Laatst bijgewerkt: 29-08-2021

Onze selectiecriteria

27Onderzochte producten

42Bestede uren

11Beoordeelde onderzoeken

111Verzamelde opmerkingen

Chromium is een veel verkocht voedingssupplement dat uiterst belangrijk is voor de werking van ons lichaam en de individuele functies. Het is bijvoorbeeld aanwezig in botten, vet en spieren en draagt bij tot verschillende stofwisselingsfuncties.

In onze chroomtest 2022 vind je alles wat je over dit voedingssupplement moet weten. Aan het eind van de gids zijn al je vragen beantwoord en kun je een aankoopbeslissing nemen. We hebben alle informatie uitvoerig onderzocht, zodat je alles goed doet bij het innemen van chroom.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Chroom wordt in het lichaam gebruikt voor verschillende stofwisselingsfuncties, zoals de koolhydraat- of vetstofwisseling, en wordt ook aangetroffen in het skelet en de spieren.
  • De opname van chroom via het spijsverteringskanaal is echter zeer gering, daarom wordt in voedingssupplementen vaak chroompicolinaat gebruikt, omdat het een grotere opnamecapaciteit heeft.
  • Te veel chroom in het lichaam kan een schadelijk effect hebben. Allergieën of, in het ergste geval, zelfs kanker kunnen dan ontstaan.

Beste Chroom: Onze selectie

Criteria voor het kopen en beoordelen van chroom

supplementen Bij het kopen van chroom of chroompicolinaat producten moet je op een paar dingen letten: Door op deze vier criteria te letten bespaar je geld en vind je tegelijk een voedingssupplement van zeer hoge kwaliteit dat goed is voor je gezondheid.

Herkomst

Je moet er zeker van zijn dat het chroom uit de EU komt, of, nog beter, uit Duitsland.

Deze landen hebben strenge regels voor de productie van voedingssupplementen en voor kwaliteitsbewaking.

De fabrikanten daar laten hun producten ook door onafhankelijke laboratoria testen, zodat je er zeker van bent dat je een hoogwaardig en veilig product koopt.

Dosering

Als je chroom in tablet- of capsulevorm koopt, kun je een andere dosering kiezen. De dosis varieert van 200 tot 400 µg chroom of chroompicolinaat in verschillende producten. In onze adviesrubriek leer je hoe je chroom correct doseert en kun je dit dan als leidraad gebruiken bij je aankoop. Vloeibare preparaten daarentegen kunnen meer individueel gedoseerd worden, omdat je de vloeistof precies kunt afmeten.

Biobeschikbaarheid

Biobeschikbaarheid beschrijft hoe groot het aandeel van een werkzame stof in de bloedbaan is. Met deze meting kun je zien hoe snel de stof in het lichaam inwerkt en er dus voor beschikbaar is.

Vooral chroompicolinaten hebben een hoge biologische beschikbaarheid en worden ook zeer goed verdragen

Let dus bij het kopen op dit criterium om je lichaam in staat te stellen het sporenelement snel op te nemen.

Verteerbaarheid

De verteerbaarheid van zuiver chroom is erg laag. Daarom wordt het al genoemde gebruikt bij de productie van voedingssupplementen. Aan het chroommolecuul zijn drie picolinezuren gehecht en deze zorgen voor een betere opname door het lichaam.

Gids: Veelgestelde vragen over chroom in detail beantwoord

In onze gids rubriek beantwoorden we al je vragen over chroom in detail. We hebben uitgebreid onderzoek gedaan en achterhaald wat de belangrijkste vragen zijn over het innemen van chroom en de effecten ervan. Daarna ben je goed op de hoogte van alle feiten.

Wat is chroom en hoe werkt het?

