Laatst bijgewerkt: 27-09-2021

Onze selectiecriteria

15Onderzochte producten

30Bestede uren

10Beoordeelde onderzoeken

98Verzamelde opmerkingen

Ben je geïnteresseerd in fitness en een eiwitrijk dieet? Je hebt gehoord dat Impact Whey Protein de stofwisseling kan versnellen en duurzame spiergroei kan bevorderen?

Maar wil je meer weten over de wetenschappelijke achtergrond, de juiste inname en de doorslaggevende criteria om Impact Whey Protein te kopen? Dan ben je hier op de juiste plaats.

Welkom bij onze grote Impact Whey Proteïne test 2022. We zijn blij dat je hier bent. We geven je alle belangrijke informatie over Impact Whey Protein. Je komt niet alleen te weten welke effecten Whey Protein zou hebben, maar je leert ook het een en ander over dit wei-eiwit.

Belangrijk om te weten

  • Impact Wei-eiwitten zijn afkomstig uit wei en bestaan uit essentiële aminozuren van biologische kwaliteit. Ze zijn een waardevolle bron van eiwitten voor je lichaam als je je verhoogde eiwitbehoefte als gevolg van intensieve training of krachttraining effectief wilt aanvullen.
  • In de regel kun je kiezen uit de soorten impact wei-eiwitten: wei-concentraat, wei-isolaat en wei-hydrolysaat. Deze verschillen in hun samenstelling en kunnen verschillen in smaak.
  • Je kunt kiezen uit meer dan 50 heerlijke smaken en voor elke voorkeur een passende versie vinden. Ook als je de voorkeur geeft aan een neutrale smaak, vind je uit een grote selectie Impact Whey proteïnen het juiste product voor jou.

Beste Impact Whey Protein: Onze selectie

Koop- en evaluatiecriteria voor Impact Whey Proteins

Bij het kopen van Impact Whey Protein kun je letten op verschillende aspecten waarmee je de verschillende productversies kunt onderscheiden en evalueren.

Door de juiste keuze voor jezelf te maken, zorg je ervoor dat je je lichaam niet iets geeft wat het niet nodig heeft. Zoek daarom altijd naar een hoge kwaliteitsstandaard en vraag, indien nodig, de certificaten van de fabrikant.

Doel

De natuurlijke eiwitreserves van het lichaam kunnen snel uitgeput zijn, vooral na grote lichamelijke inspanning. Impact Whey Proteins voorzien het lichaam van hoogwaardige en waardevolle eiwitten, die de lichamelijke regeneratie na een intensieve trainingssessie kunnen ondersteunen.

Fysiek zeer actieve en ambitieuze mensen kunnen baat hebben bij de regelmatige inname van Impact Whey Protein.

Impact Whey Protein is daarom bijzonder geschikt voor jou als je professioneel sport, aan wedstrijdsport doet of aan krachttraining doet. Als je een hobby- of recreatieve sporter bent, is het niet nodig Impact Whey Protein te nemen.

Een evenwichtige voeding voorziet je van veel belangrijke eiwitbronnen, die voldoende zijn voor een optimale eiwitopname.

Smaak

Impact Whey Proteins zijn verkrijgbaar in meer dan 50 verschillende smaken. Er is dus een geschikte versie voor elke individuele voorkeur. Deze bieden je ook veel variatie bij het gebruik van Impact Whey Protein.

Je kunt kiezen uit meer dan 50 individuele smaken.

Klassieke smaken zijn chocolade, vanille, aardbei en pindakaas. Je kunt echter kiezen uit een selectie van meer ongewone smaken. Deze omvatten bosbessen cheesecake, kokoschocolade, ijskoffie en matcha.

Je kunt ook wei-eiwitten kopen voor eenvoudige voorkeuren. Er zijn bijvoorbeeld ook versies in neutrale smaken.

Vulhoeveelheid en gewicht

Impact Whey Protein Powder is verkrijgbaar in verschillende vulhoeveelheden. Je kunt het beste een hoeveelheid kiezen die past bij hoe vaak je het poeder gebruikt. Zo ben je altijd voorbereid en kun je kosteneffectieve beslissingen nemen.

Kleinere versies beginnen bij zo’n 450 gram tot 1,0 kilogram. Grotere versies zijn ook te koop in vulhoeveelheden tot 2,5 kilo of 5,0 kilo. Dit geldt vooral voor klassieke en populaire smaken.

