Laatst bijgewerkt: 30-08-2021

Onze selectiecriteria

25Onderzochte producten

55Bestede uren

31Beoordeelde onderzoeken

162Verzamelde opmerkingen

Je traint regelmatig in de sportschool en wilt er zeker van zijn dat je daarna een maximale spiermassa krijgt? Dan moet je zorgen voor een voldoende eiwitinname met een eiwitshake. Waar kun je een eiwitshake kopen en tegen welke prijs? Is een eiwitshake ook geschikt voor jou als je niet traint? Wat zijn de verschillende soorten eiwitshakes die je kunt kopen?

Antwoorden op de meest gestelde vragen vind je hier in de grote eiwitshake test 2022. We laten je kennismaken met verschillende hoogwaardige eiwitshake producten om je te helpen bij je aankoopbeslissing. Bovendien vind je handige tips en trucs in onze gids over hoeveel eiwit je lichaam nodig heeft en welke alternatieve voedingsmiddelen je je lichaam kunt geven om optimaal in je eiwitbehoefte te voorzien. Het maakt niet uit of je een melkeiwit of een plantaardig eiwit kiest, we vertellen je over de voor- en nadelen van de verschillende voedingswaarden.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Een gezonde voedingsbalans is essentieel voor sportievelingen. Met de juiste eiwitshake kun je je eiwitinname verhogen en je trainingseffect aanzienlijk verbeteren. Er wordt een fundamenteel onderscheid gemaakt tussen meer-componenten eiwitpoeder, melkeiwitpoeder, wei-eiwitpoeder, caseïne eiwitpoeder, eiwitpoeder van eiwit uit eieren en plantaardig eiwitpoeder.
  • De kwaliteit van het product is belangrijk. Je wilt schadelijke ingrediënten vermijden en een geschikt ingrediënt voor je vinden.

Beste Eiwit Shake: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je eiwitpoeder voor je eiwitshake koopt

Waar kun je eiwitpoeder voor een eiwitshake kopen?

Eiwitpoeder voor een eiwitshake is te vinden in veel winkels in je omgeving. Omdat het alleen een voedingssupplement is, is het vrij verkrijgbaar. Je kunt het krijgen in supermarkten, drogisterijen of online.

Offener Shaker mit Pulver

Als je veel traint, kan het zinvol voor je zijn om eiwitshakes te nemen om spieren op te bouwen. (Image source: 123rf.com / 38729282)

Als je specifiek advies over verschillende producten wilt, moet je naar een sportvoedingswinkel gaan. Ze geven je alle informatie die je moet weten over het gebruik ervan.

Wil ik een eiwitshake voor gewichtsverlies, spieropbouw of gewichtstoename?

Een aankoopcriterium is het doel waarvoor je je eiwitshake koopt. Als je op je figuur wilt letten en je gewicht wilt verminderen, kun je het beste een eiwitshake kiezen die weinig vet en koolhydraten bevat. Je drinkt het als je trek krijgt en vervangt een ongezond tussendoortje.

Voor intensieve spieropbouw en als duursporter kies je een Whey product dat je spieren voorziet van de eiwitten die ze nodig hebben.

Als je wilt aankomen met behulp van een eiwitshake, kun je dat doen door meer eiwitten op te nemen dan je lichaam kan gebruiken. Overtollig eiwit wordt omgezet in energie en eindigt als vet op je heupen.

Dit is echter een zeer ongezonde optie en wordt sterk afgeraden.

Günter WagnerDeutsches Institut für Sporternährung e.V.
De aanbevolen eiwitinname voor gezonde volwassenen is 0,8 gram/kg lichaamsgewicht.

Voor sporters is de aanbeveling 1,4-1,6 gram/kg en afhankelijk van de duur, intensiteit en frequentie van de training. Als je extra spiermassa wilt opbouwen, moet je je eiwitinname met 20% verhogen, ongeacht de hoeveelheid eiwit die je nu binnenkrijgt.

