Laatst bijgewerkt: 06-10-2021

Onze selectiecriteria

29Onderzochte producten

44Bestede uren

41Beoordeelde onderzoeken

173Verzamelde opmerkingen

Welkom bij onze grote Glucomannan Test 2022. Hier stellen we alle producten die we getest hebben in detail voor. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het internet toegevoegd.

We willen je aankoopbeslissing graag gemakkelijker maken en je helpen de beste glucomannaan voor je te vinden.

Je vindt ook antwoorden op veel gestelde vragen in onze gids. Als ze beschikbaar zijn, bieden we ook interessante testvideo’s aan. Verder vind je op deze pagina ook enkele belangrijke gegevens waarvan je op de hoogte moet zijn als je een Glucomannan product wilt kopen.

Belangrijk om te weten

  • Glucomannaan is een voedingsvezel die vooral verkregen wordt uit de Aziatische konjac wortel. Het bijzondere van de stof is zijn vermogen om tot 50 maal zijn eigen massa in water op te nemen.
  • Omdat het een zuiver plantaardige stof is, kunnen zowel vegetariërs als veganisten het zonder aarzelen gebruiken.
  • Het zwaartepunt van het actieve bestanddeel ligt duidelijk bij zijn vermogen om het lichaamsgewicht binnen korte tijd te verminderen. Bovendien kan de eetlust verminderen door inname ervan.

Beste Glucomannan: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je glucomannaan koopt

Wat is glucomannaan precies?

Glucomannan is een wateroplosbare voedingsvezel die in veel voedingsmiddelen voorkomt. Het wordt in bijzonder hoge doses gevonden in de Aziatische konjac wortel.

Strikt genomen is het een zetmeelachtige substantie die bestaat uit vertakte koolhydraatketens.

De droge wortelstok van de konjac wortel, ook wel duivelstong genoemd, bestaat voor meer dan de helft uit glucomannaan, waardoor de plant bijzonder populair is als bron. Bovendien wordt het beschouwd als de belangrijkste bron van de stof voor het menselijk lichaam. (Bron: 123rf.com / Iamsumang B.)

Wat zijn de voordelen van glucomannaan?

Eerst en vooral kan glucomannan helpen bij gewichtsverlies.

[/tablex]De konjacwortel zelf, die bekend staat om zijn grote hoeveelheid glucomannaan, is als volgt samengesteld:

Glucomannan Stärke Eiweiß Zucker
49 – 60 % 10 – 30 % 5 – 14 % 3 – 5 %

Met glucomannaan Deze hebben de eigenschap hun volume te vertienvoudigen als ze met water of andere vloeistoffen opzwellen. Dit triggert het gevoel van verzadiging veel eerder.

Het resulterende verzadigingsgevoel houdt ook veel langer aan dan dat van een gewone maaltijd. Dit aspect alleen al maakt glucomannaan tot een waardevolle metgezel voor elk dieet. (1)

Glucomannan voorkomt ook het hunkeren naar eetlust en onderdrukt de eetlust. Onderzoekers hebben ontdekt dat glucomannanen de eetlust verminderen omdat ze een gunstig effect hebben op het ghreline gehalte. In hun studies konden ze aantonen dat het innemen van glucomannan het ghreline niveau doet dalen en urenlang laag blijft. (2)

Glucomannanen binden niet alleen water maar ook vetten. Als glucomannanen bij een maaltijd worden ingenomen, absorberen ze een aanzienlijke hoeveelheid van de vetten die in het voedsel zitten. Net als een spons absorbeert en bindt glucomannaan voedingsvetten, zodat ze niet door het darmslijmvlies opgenomen kunnen worden.

De vetten worden dan gewoon weer uitgescheiden in de ontlasting, zonder de kans te krijgen zich als vetkussentjes op de buik of de heupen te nestelen. Regelmatige inname van glucomannan zorgt er dus voor dat er minder vet wordt opgenomen, en draagt zo bij tot een verminderde calorie-inname en ondersteunt gewichtsverlies. (3)

Een ander voordeel van glucomannaan is het positieve effect op de spijsvertering. Net als andere voedingsvezels zwellen glucomannanen op in het darmkanaal en verbeteren ze de stoelgang door de beweging van de darmspieren te stimuleren. (4)

Omdat veel mensen met overgewicht te veel eten door een overeenkomstige eetlust, kan het werkzame bestanddeel hen passief maar niettemin effectief helpen om uiteindelijk minder calorieën binnen te krijgen.

Als de aanbevolen hoeveelheid regelmatig wordt ingenomen, kan iemand met overgewicht in korte tijd enkele kilo’s lichaamsgewicht verliezen, bijvoorbeeld 1-2 maanden.

Bovendien hebben glucomannanen ook een gunstige invloed op het immuunsysteem. Ze versterken de witte bloedcellen die ons lichaam tegen ongewenste indringers beschermen en bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkende micro-organismen bestrijden.

Bovendien kan glucomannaan helpen de schade aan cellen door oxidatieve stress te verminderen, omdat het de lichaamsproductie van antioxidanten verhoogt. Het immuunsysteem en al onze cellen kunnen dus baat hebben bij Glucomannan. (5)

Wat zijn de bijwerkingen van glucomannan?

In principe is de inname van glucomannaan ongevaarlijk volgens het bureau voor consumentenbescherming. Er moet echter ook opgemerkt worden dat de aanbevolen dagelijkse dosis in geen geval overschreden mag worden. Aan de andere kant kunnen bijwerkingen een probleem worden.

Dit zijn vooral maag- en darmproblemen, zoals winderigheid, diarree en buikpijn. Bovendien kan glucomannaan de absorptie van vetoplosbare vitamines zoals vitamine D, vitamine E en vitamine K remmen als het in te grote doses wordt ingenomen. Deze zijn echter uiterst belangrijk voor onze gezondheid, zodat ook het immuunsysteem verzwakt kan worden.

In tabletvorm bestaat ook het risico dat bij sommige volwassenen, maar vooral bij kinderen, verstoppingen in de keel of de darmen ontstaan. Speciale voorzichtigheid is daarom geboden bij mensen met structurele afwijkingen van de slokdarm of de darmen.

Wat is de optimale dosering van glucomannaan?

Afhankelijk van het doel kan het antwoord variëren. Om af te vallen, bijvoorbeeld, wordt door deskundigen een dosering van driemaal daags een gram aanbevolen.

Bovendien moet men bedenken dat de inname alleen zin heeft als die kort voor de maaltijd plaats vindt. Als richtlijn kan 15 minuten gebruikt worden.

Vooral in poedervorm is het zeer aan te raden om bij inname voldoende water te drinken. Anders kunnen verstoppingen in de slokdarm en in het ademhalingsstelsel optreden. (Bron: 123rf.com / Opule B.)

Daarentegen zijn dagelijkse hoeveelheden van drie tot tien gram optimaal bij diabetes en hoog cholesterol. In het geval van constipatie loopt de optimale hoeveelheid op tot ongeveer drie tot vier gram.

Vraag zeker aan je arts hoe je glucomannan moet doseren, want dat hangt altijd af van het individuele geval!

Besluit: Welke soorten glucomannaan zijn er en welke is de juiste voor jou?

In principe kun je onderscheid maken tussen drie verschillende soorten glucomannaan

  • Capsules
  • Poeder
  • Tabletten

Wat zijn glucomannaan capsules en wat zijn de voordelen en nadelen van glucomannaan capsules?

Glucomannan capsules vallen vooral op doordat ze volkomen smaakloos zijn. Bovendien zijn ze al gedoseerd, zodat handmatig doseren niet meer nodig is. De capsule zelf ontvouwt zijn effect echter pas na een bepaalde tijd (meestal tussen 30 en 90 minuten). De reden hiervoor is dat het omhulsel van de capsule pas oplost in de maagstreek.

