Laatst bijgewerkt: 23-09-2021

Onze selectiecriteria

32Onderzochte producten

40Bestede uren

41Beoordeelde onderzoeken

156Verzamelde opmerkingen

Doe je aan duursport en voel je je snel uitgeput? Of zweet je veel, vooral in de zomer? Ben je momenteel ziek en verlies je te snel te veel water? Dan is het misschien een goed idee om je elektrolyten aan te vullen.

In onze grote elektrolyten test 2021 geven we je daarom gedetailleerde achtergrondinformatie over het onderwerp elektrolyten. We beantwoorden de belangrijkste vragen en stellen enkele soorten producten meer gedetailleerd voor. Bovendien geven we je enkele criteria waar je op moet letten bij het kopen.

Belangrijk om te weten

  • Elektrolyten, ook wel lichaamszouten of mineralen genoemd, dragen in belangrijke mate bij tot de geleidbaarheid van de cellen, die ook een belangrijke rol speelt bij de hartactiviteit.
  • Afhankelijk van voorkeur en beoogd gebruik zijn elektrolyten verkrijgbaar in poeder-, tablet- of gelvorm. Je kunt de afzonderlijke preparaten vergelijken op basis van de hoeveelheid, de smaak en de elektrolyten die ze bevatten.
  • Elektrolyten worden vaak gebruikt bij duursporten om energie te leveren of wanneer er veel gezweet wordt, bijvoorbeeld midden in de zomer, maar ze spelen ook een belangrijke rol bij ziekten die de waterhuishouding verstoren.

Beste Elektrolyten: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je elektrolyten koopt

Wat zijn elektrolyten en waar zijn ze in hoofdzaak verantwoordelijk voor in het lichaam?

In principe verwijzen elektrolyten vaak naar een stof die de mineraalhuishouding in het bloed beïnvloedt en helpt de geleidbaarheid van elektrische impulsen in het lichaam te verzekeren. Een elektrolyt is een in water opgelost deeltje (ion) dat positief geladen kan zijn (bv. natrium of kalium) of negatief geladen (bv. chloride).

Elektrolyten worden als sportdrank vaak geassocieerd met hevig zweten tijdens het sporten.

Elektrolyten zijn verantwoordelijk voor de communicatie tussen afzonderlijke lichaamscellen (b.v. spieren). De verhouding van elektrolyten (ook mineralen of lichaamszouten genoemd) binnen en buiten de (spier)cel is heel belangrijk. Door een bepaalde concentratie ionen is er binnen de cellen een andere elektrische lading dan buiten de cellen.

Bij hevig zweten tijdens inspanning wordt deze verhouding veranderd ten koste van de elektrolyten. Dit beïnvloedt op zijn beurt de geleiding tussen de cellen en kan leiden tot stoornissen in het centrale (hersenen) en perifere (spieren en organen) zenuwstelsel.

Wat zijn de elektrolyten?

De belangrijkste elektrolyten zijn natrium, kalium, calcium, magnesium en chloride.

Sommige van deze mineralen zijn meer betrokken bij de communicatie tussen cellen dan andere. Vooral natrium, kalium en chloride spelen een belangrijke rol. In de zomer is magnesium vooral belangrijk omdat het lichaam het meer uitzweert.

Tafelzout, bijvoorbeeld, bestaat hoofdzakelijk uit de ionen natrium en chloride. Deze twee componenten kunnen echter niet door het lichaam zelf worden aangemaakt. Het is daarom uiterst belangrijk voldoende keukenzout te consumeren om het lichaam van de nodige mineralen te voorzien. Dit is de enige manier om de geleidbaarheid tussen de cellen te verzekeren.

Wanneer neem je elektrolyten in en hoe worden ze gemeten?

Elektrolyten worden vooral gegeven bij duursporten of ook bij ziekten die braken of diarree veroorzaken.

Een onevenwichtige verhouding van water en mineralen wordt vaak gebruikt als een aanwijzing voor elektrolyten toediening. Bij diarree, hevig zweten of braken is het dus niet voldoende om alleen water te drinken, want dat beïnvloedt de elektrolytenbalans in de zin van te veel water in het bloed.

