Laatst bijgewerkt: 07-10-2021

Onze selectiecriteria

40Onderzochte producten

50Bestede uren

48Beoordeelde onderzoeken

151Verzamelde opmerkingen

Welkom bij onze grote glutamine test 2021. Hier presenteren we alle glutamine producten die we uitvoerig getest hebben. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het internet toegevoegd.

We willen je aankoopbeslissing gemakkelijker maken en je helpen de beste glutamine voor je te vinden.

Je vindt ook antwoorden op veel gestelde vragen in onze gids. Als ze beschikbaar zijn, bieden we ook interessante testvideo’s aan. Verder vind je op deze pagina ook enkele belangrijke gegevens waar je beslist aandacht aan moet besteden als je glutamine wilt kopen.

Belangrijk om te weten

  • Glutamine is een semi-essentieel aminozuur en wordt bovendien via supplementen ingenomen om de zelf-synthese te ondersteunen bij stress.
  • Als je vaak verkouden bent of momenteel veel mentale of fysieke stress hebt, kun je L-glutamine nemen om je immuunsysteem te ondersteunen.
  • Glutamine wordt ook gebruikt bij darmproblemen, omdat het een positief effect heeft op het darmslijmvlies.


Beste Glutamine: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf kunt stellen voor je glutamine koopt

Wat is L-glutamine?

Eerst en vooral moet je weten dat glutamine en L-glutamine hetzelfde betekenen. De vereenvoudigde vorm glutamine maakt het echter gemakkelijker te lezen.

Je grenzen verleggen en regelmatig uit je comfortzone stappen betekent je ontwikkelen en groeien – dit kan leiden tot een tekort aan glutamine. (Image source: unsplash.com / Hu Chen)

En dat brengt ons tot de kern van de vraag wat glutamine eigenlijk is. Mensen hebben aminozuren nodig. Er zijn aminozuren die alleen via voedsel worden opgenomen en aminozuren die door het lichaam worden aangemaakt.
Er bestaateen risico op een tekort aan glutamine, vooral bij intensieve trainingen, voortdurende stress of ziekte.
Tijdens deze fasen breekt het lichaam een bijzonder grote hoeveelheid glutamine af. Daarom is het zinvol om glutamine eens nader te bekijken.

De laatste zijn semi-essentiële aminozuren. Glutamine behoort ook tot deze groep. Bij dit proces van zelf-synthese kan echter in bepaalde gevallen een verhoogde behoefte aan glutamine optreden.

Glutamine is een uitstekend supplement om de aminozurenbalans aan te vullen.

Hoe werkt glutamine en voor wie is het nuttig?

Glutamine zorgt ervoor dat de energievoorraden van je spieren sneller aangevuld worden.

Deze energievoorraden, die in vakjargon glycogeenvoorraden genoemd worden, worden bij lichamelijke inspanning bijzonder zwaar belast. Je hebt misschien wel eens van glutamine gehoord in verband met atleten. Atleten nemen het aminozuur vaak om hun prestaties op peil te houden. (1)

Het belangrijkste criterium voor aanhoudend hoge prestaties is een snelle herstelfase. Je spieren hebben een bepaalde tijd nodig om te herstellen van de inspanning.

Het is moeilijk of onmogelijk om bij grote inspanning de glycogeenvoorraden snel genoeg uit voedsel aan te vullen. Als je glycogeenvoorraden leeg zijn, heb je weinig energie.

Uit je schooltijd herinner je je misschien nog hoe glucose hielp in zulke vermoeide en vermoeide fasen. Het grote nadeel is echter het grote aantal calorieën dat glucose met zich meebrengt.

Hoewel glucose helpt om je glycogeenvoorraden aan te vullen en je die broodnodige energieboost te geven, wordt het op de lange duur helaas tamelijk ongezond voor je bloedsuikerspiegel. Glutamine is hiervoor een betere keuze. (2, 3)

Laten we bij het voorbeeld van vermoeide en vermoeide fasen blijven. Examens zijn stressvol en nachtdiensten zijn niet ongewoon.

Als de concentratie verslapt, wenden velen zich tot gevaarlijke middelen zoals ADHD medicijnen. We stellen voor dat je allereerst zorgt voor een goed time management en voldoende slaap krijgt.

Dit kan je behoeden voor het oplopen van een verkoudheid, die veroorzaakt wordt door het zogenaamde open-wind-fenomeen.

Je bent het open-venster fenomeen vast wel eens op een of andere manier tegengekomen. Het is een verhoogd risico op infectie na lichamelijk of geestelijk stressvolle situaties.

Dit open-venster verschijnsel treedt zowel op bij examens als bij atleten tijdens intensieve trainingssessies, zodra er een rustfase optreedt. Daarom is het belangrijk om voldoende te slapen, evenwichtig te eten en je tijd goed te beheren.

Wil je aan de veilige kant staan en iets goeds voor je lichaam doen, neem dan een goed glutamine supplement.

Om te weten te komen of het supplement interessant voor je kan zijn, hebben we een lijst van indicaties samengesteld. L-glutamine heeft een positief effect op:

  • Chronische infecties
  • Intensieve sportbeoefening (1)
  • Maagontsteking
  • Prikkelbaar darmsyndroom
  • Aanvullende therapie ter ondersteuning van chemotherapie (4, 5)
  • Lekke darm syndroom
  • Depressie (3)
  • Immuundeficiëntie (6)

Verder is suppletie met L-glutamine nuttig bij een koolhydraatarm dieet, d.w.z. een dieet dat in het dagelijks leven weinig koolhydraten toelaat.

Bij een koolhydraatarm dieet heeft je lichaam een tekort aan glycogeen. Dit wordt meestal via koolhydraten opgenomen.

Het voedingssupplement glutamine is een eenvoudig alternatief voor kostbare dieetveranderingen om je glycogeenvoorraden aan te vullen.

Een koolhydraatarm dieet betekent het vermijden van tarweproducten en dergelijke. Maar het kan ook veel heerlijke nieuwe recepten openen. Je kunt bijvoorbeeld gemakkelijk een gezonde groentepan bereiden met een filet van hoge kwaliteit. (Image source: unsplash.com / Louis Hansel)

Welke bijwerkingen en wisselwerkingen heeft glutamine?

Als je afhankelijk bent van medicijnen, raden we je aan eerst je arts te raadplegen, zoals bij elk voedingssupplement.

Je gezondheid en welzijn moeten je eerste prioriteit zijn. Vooral als je aan een ernstige leverziekte lijdt, kun je beter geen glutamine nemen.

Glutamine suppletie kan het genezingsproces van je ziekte sterk beïnvloeden.

In studies traden de eerste bijwerkingen pas op na 30 g per kilogram lichaamsgewicht. L-glutamine is dus veilig als supplement, want je zult eenvoudigweg niet in staat zijn om 30 g glutamine per kilogram lichaamsgewicht door te slikken.

Maar als er toch bijwerkingen optreden, uiten die zich in symptomen als diarree of hoofdpijn.

Besluit: Welke soorten glutamine zijn er en welke is geschikt voor jou?

Als je glutamine wilt kopen, zijn er twee soorten waar je uit kunt kiezen

  • Pure Glutamine
  • Glutamine Peptide

De verschillende soorten hebben elk hun voor- en nadelen. Afhankelijk van wat je verkiest, is een andere soort het beste voor je. Het volgende gedeelte zal je helpen beslissen.

Wat zijn de voordelen en nadelen van pure glutamine?

Glutamine is sterk geconcentreerd en de hoeveelheid die je moet innemen is minder dan glutamine peptide.

Bij het supplement glutamine kun je aannemen dat het 100% zuivere glutamine is. Bij glutamine moet je je beperken tot capsules, tabletten of poeder.

De prijs-prestatie verhouding is beter met glutamine, want de producten zijn productiever en je hebt er dus langer wat aan.

Je glutamine kan echter klonteren, wat niet bepaald smakelijk is. Het voordeel van capsules is dat je ze overal mee naartoe kunt nemen, zodat je ze ook onderweg kunt innemen.

We hebben de voor- en nadelen van glutamine poeder voor je op een rijtje gezet:

Voordelen
  • Snelle opname door het lichaam
  • Diverse smaken
  • Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Lange houdbaarheid
Nadelen
  • Onhandig, want het moet opgelost worden
  • Onsmakelijke klonten
  • Omslachtige dosering

En hier krijg je een overzicht van de voor- en nadelen van glutamine capsules en tabletten:

Nadelen
Voordelen
  • Ook geschikt voor onderweg
  • Slechts 1- 2capsules per dag nodig
  • Neutrale smaak
  • Veganistische capsules verkrijgbaar
  • Vaak veel toevoegingen
  • Duurder dan poeder
  • Langer door het lichaam verwerkt

Wat onderscheidt glutamine peptide en wat zijn de voor- en nadelen?

Glutamine peptide bestaat voor 30% uit glutamine en voor 70% uit hoofdzakelijk alanine. Om de gewenste dosis glutamine te bereiken, moet je deze samenstelling volgen.

Glutamine peptide is dus de combinatie van glutamine en een ander aminozuur. Meestal zijn glutamine peptiden een tarweproteïne hydrolysaat met een gemiddeld glutaminegehalte van ongeveer 30%.

Het grote voordeel van glutamine peptide is zijn goede oplosbaarheid in water en stabiliteit in vloeistoffen. Je kunt dus je glutamine peptide in water bereiden en het later opdrinken.