(Bron: dise.online)

Zijn er eiwitpoeders op plantaardige basis?

Er zijn ook eiwitshakes die plantaardig zijn. Als je niet zonder dierlijke producten wilt, maar toch een intensieve toevoer van eiwitten niet wilt missen, zijn er shakes die op natuurlijke basis gemaakt zijn en die je gemakkelijk in je dieetplan kunt integreren.

Bij de keuze van een product moet je overwegen of je een eiwitpoeder op basis van rijst, erwten, hennep of soja wilt kopen.

Is een eiwitshake ook geschikt als ik niet aan sport doe?

Als je niet sport, is het niet aan te raden een eiwitshake te drinken. Je lichaam neemt voldoende eiwitten op via je evenwichtige voeding. Alleen voor mensen die hard trainen heeft extra eiwit zin.

Als je toch eiwit in poedervorm neemt, is het raadzaam het te doseren naar je lichaamsgewicht.

Welke alternatieven zijn er voor eiwitshakes?

Een optie is een gevarieerde voeding die rijk is aan koolhydraten. Dit omvat voedingsmiddelen als volkorenbrood, pasta en rijst, en veel fruit en groenten. Vis, mager vlees, kwark, harde kaas, pasta en brood bieden ook een gevarieerd alternatief voor kunstmatig toegevoegde eiwitten.

Het voordeel is dat natuurlijke voedingsmiddelen geen kunstmatige suiker bevatten en gemakkelijk zijn voor je portemonnee.

Je kunt ook gemakkelijk je eigen eiwitshake maken. Meng melk, kwark, fruit voor de smaak en een beetje agavesiroop om te zoeten.

Besluit: Welke soorten eiwitshakes zijn er en welke is geschikt voor mij?

Er zijn verschillende soorten eiwitpoeder, elk met verschillend gebruik. Het is niet simpelweg een kwestie van “beter” of “slechter” – het hangt af van het beoogde gebruik.

In principe worden alle eiwitpoeders verondersteld dezelfde functie te hebben. Ze moeten spieren opbouwen en het lichaam van voldoende voedingsstoffen voorzien.

Het maakt niet uit wat voor type mens je bent. Of je nu spieren wilt opbouwen, gewicht wilt winnen of gewicht wilt verliezen. Het moet de juiste eiwitshake voor je lichaam zijn. De meest voorkomende eiwitshakes zijn:

  • Meer-componenten eiwitpoeders
  • Melkeiwitpoeder
  • Wei-eiwitpoeder
  • Caseïne eiwitpoeder
  • Eiwit eiwitpoeder
  • Plantaardig eiwitpoeder

Deze eiwitdranken hebben bijzondere eigenschappen en zijn elk bijzonder geschikt voor specifieke soorten training. We laten je deze zien in het volgende.

Waar is het meercomponenten eiwitpoeder bijzonder geschikt voor?

Het uit meerdere componenten bestaande eiwitpoeder is geschikt voor alle soorten training. Zowel atleten die aandacht besteden aan een hoge vetverbranding als mensen die het doel van intensieve spieropbouw nastreven kunnen dit poeder gebruiken.

Voordelen
  • Levert het lichaam de hele dag door
  • Helpt bij de opbouw van spieren
  • Ondersteunt de vetverbranding
Nadelen
  • Er kunnen goedkope ingrediënten in zitten
  • Onnodige ingrediënten
  • Dosering moet aangepast worden aan het lichaam

De eiwitshake is vaak een mengsel van caseïne-eiwit, wei-eiwit en ei-eiwit, waardoor een compleet aminozuurprofiel ontstaat en het lichaam zo de hele dag door consequent van eiwitten wordt voorzien.

Waarvoor is melkeiwitpoeder bijzonder geschikt?