Chroom is een zwaar metaal dat ook een onschadelijk mineraal is dat in veel voedsel voorkomt. De driewaardige vorm van chroom werd vroeger als essentieel beschouwd en moest via de voeding worden aangevoerd. Tegenwoordig wordt echter betwist of chroom nog wel zo belangrijk is voor de mens.
(3)

Toch is chroom een belangrijk sporenelement dat allerlei functies in het menselijk lichaam ondersteunt

Deze omvatten bijvoorbeeld de invloed van chroom op het koolhydraat- en vetmetabolisme op moleculair niveau(1). Verder wordt aangenomen dat chroom (1)een rol speelt in de signaaloverdracht van insuline en daarom ook een uiterst relevante stof is voor diabetici .(2)

Gewichtsvermindering

Eén studie onderzocht of chroom kan bijdragen tot gewichtsvermindering. Daartoe kregen 54 vrouwen met overgewicht gedurende twaalf weken ofwel 200 µg chroompicolinaat ofwel een placebo(4).

Aan het eind van de testfase bleek dat het gewicht een beetje kon zakken. Dit effect wordt toegeschreven aan de betrokkenheid van chroom bij het vetmetabolisme. (1)

Verbetering van de bloedsuikerspiegel

Insuline vervoert de suiker die uit ons voedsel komt naar het bloed, en voorziet het lichaam van energie om spierbewegingen uit te voeren en nog vele andere dingen. Groeihormoon wordt aangemaakt in de alvleesklier. De cellen die insuline maken zijn bij diabetici geheel afwezig. Chroom kan een effect hebben op insuline en zo patiënten helpen die diabetes hebben.

Chrom

Door een hogere activiteit van de cellen die insuline vormen, kan een verbetering van het klinisch beeld optreden. (Image source: Steve Buissinne / pixabay)

In verschillende studies is vastgesteld dat toediening van chroom aan patiënten met diabetes verschillende positieve effecten kan hebben. De insulinebinding aan de cellen neemt toe, het aantal en de activiteit van de insulinereceptoren nemen toe en ook de insulinegevoeligheid neemt toe. (5)

Vermindering van honger en hunkeren naar

Omdat chroom al een rol speelt bij gewichtsverlies en de insulinespiegel, is de hypothese dat het spoorelement ook honger en hunkeren kan verminderen. 42 vrouwen met overgewicht en een sterk verlangen naar koolhydraten kregen gedurende acht weken 1000 µg chroompicolinaat of een placebo (6).

De voedselinname werd ’s morgens, ’s middags en ’s avonds gemeten. En inderdaad bleek dat de met chroom behandelde vrouwen minder voedsel consumeerden en ook minder honger voelden.

Wanneer en voor wie is het nuttig om chroom in te nemen?

In het algemeen is de inname van chroom nuttig voor alle groepen mensen. Voor adolescenten en volwassenen wordt een dagelijkse dosis van 30 tot 100 µg aanbevolen. Zwangere vrouwen en oudere mensen hebben iets meer chroom nodig omdat de depots sneller opgebruikt zijn.

Men heeft ontdekt dat atleten die een streng dieet volgen niet genoeg chroom in hun lichaam hebben (7). Vermoedelijk veroorzaakt een toevoer van chroom ook verhoogde spiergroei en vermindert het lichaamsvet(7). Of deze effecten werkelijk via het voedingssupplement alleen bereikt kunnen worden, moet verder onderzocht worden.

Chrom

Chroom kan bij langdurige inname bijdragen tot spiergroei. Tegelijk wordt gezegd dat het lichaamsvet vermindert. We moeten echter wachten op wat meer onderzoek om deze effecten te bewijzen. (Image source: Fabián Andrés Narváez Gaviria / pixabay)

Wat zijn de verschillende soorten chroom?

Trivalent chroom is de enige vorm die door mensen verdragen wordt en onschadelijk is. Daarom wordt het in verschillende vormen aangeboden.