Deze optie is niet beschikbaar met zuivere glutamine. Ook heeft glutamine peptide een betere hittebestendigheid dan glutamine.

Met glutamine peptide worden meestal di- of tripeptiden gebruikt. Goede peptiden, dat zouden di- en tripeptiden zijn, worden sneller door je lichaam opgenomen dan vrije aminozuren, zoals glutamine dat is.

Als je de voorkeur geeft aan kant-en-klare drankjes of repen, is glutamine peptide een betere keuze.

Voordelen
  • Ook geschikt voor onderweg
  • Voor de kleine honger of dorst tussendoor
  • Goede smaak
  • Kan snel door het lichaam verwerkt worden
Nadelen
  • Vaak veel toevoegingen
  • Duurste variant op lange termijn

Koopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om glutamine te vergelijken en te evalueren

In het volgende laten we je zien welke aspecten je kunt gebruiken om een keuze te maken tussen de vele glutamine producten.

De criteria die je kunt gebruiken om glutamine producten te vergelijken zijn onder andere

  • Doseringsvorm
  • Toevoegingen
  • Land van herkomst
  • Intolerantie

In de volgende paragrafen leggen we uit wat bij elk van de criteria belangrijk is, om je te helpen bij je aankoopbeslissing.

Doseringsvorm

Je kunt kiezen uit capsules, tabletten, poeder, drankjes of repen.

Merk op dat glutamine peptide beter opgenomen wordt in repen of drankjes, terwijl glutamine beter opgenomen wordt in capsule-, tablet- of poedervorm.

Je vindt de voor- en nadelen van elke vorm in het hoofdstuk: Besluit: Welke soorten glutamine zijn er en welke is geschikt voor jou?

Toevoegingen

Als toevoegingen je een doorn in het oog zijn of je verdraagt ze gewoon niet, dan heb je beperkte mogelijkheden met drankjes en repen. Glutamine poeder heeft meestal de minste tot geen toevoegingen.

Filter gewoon de toevoegingen uit bij je online zoektocht naar de juiste glutamine.

Vaak zijn er toevoegingen zoals smaakversterkers, kleurstoffen, conserveringsmiddelen of zelfs zoetstoffen, die ook het aantal calorieën kunnen opdrijven.

Daartegenover staan echter ook goede toevoegingen zoals BCAA’s, vitamines of andere aminozuren.

Afhankelijk van waar je je op wilt richten, kun je een glutamine kiezen met de juiste ingrediënten voor jou.

Glutamine supplementen omvatten ook veganistische producten. Vooral in poedervorm zit je aan de veilige kant.

Bij capsules bestaat het risico dat het omhulsel van de capsule van dierlijke gelatine gemaakt is. Zoek naar het “vegan” etiket op je product.

We hebben een informatieve video voor je uitgezocht die de werking van glutamine nog eens uitlegt:

Land van herkomst

Een belangrijk criterium bij je zoektocht naar het juiste supplement is het land van productie. Het is raadzaam ook naar het land van produktie te kijken.

Als je glutamine in de EU of, beter nog, in Duitsland wordt geproduceerd, kun je er zeker van zijn dat het aan de plaatselijke voorschriften voldoet.

Voedingssupplementen zijn onderworpen aan verplichte etikettering en moeten aan bepaalde eisen voldoen. Deze zijn verstandig en dienen om je te beschermen.

Ook al kan een product uit het buitenland, zoals de VS, aanmerkelijk goedkoper zijn, je betaalt de prijs met je gezondheid.

Bovendien kan de douane je product uit de handel nemen of moet je extra invoer-BTW of douanerechten betalen. Dit verhoogt dan weer de totale prijs, die je eigenlijk zou willen besparen.

Tenslotte is het de vraag of het voedingssupplement in Duitsland überhaupt goedgekeurd is. Is dat niet het geval, dan neemt de douane je glutamine in beslag, ook al heb je er al voor betaald.

Verpakkingen die in goed Duits geschreven zijn, zijn een goede indicator van een veilig product. Je kunt de ingrediëntenlijst bekijken voor je koopt.

Intoleranties

Niet alleen ongewenste toevoegingen, maar ook intoleranties zoals lactose- en glucose-intolerantie of gluten-intolerantie beperken de voeding.

Voedingssupplementen zijn hierbij nuttige hulpjes. Maar als ze ook allergenen bevatten, wordt het alleen maar ingewikkelder voor je.

In dit geval heb je de mogelijkheid om glutamine te gebruiken, dat geen allergenen bevat.

Wetenswaardigheden over glutamine

Hoe doseer ik glutamine en wanneer neem ik het in?

Je moet je glutamine altijd innemen volgens de aanwijzingen op de verpakking. Voor capsules zijn het vaak 2 – 4 capsules per dag.

Voor poeder wordt meestal een dagelijkse hoeveelheid van 10-20 g aanbevolen. Met een verpakkingsinhoud van 500 g is je product meer dan een maand houdbaar.

Je kunt je glutamine innemen zoals het het beste in je routine past.

Of je het ’s morgens, ’s avonds voor of na je training inneemt, maakt eigenlijk niet uit. Het belangrijkste is dat het goed in je ritme past.

Zelfs pinda’s bevatten veel glutamine. Je kunt zelfs thuis je eigen pindakaas maken. Het enige wat je hoeft te doen is plantaardige olie en ongezouten pinda’s in een krachtige blender te doen en te blenden. Je pindakaas is vrij van additieven en veelzijdig. (Image source: unsplash.com / Olia Nayda)

Welke voedingsmiddelen bevatten glutamine?

Gebruik de tabel hieronder om een overzicht te krijgen van welke voedingsmiddelen je hoeveel glutamine kunt halen.

We hebben de voedingsmiddelen in de tabel links opgesomd.

Lebensmittel Glutaminanteil in mg pro 100 g
Sojabohnen 6490 mg
Erdnüsse 5630 mg
Dinkelmehl 5170 mg
Mungbohne 4810 mg

Waarom ruikt glutamine naar ammoniak?

Als je product naar ammoniak ruikt, is dat geen goed teken. Het kan erop wijzen dat het product verkeerd bewaard is.

Verder is het onaanvaardbaar om een product in te slikken dat naar ammoniak ruikt. Ons advies is het product terug te sturen.

Om het zekere voor het onzekere te nemen, kun je een glutamine product van een ander merk proberen.

Zo is er weinig kans dat je weer een glutamine tegenkomt die naar ammoniak ruikt.

Beeldbron: 123rf.com / 65226004

Referenties (6)

1. Jacqueline Carvalho-Peixoto, Robson Cardilo Alves, Luiz-Claudio Cameron. Glutamine and Carbohydrate Supplements Reduce Ammonemia Increase During Endurance Field Exercise. Appl Physiol Nutr Metab. 2007 Dec;32(6):1186-90.
Bron

2. L I Arwert, J B Deijen, M L Drent. Effects of an Oral Mixture Containing Glycine, Glutamine and Niacin on Memory, GH and IGF-I Secretion in Middle-Aged and Elderly Subjects. Nutr Neurosci. 2003 Oct;6(5):269-75.
Bron

3. Younghyurk Lee, Hyeonwi Son, Gyeongwha Kim et al. Glutamine deficiency in the prefrontal cortex increases depressive-like behaviours in male mice. J Psychiatry Neurosci. 2013 May; 38(3): 183–191.
Bron

4. Katharina S Kuhn, Maurizio Muscaritoli, Paul Wischmeyer, Peter Stehle. Glutamine as Indispensable Nutrient in Oncology: Experimental and Clinical Evidence. Eur J Nutr. 2010 Jun;49(4):197-210.
Bron

5. S Yoshida, A Kaibara, N Ishibashi, K Shirouzu. Glutamine Supplementation in Cancer Patients. Nutrition. 2001 Sep;17(9):766-8.
Bron

6. P C Calder, P Yaqoob. Glutamine and the Immune System. Amino Acids. 1999;17(3):227-41.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Studie
Jacqueline Carvalho-Peixoto, Robson Cardilo Alves, Luiz-Claudio Cameron. Glutamine and Carbohydrate Supplements Reduce Ammonemia Increase During Endurance Field Exercise. Appl Physiol Nutr Metab. 2007 Dec;32(6):1186-90.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
L I Arwert, J B Deijen, M L Drent. Effects of an Oral Mixture Containing Glycine, Glutamine and Niacin on Memory, GH and IGF-I Secretion in Middle-Aged and Elderly Subjects. Nutr Neurosci. 2003 Oct;6(5):269-75.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Younghyurk Lee, Hyeonwi Son, Gyeongwha Kim et al. Glutamine deficiency in the prefrontal cortex increases depressive-like behaviours in male mice. J Psychiatry Neurosci. 2013 May; 38(3): 183–191.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Katharina S Kuhn, Maurizio Muscaritoli, Paul Wischmeyer, Peter Stehle. Glutamine as Indispensable Nutrient in Oncology: Experimental and Clinical Evidence. Eur J Nutr. 2010 Jun;49(4):197-210.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
S Yoshida, A Kaibara, N Ishibashi, K Shirouzu. Glutamine Supplementation in Cancer Patients. Nutrition. 2001 Sep;17(9):766-8.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
P C Calder, P Yaqoob. Glutamine and the Immune System. Amino Acids. 1999;17(3):227-41.
Ga naar bron
Recensies