Eiwitgehalte perportie

Impact Whey Proteins geven je met elke dosis waardevolle eiwitten voor je intensieve trainingssessie. Het eiwitgehalte per portie kan echter variëren, afhankelijk van de fabrikant en de smaak.

Zo leveren veel populaire soorten 21 gram eiwit per portie. Andere soorten hebben 22 gram eiwit per portie. Weer andere fabrikanten bieden je een Impact Whey Protein met een eiwitgehalte van 23,3 gram per portie.

Gids: Veelgestelde vragen over Impact Whey Protein uitvoerig beantwoord

Om je uitgebreid te informeren over de werkzaamheid van Impact Whey Protein en je inzicht te geven in de huidige stand van de wetenschap, hebben we alle belangrijke informatie in de volgende rubrieken samengevat.

Wat is Impact Whey Protein en hoe werkt het?

Als je regelmatig aan sport doet of intense krachttraining doet, worden je spieren zwaar belast. Voor effectief spierherstel na de training en duurzame spiergroei heeft je lichaam eiwitten nodig, want je spieren bestaan voor een groot deel uit eiwitten.

Aminozuren zijn nodig voor de vorming van zulke eiwitten, die je via eiwithoudende voedingsmiddelen binnenkrijgt.

Wei-eiwitsupplementen kunnen je helpen spieren op te bouwen en spieren te regenereren. (Image source: Unsplash / Jonathan Borba)

Impact Wei-eiwit is een eiwit afgeleid van wei en bestaat uit essentiële, biologisch hoogwaardige aminozuren (1).

Wei-eiwitten zijn een waardevolle bron van eiwitten voor je lichaam, die snel door je spijsverteringskanaal kunnen worden opgenomen en omgezet in je lichaamseigen eiwitten. Dit betekent dat ze vele functies in je lichaam kunnen ondersteunen

  • gerichte spieropbouw
  • snelle spierregeneratie
  • versneld metabolisme

Over de details van de verschillende effecten kun je lezen in het volgende hoofdstuk.

Effect van gerichte spieropbouw

Intensieve en uitgebreide training alleen is meestal niet voldoende om spieren op te bouwen. Je lichaam kan alleen nieuwe en duurzame spiermassa opbouwen als de verschillende bestanddelen, in dit geval vooral eiwitten, voor dit proces beschikbaar zijn.

Als je veel en intensief sport, neemt ook je behoefte aan eiwitten toe, die naast een eiwitrijk dieet gedekt moeten worden.

Hiervoor is het aan te bevelen Impact Whey eiwitten te nemen. Wei-eiwit is erg populair bij atleten voor gerichte spieropbouw.

Omdat het bestaat uit alle essentiële aminozuren die je lichaam nodig heeft om spieren op te bouwen, kan het dit proces positief ondersteunen (2, 3, 10). Het is licht verteerbaar en bereikt daardoor snel de spieren.

Effect op snel spierherstel

Als je intensief traint, worden je spieren intensief gebruikt. Het kan ook gebeuren dat je spieren kleine verwondingen oplopen. De spanning op je spieren tijdens de training kan kleine scheurtjes veroorzaken. Je kent deze pijn als onaangename spierpijn.

Na elke trainingssessie herstelt je lichaam deze verwondingen aan je spieren. Dit proces kan langer duren, afhankelijk van de intensiteit van de training.

Wetenschappelijk bewijs toont aan dat suppletie met wei-eiwit je lichaam kan helpen dit herstelproces doeltreffender en sneller uit te voeren (3, 4, 10).

Effect op versnelde stofwisseling

Als je regelmatig sport en extra Impact Whey eiwit neemt om aan je eiwitbehoefte te voldoen, kan dit ook een positief effect hebben op je stofwisseling.

Zoals reeds gezegd, kan wei-eiwit gerichte spiergroei bevorderen (2, 4). Dit kan op lange termijn ook je energieverbruik en basaal metabolisme verhogen.

Dit kan als effect hebben dat je stofwisseling wordt gestimuleerd en je lichaam sneller vet kan afbreken (7, 8). Op dit punt is het echter belangrijk dat je begrijpt dat dit proces niet kan plaatsvinden zonder regelmatige trainingen of trainingssessies.