Voordelen
  • Smaakloos
  • Reeds gedoseerd
  • Snelle inname
Nadelen
  • Geen individuele dosering mogelijk
  • Het effect is vertraagd

Wat is glucomannaanpoeder en wat zijn de voor- en nadelen van glucomannaanpoeder?

Door de poedervorm kun je de stof op allerlei manieren gebruiken. Zo is het mogelijk het poeder te gebruiken om te bakken. Een ander voordeel is dat het poeder na inname bijzonder snel door het lichaam wordt opgenomen, in tegenstelling tot tabletten of capsules. Het is echter verplicht om het bij inname te combineren met een vloeistof.

Voordelen
  • Kan op allerlei manieren gebruikt worden
  • individuele dosering mogelijk
  • effect treedt betrekkelijk snel op
Nadelen
  • Niet aanbevolen voor mensen met slikproblemen bij orale inname

Wat zijn glucomannan tabletten en wat zijn de voor- en nadelen van glucomannan tabletten?

Glucomannan tabletten worden oraal ingenomen in combinatie met water. De dosering is al van tevoren opgegeven, wat bijzonder voordelig is voor mensen met weinig kennis. Bovendien komt het effect vrij binnen korte tijd na inname van de tabletten.

Voordelen
  • Snelle inname
  • Dosering al vast, wat mensen met weinig kennis ten goede komt
  • Relatief snelle afgifte van het effect
Nadelen
  • Niet aanbevolen voor orale inname voor mensen met slikproblemen

Aankoopcriteria: Dit zijn de factoren die je kunt gebruiken om glucomannan te vergelijken en te evalueren

In het volgende willen we je de factoren laten zien die je kunt gebruiken om glucomannan te vergelijken en te evalueren. Zo kun je gemakkelijker beslissen of glucomannan geschikt voor je is of niet.

Samengevat zijn dat:

  • Toevoegingen
  • Dosering
  • Doseringsvorm

Toevoegingen

Behalve glucomannaan als hoofdbestanddeel bevatten sommige producten ook andere stoffen. Deze hebben meestal tot taak het lichaam en/of de psyche positief te beïnvloeden. Een van deze toevoegingen, die vaak in combinatie met glucomannaan wordt aangeboden, is het sporenelement chroom.

Chroom heeft de taak de stofwisseling van koolhydraten te stimuleren, zodat een grotere hoeveelheid ervan in een bepaalde tijd kan worden geconsumeerd. De combinatie van glucomannan en chroom is bijzonder gunstig voor mensen die willen afvallen. Zo kunnen zowel vetten als koolhydraten effectiever sneller worden.

Bovendien kan chroom de benutting van suiker doeltreffend versnellen, en ook het cholesterolgehalte verlagen. Omdat veel mensen te weinig chroom binnenkrijgen, zou de inname van het sporenelement via een voedingssupplement het lichaam extra ten goede moeten komen.

Sommige producten bevatten ook vitamines, zoals vitamine B2. Dit is een vitamine die als taak heeft een belangrijke rol te spelen in de stofwisseling. Een tekort kan zich op verschillende manieren uiten, zoals veranderingen in de huid en slijmvliezen of branderige en snel vermoeiende ogen, evenals lensvertroebeling en fotofobie.

Dosering

Een belangrijk kenmerk om onderscheid te maken tussen de enorme variëteit aan producten is de respectieve dosering. Dit kan in sommige gevallen sterk variëren, en omdat iedereen verschilt van anderen door hun dieet, levensstijl en genetische aanleg, is er niet één optimale dosering voor iedereen.

Hooggedoseerde producten kunnen doseringen van 3000-4000 mg per capsule bevatten. Ze zijn daarom geschikter bij een hoog cholesterolgehalte of diabetes, waar dagelijkse doses van drie tot tien gram optimaal zijn. Ze zijn echter veel te hoog voor gewichtsverlies.

Omdat de optimale hoeveelheid om af te vallen driemaal daags ongeveer één gram is, is een dosering van bij voorkeur één gram per capsule/tablet zinvol. In het geval van poeder, daarentegen, doet het er niet meer toe, want de hoeveelheid kan gewoon afgewogen worden en dan ingenomen. Hier geldt echter het volgende: Raadpleeg altijd je arts.

