Laatst bijgewerkt: 29-08-2021

Onze selectiecriteria

17Onderzochte producten

35Bestede uren

14Beoordeelde onderzoeken

75Verzamelde opmerkingen

Misschien weet je al hoe belangrijk calcium en magnesium zijn voor het menselijk lichaam of wil je meer informatie over calcium en magnesium als voedingssupplementen? Dan ben je hier op de juiste plaats. We geven je uitgebreide informatie, informeren je over risico’s en presenteren enkele van onze redactionele favorieten van calcium magnesium supplementen.

We zijn erg blij dat je de weg gevonden hebt naar onze grote calcium magnesium test 2022! We geven je alle informatie die je nodig hebt en meer. Je leert niet alleen over de rol die calcium en magnesium in het lichaam spelen, maar ook hoeveel je moet innemen, wat er gebeurt als je een tekort hebt en nog veel meer!

De belangrijkste dingen

in een notendop

  • Calcium en magnesium zijn heel belangrijke mineralen voor het menselijk lichaam. Ze ondersteunen de werking en het onderhoud van botten en spieren.
  • Veel calcium-magnesium supplementen worden aangemaakt met zink en vitamine D3. Vitamine D helpt calcium beter in het lichaam op te nemen.
  • Je mag geen supplementen nemen, vooral niet als je gezondheidsproblemen hebt, voordat je je arts of voedingsdeskundige geraadpleegd hebt. Ook tijdens de zwangerschap of bij vrouwen die borstvoeding geven moet bijzondere voorzichtigheid in acht genomen worden!

Beste Calcium Magnesium: Onze selectie

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je Calcium Magnesium koopt

Om je uitgebreid te informeren over de mineralen calcium en magnesium en je inzicht te geven in de huidige stand van de wetenschap, hebben we alle belangrijke informatie in de volgende hoofdstukken samengevat.

Wat is calcium magnesium?

Calcium magnesium supplementen zijn voedingssupplementen. De mineralen calcium en magnesium zijn belangrijk voor de normale spier- en botfuncties in het menselijk lichaam.(1, 11, 12, 13)

Calcium Magnesium-1

Calcium magnesium supplementen zijn er in verschillende vormen, als poeder of capsules. (Bron: unsplash.com / Markus Spiske)

Calcium is het meest overvloedig in menselijke organismen. De behoefte aan en de toevoer van calcium verschilt echter sterk van individu tot individu. De stof is bijvoorbeeld nodig voor het behoud van een normale botdichtheid en voor een goed functionerende prikkelgeleiding, d.w.z. communicatie tussen zenuwcellen. (2, 8, 12, 13)

Magnesium, daarentegen, is heel belangrijk voor de stofwisseling van energie. De wisselwerking tussen calcium en magnesium is ook essentieel voor een intacte spierfunctie. (2, 9, 10, 14)

Hoe werkt calcium-magnesium?

Calcium en magnesium zijn stoffen die niet voor niets in één preparaat gemengd worden. Er zijn veel functies in het lichaam waarvoor beide mineralen nodig zijn.

Calcium en magnesium zijn vaak tegelijk nodig.

Ze zijn onder andere nodig om gladde spierwerking mogelijk te maken door een normale geleiding. Bovendien zijn de mineralen belangrijk voor een normale elektrolytenbalans en energiestofwisseling. Calcium en magnesium zijn belangrijk voor zowel de samentrekking als de ontspanning van spiercellen. (2, 14)

Een ander belangrijk voorbeeld is de werking van het bijschildklierhormoon. Het bijschildklierhormoon zorgt ervoor dat calcium wordt opgenomen en beschikbaar gemaakt voor het lichaam. Magnesium is nodig om dit proces goed uit te voeren. (1, 13)

Hoe manifesteert een calcium-magnesium tekort zich?

Het meeste calcium en magnesium wordt in onze botten opgeslagen. Deze opslag wordt zelden helemaal opgebruikt, maar een ernstig tekort kan in beide gevallen gevaarlijk zijn.