De elektrolyten van het lichaam worden standaard genoteerd door middel van een onderzoek van het bloedbeeld in een kliniek of bij de huisarts. Daar kan de bepaling van de concentratie van elk afzonderlijk mineraal heel nauwkeurig worden weergegeven.

Welke symptomen heb ik als de elektrolytenbalans verstoord is?

Een over- of onderaanbod van de verschillende mineralen kan verschillende symptomen veroorzaken.

Een te laag natriumgehalte in het bloed ontstaat meestal als je te weinig zout voedsel eet of veel vocht drinkt. Als er een tekort aan natrium is, krijg je trek in iets zouts. Bij gebrek aan deze zoute inname zijn de typische symptomen vermoeidheid en spierzwakte.

Je zult ook vaak een sterke aandrang ervaren om te plassen, omdat je lichaam het evenwicht probeert te herstellen door overtollig vocht “af te voeren”. In extreme gevallen kan dit leiden tot ademhalingsmoeilijkheden en toevallen.

Als je een teveel aan natrium hebt, zul je je erg dorstig voelen en een droge mond hebben. In extreme gevallen kun je epileptische aanvallen krijgen.

Een tekort aan kalium ontstaat als je veel zweet of laxeermiddelen neemt. Dit verlaagt het totale volume van het vocht in het lichaam. Dit leidt vaak tot constipatie of krampen in de benen.

Medicijnen die een verlies van afzonderlijke elektrolyten veroorzaken moeten zo mogelijk gestaakt worden, tenzij ze dringend nodig zijn.

Als je diabetes of nierinsufficiëntie hebt, kun je sneller last krijgen van een teveel aan kalium. Dit leidt tot tintelingen of gevoelloosheid in de handen en spierzwakte. Soms kan er ook verwarring ontstaan. In extreme gevallen kan een kaliumtekort leiden tot hartritmestoornissen en hartaanvallen.

Beïnvloeden elektrolyten de hartactiviteit?

Dit is een van de belangrijkste aspecten van een verstoord evenwicht in de elektrolytenbalans. Vooral kalium en magnesium spelen een belangrijke rol bij de hartfunctie.

Vooral bij patiënten van wie bekend is dat ze hartfalen hebben, moet op de concentratie kalium en magnesium gelet worden. In extreme gevallen kan dit tot ernstige complicaties leiden, waaronder een hartstilstand.

Een lichte onevenwichtigheid moet altijd eerst behandeld worden met een verandering in het dieet.

Pas als hieruit geen effect blijkt, mogen voedingssupplementen toegevoegd worden na een grondig medisch onderzoek.

Besluit: Welke soorten elektrolyten zijn er en welke is geschikt voor jou?

In principe kun je onderscheid maken tussen drie soorten elektrolyten

  • Elektrolyten in gelvorm
  • Elektrolyten in tabletvorm
  • Elektrolyten in poedervorm

Elektrolyten zijn er in drie verschillende soorten. Ze zijn er in gel-, tablet- en poedervorm. In het algemeen verschillen de soorten in prijs en ingrediënten.

Bovendien zijn sommige producten geschikt voor medisch gebruik en andere niet. Atleten geven de voorkeur aan producten die op hun atletische behoeften zijn afgestemd. Deze bevatten additieven voor prestatieverbetering of spierherstel.

In het volgende bespreken we de drie soorten en verklaren we hun voor- en nadelen. Het doel is je zo goed mogelijk te informeren over de verschillende mogelijkheden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Om het verlies van vocht door zweten tijdens het sporten te compenseren, is een voldoende hoeveelheid vocht nodig voor, tijdens en na het sporten. Een goede sportdrank moet beslist natrium bevatten.

De aanbevolen hoeveelheid is 230-1380 mg/liter. Als je sport bij hoge temperaturen, neemt je natriumbehoefte automatisch toe. Afhankelijk van de duur en intensiteit van de inspanning moet tot 2 uur voor de inspanning met prehydratie begonnen worden.