Het melkeiwitpoeder is geschikt voor iedereen die geen intolerantie voor lactose heeft. Op gezondheid gerichte atleten zouden dit poeder moeten nemen omdat het natuurlijke stoffen bevat die het immuunsysteem ondersteunen. Het wordt niet aanbevolen voor competitieve bodybuilding.

Voordelen
  • Minder kunstmatige ingrediënten
  • Helpt bij spieropbouw
  • Goede eiwitvoorziening
Nadelen
  • Goedkope producten bevatten
  • Niet voor sporters met lactose-intolerantie
  • Niet voor competitieve bodybuilding

Het eiwitpoeder bestaat voor 80 procent uit caseïne en voor 20 procent uit wei.

Waar is het wei-eiwitpoeder bijzonder geschikt voor?

Wei-eiwitpoeder is bijzonder geschikt voor recreatieve en amateur atleten. Wedstrijdsporters en mensen op dieet kunnen het product beter niet gebruiken vanwege de verborgen calorieën uit koolhydraten en vetten.

Voordelen
  • Geschikt voor recreatieve en amateursporters
  • Goedkope producten verkrijgbaar
  • Hoog eiwitgehalte
Nadelen
  • Niet geschikt voor wedstrijdmensen en mensen op dieet
  • Mogelijk goedkope ingrediënten
  • Mogelijk goedkoop fabricageproces

Het eiwitpoeder is goedkoop te verkrijgen door het goedkope fabricageproces.

Er zit tot 90 procent eiwit in, wat een snelle absorptie garandeert.

Waarvoor is het caseïne eiwitpoeder bijzonder geschikt?

Het caseïnepoeder is bijzonder geschikt voor mensen die hun spieren willen onderhouden en specifiek spieren willen opbouwen. Het is heel gemakkelijk om massa op te bouwen door intensieve training en de inname van eiwitpoeder.

De spieren kunnen ’s nachts optimaal gevoed en geregenereerd worden als het voor het slapen gaan wordt ingenomen.

Voordelen
  • Voor spieropbouw en onderhoud
  • Geschikt voor diëten
  • Langzaam opgebruikt
Nadelen
  • Niet geschikt voor lactose-intolerantie
  • Mengsel van verschillende ingrediënten
  • Mogelijk hoog suikergehalte

Het poeder is ideaal voor mensen op dieet, omdat de spieren ondanks een calorietekort toch van eiwitten worden voorzien. De eiwitshake kan gebruikt worden als maaltijdvervanger en heeft een langdurig effect omdat het eiwit langzaam wordt opgenomen.

Het poeder is samengesteld uit wei-eiwit eiwit en eiwit uit eiwit van eieren.

Waarvoor is het eiwitpoeder bijzonder geschikt?

Eiwit eiwitpoeder ondersteunt spieropbouw en spierregeneratie.

Het komt niet zo snel in de bloedbaan terecht en is daarom een eiwitvoorziening voor de middellange termijn. Dit beschermt de spieren tegen afbraak en stimuleert de eiwitsynthese.

Voordelen
  • Voor spieropbouw en regeneratie
  • Geschikt voor diëten
  • Wordt matig snel verbruikt
Nadelen
  • Niet geschikt voor veganisten
  • Mogelijk toegevoegde ingrediënten
  • Mogelijk hoog suikergehalte

Het eiwit wordt verkregen uit het witte deel van het ei en bevat daarom veel koolhydraten en weinig vet. Het levert dus essentiële aminozuren en kan gemakkelijk verteerd worden.

Waar zijn plantaardige eiwitpoeders bijzonder geschikt voor?

Plantaardig eiwitpoeder is ideaal voor atleten die intensieve spieropbouw nastreven. Het onderhoudt en regenereert ook de spieren. Het is ook geschikt voor mensen die een dieet volgen.

Voordelen
  • Voor spieropbouw en regeneratie
  • Geschikt voor diëten
  • Geschikt voor veganisten
Nadelen
  • Minder essentiële aminozuren
  • Smaak is even wennen
  • Consistentie is even wennen

Een nadeel is dat het plantaardige eiwitpoeder minder essentiële aminozuren levert dan zijn dierlijke concurrenten.

Het heeft een natuurlijke smaak en consistentie.

Een directe vergelijking van de verschillende soorten eiwit

Opmerking: de biologische waarde beschrijft hoe optimaal een voedingsmiddel je aminozuurbehoefte dekt. Hoe hoger de waarde, hoe beter.

Wei-eiwit Case Ei-eiwit Soja-eiwit
Prijs Enigszins duur Duur Betaalbaar Duur
Biologische waarde 104-110 77 88 84-86
Eiwitgehalte 70-80 % meer dan 80 % 85 % meer dan 90 %
Beschrijving Wei-eiwit is een wei-eiwit met de hoogste biologische waarde van alle eiwitsoorten. Het bevat alle noodzakelijke aminozuren en BCAA’s. Bovendien wordt het zeer snel door het lichaam gemetaboliseerd. Caseïne is een melkeiwit dat het lichaam gedurende zeer lange tijd voorziet van alle aminozuren en belangrijke BCAA’s, daarom wordt nachtelijke consumptie aanbevolen. Ei-eiwit wordt verkregen uit eiwit en bevat vooral zwavelhoudende aminozuren, die belangrijk zijn voor de hormoonproductie. Bovendien is ei-eiwit lactosevrij. Soja-eiwit is een zuiver plantaardig eiwit. Hoewel het niet zo veel BCAA’s bevat, bevat het wel alle 8 essentiële aminozuren. Bovendien is soja-eiwit lactosevrij en licht verteerbaar.
Problemen Bevat lactose Hoog lactosegehalte, huid- en spijsverteringsproblemen mogelijk bij te hoge dosering Hoog zoutgehalte, allergische reacties mogelijk en mogelijk bittere smaak hx Alleen soja-eiwitisolaten zijn vrij van oestrogenen en dus licht verteerbaar, minder essentiële aminozuren

Koopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om eiwitshakes te vergelijken en te evalueren

Wil je eiwitpoeder kopen voor een eiwitshake? In het volgende willen we je laten zien welke criteria je kunt gebruiken om eiwitpoeders te vergelijken en te evalueren. Zo kun je gemakkelijker beslissen of een bepaald product geschikt voor je is of niet.

Samengevat zijn dat:

  • Het beoogde gebruik
  • De prijs
  • De ingrediënten
  • De dosering

In de volgende paragrafen kun je nagaan wat de afzonderlijke aankoopcriteria zijn en hoe je ze kunt indelen.

Het beoogde gebruik

Afhankelijk van of je een eiwitshake zoekt voor spieropbouw, gewichtsverlies of gewichtstoename. Het beoogde gebruik speelt een belangrijke rol bij je aankoopbeslissing.

Het beoogde gebruik is belangrijk om het juiste product voor je te vinden en je spieren van optimale voedingsstoffen te voorzien.

Als je een eiwitpoeder wilt dat aan je lichaamsbehoeften voldoet, moet je op internet of bij een deskundige nagaan welk eiwit het beste bij je past. Je kunt ook in veel drogisterijen en supermarkten snel en gemakkelijk eiwitshakes krijgen en vergelijken.

Behalve dat zijn er ook veel testsites en forums op het internet waar je gedetailleerde rapporten kunt lezen, ook de meningen van onafhankelijke testers.

De prijs

Eiwitshakes zijn er in verschillende prijsklassen. Je kunt ze goedkoop krijgen bij een discounter of duur kopen bij een speciaalzaak. Een hogere prijs betekent niet per se betere prestaties.

Voordat je een eiwitshake koopt, moet je verschillende handelaars en hun producten vergelijken. Er zijn vaak grote prijsverschillen voor hetzelfde product.

Als je niet zeker bent over je keuze van een eiwitpoeder, zijn er verschillende forums waar informatie van kopers je kan helpen. Op deze manier kun je beoordelen of een voedingssupplement aan de behoeften van je lichaam voldoet of niet.