Bij een ernstig tekort aan calcium breekt het lichaam botmassa af. Als gevolg van het verlies van botmassa treedt botverweking op. Deze aandoening heet osteomalacie bij volwassenen en rachitis bij kinderen. (8)

Natuurlijk kan een massaal magnesiumtekort ontstaan als de inname op lange termijn al te laag is en er ook een groot magnesiumverlies is (door hevig zweten of urineren). (4, 5)

Hier is een lijst van mogelijke symptomen van magnesiumtekort:(4, 5)

  • Spierkrampen van de skeletspieren
  • Spierspanning
  • Hypertensie
  • Gevoelloosheid
  • Hartritmestoornissen
  • Migraine en achterwaartse hoofdpijn
  • Duizeligheid, nervositeit en gebrek aan concentratie

Wanneer en voor wie is calcium magnesium nuttig?

Calcium-magnesiumsupplementen zijn vooral nuttig voor mensen die een tekort aan voedingsstoffen hebben. Ze kunnen ook nuttig zijn als er een verhoogde behoefte is aan calcium en magnesium. (2, 14)

Om te weten te komen of je een specifiek tekort aan mineralen of voedingsstoffen hebt, of een verhoogde behoefte, kun je het beste een arts of laboratorium raadplegen. Ze kunnen je bloed en gezondheid testen en je nauwkeurige informatie geven.

Als je geen tijd hebt om een arts te bezoeken, raadpleeg dan andere gezondheidswerkers. Je kunt ook een apotheker of voedingsdeskundige raadplegen voordat je calcium inneemt.

Wat zijn de alternatieven voor calcium-magnesiumsupplementen?

Om je op weg te helpen, is hier een lijst van de beste calcium-magnesium alternatieven:(1, 3, 5, 6)

  • Melk en zuivelproducten
  • Volkoren brood
  • Bepaalde groenten (b.v. broccoli en bonen)
  • Mineraalwater met een hoog calcium-magnesiumgehalte
De mineralen zitten vooral in melk en volkorenbrood.

In principe is conventionele voeding het beste alternatief voor calcium-magnesiumsupplementen. De mineralen komen voor in een verbazingwekkend aantal voedingsmiddelen! Voorbeelden zijn bepaalde groenten zoals broccoli, prei en bonen, die calcium en magnesium bevatten. Een voorbeeld van een calciumbron is melk en zuivelproducten zoals yoghurt en kaas. Een voorbeeld van een magnesiumbron is volkorenbrood. (1, 3, 5, 6, 11)

En niet te vergeten mineraalwater! Want daarin is de beschikbaarheid van calcium en magnesium even hoog als in melk, volkorenbrood of supplementen. En ze zijn ook helemaal calorievrij. (6)

Bij verschillende voedselintoleranties kan het natuurlijk moeilijk zijn om aan de dagelijkse behoefte aan calcium en magnesium te voldoen. Mineraalwater drinken is dus een alternatief, ongeacht voedselintolerantie of veganistische levensstijl.

Wat zijn de mogelijke bijwerkingen van het innemen van calcium magnesium?

In principe moet je bij elk voedingssupplement oppassen voor mogelijke bijwerkingen en mag je het product nooit overdoseren. Je wilt tenslotte iets goeds doen voor je lichaam en geen schade aanrichten.

Calcium Magnesium-2

Een verhoogde inname van magnesium kan in de darmen verzachting van de ontlasting veroorzaken. (Bron: pixabay.com / standardlamp)

Er zijn geen levensbedreigende bijwerkingen van het oraal innemen van meer magnesium. Magnesium heeft echter een waterbindende werking. Dit kan leiden tot verzachting van de ontlasting in het darmkanaal. Maar als de dagelijkse inname van magnesium verlaagd wordt en daarna weer langzaam verhoogd, moet deze bijwerking meestal verdwijnen. (4, 5, 14)

Besluit: Welke soorten calcium-magnesium zijn er en welke is geschikt voor jou?

Er zijn verschillende soorten calcium-magnesium supplementen. Beginnend met de consistentie, in capsule- of poedervorm, tot de natuurlijke extractie van de mineralen, b.v. uit zeekoralen. Bovendien zijn er talloze preparaten die zink en/of vitamine D3 bevatten. We hebben de minerale preparaten als volgt ingedeeld

  • Calcium magnesium capsules
  • Calcium magnesium poeder (verkregen uit Sango zeekoraal)
  • Calcium Magnesium met Zink en Vitamine D

We zullen de voordelen en nadelen van de drie verschillende soorten in de volgende paragrafen nader toelichten.

Wat onderscheidt calcium magnesium capsules en wat zijn hun voor- en nadelen?

