Laatst bijgewerkt: 29-08-2021

Onze selectiecriteria

32Onderzochte producten

36Bestede uren

10Beoordeelde onderzoeken

112Verzamelde opmerkingen

Koper is een sporenelement dat veel verschillende ingrediënten en toevoegingen kan bevatten. Er moet rekening gehouden worden met de dagelijkse inname. Dat komt omdat de eis voor iedereen anders is en uit individuele voorwaarden bestaat.

Onze kopertest 2021 gaat dieper in op de taken die koper voor het organisme heeft. Welke bijwerkingen kunnen optreden, en hoe koper supplementen overbodig kan maken door voedsel met een hoog kopergehalte. Veel vragen vinden een antwoord in het volgende artikel, dat ondersteund wordt door studies en bewijzen. (1, 2)

De belangrijkste feiten in het kort

  • Koper is een sporenelement dat vitale taken voor het lichaam vervult. Het wordt gebruikt om energie te produceren, botten, huid en haar op te bouwen en het immuunsysteem te versterken.
  • Het voedingssupplement kan ingenomen worden in tabletten, capsules, poeder en vloeibare vorm.
  • Overmatige consumptie kan van alles tot gevolg hebben, van maagproblemen en bloederige diarree tot de dood.

Beste Koper: Onze selectie

Criteria voor het kopen en beoordelen van kopersupplementen

Bij het kopen van koper kun je op verschillende aspecten letten, zoals:

Door het juiste voedingssupplement te kiezen, kun je ervoor zorgen dat je niets inneemt wat je niet wilt en kun je schade aan je lichaam voorkomen. Door het juiste product te kiezen kun je bovendien geld besparen en onaangename verrassingen vermijden.

Dosering

Wat dosering betreft, is het belangrijk op te merken dat niet alle preparaten dezelfde doseringshoeveelheid hebben. Kopertabletten en capsules hebben een vaste hoeveelheid die kan variëren. Met koperpoeder en vloeibaar poeder heb je de mogelijkheid om zelf de dosering te bepalen.

Je vindt het optimale doseringsadvies op de bijsluiter!

Om de juiste dosering voor tabletten en capsules te vinden, moet je op de verpakking lezen hoeveel van het preparaat erin zit. Dan kun je beslissen of je een grotere of kleinere vorm nodig hebt.

Hoeveel koper je nodig hebt, kun je te weten komen bij een arts of apotheker, die je individueel advies zal geven. Hij of zij zal je vertellen of je een hooggedoseerd supplement nodig hebt of slechts een enkele dosis. Ook wordt bepaald hoe vaak je het kopersupplement moet innemen.

Ingrediënten

Het is belangrijk dat je nagaat welke andere ingrediënten er in het voedingssupplement zitten. Dit komt omdat er meestal ook andere ingrediënten in een voedingssupplement zitten. Het kan gebeuren dat er een ingrediënt in zit dat je niet verdraagt, en je moet dit ophelderen voor je het inneemt.

Dit punt is heel belangrijk als je al allergisch bent. Ook kun je, door kopersupplementen te nemen, andere ingrediënten tegenkomen die je nog niet eerder genomen hebt, en je kunt een allergie hebben.

Overweeg een allergietest om een allergische reactie uit te sluiten!

Capsules zijn vaak niet geschikt voor veganisten. Als dit belangrijk voor je is, moet je je hiervan bewust zijn. Als je voor of tijdens het gebruik nog andere vragen hebt, raden we je aan een specialist zoals een arts of apotheker te raadplegen. Ze zijn vakkundig bekend met de ingrediënten.

Toevoegingen

Naast de ingrediënten zijn er ook toevoegingen waarmee rekening gehouden moet worden. Deze worden gebruikt om de bewaring en/of kwaliteit van het product te garanderen.

Je moet ook op de additieven letten, want die kunnen ook schadelijk zijn voor het lichaam. Daarom hebben we enkele additieven voor je op een rijtje gezet die een negatief effect op je kunnen hebben.

Deze additieven zijn onder andere

  • Pesticiden
  • Zware metalen
  • Germs
  • Genetische manipulatie

Als je een van deze additieven in je voedingssupplement vindt, raadpleeg dan een arts of apotheker. Ze kunnen je helpen met eventuele problemen en de toevoegingen nader uitleggen.

Als je speciale behoeften hebt en je supplement veganistisch, lactosevrij of voor mensen met allergieën wilt, kan een arts of apotheker je ook helpen.

Vegan

Een veganistisch product vinden kan moeilijk zijn, maar er is een oplossing voor elke behoefte.

Als je veganist bent of alleen maar wilt dat een bepaald product veganistisch is, kun je beter geen capsules nemen, omdat ze vaak gelatine bevatten. Als je echter de voorkeur geeft aan capsules, kun je ook veganistische leveranciers vinden voor de capsulevorm.

Koper tabletten, poeders en vloeibaar koper zijn meestal veganistisch, maar lees de ingrediënten om zeker te zijn.

Als je het zeker wilt weten, vraag dan een arts of apotheker om je alles uit te leggen.

Gids: Veelgestelde vragen over koper in detail beantwoord

Om je uitgebreide informatie te geven over de werkzaamheid van koper en je inzicht te geven in de huidige stand van de wetenschap, hebben we alle belangrijke informatie in de volgende hoofdstukken samengevat.

Wat is koper en hoe werkt het?

Koper is een sporenelement dat vooral in de lever voorkomt. Maar koper komt ook voor in spieren, botten en de hersenen. Via deze opslag in het lichaam komt koper in de bloedbaan terecht. Als er te veel koper in het bloed zit, wordt het via de gal naar de darm getransporteerd en uitgescheiden. (1)

Koper is een belangrijk sporenelement dat van vitaal belang is voor het lichaam!

Koper vervult vitale functies in het lichaam. Het wordt gebruikt om energie op te wekken. De cellen worden van zuurstof voorzien door koper. Dit wordt celademhaling genoemd. Als eiwit en koper samengaan, dient dit mengsel ook als zuurstofbenutting. (1, 2)

Een andere taak is de opbouw van botten, huid en haar door het koper. Het geeft ook elasticiteit en stabiliteit aan weefsel, spieren en ligamenten in het lichaam. Bovendien versterkt koper het afweersysteem van het lichaam. (1, 2)

Wanneer en voor wie is het nuttig om koper in te nemen?

Koper is belangrijk voor iedereen omdat het een essentieel sporenelement voor het lichaam is. Het is verantwoordelijk voor verschillende factoren zoals de energieproductie, de celademhaling en de opbouw van botten.

De inname van koper kan via de voeding geregeld worden. Wie echter een kopertekort heeft, kan extra kopersupplementen nemen in tablet-, capsule-, poeder- of vloeibare vorm.

Koper gebrek kan door een arts gediagnosticeerd worden. Hij of zij zal je dan helpen de juiste hoeveelheid te vinden om in te nemen!

A tekort kan gediagnosticeerd worden door een arts, die je dan ook aanbevelingen kan geven voor de juiste dosis om in te nemen.

Welke bijwerkingen kunnen optreden?

Als er te veel koper aan het lichaam wordt toegevoegd, kunnen bijwerkingen optreden. Een hoeveelheid van meer dan 5 milligram per dag kan schade aan het lichaam veroorzaken. De grens van 10 milligram mag echter niet overschreden worden. (3)

Als je toch te veel koper inneemt, kunnen de eerste verschijnselen maagpijn, misselijkheid en braken zijn. Het kan ook tot bloederige diarree leiden. (4)

Kupfer

Als je te veel koper binnenkrijgt, kan dat een negatief effect hebben op je lichaam. Als je last krijgt van maagklachten of bloederige diarree, is het belangrijk een gezondheidswerker te raadplegen. (Image source: Foundry/Pixabay)

Het innemen van 200 milligram per lichaamsgewicht per dag kan ernstige gevolgen hebben. (5) Het kan leiden tot lage bloeddruk, levernecrose, nier- en/of circulatiestoornissen. In het ergste geval kan het ook tot de dood leiden. (6, 10)

Wat zijn de verschillende soorten koper?

Er zijn vier verschillende manieren waarop je koper in je lichaam kunt krijgen.

  • Capsules
  • Tabletten
  • Poeder
  • Vloeibaar koper

Elk van de genoemde vormen van administratie heeft zijn eigen voor- en nadelen. Je moet voor jezelf uitmaken wat belangrijk voor je is en welke soort je misschien moeilijk kunt nemen. Om het je gemakkelijker te maken hebben we de voor- en nadelen wat meer in detail beschreven.

Capsules

Capsules hebben een bijzonder voordeel boven poeder. Ze zijn al voorgedoseerd. Je hoeft je geen zorgen te maken over waar en hoe je de capsules moet doseren, want het koper zit al in de capsule. Het enige wat je hoeft te doen is het met water of een andere vloeistof door te slikken. Zorg dat je de juiste hoeveelheid hebt, dan kun je de capsules gewoon innemen.

Voordelen
  • voorgedoseerd
  • variatie in dosering, gemakkelijk mee te nemen
  • smaakloos
Nadelen
  • duur
  • kan gelatine bevatten
  • niet altijd veganistisch
  • innameproblemen door grootte

Het is ook handig om afzonderlijke capsules mee te kunnen nemen naar je werk, op reis of bij andere dagelijkse boodschappen. Ze kunnen gemakkelijk in een rugzak of handtas opgeborgen worden.

De smaak van de meeste capsules is neutraal. Je hoeft dus niet te zoeken naar de juiste smaak voor jou. Een nadeel van de capsules is echter dat ze meestal gelatine bevatten. Daarom zijn ze niet geschikt voor vegetariërs en veganisten. Verschillende leveranciers bieden echter een vegetarisch/veganistisch alternatief aan.

Kupfer

Capsules bestaan vaak uit gelatine. De industrie heeft echter ook veganistische alternatieven waar je naar kunt vragen. Vloeibaar koper is meestal veganistisch. (Image source: ElisaRiva/Pixabay)

Een ander nadeel is dat capsules wat duur zijn in vergelijking met koperpoeder of vloeibaar koper. Dit kan voor jou een belangrijk selectiecriterium zijn. Het doorslikken van een capsule is niet voor iedereen even comfortabel en kan moeilijk zijn als ze te groot zijn.

Tabletten

Tabletten hebben soortgelijke voordelen als capsules. Ze zijn ook kant-en-klaar gedoseerd en verkrijgbaar in verschillende doseringsgroottes. Kopertabletten meenemen is net zo gemakkelijk, dankzij hun vaste vorm.

Het probleem van het innemen van de tabletten wordt ook voorkomen, want de vaste tablet lost op in water en is gemakkelijk te drinken. Dit betekent dat de grootte van het tablet geen probleem meer is bij het innemen.

Voordelen
  • voorgedoseerd
  • variatie in dosering, gemakkelijk te vervoeren
  • gemakkelijk in te nemen
Nadelen
  • relatief duur
  • misschien niet geschikt voor vegetariërs/vegans
  • wachttijd door het oplossen

De nadelen van tabletten zijn dat ze eerst moeten oplossen, dus je moet water bij je hebben en even wachten. Tabletten zijn, net als capsules, iets duurder dan poeder. Ze zijn misschien ook niet geschikt voor veganisten of vegetariërs. (8)

Poeder

Koperpoeder is iets goedkoper dan de capsule- of tabletvorm. Dit kan een doorslaggevende factor zijn bij de aankoop.

De manier waarop het ingenomen wordt is een ander voordeel. De grootte bij het doorslikken is geen probleem, omdat het poeder aan het eind in vloeibare vorm wordt geconsumeerd. Het poeder is smaakloos, dus je hoeft geen smaak te kiezen.

Voordelen
  • iets goedkoper
  • gemakkelijk te drinken
  • smaakloos
Nadelen
  • moeilijk op te lossen
  • niet voorgedoseerd
  • moeilijk mee te nemen
  • extra kosten voor shaker

Het innemen van het poeder is wat lastiger dan bij de andere toedieningsvormen. Om het koperpoeder in te nemen, moet je het van tevoren doseren. De juiste dosering is belangrijk. Je doet het poeder in water en laat het oplossen. Dan kun je het drinken.

Het vervoer is ook ingewikkeld omdat je zowel het poeder als het water bij je moet dragen. Je hebt ook ruimte nodig om de twee te mengen, wat moeilijk kan zijn door de vorming van klontjes. Klontjes kunnen het drinken onaangenaam maken.

Om deze oplosbaarheid te omzeilen kun je ook een schudbeker kopen waarmee je klontjes probleemloos kunt oplossen.

Vloeibaar koper

Er zijn twee grote pluspunten voor koper in vloeibare vorm. Het eerste is de prijs. Vloeibaar koper is de goedkoopste vorm waarin koper verkrijgbaar is.

Het tweede grote pluspunt is dat je de vloeibare vorm gewoon kunt naar binnen slurpen zonder je zorgen te maken over de grootte. Je kunt de vloeistof gemakkelijk onderweg meenemen.

Evenals zijn voorgangers is vloeibaar koper smaakloos en kan het gemakkelijk worden geconsumeerd. Het is ook verkrijgbaar voor vegetariërs en veganisten.

Voordelen
  • goedkoopste variant
  • gemakkelijk in te nemen
  • voor veganisten/vegetariërs
  • smaakloos
Nadelen
  • niet voorgedoseerd
  • moeilijk mee te nemen

Je kunt het vloeibare koper meenemen als je op stap bent, maar je moet het voor inname weer goed doseren en innemen.

Voor elke vorm van inname moet eerst een arts geraadpleegd worden om de juiste behoefte en de juiste hoeveelheid vast te stellen.

Hoeveel koper heeft het lichaam nodig?

Het lichaam heeft maar een kleine hoeveelheid koper nodig. Voor een volwassene ligt de hoeveelheid koper tussen 70 en 150 milligram. (7, 9)

De dagelijkse hoeveelheid koper die een volwassene moet innemen heeft een bovengrens van 5 milligram. Vanaf 6 milligram kan er al een bijwerking optreden. (8)

Kupfer

Als je geen kopersupplementen wilt nemen, kun je alternatieven vinden. Voedingsmiddelen die koper bevatten, zoals cacao, chocolade of pompoenpitten, kunnen je dieet ondersteunen. (Image source: pixel2013/Pixabay)

Wees voorzichtig met te veel koper. Er zijn stoffen waarvoor te veel koper geen probleem is. Met koper is het anders. Te veel koper is schadelijk voor het lichaam, dus de juiste hoeveelheid moet bij een arts gezocht worden.

Wat zijn de alternatieven voor koper?

Als je koper in supplementvorm wilt vermijden, kun je ook je voeding optimaliseren. Het is niet nodig om kopersupplementen te nemen. De volgende voedingsmiddelen bevatten verhoudingsgewijs veel koper:

Voedsel Kopergehalte in milligrammen
Kreeft circa 6,7 milligram
Kalfslever circa 3,5 tot 5,5 milligram
Cacao circa 3 tot 4 milligrammen
Zonnebloemzaad circa 2,8 milligram
chocolade circa 0,5 tot 2,3 milligram
rode bonen circa 0,7 tot 0,8 milligram

(7)

Natuurlijk hoef je niet elke dag kreeft te eten om aan je behoefte te voldoen. Een kop cacao ‘s morgens of ‘s avonds kan al voldoende zijn. Ook het verwerken van zonnebloempitten in salades of andere gerechten helpt. Er zijn geen grenzen. Pas alleen op dat je niet te veel koper verbruikt.

Conclusie

Koper is van vitaal belang voor het lichaam. Koper tekort of koper overdosis kan negatieve effecten hebben. Om deze te voorkomen, moet erop gelet worden dat de juiste hoeveelheid koper wordt ingenomen. En zo nodig moet een arts of apotheker gecontacteerd worden om verdere vragen te beantwoorden en oplossingen te vinden.

Je kunt een tekort aan koper compenseren met preparaten of een speciaal dieet. Dit is belangrijk om je lichaam de best mogelijke toevoer te geven. Behalve in apotheken kun je preparaten ook online of in verschillende drogisterijen vinden.

Beeldbron: Rozmarina / 123rf

Referenties (10)

1. Dennis Ballwieser (2014): Kupfer (CU) Spurenelement der Zellatmung. In: Apotheken Umschau. [03.12.2020]
Bron

2. medikamente-per-klick.de (2020): Kupfer. [03.12.2020]
Bron

3. Bundesinstitut für Risikobewertung: Domke A, Großklaus R, Niemann B, Przyrembel H, Richter K, Schmidt E, Weißenborn A, Wörner B, Ziegenhagen R (Hrsg.) Verwendung von Mineralstoffen in Lebensmitteln – Toxikologische und ernährungsphysiologische Aspekte, Teil 2, BfR-Hausdruckerei Dahlem, 2004
Bron

4. Heseker H (1998) Kupfer - Funktionen, Physiologie, Stoffwechsel, Empfehlungen und Ver-sorgung in der Bundesrepublik Deutschland. Ernährungs-Umschau 45: 215-217.
Bron

5. WHO (1993) Guidelines for Drinking Water Quality. Second Edition. Geneva. World HealthOrganisation.)
Bron

6. Scientific Committee for Food (SCF) (1993) Reports of the Scientific Committee for Food ofthe European Community. Thirty-first series. Nutrient and energy intakes for the EuropeanCommunity. Commission of the European Communities, Luxembourg)
Bron

7. centrosan.com (2018): Spurenelement Kupfer – wichtig für Energie, Blut, Nerven und Immunsystem. In: Centrosan. [03.12.2020]
Bron

8. Scientific Committee on Food (SCF) and Scientific Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA) of EFSA, Tolerable Upper Intake Levels for Vitamins and Minerals
Bron

9. Turnlund JR. Bioavailability of dietary minerals to humans: the stable isotope approach. Crit Rev Food Sci Nutr. 1991;30(4):387-96. doi: 10.1080/10408399109527549. PMID: 1910521.
Bron

10. Hebert CD, Elwell MR, Travlos GS, Fitz CJ, Bucher JR (1993) Subchronic toxicity of cupricsulfate administered in drinking water and feed to rats and mice. Fundam. Appl. Toxicol. 21:461-475.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftlicher Text
Dennis Ballwieser (2014): Kupfer (CU) Spurenelement der Zellatmung. In: Apotheken Umschau. [03.12.2020]
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
medikamente-per-klick.de (2020): Kupfer. [03.12.2020]
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Bundesinstitut für Risikobewertung: Domke A, Großklaus R, Niemann B, Przyrembel H, Richter K, Schmidt E, Weißenborn A, Wörner B, Ziegenhagen R (Hrsg.) Verwendung von Mineralstoffen in Lebensmitteln – Toxikologische und ernährungsphysiologische Aspekte, Teil 2, BfR-Hausdruckerei Dahlem, 2004
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Heseker H (1998) Kupfer - Funktionen, Physiologie, Stoffwechsel, Empfehlungen und Ver-sorgung in der Bundesrepublik Deutschland. Ernährungs-Umschau 45: 215-217.
Ga naar bron
Wissenschatlicher Artikel
WHO (1993) Guidelines for Drinking Water Quality. Second Edition. Geneva. World HealthOrganisation.)
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Scientific Committee for Food (SCF) (1993) Reports of the Scientific Committee for Food ofthe European Community. Thirty-first series. Nutrient and energy intakes for the EuropeanCommunity. Commission of the European Communities, Luxembourg)
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
centrosan.com (2018): Spurenelement Kupfer – wichtig für Energie, Blut, Nerven und Immunsystem. In: Centrosan. [03.12.2020]
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Scientific Committee on Food (SCF) and Scientific Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA) of EFSA, Tolerable Upper Intake Levels for Vitamins and Minerals
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Turnlund JR. Bioavailability of dietary minerals to humans: the stable isotope approach. Crit Rev Food Sci Nutr. 1991;30(4):387-96. doi: 10.1080/10408399109527549. PMID: 1910521.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Hebert CD, Elwell MR, Travlos GS, Fitz CJ, Bucher JR (1993) Subchronic toxicity of cupricsulfate administered in drinking water and feed to rats and mice. Fundam. Appl. Toxicol. 21:461-475.
Ga naar bron
Recensies