Laatst bijgewerkt: 01-09-2021

Onze selectiecriteria

31Onderzochte producten

46Bestede uren

38Beoordeelde onderzoeken

155Verzamelde opmerkingen

Welkom bij onze grote choline test 2021. Hier presenteren we alle choline producten die we uitvoerig getest hebben. We hebben gedetailleerde achtergrondinformatie samengesteld en een samenvatting van beoordelingen van klanten op het internet toegevoegd.

We willen je aankoopbeslissing graag gemakkelijker maken en je helpen de beste choline producten voor jou te vinden.

Je vindt ook antwoorden op veel gestelde vragen in onze gids. Als ze beschikbaar zijn, bieden we ook interessante testvideo’s aan. Verder vind je op deze pagina ook enkele belangrijke gegevens waar je beslist aandacht aan moet besteden als je choline producten wilt kopen.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Choline wordt in de VS al lang als voedingssupplement verkocht, maar het veroverde pas onlangs de markt in dit land.
  • Het heeft veel positieve effecten op het lichaam, zoals het vergroten van de levercapaciteit of een positief effect op het geheugen van de foetus.
  • Het lichaam zelf kan de dagelijkse behoefte aan choline niet dekken, vooral vegetariërs en veganisten lijden vaak aan een tekort aan choline.

Beste Choline: Onze selectie

Gids: vragen die je jezelf moet stellen voor je een choline supplement koopt

Wat is choline?

Choline is bij de meeste mensen misschien beter bekend als “vitamine B4”. Tenminste, zo heette het vroeger. Het heeft ook enige overeenkomsten met de vitaminen van de B-groep, maar de nieuwere naam “choline” wordt nu gebruikt.

Choline kan helpen je concentratie en geheugen te verbeteren. (Image source: pixabay.com / kaboompics)

Choline werd vrij laat ontdekt en ook de voedingswetenschap erkende pas vrij laat de relevantie ervan.

Het is nu echter bekend dat choline een belangrijke rol speelt bij de groei van zenuwbanen en dat het helpt bij de verwerking van vetten. In de VS is choline veel bekender dan hier in Europa.

Dit is de reden waarom het hier zelden tot sporadisch als voedingssupplement wordt aanbevolen.

Chemisch gezien is choline een monohydrisch alcohol. Het lichaam kan zelf maar kleine hoeveelheden aanmaken en kan dus niet in de volledige behoefte voorzien. De rest moet dus via de voeding worden aangevoerd of als voedingssupplement worden ingenomen.

Welk effect heeft choline?

Choline vervult verschillende functies in het menselijk lichaam. Het heeft ook een zeer breed scala aan effecten. Het is bijvoorbeeld belangrijk voor:

  • opbouw/versterking van celmembranen
  • vergroting van de geheugencapaciteit
  • vergroting van de levercapaciteit
  • opbouw van de zenuwen en hersenen van de foetus
  • communicatie tussen cellen
  • bloeddrukbeheersing
  • behandeling van astma

Bijzonder opmerkelijk is het effect van choline op leverziekten, de ontwikkeling van de foetus en de geheugenprestaties bij de mens.

Een studie onderzocht de invloed van choline (precursor van betaïne) op de totale concentratie van homocysteïne in het plasma van volwassen mannen.

Een hoge dagelijkse dosis choline verlaagt de homocysteïne concentratie in plasma bij gezonde mannen met een licht verhoogde homocysteïne concentratie. Aangenomen dat hoge concentraties homocysteïne hart- en vaatziekten bevorderen, kan het innemen van choline zulke ziekten voorkomen. (1)

Hier moet echter vermeld worden dat wetenschappers het verband hebben kunnen aantonen tussen een tekort aan choline en leverziekten in het menselijk lichaam.

Choline maakt het mogelijk dat vetzuren vanuit de lever naar de juiste plaatsen in het lichaam getransporteerd worden.

Als je een tekort aan choline hebt, wordt er meer vet in de lever opgeslagen omdat het stofwisselingsproces niet meer goed werkt. Daarom kan choline bijdragen tot een normale leverfunctie en vetstofwisseling.