Doseringsvorm

In poedervorm is glucomannaan bijzonder veelzijdig. De stof kan zowel gebruikt worden om te bakken als als toevoeging in dranken. Bovendien wordt de dosering individueel aangepast, zodat ze steeds aan de optimale hoeveelheid voor het betreffende doel kan worden aangepast.

Bij orale inname is echter een voldoende hoeveelheid water als combinatie zeer aan te bevelen, want het poeder kan vrij snel een negatieve invloed hebben op de ademhalingswegen. Dit euvel treft vooral mensen met slikproblemen, en daarom zijn capsules in zulke gevallen meer geschikt.

Deze zijn ook volkomen smaakloos en kunnen bijzonder snel ingenomen worden in combinatie met een vloeistof. Het moet hier echter voor iedereen duidelijk zijn dat de glucomannan pas na een bepaalde tijd in het lichaam kan vrijkomen. De reden hiervoor is dat het omhulsel van de capsule eerst in de maag moet oplossen. Dan kan de werkzame stof zich in het lichaam verspreiden.

Als alternatief kunnen ook tabletten gebruikt worden. Deze geven de stof al in een vroeg stadium aan het lichaam af, omdat de tablet al begint te ontbinden in het mondslijmvlies. Maar ook hier is er het probleem dat het tablet de luchtwegen kan blokkeren. Tabletten worden daarom niet aanbevolen aan mensen met slikproblemen.

Wetenswaardigheden over glucomannaan

Kan glucomannaan helpen bij diabetes?

Er zijn al meer dan 20 studies gepubliceerd over glucomannan in verband met diabetes. Samenvattend kan gezegd worden dat de stof de getroffenen ten goede komt omdat het het ledigingsproces in de maag vertraagt.

De koolhydraten worden opgenomen en de bloedsuikerspiegel stijgt niet zo snel tijdens de maaltijd als gewoonlijk het geval is. In een studie gepubliceerd in het tijdschrift “Diabetes Care” werd dit effect bevestigd. Door bij overeenkomstige behandelingen konjac poeder toe te voegen, kon de bloedsuikerspiegel verlaagd worden.

Met andere woorden, glucomannaan kan je helpen zowel een hoog cholesterolgehalte als een hoge bloedsuikerspiegel en bloeddruk tegen te gaan.

Wat doet glucomannan om gewichtstoename te voorkomen?

Zoals eerder gezegd kan glucomannaan effectief gebruikt worden om het lichaamsgewicht te verminderen. Daarbij heeft de stof een bundel voordelen die elkaar perfect aanvullen. Een ervan is een versneld gevoel van verzadiging.

Voedingsvezels, zoals glucomannaan, helpen effectief het volume van voedsel te vergroten zonder de hoeveelheid energie te beïnvloeden. Met andere woorden, de verhouding tussen calorieën en volume wordt positief beïnvloed.

Daarbij circuleren eetlustonderdrukkende signalen door de afgifte van het hormoon ghreline te verminderen. Ghreline is een hormoon dat de eetlust stimuleert. Een ander voordeel is het feit dat glucomannaan als een prebioticum beschouwd wordt. Korte-keten vetzuren beïnvloeden het hongergevoel door de darmwanden te stimuleren hongeronderdrukkende hormonen af te geven, zoals peptide YY (PYY).

Studie Dauer Tägliche Dosis Gewichtsabnahme
Birke Tvedt, 2005 5 Wochen 1,2 g 1,3 kg
Chearskul, 2007 4 weken 3 g 0,32 kg
Calella, 1995 60 dagen 3,9 g 1,6 kg
Walsh, 1984 8 weken 3 g 3,18 kg

Konjacwortel

Konjacwortel, of duivelstong, is een veelgebruikt voedingsmiddel in Azië, vooral gewild om zijn grote hoeveelheid zetmeel. Van de plant zijn talloze voedingsmiddelen gemaakt, van konjac meel tot gelei. Bijgevolg is de konjac wortelknol ook populair als veganistische gelei vervanger.

De precieze leeftijd waarin de knol voor het eerst gebruikt werd, kon slechts tot nu toe worden aangenomen. In de “Shennong Bencaojing”, het oudste Chinese boek over geneeskrachtige planten en landbouw, werd de plant bijna 5.000 jaar geleden beschreven. Volgens onderzoek ontstond de plant echter eerder in de tweede eeuw voor Christus.

Konjacwortel is de belangrijkste plant als bron van glucomannaan. Het werd al 1.500 jaar geleden in de Aziatische keuken gebruikt, vooral als bulking agent en als gelei- en verdikkingsmiddel. Volgens de huidige kennis is geen enkele andere voedingsvezel in staat zulke grote hoeveelheden water te binden als glucomannaan.

Beeldbron: 123rf.com / kampwit

Referenties (5)

1. V Vuksan, S Panahi, M Lyon, A L Rogovik, A L Jenkins, L A Leiter. Viscosity of Fiber Preloads Affects Food Intake in Adolescents. Nutr Metab Cardiovasc Dis. Sep 2009; 19 (7), 498-503.
Bron

2. S Chearskul, W Kriengsinyos, S Kooptiwut, S Sangurai, S Onreabroi, M Churintaraphan, N Semprasert, W Nitiyanant. Immediate and Long-Term Effects of Glucomannan on Total Ghrelin and Leptin in Type 2 Diabetes Mellitus. Diabetes Res Clin Pract. Feb 2009; 83 (2), e40-2.
Bron

3. C M Gallaher, J Munion, R Hesslink Jr, J Wise, D D Gallaher. Cholesterol Reduction by Glucomannan and Chitosan Is Mediated by Changes in Cholesterol Absorption and Bile Acid and Fat Excretion in Rats. J Nutr. Nov 2000; 130 (11), 2753-9.
Bron

4. L Marzio, R Del Bianco, M D Donne, O Pieramico, F Cuccurullo. Mouth-to-cecum Transit Time in Patients Affected by Chronic Constipation: Effect of Glucomannan. Am J Gastroenterol. Aug 1989; 84 (8), 888-91.
Bron

5. Wen-Tzu Wu, Hsiao-Ling Chen. Konjac Glucomannan and Inulin Systematically Modulate Antioxidant Defense in Rats Fed a High-Fat Fiber-free Diet. J. Agric. Food Chem. 2011; 59, 17, 9194-9200
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Studie
V Vuksan, S Panahi, M Lyon, A L Rogovik, A L Jenkins, L A Leiter. Viscosity of Fiber Preloads Affects Food Intake in Adolescents. Nutr Metab Cardiovasc Dis. Sep 2009; 19 (7), 498-503.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
S Chearskul, W Kriengsinyos, S Kooptiwut, S Sangurai, S Onreabroi, M Churintaraphan, N Semprasert, W Nitiyanant. Immediate and Long-Term Effects of Glucomannan on Total Ghrelin and Leptin in Type 2 Diabetes Mellitus. Diabetes Res Clin Pract. Feb 2009; 83 (2), e40-2.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
C M Gallaher, J Munion, R Hesslink Jr, J Wise, D D Gallaher. Cholesterol Reduction by Glucomannan and Chitosan Is Mediated by Changes in Cholesterol Absorption and Bile Acid and Fat Excretion in Rats. J Nutr. Nov 2000; 130 (11), 2753-9.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
L Marzio, R Del Bianco, M D Donne, O Pieramico, F Cuccurullo. Mouth-to-cecum Transit Time in Patients Affected by Chronic Constipation: Effect of Glucomannan. Am J Gastroenterol. Aug 1989; 84 (8), 888-91.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Wen-Tzu Wu, Hsiao-Ling Chen. Konjac Glucomannan and Inulin Systematically Modulate Antioxidant Defense in Rats Fed a High-Fat Fiber-free Diet. J. Agric. Food Chem. 2011; 59, 17, 9194-9200
Ga naar bron
Recensies