Dranken met ca. 30-90g koolhydraten/liter moeten tijdens de training geconsumeerd worden. Voor langere trainingssessies van 2,5 uur of langer moet de sportdrank ook fructose bevatten om een hogere energietoevoer door snellere opname in het bloed te garanderen. Tijdens de training is het aan te bevelen om elke 15-20 minuten tussen 150-200 ml te drinken, afhankelijk van de intensiteit.

Zorg na de training voor een voldoende voorraad koolhydraten, eiwitten en natrium. Een goede sportdrank bevat natrium, kalium, magnesium, ijzer en kleine hoeveelheden koper, chroom en zink.

Wat zijn de voordelen en nadelen van elektrolyten in gelvorm?

Elektrolyten in gelvorm worden meestal gemaakt voor atleten. Behalve de verschillende opgeloste deeltjes (bv. natrium, kalium, chloride) bevatten ze ook andere stoffen die de prestaties of het spierherstel bevorderen. Vaak bevat het ook smaakstoffen om de gel smakelijk te maken.

Voordelen
  • Prestatiebevorderend
  • Verpakt in kant-en-klare porties
  • Handig
Nadelen
  • Smaakstoffen / andere additieven
  • Meestal niet geschikt voor medisch gebruik

De smaken variëren van product tot product – er zijn ook preparaten met een neutrale smaak verkrijgbaar. Niettemin zijn de smaakstoffen en andere middelen additieven die niet absoluut noodzakelijk zijn en niet voor medisch gebruik bestemd zijn. Een voordeel is dat elektrolyten als gels in kant-en-klare porties verpakt zijn en direct kunnen worden geconsumeerd. Dit is praktisch, bespaart tijd en wordt ook goed verdragen direct voor het sporten.

Wat zijn de voordelen en nadelen van elektrolyten in tabletvorm?

Elektrolyten in tabletvorm hebben het voordeel dat ze meestal het best verdragen worden. Ze zijn gemakkelijk te slikken en praktisch. Ze hebben ook een neutrale smaak omdat ze geen smaakstoffen bevatten. Deze producten zijn vaak geschikt voor medisch gebruik en bevatten geen onnodige toevoegingen zoals smaakstoffen.
[/procon]

Voordelen
  • Geschikt voor medisch gebruik
  • Vrij van smaakstoffen
  • Goed verdraagbaar en verkrijgbaar in de apotheek
  • Praktisch in te nemen
Nadelen
  • Voor atletische prestaties moet het product gecombineerd worden

Er zitten losmiddelen en conserveermiddelen in – maar die zijn niet schadelijk voor de gezondheid. De tabletten zijn vaak de goedkoopste optie en zijn verkrijgbaar bij apotheken. Atleten moeten naast elektrolyten ook andere producten innemen als ze bepaalde gezondheidsvoordelen van vergelijkbare sportsupplementen willen bereiken. Dit is geen must en moet afgestemd worden op persoonlijke voorkeuren.

Wat zijn de voordelen en nadelen van elektrolyten in poedervorm?

Elektrolyten in poedervorm zijn verkrijgbaar voor sport en medisch gebruik. De bereidingen verschillen weer in de ingrediënten. In de voor sport geschikte variant zijn meestal additieven gemengd.

Het grootste verschil tussen poeder en de andere soorten zit in de inname. Het poeder kan individueel gedoseerd en gemengd worden. Het is ook productiever en dus goedkoper dan gel, bijvoorbeeld. Meten kost echter tijd.

Voordelen
  • Kan afzonderlijk gemengd worden
  • Verkrijgbaar voor medisch en sportief gebruik
  • Productief, goedkoper
Nadelen
  • Niet praktisch, moet afgemeten worden
  • Minder aangenaam om in te nemen

Ook moet opgemerkt worden dat het poeder soms minder goed verdragen wordt dan de tabletten, bijvoorbeeld. Het smaakt ook minder prettig om in te nemen en de consistentie vergt enige gewenning. In principe moet iedereen echter zelf uitvinden wat het beste verdragen wordt en wat de voorkeur heeft qua smaak.