De eenvoudige calcium magnesium capsules bevatten precies wat je zoekt als je een calcium magnesium supplement wilt. Er zitten geen andere mineralen in – alleen zuiver calciumcarbonaat en magnesiumoxide.

Omdat het capsules zijn, zijn ze heel gemakkelijk in te nemen. Neem ze gewoon bij of tussen de maaltijden in met een glas water. Bovendien kun je ze door de compacte vorm zonder problemen meenemen op reis.

De capsule bevat echter ook een vorm van cellulose. Als je dit niet wilt, raden we de poederversie van het supplement aan.

Verdere voor- en nadelen staan in de volgende tabel:

Voordelen
  • Gemakkelijk overal in te nemen
  • Bevat alleen calcium en magnesium
  • Veganistisch en zonder conserveermiddelen
Nadelen
  • Cellulose in capsulehuls
  • Niet geschikt voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven
  • Niet natuurlijk

Wat zijn de voor- en nadelen van Sango Zeekoraal Calcium Magnesium Poeder?

Calcium magnesium poeder wordt gewonnen uit Sango zeekoraal. Hij komt dus van nature voor, maar groeit vaak in een door straling vervuild gebied in Okinawa, Japan. Natuurlijk voeren de importeurs en fabrikanten altijd stralingscontroles uit om overmatige blootstelling uit te sluiten.

Er zitten meestal geen andere ingrediënten in het poeder dan het hooggedoseerde Sango zeekoraalpoeder met calcium en magnesium in de lichaamseigen verhouding van 2:1.

Door de poedervorm en het natuurlijke voorkomen zijn de koraalpoeders meestal ook vrij van scheidingsmiddelen, kleurstoffen en gelatine. Ze zijn ook veganistisch, glutenvrij en zijn niet genetisch gemanipuleerd.

Voordelen
  • Natuurlijk voorkomend
  • Vrij van conserveermiddelen en kleurstoffen
Nadelen
  • Kan alleen verdund met water ingenomen worden
  • Gebied van herkomst is besmet met straling

Wat onderscheidt calcium magnesium met zink en vitamine D en wat zijn de voordelen & nadelen?

Zoals de naam doet vermoeden, bevatten deze preparaten ook bijkomende stoffen. In dit geval zink en vitamine D. De stoffen in dergelijke preparaten zijn zo geoptimaliseerd dat ze elkaar niet hinderen maar de opname door het lichaam ondersteunen.

Bijvoorbeeld, vitamine D ondersteunt de opname van calcium. Vitamine D ondersteunt ook een normaal calciumgehalte in het bloed en gezonde botten.

Zink, daarentegen, helpt bij het behoud van gezonde botten, nagels en huid. Zink ondersteunt ook het immuunsysteem en beschermt je cellen tegen oxidatieve stress.

Voordelen
  • Vitamine D ondersteunt de calciumopname
  • Zink heeft positieve effecten op botten, nagels, huid, immuunsysteem en beschermt cellen tegen oxidatieve stress
Nadelen
  • Niet geschikt voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven
  • Niet veganistisch

Koopcriteria: Je kunt deze criteria gebruiken om calcium magnesium te vergelijken en te evalueren

Bij het kiezen van je calcium magnesium preparaat kun je de afzonderlijke producten onderscheiden op basis van verschillende criteria:

Let er altijd op dat het product van hoge kwaliteit is en zoek onder bepaalde omstandigheden ook naar de certificaten van de fabrikant. Volg in elk geval ook de aanbevelingen van je arts op.

Dosering

Je vindt een doseringsadvies op elke verpakking of op de bijsluiter.

De aanbevolen dagelijkse dosering voor capsules is 2-4 capsules, afhankelijk van de fabrikant en de dosering in het product. Deze moet je echter 2 keer innemen. Je vindt hierover iets later meer in ons artikel onder de rubriek “Aanbevolen dosering”.

Als je de capsules inneemt, neem je per dag ongeveer 2304 mg magnesiumcitraat (bevat 320 mg magnesium) en 1576 mg calciumcitraat (bevat 320 mg calcium). (2)

Als je besluit een poeder te nemen, dat in dit geval van koraal gemaakt is door het merk NatureLove, is de dosering iets hoger. Hier bevat het calcium 600 mg en het magnesium 300 mg.

Ingrediënten

De ingrediënten die het grootste deel van een calcium-magnesium supplement uitmaken zijn: Calciumcitraat of calciumcarbonaat en magnesiumcitraat of magnesiumoxide.