We hebben de verschillen tussen deze vormen hier op een rijtje gezet:

Art Beschrijving en gebruik
Chroomtabletten De tabletten zijn heel klein en bevatten een bepaalde hoeveelheid chroompicolinaat, afhankelijk van de fabrikant. Ze worden met water ingenomen of opgezogen.
Chromium Capsules De capsules zijn gevuld met chroom in poedervorm en omgeven door een omhulsel. Dit is vaak gemaakt van gelatine, en daarom zijn capsules niet geschikt voor veganisten.  
Vloeibaar chroom In vloeibare vorm kan het chroom heel individueel gedoseerd worden. Het kan met een dopje precies afgemeten worden en dan eenvoudig met water of sap gemengd worden.

Als je moeite hebt met het slikken van tabletten of capsules, kun je gewoon vloeibaar chroom gebruiken. De dosering is veel individueler en kan aan je persoonlijke behoeften aangepast worden. Aan de andere kant zijn tabletten of capsules gemakkelijker in te nemen als je onderweg bent.

Hoe moet chroom gedoseerd worden?

Een dagelijkse dosis van 100 tot 200 µg wordt aanbevolen voor jongeren en volwassenen. Het maakt niet uit op welk tijdstip van de dag je het supplement inneemt.

Je moet pas minstens 30 minuten na inname van het supplement wachten met het eten van een andere maaltijd

Eén studie suggereert echter dat 70 µg niet overschreden mag worden wegens mogelijke bijwerkingen. De afzonderlijke fabrikanten zullen hun aanbevolen dosering ook op wetenschappelijke studies gebaseerd hebben, en daarom kun je vertrouwen op de veiligheid van de chroomproducten. Als je nog twijfels hebt, bespreek die dan met een arts.
(11)

Wat zijn de alternatieven voor chroom?

We willen je graag laten kennismaken met enkele voedingsmiddelen als alternatief voor een voedingssupplement met chroom. Dit helpt je te beslissen of er een andere manier is om in je behoefte aan het sporenelement te voorzien.

Er zijn enkele voedingsmiddelen die op een natuurlijke manier een hoge hoeveelheid chroom bevatten. Enkele daarvan zijn broccoli, grapefruitsap, vlees, vis, granen, noten, peulvruchten en kaas.

Chrom

Noten bevatten een grote hoeveelheid chroom en zijn dus het ideale voedsel om je depot aan te vullen. Bovendien bevatten peulvruchten en sommige groenten ook een grotere hoeveelheid chroom. (Image source: ExplorerBob / pixabay)

Hoe kan ik zien of ik een overdosis chroom neem?

Als je te veel chroom hebt ingenomen, kun je wat reacties krijgen. Dit heet vergiftiging, die van twee soorten kan zijn

  • Acute vergiftiging: Acute vergiftiging met chroom leidt tot hevig braken, diarree en hevige pijn. Deze symptomen kunnen zo ernstig zijn dat shock en zelfs de dood optreden. Acute vergiftiging kan ook tot latere schade leiden. Beschadiging van de lever of de nieren is mogelijk.
  • Chronische vergiftiging: Bij zeer langdurig contact met chroom kunnen zweren op de huid ontstaan en meestal ook verkoudheidsverschijnselen. Bovendien kan het inademen van chroomstof ernstige neusbloedingen veroorzaken.

Deze twee soorten vergiftiging kunnen voorkomen bij voedingssupplementen die chroom bevatten. Dit gebeurt echter zelden, omdat ze het onschadelijke driewaardige chroom bevatten.

Deze soorten vergiftiging komen eerder voor bij tetravalent en hexavalent chroom, dat vaak in bouwmaterialen voorkomt en dus ook ongefilterd in het milieu terechtkomt. Op deze manier worden ook dieren door de schadelijke stof aangevallen. (8)

Is chroom kankerverwekkend?

Chroom is niet kankerverwekkend als de behoefte juist bepaald wordt en de juiste dosering genomen wordt. Er is echter een studie die een mutageen effect van driewaardig chroom op de cellen van knaagdieren en mensen vond. (9)

Van zeswaardig chroom daarentegen is bekend dat het kanker veroorzaakt. Vooral het ademhalingsstelsel, d.w.z. de longen, neus en sinussen, worden aangetast. (10) Symptomen zoals irritatie van de neus, het ontstaan van zweren en perforatie van het neustussenschot zijn tekenen om de diagnose longkanker te stellen. (10)

Beeldbron: Kerdkanno / 123rf

Referenties (11)

1. John B. Vincent, The Biochemistry of Chromium, The Journal of Nutrition, Volume 130, Issue 4, April 2000, Pages 715–718
Bron

2. Maret W. Chromium Supplementation in Human Health, Metabolic Syndrome, and Diabetes. Met Ions Life Sci. 2019 Jan 14;19:/books/9783110527872/9783110527872-015/9783110527872-015.xml. doi: 10.1515/9783110527872-015 [Titel anhand dieser DOI in Citavi-Projekt übernehmen] . PMID: 30855110 [Titel anhand dieser Pubmed-ID in Citavi-Projekt übernehmen] .
Bron

3. Di Bona KR, Love S, Rhodes NR, McAdory D, Sinha SH, Kern N, Kent J, Strickland J, Wilson A, Beaird J, Ramage J, Rasco JF, Vincent JB. Chromium is not an essential trace element for mammals: effects of a "low-chromium" diet. J Biol Inorg Chem. 2011 Mar;16(3):381-90. doi: 10.1007/s00775-010-0734-y. Epub 2010 Nov 18. PMID: 21086001.
Bron

4. Jamilian M, Foroozanfard F, Kavossian E, Kia M, Aghadavod E, Amirani E, Asemi Z. Effects of Chromium and Carnitine Co-supplementation on Body Weight and Metabolic Profiles in Overweight and Obese Women with Polycystic Ovary Syndrome: a Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial. Biol Trace Elem Res. 2020 Feb;193(2):334-341. doi: 10.1007/s12011-019-01720-8. Epub 2019 Apr 11. PMID: 30977089.
Bron

5. Anderson RA. Chromium in the prevention and control of diabetes. Diabetes Metab. 2000 Feb;26(1):22-7. PMID: 10705100.
Bron

6. Anton SD, Morrison CD, Cefalu WT, Martin CK, Coulon S, Geiselman P, Han H, White CL, Williamson DA. Effects of chromium picolinate on food intake and satiety. Diabetes Technol Ther. 2008 Oct;10(5):405-12. doi: 10.1089/dia.2007.0292. PMID: 18715218; PMCID: PMC2753428.
Bron

7. Clarkson PM. Effects of exercise on chromium levels. Is supplementation required? Sports Med. 1997 Jun;23(6):341-9. doi: 10.2165/00007256-199723060-00001. PMID: 9219318.
Bron

8. Bakshi A, Panigrahi AK. A comprehensive review on chromium induced alterations in fresh water fishes. Toxicol Rep. 2018;5:440-447. Published 2018 Mar 6. doi:10.1016/j.toxrep.2018.03.007 [Titel anhand dieser DOI in Citavi-Projekt übernehmen]
Bron

9. Mamyrbaev AA, Dzharkenov TA, Imangazina ZA, Satybaldieva UA. Mutagenic and carcinogenic actions of chromium and its compounds. Environ Health Prev Med. 2015 May;20(3):159-67. doi: 10.1007/s12199-015-0458-2. Epub 2015 Apr 16. PMID: 25877777; PMCID: PMC4434237.
Bron

10. Yatera K, Morimoto Y, Ueno S, Noguchi S, Kawaguchi T, Tanaka F, Suzuki H, Higashi T. Cancer Risks of Hexavalent Chromium in the Respiratory Tract. J UOEH. 2018;40(2):157-172. doi: 10.7888/juoeh.40.157. PMID: 29925735.
Bron

11. Lamson DW, Plaza SM. The safety and efficacy of high-dose chromium. Altern Med Rev. 2002 Jun;7(3):218-35. PMID: 12126463.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftlicher Review
John B. Vincent, The Biochemistry of Chromium, The Journal of Nutrition, Volume 130, Issue 4, April 2000, Pages 715–718
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Review
Maret W. Chromium Supplementation in Human Health, Metabolic Syndrome, and Diabetes. Met Ions Life Sci. 2019 Jan 14;19:/books/9783110527872/9783110527872-015/9783110527872-015.xml. doi: 10.1515/9783110527872-015 [Titel anhand dieser DOI in Citavi-Projekt übernehmen] . PMID: 30855110 [Titel anhand dieser Pubmed-ID in Citavi-Projekt übernehmen] .
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Review
Di Bona KR, Love S, Rhodes NR, McAdory D, Sinha SH, Kern N, Kent J, Strickland J, Wilson A, Beaird J, Ramage J, Rasco JF, Vincent JB. Chromium is not an essential trace element for mammals: effects of a "low-chromium" diet. J Biol Inorg Chem. 2011 Mar;16(3):381-90. doi: 10.1007/s00775-010-0734-y. Epub 2010 Nov 18. PMID: 21086001.
Ga naar bron
Klinische Studie
Jamilian M, Foroozanfard F, Kavossian E, Kia M, Aghadavod E, Amirani E, Asemi Z. Effects of Chromium and Carnitine Co-supplementation on Body Weight and Metabolic Profiles in Overweight and Obese Women with Polycystic Ovary Syndrome: a Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial. Biol Trace Elem Res. 2020 Feb;193(2):334-341. doi: 10.1007/s12011-019-01720-8. Epub 2019 Apr 11. PMID: 30977089.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Review
Anderson RA. Chromium in the prevention and control of diabetes. Diabetes Metab. 2000 Feb;26(1):22-7. PMID: 10705100.
Ga naar bron
Klinische Studie
Anton SD, Morrison CD, Cefalu WT, Martin CK, Coulon S, Geiselman P, Han H, White CL, Williamson DA. Effects of chromium picolinate on food intake and satiety. Diabetes Technol Ther. 2008 Oct;10(5):405-12. doi: 10.1089/dia.2007.0292. PMID: 18715218; PMCID: PMC2753428.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Review
Clarkson PM. Effects of exercise on chromium levels. Is supplementation required? Sports Med. 1997 Jun;23(6):341-9. doi: 10.2165/00007256-199723060-00001. PMID: 9219318.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Review
Bakshi A, Panigrahi AK. A comprehensive review on chromium induced alterations in fresh water fishes. Toxicol Rep. 2018;5:440-447. Published 2018 Mar 6. doi:10.1016/j.toxrep.2018.03.007 [Titel anhand dieser DOI in Citavi-Projekt übernehmen]
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Review
Mamyrbaev AA, Dzharkenov TA, Imangazina ZA, Satybaldieva UA. Mutagenic and carcinogenic actions of chromium and its compounds. Environ Health Prev Med. 2015 May;20(3):159-67. doi: 10.1007/s12199-015-0458-2. Epub 2015 Apr 16. PMID: 25877777; PMCID: PMC4434237.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Review
Yatera K, Morimoto Y, Ueno S, Noguchi S, Kawaguchi T, Tanaka F, Suzuki H, Higashi T. Cancer Risks of Hexavalent Chromium in the Respiratory Tract. J UOEH. 2018;40(2):157-172. doi: 10.7888/juoeh.40.157. PMID: 29925735.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Review
Lamson DW, Plaza SM. The safety and efficacy of high-dose chromium. Altern Med Rev. 2002 Jun;7(3):218-35. PMID: 12126463.
Ga naar bron
Recensies