Martina HeyerExpertin für Nahrungsergänzugsmittel
“Een bekend tekort aan elektrolyten zou spierkrampen zijn, grote tekorten kunnen levensbedreigend zijn. Mineraalwater, linzen, gedroogd fruit, vis, volle granen, noten, zuivelproducten, groenten en salade bevatten veel mineralen, dus is het belangrijk deze voedingsmiddelen in je dagelijkse voeding op te nemen.”

Koopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om elektrolyten te vergelijken en te evalueren

In het volgende willen we je duidelijk maken hoe je de verschillende elektrolyten supplementen kunt onderscheiden en evalueren. Dit zal het je gemakkelijker maken te beslissen welk poeder het beste voor je is.

De criteria kunnen als volgt gegroepeerd worden

  • Hoeveelheid
  • Smaak
  • Bevatte elektrolyten

Je kunt hieronder lezen wat de afzonderlijke criteria zijn en hoe je ze kunt indelen.

Hoeveelheid

De hoeveelheid speelt een belangrijke rol bij het beoordelen hoe lang je het product kunt consumeren. Bovendien speelt de portionering een belangrijke rol voor de soort toepassing. Medische voedingssupplementen zijn vaak in kleinere hoeveelheden verpakt omdat ze alleen bedoeld zijn voor gebruik tijdens een ziekte.

Bij sportdranken ligt de nadruk meer op het langdurig op peil houden van de mineralenbalans tijdens een lange periode van intensieve training en het daarmee gepaard gaande verlies van elektrolyten door zweten.

Smaak

Natuurlijk is de smaak in de eerste plaats bedoeld om de drank smakelijk te maken voor consumptie. In feite lopen de meningen hier echter uiteen, vergelijkbaar met de smaak van andere voedingsmiddelen.

Niet elke consument is een liefhebber van aardbeien- of sinaasappelsmaak. Van tevoren weten hoe de drank werkelijk smaakt kan daarom een van de belangrijkste aankoopcriteria zijn.

Elektrolyten zijn belangrijk voor het lichaam, vooral bij veel lichamelijke activiteit en zware belasting van de spieren. (Foto: skeeze / pixabay.com)

Bevat elektrolyten

Behalve de smaak is natuurlijk de inhoud het doorslaggevende aspect van een elektrolyten supplement. Hier moet tijdens het gebruik altijd rekening gehouden worden met bepaalde mineralen.

De volgende mineralen moeten er ten minste in zitten

  • Kalium
  • Natrium
  • Chloride

Andere elektrolyten zijn even belangrijk, maar spelen een eerder ondergeschikte rol in de geleidbaarheid van de cellen. Een tekort aan kalium of natrium kan ernstige hartritmestoornissen tot gevolg hebben, en daarom worden vooral medische voedingssupplementen tot deze mineralen beperkt.

Theoretisch zouden deze tekorten ook met voedsel gecompenseerd kunnen worden, maar zeker kan iedereen zich tijden van diarree of overgeven herinneren. Eten en vooral het vasthouden van vast voedsel is in zulke situaties vaak problematisch.

Wetenswaardigheden over elektrolyten

Kan ik zelf elektrolyten maken?

In principe kun je je eigen drankjes mengen om de verhouding tussen water en elektrolyten in je lichaam op peil te houden. Als je een specifiek tekort aan mineralen hebt, kun je ook voedingsmiddelen nemen die bijzonder rijk zijn aan bepaalde mineralen.

De belangrijkste lichaamszouten zitten niet alleen in voedingssupplementen, maar ook in dagelijks voedsel. Fruit zoals bananen/appels of groenten zoals spinazie/peterselie zijn bijzonder goed om de kaliumbalans op peil te houden. Als je een tekort aan magnesium hebt, zijn havermout, noten of volkoren producten in het algemeen geschikt.

Verder lezen: Bronnen en interessante links

[1] http://www.netdoktor.de/laborwerte/elektrolyte/

[2] https://www.pharmawiki.ch/wiki/index.php?wiki=Elektrolytersatzl%C3%B6sungen

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24791915

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26703958

[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28829398

[6] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18347684

Fotocredits:

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies