijn.

Welke alternatieven zijn er voor maltodextrine?

  • Dextrose: Dextrose is een enkelvoudige suiker die van nature in vruchten voorkomt. In de volksmond wordt dextrose ook wel druivensuiker genoemd, omdat dextrose in grote hoeveelheden in druiven voorkomt. Naast moutsuiker is dextrose het andere bestanddeel van maltodextrine, maar het kan ook apart ingenomen worden.
  • Cyclische dextrine: Cyclische dextrine is een bijzondere vorm van koolhydraten. Het bestaat uit 6 tot 8 glucosemoleculen en is, in tegenstelling tot maltodextrine, gerangschikt in een ringvormige chemische vorm. Het heeft een vergelijkbaar prestatiebevorderend effect op wedstrijdsporten als maltodextrine.
  • Havermout: Havermout is zeer rijk aan koolhydraten en geeft sporters voldoende energie, vergelijkbaar met maltodextrine. Bovendien bevat havermout, in tegenstelling tot maltodextrine, veel micronutriënten, zoals magnesium, ijzer of zink. Vergeleken met maltodextrine is het nadeel van havermout echter dat het geen zuivere koolhydraatbron is en meestal een hele maaltijd vormt. Dus als je na het sporten snel koolhydraten wilt eten, moet je je wenden tot maltodextrine.

Welke bijwerkingen kunnen optreden bij het innemen van maltodextrine?

Bij inname van voedingssupplementen zoals maltodextrine bestaat de mogelijkheid van een laxerend effect bij overmatige inname. Er is ook de mogelijkheid dat overconsumptie een verhoogde hoeveelheid gas in het spijsverteringskanaal veroorzaakt, wat tot ongemak en een opgeblazen gevoel kan leiden. (9)

Maltodextrine is licht verteerbaar en geeft meestal geen ongemak. Een extreem hoge consumptie kan echter leiden tot spijsverteringsstoornissen.

Wat maltodextrine betreft, hebben studies echter aangetoond dat er geen spijsverteringsproblemen optreden. Integendeel, maltodextrine heeft in kleine doses zelfs een positief effect op de spijsvertering. (4)

Kan maltodextrine gebruikt worden bij intoleranties en allergieën?

Bij fructose-intolerantie is de betrokkene intolerant voor fructose, dat vooral voorkomt in natuurlijke producten zoals honing of vruchten. (5)

Bij lactose-intolerantie ontbreken de enzymen die nodig zijn om de melksuiker lactose af te breken. Dit leidt tot spijsverteringsstoornissen. Maar omdat lactose geen bestanddeel is van maltodextrine, kunnen ook mensen met lactose-intolerantie zonder zorgen maltodextrine consumeren

[(6)

Sorbit ist ein Zuckeralkohol und wird in der Herstellung verschiedenster Produkte der Lebensmittelindustrie genutzt. Eine Unverträglichkeit liegt vor, wenn Sorbit im Dünndarm nicht oder nur zum Teil ins Blut aufgenommen werden kann.

Um sicher zu gehen, dass du auch mit einer Sorbitunverträglichkeit Maltodextrin konsumieren kannst, solltest du darauf achten, dass keine Süßungsmittel zum Maltodextrin hinzugefügt wurde.(7)

Gluten ist ein Eiweiß, dass vor allem in Getreide, wie Weizen, Gerste. Dinkel oder Roggen zu finden ist. Personen mit einer Glutenintoleranz bekommen beim Konsum von Gluten starke Verdauungsprobleme. Da Maltodextrin zu den Kohlehydraten gehört, ist die Einnahme von Personen mit einer Glutenunverträglichkeit unbedenklich. (8)

Bildquelle: piotrkt / 123rf

Referenties (10)

1. Sathyapalan T., Thatcher N. J., Hammersley R., Rigby A. S., Pechlivanis A., Gooderham N. J., et al. (2015). Aspartame sensitivity? A double blind randomised crossover study. PLoS One 10, e0116212. 10.1371/journal.pone.0116212
Bron

2. Malfatti, Carlos & Laat, Erivelton & Soler, Larissa & Bronkhorst, Irene & Pacheco, Vanessa & Funez, Eduardo & Pavlak, João & Da Silva, Luiz & Osiecki, Raul. (2011). Maltodextrin's Effect on the Performance of Elite Mountain Biking Athletes During Simulated Competition and on Power Output at the Ventilatory Threshold. Human Movement. 12. 10.2478/v10038-011-0023-9.
Bron

3. Hulmi, J.J., Laakso, M., Mero, A.A. et al. The effects of whey protein with or without carbohydrates on resistance training adaptations. J Int Soc Sports Nutr 12, 48 (2015). https://doi.org/10.1186/s12970-015-0109-4
Bron

4. Abellán Ruiz, M.S., Barnuevo Espinosa, M.D., Contreras Fernández, C.J. et al. Digestion-resistant maltodextrin effects on colonic transit time and stool weight: a randomized controlled clinical study. Eur J Nutr 55, 2389–2397 (2016). https://doi.org/10.1007/s00394-015-1045-4
Bron

5. Fedewa A., Rao S.S. Dietary fructose intolerance, fructan intolerance and FODMAPs. Curr. Gastroenterol. Rep. 2014;16:370. doi: 10.1007/s11894-013-0370-0.
Bron

6. Deng Y., Misselwitz B., Dai N., Fox M. Lactose intolerance in adults: Biological mechanism and dietary management. Nutrients. 2015;7:8020–8035. doi: 10.3390/nu7095380.
Bron

7. Jeffrey S. Hyams, Sorbitol Intolerance: An Unappreciated Cause of Functional Gastrointestinal Complaints, Gastroenterology, Volume 84, Issue 1, 1983, Pages 30-33
Bron

8. Maria Teresa Bardella, Clara Fredella, Valeria Saladino, Cristina Trovato, Bruno Mario Cesana, Maurizio Quatrini & Luigia Prampolini (2005) Gluten intolerance: Gender- and age-related differences in symptoms, Scandinavian Journal of Gastroenterology, 40:1, 15-19, DOI: 10.1080/00365520410008169
Bron

9. Junaida Astina & Suwimol Sapwarobol (2019) Resistant Maltodextrin and Metabolic Syndrome: A Review, Journal of the American College of Nutrition, 38:4, 380-385, DOI: 10.1080/07315724.2018.1523028
Bron

10. Figueiredo, V.C., Cameron-Smith, D. Is carbohydrate needed to further stimulate muscle protein synthesis/hypertrophy following resistance exercise?. J Int Soc Sports Nutr 10, 42 (2013). https://doi.org/10.1186/1550-2783-10-42
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Aspartame Sensitivity? A Double Blind Randomised Crossover Study
Sathyapalan T., Thatcher N. J., Hammersley R., Rigby A. S., Pechlivanis A., Gooderham N. J., et al. (2015). Aspartame sensitivity? A double blind randomised crossover study. PLoS One 10, e0116212. 10.1371/journal.pone.0116212
Ga naar bron
Maltodextrin's Effect on the Performance of Elite Mountain Biking Athletes During Simulated Competition and on Power Output at the Ventilatory Threshold
Malfatti, Carlos & Laat, Erivelton & Soler, Larissa & Bronkhorst, Irene & Pacheco, Vanessa & Funez, Eduardo & Pavlak, João & Da Silva, Luiz & Osiecki, Raul. (2011). Maltodextrin's Effect on the Performance of Elite Mountain Biking Athletes During Simulated Competition and on Power Output at the Ventilatory Threshold. Human Movement. 12. 10.2478/v10038-011-0023-9.
Ga naar bron
The effects of whey protein with or without carbohydrates on resistance training adaptations
Hulmi, J.J., Laakso, M., Mero, A.A. et al. The effects of whey protein with or without carbohydrates on resistance training adaptations. J Int Soc Sports Nutr 12, 48 (2015). https://doi.org/10.1186/s12970-015-0109-4
Ga naar bron
Digestion-resistant maltodextrin effects on colonic transit time and stool weight: a randomized controlled clinical study
Abellán Ruiz, M.S., Barnuevo Espinosa, M.D., Contreras Fernández, C.J. et al. Digestion-resistant maltodextrin effects on colonic transit time and stool weight: a randomized controlled clinical study. Eur J Nutr 55, 2389–2397 (2016). https://doi.org/10.1007/s00394-015-1045-4
Ga naar bron
Dietary fructose intolerance, fructan intolerance and FODMAPs
Fedewa A., Rao S.S. Dietary fructose intolerance, fructan intolerance and FODMAPs. Curr. Gastroenterol. Rep. 2014;16:370. doi: 10.1007/s11894-013-0370-0.
Ga naar bron
Lactose Intolerance in Adults: Biological Mechanism and Dietary Management
Deng Y., Misselwitz B., Dai N., Fox M. Lactose intolerance in adults: Biological mechanism and dietary management. Nutrients. 2015;7:8020–8035. doi: 10.3390/nu7095380.
Ga naar bron
Sorbitol Intolerance: An Unappreciated Cause of Functional Gastrointestinal Complaints
Jeffrey S. Hyams, Sorbitol Intolerance: An Unappreciated Cause of Functional Gastrointestinal Complaints, Gastroenterology, Volume 84, Issue 1, 1983, Pages 30-33
Ga naar bron
Gluten intolerance: Gender- and age-related differences in symptoms
Maria Teresa Bardella, Clara Fredella, Valeria Saladino, Cristina Trovato, Bruno Mario Cesana, Maurizio Quatrini & Luigia Prampolini (2005) Gluten intolerance: Gender- and age-related differences in symptoms, Scandinavian Journal of Gastroenterology, 40:1, 15-19, DOI: 10.1080/00365520410008169
Ga naar bron
Resistant Maltodextrin and Metabolic Syndrome: A Review
Junaida Astina & Suwimol Sapwarobol (2019) Resistant Maltodextrin and Metabolic Syndrome: A Review, Journal of the American College of Nutrition, 38:4, 380-385, DOI: 10.1080/07315724.2018.1523028
Ga naar bron
Is carbohydrate needed to further stimulate muscle protein synthesis/hypertrophy following resistance exercise?
Figueiredo, V.C., Cameron-Smith, D. Is carbohydrate needed to further stimulate muscle protein synthesis/hypertrophy following resistance exercise?. J Int Soc Sports Nutr 10, 42 (2013). https://doi.org/10.1186/1550-2783-10-42
Ga naar bron
Recensies