Om actief vet te verminderen door de inname van Wei-eiwit, moet je aan intensieve lichaamsbeweging doen.

Wat zijn de mogelijke bijwerkingen van het innemen van Impact Whey Protein?

Je gezondheid moet altijd op de eerste plaats komen. Daarom raden we je aan bij de inname van Impact Whey Protein altijd de aanbevolen dosering te volgen. Zo kun je bijwerkingen van de Whey Protein vermijden en mogelijke gezondheidsrisico’s voor jezelf tot een minimum beperken.

Je moet altijd de aanbevolen dosering volgen en die niet overschrijden.

Er zijn echter wetenschappelijke aanwijzingen dat het innemen van Impact Whey Protein producten huidirritatie en problemen kan veroorzaken. Dit komt door de verstoring van de hormoonhuishouding (6)

Omdat Impact Wei-eiwitten een van melk afgeleid product zijn, zijn niet alle soorten Wei geschikt voor inname bij lactose-intolerantie. Inslikken kan in deze gevallen onaangename toestanden veroorzaken, zoals maagproblemen of maagpijn.

Bovendien is wetenschappelijk bewezen dat de inname van Wei-eiwitten kan leiden tot verlies van eetlust op korte en lange termijn (9). Dit effect moet met uiterste voorzichtigheid behandeld worden en je moet je ervan bewust zijn.

Wanneer en voor wie is het aan te raden Impact Whey Protein te nemen?

Het innemen van Impact Whey Protein is in het algemeen geschikt voor lichamelijk actieve mensen. Hiertoe behoren bijvoorbeeld wedstrijd- en beroepssporters. Ook als je in je vrije tijd veel aan sport doet, kun je overwegen Whey proteïne in te nemen.

Wei-eiwitsupplementen zijn populaire eiwitbronnen bij sport. (Image source: Unsplash / Jonathan Borba)

Zoals reeds gezegd spelen eiwitten een belangrijke rol bij de doelgerichte opbouw en effectieve regeneratie van je spieren.

Hoge spieruitgaven verhogen je behoefte aan eiwitten, die je kunt dekken door Impact Whey proteïne (2) in te nemen. Het is daarom een nuttig voedingssupplement voor je sportbeoefening.

Wei-eiwit is erg populair bij veel atleten.

Als je bijvoorbeeld aan bodybuilding of intensieve krachttraining doet, kan dit wei-eiwit specifiek de opbouw van je spiermassa verhogen en tegelijk je vetverbranding ondersteunen (4)

Welke soorten Impact Whey Protein zijn er?

Afhankelijk van het fabricageproces kan Impact Whey Protein verdeeld worden in verschillende graden van zuiverheid. Deze verschillen in principe in hun samenstelling en kunnen ook verschillen in smaak hebben. We hebben de belangrijkste kenmerken van de verschillende soorten hieronder voor je samengevat.

Type Omschrijving
Wei-eiwitconcentraat lager eiwitgehalte van circa 70-80%, hoger vetgehalte van circa 3-5%, koolhydraatgehalte van circa 4-8%, niet geschikt voor lactose-intolerantie, hoger geprijsd
Wei-eiwitisolaat hoog eiwitgehalte van 90-96%, laag vetgehalte en laag koolhydraatgehalte van circa minder dan 1%, compatibel met lactose-intolerantie, hoger geprijsd
Whey Protein Hydrolysate Gesplitst wei-eiwit, Snelle opname door het lichaam, Bittere smaak, Hoog geprijsd

Je kunt de details van de afzonderlijke soorten Wei hieronder bestuderen.

Wei-eiwit concentraat

Wei-eiwit concentraat is de goedkoopste soort impact wei-eiwit. Het heeft echter meestal een lager eiwitgehalte dan isolaat en hydrolysaat, en een hoger vetgehalte.

Het is ook belangrijk voor je om te weten dat deze soort wei het hoogste gehalte aan koolhydraten heeft.

Eiwitpoeder is gemakkelijk zelf te doseren. (Image source: Unsplash / HowToGym)

Door het hoge lactosegehalte is het echter niet geschikt voor je als je lijdt aan lactose-intolerantie. Met deze factor moet je beslist rekening houden bij je keuze.

We bevelen Whey Protein Concentrate aan als de prijs een essentiële rol speelt bij je aankoopbeslissing. Dan is deze soort Whey precies goed voor jou.
Whey Protein

Isolate

Whey proteïne isolaat is een bijzonder koolhydraat- en vetarme soort Whey proteïne. Deze eigenschappen worden verkregen door speciale fabricageprocessen, zoals het microfiltratieproces.

Hierdoor wordt dit Wei-eiwit bijzonder goed verdragen door mensen met lactose-intolerantie.

We raden aan de voedingswaardetabel voor deze soort Whey te controleren om zeker te zijn van de echtheid van het Whey Protein Isolate.

Door het fabricageproces is het eiwitgehalte van Whey Protein Isolate zelfs aanzienlijk verhoogd, wat betekent dat dit Wei-eiwit een hoger eiwitgehalte heeft in directe vergelijking met Whey Protein Concentrate. Het is echter ook veel duurder.

Wei-eiwithydrolysaat

Wei-eiwithydrolysaat is de duurste soort van de wei-eiwitten. Het wordt verkregen door middel van het hydrolyseproces.

Het proces splitst de eiwitten in kleinere componenten, wat een snelle opname van de eiwitten in het lichaam bevordert.

Het gebruik van het hydrolyseproces heeft echter ook een gevolg, want het geeft het wei-eiwithydrolysaat een sterke eigen smaak. Daarom kun je deze vorm van Whey proteïne meestal alleen kopen in capsules of tabletten.

Hoe moet Impact Whey Protein gedoseerd en ingenomen worden?

Wat de dosering betreft, geven de verschillende fabrikanten op de verpakking van het Whey eiwit meestal aan hoeveel je kunt innemen.

We raden je aan deze richtlijnen op te volgen, zodat je het best mogelijke resultaat bereikt met de inname van het eiwit.

Bij inname en dosering moet je altijd de aanwijzingen van de fabrikant volgen.

Als je Impact Whey Protein in poedervorm koopt, is de mengverhouding van poeder en vloeistof niet van belang en kun je die aanpassen aan je persoonlijke voorkeur.

Als je liever een meer stroperig mengsel hebt, kun je het eiwitpoeder met minder vloeistof mengen.

Ook het tijdstip van inname wordt door de fabrikant voorgeschreven. Maar omdat Impact Whey Protein van zeer hoge kwaliteit is en daardoor snel door het lichaam wordt opgenomen, kun je het meestal zo vaak nemen als je wilt voor of na je trainingssessie.

In dit geval tonen wetenschappelijke studies aan dat het tijdstip van inname geen significant effect heeft op het resultaat of je fysieke prestaties (5).

Wat zijn de alternatieven voor Impact Whey Protein?

Je eiwitbehoefte hangt af van je lichamelijke activiteit. Doe je regelmatig aan lichamelijke activiteit en intensieve training, dan heb je een hogere eiwitbehoefte die vervuld moet worden.

Je kunt ook in deze behoefte voorzien zonder eiwitpoeder te nemen, bijvoorbeeld door een eiwitrijk dieet te eten.

Om dit gemakkelijker voor je te maken, hebben we een handige selectie van eiwitrijke voedingsmiddelen op een rijtje gezet

  • Melk en zuivelproducten
  • Peulvruchten
  • Vis en vlees
  • Sojaproducten
  • Eieren

Deze lijsten zijn natuurlijk alleen maar aanbevelingen ter inspiratie. Je moet de juiste voedingsmiddelen kiezen op basis van je persoonlijke behoeften en voorkeuren.

Beeldbron: Kasikij / 123rf

Referenties (10)

1. Marshall, Keri. “Therapeutic applications of whey protein.” Alternative medicine review : a journal of clinical therapeutic vol. 9,2 (2004): 136-56
Bron

2. Devries, Michaela C, and Stuart M Phillips. “Supplemental protein in support of muscle mass and health: advantage whey.” Journal of food science vol. 80 Suppl 1 (2015): A8-A15. doi:10.1111/1750-3841.12802
Bron

3. Patel, Seema. “Emerging trends in nutraceutical applications of whey protein and its derivatives.” Journal of food science and technology vol. 52,11 (2015): 6847-58. doi:10.1007/s13197-015-1894-0
Bron

4. EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA). Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to whey protein. EFSA Journal, vol 8,10 (2010):1818
Bron

5. Schoenfeld, B.J., Aragon, A.A. & Krieger, J.W. The effect of protein timing on muscle strength and hypertrophy: a meta-analysis. J Int Soc Sports Nutr 10, 53 (2013). https://doi.org/10.1186/1550-2783-10-53
Bron

6. Pontes, Thaís de Carvalho et al. “Incidence of acne vulgaris in young adult users of protein-calorie supplements in the city of João Pessoa--PB.” Anais brasileiros de dermatologia vol. 88,6 (2013): 907-12. doi:10.1590/abd1806-4841.20132024
Bron

7. Zapata RC, Singh A, Pezeshki A, Nibber T, Chelikani PK. Whey Protein Components - Lactalbumin and Lactoferrin - Improve Energy Balance and Metabolism. Sci Rep. 2017 Aug 30;7(1):9917. doi: 10.1038/s41598-017-09781-2. PMID: 28855697; PMCID: PMC5577213.
Bron

8. West, Daniel W D et al. “Whey Protein Supplementation Enhances Whole Body Protein Metabolism and Performance Recovery after Resistance Exercise: A Double-Blind Crossover Study.” Nutrients vol. 9,7 735. 11 Jul. 2017, doi:10.3390/nu9070735
Bron

9. Mollahosseini, Mehdi et al. “Effect of whey protein supplementation on long and short term appetite: A meta-analysis of randomized controlled trials.” Clinical nutrition ESPEN vol. 20 (2017): 34-40. doi:10.1016/j.clnesp.2017.04.002
Bron

10. Davies, Robert W et al. “The Effect of Whey Protein Supplementation on the Temporal Recovery of Muscle Function Following Resistance Training: A Systematic Review and Meta-Analysis.” Nutrients vol. 10,2 221. 16 Feb. 2018, doi:10.3390/nu10020221
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftlicher Artikel
Marshall, Keri. “Therapeutic applications of whey protein.” Alternative medicine review : a journal of clinical therapeutic vol. 9,2 (2004): 136-56
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Devries, Michaela C, and Stuart M Phillips. “Supplemental protein in support of muscle mass and health: advantage whey.” Journal of food science vol. 80 Suppl 1 (2015): A8-A15. doi:10.1111/1750-3841.12802
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Patel, Seema. “Emerging trends in nutraceutical applications of whey protein and its derivatives.” Journal of food science and technology vol. 52,11 (2015): 6847-58. doi:10.1007/s13197-015-1894-0
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA). Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to whey protein. EFSA Journal, vol 8,10 (2010):1818
Ga naar bron
Wissenschaftliche Metastudie
Schoenfeld, B.J., Aragon, A.A. & Krieger, J.W. The effect of protein timing on muscle strength and hypertrophy: a meta-analysis. J Int Soc Sports Nutr 10, 53 (2013). https://doi.org/10.1186/1550-2783-10-53
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Pontes, Thaís de Carvalho et al. “Incidence of acne vulgaris in young adult users of protein-calorie supplements in the city of João Pessoa--PB.” Anais brasileiros de dermatologia vol. 88,6 (2013): 907-12. doi:10.1590/abd1806-4841.20132024
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Zapata RC, Singh A, Pezeshki A, Nibber T, Chelikani PK. Whey Protein Components - Lactalbumin and Lactoferrin - Improve Energy Balance and Metabolism. Sci Rep. 2017 Aug 30;7(1):9917. doi: 10.1038/s41598-017-09781-2. PMID: 28855697; PMCID: PMC5577213.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
West, Daniel W D et al. “Whey Protein Supplementation Enhances Whole Body Protein Metabolism and Performance Recovery after Resistance Exercise: A Double-Blind Crossover Study.” Nutrients vol. 9,7 735. 11 Jul. 2017, doi:10.3390/nu9070735
Ga naar bron
Wissenschaftliche Metastudie
Mollahosseini, Mehdi et al. “Effect of whey protein supplementation on long and short term appetite: A meta-analysis of randomized controlled trials.” Clinical nutrition ESPEN vol. 20 (2017): 34-40. doi:10.1016/j.clnesp.2017.04.002
Ga naar bron
Wissenschaftliche Metastudie
Davies, Robert W et al. “The Effect of Whey Protein Supplementation on the Temporal Recovery of Muscle Function Following Resistance Training: A Systematic Review and Meta-Analysis.” Nutrients vol. 10,2 221. 16 Feb. 2018, doi:10.3390/nu10020221
Ga naar bron
Recensies