Choline speelt ook een belangrijke rol in de foetale ontwikkeling. De foetus wordt via het bloed van de moeder van choline voorzien. De menselijke placenta is – afgezien van zenuwweefsel – een van de weinige weefsels die grote hoeveelheden choline kunnen opslaan.

De inname van choline door de moeder kan de cognitieve vermogens van het kind tot in de volwassenheid beïnvloeden. Als een moeder te weinig choline in haar lichaam heeft, dan leidt dat weer tot een verminderde snelheid van celdeling in delen van de hersenen bij de foetus.

In de volgende studie onderzochten de auteurs of de toevoer van choline en de metaboliet betaïne via de voeding van de moeder invloed heeft op het risico dat het ongeboren kind een neurale buisdefect ontwikkelt.

Er werd een associatie gevonden tussen choline inname en een verminderd risico op NRD. Het risico was het kleinst bij vrouwen wier dieet tijdens de zwangerschap rijk was aan choline, betaïne en methionine. (2)

Eén studie toont aan dat er belangrijke verschillen zijn in de hoeveelheid choline die nodig is. Omdat choline een belangrijke rol speelt in de menselijke stofwisseling, celstructuur en neurotransmittersynthese, kan een tekort aan choline invloed hebben op ziekten als aderverkalking, leverziekten en neurologische aandoeningen.

Een te laag cholinegehalte in de zwangerschap kan leiden tot een verhoogd homocysteïnegehalte en zo tot vroeggeboorte, laag geboortegewicht of pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging). (3)

Choline kan een positief effect hebben op het foetale geheugen. Dit kan gevolgen hebben tot in de volwassenheid (Image source: pixabay.com / StockSnap).

Choline is ook belangrijk voor de geheugenprestatie. In een studie kregen universiteitsstudenten ofwel choline ofwel een placebo.

90 minuten na inname werden de geheugenprestaties getest door de leerlingen leertaken te laten doen. De choline proefpersonen presteerden aanzienlijk beter dan degenen die de placebo namen.

Toepassingsgebied Werking
Lever Bij een tekort aan choline wordt vet in de lever afgezet, choline draagt bij tot een normale leverfunctie
Ontwikkeling van de foetus De foetus wordt via het bloed van de moeder van choline voorzien, kan de cognitieve vermogens beïnvloeden
Geheugenprestaties Choline verbetert de geheugenprestaties

Voor wie is choline geschikt?

In principe is choline geschikt voor iedereen. Maar vooral als je een tekort aan choline hebt, moet je choline innemen.

Symptomen die kunnen wijzen op een tekort aan choline zijn slaapstoornissen, vermoeidheid, spierpijn of hoge bloeddruk.

Een tekort aan choline kan echter alleen met medische hulp vastgesteld worden! Stel hier alsjeblieft geen zelfdiagnose!

Voor gezonde mensen zonder choline tekort kan een extra inname van choline de geheugenprestaties verhogen, positief zijn bij het begeleiden van een dieet of een tekort aan choline, zoals vet in de lever, herstellen.

Wat is het juiste gebruik en de juiste dosering van choline?

Het is niet gemakkelijk om choline alleen via je voeding binnen te krijgen. Vooral als je vegetarisch of veganistisch bent.

De aanbevolen dagelijkse inname van choline is 400 – 700 mg. Helaas is dit in een normaal dieet nauwelijks te bereiken. Je neemt waarschijnlijk ongeveer 1/3 van deze hoeveelheid op in je normale voeding.

De rest moet je in voedingssupplementen opnemen.

De dagelijkse behoefte aan choline varieert van persoon tot persoon. De aanbeveling is “7 mg per kg en dag”. Maar als je niet zeker bent, raadpleeg dan altijd je arts!

Veel dierlijke producten bevatten veel choline, maar ook sommige vegetarische producten, b.v. soja. (Image source: pixabay.com / bigfatcat)

Besluit: Welke soorten choline zijn er en welke is geschikt voor jou?

Wat onderscheidt choline capsules en wat zijn de voordelen en nadelen?

Choline is vooral verkrijgbaar in de vorm van capsules of tabletten. Het is belangrijk op de cholineconcentratie te letten, want die varieert vaak sterk.

Ze variëren van 100 mg choline per capsule tot een zeer hoge 600 mg of zelfs 800 mg. In elk geval moet je ervoor zorgen dat je niet te hoge doseringen neemt.

Het is ook vaak zo dat een hooggedoseerd product minder of evenveel kost als een laaggedoseerd product. Laat je dus niet misleiden door de goedkopere, hoger gedoseerde versie te kopen.

Je moet een maximale concentratie van 200 mg innemen. Hogere doseringen moet je in elk geval met je arts bespreken.

Voordelen
  • Dosering kan individueel aangepast worden
  • gemakkelijk verkrijgbaar
  • positieve effecten op het lichaam
Nadelen
  • vaak verpakt in plastic
  • chemisch product
  • moeilijk de juiste dosering te vinden

Wat onderscheidt choline infusies en wat zijn de voor- en nadelen?

Behalve choline capsules zijn er ook choline infusies.

Deze mogen echter alleen door een arts voorgeschreven en toegediend worden!

Choline infusen zijn zeer intensief. Ze worden gewoonlijk twee tot drie keer per week gegeven. De dosering hangt af van de symptomen van de patiënt.

Infusies kunnen als eenmalige behandeling of als langdurige therapie gegeven worden.

Een choline-infuus moet altijd door een arts voorgeschreven en uitgevoerd worden. (Image source: pixabay.com / stux)

In geen geval mag het infuus gebruikt worden bij een hartaanval, astma of de ziekte van Parkinson. Als je zwanger bent, moet het gebruik van choline infusen zorgvuldig overwogen en met je arts besproken worden.

Voordelen
  • werkt snel en intensief
  • specialistische begeleiding
  • positieve effecten op het lichaam
Nadelen
  • medische ingreep
  • relatief duur

Aankoopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om choline preparaten te vergelijken en te evalueren

In het volgende willen we je laten zien welke factoren je kunt gebruiken om choline preparaten te vergelijken en te evalueren. Zo kun je gemakkelijker beslissen of een bepaald choline product geschikt voor je is of niet.

Samengevat zijn dat:

  • dierlijke of plantaardige grondstoffen
  • Biologisch zegel
  • Oorsprong
  • Houdbaarheid
  • Toepassing
  • Dosering
  • Omhulsel van de capsules

Dierlijke of plantaardige grondstoffen

Choline wordt gemaakt van dierlijke of plantaardige grondstoffen. Dierlijke choline is echter niet absoluut nodig, want de suikerproductie alleen produceert al veel choline.

Daarom moet je erop letten dat je choline product het etiket “veganistisch” of “vegetarisch” heeft, want het is hier niet nodig dierlijke producten te gebruiken.

Biologisch zegel

Als je choline als preparaat in de vorm van capsules wilt innemen, is het de moeite waard na te gaan of het product een biologisch zegel heeft.

De markt voor voedingssupplementen is enorm, maar er zijn al veel choline producten die het biologische zegel hebben.

Hoe belangrijk biologische certificering voor je is, bepaal je natuurlijk zelf. Toch is het de moeite waard om er eens goed naar te kijken!

Herkomst

Behalve het biologische keurmerk is het de moeite waard aandacht te besteden aan de plaats waar het product geproduceerd werd. Hoewel choline als voedingssupplement in de VS bekender is dan in dit land, kun je zeker choline producten vinden die in Duitsland of Oostenrijk vervaardigd werden.

Bij inname van choline via voedsel is het natuurlijk ook de moeite waard om na te gaan waar het (meestal dierlijke) product vandaan komt. Regionale en biologische producten verdienen uiteraard de voorkeur.

Houdbaarheid

Als ze op een koele en droge plaats bewaard worden, zijn choline capsules ongeveer twee jaar houdbaar. Let echter altijd op de houdbaarheidsdatum op de verpakking.

Toepassing

Choline zit in sommige voedingsmiddelen, vooral die van dierlijke oorsprong, maar het is niet mogelijk om de nodige hoeveelheid choline uit je voeding te halen.

Daarom wordt vaak aangeraden voedingssupplementen te gebruiken. Dit gebeurt meestal op de klassieke manier door choline capsules in te nemen.

Dosering

De dagelijkse behoefte aan choline varieert van persoon tot persoon. De aanbeveling is “7 mg per kg per dag”.

Als je het niet zeker weet, moet je natuurlijk je arts raadplegen!

Omhulsel van de capsules

De meeste choline capsules zijn zachte gelcapsules die gelantine bevatten. Dit is meestal rundergelantine.

Dit is dus waar je rekening mee moet houden als je geen gelantine in je dieet eet.

Wetenswaardigheden over choline

Wat zijn de bijwerkingen van choline?

Hoewel choline goed is voor de lever, kan een langdurige inname van 3 gram per dag schadelijk zijn voor de lever. Het is daarom het beste om de inname met je arts te bespreken!

Als de dagelijkse dosis 7,5 gram of meer is, dan heeft choline een bloeddrukverlagend effect. Dit kan leiden tot duizeligheid, flauwvallen of desoriëntatie.

Extreem hoge doses (10 gram per dag) kunnen ook overvloedig zweten, veel speekselen en overgeven veroorzaken. Er is ook een visachtige geur gemeld.

Daarom moet de dagelijkse dosis choline slechts geleidelijk verhoogd worden. Het kan zinvol zijn een verhoogde dosis choline in te nemen, maar dit moet niet gedaan worden zonder een arts te raadplegen.

Welke voedingsmiddelen bevatten choline?

De meeste voedingsmiddelen die choline bevatten zijn van dierlijke oorsprong. Vooral vlees bevat een relatief grote hoeveelheid choline.

Vooral vlees bevat veel choline. Het hoogste cholinegehalte wordt gevonden in rundvlees en kippenlever(Image source: pixabay.com / Free-Photos)

De volgende voedingsmiddelen bevatten relatief grote hoeveelheden choline:

Voedingsmiddel Cholinegehalte in mg
Runderlever 418
Kippenlever 290
Eieren 251
Varkensvlees 103
Bacon 125
Gedroogde soja 116

Beeldbron: pixabay.com / Bru-nO

Referenties (3)

1. Margreet R Olthof, Elizabeth J Brink, Martijn B Katan, Petra Verhoef. Choline Supplemented as Phosphatidylcholine Decreases Fasting and Postmethionine-Loading Plasma Homocysteine Concentrations in Healthy Men. Am J Clin Nutr. Jul 2005; 82 (1), 111-7.
Bron

2. Gary M. Shaw, Suzan L. Carmichael, Wei Yang, Steve Selvin, Donna M. Schaffer. Periconceptional Dietary Intake of Choline and Betaine and Neural Tube Defects in Offspring. American Journal of Epidemiology. 15 July 2004; Volume 160, Issue 2, Pages 102–109.
Bron

3. Steven H Zeisel , Kerry-Ann da Costa. Choline: An Essential Nutrient for Public Health. Nutr Rev. Nov 2009; 67 (11), 615-23.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Studie
Margreet R Olthof, Elizabeth J Brink, Martijn B Katan, Petra Verhoef. Choline Supplemented as Phosphatidylcholine Decreases Fasting and Postmethionine-Loading Plasma Homocysteine Concentrations in Healthy Men. Am J Clin Nutr. Jul 2005; 82 (1), 111-7.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Gary M. Shaw, Suzan L. Carmichael, Wei Yang, Steve Selvin, Donna M. Schaffer. Periconceptional Dietary Intake of Choline and Betaine and Neural Tube Defects in Offspring. American Journal of Epidemiology. 15 July 2004; Volume 160, Issue 2, Pages 102–109.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Steven H Zeisel , Kerry-Ann da Costa. Choline: An Essential Nutrient for Public Health. Nutr Rev. Nov 2009; 67 (11), 615-23.
Ga naar bron
Recensies