Als je voor de capsulevariant kiest, is het omhulsel van de capsule meestal gemaakt van hydroxypropylmethylcellulose. Poedervormige preparaten hebben dit ingrediënt niet, omdat ze niet in een omhulsel bewaard hoeven te worden.

In de meeste gevallen wordt ook een antioxidant toegevoegd om de preparaten duurzamer te maken en ze tegen oxidatie te beschermen. Dit middel is bijvoorbeeld ascorbylpalmitaat. (2)

Aanbevolen inname

De aanbevolen inname vind je ook op de verpakking of op het bijgesloten etiket. De informatie in de tabel hieronder is een samenvatting van verschillende fabrikanten. Zorg ervoor dat je weet wat de aanbevolen dosis van de fabrikant is voordat je je supplement inneemt.

Omdat de verschillende fabrikanten ook producten met verschillende doseringen verkopen, is het vooral belangrijk hier op te letten. Anders is het mogelijk dat je het tekort niet compenseert of dat je te veel van het preparaat inneemt.

Het is meestal aan te bevelen de capsules of het poeder met de maaltijd of een drankje in te nemen.

Wijze van bereiding Dosering Gebruiksaanbeveling
Capsules 2-4 capsules per dag (ochtend en avond) Innemen met veel water bij de maaltijd of tussen de maaltijden door
Poeder 2 maal daags 1.5g (ongeveer een halve theelepel) Bij de maaltijd of tussen de maaltijden in veel water roeren en opdrinken

Wetenswaardigheden over calcium magnesium

Nu je genoeg informatie over mineraalsupplementen verzameld hebt, willen we je graag nog wat meer informatie geven. Als je huisdieren hebt, vind je hier misschien ook waardevolle informatie.

Wat is de houdbaarheid van calcium magnesium supplementen?

Calcium-magnesiumpreparaten zijn meestal zeer lang houdbaar. In tegenstelling tot verse levensmiddelen zijn het geen snel bederfelijke produkten. Bovendien worden aan veel preparaten conserveringsmiddelen toegevoegd.

Net als medicijnen worden zulke preparaten meestal niet “slecht”, maar hun werking neemt alleen maar af.

Toch staat er op de meeste verpakkingen een datum die de houdbaarheidsdatum aangeeft tot wanneer je de tabletten kunt innemen.

In welke voedingsmiddelen zit calcium magnesium?

Calcium zit vooral in melk en zuivelproducten. Als je voldoende melk drinkt, kun je er je dagelijkse behoefte aan calcium mee dekken. (1, 3, 8, 11)

Calcium Magnesium-3

Zuivelproducten zijn een waardevolle bron van calcium. (Bron: 123rf.com / Blinov)

De hoeveelheid magnesium die volwassenen per dag moeten binnenkrijgen, kan via de normale voedselinname bereikt worden. De hoeveelheid is ongeveer 300-400 mg voor vrouwen en mannen. Het drinken van frisdrank en bier en het eten van volkorenbrood kan in deze behoefte voorzien. (4, 5)

Een ander alternatief is het drinken van gemineraliseerd water. Dit bevat vergelijkbare hoeveelheden calcium en magnesium als melk, volkorenbrood, bepaalde groenten of voedingssupplementen. (5, 6)

Kan ik ook calcium-magnesiumpreparaten aan mijn huisdier geven?

Een evenwichtige calcium en magnesium huishouding is heel belangrijk, niet alleen voor mensen, maar ook voor dieren zoals honden en katten.

Magnesium is heel belangrijk voor de mineralisatie van botten, ontspanning en samentrekking van spieren en neuronale prikkeloverdracht, niet alleen bij mensen maar ook bij honden en katten. (7)

Helaas is het huidige aantal studies over kleine dieren en hun calcium-magnesium balans niet erg groot. Er zijn veel studies, met betrekking tot dieren, gedaan in de rundergeneeskunde. (7)

Als je hierover meer informatie wilt of bezorgd bent over de gezondheid van je geliefde viervoeter, kun je het beste een dierenarts Ze zullen alle nodige controles doen en je vragen beantwoorden.

