Laatst bijgewerkt: 29-08-2021

Onze selectiecriteria

30Onderzochte producten

54Bestede uren

41Beoordeelde onderzoeken

147Verzamelde opmerkingen

Welkom bij onze grote magnesiumtabletten test 2022. Hier stellen we voor waarom we magnesium in de eerste plaats nodig hebben en welke invloed de inname ervan op ons lichaam heeft. Bij deze en andere vragen stellen we ook de beste magnesium tabletten voor.

We willen je aankoopbeslissing gemakkelijker maken en je helpen de beste magnesium tabletten voor je te vinden. We leggen ook uit op welke belangrijke informatie je moet letten als je magnesium tabletten wilt kopen.

De belangrijkste feiten in een notendop

  • Als een essentieel mineraal is magnesium van vitaal belang voor het lichaam. Het lichaam kan echter zelf geen magnesium produceren.
  • Om voldoende magnesium in het lichaam te krijgen, kan het raadzaam zijn magnesium in te nemen in de vorm van een voedingssupplement.
  • Magnesiumtabletten zijn verkrijgbaar als zuigtabletten, kauwtabletten of bruistabletten. Alle magnesiumsupplementen geven een bepaalde hoeveelheid van het mineraal af aan het lichaam, zodat voldoende magnesium beschikbaar is.

Beste Magnesium Tabletten: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je magnesiumtabletten koopt

Magnesium is een essentieel mineraal dat van vitaal belang is voor het menselijk lichaam. Omdat we zelf geen magnesium kunnen aanmaken, moeten we het ofwel uit voedsel opnemen ofwel aanvullen.

Wat zijn magnesiumtabletten?

Magnesium als voedingssupplement is er in veel verschillende vormen. In tabletvorm wordt het magnesiumpreparaat oraal ingenomen en kan zo via het spijsverteringsstelsel in het lichaam worden opgenomen.

Magnesium Tabletten-1

Magnesium tabletten zijn er in een grote verscheidenheid aan vormen, kleuren en smaken.
(Image source: 123rf.com/ Farion)

In principe zijn er verschillende soorten magnesiumtabletten

  • Bruistabletten
  • Filmomhulde tabletten
  • Kauwtabletten

Afgezien van de precieze inname, verschillen de tabletten niet in hun werking.

Hoe werkt magnesium?

Het mineraal magnesium beïnvloedt onze stofwisseling, onze bloeddruk en ook onze hormoonhuishouding. Maar ook ten aanzien van chronische ziekten is magnesium een absoluut wondermiddel, want het werkt ontstekingsremmend en krampstillend bij chronische klachten.

Zo zijn er duidelijke resultaten dat magnesium ook positieve effecten heeft voor patiënten met migraine. Dit komt omdat ze meestal niet de juiste genetische voorwaarden hebben om voldoende magnesium op te nemen. (1)

In het volgende deel zullen we uitleggen voor welke mensen de inname van magnesium ook nuttig is en wie er precies op moet letten.

Wanneer en voor wie zijn magnesiumtabletten nuttig?

In principe heeft elk lichaam magnesium nodig. Wie een magnesiumtekort heeft, moet er echter speciaal op letten dat zijn lichaam voldoende magnesium binnenkrijgt.

Het is ook zinvol magnesium aan te vullen als je gedurende langere tijd veel lichamelijk en geestelijk veeleisend werk moet doen.

Magnesium Tabletten-2

Sommige groepen mensen moeten extra aandacht besteden aan hun magnesium inname, zoals zwangere vrouwen, sporters en ouderen.
(Beeldbron: 123rf.com/ milkos)

Dit geldt ook voor aanstaande moeders of moeders die borstvoeding geven, want zij moeten in hun magnesiumbehoefte voorzien, niet alleen voor zichzelf maar ook voor het kind.

Een andere groep mensen die op voldoende magnesium inname moeten letten zijn wedstrijdsporters. Vooral als je lange tijd in beweging bent, bijvoorbeeld tijdens een marathon of wielerwedstrijd, is het belangrijk om in die tijd je magnesiumvoorraden aan te vullen.

Welke dosering wordt aanbevolen?

De Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse voedingsverenigingen bevelen aan dat jongeren en volwassenen tussen 350-400 mg magnesium per dag innemen. (2)

Wat zijn de mogelijke bijwerkingen van het innemen van magnesiumtabletten?

In principe kan een gezond lichaam een overdosis magnesium weerstaan, omdat te veel magnesium niet door de darmen wordt opgenomen. Te veel magnesium in het bloed wordt ook via de nieren uitgescheiden en dan via de urine.

De aanbevolen dagelijkse dosis is 350-400mg voor adolescenten en volwassenen (2)

.
Als deze aanbeveling overschreden wordt, kunnen echter diarree, misselijkheid of een verhoogd gevoel van uitputting optreden.

Als je bij jezelf of bij iemand anders een overdosis magnesium opmerkt, roep dan onmiddellijk medische hulp in.

Magnesium Tabletten-3

Bij inname van magnesiumtabletten de aanbevolen dagelijkse dosis niet overschrijden.
(Bron: unsplash.com/ halgatewood)

Wat zijn de alternatieven voor magnesiumtabletten?

Magnesium is een vitaal mineraal voor het menselijk lichaam. Je kunt dus niet zonder! Je hoeft echter niet alleen op magnesiumtabletten te vertrouwen, want er zijn veel verschillende vormen waarin je magnesium kunt innemen.

Enkele andere vormen zijn

  • Magnesium zuigtabletten
  • Magnesium capsules
  • Magnesiumkorrels
  • Magnesiumpoeder

Welk supplement je uiteindelijk kiest, hangt echter af van je voorkeuren. Het soort supplement maakt meestal geen verschil voor het effect.

Om je bij deze beslissing te helpen, hebben we in het volgende gedeelte de verschillende soorten magnesium tabletten met hun individuele voor- en nadelen voor je vergeleken.

Besluit: Welke soorten magnesiumtabletten zijn er en welke zijn geschikt voor jou?

Wat zijn de voordelen en nadelen van bruistabletten?

Effervescent tabletten als magnesiumsupplement worden opgelost in een glas water en opgedronken. Vaste preparaten worden niet gebruikt, dus deze variant is bijzonder geschikt voor iedereen die het slikken van tabletten onaangenaam of moeilijk vindt.

Voordelen
  • Geen vaste preparaten
  • Heerlijke smaakkeuze
Nadelen
  • Bevat scheidingsmiddelen en vulstoffen voor snelle oplossing
  • Slechts kleine hoeveelheden per verpakking

Een nadeel van bruistabletten is dat ze veel scheidingsmiddelen en vulstoffen bevatten, zodat de magnesiumpreparaten snel in water oplossen.

Wat onderscheidt filmomhulde tabletten en wat zijn hun voor- en nadelen?

Filmomhulde tabletten met magnesium worden als hele tabletten in de mond gestopt en doorgeslikt. Ze kunnen het best na de maaltijd ingenomen worden en zijn ook een van de snelste en meest effectieve manieren om magnesium aan te vullen.

Voordelen
  • Snelste manier om magnesium in te nemen.
Nadelen
  • Moet na de maaltijd ingenomen worden

Wat zijn de voor- en nadelen van kauwtabletten?

Kauwtabletten zijn weer een magnesiumpreparaat dat niet doorgeslikt hoeft te worden. Zoals de naam al zegt, bestaat de inname uit het kauwen op de tablet en zo het magnesium opnemen.

Voordelen
  • Geen vaste bereidingen
Nadelen
  • Omhuld met een laagje suiker, dus ongeschikt voor suikervrije diëten

Kauwtabletten zijn echter vaak omhuld met een laagje suiker, wat enerzijds voor een aangename en smakelijke smaak zorgt, maar anderzijds de tabletten ongeschikt maakt voor mensen met een suikervrij dieet.

Koopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om magnesiumtabletten te vergelijken en te evalueren

Doseringsvorm

Er zijn verschillende soorten magnesiumtabletten. Er zijn tabletten om te kauwen, tabletten om door te slikken en bruistabletten die in water opgelost moeten worden. Behalve persoonlijke voorkeuren is ook belangrijk welke soort magnesiumtablet je het lekkerst vindt.

Hoeveelheid

Magnesium tabletten zijn er in verpakkingen van verschillende grootte. De hoeveelheden variëren van 10 tabletten tot verpakkingen die een heel jaar meegaan.

Er zijn echter ook producten waarvoor niet slechts één tablet per dag nodig is, dus er zijn verschillende redenen voor verschillende hoeveelheden.

Dosering

Wat dosering betreft zijn er tabletten met verschillende hoeveelheden magnesium, maar ook producten die als depot-tabletten werken en zo gedurende de dag een bepaalde hoeveelheid magnesium afgeven.

Magnesium Tabletten-4

Wat dosering betreft en hoe je die precies moet volgen, hangt het af van de precieze soort tablet.
(Bron:unsplash.com/adamski1973)

Smaak

Vooral bruistabletten hebben een ruime keuze aan verschillende smaken. Van citroen tot kers tot appel, er is voor elk wat wils. Het is ook mogelijk om ongearomatiseerde voedingssupplementen te kopen.

Als je bij het kopen niet zeker weet welke smaak geschikt voor je is, kan het raadzaam zijn een paar verschillende te kiezen en uit te zoeken welke geschikt voor je is door ze uit te proberen.

Wetenswaardighedenover magnesiumtabletten

In dit deel willen we antwoord geven op belangrijke vragen over magnesiumtabletten en kom je ook meer te weten over het natuurlijk voorkomen van magnesium in voeding.

Wanneer kun je magnesiumtabletten het beste innemen?

In principe moet je magnesiumtabletten innemen volgens hun doel. Het is mogelijk om via de voeding in je magnesiumbehoefte te voorzien, maar het kan nuttig zijn om dat via supplementen te doen.

Dus als je kuitkrampen hebt bij het slapengaan, is het zinvol om magnesium in te nemen voor je gaat slapen. Magnesium heeft een verminderend effect op kuitkrampen. (3)

Als je magnesium neemt vanwege een hoge sportactiviteit, is het zinvol het voor, na of tijdens de training in te nemen, maar wel aangepast aan de respectieve trainingssituaties. Er moet specifiek rekening gehouden worden met het geslacht, het seizoen, de soort sport en de wedstrijdbelasting. (4)

Wat is de houdbaarheid van magnesiumtabletten?

De houdbaarheid van magnesiumtabletten varieert van fabrikant tot fabrikant en hangt ook af van het soort tablet. In principe mag het product alleen binnen de houdbaarheidsdatum ingenomen worden.

De houdbaarheidsdatum op de producten geeft aan hoe lang het product een wetenschappelijk bewezen werking heeft. Na de houdbaarheidsdatum kan de werking van het product niet meer gegarandeerd worden en wordt geen aansprakelijkheid aanvaard.

Welke voedingsmiddelen bevatten magnesium?

Magnesium komt van nature voor in een grote verscheidenheid van voedingsgroepen. Daartoe behoren groenten en fruit, maar ook noten, granen en zaden. Bepaalde hoeveelheden magnesium komen echter ook voor in vis en vlees.

Magnesium Tabletten-5

Van bananen wordt gezegd dat ze bijzonder grote hoeveelheden magnesium bevatten. In vergelijking daarmee zijn er echter duidelijk meer magnesiumrijke voedingsmiddelen.
(Bron: unsplash.com/lucian_alexe)

Er wordt vaak gezegd dat je bananen moet eten om een magnesiumtekort tegen te gaan, maar ze bevatten slechts 36mg magnesium per 100g. Dit betekent dat je ongeveer 6 bananen zou moeten eten om in je dagelijkse behoefte te voorzien.

Dat gaat gemakkelijker met deze zeer magnesiumrijke voedingsmiddelen

  • Tarwezemelen (550 mg/100 g)
  • Pompoenpitten (535 mg/100 g)
  • Zonnebloempitten (420mg/100g)

Daarom moet men aandacht besteden aan een evenwichtige voeding met veel verschillende voedingsmiddelen, om via gezonde gewoonten de juiste hoeveelheid van het mineraal binnen te krijgen.

Beeldbron: Stanislavpalamar/ 123rf.com

Referenties (4)

1. Studie zur Behandlung von Migräne Patienten mit Magnesium
Bron

2. Referenzwerte für die Nährstoffzufuhr der Deutschen Gesellschaft für Ernährung e. V.
Bron

3. Studie zur Behandlung von nächtlichen Wadenkrämpfen mit Magnesium
Bron

4. BfR- Forum, Nahrungsergänzungsmittel für Sportler
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Why all migraine patients should be treated with magnesium
Studie zur Behandlung von Migräne Patienten mit Magnesium
Ga naar bron
Referenzwerte Magnesium
Referenzwerte für die Nährstoffzufuhr der Deutschen Gesellschaft für Ernährung e. V.
Ga naar bron
Effect of Magnesium Oxide Supplementation on Nocturnal Leg Cramps
Studie zur Behandlung von nächtlichen Wadenkrämpfen mit Magnesium
Ga naar bron
Nahrungsergänzungsmittel- Notwendig, Luxus oder gesundheitliches Risiko
BfR- Forum, Nahrungsergänzungsmittel für Sportler
Ga naar bron
Recensies