De ingrediënten

Voordat je een proteïnepoeder kiest, moet je je op de hoogte stellen van de ingrediënten. Wil je een product kopen zonder kunstmatige ingrediënten? Welke andere ingrediënten kunnen zorgwekkend zijn?

Vaak is de lijst van ingrediënten op de verpakking erg onbegrijpelijk voor leken. Ook hier kunnen forums op het Internet helpen licht op de zaak te werpen. Sites als Codecheck beschrijven de ingrediënten en analyseren ze op hun veiligheid.

Als je extra ingrediënten en dierlijke producten helemaal wilt vermijden, kun je kiezen voor plantaardige eiwitshakes die geen toegevoegde ingrediënten hebben.

Wist je dat een overdosis eiwit net zo schadelijk kan zijn als een tekort aan eiwit?

De mogelijke gevolgen van een langdurige overdosis zijn schade aan organen, osteoporose, reuma en jicht, en verzuring van het lichaam. Op korte termijn kan te veel eiwit leiden tot hoofdpijn, misselijkheid, een daling van de bloeddruk en spijsverteringsproblemen.

De dosering

Een ander aspect dat belangrijk voor je moet zijn is de dosering. Je moet je afvragen hoeveel extra eiwitten je lichaam echt nodig heeft.

Je lengte, gewicht en de intensiteit van je training spelen hierbij een belangrijke rol.

Wees je ervan bewust dat te veel eiwit je lichaam op de lange duur kan beschadigen. Als je echter te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt maar intensief traint, kan je lichaam eiwitten aan je spieren onttrekken, waardoor ze massa verliezen.

Je moet je ook afvragen of je lichaam überhaupt eiwit in de vorm van een eiwitshake nodig heeft, of dat de dagelijkse voedselinname niet al voldoende is.

Wetenswaardigheden over eiwitshakes

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn eiwitten waaruit de lichaamscellen, enzymen en hormonen zijn opgebouwd. Eiwitten zijn opgebouwd uit lange ketens die aminozuren genoemd worden. Het lichaam kan sommige aminozuren niet zelf aanmaken, en moet deze vitale essentiële aminozuren dus met voedsel opnemen.

Waar heeft het lichaam eiwitten voor nodig?

Eiwit is een van de belangrijkste voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft als bron van energie, samen met koolhydraten en vetten. Eiwitten zijn nodig als bouwstoffen voor cellen en weefsel, bijvoorbeeld spiervezels, organen en bloed. Enzymen en verschillende hormonen, zoals insuline, en antilichamen van het immuunsysteem hebben ook de essentiële aminozuren nodig.

Wist je dat een langdurig tekort aan eiwitten tot aanzienlijke gezondheidsproblemen kan leiden?

De eerste tekenen van ondervoeding zijn te zien aan symptomen als haaruitval, oogranden, vroegtijdige rimpelvorming en gewichtsverlies. Bovendien kunnen spierzwakte en een vermindering van de spiermassa in het algemeen optreden. Als je ondanks training geen prestatieverhoging merkt, maar misschien zelfs een prestatievermindering, moet je beslist nagaan of je je lichaam van voldoende eiwitten voorziet.

Zijn eiwitshakes schadelijk voor de nieren?

Voor een gezonde persoon is te veel eiwit in de voeding niet fundamenteel schadelijk. Overtollig eiwit wordt omgezet in ureum en door de nieren afgebroken. Mensen met nierproblemen moeten daarom afzien van het verhogen van hun eiwitinname.

Eigenlijk is de inname van eiwitten uit voedsel volkomen voldoende als je evenwichtig en gevarieerd eet. Er wordt zelfs beweerd dat mensen in de Westerse beschaving kunnen rekenen op een eiwitoverschot uit voedsel en dat eiwitshakes daarom niet nodig zijn.

Beeldbron: 123rf.com / 54776175

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies