Laatst bijgewerkt: 20-10-2021

Onze selectiecriteria

12Onderzochte producten

23Bestede uren

5Beoordeelde onderzoeken

71Verzamelde opmerkingen

Welkom terug in ReviewBox! Deze keer gaan we het hebben over boerenkool, een groente uit Azië, die opvalt door zijn meervoudige eigenschappen en gezondheidsvoordelen. Wil je meer weten over dit superfood?

Hier vertellen we je er meer over! Boerenkool is een plant die lijkt op bloemkool, en die de laatste tijd erg populair is geworden vanwege zijn bijzondere en intense smaak, en zijn talrijke voedingsbijdragen.

Het bevat vezels, antioxidanten, eiwitten, vitamine A, C en K, mineralen zoals ijzer, calcium en kalium, omega-3 vetzuren, enz. In dit artikel vertellen we je over de belangrijkste kenmerken van dit heerlijke voedingsmiddel, waaronder de verschillende soorten, presentaties, consumptievormen, voordelen en niet zo gunstige aspecten. Mis het niet!

Belangrijk om te weten

  • Boerenkool is een groente van de kruisbloemigenfamilie (waartoe ook bloemkool, koolsoorten, broccoli, spruitjes, rapen, enz. behoren). Deze plant heeft talrijke voedingseigenschappen en grote gezondheidsvoordelen.
  • In de handel vind je verschillende soorten boerenkool, waaronder groene boerenkool, krulboerenkool, lacitan, redbor en rode russische boerenkool opvallen. Deze varianten verschillen vooral van elkaar in hun formaat, textuur en uiterlijk.
  • Bij de keuze van dit supervoedsel is het belangrijk rekening te houden met bepaalde factoren, zoals de verschillende gebruiksmogelijkheden, consumptievormen, bewaring, en mogelijke bijwerkingen, naast andere belangrijke aspecten.

Beste Boerenkool: Onze selectie

Koopgids: Wat je moet weten over boerenkool

Deze koopgids is speciaal ontworpen om je informatie te geven over het product dat je geïnteresseerd bent in de aankoop. Daarom vertellen we je over de belangrijkste eigenschappen van boerenkool, inclusief de voordelen en de aspecten die niet zo gunstig zijn.

Boerenkool kan in elke soort tuin gekweekt worden, ook in stadstuinen. (Foto: Ian Allenden / 123rf.com)

Wat is boerenkool en wat zijn de voordelen ervan?

Boerenkool, ook wel collard of boerenkool genoemd, is een variant van kool, die gekenmerkt wordt door zijn diepgroene gekrulde bladeren. Deze groente behoort tot de kruisbloemige familie, waartoe ook bloemkool, kool, spruitjes, broccoli, koolraap, enz. behoren. Boerenkool is de laatste tijd erg populair geworden, niet alleen vanwege de intense en heerlijke smaak, maar ook vanwege de vele eigenschappen, die het tot een superfood maken.

Het bevat vezels, vitamine A, C en K, mineralen zoals ijzer, calcium en kalium, omega-3 vetzuren, eiwitten, antioxidanten, enz. Het heeft ook een hoog watergehalte en heel weinig calorieën (33 Kcal per kopje), waardoor het ideaal is voor mensen die willen afvallen. Het is ook ontstekingsremmend en bevat stoffen die verschillende soorten kanker voorkomen – een diamant van de natuur!

Voordelen
  • Bevat vezels
  • heeft een hoog gehalte aan vitamine A, C en K
  • heeft mineralen zoals calcium, ijzer en kalium
  • is rijk aan omega 3 vetzuren
  • helpt bij het afvallen
Nadelen
  • Niet aan te raden bij prikkelbare darm syndroom
  • Niet aan te raden als je lijdt aan galblaas- of nierproblemen
  • Bij hypothyreoïdie kan het de juiste opname van jodium verhinderen

Groene, krul-, lacitan-, redbor- of rode russische boerenkool, waar moet je op letten?

Er zijn verschillende soorten boerenkool, die vooral van elkaar verschillen door hun textuur, vorm en uiterlijk. Hieronder noemen we de 5 meest voorkomende soorten, zodat je hun voornaamste kenmerken leert kennen en de soort kunt kiezen die je het beste bevalt.

Groene boerenkool. Zoals de naam al doet vermoeden zijn de bladeren van deze plant helemaal groen, en kunnen ze glanzend of mat zijn. Van deze soort boerenkool, die het meest voorkomt en gebruikt wordt, zijn er andere soorten met verschillende vormen, verschijningsvormen en texturen.

Krullende boerenkool. Deze variant is niet zo intens groen van kleur, en de smaak is kruidiger en bitterder, zodat de jongere soorten overheersen (donkergroen van kleur), waarvan de smaak milder is, en daardoor beter aan de meeste fijnproevers aangepast.

Boerenkool lacitano. Deze soort staat ook bekend als dinosaurus boerenkool, omdat de ruwe textuur lijkt op de huid van dit prehistorische reptiel. De bladeren zijn scherp en smal, en hebben een groenblauwe tint (vrij donker), en de smaak is het minst bitter van alle soorten.

Boerenkool redbor. Deze soort boerenkool wordt gekenmerkt door zijn decoratieve uiterlijk, waardoor hij ook gebruikt wordt als decoratieve plant voor tuinen en bloemstukken. Zijn intens rode of paarse kleur is niet alleen erg opzichtig en aantrekkelijk, maar komt door zijn rijkdom aan anthocyanen.

Russische rode boerenkool. Deze variant van boerenkool heeft afgeplatte, lange en onregelmatige bladeren, waarvan de kleur roodachtig is met paarse tinten in de nerven.

Grünkohl Lockenkohl Lacitan-Kohl Redbor-Kohl Russischer Rotkohl
Farbe Dunkelgrün Grün Dunkelgrünblau Tiefrot oder Violett Rötlich und Violett
Textur Lockig Gelockt Rauh Rauh Gelockt Glatt
Form länglich länglich spitz zulaufend und schmal länglich abgeflacht, länglich und unregelmäßig
Geschmack intensiv würzig und eher bitter (außer bei jungen Sorten) die mildeste aller Sorten intensiv würzig mit einem Hauch von Süße

Donkergroenachtig blauw;xm Hieronder staan de geschatte kosten van dit product, zodat je een referentie hebt van de handelswaarden. In de handel vind je verschillende varianten van boerenkool van 100 MXN tot 1.000 MXN, of meer, afhankelijk van het product dat je kiest.

Zoals we in de vorige alinea vermeldden, variëren de prijzen naar soort en soort boerenkool; de prijzen variëren echter tussen 200 MXN en 500 MXN.

Waar kun je boerenkool kopen?

Hoewel boerenkool geen product van massaconsumptie is, nemen steeds meer mensen het in hun dagelijkse voeding op vanwege de vele voordelen. Je vindt het in gespecialiseerde winkels zoals Veggie House, Alternativa Alimentaria en Green Corner, onder andere.

Je kunt ook verschillende soorten boerenkool vinden op het internet, via websites als Amazon, Ebay en Mercado Libre, onder andere. Online kopen geeft je ook het extra voordeel dat je thuis kunt bestellen, waar je het ook kunt laten bezorgen.

Rode Russische boerenkool wordt gekenmerkt door zijn paarse tinten en pittige, maar toch zoete smaak. (Foto: Brent Hofacker / 123rf.com)

Koopcriteria

In dit laatste deel van het artikel vertellen we je wat de belangrijkste factoren zijn waarmee je rekening moet houden bij het kopen van boerenkool. Deze informatie zal je helpen de juiste variant voor je te kiezen, en de vele voordelen ervan optimaal te benutten

  • Supplementen
  • Culinair gebruik
  • Cosmetische behandelingen
  • Behoud
  • Bijwerkingen

Supplementen

Boerenkool kan ook geconsumeerd worden via supplementen, die er in verschillende presentaties, soorten formaten en combinaties zijn. Hieronder bespreken we de meest voorkomende en veel geconsumeerde varianten van deze vitaminesupplementen.

Poeder. Poeder is een van de meest gebruikte en op de markt gebrachte aanvullende varianten van boerenkool (alleen of in combinatie); het wordt verdund geconsumeerd in water en smoothies, of gemengd met yoghurt en zelfs salades. De aanbevolen hoeveelheid is ongeveer 2 tot 3 theelepels per dag.

Tabletten. Boerenkooltabletten komen meestal in pakjes van 30. Het is raadzaam een capsule per dag in te nemen om energie, vitaminen, mineralen, enz. aan te vullen, maar het is raadzaam vooraf een specialist te raadplegen en de kwaliteit van het product te controleren.

Culinair gebruik

Boerenkool is een zeer veelzijdig voedingsmiddel, want het kan ook aangepast worden aan verschillende culinaire toepassingen. Hier zijn wat ideeën over hoe je deze heerlijke groente kunt klaarmaken om de smaak en gevarieerde voedingseigenschappen optimaal tot hun recht te laten komen.

Gesauteerd. Boerenkool wordt gewoonlijk gesauteerd bij verschillende gerechten, bestaande uit vlees, pasta, rijst of andere groenten. Het is aan te raden het met weinig water te koken en niet te veel kooktijd te gebruiken om alle eigenschappen en voedingsstoffen intact te houden.

In salades. Dit voedsel kan ook rauw gegeten worden, als bijgerecht bij salades en verschillende koude gerechten. Het is raadzaam het van tevoren goed te wassen, en het pas te consumeren als het gekocht is, want naarmate het droogt krijgt het een bitterdere smaak.

Sapjes. Het is erg in de mode om boerenkool sapjes, shakes of smoothies te nuttigen (meestal vergezeld van andere groenten of fruit). Probeer de meest malse blaadjes van deze plant te kiezen, want die hebben een mildere smaak; en overdrijf niet, want te veel van deze drankjes kan spijsverteringsproblemen veroorzaken.

Groene boerenkool sappen bevatten weinig calorieën en een grote hoeveelheid antioxidanten. (Foto: Brent Hofacker / 123rf.com)

Cosmetische behandelingen

De talrijke eigenschappen van dit geweldige voedingsmiddel bevorderen niet alleen de goede werking van het lichaam, maar ook de gezondheid van onze huid, want het is een krachtige antioxidant en heeft een hoog gehalte aan vitamine A, K en C.

Verscheidene cosmeticamerken hebben al schoonheidscrèmes ontwikkeld op basis van boerenkool en andere natuurlijke bestanddelen, waarbij ze hun voordeel doen met de huidvoordelen die de vitamines A, K en C bieden, want ze helpen beschadigde weefsels te regenereren en geven de huid meer stevigheid en glans.

Bewaren

Door dit fantastische voedingsmiddel op de juiste manier te bewaren, kun je het langer vers houden en de talrijke natuurlijke eigenschappen ervan optimaliseren. Hier zijn de verschillende manieren waarop je boerenkool kunt bewaren en van al zijn voordelen kunt genieten.

Afgedekt. Als je eenmaal boerenkool gekocht hebt, is het belangrijk om het met een vochtige doek te bedekken, of het in een plastic zak te doen. Je kunt het in de koelkast bewaren en het is ongeveer een week houdbaar, afhankelijk van hoe vers het was bij de aankoop.

Gedehydrateerd. Je kunt boerenkool ook drogen door het enkele uren bij een lage temperatuur in de oven te zetten. Maal het dan fijn en bewaar het in een luchtdicht bakje (liefst glas), en strooi het over verschillende gerechten alsof het een aanvullende specerij is.

Bevroren. Een heel praktische en handige optie is om de boerenkool te wassen en te drogen, in reepjes te snijden en in porties te verdelen. Doe het dan in luchtdichte plastic zakjes en bewaar het in de diepvries, van waaruit je het eruit haalt als je het consumeert (en waar het ook enkele maanden goed blijft).

Boerenkool versterkt het immuunsysteem, en voorkomt verschillende soorten ziekten. (Foto: Evgenia Lysakov / 123rf.com)

Bijwerkingen

Zoals in het hele artikel vermeld, is boerenkool een zeer voedzame groente die gunstig is voor de goede werking van het lichaam en voor het voorkomen van allerlei ziekten. Het heeft echter wel enkele contra-indicaties waar rekening mee gehouden moet worden.

Gevallen van hypothyreoïdie. De consumptie van boerenkool (in grote hoeveelheden) wordt afgeraden voor mensen die aan hypothyreoïdie lijden, omdat dit voedsel zwavelverbindingen bevat (zoals glucosinolaten en sulfofaranen) die de juiste opname van jodium kunnen verstoren.

Anticoagulantia. Overmatige consumptie van boerenkool is ook niet aan te bevelen voor mensen die antistollingsmedicijnen nemen, omdat vitamine K (zeer aanwezig in deze groente) de juiste assimilatie van dit soort medicijnen kan verstoren.

Sapjes. Anderzijds kan het voortdurend, heel snel en overdadig drinken van boerenkool sappen, shakes of smoothies indigestie, buikpijn, diarree, enz. veroorzaken, omdat deze plant veel vezels bevat (daarom wordt ze afgeraden voor mensen met prikkelbaar darmsyndroom).

Zware metalen. Zowel boerenkool als andere bladgroenten kunnen zware metalen uit de bodem oppikken, zoals onder andere cadmium, arsenicum en thallium. Opgemerkt moet worden dat je, om vergiftiging door deze elementen te krijgen, echt grote hoeveelheden boerenkool moet consumeren. (Zichtbare foto: Jennifer Barrow / 123rf.com )

Recensies