Foto bron: Farion/ 123rf.com

Referenties (14)

1. Gleichzeitige Einnahme von Magnesium und Calcium
Bron

2. Calcium Magnesium (Calcium-/Magnesiumcitrat)
Bron

3. Ernährung bei Adipositas: zur Gewichtsreduktion (Autoren: Jennifer Frühwirth, Christa Schöllbauer, Helena Schramm) Seite 21-22
Bron

4. Magnesium – ein bedeutender Mineralstoff für Prävention und Therapie (Autor: Prof. Dr. rer. nat. Jürgen Vormann)
Bron

5. Physiologie und Pathophysiologie von Magnesium (Autor: Prof. Dr. rer. nat. Jürgen Vormann)
Bron

6. Mineralwasser als Beitrag zur Nährstoffversorgung – Bioverfügbarkeit von Calcium und Magnesium aus unterschiedlich mineralisierten Mineralwässern (Autoren: I Schneider, T Greupner, A Hahn)
Bron

7. Magnesium bei Hund und Katze – physiologische Aspekte, Messung und Störungen im Magnesiumhaushalt (Autoren: N. Schulz, A. Güssow, N. Bauer, A. Moritz)
Bron

8. Ausgewählte Fragen und Antworten zu Calcium (Herausgeber: Deutsche Gesellschaft für Ernährung e. V.)
Bron

9. Magnesium-Fact Sheet for Health Professionals (National Institute of Health - Office of Dietary Supplements)
Bron

10. Magnesium – das unterschätzte Mineral: Rolle von Magnesium im Stoffwechsel und praktische Empfehlungen (Autor: Dr. Roland Stegmann)
Bron

11. Calcium - durch Ernährung oder Supplemente?
Bron

12. Estimation of Total Usual Calcium and Vitamin D Intakes in the United States (Autoren: Regan L. Bailey, Kevin W. Dodd, Joseph A. Goldman, Jaime J. Gahche, Johanna T. Dwyer, Alanna J. Moshfegh, Christopher T. Sempos, Mary Frances Picciano) Seite 817-822
Bron

13. Calciummangel - Beitrag des Zentrums der Gesundheit
Bron

14. Magnesium im ambitionierten Breitensport – ein Update (Autoren:Predel, Weisser, Latsch, Schramm, Hohlfeld, Randerath)
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Produktinformation
Gleichzeitige Einnahme von Magnesium und Calcium
Ga naar bron
Produktinformation
Calcium Magnesium (Calcium-/Magnesiumcitrat)
Ga naar bron
Fachliteratur
Ernährung bei Adipositas: zur Gewichtsreduktion (Autoren: Jennifer Frühwirth, Christa Schöllbauer, Helena Schramm) Seite 21-22
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Magnesium – ein bedeutender Mineralstoff für Prävention und Therapie (Autor: Prof. Dr. rer. nat. Jürgen Vormann)
Ga naar bron
Ernährungsmedizinischer Beitrag
Physiologie und Pathophysiologie von Magnesium (Autor: Prof. Dr. rer. nat. Jürgen Vormann)
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Mineralwasser als Beitrag zur Nährstoffversorgung – Bioverfügbarkeit von Calcium und Magnesium aus unterschiedlich mineralisierten Mineralwässern (Autoren: I Schneider, T Greupner, A Hahn)
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Magnesium bei Hund und Katze – physiologische Aspekte, Messung und Störungen im Magnesiumhaushalt (Autoren: N. Schulz, A. Güssow, N. Bauer, A. Moritz)
Ga naar bron
Wissenschaftliche FAQ
Ausgewählte Fragen und Antworten zu Calcium (Herausgeber: Deutsche Gesellschaft für Ernährung e. V.)
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Beitrag
Magnesium-Fact Sheet for Health Professionals (National Institute of Health - Office of Dietary Supplements)
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Magnesium – das unterschätzte Mineral: Rolle von Magnesium im Stoffwechsel und praktische Empfehlungen (Autor: Dr. Roland Stegmann)
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Beitrag
Calcium - durch Ernährung oder Supplemente?
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Estimation of Total Usual Calcium and Vitamin D Intakes in the United States (Autoren: Regan L. Bailey, Kevin W. Dodd, Joseph A. Goldman, Jaime J. Gahche, Johanna T. Dwyer, Alanna J. Moshfegh, Christopher T. Sempos, Mary Frances Picciano) Seite 817-822
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Beitrag
Calciummangel - Beitrag des Zentrums der Gesundheit
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Magnesium im ambitionierten Breitensport – ein Update (Autoren:Predel, Weisser, Latsch, Schramm, Hohlfeld, Randerath)
Ga naar bron
Recensies